Klió 2007/3.
16. évfolyam
Világi ünnepnapok a XVIII. századi Oroszországban
Az ünnepek nagy szerepet játszanak az emberek életében,
legyenek azok akár vallásiak, államiak, vagy családiak. Olga Genyijevna
Agejeva Nagy Péter és Nagy Katalin korának világi ünnepeit vette nagyító
alá, és vizsgálta meg, miként változtak az idők során. Nagy Péter uralkodása alatt az egész ország
átalakult, és ez nem hagyta érintetlenül az évenként megrendezett világi
ünnepségek sorát sem. Oroszország ablakot nyitott Európára, amelyen keresztül
az európai kultúra is beáramlott, és előre vetítette a moszkvai állam
örökségének jelentős részéről való lemondást. Az udvari élet európaizálódása
fokozatosan történt.
A XVIII. században a
kulturális ünnepek változatos módon különültek el, és európai stílust vettek
magukra. Az ünnepségek rendkívüli feladatot játszottak az önkényuralmi rendszer
szimbólumainak és intézményeinek megerősítésében. Kialakult az évenkénti
hivatalos világi ünnepek és szórakozások új rendszere is (bálok, jelmezbálok,
színházi előadások és koncertek), amelyek átalakították az udvar mindennapos
életét. Agejeva tanulmányában az Oroszország életében jelentkező újdonságokat,
a hivatalos ünnepeket, a politikai célú eseményeket (háborús győzelmek,
koronázások stb.), az ünneplés világi formáit (díszsortűz, tűzijátékok, stb.)
és a templomi szertartásokat – amelyek szükségszerű részei az ilyen ünnepeknek
– vizsgálja meg.
Az udvar évenként megrendezett
világi ünnepei között voltak hadi („győzelmi”) események, és a dinasztia
életéből származó felszentelési epizódok. Az ünnepségek résztvevői évről évre
vállalkoztak az elmúlt események eljátszására, hogy ezzel megerősítsék azokat.
A monarchia az elmúlt és a jelenlegi saját győzelmének tulajdonította a
stabilitást. Ily módon az állami ünnepségek lefolytatása hozzájárult az állam
eszméjének megerősítéséhez, illetve az állami struktúra és személyiségek
jelentőségének kiemeléséhez.
A szerző a rövid bevezetés
után a téma historiográfiáját mutatja be. A téma feldolgozásában először az
orosz uralkodók életrajzait használták. Ezekben leírták a koronázások menetét,
a nystadti béke megünneplését, Erzsébet cárnő álarcosbáljait és az Ermitázsban
tartott összejöveteleket. Szolovjov „Orosz történelem a régi időktől”
című művében több szórakozás magyarázatát adta meg. Az új ünnepségekről
értékes információk a kisebb cikkekben és tanulmányokban találhatóak (Kornyilovics,
Subinszkij és mások). Jelentős ismereteket tartalmazott továbbá Piljev könyve
a „Régi élet”, amelyben vázlatot ad a XVIII. századi bálokról, lovagi
játékokról, allegórikus jelmezbálokról. A cárok koronázásának szentelték
munkájukat Karhovics, Belozerszkij és mások is. Arapov, Vernyek,
Ivanov műveiben először fektették le az orosz színház és zene történetét,
amit összekötöttek a XVIII. századi udvari szórakozás és ünnepségek
történetével. Mihnyelics a kártyajátékok, zene és tánc XVIII. századi
történetével foglalkozott. Rovinszkij indította el a tűzijátékok
tanulmányozását. A szovjet korszakban az adott téma kutatása visszaszorult és
összehasonlíthatóan kevesebb lett az efféle speciális kutatás, különösen az
ünnepi kultúra és udvari szertartások voltak kárhozatra ítélve. Wortman amerikai
kutató kifejtette az udvari élet szertartásait és ceremóniáit, az orosz
uralkodók „mítoszainak” és szimbólumainak nyugati eredetére (Bizánc,
Franciaország, Németország) is rávilágított.
A XVI–XVII. században a
moszkvai államban az uralkodó és a kísérete kivonultak a pravoszláv ünnepekre,
és megünnepeltek egyéb neves fordulókat is. A XVII. század végén közel hatvan
szabadnap volt, a vasárnapokon kívül. A szerző megállapítja, hogy a XVIII.
században keletkezett az évenkénti udvari ünnepségek új rendszere. A korábbi
„szabadnapok” néhány évig még fennmaradtak, és csak 1696 januárjában szűntek
meg.
Agejeva rámutat arra, hogy a
hagyományos ünnepek kioltódásával együtt új orosz világi ünnepek alakultak.
1696. szeptember 30-án az azovi győzelem nyitotta meg a péteri győzelmek hosszú
sorának megünneplését. A XVIII. század első évtizedében az orosz udvar évenkénti
ünnepeinek száma összesen több mint húsz volt, és ezek az ünnepek nemcsak az
orosz főváros egész lakosságát érintették, hanem összoroszokká váltak. Az újév
ünneplése a XVIII. században nem volt jelentős, majd 1700. január elsejétől a
cári udvar és az egész ország ünnepelte az újévet, ugyanis 1699. december 20-án
látott napvilágot az újév ünnepléséről szóló rendelet, ami január elsejét
jelölte meg az év kezdetének. Az újévi „tűzi mulatság” mindig az elmúlt és az
elkövetkező év politikai témáit szolgálta. Az 1703. év újévi tűzijátékában
allegorikus figurák jelentek meg (Idő, Szerencse, stb), 1721-ben a „tűzi
mulatságokon” volt két transzparens, amely a küszöbön álló, Törökország elleni
háború témáját tartalmazta. A politikai célok a Péter utáni időkben is
megmutatkoztak a tűzijátékban.
Szentpétervárott a péteri
időkben január elsején a cári pár és az állami előkelőségek reggel liturgiát
hallgattak a Troica székesegyházban. Az ünnepek este 8–9 órakor fejeződtek be,
amikor az égre felszálltak a tűzijáték fényei. Anna Ivanovna kormányzása
idején, 1734. január elsején (általános rend szerint) a szentpétervári
társadalom előkelőségei és a hivatalok vezetői családjaikkal a Téli Palota nagy
templomában gyülekeztek istentiszteletre. A templom kijáratánál a meghívottak
ünnepléssel üdvözölték a cárnőt és megcsókolták a kezét. Azután a palotában
díszes ebédet tartottak, és öt köszöntő hangzott el, amelyek őfelségének
boldogulást kívántak az újévre, „minden hű alattvaló” nevében. Este a palotában
bált rendeztek, befejezésként pedig a Néva jegén tűzijáték volt és a várost
ünnepi módon kivilágították.
Agejeva megállapítja, hogy
újévkor istentisztelet, ünneplés, kézcsók, ebéd és vacsora, bál és tűzijáték
volt a legmeghatározóbb Anna Ivanovna, Erzsébet cárnő, III. Péter és II.
Katalin idejében. Ezek csak az ünnepségek befejezésének időpontjában
különböztek egymástól: Anna Ivanovna és II. Katalin udvari rendezvényei
illendően befejeződtek este 9–10 órakor, Erzsébet cárnőnél, aki vonzódott az
éjszakai élethez, az ünnepségek folytatódtak a következő nap délelőtt 10 óráig.
A tanulmány következő részében
Agejeva a cári születés- és névnapok ünneplésére tér át. A moszkvai Oroszországban csak a cárok
névnapjait ünnepelték, a péteri időkben már a cár, Alekszej cárevics és felesége
névnapjára is megemlékeztek. A születésnapok ünneplése Oroszországban Fjodor
Alekszejevics cárságával kezdődött. 1676-tól „A cári kijárások könyvében”
találhatóak feljegyzések az állam urának születésnapja alkalmából tartott
miséről. A cár születésnapját először 1676. május 30-án ünnepelték,
hagyományosan mézeskalács és vodka szétosztásával. A későbbiekben kezdték
ünnepelni a cári család más tagjainak a születésnapját is. Agejeva rámutat
arra, hogy ezek az ünnepek világosan politikai célt szolgáltak.
Nagy Péter házassági
évfordulójának ünneplése szintén ilyen célt szolgált. Először a család körében
emlékeztek meg róla, majd ez átalakult állami ünneppé, amelyen tűzijáték volt
„Vivát!” felirattal és „P. C.” monogrammal a korona alatt. (P. C. a Péter és
Katalin nevek első latin betűi.) A későbbiekben a cári házasságkötés napját már
nem tartották ünnepnapnak. A XVIII. század elején Oroszországban a cárrá
koronázás napja kezdett kiemelkedni. 1719-ben Péter még szűk körben ünnepelte,
1721-ben rendelet látott napvilágot „a cári felség koronázásának
ünnepnapjáról”. A Pétert követő uralkodók mindegyike megemlékezett a
koronázása évfordulójáról, főként Erzsébet és Nagy Katalin, akiknek trónra
lépésének napját kiemelte a „palotaforradalom” (1741 és 1762). Erzsébet idején
a trónra lépés napján a cárnőt és testőrgárdáját ünnepelték. Erzsébet nemcsak
megjutalmazta saját híveinek táborát, hanem minden évben demonstrálva
megünnepelték őket, mint a cárnőhöz közel álló személyeket.
A trónra lépés napját (június
28.) II. Katalin általában Peterhofban ünnepelte. A nap a templomban kezdődött,
amelyet bál és étkezés követett. II. Katalin uralkodása idején az ünnepnapok
jegyzéke között egyedi ünnepeket is megjelöltek, például „a felség
felgyógyulása a himlőből”. Feljegyezték, hogy 1768. októberében II. Katalin
cárnő himlő elleni oltást adatott be magának. A cárnő hamarosan felgyógyult, és
a Kazanyi Székesegyházban ünnepi istentisztelet volt „szórakoztató tüzekkel”.
A tanulmány következő részében
a szerző a háborús ünnepségekre tér át, hangsúlyozva, hogy I. Péter idejében az
évenkénti cári ünnepnapok sorában szerepelt olyan hadi ünnep, amely az új
reguláris hadsereg tekintélyéhez, az orosz fegyverek sikereinek dicsőítéséhez
járult hozzá, az északi háborúban kimerített országban. 1725 körül az évenkénti
ünnepek hét győzelemre (közöttük Poltavára, és Narva elfoglalására is), illetve
a nystadti békére emlékeztek meg. A poltavai csata, és a háborút lezáró
nystadti béke összorosz ünnepekké váltak. Az ünnepségeket eleinte ott tartották,
ahol a cár éppen tartózkodott, később mindig Szentpétervárott.
Az ünnepségek formája a
legtöbb esetben egyféle volt. Szentpétervárott a templomban kezdték („a lélek
rendje”), a cári család és az előkelőségek jelenlétében. Ezután következett az ágyúkkal
és puskákkal történő üdvözlés. Ebéd után kezdődött az ünnepség világi része
(„politikai rend”). A cár-ezredes szertartásosan megvendégelte az ezredesi
gárdát, majd a köszöntő össztűz után a gárda lengyel zene kíséretében kivonult
a városba. Éjfél felé a Néván órákon át tartó tűzijáték kezdődött, a Péter-Pál
erőd zászlórúdján az ünnepnapokon felemelkedett az imperátori lobogó. Éjjel a
város, az erőd és a flotta ünnepi fénnyel voltak kivilágítva. A külföldiek
megemlékeztek arról, hogy a cári udvarban évente megrendezett közel harminc
ünnep „egyformaságával tűnt ki”. Néhány ünnepnek mégis voltak sajátos,
megismételhetetlen részei. Például a poltavai győzelem napján a cár a Troica
székesegyházban a preobrazsenszkojei gárda elnyűtt ezredesi ruhájában jelent
meg, svéd gyalogsági lövedékkel, „egyszerű kalapban”. A péteri idők után az
évenkénti hadi ünnepek száma erősen lecsökkent. I. Katalin idejében még
megemlékeztek Poltava évfordulójára, a nystadti béke megkötésére, és a
szerencsétlen pruti eseményre. 1795-ben az udvarban nyolc győzelemre emlékeztek
meg, de csak istentisztelettel. 1796-ban „Emlék a török flotta Cseszmánál
történő elégetéséről és megsemmisítéséről” címen ünnepeltek az udvarnál, a
hölgyek görög ruhában voltak, ebédre az oszlopcsarnokban terítettek kilenc
főre.
Az évenként megrendezett
udvari cári és hadi ünnepek résztvevőinek száma Agejeva kutatásai szerint
különbözőek voltak, ám a pontos adatok hiányoznak. A XVIII. század első
negyedében legtöbb részvevője az utcai álarcosbáloknak volt. Anna Ivanovna
idejében a palota falai közé helyeződtek át az ünnepek és visszavonhatatlanul
formálissá váltak. Erzsébet és II. Katalin ünnepségein többen vettek részt, ám
az udvari bálokon és álarcosbálokon résztvevők köre ennél szűkebb volt. Az
udvarhoz tartozó személyek az udvari hivataltól, a külföldi diplomaták a
külügyekkel foglalkozó hivataltól, a gárda tisztjei az ezredesi kancelláriától,
a többi csinhez tartozó személyek pedig a fővárosi rendőrségtől kapták meg a
meghívójukat (hiszen nekik pontos információik voltak a városban élő
személyekről).
A gárda ezredesei a résztvevők
legszűkebb köréhez tartoztak, és a gárdának voltak külön ünnepnapjai is. Ezeken
néha a cár katonai ruhában részt vett az ezredi templomban, 1778-ban például
II. Katalin megvendégelte a katonai parancsnokokat, és a szemjonovoi ezred
egyenruhájában jelent meg.
Különleges helyet foglaltak el
a lovagrendek ünnepei. A lovagrendek éves ünnepei változatosak voltak, abban
azonban megegyeztek, hogy a nap a város ünnepi kivilágításával és tűzijátékkal
fejeződött be. (Az András-rend ünnepnapján a tűzijáték fényei a rend
szimbólumait mutatták András kereszt „A hitért és az igazságért” felirattal,
vagy kereszt a cár koronája alatt, körülvéve a rend jelével). Agejeva szerint
liturgia, az uralkodó köszöntése és kezének megcsókolása, bál és tűzijáték, a
város ünnepi kivilágítása jellemezték őket. Az ebéden résztvevők számában is
különbségek voltak. – Legkevesebben a Katalin női rend ebédjén vettek részt,
1743. november 24-én a rend asztalánál két hölgy ült, az egyik maga Katalin
volt, a másik a hesseni hercegnő. Szent Vlagyimir rendjének ebédjén 170 főnél
is többen voltak. Az étkezések ideje alatt a cári család tagjai, két idős lovag
vagy más a jeles vendégek közül köszöntőt mondott a nagymester egészségére, a
nagymester-cár pedig a jelenlévő és a távolmaradó lovagok egészségére. A
források szerint a serlegben lévő ital fedéllel „ment körbe az asztalnál”, így
tartva tiszteletben a régi lovagi szokást, szimbolizálva az asztalnál
jelenlévők egységét. Az étkezés kezdetén néhány vendég, közöttük voltak magas
méltóságok, külföldi miniszterek is, akik állva figyelték a társaságot, majd az
első két tószt után az uralkodó engedélyével elindultak saját asztalukhoz a
szomszédos helyiségbe. A külföldi lovagrendek ünnepeit is megtartották, főként
a lengyelekét és a poroszokét, azonban a Poroszországtól való elhidegülés
idején a Fekete Sas porosz lovagrend ünnepeit eltörölték Oroszországban. A
lovagok jelenléte ezeken az ünnepnapokon presztízs és nélkülözhetetlen volt, de
egy idő után a lovagok már nem siettek a palotába részt venni az ünnepségeken.
1765-ben II. Katalin 30 rubeles pénzbüntetéssel sújtotta a rendi ünnepről
távolmaradókat (függetlenül a hiányzás okától). A pénzbüntetések fizetői között
maga Katalin cárnő neve is szerepel, aki nagymesteri státuszától távol maradva
komoly összegeket adott a lovagrend számára.
A XVIII. században az ünnepi
asztaloknak különböző típusai voltak. Léteztek alakot formázó asztalok, és
olyanok is, amelyeknél az asztal közepében szökőkút volt. A XVIII. század végén
terjedtek el a „pihenés” asztalai, amelyek „p” betűt formáztak. A lovagrendek
asztalai paralelogramma alakúak voltak, és a trón előtt állították fel őket. A
közös étkezőasztaloknál szigorú rend szerint foglaltak helyet. A trónnál volt a
nagymester helye (cár, vagy cárnő), és a nagymesterrel szembeni hely mindig
szabadon maradt.
A tanulmány végén Agejeva még
egyszer számba veszi a XVIII. században megrendezett évenkénti világi
ünnepeket. 1723-ban elkészítették az „ünnepi és győzelmi jegyzéket”, amely hét
háborús dátumot jelölt meg, továbbá a lovagrendek „otthoni” ünnepét, a cári
házasságkötés napját, a cári család tagjainak születés- és névnapját. Mindez
23 világi ünnepet jelentett. Nagy Péter halála után az ünnepi világi naptárat
minden új uralkodó kijavította. Az 1730-as évek közepén a Romanov házban
történt halálesetek miatt a cári ünnepek száma erősen lecsökkent. 1734-ben a
hivatalos összoroszországi naptár az újévet és nyolc cári ünnepet jelölt meg,
ez Erzsébet alatt 13, 1795-ben 28 volt. A század végén az udvarnál a templomi,
cári és lovagi napok száma 66 lehetett, ha néhány ünnep nem esett egy napra.
O. G. Agejeva: Szvetszkije jezsegodnije prazdnyiki russzkovo
dvora ot Petra do Jekatyerini Velikoj (Az orosz udvar évenként megrendezett
világi ünnepei Pétertől Nagy Katalinig), Otyecsesztvennaja Isztorija, 2006. 2.
11–26.pp.
Bodor Mária