Klió 2007/3.
16. évfolyam
Történelmi
földcsuszamlás – Magyarország Szent Koronája és Bosznia Szent Koronája,
1387–1463
Ebben az érdekes című könyvben (The Landslide of History –
Holy Crown of Hungary and Holy Crown of Bosnia (1387–1463) Dubravko
Lovrenovic, a Szarajevói Egyetem Európa középkori történelmével foglalkozó
professzora Magyarország és Bosznia kapcsolatait vizsgálja Luxemburgi
Zsigmondnak a magyar trónra lépésétől, 1387-től a középkori boszniai királyság
bukásáig, 1463-ig. A kötetben gazdag új történelmi anyagot tár fel, s a
középkori boszniai történelem oly nagyon szükséges új szemléletű elemzését
nyújtja. A már publikált forrásokra támaszkodva, de Dubrovnyik, Zadar, Zágráb,
Belgrád, Berlin és Budapest levéltáraiban és könyvtáraiban végzett saját önálló
kutatási eredményeit is felhasználva, a szerző alaposan körüljárja e
kapcsolatok mibenlétét, és eredeti, friss megközelítésben tárgyalja a középkori
Bosznia történelmét.
A könyv nyolc részből áll,
kronológiai elrendezésben és kényelmesen használható alfejezetekre osztva,
melyekben a szerző Magyarországnak a boszniai állam fejlődésére gyakorolt
politikai, gazdasági és kulturális hatására összpontosítja a figyelmét. Az
olvasó minden fontos tudományos segédeszközt megtalál a könyvben: általános
mutatót, lábjegyzeteket, bibliográfiát és térképek, illusztrációk páratlan
sorát, amelyek megkönnyítik a szöveg követését. Az egész kötet arra a
megállapításra épül, hogy a magyar-bosnyák kapcsolatok beillenek a középkori
Európa különféle feudális-dinasztikus modelljei közé, s leginkább az
angol–francia kapcsolatokhoz hasonlítanak. A szerzőnek az a véleménye, hogy
különbséget kell tenni a magyar uralkodók hivatalos igényei és a valóságos
helyzet között, mert ha így teszünk, a régóta hangoztatott állítás, miszerint
Bosznia magyar fennhatóság alá tartozott, alapját veszti. Annak ellenére, hogy
hosszú ideig tényleg azt gondolták, a bosnyák királyság vazallusi helyzetben
volt Szent István magyar koronájával szemben, és az patronátusi joga alapján
igényt támasztott Boszniára, Lovrenovic elveti ezt a teóriát. Részletes
áttekintést ad Zsigmond királynak Boszniában vállalt katonai akcióiról a XV.
század első évtizedéből, hangsúlyozva, hogy nem a vallási viszályok voltak a
hadjáratok valódi spiritus movens-ei, ahogy eddig tartották, hanem a fő
indíték Zsigmondnak az a vágya volt, hogy a fejére tehesse a boszniai koronát.
Hogy elrejtse igazi szándékát, és eszközeit igazolja, Zsigmond retorikai
fogáshoz folyamodott: eretnekeknek és hitetleneknek bélyegezte a boszniaiakat.
Bár hadműveleteiben sikeres
volt – legnagyobb győzelmét Dobornál érte el 1408-ban –, Zsigmond politikai
szempontból megbukott Boszniában, és ez azt jelentette, el kellett fogadnia a
boszniai mágnások akaratát, mert az ő kiváltságuk volt, hogy eldöntsék, ki
legyen, ki lehet Bosznia királya. Ők azonban nem Zsigmondot választották,
akinek pedig oly sok európai korona volt a birtokában, és mivel a bosnyák
korona volt az egyetlen, amely elsiklott előle, Lovrenovic úgy gondolja, annak olyan
cikknek kellett lennie, amely igen kapós volt a koronák európai piacán.
Miután Zsigmond végül feladta
a boszniai trón megszerzésére irányuló törekvését, lehiggadt, és a boszniai
ügyek irányításában a katonairól diplomáciai módszerekre váltott át. A Budán
1412-ben megrendezett lovagi torna biztos jele volt a leghatalmasabb bosnyák
nemesekkel, köztük Ostoja bosnyák királlyal való megbékélésének. A bosnyák urak
mindannyian jelen voltak ezen a nagyszerű és pompás eseményen, de a béke és
harmónia ideje nem tartott sokáig. 1415-ben a magyar haderők megütköztek a
boszniaiak és az ottomán törökök szövetséges seregével a Lašva-folyó völgyében,
közép-Boszniában, és teljes vereséget szenvedtek. Ez az esemény jelentős
változást hozott Bosznia és Magyarország viszonyába, mert a következő
időszakban a Boszniára nehezedő magyar politikai nyomás gyengülni látszott,
miközben Bosznia az ottománok sokkal erősebb befolyási övezetébe került.
Lovrenovic azt írja az e harcok után következő időszakról (1416–1443), hogy Bosznia
ekkor az ottomán kalapács és a magyar üllő közé szorítva érezte magát.
Jóllehet a szerző úgy véli,
hogy a magyar és a boszniai korona territóriumai különálló feudális
entitások voltak jogi, egyházi-politikai és pénzügyi dolgaik minden részletében,
mégsem hagyja figyelmen kívül Magyarország közvetlen szellemi és kulturális
hatását Boszniára. Megnyilvánult ez abban a sok intézményben, melyet Bosznia
erősebb szomszédjától vett át, többek között például a Szent Korona politikai
koncepciójában, Krisztus tanításainak központi szerepében, a síremlék-állítás
módjában, a lovagság, és a címerek alkalmazásában. Bosznia tehát Magyarország
révén erősen kapcsolódott a nyugati és közép-európai királyságok kultúrájához.
Magyarország azonban nem csupán valamiféle közvetítői szerepet töltött be
azzal, hogy európai életmódot hozott Boszniába, hanem a saját, önálló
szerepével is mintául szolgált a középkori boszniai királyság számára. Mi több,
Lovrenovic megállapítja, hogy manapság szinte lehetetlen lenne Bosznia
középkori történelmét kutatni anélkül, hogy előzőleg ne helyeznénk bele ebbe a
szélesebb politikai és kulturális régióba, és ne keresnénk az összefüggéseket a
korabeli európai történelemmel.
A sok egyéb kérdés között,
amelyet a szerző e terjedelmes kötetben tárgyal, a legfontosabb Tvrtko
Kotromanic boszniai király 1377. évi koronázásáról szóló megállapítása. Míg a
történetírás korábban Milesevo szerbiai várost, a szerb szentnek, Szávának a
nyugvóhelyét jelölte meg Tvrtko Szerbia és Bosznia királyává koronázásának
színhelyéül, Lovrenovic professzor új magyarázatot ad, mivel a koronázási
aktust egy boszniai városba, Milébe helyezi (ma Arnautovici falu Visoko
közelében). Azzal, hogy így tesz, a Benedek-rendi történész, Mauro Orbinni
nyomdokain jár. Az ő Il Reno degli Slavi című munkája Pesaroban, 1601-ben
jelent meg. A történészeket valójában félrevezette ez a könyv, mert Orbinni
nyilvánvalóan összekeverte a szerbiai Milesevot a boszniai Milével. És bár a
koronázás nem illik bele a kötetben meghatározott kronológiai határok (1387–1463)
közé, Lovrenovic megtisztítja a források hibás értelmezése által eltorzított
képet, mert úgy véli, ennek az eseménynek óriási hatása volt Magyarország és
Bosznia későbbi kapcsolatára nézve. Emellett felismeri annak rendkívüli
fontosságát is, hogy a XIII. század közepén a boszniai püspökség magyar
fennhatóság alatt lévő területre helyeződött át, mert éppen ezért erősödhetett
meg a népszerű Boszniai Egyház. Lovrenovic szerint ez teljes körűen
megszervezett államegyház volt, amely a szokásos politikai szertartásokat is
celebrálta, és azáltal, hogy az uralkodó ideológiát szentesítette, tényleges
függetlenséget biztosított a boszniai korona számára az Archiregnum
Hungaricummal szemben.
Ez a tudós és bizonyítékokkal
jól alátámasztott könyv – amely új távlatokat nyit, és megvilágítja azt a
helyzetet, amelyben Bosznia volt a XV. században a pápai kúria, a magyar korona
és az ottomán törökök Bermuda-háromszögébe szorulva – vonzó, izgalmas,
olvasmányos, és sok ismeretet közlő tanulmánynak bizonyul mindenki számára,
akit nem csupán a középkori Bosznia, hanem a szélesebb Kelet-Közép-Európa
régiójának középkori történelme érdekel.
Dubravko Lovrenovic: Na klizištu povijesti (sveta kruna
ugarska i sveta bosanska 1387–1463) Zagreb-Sarajevo, Synopsis, 2006. 808 o. (A
recenzens által angolul beküldött ismertetés címe: The Landslide of History.
Holy Crown of Hungary and Holy Crown of Bosnia (1387–1463). Történelmi
földcsuszamlás – A magyar Szent Korona és a boszniai Szent Korona, fordította:
Fodor Mihályné)
Emir O. Filipovic