Klió 2007/3.
16. évfolyam
Vallások
olvasztótégelyében
Európában minden római kori múzeumi gyűjtemény tükrözi egy
kicsit a Római Birodalom soknemzetűségét. Őshonos – kelta és germán – kultúrák
éppúgy megtalálhatók bennük, mint rómaiak vagy keletiek. Ezek az emlékek
nemcsak Kelet és Nyugat futólagos találkozását jelentik, hanem sokkal inkább a
Római Birodalom több kultúrát magába olvasztó jelensége mutatkozik meg bennük,
amelyre végül is a nyugati kultúrtörténet épült. A Kelet a kereszténységen
keresztül végső soron a mai napig formálja azt a civilizációt, amit mi a
Nyugatnak nevezünk.
A szerző a nyugati – római,
kelta, germán és raetus – vallások Ázsia vallásaival való szinkretizmusát mutatja
be. A művét négy részre osztotta.
A bevezetőben a rómaiak által
létrehozott birodalom soknemzetűségét, és annak a kultúrára, vallásra gyakorolt
hatását írja le. A multikulturális társadalmat nem az újkor, hanem 2000 évvel
ezelőtt a rómaiak hozták létre, amikor Európa nagy részét uralmuk alatt
egyesítették. Keletet és Nyugatot összekötötte az a tudat, hogy a birodalom
lakói és részben polgárai. Az ember – ellentétben a római határokon kívüli
„barbárokkal” – a görög-római civilizáció része lett, ugyanakkor megőrizte
hazája kulturális és vallási identitását. Ennek a személyes hozzáállásnak
köszönhetően lett a társadalom olyan sokféle, a római életmód minden
dominanciája ellenére. A meghódított területeken a romanizáció különböző
mértékben ment végbe. A görögül beszélő Keleten a régebbi görög kultúra sok
területen, mint irodalom, képzőművészetek vagy filozófia, alakította a római
hódítókat. A kelták és germánok lakta egykori barbár északon sem szorította ki
teljesen a római kultúra az őshonos hagyományokat. A térség kultúrája és
vallása az őshonos, a római és a keleti kultúrákból és vallásokból alakult
ki.
Az első részben a szerző a
Római Birodalom északi területein élő népeket mutatja be. Felteszi a kérdést,
milyen emberek éltek Közép-Európában, amikor a Kr. e. I. sz. közepén Caesar
galliai hódítása során a rómaiak szembetalálkoztak a „barbárokkal”. A keltákon
és a germánokon kívül olyan törzsek is laktak itt, amelyeknél bizonytalan, hogy
melyik néphez tartoztak. Ennek a Közép-Európában gyakori népmozgás az oka, a
két nép területe közötti határvonal bizonytalan volt, így beszélhetünk a
térségben kelta-germán szimbiózisról. Közép-Európa déli részén, az Alpokban és
az északi Alpok lábánál élt a raetusok titokzatos és rejtélyes népe, akikről
Raetia provincia a nevét kapta. Az antik szerzők – egymásnak ellentmondva – az
alpesi népek nagy részét részben a raetusokhoz, részben a keltákhoz sorolják. A
tropaeum Alpium csaknem 50 legyőzött alpesi népet nevez meg (gentes Alpinae
devictae), de nem tesz különbséget raetusok és kelták között. Az újonnan
alapított római provinciákban a legyőzött törzsi közösségeket civitasokba
fogták. Városi tanácsot (ordo decurionum), két, évente választandó
polgármestert (duumviri) állítottak élükre. A férfiaknak a
segédcsapatokban (auxilia) kellett 25 éves katonai szolgálatot teljesíteniük.
A következő részben azokat a
vallási képzeteket veszi sorra a szerző, amelyek az alávetett népek római
kultúrával való találkozásából alakultak ki. Az első alkalommal Galliában járó
római igencsak meglepődött, amikor egy templomba belépve megpillantott egy gall
kultusz-szobrot: szakállas, háromfejű istent látott szarvasaganccsal,
törökülésben ülve, barbár öltözékben. A jelenségben a leginkább meglepő a római
számára mégis az istenség neve volt, Mercuriusnak hívták. Mivel Caesar a gallok
vallását az interpretatio Romana jegyében mutatta be, az istenség kelta
nevét nem ismerjük. A kereskedők és tolvajok római istenében – legalábbis a
neve alapján – a kelták háromfejű főistenüket tisztelték. Az itáliai Mercurius
attributumai a szárnyas sisak, a pénzes erszény és a caduceus volt, a
kelták ezeket a kosfejű kígyóval egészítették még ki. Az ülésmód az indiaiak
meditációs ülésével, a Buddha-üléssel mutat hasonlóságot, a szerző azonban
kizárja, hogy az ábrázolásmód Indiából került volna Galliába. Az isten
törökülésben való ábrázolását a kelta étkezési hagyományokra vezeti vissza, az
alacsony asztaloknál a földön ülve csak ilyen tartásban tudtak étkezni.
A rómaiaknál Mars, a háborúk
istene Iuppiter mellett megkülönböztetett állami istenség, a Róma-alapító
Romulus atyja volt. A Mars-kultusz a római provinciákban is az állami- és
császárkultusz részét képezte. A kelta Marsnak több mint 80 mellékneve van.
Mars Lenusnak egy Tychikos nevű férfi feliratán súlyos betegsége meggyógyítását
köszöni meg, Mars Iovantucarus a gyerekeket gyógyította és védelmezte, Mars
Latobius a kelta latobicusok törzsi istene volt. A rómaiak hadi istene a
keltáknál valamiféle gyógyító istenség szerepét töltötte be. A keltáktól indult
hódító útjára a gyógyító Apollo Grannus, tisztelete a császárok körében is
elterjedt volt. Caracalla és Constantinus császárok is kerestek fel Apollo
Grannus-szentélyt. A kelta Apollo-Sirona gyógyító istenpár a római
Aesculapius-Hygia istenpáros megfelelője.
Iuppiter a gall és germán
provinciákban mint lovasisten jelenik meg: győzedelmeskedve lovagol át a
mennydörgésisten kezében villámot tartva a földön kúszó gigászon. Ez a tipikus jelenet látható a
Iuppiter-gigászoszlopok tetején, az
olimposzi istenek és a gigászok harcát idézve fel, amikor az istenek Hercules
segítségével győzték le a lázadó szörnyeket. A lovasisten-kultusz jó példa a
szülőföldjéről elkerült és új, más motívumokkal gazdagodott vallásokra. Római
és kelta hatások mellett keleti vallási hagyományok is kimutathatók benne.
Epona kultuszában kelta,
barbár, görög-római és keleti hagyományok egyaránt jelen vannak. Az egyszerű
nép az istállókban a kocsisok (iumentarii) és hajcsárok (muliones)
védőistennőjeként tisztelte, ugyanakkor keleten a vadállatok hatalmas
úrnőjeként jelent meg. Rómában már a Kr. u. I. században igen ismert volt. A
császári testőrség, az equites singulares is nagy tiszteletben
részesítette. Ikonográfiája kölcsönvett az egész Római Birodalom női
istenségei, többek között a kelta-germán anyaistennők, Matres és Matronae,
illetve a kisázsiai Kybele-Magna Mater hagyományaiból is. A keleti motívum
hatására például az állatok úrnőjeként is ábrázolták, trónolva két ló, de akár
két más vadállat között is. Lovak
társaságában ábrázolva gyakran tálból eteti azokat, vagy kezét az állatok
nyakán nyugtatja. Bár lovak istennője volt, lóháton ritkán látható. A
lovasistenek közül a lovasisten Iuppiteren kívül a trák lovasistent szokták még
lóháton ábrázolni, akit Apollóval, Aesculapiusszal vagy Silvanusszal
azonosítottak. Lóháton ülve paterát, vagy vadászként gerelyt tart kezében,
kutya vagy oroszlán kíséretében látható, amely vadkannal küzd.
A mű következő részében a
szerző a templomokkal, szentélyekkel és az áldozati helyekkel foglalkozik. A
Gournay-sur-Aronde szentélye példáján mutatja be, hogyan alakult ki egy ókori
áldozati helyből egy galloromán szentélykörzet. Gournayban már a Kr. e. IV.
századtól volt egy fallal és árokkal elkerített, keleti bejáratú kultikus hely.
A Kr. e. III. század elején az elkerített rész centrumában egy három méter
hosszú és két méter mély áldozati vermet alakítottak ki, amelyet kilenc kisebb
veremmel kelet felé nyitott félkörívben vettek körül. A Kr. e. II. század
kezdetén a központi áldozati verem fölé egy apszis alakú, majd négyszögletes,
kelet felé nyitott faépületet emeltek. A szentély elpusztulása után a Kr. e. I.
század második felében egy újabb áldozati helyiséget terveztek, ami fölé egy
kőtalapzaton álló, nyitott bejáratú fatemplom épült. Ezt a templomot, amely a
Kr. e. I. század végén valószínűleg újra elpusztult, kell a Kr. u. IV.
században ugyanezen a helyen kőből épített galloromán templom közvetlen
elődjének tekinteni.
Tárgyak, termések, állatok
vagy akár emberek feláldozása egy felsőbb lénynek, akár egy istenségnek, az
emberek legősibb vallási megnyilvánulásai közé tartozik. Az áldozati rituálék a
kőkorszakig vezethetők vissza. Az áldozatok kiváltó oka különböző lehetett. A
hívők kívánsága állt a középpontban: megkérték az istenséget valamire, majd köszönetet
mondtak neki érte. Ez fejeződik ki a római „do ut des” kifejezésben. A
Római Birodalom északnyugati provinciáinak áldozati szertartásait nem ismerjük
teljesen, nem maradt fenn kellő mennyiségű írásos és régészeti bizonyíték. A római áldozati rituálék nagy részben
átterjedtek ezekre a tartományokra is. A reliefeken találkozunk oltár előtt
fedett fejjel (capite velato) áldozó emberekkel, kezében paterát tartó,
valószínűleg italáldozatot bemutató személlyel, illetve áldozati állatokkal is.
Ismerünk azonban eredeti kelta és germán áldozati rituálét is, mint például a
germán mocsáráldozatot, amikor egy embert süllyesztettek el az iszapba. A
kelták is mutattak be alkalmanként emberáldozatot.
A mű utolsó részében a szerző
a keleti vallásokról, és azoknak az északnyugati népek vallására tett hatásáról
ír. Az Isis- és Serapis-kultusz Alexandriából terjedt át a görög és római
világra. Rómába a Kr. e. I. század kezdetén vonult be, ahol erős ellenállást
váltott ki, a senatus megtiltotta, hogy a város határain belül templomot
emeljenek az istenpárnak. A császárok,
különösen a Flaviusok és Hadrianus uralkodása alatt változott a helyzet. Az
északnyugati tartományokban elsősorban Isis és Serapis, valamint a hozzájuk
társult Apis, Anubis és Harpocrates érvényesültek. Gallia egyiptomi
kultuszainak centruma a Fölközi-tenger közelében, Gallia Narbonensis
provinciában volt, ahol a kikötőket nemcsak az egyiptomi kereskedők, hanem az
egyiptomi vallás is elérte. A keltáknak és a germánoknak is megvolt a maguk
Isis-kultusza.
A szír kultuszokat a birodalom
északi részébe többnyire az ide áthelyezett szír katonák hozták magukkal. A
nyugaton legjelentősebb szíriai kultusz az Euphrates felső folyásánál fekvő
Doliche városából származik. Doliche a római Commagene vazallusállamhoz
tartozott, amelyet Kr. u. 72-ben a római Syria provincia kebelezett be. A város
helyi istenét Iuppiter Dolichenusnak nevezték és időjárás-istenként ábrázolták:
egy bikán állva jobb kezében kettős bárdot (bipennis), bal kezében
villámköteget tart. A bikán álló isten ikonográfiai hagyománya a Kr. e. III.
századra megy vissza. A Dolichenus-kultuszt a limes mentén főként a katonaság
terjesztette el. Septimius Severus császár a szír kultuszok nagy tisztelője
volt. Amikor Hemesában feleségül vette a szír Iulia Domnát, Elagabalus napisten
főpapjának családjába házasodott be. Ez
súlyos következményekkel járt a Római Birodalom politikájára és vallására
nézve. Kr. u. 218-ban a keleti legiók Iulia Domna testvérének akkor 14 éves
unokáját emelték a császári trónra. Az ifjút Marcus Aurelius Antoninusnak
hívták, már akkor Elagabalus napisten főpapja volt, császárként az isten neve
alatt vonult be a történelembe. Az új császár és főpap Syriából átvitte a
kultuszt az új fővárosába, Rómába.
Az összes keleti kultusz között
– a kereszténység felemelkedéséig – Mithras kultusza volt a legsikeresebb
nyugaton. Sok feliraton Sol jelenik meg társaként. A Mithras-kultusz nemcsak
szimbólumai sokféleségében tűnik ki, hanem különböző származású istenségekkel
egy új istenmítoszba való elegyedésében is. Perzsa hagyományok és a görög-római
istenvilág alakjai éppúgy összekapcsolódhattak vele, mint az egyes régiók ősi
istenségei.
A zsidó vallás és a
kereszténység is Jeruzsálemből származik. Mindkét vallásban van szinkretista
jelenség, vagyis olyan elem, amellyel az ókoriak más vallásaihoz kapcsolódik. A
Seleukidák uralma alatt a Kr. e. IV. századtól Palesztina zsidói intenzív
kapcsolatba kerültek a göröggel éppúgy, mint más keleti kultúrákkal. Egyiptom
és Kisázsia zsidó diaszpórája még erősebb pogány befolyásnak volt kitéve. Az
egyébként monoteista zsidók között voltak olyanok, akik pogány istenség, mint
Sabazios kultusza mellett kötelezték el magukat. Az északnyugati tartományokban
a zsidó közösség létezésére a bizonyítékot a kevés írásbeli forráson kívül a
zsidó szimbólumokat hordozó kisebb régészeti leletek, mint pl. a gyűrűk
jelentik. A zsidó Iao istennév, amely a Jahve rövidített alakja, gyakran
jelenik meg a gemmákon egy kakasfejű, embertestű és kígyólábú lénnyel. A
kereszténységet is szinkretista vallásnak tartja a vallástudomány. Krisztus
halála, majd feltámadása ciklikus világképet mutat, ami például Attis és Osiris
kultuszában is megtalálható.
A könyv végig gazdagon
illusztrált, a 73 képből sok fotót maga a szerző készített. Az egyes
fejezetekhez az adott kultusszal kapcsolatos fogalom-meghatározások járulnak. A
kötet végén 9 oldalas helynévkatalógus és 7 oldalas függelék van
bibliográfiával, jegyzetekkel és képkatalógussal.
Roland Gschössl: Im Schmelztiegel der Religionen. Göttertausch
bei Kelten, Römern und Germanen. (Vallások olvasztótégelyében. Istenek cseréje
a kelták, rómaiak és germánok között). Sonderbände der antiken Welt. Mainz am
Rhein, Philipp von Zabern, 2006, 140 o., 73 kép.
Szalai Krisztina