Klió 2007/3.
16. évfolyam
Németalföldi
kikötővárosok s azok infrastruktúrája a késő középkorban
Egy lovas nemzet történettudományi periodikájában meglepőnek
tűnhet Hollandia vezető hajózás- és tengerészettörténeti szakfolyóiratának
bemutatása. Az évente kétszer megjelenő Tijdschrift voor zeegeschiedenis
különszámok formájában rendszeresen kiragad egy-egy epizódot a gazdag maritim
múlttal rendelkező ország történelméből. A teljesség igénye nélkül álljon itt
néhány példa a korábbi évek terméséből: fejezetek a Holland Kelet-Indiai
Társaság történetéből, XVII. századi angol-holland tengeri viszályok,
expedíciók és kereskedelmi hajóutak a XVI–XVIII. században. Hazánk földrajzi
fekvéséből és történelméből adódóan hasonló munkákkal Magyarországon értelemszerűen
csak ritkán találkozhat az olvasó. Hollandiában azonban óriási irodalma van a
legtöbb vízzel kapcsolatos témának. Az alábbiakban e „bőségszaruból” egy
részterület ismertetésére kerül sor. A 2004/2005-ös tanévben Louis Sicking, a
Leideni Egyetem oktatója és lelkes történészhallgatókból álló gárdája
szeminárium keretében foglalkozott néhány fontosabb holland kikötőváros
múltjával. Ezek az összejövetelek több színvonalas dolgozatot eredményeztek,
melyeket a hilversumi Verloren Kiadó jóvoltából most a nagyközönség is
megismerhet.
Louis Sicking bevezető tanulmánya a középkori kikötővárosok
kutatásának jelenlegi állásáról készít számvetést. Mint megtudjuk, a korabeli
Németalföld legdinamikusabban fejlődő települései hajózható vizek mentén
feküdtek, s elöljáróik – néhány kivételtől eltekintve – minden tőlük telhetőt
megtettek kikötőik fejlesztése érdekében, ami ugyan komoly anyagi ráfordítással
járt, ám a hajózás által felvirágoztatott kereskedelemnek és a befolyt vámoknak
köszönhetően a befektetett összeg többnyire busásan megtérült, nem is beszélve
a város megnőtt presztízséről. A vizi utak mentén fekvő fontosabb németalföldi
települések, s kikötőik múltjáról rendelkezünk ugyan szakirodalommal, azonban
az egyes korszakok és kikötővárosok kutatásának alakulása eltérő képet mutat. A
koraújkor esetében nagyon jó a helyzet, mivel egy adott specifikus területre
fókuszáló kisebb publikációk mellett született egy alapműnek számító doktori
dolgozat, továbbá több olyan tanulmány, mely az adott várost és annak kikötőjét
nem elszigetelten elemzi, hanem más településekkel és területekkel egybevetve,
szélesebb összefüggésben vizsgálja.
A középkorral foglalkozó
átfogó munkák egyelőre váratnak magukra. A késő középkorban gazdasági és
politikai szempontból egyaránt fontos flandriai és brabanti területek, valamint
Zeeland kikötőiről, a bőséges levéltári forrásoknak köszönhetően rendszeresen
jelennek meg publikációk. A dél- és észak-holland tartományok helyzete ilyen
szempontból jóval mostohább. Megfelelő adatok hiányában sötétben vagyunk
kénytelenek tapogatózni olyan kérdések okát illetően, melyek elengedhetetlenül
fontosak egy több városra és kikötőre kiterjedő, átfogó elemzéshez. Hogy csak
egyetlen példát említsünk: nem adható egyértelmű válasz arra, hogy minek
segítségével sikerült az említett dél- és észak-holland területek egyes
kikötővárosainak nemzetközi központokká kinőni magukat, amíg mások, hasonló
feltételek mellett is csak regionális csomópontok maradtak. Elegendő levéltári
anyag volt azonban egyes részterületek, például kikötő és város, valamint
kikötőváros és környéke egymáshoz való viszonyának vizsgálatához. Ilyen
kérdésköröket boncolgat az alábbi három tanulmány.
Henny Denessen két kikötőmélyítési projektet vizsgált meg a XV.
századi Dordrechtben. A fontos vizi utak – Merwede és Maas folyók –
kereszteződésében kialakult dél-holland város stratégiai fekvésének
köszönhetően már a XII. század második felétől vám fizetésére kötelezte az arra
haladó hajókat, jelentősen gyarapítva ezzel a város bevételeit. A vámnál is
fontosabb volt azonban Dordrecht árumegállító joga, melynek értelmében minden
arra haladó hajó kapitánya köteles volt a szállított árut a városban eladásra
felkínálni. Útját csak akkor folytathatta, ha portékáját 14, később 8 napig nem
tudta értékesíteni. A következő példa jól érzékelteti, hogy milyen hatalmas
mennyiségről volt szó: 1387 és 1389 között mintegy 3,3 millió liter moseli bor
érkezett a városba, s ebből 1,64 millió litert helyben adtak el. A fentiek
ismeretében nem meglepő, hogy a város gazdasága és gazdagsága szempontjából
óriási jelentőségű kikötő rendszeres karbantartása a legfontosabb feladatok
közé tartozott.
Denessen megfelelő forrásanyag
hiányában nem tud pontos választ adni arra, hogy az 1452-es és 1461-es
kikötőmélyítésre és karbantartásra miért volt szükség. Közvetlen okként
feltehetőleg egy korábbi nagy áradás és az 1457-es tűzvész pusztításai
szolgáltak. Nem kizárt azonban, hogy a város vezetése nagyobb hajók
lehorgonyzását is lehetővé akarta tenni, ösztönözve ezzel Dordrecht akkor épp
döcögő gazdaságának fellendítését. Ha a munkálatok pontos oka nem is világos,
a fennmaradt iratokból jól nyomon követhetjük annak menetét a víz kiszivattyúzásán
át, a gátak megerősítésén keresztül, a hidak felújításáig. A szerző mindezt,
eltérően több hasonló jellegű tanulmánytól, laikusok számára is érthető nyelven
adja közre. Denessen a műszaki részletek mellett betekintést nyújt a munkát
végzők és a környék lakóinak nem ritkán viszályokkal terhelt mindennapjaiba. A
kikötőből kiásott iszap, egyéb szemét és törmelék elhordása, amit az évek
hosszú során keresztül a matrózok és a lakók jobb híján oda dobáltak, már
önmagában is könnyen tettlegességig fajuló nézeteltérések okává válhatott. A
munkások a hulladékot ugyanis hónapokon át a környékbeliek kertjein keresztül
szállították el, iszonyatos mocskot és felfordulást hagyva maguk után. A város
vezetői, okulva a korábbi évek tapasztalataiból, rendeletben tiltották meg
egymás becsmérlését, megfenyegetését, kővel, jobb esetben iszappal való
dobálását. A két nagy projekt árnyoldalai mellett, a szerző szót ejt azok
jótékony hatásairól is. A munkálatok kenyérkereseti lehetőséget biztosítottak a
város szegényei számára. Igaz, a megerőltetőbb feladatok elvégzésére, mint
amilyen az iszaphordás, még megfelelő fizettség ellenére is nehezen találtak
alkalmas embert. A város kasszája mellett hosszútávon a kikötő lakói voltak a
felújítások legnagyobb haszonélvezői. Az ő pincéikben tárolták az árumegállító
jog következtében Dordrechtben kirakodott sót, bort, s egyéb árucikkeket. Így
ha adódtak is kellemetlenségeik és nézeteltéréseik, azokat igyekeztek saját
jól felfogott érdekükben a magisztrátussal békés úton rendezni.
Külön fejezet foglalkozik a
munkák finanszírozásával. A fő bevételi forrást a város vezetése által
kibocsátott életjáradék jelentette, aminek értékesítésére először Dordrechtben
került sor, de érdeklődés hiányában más városokra is kiterjesztették.
Oroszlánrész hárult emellett a környező dél-holland városok kézműiparosaira.
Őket rendelet kötelezte kontingensek küldésére és ingyenmunkára, vagy indokolt
távolmaradás esetén kártalanítási összeg fizetésére. Nem tudjuk, hogy Dordrecht
e privilégiumra mi módon tett szert, de az komoly anyagi hasznot jelentett
minden nagyobb beruházásnál. Az 1461-es munkáknál harmadik nagy bevételként a
megmaradt fa- és fémáruk, kő, mész stb. eladását említhetjük.
Olyan érdekszövetséget, mint
amilyen Dordrecht elöljárói és a kikötő lakói között létrejött, a XVI. századi
Amszterdamban hiába keresünk. Jeroen van der Vliet cikkét Amszterdam
egykori kikötői negyede, a Lastage és a magisztrátus között fennálló, s a
század nagy részét beárnyékoló, ellenséges viszonynak szenteli. Az akkor még a
város falain kívül fekvő negyedben összpontosult minden hajózáshoz kapcsolódó
tevékenység, továbbá ott tárolták a hajóépítéshez és javításhoz szükséges
szurkot, kátrányt, köteleket, valamint egyéb más kellékeket. A lappangó
feszültségek a XVI. század első felében törtek felszínre, amikor, a gelderi
háborúk során (1504–1515 és 1518–1543) határváros szerepét betöltő Amszterdam
gyakori támadások színterévé vált. A Lastage védelme, fekvésénél fogva nem volt
egyszerű feladat, így a támadásokból adódó megpróbáltatásokat leginkább az ott
lakóknak kellett elviselniük, akik a város vezetésétől várták gondjaik
orvoslását. A problémákat fokozta, hogy a negyedben tárolt gyúlékony anyagok a
falakkal körülvett városrészekre is veszélyt jelentettek. Ez már 1512-ben
világosan megmutatkozott, amikor a gelderiek könnyűszerrel behatoltak a
kikötőbe és felgyújtották az ott horgonyzó hajókat. Csak kevesen múlott, hogy a
támadók nem füstölték ki a falon belül fekvő negyedeket is.
Amszterdam jobb védhetősége
érdekében az 1515 és 1518 közötti tűzszünetben sor került néhány intézkedésre:
a házakat kövekkel erősítették meg, kijelöltek egy, a várfalakról jól tűz alá
vehető területet, melynek beépítése tilos volt. A gyorsan terjeszkedő Lastage
lakói azonban fittyet hányva e rendeletre, hely hiányában a tiltott területből
egyre nagyobb részeket építettek be. Közben a kövekkel megerősített házak az
ingoványos talajon süllyedni kezdtek, ezért az alapzatokat is kövekkel és
cölöpökkel látták el az egész negyedben. A mocsaras, ingoványos talaj addig
fontos akadályt jelentett a városra támadó ellenséges csapatok számára. Az említett
munkálatok következtében ez a természtes védelmi vonal gyakorlatilag teljesen
megszünt. Nem kis bosszúságot okozva ezzel a magisztrátusnak. A lakók elégedetlenségét
csak fokozták az ellenséges támadások során foganatosított kitelepítések, ezért
megpróbálták kiharcolni a városrész fallal való körülvételét. Elkészíttették a
tervrajzokat és a szükséges 162 ezer guldent is összegyűjtötték. A város
vezetői azonban továbbra sem álltak kötélnek. Nem akarták ugyanis, hogy a már
említett veszélyes anyagok falon belülre kerüljenek. Féltek továbbá, hogy a
dinamikusan fejlődő Lastage negatív hatással lesz a többi városrész
gazdaságára. A források erre ugyan nem adnak egyértelmű választ, de mint Van
der Vliet sejtetni engedi, feltételezhető, hogy a fenti okok mellett a XVI.
század közepétől a katolikus-protestáns ellentét is szerepet játszhatott.
A hosszú évtizedeken keresztül
elhúzódó meddő jogi és politikai csatározásoknak végül Németalföld
szabadságharca vetett véget. Amszterdam a felkelők oldalára állt, s 1578-ban a
katolikus városvezetést, nagyrészt a kikötői negyedből származó protestánsok
váltották fel. A század végére maga a város is hatalmas változásokon ment
keresztül. A virágzó gazdaság vonzotta a betelepülőket. Antwerpen 1585-os
eleste után pedig menekültek tömegei érkeztek Amszterdamba. A középkori falak
mögé szorított területek kicsinek bizonyultak, lázas terjeszkedés indult,
melynek köszönhetően a Lastage – az egykori mostohagyerek – a város egyik
legfontosabb területévé vált.
Az
utolsó, Tim Bisschops tollából származó tanulmány a XV–XVI. századi
Leidenbe vezeti vissza az olvasót. A magisztrátus 1404 és 1572 között több
sikertelen kísérletet tett arra, hogy a várost érintő, s annak kereskedelmében
fontos szerepet játszó Rajna folyót, mely 1163 óta holtágként a dűnékbe
torkollot, újra összekösse az Északi-tengerrel. E költséges és nagy
körültekintést igénylő munkálatok okairól hallgatnak a korabeli források. A
szerző két alternatívával számol. Az egyik lehetőség szerint Leiden
vállalkozásával tágabb környéke, az úgynevezett Rijnland terület vízháztartását
kívánta javítani. Az ár- és belvíz által rendszeresen súlytott Rijnland lakói
erre mindenképpen rá is szolgáltak. A víz szakszerűbb elvezetése szárazabb
legelőket és szántóföldeket eredményezhetett volna, elsősegítve ezzel a
hatékonyabb mezőgazdasági tevékenységek mellett az intenzívebb
tőzegkitermelést, komoly bevételekkel gyarapítva a helyiek és Leiden kasszáját.
Bisschops szerint ugyanakkor valószínűbb, hogy Leiden pusztán gazdasági
megfontolásoktól vezérelve tengeri kikötő létesítésén fáradozott a tőle néhány
kilométerre fekvő Katwijknél. Rijnland folyami hajózásában monopolhelyzetben
lévő Gouda a fennségterülete alá tartozó fontosabb zsilipeknél vámok fizetésére
kötelezte az arra elhaladó hajókat. Az esetek többségében nem volt alternatív
útvonal. Ezen a tarthatatlan állapoton változtathatott volna Leiden tengeri
kikötője.
A
kötet első része a fentiekben bemutatott négy tanulmány angol nyelvű
összefoglalójával zárul. Mindenképpen érdemes azonban végigolvasni a második
részt is. Az azt nyitó, 25 munkát magába foglaló könyvismertetés számos
érdekességgel szolgál. A közölt holland és nemzetközi művek tartalmukat
tekintve a középkortól napjainkig széles skálán mozognak. Az amszterdami kikötő
XIII. századi történetével kezdve, Michiel Adriaenszoon de Ruyter admirális és
más hírességek, valamint a Holland Nyugat-Indiai Társaság XVIII. századi sötét
ügyletein keresztül, korunk legmodernebb tengeralattjáróinak bemutatásával
bezárólag mindenki megtalálja a számára izgalmas olvasmányt. A könyvismertetést
a Ron Brand által összeállított bibliográfia követi, mely nem kevesebb
mint 41 oldalon keresztül, alfejezetekre bontva sorolja fel a 2004-től 2006-ig
megjelent hajózással, tengerészettel kapcsolatos fontosabb angol, amerikai,
belga, francia, holland, orosz, spanyol stb. könyveket és tanulmányokat. Az
alfejezetek közül kedvcsinálónak megemlíthetjük az alábbiakat: tengerészet a
XVII–XIX. században, felfedezőutak, hajóépítés, kikötők, rabszolgakereskedelem,
kalózkodás és kartográfia.
Fokozható-e egy ilyen, jó
értelemben vett hírözön? A kötet legvégén található konferencianaptár erre
minden kételkedőnek egyértelmű választ ad. A szerkesztők áttekintést nyújtanak
a 2006/2007-es év legfontosabb – a hajózással valamilyen módon összefüggésbe
hozható – nemzetközi szakmai összejöveteleiről. Akinek ideje, kedve és főleg
elég pénze van, az jelentkezhetett az ez év július 8–13. között Bernben
megrendezendő kartográfiatörténeti konferenciára (www.maphistory.info/confs.html)
vagy akár a Canadian Nautical Research Society Northern navigation című
szimpóziumára, melynek a kanadai Churchill adott otthont 2007 augusztusában (www.cnrs-scrn.org).
Végezetül hadd hívjam fel a
figyelmet a www.zeegeschiedenis.nl honlapra, melyet a tengerészet- és
hajózástörténet iránt érdeklődőknek feltétlenül érdemes meglátogatniuk. Az
aktuális díjak, konferenciák, előadások, szakmai utak és sok egyéb hasznos
információ mellett megtalálja itt az olvasó a Tijdschrift voor
zeegeschiedenis elmúlt két esztendőben megjelent számainak
tartalomjegyzékét is. Nagy előrelépést jelentene, ha a jövőben a korábbi
számok, a cikkek teljes szövege, valamint a könyvismertetések és a bibliográfia
is felkerülnének a világhálóra. Egy ilyen nagyszerű folyóirat megérdemli, hogy
azon külföldi olvasók számára is elérhetővé váljék, akiknek a nyomtatott
változat beszerzése megoldhatatlan problémát jelent.
Louis Sicking e.a.: Sleutels tot de zee: havensteden en hun
infrastructuur in de Nederlanden in de late middeleeuwen (Kulcsok a tengerhez:
Németalföldi kikötővárosok s azok infrastruktúrája a késő középkorban). In:
Themanummer Tijdschrift voor Zeegeschiedenis, XXV/1 (2006), Uitgeverij Verloren,
Hilversum, 2006, 120 o.
Eredics Péter