Klió 2007/3.
16. évfolyam
Modern
magánjog és római hagyomány
A római jog oktatásának szempontjai közé szoktuk sorolni azon
érvet, amely szerint a római jog nem csupán a római birodalom korában volt
jóformán egész Európa területén hatályos jog, hanem mutatis mutandis a
középkortól egészen a XIX. századig, amikor pedig az országonként különböző
nemzeti jogrendszerek törvénykönyvbe foglalásának folyamata a római jogot nem
eltörölte, hanem egyfelől dogmatikai rendszerében, másfelől mint jogászi
gondolkodásmódot és mint terminológiájának lingua francáját integrálta.1 E szellemben született Hamza
Gábor akadémikus professzor „Wege der Entwicklung des Privatrechts in
Europa” című, Passauban napvilágot látott monográfiája is, hiszen az ismét
nemzetközivé váló jogászképzésnek integráns részét alkotja a római jog, ami
hosszabb távon a jogharmonizáció hatékony előmozdítója lehet.2 Azon módszer, amelyet
monográfiájában a szerző kialakított, sajátos, komplexitásra törekvő ötvözete a
nemzetközi szakirodalom által követett közelítésmódoknak, vagyis a magánjog
külső történetének vázolása mellett figyelmet szentel számos intézménytörténeti
kérdésnek, ami alapvetően jogdogmatikai mechanizmusokra irányítja rá a
figyelmet, ezenkívül pedig nem mulasztja el az igen beható tudománytörténeti
elemzést sem.
A római jog tankönyvirodalma
olyan nagy és fényes múltra tekinthet vissza, mint igen kevés diszciplina; a
Kr. u. II. század derekán Gaius3 alakította ki a
római jog mai tananyagának alapvető felépítését és rendszerét Institutiones
című tankönyvében, amit majd az 533-ban Iustinianus császár megbízására
Tribonianus, Dorotheus és Theodorus által összeállított Institutiones seu
Elementa című tankönyv emelt némi módosítással törvényerőre. A iustinianusi
kodifikációtól kezdve különböztethető meg az ún. institúció- és a
pandekta-rendszer. Gaius tankönyve három fő részre oszlott: personae, res és
actiones, az első rész tárgyalta a mai személyi és családi jogot, a második
rész tartalmazta a mai dologi, kötelmi és öröklési jogot – ezen belül a hármas
tagolás már itt is némiképp érzékelhető volt –, a harmadik rész pedig az
eljárásjogot ölelte fel. A iustinianusi Institutiones további rendszertani
finomítások mellett a gaiusi alapokon állott. A manapság a római jog
oktatásában használt institúció-rendszer a középkori és az újkori
jogtudományban jegecesedett ki: didaktikai okokból az eljárásjog az anyagi jog
előtt kerül tárgyalásra, az anyagi jog pedig személyi és családi, dologi,
kötelmi valamint öröklési jogra oszlik – a modern institúció-rendszerben az
öröklési és a kötelmi jog sorrendje felcserélődött a gaiusi és a iustinianusi
tankönyvköz képest. A pandekta-rendszer a iustinianusi Digesta rendszerét
követve elsőként a ius privatum általános részét tárgyalja a személyi joggal
együtt, ezt követi a dologi, a kötelmi, a családi és az öröklési jog, amint ezt
először Heise művében láthatjuk.4 A modern
pandekta-rendszert követi jórészt az 1900-ban hatályba lépett német
Bürgerliches Gesetzbuch,5 a iustinianusi
institúció-rendszer alapjain áll az 1804-ből származó francia Code civil,6 az 1811-es osztrák Allgemeines Bürgerliches
Gesetzbuch7, az 1907-ben elfogadott és
1912-ben hatályba lépett svájci Zivilgesetzbuch8
pedig közelebb áll a modern institúció rendszerhez.
Az alábbiakban érdemes
áttekinteni, hogy azon alapelvek, amelyeknek a gyökereit már a római jogban is
megtalálhatjuk, hogyan alakultak az újkor nagyobb európai kodifikációban. Egy
meghatározott normaösszesség rendszerré kovácsolásához rendező pillérekre van
szükség. Olyan vezérmotívumokra, amelyekre az egyes speciális rendelkezések
gyöngyszemként felfűzhetők, amelyek tehát irányító eszmékként áthatják
valamennyi részletszabályt. Felsejlenek mind a jogalkotói fordulatok mögött,
mind pedig a bírói döntések hátterében. A jog és alrendszerei alapelveket
igényelnek és feltételeznek. Polgári jogunk újabbkori történetének valamennyi
korszakában – különböző okokból – hangsúlyos szerephez jutottak az alapelvek.9
Az ún. általános rész volt a
pandektajog legsajátosabb és legtipikusabb intézménye, melyet tisztán jogászi,
jogdogmatikai eszközökkel dolgoztak ki. Abból a feltevésből indultak ki, hogy a
jogtudomány tényleges rendszere az általános és a különös rész
megkülönböztetésén alapul, ahol az általános rész a különös fogalmak közös
jegyeiből képzett fogalmakból áll. Ezek rendszerint nem közvetlen magatartási
szabályok, hanem olyan általános elvek, fogalmak és tényezők, amelyek a különös
rész minden szabályára egyaránt vonatkoznak (például a jogügylet fogalma).
Általában ezért is teszik e szabályokat a kódexek elejére, mert így nem kell
minden résznél megismételni. Az általános rész intézményét a természetjogászok
- különösen Pufendorf - alakították ki. A legtökéletesebb formáját Savigny
műveiben nyerte el. Az osztrák polgári törvénykönyv harmadik része „A személyi
és dologi jogok közös határozmányai” címmel volt a mai értelemben vett
általános rész első megjelenése. Klasszikus formája a német polgári törvénykönyvben
található, alkalmazása főként a német jogterületen terjedt el. Magyarországon
1848 után vált elismertté, Hoffmann Pál törvényjavaslatot is készített (1871)
erre vonatkozóan. Az 1900-as javaslatban Szászy-Schwarz Gusztáv javaslatával
ellentmondásos helyzet alakult ki. Hiszen az általános szabályok egy része a
kötelmi jogi rész elejére került. Az általános rész feladata, hogy bevezessen a
jogág elméleti alapjaiba, melynek ismerete a magánjogi gondolkodásra
meghatározó hatást gyakorol. Megismertet tehát a jogi kultúrával és a magánjog
jogforrásaival. A magánjog általános alapelveinek bemutatásával (ésszerűség,
igazságosság, jogbiztonság) segítséget nyújt a jogalkalmazónak az egyes konkrét
jogszabályok értelmezésénél. A magyar magánjogban a meghatározó szokásjogi
szabályozás miatt ez különös jelentőségre tett szert az esetleges joghézagok
feloldásánál, a bírói jogalkalmazói jog alakulásánál.10
A Code Civil a francia jogban
rendszert alkotott. A kódex semmilyen komoly hézagot nem hagyott maga után, a
bányajog volt az egyetlen terület, amelynek egy szakaszos szabályozása
elégtelennek bizonyult, és így 1810-ben speciális rendezést igényelt. A Code
Civil a francia jogfejlődésben jogágilag tagolt kódexek sorozatát hozta
magával. Az 1806. évi polgári eljárásjogi kódex, az 1807. évi kereskedelmi kódex,
az 1811. évi büntetőjogi kódex alkotják a francia jog alapkodifikációját. A
természetjognak szabad szellemét, részben szerkezetét köszönheti. Általános
részt azonban nem tartalmaz. Fontosabb alapelvei: a jogegység, a jogegyenlőség,
a személyes szabadság, a tulajdon- és a szerződési szabadság, valamint a
házasság és a család szekularizációja. Az egykori harmadik rend törekvéseit
fejezte ki; gondosan megőrzött hagyományos jogokat is, ami mintegy válasz a
forradalmi túlzásokra.11
Az osztrák ABGB-t utólag az
összehasonlító jogi elemzések vegyesen értékelik. Minőségét általában a két
„kortárs” kódexre, az 1794. évi porosz ALR-re és az 1804. évi Code Civilre
vetítetten vizsgálják. Általában az a következtetés körvonalazódik, hogy az
osztrák ABGB kodifikációs színvonala a porosz ALR-ét meghaladja,12 a francia Code Civil-ét viszont nem éri el.
Pozitívumként emelik ki gyakran az ABGB természetjogi, észjogi megoldásait.
Feltűnően sokat hivatkoznak 7. §-ára, amelyet nagyon előrelátónak tartanak azon
megoldásaira tekintettel, hogy a bírónak szabad teret ad arra vonatkozóan, hogy
az elvek és a természetjog alkalmazásával töltse ki a joghézagot, tehát végső
soron a „natürliche Rechtsgrundsätze” tanításait vegye figyelembe. Az osztrák
ABGB-nek a külföldi jogok fejlődésére gyakorolt hatása meg sem közelíti a
francia Code civil-ét. Ez érthető, hiszen nem Napóleon világuralmi ambíciói
álltak mögötte. Az osztrák ABGB hatása jóformán csak a hajdani Osztrák-Magyar
Monarchia területére korlátozódott. Magyarországon 1853 és 1861 között
hatályban volt, Erdélyben még tovább.13
Románia, Csehszlovákia, Lengyelország és Jugoszlávia egyes területein csak a
II. világháború utáni jogalkotások helyezték hatályon kívül az osztrák ABGB-t.14 Észak-Olaszországban a risorgimentóig, Lichtensteinben
pedig az I. világháború végéig volt hatályban az osztrák magánjog. Lichtenstein
azóta svájci orientációt mutat.15
A BGB-ben találhatók az
úgynevezett generálklauzulák (138., 157., 226., 242., 826. §§), amelyek nem
közvetlenül a hatályba lépést követően jutottak kiemelkedő szerephez a
jogalkalmazásban. Ezek közül is különös jelentőséghez jutott a 242. §-ban
szabályozott Treu und Glauben. A BGB külföldi hatása jelentős: Svájcban,
Törökországban és Magyarországon is hatott.16
Az ABGB (OPTK) résznovelláit különösen befolyásolta (1914–1916). Európán kívül
Japánban (1898) és Brazíliában (1916) vették figyelembe a kodifikációban. A
BGB-nek a külföldi jogokra gyakorolt hatása körében kell megemlíteni azt a
dogmatikai szétválasztódást a polgári jog kodifikációjának módszertanában, amit
a BGB „általános része” okozott. A BGB „általános része” oly módon változtatta
meg a polgári jog rendszerét, hogy a római-germán jogcsalád egysége is
veszélybe került. A BGB „általános része” mint törvényszerkesztési megoldás
látványosan felszínre hozta azt az eltávolodást, amely a XIX. században az
akkor a pandektisták uralma alatt álló német jogtudomány és a polgári
törvénykönyv tanulmányozásán alapuló francia jogtudomány között bekövetkezett.
Azok a jogászok, akik tanulmányaikat a Code civil alapján folytatták, számos
területen, még a kötelmi jogon belül is csak nagy nehézségek árán értik meg a
pandektisták követőit. Az eltávolodás inkább két iskola között ment végbe, és
nem olyan államok csoportjai között, amelyeket faji vagy nyelvi különbségek
választanak el egymástól. A brazíliaiak, az oroszok és a görögök, a lengyelek
és a csehek engedtek a BGB „általános része” csábításának,17 annak viszont ellenálltak a kodifikátorok Svájcban,
Olaszországban és Magyarországon.18
1848 után a szokásjogi
alapokon nyugvó magyar magánjog gyökeres fordulatokat élt át. Így – noha a
szokásjog uralta jogrendszernek nem szükségképpeni velejárója – egyre
fenyegetőbbé vált a jogbizonytalanság. Jogfejlődésünk ugyanis a több évszázados
angolszász jogfejlődéshez képest jelentős különbségeket mutatott. Jogunk anyaga
nem lassanként, hanem ugrásszerűen, idegen jogszabályok tömeges recepciójával
alakult ki. Nincs meg a szoros összefüggés régi és új jog között, amely a
szokásjogi jogrendszernek a jogbiztonság érdekében szükséges szilárdságát
biztosíthatná.19
A meghozott törvények mellett
az egész korszakot jellemzik a kodifikációs kísérletek. 1880 és 1885 között a
magánjog egészét érintő résztervezetek készültek el, amelyek közül kiemelkedik
Apáthy István Kötelmi joga. 1892-ben egy Családjogi tervezet készült - mások
mellett - Grosschmid Béni közreműködésével, amelynek köteléki joga törvénnyé is
vált. 1895-ben létrejött az az állandó bizottság, amely lényegében az 1900-ban
közzétett Első Polgári Törvénykönyv Tervezetét megalkotta. A „Magyar Általános
Polgári Törvénykönyv tervezetének” ez az első szövege még nem volt egységes mű
sem szerkezetében, sem tartalmában, mégis igen nagy hatással volt a gyakorlatra
és az elméletre egyaránt. A tudományos világ részvétele a résztervezetek
elkészítésében, majd azok megvitatásában, jelentősen megélénkítette és bizonyos
fokig önállóvá tette a magyar polgári magánjogtudományt. A kódex első szövege
alapos átdolgozáson ment át, a második szöveg – amelynek kidolgozásában már Szladits
Károly is részt vett – 1913-ban jelent meg. Ezt követően a tervezetnek
harmadik, majd negyedik szövege is napvilágot látott. Ezeken a
szövegjavaslatokon főként a német és a svájci törvény hatása érezhető. Ezekhez
a külföldi elemekhez azonban korrigáló tényezőként járult hozzá a hazai bírói
gyakorlat befolyása. A törvényjavaslat számos tétele, sőt intézménye az
ideiglenes törvénykezési szabályok utáni bírói gyakorlatban gyökerezik. Viszont
éppen ilyen erős volt a kódexjavaslat hatása a bíróságok munkájára. A bírói
gyakorlat a javaslat kötelmi jogi részét úgy kezdte használni, mintha az
törvényes jogforrás lett volna. Az Mtj. különös gondot fordított arra, hogy a
bírói joggyakorlatban elfogadott kétségtelen jogelemekkel lehetőleg összhangban
maradjon. A hazai bírói gyakorlat mellett érezhető rajta a BGB-n kívül a svájci
ZGB erős hatása. Szerkezete is a ZGB rendszerét követi, nincs általános része,
helyette csak hét bevezető szakaszt állítottak a kódex élére a törvény
redaktorai. Rendszere – a svájci kódexnek megfelelően – a személyi és családjog
után tartalmazza a dologi jogot, majd a kötelmi jogot, végül pedig az öröklési
jogot. Ugyancsak a ZGB hatására töri át a kódex a magántulajdon
sérthetetlenségét, és korlátozza a szerződési szabadság és a szerződési hűség
alapelveket. Ezek a haladó tételek sem tudták azonban a kodifikációt ellenző
hatalmi tényezőket elhallgattatni.20
A Magánjogi Törvényjavaslat
bevezető rendelkezései a BGB, valamint – már e szerkezeti megoldás tekintetében
is – különösképp a svájci ZGB sugallatát jelzik. Az addigi kodifikációs
állomások fokozatosan kiérlelt eredménye e technika alkalmazása. Az Mtj.
bevezető szabályai sorolják fel akkori magánjogunk irányító eszméinek szánt
alapgondolatait, közvetett normatartalmat kölcsönözvén egyúttal számukra. A
Javaslat második szakasza a BGB 242. §-ában részletezett „Treu und Glauben”
elvének a tükrözése, amelyet a német kódex eredetileg a kötelmi jog
zsinórmértékeként kezel. Ez az elv a „jóhiszeműség és tisztesség” (kölcsönös
bizalom) általános magánjogi rendező szabályaként szerepelt
kódex-tervezetünkben, igazodva a jogalkalmazás azon kontinentális
tendenciájához, amelynek folytán a kölcsönös bizalom követelménye „napjainkban
már univerzális, nemzetek feletti, általánosan elismert elvnek tekinthető.21
Ugyanezen szakasz második
fordulata egy nem kevésbé általános alapelv, a magánjogi chicane-tilalom
megfogalmazását rejti. Sajátosan árnyalt, „negatív” a törvényhozói formula,
miszerint a törvény nem nyújt oltalmat a joggal való visszaélésnek. Nincs szó
tehát kifejezett tilalomról. Az Mtj. magyarázata azonban mégis úgy értelmezi e
szabályt, hogy az magában foglalja az ún. chicane tilalmát, annak alapelvi
igényű a jóhiszeműség vélelmének illetőleg a méltányosság követelményének
rögzítését (3. ill. 4. §.) is, az előzőekhez szorosan kapcsolódóan. Ugyanis a
jóhiszeműségen és tisztességen alapuló forgalomban természetes, hogy a másik
fél jóhiszeműségét – amennyiben attól jogi hatások függnek – vélelmeznünk kell,
tehát a rosszhiszeműség szorul bizonyításra. Másrészt – hasonló indokokkal – a
méltányosságot szem előtt kell tartani mindenütt, ahol a törvény a jogszabály
alkalmazásában bizonyos szabadságot enged a bíróságnak. A méltányos
jogalkalmazásra való utalás már erőteljesen érzékelteti a svájci ZGB hatását,
csakúgy, mint a tervezett kódex értelmezési elve. Ezen alapelv, sőt inkább
„alapelv-csokor” kibontása az 5., 6. és 7. szakaszokban történik. Főként a
„hazai jog szellemére”, a „jog általános elveire” és a „tudomány
megállapításaira” vonatkozó törvényalkotói utalás megfogalmazásánál szembetűnő
a jelzett hasonlóság. A vázolt általános jogtételek – a magánjogi jogalkalmazás
mederbe terelőiként – meghatározó szerepet játszottak a következő évtizedekben.
Az Mtj. szerkesztési megoldása pedig, amely a kódex bevezetőjében összefoglalva
rögzítette a jogági alapelvek gyűjteményét, gyökeret vert a magyar magánjogi
kodifikáció történetben. A meghatározó szerep azonban 1945 után, de különösen a
„fordulat évét” követően fokozatosan csökkent. A magánjog által érintett
életviszonyok szocialista ideológia alapján történő átszervezésének igénye a
jogi normaalkotás irányát is szükségszerűen megváltoztatta. Ilyen körülmények
között az Mtj.-ben megfogalmazott és a gyakorlat által kikristályosított
alapelvek alkalmazhatatlanná váltak.
A továbbhatás problematikáját
számos közép- és újkori példával és működésmóddal, nem csupán az európai, hanem
az egyéb földrészre kiterjedően egészen napjainkig részletesen ismertethetnénk;
ám épp erről szól Hamza Gábor professzor monográfiája. E rövid ismertetésben
csupán a hatásmechanizmus egy – feltehetően nem csak a jogászt, hanem a
történészt is érintő és érdeklő – elemére próbáltuk meg a rövid tudomány- és
módszertörténeti bevezetés után a reménybeli olvasó figyelmét ráirányítani.
Gábor Hamza: Wege der Entwicklung des Privatrechts in Europa.
(A magánjog fejlődésének útjai Európában.) Passau, Schenk, 2007. 264 old.
Nótári Tamás
1. Földi A.–Hamza G.: A római jog története és institúciói.
Budapest 2006. 11. 7. skk.
2. Gábor Hamza: Wege der Entwicklung des Privatrechts in
Europa. Passau 2007. 9. skk.
3. A. N. Honoré: Gaius. Oxford 1962., Diósdi Gy.: Gaius, der
Rechtsgelehrte. In: Aufstieg und Niedergang der römischen Welt II. 15. 1976.
4. Georg Arnold Heise: Grundriss eines gemeinen Civilrechts
zum Behufe von Pandecten-Vorlesungen. 1807.
5. Hamza 86. skk.; J. W. Hedemann: Die Fortschritte des
Zivilrechts im XIX. Jahrhundert. Ein Überblick über die Entfaltung des
Privatrechts in Deustchland, Österreich, Frankreich und der Schweitz. Berlin 1910-1935.
6. Hamza G.: A francia magánjog fejlődése és a római jog.
In: Magister atris boni et aequi, Studia in honorem János Németh. (szerk. Kiss
D.–Varga I.) Budapest 2003; G. Sicard: L’utilisation du droit romain par les
rédacteurs du Code civil: Le droit de la famille. In: Excerptiones iuris.
Studies in Honor of A. Gouron. (red. B. Durand–L. Mayali). Berkeley 2000.
7. Hamza 92. skk.; W. Brauneder: Das ALR und Österreichs
Privatrechtsentwicklung. In: B. Dölemeyer– H. Mohnhaupt (hrsg.): 200 Jahre
Allgemeines Landrecht für die preußischen Staaten. Wirkungsgeschichte und
internationaler Kontext. Frankfurt am Main 1995; A. Völkl: Die österreichische
Kodifikation und das römische Recht, In: Naturrecht und
Privatrechtskodifikation. (hrsg. von H. Barta–R. Palme–W. Ingenhaeft.
Tagungsband des Martini-Colloquiums 1998.) Wien 1999.
8. Hamza 102. skk.; P. Tuor: Le Code civil Suisse. Exposé
systématique, Zürich 1942; H. Legras-Herm: Grundriss des schweizerischen
Rechtsgeschichte. Zürich 1935.
9. Hamza 126. skk.; Bércesi Z.: A polgári jog alapelveinek
fejlődése a Magánjogi törvényjavaslattól napjainkig. Jura 1997/1. 21.
10. Hamza 128. skk.; Mezey B. (szerk.): Magyar jogtörténet.
Budapest 2001. 118. sk.
11. Kecskés L.: A polgári jog fejlődése a kontinentális
Európa nagy jogrendszereiben. Budapest–Pécs 2004. 212.
12. Hamza 81. skk.
13. Hamza 126. skk.
14. Hamza 149. skk.
15. Hamza 99. skk.
16. Hamza 187. skk.
17. Hamza 160. skk.; 202. skk.
18. Hamza 105. skk.; 131. skk.; Kecskés 405. skk.
19. Indokolás a polgári törvénykönyv javaslatához. Budapest
1914. 2.
20. Lábady T.: A magyar magánjog (polgári jog) általános
része. Budapest–Pécs 2002. 86. sk.
21. Bércesi 21. skk.