Klió 2007/3.
16. évfolyam
A bolgár
társadalom története, 1878–1939
Az itt ismertetésre kerülő munka kiadását az egyik
legtekintélyesebb szófiai kiadó vállalta magára. Rumen Daszkalov
kétkötetes, több mint ezer oldalas munkája a modern bolgár állam születésének
és építésének izgalmas történetiről szól, arról hogy egy ázsiai típusú
birodalomnak alávetett, de európai hagyományok és normák szerint élő
közösségekből álló társadalom hogyan teremti újjá és építi fel saját államát.
Rumen Daszkalov előszavában munkáját struktúratörténetként határozza meg. A
hat évtizedet átfogó korszak történései, eredményei és kudarcai sok esetben
ráirányítják a figyelmet a mai Bulgária problémáinak gyökereire is. A munka
értékét emeli a gazdag és érdekes fényképanyag.
A modern bolgár állam az
1877–1878-as orosz–török háborúban kivívott orosz győzelemnek köszönhette
létét, de határait az európai nagyhatalmak érdekeit figyelembe véve húzták meg.
Így a török uralomtól megszabadult bolgárok az 1878-as berlini kongresszus után
három államalakulatban találták magukat: a Bolgár Fejedelemségben, a töröktől
függő autonóm Kelet-Ruméliában és az Oszmán Birodalomban, s ez meghatározta a
politikai elit tudatát, viselkedését és céljait. Az orosz csapatok által
felszabadított területeken az ideiglenes orosz kormányzat kezdte meg a helyi
polgári igazgatási szervek létrehozását. Első lépésként kétezer bolgár
hivatalnokot neveztek ki az alakulóban lévő intézmények posztjaira. A
felszabadító háborúban részt vevő önkéntesekből alakultak meg a hadsereg
egységei – összesen 21 ezer fő, orosz tisztek parancsnoksága alatt.
Az ideiglenes kormányzat
hivatalnokaival ellentétben a helyi községi és városi igazgatási szervek
széleskörű önkormányzati jog alapján jöttek létre választások útján. E
testületekben a kézművesek, kereskedők és értelmiségiek voltak többségben, a
hajdani török közigazgatással együttműködő, tehetős konzervatív elemek a
választások során vereséget szenvedtek. Daszkalov a tirnovói alkotmány
előtörténetével ill. elfogadásával kapcsolatban kiemeli, hogy annak mintájául
az akkor haladónak számító belga alkotmány szolgált, amelyet a szomszédos
balkáni országok is felhasználtak. Már az alkotmány elfogadását is vita előzte
meg. Vajon alkalmazható–e egy felettébb demokratikus alkotmány egy olyan
társadalomban, amely csak most kezdte meg szabad életét és még nem szokott
hozzá jogainak gyakorlásához? (32. o.) A tirnovói alkotmány életbe lépése után
annak értelmezése is vita tárgyát képezte. A nézetkülönbségek a hatalom
funkcióinak szétválasztásával, a törvényhozó és a végrehajtó hatalom, valamint
az uralkodó jogosítványainak pontosításával, a hatalmi központok egymáshoz való
viszonyának szabályozásával kapcsolatban kerültek felszínre. Daszkalov egy
bolgár jogász (D. Vogazul), valamint egy orosz alkotmányjogász (Pavel
Miljukov) véleményét idézve úgy látja, az alkotmány gyakorlati alkalmazása
nagyon távol esik az európai értelemben vett törvényességtől.
1932-ben Szt. Balamezov az
alkotmány normáinak betartása szempontjából értékelte a törvényhozók munkáját:
a felszabadulástól 1932-ig 44 kabinet váltotta egymást az ország élén. A
kabinetek leváltását (vagy átalakítását) kiváltó okok sorában abnormálisan nagy
százalék esett a parlamenten kívül kibontakozó válságokra: 44 esetből 32. (47.
o.) A gyakori kormányválságot az uralkodó és a minisztertanács közötti
konfliktusok idézték elő, amelynek az állt a hátterében, hogy az uralkodó a
központi hatalmat kívánta erősíteni a túlzottan liberális szellemű alkotmánnyal
szemben, amelyet az oroszbarát erők kihasználni igyekeztek.
Daszkalov külön alfejezetet
szentel a helyi önkormányzatok problémájának. Az ideiglenes orosz önkormányzat
idején elismerték a helyi szervek viszonylag széleskörű jogait, a tirnovói
alkotmány szintén proklamálta a helyi önkormányzatok széleskörű jogait, de azok
nem realizálódtak, mert a szigorúan centralizált kormányzati modellt vitték át
a gyakorlatba, a helyi önkormányzatok pozíciói pedig meggyengültek.
Az állam szerepének
növekedését, hatalmának túlsúlyra jutását a közéleti személyiségek több
tényezőre vezették vissza: a helyi közösségek és hagyományos intézményeik nem
rendelkeztek megfelelő anyagi és szellemi tartalékkal, hiányzott a jómódú,
művelt, öntudatos réteg, amely korlátokat szabhatott volna az állam túlzott
igényeinek. A helyi választások alkalmával kiemelt tisztségviselők
szakképzettség híján nem mindig tudták teljesíteni a felsőbb szervek által
kijelölt feladatokat, így szükségessé vált a fontosabb posztokra felülről
kinevezett embereket helyezni. A megnyert választások után hatalomra került
kormány saját híveinek jutatta a vidéki hivatalokat. A centralizált állam
szerepének növekedésével nagy gondot fordítottak az államapparátus kiépítésére,
így egyre több hivatalnokra volt szükség. 1896-ban 20 500 főnyi hivatalnoksereg
húzott fizetést az államkasszából, 1911-re számuk 51 137-re növekedett, a
választott, tehát a helyi költségvetés terhére alkalmazott hivatalnokokkal
együtt pedig 74.185 főt tartottak számon.
Daszkalov szerint a születő
államban az igazságügy megszervezése évtizedeket vett igénybe. Egy 1988-ban
megjelent enciklopédia adatai szerint a felszabadulásig csak hatszáz külföldön
végzett, egyetemi és főiskolai diplomával rendelkező bolgárt sikerült
felkutatni, de közöttük csak ötvenegy főnek volt jogi végzettsége. A bírák és
az ügyvédek szerepét írni-olvasni tudó kereskedők és kézművesek, jobb esetben
tanítók is betölthették. Irecsek szerint az igazságügyi minisztériumban
csak egyetlen jogász volt: a miniszter. A kereskedelmi törvény a magyar
jogszabályok, az 1896-ban elfogadott büntetőtörvénykönyv az orosz és a magyar
büntetőjog alapján készült. Az európai jogszabályok érvényesítése különösen az
örökösödés és a családjog területén – a társadalom ellenállását váltotta ki.
1904-ig törvényesen működhettek a háromtagú, ún. „falusi bíróságok”, amelyek
ítéleteiket kisebb jelentőségű ügyekben a szokásjog alapján hozták meg.
A kortársak negatív képet
festenek a bolgárok törvényességhez való viszonyáról. A néplélektan kutatói
egyetértenek abban, hogy nem fejlődött ki bennük a jogrend iránti érzék és a törvénytisztelet.
Daszkalov e jelenség magyarázatát Irecseknél keresi: a keresztény keleten a
törvényesség és a jog gyakorlati alkalmazásában nincs folytonosság. A török
időkben az ítéleteket sokszor nem a törvények alapján hozták meg, hanem pénzért
eladták. A felszabadulás utáni jogszabályok nem évszázados fejlődés eredményei,
hanem import áruk, amelyeknek megszegése a közfelfogás szerint nem volt
szégyenletes dolog (89-90. o.) 1893-ig a Bolgár Fejedelemség területén csak
két, az európai normáknak megfelelő börtön épült. Változások 1922 után
következtek be, mikor az elítélteket hasznot hajtó munkára fogták, és keresetük
nagy részét új börtönök építésére, az életkörülmények javítására fordították.
A Balkán–háborúk, illetve az
első világháború előestéjén Bulgária volt a Balkán félsziget legmilitarizáltabb
országa. Egy milliónyi országlakosra 9 katonai ezred esett. Ebben az időszakban
a bolgár hadseregben 2952 tiszt szolgált, a tartalékos tisztek száma 4150, az
altiszteké kb. 5000, a közállományúak létszáma kb. 53 ezer fő volt. (126. o.)
Míg 1885-ben csak 100 ezer, a Balkán-háborúkban 600 ezer fő teljesített katonai
szolgálatot, az első világháború idején kb. 850 ezer katonaköteles korban lévő
férfit mozgósítottak, vagyis a bolgár lakosság 15 százalékát. Daszkalov adatai
szerint a szerb–bolgár háborúban az elesett harcosok száma a személyi állomány
5 százalékát tette ki, a Balkán háborúkban ez az arány – a kolera áldozatait is
figyelembe véve – már 25 százalék volt. Az első világháborúban a hadrakelt
sereg személyi állományának 30 százalékát vesztette el (140–141.o.).
A hadseregfejlesztés
költségeit belső erőforrásokból és külföldi kölcsönökből fedezték. A XX. század
első évtizedében az állami költségvetés több mint 20 százalékát fordították a
hadseregre. A hadsereg természetesen a társadalom és az ország politikai
életének fontos szereplőjévé vált. Az újonnan szervezett bolgár államban a
katonatisztek helyzete magas fizetésüknek, az irántuk megnyilvánuló kivételező
bánásmódnak köszönhetően kiemelkedően kedvező volt. Daszkalov szerint a tiszti
állományúak kivételesen kedvező státusa rövid idő alatt egy katonatiszti kaszt
kialakulásához vezetett, amely a civil társadalomtól elkülönülve saját
értékrendje szerint élt. A bolgár katonai elit kialakulásának kérdése – szem
előtt tartva a közép-európai, elsősorban a magyar tisztikar származását és
neveltetését – figyelmet érdemel. Amint láttuk, a törvényhozás, az igazságügy
problémáinak jelentős része a megfelelő képzettséggel rendelkező emberek
hiányából adódott. Daszkalov munkájában a bolgár tisztikar származásának,
szakmai felkészültségének kérdése nem merül fel. Pedig a felszabadulás után
nyilvánvalóan a katonatisztek többsége is, ahogyan a jogászok, orvosok és
mások, a jórészt írástudatlan parasztokból, kézművesekből, kereskedőkből álló,
a patriarchiális család normái szerint élő társadalmi közegből indultak, de a
katonaiskola és a Katonai Akadémia elvégzése után kiváltak környezetükből.
1905-ben, Szófiában a katonatisztek létszáma 748 fő volt, ezért a szerény
méretű fővárosban mindenütt beléjük lehetett ütközni. Kitűntek választékos
öltözetükkel, öntelt és büszke magatartásukkal (132. o.).
A létrejött politikai
rendszert Daszkalov két fejezetben (a 4. és 5.) mutatja be, figyelmének
központjában nem az egyes kormányok és személyiségek, hanem a politikai
struktúrák és mechanizmusok, a politikai gyakorlat áll. Daszkalov bemutatja a
politikai élet árnyoldalait is, a manipulált választásokat, a hatalommal való
visszaélést, a politikai korrupció riasztó példáit. A negyedik fejezet egyik
legérdekesebb részében a politikai pártok születését, formálódását követhetjük
nyomon. Az Alkotmányozó Nagy Nemzetgyűlés két pártjában, a Konzervatív és a
Liberális Pártban létrejött irányzatokhoz tartozó csoportok új pártokat
alapítottak. A néptömegek egy részének közvetlen részvétele a politikai életben
Sztambolov kormányzása idején kezdődött meg, amikor is a nyitottabb és bátrabb
emberek – akik a közéletben való részvételt az egyéni meggazdagodás
lehetőségeként fogták fel a községi és az állami vagyon kárára – mint községi
bírák, tanácstagok, rendfenntartók vállaltak közéleti szerepet. A politikai
eszmék elterjedésének, a tömegek „politizálódásának” kitűnő példája a bolgár
valóságra oly jellemző Földműves Szövetség megalakulása (1899-ben), gyors
térhódítása a parasztság körében és uralomra jutása 1919–1923-ban.
1910-ben a falvakban élők a
lakosság 80 százalékát tették ki. Ez a helyzet lassan változott meg, 1926-ban a
lakosság 79,4 százaléka, s még 1939-ben is 77,81 százaléka élt falun. Ennek megfelelően
a nemzeti jövedelem több mint a felét a mezőgazdaság adta, melyet Daszkalov a
megyefőnökök 1880–1890-es években készült jelentései alapján ír le. A
földművelés és az állattenyésztés mind a termelési módszereket, mind a
munkaeszközöket tekintve primitív és elmaradott volt. Az általánosan használt
faeke, a rideg állattartás következményeként a trágyázás hiánya határozták meg
az alacsony termelési eredményeket.
1933–1934-ben a kétnyomásos
gazdálkodást a művelés alatt álló területek csaknem háromnegyed részén
alkalmazták. 1933-ban a parasztgazdaságok 46 százaléka használt vasekét,
szelelőrostával pedig csak kb. 18 százalékuk rendelkezett.
Az agrárszektor helyzetét
nehezítette a nagy kiterjedésű birtokokkal rendelkező török földtulajdonosok
kivonulása az országból a felszabadító háború idején. Ingatlanaik a bolgárok
kezébe kerültek, akik kisméretű birtokaikon önellátásra rendezkedtek be.
Eltűntek a nagy nyájak és csordák tulajdonosai is. Mindez csökkentette a piacon
értékesíthető termékek mennyiségét, csökkent a kivitel. Így a felszabadulás
utáni két évtizedet a gazdasági stagnálás jellemezte. Daszkalov hangsúlyozza,
hogy az elmaradottság mellett a racionálisabb gazdálkodás megléte is
kimutatható; ilyen a takarmánynövények termesztése, a Tirnovo körzetében
elterjedt kertészkedés, a Karlovo környékén hagyományossá vált rózsaolaj
készítés, a dohány, a mák, a rizs, az ánizs stb. termesztése.
A mezőgazdaság fejlődésének
harmadik szakaszában, az első világháború után, a legnehezebb feladatok közé
tartozott az elcsatolt területekről menekülő bolgár lakosság elhelyezése,
földhöz juttatása, a gazdasági világválság következményeinek áthidalása. Ebben
az időszakban vált érezhetővé a földhiány is, amelyet „belső kolonizációval” –
mocsarak lecsapolása, községi és állami földek felszántása – igyekeztek
enyhíteni.
A fenti két tényező miatt a
bolgár agrárszektorban a kisbirtokosok voltak túlsúlyban. 1926-ban a 100
dekárig terjedő birtokkal rendelkező gazdaságok a megművelt föld 58,1%-át
bírták. 1934-ben ez 66,9 százalék volt. (260. o.) 1926-ban a mezőgazdaságban
foglalkoztatott munkaerőnek csak 1,3 százaléka volt bérmunkás, és a megművelt
föld 5,7 százaléka volt a bérlők kezén. A gépesítés ütemével kapcsolatban
Daszkalov egy fontos körülményre hívja fel a figyelmet. A parasztgazdaságok
birtokállománya nagymértékben szétszórt volt. 1926-ban egy parasztbirtok átlag
15, 1934-ben pedig 13 földdarabból állt, ami természetesen nehezítette a gépek
gazdaságos kihasználását. 1920-ban kb. húsz traktor működött; 1927-ben 767, 1933-ban
pedig 1503 traktorról tudunk, ami azt jelenti, hogy a gazdaságok 0,19
százalékban használtak gépet.
A birtokállomány szórtságából
adódó hátrányokat tagosítással próbálták kiküszöbölni. A tagosítás előfeltétele
az ingatlanok telekkönyvezése volt, ami Bulgáriában elég vontatottan haladt. Az
első falu ingatlanainak telekkönyvezését 1928-ban fejezték be, s 1945-ig csak
193 faluval készültek el. 1930–1940 között mindössze 47 falu
földbirtokállományát tagosították, jócskán elmaradva a telekkönyvezés ütemétől.
1924 és 1943 között az
extenzív kultúrák (gabona, burgonya, stb.) termesztéséből, illetve
hasznosításából származó jövedelem a mezőgazdaság egész hozamának – ötévenkénti
bontásban – 64–58–57–41 százalékát adta. Tehát az intenzív kultúrák – ipari
növények, zöldség, gyümölcs stb. – részesedése a mezőgazdaság hozamának
alakításában növekedett.
A török uralom évszázadaiban
oly nagyjelentőségű birkatartásra, a gyapjú nagybani termelésére Daszkalov
könyvében nem találunk adatokat. A parasztgazdaságokban rendszerint néhány
tucat juhot tartottak, jóllehet a két világháború közötti időszakban az európai
piacokon az állati termékek iránti kereslet növekedett. A kedvező konjunktúra a
bolgár gazdaságban is éreztette hatását, 1924–1944 között a mezőgazdaságból származó
jövedelem 20–28 százaléka az állattenyésztés hozamából adódott. Bulgária
kivitele csaknem teljes egészében mezőgazdasági termékekből állt: az 1903–1927
közötti időszakban az agrárszektor hozamának 3,7–29,6 százaléka került a
külföldi piacokra. Az első világháborúig a kivitelre kerülő mezőgazdasági
termékek kb. 75 százalékát a gabonafélék tették ki. A továbbiakban ez az arány
csökkent. 1935–1939-ben a kiviteli cikkek listáján a gabonafélék a negyedik
helyen, a dohány, a gyümölcs, zöldség és az állati termékek után szerepeltek. A
dohányexport az 1920-as években kezdett növekedni. A bolgár zöldség és gyümölcs
felfelé ívelő karrierje az európai piacokon az 1930-as években kezdődött.
A kistermelők összefogásának
bolgár hívei a szervezőmunka során a német szövetkezeti mozgalom, pontosabban a
Schulze Delitzsch és a F. W. Raiffeisen nevével fémjelzett irányzatok példáját
tartották szem előtt. Az 1920-as évek elején hatalmon lévő Bolgár Földműves
Szövetség kiemelten favorizálta a szövetkezeteket, és elterjedésüktől egy jobb,
a kapitalizmus és a szocializmus között helyet foglaló társadalom, a „harmadik
út társadalmának” megvalósítását várta. A kezdeményezések fő célja a
hitelszövetkezetek alapítása volt, hogy a kistermelőket kiragadják az uzsorások
karmaiból. Az első hitelszövetkezet (Raiffeisen-típusú) 1890-ben Mirkovo
faluban kezdte meg működését. Az alapítók egy tanfelügyelő és a helyi iskola
tanítója voltak. 1903-tól a szövetkezetek létrehozását az állami politika
felkarolta, de már a szövetkezeti mozgalom kezdeteinél kitapinthatókká váltak a
bolgár sajátosságok. Az állami kézben lévő Bolgár Agrár Bank lett a
szövetkezetek létrehozásának fő eszköze, és ennek következtében a
magánkezdeményezés háttérbe szorult. (294. o.) A gyakorlatban a rászoruló
igénylők rendelkezésére bocsátott hitelösszeget nem a szövetkezeti társulás
tagjai által felhalmozott tőkéből, hanem az Agrár Banktól felvett kölcsönből
utalták ki. Így a szövetkezetek megalakulását — a német mintától eltérően — a
legtöbb esetben a bank által nyújtott kedvezményes kölcsön felvételének
lehetősége motiválta, amelynek visszafizetését a szövetkezeti tagok kollektíven
garantálták.
1903-ig 37 hitelszövetkezet
alakult meg (főleg Szófia és Rusze megyében), de az agrárbank beavatkozása
után, 1910 végéig a 10–20 tagot számláló, értelmiségiek által irányított falusi
hitelszövetkezetek száma 721-re emelkedett. Az egyéb feladatokat felvállaló
(pld. fogyasztási) szövetkezetekkel együtt a kistermelők társulásainak száma
900 volt. A városi kistermelők – iparosok, kisvállalkozók tisztviselők –
hitelgondjainak enyhítésére népbankokat szerveztek. 1926-ban a szövetkezeti
társulások tagjainak száma – országos viszonylatban – megközelítette a 218 ezer
főt. Daszkalov a Bolgár Agrár Bank zárójelentéseire hivatkozva megállapítja,
hogy a bankhitelek túlnyomó részét ingatlanokra (birtokvásárlás, építkezés)
vagy improduktív célokra (adófizetés, kölcsönök kezelése, és különböző
fogyasztási eszközök vásárlása) fordították. Produktív befektetésekre
(igásállat, tenyészállat, vetőmag, mezőgazdasági felszerelés stb.) a hitelezett
összegek nagyon kis hányada jutott – 1907-ben pl. a kölcsönök alig 13
százaléka. (296. o.) Így az első világháború kitöréséig a hitelszövetkezetek
nem voltak képesek a mezőgazdaság fejlődését, korszerűsítését megfelelően
elősegíteni, az állam által nyújtott kölcsönök sem segítették elő különösebben
a mezőgazdaság racionalizálását. A bankkölcsönök elsősorban az eladósodott
kisbirtokos helyzetét könnyítették meg, s kevésbé szolgálták gazdaságának
korszerűsítését.
A XIX. század első felében a
bolgár textilipar fellendüléséről lehet beszélni: 1834-ben Szlivenben megnyílt
az első gépekkel felszerelt textilgyár, amely 1842-ben évenként legalább
ötvenezer rőf posztót gyártott. A felszabadulás utáni években a kézműipar, s a
még gyermekcipőben járó gyáripar gyorsan hanyatlott. A hanyatlás, az
elszegényedés okai: az európai olcsó gyáripari termékek beáramlása, versenye, a
nagy kiterjedésű Oszmán-birodalmi piac elvesztése és a belső piac beszűkülése
voltak, mivel a lakosság túlnyomó többségét kitevő kis és középparaszti
gazdaságok önellátásra rendezkedtek be.
A felszabadulás után
létrehozott „gyárak” Daszkalov szerint inkább nagyméretű iparos műhelyekhez
hasonlítottak. Az újjászületett bolgár
államban a kezdetleges közállapotok, a tőke- és a szakemberhiány miatt a
politikai elitnek komoly szerepet kellett vállalnia a gazdasági élet
fejlesztésében. Nagyjából 1903-ig éles viták folytak a gazdaságfejlesztés
irányáról és feladatairól. Kialakult az „iparpártiak” és az „agrárpártiak”
tábora.
A bolgár kormányok is az ipari
protekcionizmus leggyakrabban használt eszközeit alkalmazták: az iparpártoló
törvényeket és a védővámokat. 1895 és 1936 között öt ipartámogató törvény
lépett életbe, amelyek különböző kedvezményekkel – adócsökkentés, vámmentes
nyersanyag import, alacsony vasúti szállítási tarifa, stb. – ösztönözték az
ipar fejlődését. 1909-ben 266 vállalat részesült a törvények által biztosított
kedvezményekben, 1935-re ezek száma kb. négyszeresére emelkedett. A kedvezmények
a bányászat, kohászat, kerámiagyártás, vegyipar, élelmiszeripar, textilipar,
fafeldolgozás, bőripar, papírgyártás, villamosenergia-szektorra vonatkoztak.
(322. o.)
1909-ben az iparba fektetett
tőke 66 millió leva volt. Az összeg 40 százaléka az élelmiszeriparnak jutott,
(főleg malomipar, cukorgyártás), a textilipar 19 százalékkal, a villamosenergia
10 százalékkal részesedett. 1909-ben az ipari munkások létszáma kb. 13 ezer fő
volt, az ország lakosságának 0,7 százaléka, a többségük kisüzemben dolgozott. A
munkások létszáma 28 üzemben haladta meg a 100 főt; az ötszáznál több munkást
foglalkoztató üzemek száma csak három volt. Egy negyed század elteltével
(1935-ben) az ipari üzemekben foglalkoztatottak száma 36 ezer, 1936-ban pedig
40 ezer fő volt. Ez a létszám az aktív lakosság 1 százalékát tette ki.
Mivel az ipari termékek
jelentős hányada a mezőgazdaságra támaszkodó élelmiszeripari üzemekből (malom,
sör, cukor, szesz stb.) került ki, a helyi nyersanyag felhasználásának
százalékaránya az egész bolgár ipart figyelembe véve, legalábbis 1909-ben igen
magas, 73,4 százalék volt. Ez a körülmény az iparfejlődést pozitív irányba
befolyásolta. Ugyanakkor az igényesebb textíliák gyártásával foglalkozó üzemek,
valamint a bőrfeldolgozó ipar import nyersanyaggal dolgozott, mivel a hazai
mezőgazdaság itt nem volt képes megfelelő minőségű alapanyagot biztosítani.
1934-ben az import anyagok értéke az egész bolgár ipar által feldolgozott
anyagok értékének 40 százalékát tette ki.
Vitás kérdés, hogy
gazdaságilag racionálisnak minősíthető-e az ipar ösztönzésének politikája, az
elért eredmények arányban voltak-e a meghozott áldozatokkal, befektetésekkel. Gerschenkron
szerint Bulgáriában az ipartámogatás mértéke nem volt elegendő az
eredményes iparosításhoz. Így az ipar nem volt képes strukturális változásokat
előidézni a mezőgazdaságban, amely annyira elmaradott volt, hogy nem tudta
megfelelő minőségű nyersanyaggal ellátni a gyárakat. Berend és Ránki kétségbe
vonták az iparosítás előfeltételeinek meglétét az országban. (332. o.)
Daszkalov sem tartja megalapozottnak a bolgár iparfejlődés eredményeinek
túlértékelését. 1892-ben az ipari tevékenységből származó jövedelem (ebben az
időben elsősorban kézműiparról van szó) a nemzeti jövedelem 4,5 százalékát
tette ki, 1911-ben ez az arány 12,1 százalék volt. Az első világháború után az
ipar részesedése a nemzeti jövedelem megtermelésében mennyiségileg növekedett,
de százalékaránya csökkent; 1924-ben 5,5 százalék volt. 1934-ben ez a mutató
7,2 százalék, 1939-ben pedig 8,6 százalék volt. (334. o.)
A bolgár kapitalizmus
Daszkalov szerint a kisvállalkozók kapitalizmusa, akiknek jelentős része
alkalmazottat sem tudott tartani. E rétegnek üzleti tevékenysége folyamán
számtalan nehézséggel kellett megküzdenie: szűk belső piac, az olcsó nyugati
áruk versenye, kedvezőtlen hitelfeltételek, stb. Feltűnően szoros kapcsolat
alakult ki a gazdaság és a politika között, amennyiben a gazdasági sikereket a
politikai hatalomban való részvétel vagy a politika erős embereivel fenntartott
kapcsolatok garantálták. E probléma mélyebb elemzését „Az állami beavatkozás és
etatizmus” című alfejezetben találhatja meg az olvasó. Az önálló bolgár
államban – legalábbis az első évtizedekben – a gazdaság a liberális
gazdaságpolitika jegyében fejlődhetett. A XX. század elején, a háborús években,
majd a két világháború közötti évtizedekben az állam egyre nagyobb befolyásra
tett szert és egyre gyakrabban avatkozott bele a gazdaság ügyeibe, ellenőrizte
a bankokat, befolyásolta a hitelügyleteket, döntőbíróként lépett fel a
munkaadók és a munkavállalók közti vitákban. Daszkalov szerint az állam
kiemelkedően nagy szerepe a bolgár gazdaságban és a társadalmi életben az
állami intézmények és pénzügyek túlsúlyával magyarázható egy olyan,
félig-meddig naturális gazdálkodást folytató kistulajdonosi társadalmi
közegben, amelyből hiányzott a gazdaságilag erős, önálló burzsoázia. (365. o.)
A II. kötet társadalom- és
kultúrtörténeti vonatkozásokat tartalmaz. A népességi viszonyokról idősoros
összehasonlító adatok adnak tájékoztatást. 1880-ban a városlakók az ország
népességének 19,0 százalékát tették ki, 1945-ben pedig 24,2 százalékát.
1912-ben Bulgáriában összesen 5018 települést tartottak számon; a városok száma
80 volt. 1939-ben a települések száma 5750, a városok száma 97. 1934-ben 30
ezren felüli lakossági létszámmal csak hét település dicsekedhetett. Szófia, a
főváros 30 ezer körüli lélekszámmal érte meg a felszabadulást, 1900-ban
lakosainak száma 68 ezer, a százezres lélekszámot pedig 1910-ben érte el,
1946-ban 367 ezer lakos lakta. 1900-ban egy háztartásra átlag 5,65, 1920-ban
5,28, 1934-ben már csak 4,7 fő esett. Tehát a bolgárok aránylag rövid idő alatt
közelítették meg az európai országokra jellemző családmodellt.
Daszkalov bemutatja a zadruga
néven ismert nagycsaládot is. Ez az archaikus, de mind a XIX. században, mind a
tárgyalt korszakban továbbélő családmodell az apa és nős fiainak, valamint azok
utódainak együttélését jelenti. A zadruga tagjai a családfő vezetésével,
munkamegosztás szerint együtt művelték a felosztatlan birtokot. A rendszer
Bulgária délnyugati részében és a Duna–menti területeken működött, 1910-ben
Daszkalov 1216, egyenként 20–30 lelket számláló nagycsaládról tud, s 1920-ban
is még 990 zadrugáról történik említés.
1880-ban a bolgár etnikum az
ország lakosságának 68,8 százalékát, 1920-ban 83,3 százalékát, 1946-ban 84,7
százalékát tette ki. 1880 és 1940 között kb. 570 ezer török és 62 ezer görög
hagyta el az országot. Elsősorban a szegénységtől hajtva 125 ezer bolgár
állampolgár próbált szerencsét a tengerentúli országokban. A kivándorlók száma
mindösszesen kb. 957 ezerre tehető. A tárgyalt korszakban politikai okok miatt
806 ezer ember költözött be az országba. 108 ezer lélek közülük örmény vagy
orosz volt, a többiek bolgárok, akik Kelet Trákiából, Dobrudzsából,
Makedóniából érkeztek.
Az életminőségi viszonyok
legalább olyan fontosak, mint a népesség növekedését számszerűsítő adatok.
1878-ban az orvosok száma Bulgáriában 71 fő volt, 1903-ban már 559 – külföldi
egyetemeken végzett – orvosról tudunk. Ebben az időszakban 573 felcser, 27
fogorvos és 131 okleveles szülésznő dolgozott az országban. A gyógyszertárak
száma 116 volt. Ebben a korai időszakban a bolgár lakosság kb. 20 százaléka
részesülhetett közvetlen orvosi ellátásban. A frissen felszabadult Bulgáriában
az orvoshiány és kórházhiány (az utóbbiból csak 5 volt) miatt kiemelkedően
fontos szerepet játszottak a felcserek, a bábaasszonyok, illetve okleveles
szülésznők, hiszen reájuk várt a falusi tömegek egészségügyi ellátása. Az első
bulgáriai felcsereket az orosz katonaorvosok képezték ki. A szülésznőket egy
1895-ben megnyitott iskolában oktatták. A falusi bábaasszonyok működése
rengeteg problémát okozott, de kiszorításukra, tanult szülésznőkkel való
helyettesítésükre csak fokozatosan kerülhetett sor. A Szófiai Egyetem orvosi
fakultása csak 1918-ban kezdte meg működését.
1903-ban a kórházak száma 56,
1912-ben pedig 71 volt (63 állami kézben), tehát az egészségügyi ellátás
javult. 1912-ben 670 orvos, 230 szülésznő, 440 felcser és 170 fogorvos állt az egészségügy
szolgálatában.
A két világháború közötti
évtizedekben a bolgár egészségügyben végbement minőségi változást a munkások és
az alkalmazottak számára kötelező társadalombiztosítás jelentette. (1926-ban).
1939-ben 61 állami és 94 magánkézben lévő kórház működött az országban. Az
orvosok száma 3127 fő, a fogorvosoké 1206 fő, a felcserek száma 1190 fő,
továbbá 918 okleveles szülésznő állt szolgálatban. A gyógyszerészek száma 860
fő volt. 1931–1935 között a városi lakosság körében a legtöbb halálos áldozatot
a tüdőgyulladás, a szívbetegségek és a tüdőbaj követelte.
A közműellátottság is az
életminőség része, s egyben a minőségi urbanizációt erősíti (városiasodás).
1939 végéig az ötezer falu közül csak 380-ban volt teljes értékű, 596-ban pedig
részleges vízellátás és csatornázás (106. o.) 1939-ig elsősorban a vízellátás
fejlődött, míg a városi csatornahálózat kiépítése terén szinte semmi sem
történt főleg annak költséges volta miatt (147. o.) 1939-ig 97 bolgár város
közül 57-ben volt teljes értékű vízellátás, a csatornahálózat kiépítése azonban
csak Szófiában történt meg. A villamosenergia 1900 óta állt a lakosság
szolgálatában. 1935-ig 238, 1937-ig már 331 településen indult meg az
áramszolgáltatás, ugyanakkor egy 1888-ban készült összeírás szerint a Timok
folyótól Szvistov városáig terjedő régióban 213 településen találtak földbe
vájt hajlékokat, számuk ebben az időszakban 19529 volt és 238 ezer lélek
tartotta azokat otthonának. (119-120. o.)
A jobb életminőség reménye
miatt a mennyiségi urbanizációs folyamatok (városodás) is erősödtek. 1901 és
1905 között országos viszonylatban a városi lakosság lassú számbeli növekedése
volt megfigyelhető; ebben az időszakban ezer városlakóra 2,3 bevándorló esett;
a továbbiakban a városba költöző falusi lakosok száma jelentős ingadozást
mutatott. 1921-1926-ban ezer városlakóra 16,3, 1927–1934-ben 10,5,
1935-1946-ban 12,6 fő falusi átköltöző esett. Az adatok a belső migráció
csekély voltáról tanúskodnak.
A vasútvonalak kiépítése
szintén hozzájárult a települések státusának megváltozásához. A dunai városok,
amelyek évszázadokon keresztül a Közép-Európa felé irányuló kereskedelem
közvetítőiként fontos szerepet játszottak, s a dunai gőzhajózásnak köszönhetően
a fejlődés élvonalába kerültek, a vasúti teherforgalom és a tengeri hajózás
versenye miatt vesztettek jelentőségükből. A bolgár kézműipar az olcsó nyugati
termékek beáramlása miatt kezdett kiszorulni a piacról. Ez a folyamat az Oszmán
Birodalomból való kiszakadás után elmélyült; egész sor jómódú piacközpont vesztette
el jelentőségét, lakóik egy része az új adminisztratív központokba költözött,
ahol az írástudók könnyen elhelyezkedtek.
Az életminőség része a
hétköznapi élet és a közművelődés és a vonalas infrastruktúra állapota is.
1897-ben hallunk először a Szófia utcáin pöfögő gépkocsiról. Az első
világháború után a fővárosiak már taxit is használhattak, de a konflisok még az
1950-es években sem tűntek el az utcákról. A szórakoztató ipar előfutára, a
némafilm 1897-ben már Bulgáriában is megjelent, 1915-ben készült el az első
bolgár film. 1930-ban vetítették le az első hangos filmet. 1936-ban az
országban 116 mozgóképszínház működött, 1939-ben 155 moziban 10 524 filmet
vetítettek 13 millió nézőnek.
1900-ban 225, 1912-ben pedig
az ország területén 370 posta és távíró állomásról tudunk. A telefon
Bulgáriában 1886-ban jelent meg. Ekkor készültek el az első távbeszélő vonalak,
amelyek a fejedelmi rezidenciát és a legfőbb állami intézményeket kötötték
össze. Az első interurbán kapcsolat az árumintavásárra való tekintettel Szófia
és Plovdiv között jött létre. Az első nemzetközi kapcsolat 1905-ben – Rusze
városán keresztül – Romániával valósult meg. Az 1930-as években Bulgária 25
európai országgal és Észak-Amerikával tartott fenn távbeszélő kapcsolatot. A
magánszemélyek számára a telefon használata 1893-tól vált lehetővé. Az 1920-as
évek elején kezdett kibontakozni a rádióamatőrök mozgalma, amelyet a hatóságok
– az éteren keresztül folytatott bolsevik propaganda miatt – nem néztek jó
szemmel. A rendszeres rádióműsorok sugárzása az 1930-as években vette kezdetét.
1938-ban Bulgáriában ezer lakosra hét rádiókészülék esett. A balkáni szomszédok
e tekintetben megelőzték az országot, míg Magyarországon ekkor ezer lakosra 47
rádiókészülék esett.
Daszkalov szerint a
vasútépítést nem az ország gazdaságának szükségletei kényszerítették ki, mivel
az túlságosan elmaradott volt. Jellemző, hogy eleinte a fuvarosok a vasúti
teherszállítás konkurensei lehettek. (191. o.) A szerző utal a balkáni
vasútépítés közismert problémáira, s kiemeli, hogy a politikusok erőfeszítései
ellenére a vasútvonalak kiépítése során a külföldi vállalkozók nagyhatalmi és
saját gazdasági érdekeiktől hajtva figyelmen kívül hagyták az ország gazdasági
és belpolitikai érdekeit. A balkáni vasúthálózat máig problémát okozó
jellegzetessége, hogy politikai okok miatt az egyes országok vasútvonalait nem
kötötték össze. Az 1930-as évekre a gépkocsival történő személy és
teherszállítás egyre növekvő konkurenciát jelentett a vasút számára. 1929-ig a
vasúti forgalom növekedett, majd stagnálás következett, Ennek ellenére, a
gépkocsiparkot tekintve az európai mezőnyben Bulgária az utolsó előtti helyet
foglalta el. Angliában és Franciaországban 18, Bulgáriában 1334 főre jutott egy
gépkocsi.
1905-ben Bulgária aktív,
kenyérkereső lakosságának 83 százaléka dolgozott a mezőgazdaságban, s ez az
arány több mint két évtized elteltével sem változott lényegesen. (227., 230.
o.) Az iparban és a kézműiparban a keresők 7 százaléka, a kereskedelemben, a
bankszakmában, a közlekedésben 3,89 százalék, a központi és a helyi közigazgatási
intézményekben, az adminisztrációban a keresők 2,32 százaléka dolgozott. A
szabadfoglalkozásúak, a járadékosok, nyugdíjasok, a különböző kategóriájú
alkalmazottak a lakosság kb. 4,20 százalékát tették ki.
Az 1930-as években az
adminisztrációban foglalkoztatottak száma növekedett. A különböző önálló
keresők – kisiparosok, kereskedők, szabad foglalkozásúak, a vállalkozók stb. –
a lakosság 7 százalékát tették ki. 1936-ban a gazdaság különböző szféráiban
alkalmazott bérmunkások a lakosság 6,7 százalékát tették ki. A XX. század
elejéhez képest az 1930-as évekre a bolgár társadalom ugyan tagoltabb lett, de
markáns paraszti földművelő jellege nem halványult.
A bolgár burzsoázia viszonylag
kis számú és gazdaságilag gyenge, összetételére nézve pedig kiegyensúlyozatlan
volt. Soraiban túlsúlyban voltak a főhivatalnokok, a főtisztek, a
professzionális szabadfoglalkozásúak, míg a vállalkozók – gyárosok,
nagykereskedők, bankárok – csoportja kisebbséget alkotott. Nagybirtokosok alig
voltak az országban. A jómódúak széles köre hivatali beosztása és életmódja,
nem pedig a birtokában lévő tőke vagy a piacorientált vállalkozói tevékenység
alapján vallotta magát burzsoáziának. Magát a vállalkozói nagyburzsoáziát
szoros szálak fűzték az államhatalom képviselőihez, az általuk biztosított
nyerészkedési lehetőségek miatt. A nagy és középpolgárság közötti határ
elmosódott volt. A kispolgárság – kisiparos, kiskereskedő, kistisztviselő stb.
– alkotta, a parasztságot nem számítva, a legnépesebb társadalmi réteget. (233.
o.) Az egyén saját boldogulása érdekében az államhatalom által nyújtott
kedvezményekhez, állami megrendelésekhez igyekezett hozzájutni – akár
korrupciós praktikák árán is.
Bulgária lakosságának abszolút
többségét kitevő parasztságról szólva Daszkalov mindenekelőtt arra keres
választ életképes volt-e a paraszti kisbirtok? Ez a probléma már a XX. század
elején vita tárgyát képezte. Az akkori szociáldemokraták szerint a kisbirtok
sorsa meg van pecsételve, elkerülhetetlenül a hitelezők kezében fog
összpontosulni. Az ellenkező álláspont hívei úgy látták, hogy a nagybirtokok
kialakulásának nincsenek meg az előfeltételei, ugyanakkor követelték a
parasztbirtok állami támogatását, a mezőgazdaság modernizációját. A
parasztbirtok támogatásának hívei az anyagilag független, életképes
parasztságban látták a demokratikus rend letéteményesét, amely semlegesíteni
tudja a szocialisták befolyását.
A Bolgár Földműves Szövetség
1901-ben elfogadott programja szerint a parasztság jólétének záloga a virágzó,
jól jövedelmező kisbirtok, amelyet a parasztcsalád maga művel meg és tart fenn.
A parasztbirtok felvirágoztatását nagyban elősegíti a szövetkezetekbe tömörülő
parasztok közös, céltudatos munkája. A Földműves Szövetség által sugallt,
terjesztett gondolatvilágnak része volt a városellenesség, a nagybirtok, mint
gazdálkodási forma tagadása, a bolgár paraszti életmód idealizálása.
1935–1936-ban 199 bolgár
faluban gazdálkodó 939 háztartás bevonásával készült egy felmérés. Az adatok
alapján az életszükségletek kielégítésére szolgáló javak – élelem, ruházat,
fűtés, gyógykezelés, művelődés, személyes szükségletek stb. – 70 százalékát a
parasztgazdaság állította elő, tehát az elfogyasztott javak kb. 30%-át
szerezték be a piacon. A vizsgálatba bevont háztartások létszáma átlagosan 6,1
fő volt. A családok rendkívül szerény körülmények között éltek. A vizsgált
háztartásoknak csak 44 százaléka rendelkezett külön konyhával, a háztartások 11
százalékának tagjai a padlón háltak, az udvarokban sehol sem volt kút, sok
helyen (17 százalék) az illemhely hiányzott.
Daszkalov könyvének nyolcadik
fejezete az aktív lakosság 4,8–6,7 százalékát (1924–1939-es évkörben) kitevő
munkásokról és szakszervezeti mozgalomról szól. A társadalmi rétegekre
vonatkozó statisztikai adatokat figyelembe véve természetesnek tűnik, hogy a
felszabadulás után vita tárgyát képezte a munkásosztály összetételének kérdése.
1939-ben 232 800 főt tartottak munkásnak, de a tényleges gyári munkások
száma kerekítve 126 600 volt, a többiek a kisiparban, a közlekedésben, a
kereskedelemben dolgoztak. A szakszervezeti mozgalom kezdeteit Bulgáriában
1883-tól, a szófiai „Nyomdász Egylet” alapításától számítják. 1879-1904 között
200 munkabeszüntetésre került sor; 1908–1912 között 816 sztrájkot tartanak számon
– alkalmanként 10–22 ezer fő részvételével. Az első világháború után a
munkásmozgalom és a szakszervezeti mozgalom a kommunista párt befolyásának
erősödésével radikalizálódott.
A modern bolgár állam a
balkáni államok közül elsőként alakította ki a maga szociálpolitikáját és
alkotott megfelelő törvényeket. 1905-ben szabályozták a nők és kiskorúak
munkaidejét. 1919-ben törvénybe iktatták a kötelező nyolcórás munkanapot. A
szociális törvényekkel kapcsolatban a legnagyobb gondot azok gyakorlati
alkalmazása okozta.
1888-ban nyílt meg a mai
Szófiai Egyetem elődje a „Főiskola”. Csakhamar mozgalom indult meg a női
hallgatók felvétele érdekében. Erre csak 1901-ben kerülhetett sor. A bolgár nők
1937-ben estek át a „politikai tűzkeresztségen” amikor is részt vehettek a
helyi választásokban, ha megfeleltek a törvény által előírt követelményeknek
(törvényes házasságban élő vagy elvált, ill. özvegy, gyermeket nevelő nő). Az
1938-as parlamenti választásokon már a nők is szavazhattak.
A bolgárok a XIX. század folyamán
állíthatták vissza saját egyházukat, a Bolgár Exarchátust, amelyet mind a
lakosság, mind a világi politikai elit a bolgár nemzeti egység zálogának
tartott. A felszabadító háború után az európai erőviszonyok nem tették lehetővé
a bolgár nemzetállam eme „előképének” realizálását. A bolgár államnál
területileg nagyobb kiterjedésű Bolgár Exarchatus sajátos helyzetbe került. Az
exarcha Konstantinápolyból irányította az Oszmán Birodalom területén lévő
egyházmegyék életét, Szófiában pedig a Szent Szinódus működött az exarcha
helyettesének irányításával. 1883-ban az Exarchátus Alapszabályát
megváltoztatták. Megszüntették a Szent Szinódus, valamint az alacsonyabb szintű
egyházi vezető szervek mellett működő, világi személyekből álló tanácsadó
testületeket, vagyis a laikusokat kirekesztették az egyház vezetéséből. A
modern állam kompetens intézményei természetesen feleslegessé tették az egyházi
személyek közreműködését az állampolgárok gazdasági tevékenységgel kapcsolatos
problémáinak megoldásában, amelyet a török korban az egyház átvett az államtól.
A családjog területén azonban az egyház megőrizte monopol helyzetét.
A bolgár egyház nem volt
felkészülve legfontosabb feladatának teljesítésére, s küzdenie kellett a
lakosság körében elterjedt babonákkal. A felszabadulás után részben az egyház
rendezetlen anyagi helyzete, részben a megfelelően képzett lelkészek hiánya
miatt a plébániák százai álltak üresen. A Bolgár Fejedelemség területén
szervezett lelkészképzés folyt Szamokovban (1870-es évek) 1910-től pedig a bacskovói
kolostorban. Az első papi szemináriumot 1915-ben Plovdivban hozták létre. A
lelkészek javadalmazásának rendezetlensége miatt teológiát végzett hallgatók
inkább tanítói állást vállaltak. A Szófiai Egyetem Hittudományi Kara 1923-ban
nyílt meg, amelynek 1939-ig 3000 hallgatója volt, de lelkészi szolgálatra csak
kevesen vállalkoztak. A klérus teológiai felkészültségére jellemző, hogy
1905-ben 1112 plébános között csak ketten rendelkeztek felsőfokú, 309-en pedig
középfokú teológiai képzettséggel, a többiek világi középiskolát (294 fő) vagy
alapfokú iskolát végeztek. Az 1930-as évek végén 2486 plébános szolgált az
országban, de közülük csak 114 fő részesült magas szintű teológiai képzésben.
Az államhoz való viszonyában
az egyház alárendelt szerepet játszott, ami többek között az anyagi- pénzügyi
függőségben is kifejeződött. Ezenkívül az egyes kormányok durván beavatkoztak
az egyház belügyeibe. Ugyanakkor a klérus a képzettség és a szellemi
tevékenység tekintetében nem felelt meg a kor követelményeinek, s ezért nem is
volt képes befolyását növelni a társadalomban, és a bolgár felszabadulásban
szerepet játszó közoktatásra sem volt jelentős hatással.
A felszabadító háború idején a
bolgárlakta területeken 2070 világi iskola működött, amelyeket a korlátozott önrendelkezési
joggal rendelkező községek, egyházközségek, céhek, kolostorok tartottak fenn, s
bőkezű mecénások, akik a kereskedők soraiból kerültek ki. A szerző kiemeli,
hogy a bolgár iskolarendszer viszonylag hosszú ideig komoly nehézségekkel
küzdött. 1908-1909-ben pld. az alapfokú iskolák 43 százaléka még mindig a célra
alkalmatlan épületekben volt kénytelen működni. Bár a Tirnovói Alkotmány az
elemi iskolák látogatását minden bolgár állampolgár számára kötelezővé tette,
az általános tankötelezettség gyakorlati alkalmazását — többek között a
megfelelően képzett tanítók hiánya miatt — csak fokozatosan lehetett
megvalósítani. Az első tanítóképzők 1881-1882-ben egyéves kurzusként nyíltak
meg. Számuk az évek folyamán növekedett. 1919–1920-ban tíz négyéves tanítóképző
működött az országban, kb. 5200 hallgatóval. Az iskolarendszer hatékonysága az
1900 óta rendszeresen publikált statisztikai adatok segítségével mérhető:
1900-ban a hét éven felüli állampolgárok 29,8 százaléka, 1910-ben 42 százaléka,
1926-ban 59,6 százaléka, 1946-ban 75,6 százaléka tudott írni-olvasni.
Analfabéták elsősorban a falusi nők között voltak. (367. o.)
Az állampolgárok nevelésével
kapcsolatos elgondolások a tárgyalt hat évtized folyamán változtak. Daszkalov
szerint 1912-ig az oktatásügyet a liberalizmus jegyében született koncepció
szerint irányították. Sajnálatos módon az első világháború előtti, az
európaiságot oly magasra értékelő bolgár iskolapolitika nem volt hosszú életű.
A két világháború közötti időszakban az oktatás szempontjai, az oktatás célja
és sok tekintetben a feladatai is megváltoztak. A nemzet és az állam kultusza
háttérbe szorította az egyént és annak érdekeit.
Rumen Daszkalov: Blgarszkoto obstesztvo 1878–1939. Tom. 1.
Drzsava. Politika. Ikonomika. 470. p. Tom. 2. Naszelenie. Obstesztvo. Kultura.
(A bolgár társadalom 1878–1939. 1. kötet. Állam. Politika. Gazdaság. 2. kötet.
Népesség. Társadalom. Kultúra). Izdatelszka Ksta „Gutenberg”. Szófia, 2005. 575
p.
(Az ismertetést rövidítette Demeter Gábor)
Bur Márta