Klió 2007/3.

16. évfolyam

A reklám története Romániában

 

Nyugat-Európában és főleg az Amerikai Egyesült Államokban óriási a kereslet a gazdaságtörténelem iránt. És ez nemcsak azt jelenti, hogy önmagukban a gazdasági múlt eseményei keltették volna fel annyi kutató érdeklődését, hanem nagymértékben közrejátszik az a tény is, hogy a múlt történéseinek, tapasztalatainak ismerete hasznos lehet az üzleti világ különböző tényezői számára.

Ugyanez azonban mindmáig, sajnos, Romániában, a román történetírás jelen pillanatában, egyáltalán nem játszik akkora szerepet. A történészek kutatásai főleg a politikai, társadalmi és kulturális élet eseményeire, különböző vetületeire koncentrálnak, éppen ezért a gazdaságtörténetnek meglehetősen kevés kutatója van. A legtöbb esetben, különösen a modern nyugati módszerek alkalmazásának hiánya figyelhető meg, és ebből kifolyólag nő meg az ilyen típusú „úttörő” munkák jelentősége, válik fontossá szerepe.

Marian Petcu ezen könyvének létezése azért is örvendetes, mert maga a szerző, alapfoglalkozását tekintve nem közgazdász vagy törté­nész, hanem szociológus – habár ez, a mai időkre jellemző interdiszcip­linaritás korában, egyáltalán nem meglepő dolog. Az előszó­ban a szerző igencsak praktikus, hétköznapi dolgokra hivatkozik a könyv megírá­sának okait illetően; a korabeli egyetemi tanterv értelmében a reklámok révén történő kommunikációról kellett előadás­sorozatot tartania, és rá kellett hogy jöjjön, hogy ennek a problémának Románi­ában egyáltalán nem létezik szakirodalma. Ez ösztönözte arra, hogy kutatásokat végez­zen ennek a kérdéskörnek a területén, és két év – 1997–1999 – kemény kutatómunkájának gyümölcse az említett könyv, melyet elsősor­ban saját diákjai számára írt meg, de a nyomda jóvoltából bárki érdekelt számára elérhetővé vált.

A több fejezetre oszló és egymástól jól elkülöníthetően több tematikus alegységre osztható mű két különböző szempontból is értékes: egyrészt a mindenkori történetírás szempont­jából, mivel historiográfiai szem­pontból fontos és értékes helyet foglalhat el már a közeljövőben a szakirodalomban. Másrészt viszont áttanulmányozása értékes informá­ciókat szolgáltathat az ezen adatokat nagyon is hétköznapi, praktikus célokra alkalmazni kívánó egyének számára, mivel sok olyan, a reklámot és általában a reklámozás jelenségét ismertető, emberközelbe hozó információt is tartalmaz, melyeket akár az üzletemberek is felhasználhatnak. Az olvasmányos stílus, úgymond olvasóközelivé teszi a könyvet, de ez az olvasmányosság a szakember-olvasó érdeklődését is felkelti.

Amint említettem, a könyv több része jól elkülöníthető egymástól, ugyanakkor jól ki is egészítik egymást oly módon, hogy egységes egészet alkotnak. A történészek számára természetesen a történelmi rész a legérdekesebb. Ez a rész, a reklám kialakulását és működését vezeti fel és elemzi úgy, hogy általános vonatkozásban a kereskedelem történetébe illeszti be. Ezek a részek jól dokumentáltak, főleg a XIX. század gazdasági realitásaira koncentrálva, de elmegy egészen a XX. század közepéig. Az illusztrációkból az is kiderül, hogy a szerző jól ismeri a cirill betűs paleográfiát (is). Talán az róható fel hiányának – ha egyáltalán hiányosságnak és nem specificitásnak akarjuk értékelni – hogy meglehetősen Bukarest-centrikus, főleg a városra, az ottani keres­kedelmi viszonyok fejlődésére illetve átalakulására koncentrál a leginkább, valószínűleg teljesen objektív okokból, mivel a szerző bukaresti ember lévén ezt a vidéket ismeri a legjobban. Nem felejti el azonban  a mai Románia többi területét sem, akár összehasonlításként, akár  az úttörő jellegű  események  és jelenségek ismertetéséről van szó. Persze javarészt csak a román vonatkozású jelenségekre figyel, de ez nem jelenti azt, hogy az erdélyi magyar vonatkozások fölött szemet huny. Ez a rész kimondottan jól dokumentált, a szerző sok korabeli dokumentumot áttanulmányozott, mind a kimondottan tárgyi vonatkozá­sú forrásokat (cégtáblák, plakátok stb.), mind a nyomtatott kiadványok­ban megjelenő reklámokat is. Az áttanulmányozott újság-folyóirat forrásanyag a jegyzetek után ítélve meglehetősen terjedelmes és a publicisztika sok terét fedi le. Így áttanulmányozza és idézi a legnagyobb román napilap, az Universul, de az olyan specifikus közönséget megcélzó, mint a Femeia, vagy a regionális, mint a Gazeta Odorheiului-féle lapok reklámtartalmát is.

Ahogy fentebb már említettem, nemcsak kimondottan a reklám jelenségének történetére koncentrál, hanem igyekszik ezt az éppen tárgyalt időszak gazdasági termelésébe és kereskedelmébe is beágyazni, oly módon, hogy mégsem merül el ezekben, elkerülve így azt, hogy esetleg felapró­zód­jon a mondanivaló, és emiatt elvesszen a részletekben. Figyelme mindenféle árucikkre és ezek reklámjára kiterjed: élelmiszer, gyógy­szer, ipari szerszám, ruhanemű, de mindenféle luxus- és hétköz­napi cikkre is. Több kisebb fejezet tartalmaz átfogó jellegű tanulmányt a reklám­jelenség főbb jellemzőire vonatkozóan.

Az avatatlan olvasónak feltűnő lehet, hogy Marian Petcu kimondottan csak a címben megjelölt témára igyekszik koncentrálni, politikai eseményeket csak abban az esetben említ, amennyiben ez tényleg szükséges, ami egyáltalán nem meglepő, hisz a jelenlegi román történet­írásban ez sajátos megoldás.

A bibliográfia meglehetősen jónak mondható. Kimondottan csak román nyelvű, külföldi szerzőt még elvétve sem találhatunk a listán. Ugyanakkor az interdiszciplinaritás jegyében nemcsak történelmi forrásokat idéz, hanem szép számmal találhatóak a könyvészetben más tudományágakból, vagy akár az irodalom területéről származó források is (mint például Ion Ghica levelei Vasile Alecsandrihoz). 

Külön érdemes megemlíteni a könyv illusztrációanyagát, mely olvas­mányosabbá, élvezetesebbé, emberközelibbé teszi az írott tanulmány anyagát. A képek, írásos dokumentumok a szöveg kiegészítői, a szöveg mellett találhatóak, mintegy egységes egészet alkotva ezáltal. Talán még nagyobb a terjedelmet tekintve az illusztrációk által elfoglalt tér, mint a tanulmány szövege maga.

A könyv körülbelül 40 százalékát a függelékek teszik ki, szám szerint négy különböző egység. Az első két függelék két lista, az egyik a román területeken a tárgyalt időszakban a reklámokra szakosodott kiadványok, a második pedig a reklámügynökségek listáját tartalmazza, előbbi 1914-el, az utóbbi 1962-vel bezárólag. A másik két kiegészítő függelék két tanulmány, „A nyomda és a reklám” (Virgil Molin, 1929) és „A reklám” (I. A. Roceric, 1940) címmel. A könyv angol és német nyelvű kivonattal zárul.

 

Marian Petcu: O istorie ilustrata a publicitatii românesti (A román reklámjelenség illusztrált története). Editura Tritonic, Bucuresti, 2002. 205 old.

 

Lakatos Artúr