Klió 2007/3.
16. évfolyam
Az olasz újságírás története
A könyv Előszavában a szerző vázolja jelen kutatási
témájának mindvégig követett kiindulópontját, melynek lényege az olasz újságírás
történetének összekapcsolódása és ebből kifolyólag szükségszerű
összekapcsolása az egész ország történelmével; mindez a téma szigorú történelmi
kibontását jelenti. E történelmi folyamatnak az újságírásra kivetített első
adata: a hajdani Itália államai közül elsőként Firenzének és Genovának voltak
újságjai, míg hírlapok (a szó szoros értelmében vett, híreket terjesztő lapok
nagyon sok itáliai városban megjelentek, közöttük elsősorban Velencében és
Rómában. A mennyiség azonban ne tévesszen meg bennünket, ugyanis ezeknek a
lapoknak a kiadói nem sok szabadságot élveztek. A XVII. és a XVIII. században a
„támogatott”, azaz uralkodók által privilegizált lapok Torinóban, Modenában,
Bolognában, Pármában jelentek meg, az igényesebb, már irodalmi és tudományos
jellegű periodikák a XVII. század második felében Rómában és főleg a
„nyomdaművészet” fővárosában, Velencében láttak napvilágot. A felvilágosodás
legnagyobb hatással a szabad olasz városok művelt közönségére volt, újfent
egyrészt Velencében, valamint Milánóban. Mária Terézia és II. Lipót
felvilágosult abszolutizmusa a véleménynyilvánításnak is nagyobb szabadságot
biztosított, valamint ugyanezen a téren visszaszorította az egyházi cenzúrát;
sajnos, ez csak Toscánára és Lombardiára vonatkozott, Róma, Torino és Nápoly
világában ez már nem valósulhatott meg.
Sikert arattak a
Franciaországból érkező lapok, mégha csekély volt is a számuk, viszont
megszorítások érték a sajtót a francia – porosz háború idején, többek között
ellenforradalmi propaganda formájában. 1791-től a feminista sajtó jelentett
újdonságot, Napoleon 1796-os Milánóba történő bevonulása pedig egyrészt a lapok
számát, másrészt a sajtószabadságot növelte. A lapkiadás „fővárosa” Milánó lett
(maradt?!), a reakciós irányzatú újságok száma csökkent, az új politikai
berendezkedéshez csatlakozás többnyire formális jellegű volt. 1799-ben a
franciákat az orosz – osztrák szövetség elűzte, ez a demokrácia minden fajta –
így a sajtó – szabadságát is megnyirbálta. 1806-tól csak néhány mediterrán
szigeten (Szárdínia, Szicília, Málta) tűntek föl ellenzéki lapok, majd az
erősödő politikai elnyomás kivédésére föltűntek az irodalmi indíttatású kiadványok.
A fejlettebb európai államok
sajtójánál az itáliai lassúbb volt, kevésbé politikus, inkább továbbra is
kulturális is irodalmi jellegű, művészettel és színházzal foglalkozott.
1831-ben, a modenai felkelés hatására egy rövid életű sajtószabadság volt
megfigyelhető, az ezt követő esztendőkben már érezhető volt a fejlődés az
újságírásban, hála a távírónak, a vasútnak és a fényképezésnek. Az 1847 –
1848-as években a liberális körök a politikai harcot választották, fegyverüknek
a szabad sajtót; az eredmény az újságok számának szaporodása és az új technikai
eszközöket magáévá tevő nyomtatás vált. A forradalmak azonban ellángoltak, s
valamennyi olasz államra újból az elnyomás évei nehezedtek, kivéve a Szárd
Királyságot, ahol Cavour hozott létre a korhoz képest modern
sajtóügynökséget. Már ekkor viták zajlottak az újságírás véleményformáló és
nevelő szerepét és céljait illetően, ezekkel azonban az Egyház szembeszállt.
1859 – 1870 között a sajtó fontos közvetítője volt a belpolitikának, azon belül
a „történelmi” jobboldal és a baloldal csatározásainak, amelyekbe a prefektusok
és a magisztratúra is beleszólt, mégpedig a baloldalt támadva. Kb. ugyanebben
az időszakban új tartalmak segítették a vállalkozó szellemű újságokat: a
reklámok és a halálhírek rovata. A vállalkozói szellem hatotta át az 1880 –
1890-es évtizedben a francia, angol és észak-amerikai példákat követő lapokat;
megint új téma jelent meg, a gyarmatosítás, ami két táborra osztotta az Észak
és a Dél sajtóját: az előbbi ellenezte, az utóbbi helyeselte. Szocialista és
katolikus újságok mint ellenzéki orgánumok bukkantak fel, közülük azonban a
XIX. század végén soknak a közreműködőjét perek, letartóztatások sújtották, s
csak a XX. század elején tűnt ugy, hogy csatát nyer a liberális sajtó, de Giolitti
ezt is igyekezett szemmel követni és a saját politikai irányvonalának
alávetni. Pedig ez a sajtó súlyos pénzügyi nehézségekkel küzdött, s
továbbélését az ipari és agrárkörök bevonásával próbálta biztosítani, miközben
az egyre élesedő konkurenciát is kénytelen volt elviselni. A feminista újságok
mellett a sportújságok is kezdtek megjelenni. Az egyre szaporodó lapok között a
Corriere della sera kezdett vezető pozíciót kivívni nem kis mértékben
repülési és sportrovatával, bár a kimondottan politikai sajtó erősebb pozíciót
mondhatott magáénak, mint az informatív és a véleményformáló. Megerősödött a
nacionalista sajtó, amely gyalázta a „kicsinyes és pacifista Itáliácskát”.
Felforrósodott a hangulat a líbiai háború idején az olasz sajtóban, s a háborút
dicsőítő orgánumok hatását csak a szocialista sajtó próbálta ellensúlyozni.
Fontos esemény dátuma 1912. december 1., Mussolini ekkor vette át az Avanti!
irányítását.
Az I. világháború elején az
események inkább a napi sajtóban, semmint a közéleti megnyilvánulásokban zajlottak,
s ebben Mussolini imént említett Avanti!-ja is kivette részét oly módon, hogy
radikális harcot folytatott a semlegesek és a „bizonytalankodók” ellen,
valamint megalapította a Popolo d’Italia-t. Hamarosan életbe lépett a
katonai cenzúra, melynek érdekes mozzanata volt Mussolini Avanti!-jának s vele
együtt más szocialista lapnak a betiltása a hadi övezetekben. A háború
hamarosan egyre jobban éreztette hatását a sajtóra, egyre súlyosabban
nehezedtek a gazdasági megszorítások. Mindazonáltal a katolikus sajtó – bankok
és az ipari körök támogatása segítségével – megerősödött.
Az I. világháború utáni
napilapok élénk érdeklődést tanúsítottak a világban végbemenő politikai és
kulturális események iránt. Hamarosan azonban az életre kelt fasizmus egyre
nagyobb és látványosabb fizikai támadásokat intézett bizonyos újságok irodái
ellen a hatóságok hallgatólagos beleegyezésével. Mindezek mögött, úgy tűnik,
Mussolini állt, akinek kimondott célja volt a sajtószabadság visszaszorítása. A
Mussolini által 1925. január 3-án bejelentett diktatúra sajtóra vonatkozó egyik
óhaja volt a Corriere… és a La Stampa elhallgattatása. 1926. november
5-én a fasiszta kormány feloszlatta az ellenzéki pártokat és betiltotta a
fasizmussal nem szimpatizáló újságokat; különleges pozíciót foglalt el és
különleges bánásmódban részesült a katolikus sajtó, amely szimpatizált
Mussolinivel. Létrehoztak egy Sajtószolgálatot, ami a prefektusoknak
küldözgette ki a napilapok igazgatóival szemben foganatosítandó intézkedéseket,
míg a Stefani Ügynökség és a Fasiszta Szindikátus célja a sajtó egységesítése és féken tartása volt.
A Stefani Ügynökség egyedüli szervezetként látta el hírekkel a rádiós
híradásokat. Széleskörű a lapok részvétele az etiópiai, a rádióé a spanyol
polgárháborúban. A katonai cenzúra viszont nem engedett híreket közölni az
olasz hadsereg által, Badoglio és Mussolini beleegyezésével az etiópiai
háborúban alkalmazott harci gázok bevetéséről.
A II. világháború alatt a
„legémelyítőbb propaganda” és az „óvatosságra” figyelmeztető cikkek egyaránt
helyet kaptak a lapokban, az igazi cselekményekről és harci helyzetről azonban
a katonai cenzúra miatt most sem jelenhettek meg információk. Badoglio új
kormánya csak fokozta ezt azzal, hogy megtiltotta a békére és az antifasiszta
összefogásra szólító írásokat; mindehhez a katolikus újságok is csatlakoztak. A
király és a kormányfő Rómából történő menekülése után az olasz sajtó már csak a
fasiszta tartalmú megnyilvánulásoknak adott helyet, mialatt a rádiót a németek
uralták. A salói fasiszta köztársaság írott és hangos sajtója is a fasizmus
zászlaja alá hívó propagandát hozott, a rádió pedig a Londoni Rádió
híradásainak zavarására szorítkozott. Az ország felszabadulása után a
kommunista sajtó lett a legváltozatosabb és a legnagyobb példányszámú, azt
követte a szocialistáké. A háborús pusztítások miatt természetesen komoly
anyagi – technikai nehézségek között indulhatott meg az újságírás, amit eleinte
még korlátoztak politikai tevékenységükben, a híreket is az angol-amerikai
hírügynökségek szolgáltatták. Figyelemre méltó volt viszont a rádiózás, aminek
fő helyszínei Bari, Nápoly és Cagliari voltak, bár ezt is ellenőrizték a
szövetségesek. Valamennyi párt egyetértett egy monopolisztikus közszolgálati
rádióállomás létrehozásában: ez lett a Rai (Radio audizioni Italia),
amit még 1944. októberében hoztak létre kereszténydemokrata felügyelet mellett.
Ugyancsak a felszabadulás után Észak-Olaszországban a délutáni lapok
jelentették az újdonságot, még ha párizsi hatás érződött is rajtuk. Általában
megfigyelhető volt az információs sajtó előnye a pártsajtóval szemben. A
baloldali pártok a fasizmus újjáéledésétől tartottak, a kereszténydemokraták
az erkölcsök romlásától, az ifjúság megrontásától akarták az új sajtót megóvni.
Az 1940-es évek második felének kül- és belföldi feszültségei erős hatással
voltak az olasz sajtóra, így pl. az 1948-as választások idején, amikor is
valamennyi információs napilap De Gasperit és a kereszténydemokratákat
támogatta; ez utóbbiak és a Confindustria győzelme után a munkaadók és a
nagyvállalkozók kiterjesztették hatalmukat és befolyásukat a hírközlő
eszközökre, amelye az Olasz Kommunista Párt orgánuma kivételével szinte
mindegyik negatív reakciót váltott ki. 1949-től dinamikusan fejlődtek és
terjedtek a képes újságok, 1953–1954-ben – többek között Trieszt különleges
politikai helyzete miatt – a magisztratúrák újból represszív szankciókkal
sújtották a sajtót. 1952-ben megindultak a tv-híradók és –krónikák, amiket a
kereszténydemokrácia és az Azione cattolica ellenőrzött. Részben ennek
köszönhetően 1953-ban az Irányító Tanács önfegyelmező rendeletet adott
ki; ennek megfelelően nem ejthették ki a „válás” (ti. a házastársi válás) szót,
és a házasságtörés is csak rossz fényben jelenhetett meg, nem beszélhettek a
prostitúcióról, stb. Végül is a televízió hamar „látványinformáció” és
„látványpolitizálás” eszközévé vált. Az 1970–1980-as években a napilapok lassan
hetilapokká váltak, általában pedig az írott sajtó a rádiós és a televíziós
hírközlés kiegészítőjévé vált. A folyóiratok terén végbementek az első
központosítások, amik elbocsátásokhoz vezettek. Nőtt a hírügynökségek szerepe,
különösen az 1960-as években, amelyek második felében, a diáklázadások, a
bombamerényletek és a terrortámadások következtében egy újfajta, agresszív
publicisztika született meg, amely a „polgári” sajtó, a Rai és főleg a Corriere
della sera ellen intézte támadásait, 1977-től azonban már maguk az újságírók
váltak a „vörös terroristák” támadásainak célpontjaivá. 1974-től egy, azóta már
több vonatkozásban világhírnévre szert tett, akkor fiatal vállalkozó, Silvio
Berlusconi kezdte kiépíteni kereskedelmi tv- és sajtóbirodalmát. A tv
terjeszkedésére jellemző a következő szám: 1980-ban 972 magán tv-adó létezett
Olaszországban. A két legnagyobb tv-hálózat gazdája Silvio Berlusconi, illetve
a Rizzoli Kiadóvállalat volt, kettejük harcából Berlusconi került ki
győztesen, aki a Mondadori Kiadót is megszerezte magának.
Ma már a számítógépek nélkül
mindenfajta sajtó elképzelhetetlen Olaszországban is, e téren mind a közszolgálati,
mind a magántelevíziózás 1986 óta indult rohamos fejlődésnek. Berlusconi neve
továbbra is az elsők között szerepel a kortárs sajtó történelmében, amihez az
is hozzájárult, hogy televíziós nagyvállalkozói tevékenységét Franciaországra,
Németországra és Spanyolországra is kiterjesztette. A televíziónak egyébként
olyan nagy szerepe van már, hogy a nyomtatott sajtó is tőle függ, átvette
nyelvezetét, népszerűsíti sztárjait, stb., de az aktív politikai életbe is
bevonult, egyebek között az 1994-es választások során – s ki más használhatta
ki ezt is legügyesebben, mint megint csak – Berlusconi!... A XX. század végén
az internet terjesztette ki hatását a sajtóra, míg feltűnővé vált a
fiatalok távolmaradása tőle. A legújabb technikai újítás, a digitalizálás is
bevonult a sajtóba, s az olaszok is tanúi lehettek-lehetnek az interaktív
televíziózásnak és a mobiltelefonok nyújtotta lehetőségek
kiaknázásának Napjainkban már csak két kérdés vár válaszra: fönnmaradnak-e a
napilapok, és ha igen, melyik típusúak?
A szerző óriási adatanyagot
vonultat fel: nevek, újságok, folyóiratok, dátumok, az egyes sajtótermékek
történelmi-politikai háttere, a sajtón belüli harcok – mindez bőséges anyagot
szolgáltathat – a jelzett szakirodalommal együtt – a téma iránt érdeklődőknek.
Paolo Murialdi: Storia del giornalismo italiano (Az olasz
újságírás történelme). Bologna, Il Mulino, 2006. 351 o.
Kun Tibor