Klió 2007/3.
16. évfolyam
Népek,
civilizációk és a nemzetközi jog
Igazi eszmetörténeti tanulmánygyűjteményt tarthat kezében az
olvasó, melyben a címben említett fogalmakat és a közöttük lévő kapcsolatokat
elemzi egy sor kiváló tudós; az ő írásaikat szerkesztette kötetté a Bolognai
Egyetem két oktatója, a nemzetközi jog történelmének és az emberi jogoknak
specialistája, Gustavo Gozzi, és a jogfilozófia professzora, Giorgio
Bongiovanni.
Bevezetőjükben a szerkesztők jelzik a tárgyalandó két fő
témát: egyrészt a „civilizációk ütközésének” gyökereit, másrészt a nemzetközi
jog utóbbi időkben végbement átalakulásait. Már itt figyelmeztetnek arra, hogy
a XVI. és a XVII. században a muszlimoknak is megvolt az általuk „egyetemesnek”
tartott, államközi kapcsolatokról kialakított képe. A XIX. század második
felében azután világosan kirajzolódtak a nemzetközi jog alkotóelemei, igaz,
ezeket csak az ún. „civilizált” világra, azaz a keresztény Európa népeire nézve
tartották érvényeseknek, s hatott rájuk a gyarmatosítás és az európai
civilizáció felsőbbrendűségébe vetett hit. Ezt az Európa-központú koncepciót a
dekolonizáció megingatta, s kibővítette elsősorban az iszlám kultúrára, ami –
logikusan – oda vezetett, hogy a nemzetközi jog „keresztény” jellege megszűnt,
amely folyamatot csak erősítette egyéb, távol-keleti országok (Kína, Japán) és
azok kultúrájának beolvasztása ebbe a jogformába. A XX. század elején új
indoklást kellett találni a gyarmatosításra: bevezették a „fejlett” és
„elmaradott” nemzetek kategóriáit. A II. világháború utáni történelmi
folyamatok szükségessé tették a nemzetközi kapcsolatok globális átgondolását,
amibe már a volt gyarmatok is beleszóltak, s ezzel ők is hozzájárultak a
nemzetközi jog fejlődéséhez és egyetemessé válásához, annak
differenciálódásához. Fontos események voltak: 1955-ben a bandungi értekezlet,
melynek egyik konkrét eredménye volt az India vezetésével létrehozott Asian
Legal Consultative Committee (Ázsiai törvénykezési konzultatív bizottság), és
a menekültek jogait tekintetbe vevő ajánlások. A nemzetközi jogfilozófia
fontosnak tartotta ekkor aláhúzni, hogy meg kell jelölni azokat az elveket,
amelyeket a különböző civilizációk elfogadnak a „pozitív nemzetközi jog
alapjának”. Két jogi keret adhat formát a civilizációk közötti találkozásnak:
az emberi jogok és a magánjog; napjainkban az emberi jogok alkotják az
„intellektuális diskurzus alapvető részét”. A magánjogban már komoly
feszültségeket figyelhetünk meg pl. a nyugati és a muzulmán jog között,
különösen ami a nők helyzetét illeti. Észrevehető, hogy a különböző civilizációk
között nem cserélődnek a különböző gondolkodási módok.
A Karthágói Egyetem
jogászprofesszora, Yadh Ben Achour az iszlám és a nemzetközi jog
kapcsolatait elemzi, miután először a civilizáció fogalmát tisztázta.
Véleménye, hogy az iszlám civilizáció változik, s ennek megfelelően változnia
kell a nemzetközi joggal szembeni pozíciójának is, mint ahogyan ez a változás
végbe is ment a középkori iszlám jogászainak törvényalkotásához képest, bár ami
a racionalista filozófiához való viszonyát illeti, ott csak nagyon szűken nyílt
meg a hagyományos, istentiszteleten alapuló iszlám gondolkodásmód. Az Iszlám
Konferencia szervezetének muzulmán államai sem mindig egyeznek meg a
nemzetközi jog kérdéseiben (ld. családjog), hivatkozva – többek között – az
USA-nak és a nyugati államoknak az iszlámmal szemben tanúsított magatartására,
a muzulmán jog normarendszere pedig gyökeresen szemben áll a modern, nyugati
típusú államszervezettel, habár bizonyos reformista muzulmán mozgalmak
részéről megnyilvánul a nyitottság a modernizmus felé.
Abdullah Ahmad An Na’im az atlantai (USA) Emory Egyetem jogászprofesszora a
nemzetközi jog céljának és funkciójának a nemzetközi közösség tagjai közötti
kapcsolatok szabályozását tekinti az igazságosság és az egyenlőség elveinek
megfelelően. Ebből kiindulva a nemzetközi jog legitimitásának feltétele, hogy
megegyezzen a belső jogállással. Szerinte az „európai imperializmus” érdekeinek
és nézeteinek megfelelően, az afrikai, az amerikai és az ázsiai népek nem volt
joguk a „civilizált” világhoz tartozniuk, ezért nem is volt beleszólásuk a
nemzetközi jog alapvető kérdéseibe mindaddig, amíg ki nem vívták szabadságukat.
Ami az első muzulmánok törzsek közötti jogi kapcsolatait illeti, azokat az
életükért, a fennmaradásukért folytatott harc formálta, s ez a harc nem volt
mentes az erőszaktól sem. A sárijá bevezetésével lehetett csak
szabályozni a háborúba lépés jogosságát vagy az iszlám érdekében kifejtett
önvédelem nemzetközi jogi mibenlétét. A szerző kiemeli: valamikor az iszlám
történetét az erőszakos nemzetközi és /vagy közösségek közötti kapcsolatok
jellemezték, ma már, amikor a békés egymás mellett élés vált vezérelvvé, az
erőszak alkalmazása többé nem indokolt. Ez azonban nem rejtheti el azt a tényt,
hogy a múltban, a jelenben és a jövőben a muzulmánok számára a jogot a Korán és
a Szunna jelentette és fogja jelenteni. Viszont a „kölcsönösség elvének”
megfelelően a modern iszlám államoknak „ugyanazt az önrendelkezési és nemzeti
szuverenitási fokot” kell biztosítaniuk a többi államnak, mint amit saját
maguknak is megkövetelnek.
A tokiói egyetem nemzetközi
jog professzora, Yasuaki Onuma írásának témája: civilizációk közötti
kitekintés a nemzetközi jogra, pontosabban azoknak a problémáknak a
civilizációk pluralizmusába helyezése, amelyek már régóta jelen vannak az
emberiség történetében. A nemzetek határain túllépő problémákról van szó, olyan
megközelítésről, amely az európaiság képének globalizációjából ered, s a
világot egy olyan „nemzetközi társadalomnak” tekinti, amely független és
szuverén nemzetállamokból áll. A világban ez a nézet a XIX. század végétől
kezdett uralkodóvá válni, akkor, amikor a modern Európa által felállított,
nemzetállamokból álló világképet mindenki elfogadta. A szerző szerint ez a
megközelítés a XXI. század első felében meghatározó lesz. Megalapítója Philip
Jessup, aki 1956-ban publikálta Transnational Law (Nemzetek fölötti jog)
c. művét, fontossága akkor vált láthatóvá, amikor a XX. század végén az emberi
jogokat és a környezetvédelmi jogokat, mint „globális kérdéseket” kezdték tekinteni. Főszereplői
a multinacionális cégek és a nem kormányzati szervek, amelyek a nyugati
világban gyökereznek, és amelyek képtelenek voltak megfelelő módon képviselni a
harmadik világ népeinek problémáit. Hiányossága ennek a megközelítésnek, hogy
elsősorban az emberiség gazdasági problémáival foglalkozik; ezért volt szükség
egy olyan megközelítésre, amely már politikai, társadalmi, kulturális, vallási
és történelmi kérdéseket is tárgyal, s a globális jelentőségű problémák
területén csatlakozni képes a nemzetközi és a nemzetek fölötti megközelítésű
módokhoz.
Sokan emlékezhetnek még az egy
dán lapban 2006-ban megjelent, Mohamed prófétát gúnyoló karikatúrák
által kiváltott botrányra az iszlám világban. Pietro Manzini, a Bolognai
Egyetem professzora ezzel az esettel kapcsolatban fejti ki véleményét: szerinte
civilizációnknak a szabad véleménynyilvánítás elvének megfelelően el kell
tűrnie a vallásokat is sújtó és/vagy sértő megnyilvánulásokat is. Ugyanakkor az
államok igyekeznek útját állni a szabadság eme megjelenési formáinak nemcsak a
sértő tartalmú üzenetekben, de a kritikai szellemű ellenvélemények esetében is.
Danilo Zolo, a Firenzei Egyetem jogi fakultásának professzora az ENSZ
esetleges reformjának szükségességét veti fel cikkében. Megállapítása: máig
sem sikerült elérni, hogy e szervezet működése ne a nagyhatalmak döntésétől
függjön: korábban az USA, Nagy-Britannia és a SZU politikai-katonai ereje
felülkerekedett a többi tagország szuverenitásán, ezenkívül az intézmény
„döntési hatalma erősen centralizált és hierarchizált”. A két szuperhatalom
„ismételten és durván megsértette az ENSZ preambulumában rögzített elveket”,
saját érdekükben indítottak háborúkat a világ különböző részein. A szerző
szerint a hidegháború befejezése után újra kellene gondolni az ENSZ szerepét abban
a helyzetben, amikor egyetlen szuperhatalom maradt fenn, és ez a hatalom
katonailag uralja az egész világot. Az USA-nak ez a szerepe az 1991-es
Öböl-háborúban vált egyértelműen nyilvánvalóvá: ekkor a világ „bipoláris
egyensúlyát abszolút hegemóniává változtatta” saját hasznára. A kritikusok ezt
a háborút arra használták fel, hogy az ENSZ megreformálását célzó javaslatokat
nyújtsanak be – ezeknek azonban semmilyen gyakorlati eredménye nem lett azon
kívül, hogy kétségtelenné vált: semmi értelme az ENSZ-hez fordulni a célból,
hogy „igazságos és békés világrendet teremtsen”. Ehhez legelőször is az
kellene, hogy a II. világháború győztes hatalmainak „privilégiumait”
megszüntessék, s ez különösen érvényes az USA esetében, amely a legcsekélyebb
jelét sem mutatja politikai vonalának megváltoztatására.
Ryan Goodman (harvardi jogászprofesszor) és Derek Jinks (texasi
egyetemi tanár) a szuverenitás intézményi elméletét boncolgatják. Elméletük
szerint az állam és a nemzet egy „anarchikus nemzetközi arénában” tevékenykednek,
melyben a kultúrának nincs helye, a nemzetközi rend pedig csak „egymástól függő
államok közötti tranzakciókra redukálódik”. Az ún. „realista teóriák” szerint a
nemzetközi intézmények államokra gyakorolt hatása az ezen intézmények által
gyakorolt nyomástól és kényszerítéstől függ. A „konstruktivista” elmélet azt
állítja, hogy a társadalmi struktúrák „nem csupán szabályozzák a szereplők
magatartását, de maghatározzák identitásukat is”. A két szerző azt mondja, az
államok olyan szervezeti egységek, amelyek széleskörű társadalmi környezetbe
ágyazódnak, az egyes államok pedig „globális asszociatív és kulturális
folyamatok által terjesztett és fölépített modellekből veszik alapvető
vonásaikat”. A formális szervezetekhez tartoznak pl. a kórházak, a civil szervezetek,
az üzemek, iskolák; nekik feladataik vannak, amelyeknek meg kell felelniük. Mi
tulajdonképpen az intézmény? – teszik fel a kérdést a szerzők. Válaszuk: „olyan
szabályok és közös jellemzők összessége, amelyek meghatározzák a társadalmi
pozíciókat és strukturális kapcsolataikat…”, „szabályozzák a szervezetek
tevékenységi körét”. Az „intézményi megközelítés” kiemeli azon kulturális
modellek szerepét, amelyek az országokat közös célok, formák és gyakorlatok
felé vezetik. Mindezen folyamatokban jelentős szerepe van a kultúrának,
pontosabban a „globális kultúrának”, ami a szuverenitás természetét
meghatározza…
Nem könnyű, olvasmányos műről
van szó, szögezzük le ismertetésünk végén! A sokféle probléma sokféle
megközelítése sokirányú képzettséget, felkészülést igényel. Egy gyanús érzés,
egy kérdés be is furakodott e sorok írójának gondolataiba: vajon attól tudományosabb
egy értekezés, minél kacifántosabb és hosszabb mondatokat alkalmaznak
benne, minél erőltetebb a minden áron való „címkézés”, a besorolás, újabb és
újabb meghatározások és úgymond elméletek „készítése”? Mert ebben a könyvben
időről időre ezekre bukkanunk, és gyakran nehéz kiutat találni egy-egy szerző
gondolatmenete végén. Persze, ez is tanulságos lehet…
Gustavo Gozzi – Giorgio Bongiovanni (szerk.): Popoli e
civiltŕ. Per una storia e filosofia del diritto internazionale. (Népek és
civilizációk. A nemzetközi jogtörténet és -filozófia megteremtéséért). Bologna,
Il Mulino, 2006. 294 o.
Kun Tibor