Klió 2007/3.
16. évfolyam
A
reklám története Romániában
Nyugat-Európában és főleg az Amerikai Egyesült Államokban
óriási a kereslet a gazdaságtörténelem iránt. És ez nemcsak azt jelenti, hogy
önmagukban a gazdasági múlt eseményei keltették volna fel annyi kutató
érdeklődését, hanem nagymértékben közrejátszik az a tény is, hogy a múlt
történéseinek, tapasztalatainak ismerete hasznos lehet az üzleti világ
különböző tényezői számára.
Ugyanez azonban mindmáig,
sajnos, Romániában, a román történetírás jelen pillanatában, egyáltalán nem
játszik akkora szerepet. A történészek kutatásai főleg a politikai, társadalmi
és kulturális élet eseményeire, különböző vetületeire koncentrálnak, éppen
ezért a gazdaságtörténetnek meglehetősen kevés kutatója van. A legtöbb esetben,
különösen a modern nyugati módszerek alkalmazásának hiánya figyelhető meg, és
ebből kifolyólag nő meg az ilyen típusú „úttörő” munkák jelentősége, válik
fontossá szerepe.
Marian Petcu ezen könyvének létezése azért is örvendetes, mert
maga a szerző, alapfoglalkozását tekintve nem közgazdász vagy történész, hanem
szociológus – habár ez, a mai időkre jellemző interdiszciplinaritás korában,
egyáltalán nem meglepő dolog. Az előszóban a szerző igencsak praktikus,
hétköznapi dolgokra hivatkozik a könyv megírásának okait illetően; a korabeli
egyetemi tanterv értelmében a reklámok révén történő kommunikációról kellett
előadássorozatot tartania, és rá kellett hogy jöjjön, hogy ennek a problémának
Romániában egyáltalán nem létezik szakirodalma. Ez ösztönözte arra, hogy
kutatásokat végezzen ennek a kérdéskörnek a területén, és két év – 1997–1999 –
kemény kutatómunkájának gyümölcse az említett könyv, melyet elsősorban saját
diákjai számára írt meg, de a nyomda jóvoltából bárki érdekelt számára
elérhetővé vált.
A több fejezetre oszló és
egymástól jól elkülöníthetően több tematikus alegységre osztható mű két
különböző szempontból is értékes: egyrészt a mindenkori történetírás szempontjából,
mivel historiográfiai szempontból fontos és értékes helyet foglalhat el már a
közeljövőben a szakirodalomban. Másrészt viszont áttanulmányozása értékes
információkat szolgáltathat az ezen adatokat nagyon is hétköznapi, praktikus
célokra alkalmazni kívánó egyének számára, mivel sok olyan, a reklámot és
általában a reklámozás jelenségét ismertető, emberközelbe hozó információt is
tartalmaz, melyeket akár az üzletemberek is felhasználhatnak. Az olvasmányos
stílus, úgymond olvasóközelivé teszi a könyvet, de ez az olvasmányosság a
szakember-olvasó érdeklődését is felkelti.
Amint
említettem, a könyv több része jól elkülöníthető egymástól, ugyanakkor jól ki is
egészítik egymást oly módon, hogy egységes egészet alkotnak. A történészek
számára természetesen a történelmi rész a legérdekesebb. Ez a rész, a reklám
kialakulását és működését vezeti fel és elemzi úgy, hogy általános
vonatkozásban a kereskedelem történetébe illeszti be. Ezek a részek jól
dokumentáltak, főleg a XIX. század gazdasági realitásaira koncentrálva, de
elmegy egészen a XX. század közepéig. Az illusztrációkból az is kiderül, hogy a
szerző jól ismeri a cirill betűs paleográfiát (is). Talán az róható fel
hiányának – ha egyáltalán hiányosságnak és nem specificitásnak akarjuk
értékelni – hogy meglehetősen Bukarest-centrikus, főleg a városra, az ottani
kereskedelmi viszonyok fejlődésére illetve átalakulására koncentrál a
leginkább, valószínűleg teljesen objektív okokból, mivel a szerző bukaresti
ember lévén ezt a vidéket ismeri a legjobban. Nem felejti el azonban a mai Románia többi területét sem, akár
összehasonlításként, akár az úttörő
jellegű események és jelenségek ismertetéséről van szó. Persze
javarészt csak a román vonatkozású jelenségekre figyel, de ez nem jelenti azt,
hogy az erdélyi magyar vonatkozások fölött szemet huny. Ez a rész kimondottan
jól dokumentált, a szerző sok korabeli dokumentumot áttanulmányozott, mind a
kimondottan tárgyi vonatkozású forrásokat (cégtáblák, plakátok stb.), mind a
nyomtatott kiadványokban megjelenő reklámokat is. Az áttanulmányozott
újság-folyóirat forrásanyag a jegyzetek után ítélve meglehetősen terjedelmes és
a publicisztika sok terét fedi le. Így áttanulmányozza és idézi a legnagyobb
román napilap, az Universul, de az olyan specifikus közönséget megcélzó,
mint a Femeia, vagy a regionális, mint a Gazeta Odorheiului-féle
lapok reklámtartalmát is.
Ahogy
fentebb már említettem, nemcsak kimondottan a reklám jelenségének történetére
koncentrál, hanem igyekszik ezt az éppen tárgyalt időszak gazdasági termelésébe
és kereskedelmébe is beágyazni, oly módon, hogy mégsem merül el ezekben,
elkerülve így azt, hogy esetleg felaprózódjon a mondanivaló, és emiatt elvesszen
a részletekben. Figyelme mindenféle árucikkre és ezek reklámjára kiterjed:
élelmiszer, gyógyszer, ipari szerszám, ruhanemű, de mindenféle luxus- és
hétköznapi cikkre is. Több kisebb fejezet tartalmaz átfogó jellegű tanulmányt
a reklámjelenség főbb jellemzőire vonatkozóan.
Az avatatlan olvasónak feltűnő
lehet, hogy Marian Petcu kimondottan csak a címben megjelölt témára igyekszik
koncentrálni, politikai eseményeket csak abban az esetben említ, amennyiben ez
tényleg szükséges, ami egyáltalán nem meglepő, hisz a jelenlegi román történetírásban
ez sajátos megoldás.
A bibliográfia meglehetősen
jónak mondható. Kimondottan csak román nyelvű, külföldi szerzőt még elvétve sem
találhatunk a listán. Ugyanakkor az interdiszciplinaritás jegyében nemcsak
történelmi forrásokat idéz, hanem szép számmal találhatóak a könyvészetben más
tudományágakból, vagy akár az irodalom területéről származó források is (mint
például Ion Ghica levelei Vasile Alecsandrihoz).
Külön érdemes megemlíteni a
könyv illusztrációanyagát, mely olvasmányosabbá, élvezetesebbé, emberközelibbé
teszi az írott tanulmány anyagát. A képek, írásos dokumentumok a szöveg
kiegészítői, a szöveg mellett találhatóak, mintegy egységes egészet alkotva
ezáltal. Talán még nagyobb a terjedelmet tekintve az illusztrációk által
elfoglalt tér, mint a tanulmány szövege maga.
A könyv körülbelül 40
százalékát a függelékek teszik ki, szám szerint négy különböző egység. Az első
két függelék két lista, az egyik a román területeken a tárgyalt időszakban a
reklámokra szakosodott kiadványok, a második pedig a reklámügynökségek listáját
tartalmazza, előbbi 1914-el, az utóbbi 1962-vel bezárólag. A másik két
kiegészítő függelék két tanulmány, „A nyomda és a reklám” (Virgil Molin, 1929)
és „A reklám” (I. A. Roceric, 1940) címmel. A könyv angol és német nyelvű
kivonattal zárul.
Marian Petcu: O istorie ilustrata a publicitatii românesti (A
román reklámjelenség illusztrált története). Editura Tritonic,
Bucuresti, 2002. 205 old.
Lakatos Artúr