Klió 2007/3.
16. évfolyam
Róma,
avagy hogyan lehet szakszerűen ismeretet terjeszteni Caesar koráról egy
filmsorozattal
A 2006-os év egyik legfontosabb filmes eseménye az HBO és a
BBC közös munkája, a Róma-sorozat volt. Ez egy 12 epizódból álló drámasorozat,
melyet még 10 résszel folytatnak 2007-ben. A római köztársaság összeomlását és
a császárság kialakulását, a Róma története szempontjából sorsdöntő eseményeket
mutatja be két egyszerű katona szemszögéből. Az események Krisztus előtt 52-ben
kezdődnek. A köztársaság-kor végén Róma, a világ leggazdagabb városa, egymillió
lakossal rendelkezik és egy terjeszkedő birodalom központja. Ebben a helyzetben
Caesar 13. légiójának két katonája, Lucius Vorenus és Titus Pollo parancsot kap,
hogy induljanak a gall vadonba, és szerezzék vissza Caesar légióinak ellopott
jelvényét, az Arany Sast. Ez indítja el a körülmények különös láncolatát,
melyek egymásba fonódnak az ókori Róma történetének sorsfordító eseményeiben.
Élethűen mutatja be az ókor
egyik legnagyobb civilizációját, ami olykor brutálisnak mutatkozik. Sok az
erotikus jelenet és az orgia. Mivel az ókori Rómában az intrikák legtöbbször az
otthonokban és a fürdőkben zajlottak, és itt többségében meztelenek voltak az
emberek, így sokszor láthatók ruhátlan szereplők a képernyőn. Az ígéretek
szerint ez a sorozat hű marad a történelmi események sorrendjéhez. A
történelemtanításban igen fontos lehet a film, illetve a történelmi jellegű
filmről történő kommunikáció szerepe. Segítheti a diákokat az adott korszak
megértésében, intenzívebb átélésében. Fontos az is, hogy a filmet művészeti
alkotásként értékeljük. Ezáltal segíthetünk annak megfelelő helyét megtalálni,
és rávilágítani az adott művek buktatóira, hiányosságaira, valamint az általuk ábrázolt
történelmi kép hitelességére.
Maga a sorozat maximális
korhűségre törekszik, és ezért olyan ókori történetírókra támaszkodik, mint
például Plutarkhosz és Suetonius. De miután tisztán ókori forrásokból ismert
politikai eseményekre nem lehet felfűzni egy sorozat cselekményét anélkül,
hogy unalmassá ne váljon a néző számára, Caesar mellett még két, fentebb már
említett fiktív szereplő élete körül bonyolódik a cselekmény. Így a sorozat
három eltérő társadalmi osztályba tartozó személy sorsán keresztül mutatja be
az eseményeket. Tagadhatatlan, hogy realisztikus ábrázolásával átalakítja a
nézőben a Rómáról eddig alkotott képet. Róma a nyugati kultúrkör számára
ugyanis mindig idealizált jelenség volt, mint a legsikeresebb imperialista
modell megvalósítója, ami több mint ezer évig maradt fent. Az összes későbbi
nyugati birodalom számára modellként szolgált, azok a nagy előd közvetlen
örökösének tartották magukat. Gondoljunk csak a Német – Római Birodalomra vagy
az Orosz Birodalomra, amely Moszkvát tartotta a harmadik Rómának.
Rómában a birodalmi
küldetéstudat középpontjában a civilizáció terjesztése állt. Nyers
megfogalmazásban, a rómaiak azt vallották, hogy akkor is tógában fognak
mászkálni a barbárok, és fürdőbe fognak járni, ha ezért ki kell irtani az adott
terület lakosságának a felét. Az HBO sorozata megtestesülése Róma kísértő
szellemének, mely velünk él napjainkban is. A sorozat készítői az apró
részletekre is ügyelve mutatják be az ókori eseményeket, nekünk azonban
figyelnünk kell a múltból levonható, jelenre vonatkozó tanulságokra is. Végre
olyannak láthatjuk az ókori Rómát, amilyen a valóságban is lehetett, szépítések
és túlzások nélkül. Színes, energiától túlfűtött, kegyetlen, dinamikus hely,
ahol állandó harc folyt a mindennapi életben maradásért. A készítők nagy gondot
fordítottak a sorozat hitelességére, pontosan utánajártak a legapróbb
részleteknek is, mielőtt belefogtak a monumentális sorozat forgatásába.
A film csatajeleneteinél korhű
harci technikákat, küzdőmódokat alkalmaztak. Ebben nincsenek széles, kaszáló
mozdulatok, melyek a gall és a kelta harcosok vívását jellemezték. Ehelyett a
sorozatban megfigyelhető a római phalanxnak nevezett felállás, amikor a katonák
pajzsaikkal szorosan összezárva álltak egymás mellett és kardjukkal, lándzsájukkal
a pajzs alatt vagy fölött szúrtak. A nagyméretű pajzs miatt, mely szinte az
egész embert védte, a barbárok csak felülről, vagy alulról tudtak egy jól
képzett légiós védelmén áttörni, de szemből nem. Így főleg a fejet, a nyakat a
fej mögött, a vállakat, és a lábat térd alatt sebezhették meg. A fej védelmét a
sisak volt hivatott védeni, a nyakat a hátsó lemezrostély, a vállakat a caesari
légióknál a plusz láncborítás, az augustusi légióknál meg a fémborítású
vállvédő. Az első sorban harcolókat minden 30–45. másodpercben a mögöttük lévő
sorban álló katonák váltják föl, így folyamatosan pihent erőt vethetnek
küzdelembe. A sorozat harci jeleneteiben jól megfigyelhető mind a légiós, mind
a barbár harcmodor eredményessége, illetve eredménytelensége, valamint hogy
mennyire lehetett taktikázni, eltérni egy már bevált formációtól, gyakorlattól.
Mint oly sokszor a történelem folyamán, ha nincs jó hadvezér, hiába jók a
katonák, elkerülhetetlen a harctéri, sokszor a harctéren kívüli vereség. A
barbárok arra hamar rájöttek, hogy ha egy légió összeállt a harctéren, nem sok
esélyük maradt a győzelemre. Ezért próbálták a vonalakat már a felvonuláskor
szétzilálni, a katonákat egyenként harcra bírni, a vezéreket hamar megölni,
vagy „rávenni” a római sereget, hogy még a sík terep elérése előtt harcba
bocsátkozzon. A sík terep megint csak egyik feltétele volt a római sikereknek,
mivel így egységgé tudtak összeállni, nem kellett a pajzsfalat a tereptárgyak
kikerülése miatt megnyitni. A 22 rész során kevés harci jelenetet találhatunk,
mivel nem ezek bemutatása, hanem az összefüggések, a politikai háttér
érzékeltetése volt a cél.
A sorozatot a legendás római
stúdióban, a Cinecittában forgatták le. A Rómához készült a világ legnagyobb
díszlete, mely közel két hektárnyi területet foglalt el és hat különböző
helyszínen volt. A Forum Romanum-on játszódó jelenetekhez mintegy 60
százalékban megépítették az eredeti Forum másolatát. A forgatáshoz szükséges
elektromos hálózat, a serpenyők és fáklyák folyamatos égetését biztosító gáz-,
illetve üzemanyag-vezeték kiépítése komoly megoldandó probléma elé állította a
készítőket, hogy a kamera előtt minden rejtve maradjon. A templomok, házak,
épületek színét, az utcák díszítését a Pompeji, Herculaneum és Ostia romjainál
talált eredeti minták alapján készítették el. Ezáltal a készítők elénk tártak
egy nagyon valószínűsíthető, a forrásokra támaszkodó római városképet. Érezzük
az egyes jelenetekben, mennyire fenséges is lehetett egykoron ez a város, a
maga nyüzsgő életével, forgatagával, és tényleg egy birodalom fővárosának
látjuk. A piacokon szinte minden kapható volt, ami az ókori Rómában, és a
lakomákon látható ételek is egytől egyik szerepeltek az ókori rómaiak étlapján.
A látvány és a cselekmény mellett a rendezők és a színészek is garanciát jelentenek
a Róma minőségére.
A jelmezek, illetve a
díszletek kivitelezéséhez a szakemberek korabeli mintákat követtek: gyapjúval,
lennel, pamuttal és selyemmel dolgoztak. Az ehhez szükséges természetes
alapanyagot és festéket az olaszországi Pratóból, Indiából, Tunéziából és
Marokkóból szerezték be. A vezető színészek jelmezei olyan jó minőségűek
voltak, hogy amikor befejeződött a forgatás, más produkcióknak kölcsönözték
szerte a világon. A fémből készült daraboknál, a vértezettől kezdve a
sisakokig, az ékszerekig, ókori és modern technikákat is alkalmaztak. A
jelmeztervezők teljes mértékben a kornak megfelelő ruhákat készítettek.
Az ötvenöt olasz szereplő
számára speciális felkészülést tartottak, kéthetes tábort szerveztek. Ezalatt
sátorban laktak, és római légiósokká képezték ki őket. Egy tipikus tábori nap a
következőképpen nézett ki: hajnalban, 5 órakor volt az ébresztő, amelyet egy
órás fizikai tréning követett, majd 20 perces reggeli. Ezután 3 csoportot
alakítottak, így gyakorolták a menetelést, a katonai manőverek végrehajtását,
valamint elsajátították a légiósok küzdőmódját. A 40 perces ebédszünet után
csoportos foglalkozás következett, melyben a táborépítést és -bontást
gyakorolták. Vacsora után megfürödhettek a közeli tóban, szappan nélkül. A
lámpaoltás este 9 órakor volt, ezt követően őrszolgálatot teljesítettek,
illetve éjszakai manővereket hajtottak végre. Mindezen ismereteket pedagógiai,
kulturális, szórakoztató célokra is felhasználhatjuk: tábort szervezhetünk a
„római légiós élet” rejtelmeinek megismerésére. Ezáltal mi magunk is
átélhetjük mindazokat a dolgokat, amik egy katonának abban az időben a
mindennapjait jelentették.
Látható, hogy a készítők
mennyi munkát, energiát fektettek abba, hogy minél korhűbb, valóságosabb, a
történelmi tényekhez ragaszkodó alkotást adjanak ki kezükből. Az egész sorozat,
de az egyes részei is segédeszközei lehetnek az antik római élet, korszak
tanításának. Ezentúl nem csak elképzeléseink lehetnek az épületekről, ruhákról,
szokásokról, de „láthatjuk” is őket. Akár a tanórai anyagot kiegészítve, akár
az egyes részeket feldolgozva, sokkal közelebb lehet hozni a hallgatókhoz e
korszak megértését, szépségét. A sorozatot kezelhetjük ismeretterjesztő
műsorként is. Információ-tartalmánál fogva kapcsolódhat a tanítási munkához.
Azonban az ilyen műsorok belső szerkezete, megfogalmazása rendkívül sokszínű.
Az órán folyó munkába, szemléltetésre csak egy részük alkalmas, és rendszerint
azok sem teljes terjedelmükben. Miután az ismeretterjesztő műsorok többsége nem
a tanulói réteghez szól, és didaktikailag nincsen megtervezve, oktatási célú
felhasználásuk számos nehézségbe ütközik. Hasznosításukhoz általában az órán
kívüli egyéni vagy kiscsoportos feldolgozás a járható út. A műsor megtekintését
a tanárnak elő kell készíteni, a tanulóknak meg kell nézniük, majd közösen
értékelni kell a látottakat. Ez a felhasználási mód jelentősen kibővíti az órai
ismeretszerzés kereteit. Különösen igaz ez akkor, ha az előkészítés és
értékelés szakköri vagy klubfoglalkozás keretében történhet. A sorozatot
kezelhetjük szórakoztató műsorként is. Ekkor indirekt kapcsolata van a konkrét
tanítási feladatokkal, és elsősorban személyiségfejlesztő hatása, közvetlen
erkölcsi és világnézeti befolyása a domináns. Természetesen számos olyan
szórakoztató műsor létezik, amely elemeiben vagy egészében a tanítás tárgyát is
képezheti. Az iskola nevelő munkája során figyelembe kell venni, és célszerű
hasznosítani e műsorok nagyfokú nézettségét. Az iskolának éppúgy feladata
bevezetni a tanulókat a műsorok igényes válogatásába, aktív fogadásába, mint
ahogy igyekszik kialakítani a helyes olvasási szokásokat is. Az osztályfőnöki
órák, a klubfoglalkozások vagy az egyéni beszélgetések egyaránt alkalmasak a
TV-műsorok előkészítésére, megbeszélésére.
A sorozat megtekintését csak
ajánlani tudom mindenkinek, akit érdekel a Caesar-kori Róma történelme, vagy
csak egy érdekes, látványos sorozatra vágyik, melyből akár még tanulhat is.
Róma – televíziós sorozat, a HBO és a BBC közös munkája, 2006.
Várhegyi László Tibor