Klió 2007/3.
16. évfolyam
Az
Atlanti világ birodalmai. Britannia és Spanyolország Amerikában, 1492–1830
A könyv szerzője az angolszász nyelvű hispanológia doyenje,
akinek első alapműve közel fél évszázada, 1963-ban jelent meg Birodalmi
Spanyolország, 1469–1716 (Imperial Spain, 1469–1716) címmel. Jelen
munkája a két nagy gyarmatbirodalom összehasonlító elemzése egy olyan
narratívában, amely a nem történészek számára is olvasmányélményt nyújt. A
nagy ívű következtetések ugyanis aprólékos adatok ezreiből állnak össze, melyek
mindegyike egy-egy érdekes történetet tár elénk.
A spanyol és a brit
gyarmatbirodalom alapjainak lerakását két esemény részletes leírásával indítja
a szerző: a spanyol gyarmatbirodalom Amerikában Cortes tevékenységével
kezdődött Mexikó meghódításával, az első angol gyarmat pedig Virginia volt,
ahol 1607-ben jött létre az akkor uralkodó I. Jakab angol királyról (skót
királyként VI. Jakab) elnevezett első állandó település, Jamestown. E
tankönyvekből ismert tények hátterét bemutatva Elliott mindjárt a spanyol és az
angol gyarmati terjeszkedés hasonlóságait és különbségeit is megvilágítja (a
nyilvánvaló időbeli eltérésen túl).
Cortes 1519-ben indult el
Kubából 10 hajóval, hogy becserkéssze a Yucatán-félsziget partvidékét, majd (az
530 fős legénységből) kb. 200 emberrel csónakon haladt Mexikó belseje felé, míg
Christopher Newport mindössze 3 hajóval indult el Londonból 1606 végén.
Cortes-nek Kuba kormányzójának utasítását kellett (volna) követnie, azaz felderíteni
a kereskedelmi lehetőségeket. Cortes azonban partraszállása után hamarosan
birtokba vette a területet Kasztília uralkodója, I. Károly király (német-római
császárként V. Károly) nevében, azaz a kormányzói paranccsal ellentétesen
cselekedett! Miért cselekedhetett Cortes felettese ellenében? Az 1493–1494-es
pápai bullák felhatalmazták Kasztília királyait, hogy bármilyen új szigetet,
területet fedeznek fel Ázsia felé, azt uralmuk alá vonják abban az esetben, ha megvédik
és megtérítik az ott lakókat. Másrészt pedig a kasztíliai jogban létezett
egy olyan rendelkezés, miszerint egy közösségnek megvolt a joga, hogy bizonyos
esetekben kollektíven lépjen fel a „zsarnok” királyi hivatalnokok, vagy akár a
király ellen is! Ezért Cortes és társai hivatalosan jogi közösséggé
alakultak és kimondták egy város létrehozását, melyet rögvest el is kezdtek
építeni: tehát a király nevében, az ő érdekében ténykedtek a kormányzó
ellenében! Ezután Cortes (a király érdekét nézve) embereit a helyi uralkodó,
Montezuma ellen vezette és a névleges birtokbevételt hamarosan valóságos
uralommá változtatta. Mexikó a Kasztíliai Korona birtoka lett és hamarosan
alkirálysággá vált, Új Spanyolország néven.
Newport
expedícióját ezzel szemben egy londoni részvénytársaság, a Virginia Company
finanszírozta és szervezte, mely 1606-ban kapott I. Jakabtól kiváltságlevelet!
Nemcsak az időbeli késés szembetűnő, hanem a motiváció és a királyi hatalom
szerepe is más volt. VII. Henrik angol
király 1496-os felhatalmazását ugyanis, melyet John Cabotnak adott, hogy minden
területet „meghódítson és birtokba vegyen” a király nevében (így fedezte fel Newfoundlandot),
I. Erzsébetig nem követték hasonló próbálkozások a későbbi uralkodók részéről.
Az 1580-as évekre azonban már egy bizonyos társadalmi csoport igényeként
jelentkezett a tengerentúli gyarmatosítás megkezdése, és nem véletlen, hogy ez
főként olyan emberekből állt, akik az írországi angol telepekben voltak
érdekeltek. Nem szabad elfeledni ugyanis, hogy Írország volt Anglia első
gyarmata és az ottani módszereket plántálták át aztán az Újvilágba is!
Jellemző, Elliott szerint, hogy még az elnevezések is azonosak voltak: akik az
észak-amerikai gyarmatokra vándoroltak ki, azokat ugyanúgy telepeseknek (planters),
a birtokba vett területet telepnek (plantation) hívták, mint Írország
esetében. Első látásra tehát úgy tűnhet, hogy az angolok nem annyira hódítók,
mint inkább telepesek voltak: nem volt szó olyasfajta hódításról szó, mint
Cortes esetében. Mindazonáltal Elliott szerint nem szabad élesen szembeállítani
az angol és a spanyol tengerentúli terjeszkedést, mivel a hódítás nem állt
messze a XVI–XVII. századi angol gyarmatosítás szószólóitól! Ugyanis
mind Anglia, mind Kasztília esetében mély történelmi gyökerei voltak az
„agresszív terjeszkedésnek”, amelyet a Wales-be (1066 után) és Írországba
irányuló (1169-től) hódítás, illetve a másik oldalon a Reconquista
bizonyít.
Persze
a pápai jóváhagyás angol részről szóba sem jöhetett a tengerentúli terjeszkedés
elismertetésében az Anglikán Egyház megteremtése (1534) után, mégis voltak
olyanok, akik az angol királyok által viselt a Hit Védelmezője címet úgy
értelmezték, hogy ez nemcsak a hit (azaz a protestáns hit) védelmét, hanem
annak terjesztését is magában foglalja. (E cím fonáksága egyébként abban
állt, hogy eredetileg a pápa adományozta VIII. Henriknek 1521-ben, amiért a hét
szentséget védelmező művet írt Luther ellen – mégis a címet hivatalosan csak
jóval később, már a Rómával való szakítás után vette fel Henrik 1541-ben!)
Fontos megemlíteni ebben a
vonatkozásban, hogy „mind a protestánsok, mind a katolikusok számára Amerika
különleges helyet foglalt el az isteni Gondviselés tervében”, amit Elliott
külön fejezetben tárgyal. 1702-ben egy puritán teológus pl. úgy nyilatkozott,
hogy az isteni terv része volt az, hogy egészen a reformációig rejtve maradt
Amerika a keresztények számára, hogy aztán itt teljesedhessen ki az Úr Egyháza!
A Tudor-kori, és korai Stuart-kori apokaliptikus tradíció szerint ugyanis
„minden angolok által benépesített és benépesítendő terület Amerikában eleve
elrendelt hellyel bír Isten nagy tervében, minthogy az angolok az Úr által
kiválasztott nép!” (Megjegyzendő, hogy ebből az angol protestáns tradícióból
alakult ki a XIX. században az USA-ban az ún. „nyilvánvaló elhivatottság”
eszméje, amely az amerikaiak küldetését fejezte ki Észak-Amerikában, manapság
pedig már az egész világban!)
Katolikus oldalon nemcsak a
spanyolok, hanem mások is azt vallották, hogy az isteni Gondviselés adta az
Újvilágot a katolikus uralkodók kezébe. Giovanni Botero 1595-ben az írta, hogy
az isteni Gondviselésnek tudható be a tény, hogy nem a francia vagy az angol
királyhoz ment Kolumbusz (akik aztán a kálvinizmus eretnekségébe estek), hanem
helyettük Portugália és Spanyolország kegyes királyai lettek az új föld birtokosai.
A vallási kérdés kapcsán
fontosnak tartja Elliott, hogy Anglia I. Erzsébet alatt egyfajta felekezeti
pluralizmus felé mozgott, ami aztán a majdani gyarmatok felekezeti jellegében
is megmutatkozott (lásd pl. a puritán Új Anglia és a katolikus Maryland
esetét). Nyilvánvaló ugyanakkor az is, hogy az angolok esetében a vallási
szempont az áttelepülők egy részénél (a felekezeti kisebbségeknél) döntő
szerepet játszott. Ezzel ellentétben viszont a spanyol korona tiltotta a
zsidók, mórok és az eretnekeknek tartott protestánsok betelepülését a
gyarmatokra, ezért a gyarmatok katolikusok lettek.
A korona és a gyarmatok
viszonyában Elliott hangsúlyozza, hogy Amerikát Kasztília részének
tekintették, nem pedig a Spanyol Korona részének, mint ahogy az angol gyarmatokat
is Anglia, nem pedig Nagy-Britannia részének tartották. Jogi szempontból
legalábbis bizonytalan volt, pl., hogy az Aragónia Korona országainak
alattvalói áttelepülhetnek-e a gyarmatokra, és az is, hogy milyen lesz a
jogállásuk az Újvilágban. (Ennek ellenére a gyakorlatban volt kivándorlás innen
is, de a kasztíliaihoz viszonyítva sokkal kisebb létszámban.) A gyarmatokkal
folytatott kereskedelem (földrajzi okok miatt is) szintén Kasztília kezében
volt. 1707-ig pedig, azaz Nagy-Britannia hivatalos megalakulásáig, Skócia sem
kereskedhetett az angol gyarmatokkal.
A koronák és a gyarmatok
viszonyában azonban más szempontból is fontos volt, hogy Kasztília illetve
Anglia részének tekintették őket: ez ugyanis a gyarmati politikai struktúra és
igazgatás mikéntjét is meghatározta. Kasztíliában a hódítás idején egy erős királyi hatalom volt jellemző, szemben
az Aragóniai Koronával, amelynek országai európai viszonylatban is igen erős
rendi gyűlésekkel rendelkeztek. Kasztíliában azonban a rendiség a középkor
végére gyenge elvi és intézményi lábakon állt a királyi hatalommal szemben! A
korona szolgáltában álló jogászok a XV. században az abszolút királyi
hatalom (poderío real absoluto) mellett érvelnek! A XVI. századi
uralkodók örökölték ezt a formulát és ennek alapján rendezkedtek be gyarmatokon:
így a spanyol gyarmatoknak nem lettek parlamentáris intézményeik, az uralkodók
saját belátásuk szerint igazgathatták a területeket!
Az angol gyarmatosítás
jellegzetessége viszont a spanyollal (azaz a kasztíliaival) szemben a kezdeti
időszakban éppen a gyenge uralkodói felügyelet volt, minthogy a gyarmatosítás
nem a korona vállalkozásaként realizálódott. Ez a tény, valamint a helyi
viszonyok kényszere azt eredményezte, hogy hamarosan gyűlések jöttek létre (az
első 1619-ben Virginiában), melyeken elvileg minden szabad ember részt
vehetett, azaz a választásra és a választhatóságra való jogosultság sokkal
demokratikusabb volt, mint a kortárs Angliában. Elliott megjegyzi, hogy paradox
módon akkor jöttek létre a gyűlések Amerikában, amikor otthon a parlament
visszaszorulóban volt: 1640-ig 8 gyűlés alakult meg, és ebből 6 I. Károly
alatt, éppen abban az időben, amikor Angliában nem tartottak parlamentet! A
kormányzók keze ezért sokkal jobban meg volt kötve az angol gyarmatokon, mint a
spanyol alkirályoké.
Ez a különbség a politikai
intézményekben aztán a két gyarmatbirodalom felbomlásának módjában és annak
következményeiben is megmutatkozott!
1776-ban a 13 észak-amerikai
angol gyarmat egyesült, hogy közösen lépjen fel az anyaország ellen! A szlogen,
„Nincs adózás képviselet nélkül”, azt jelentette, hogy mivel a gyarmatoknak nem
volt képviseletük Westminsterben, ezért Nagy-Britannia parlamentje nem jogosult
arra, hogy adót vessek ki rájuk! Az egyesülés miatt az angol gyarmatokat függetlenségi
harcuk, „amelyet egy közös alkotmányos testület égisze, a Kongresszus alatt, és
egy közös Kontinentális Hadsereggel vívtak meg, hozzászoktatta ahhoz, hogy
kooperáljanak, valamint a személyes ismeretségek és barátságok olyan hálózata
jött létre, amely túllépett a helyi kereteken és az államhatárokon”. Éppen
ezért a küzdelem befejezésére egy tartósabb unió megteremtése, ami nem ment
ugyan könnyen, politikai realitás volt!
Ellenben a spanyol gyarmatok
nem mentek keresztül egy ilyen hasonló szoros együttműködésen alapuló,
mondhatni, „tanulófázison”! Nemcsak később és más módon (a napóleoni háborúk
következtében) lettek függetlenek, mint az angol gyarmatok, de maguk a
felszabadítók (Bolivár, San Martin, Santander, O’ Higgins) is „nehezen tudták
összehangolni tevékenységüket vagy félretenni rivalizálásukat”! Az eltérő
politikai hagyományok a függetlenség által felszínre hozott új problémára, az
államépítésre is alapvető kihatással voltak. Az angol hagyomány a korona részéről a minimális beavatkozás volt,
így a függetlenség után nagyjából minden ment tovább a korábbi mederben, azaz
az új államok a megszokott módon rendezték az ügyeket!
A spanyol területeken viszont
az elszakadás egészen új helyzetet eredményezett: az államépítés itt „nehéz,
időigényes” és buktatókkal teli feladat volt. A függetlenségi harcok ugyanis
lerombolták azokat az intézményeket, amelyeket több mint 300 év alatt munkáltak
ki és amelyek, hiányosságaik ellenére, funkcionáltak: „Minden hiányossága
ellenére a spanyol birodalmi állam olyan nélkülözhetetlen kereteket hozott
létre a gyarmati élet számára, amelyeket viszont a brit gyarmati állam nem
teremtett meg Észak-Amerikában.”
Azaz „a Madridból küldött
királyi rendeleteket lehetett negligálni, eltorzítani, de a birodalmi igazgatás
jelenlétét nem lehetett nem figyelembe venni”. Ezért a brit korona kivonulása
az észak-amerikai gyarmatokról nem okozott problémát, ellenben a „spanyol
birodalmi állam eltűnése olyan vákuumot teremtett, amelynek betöltésére az
utódállamok nem voltak felkészülve”. Bár a spanyol- amerikai kreol közösségek
valós helyi autonómiát élveztek, ez nem parlamentáris intézményeket, hanem az
oligarchák által dominált városi tanácsokat jelentett, és az ott született
döntéseket kellett aztán a korona ügynökeivel elfogadtatni. A szabad emberek
képviseletén nyugvó törvényhozói testületeket a spanyol gyarmatokon már a
függetlenség elnyerése után kellett létrehozni.
A könyv részletes adatokat
közöl a gyarmatok népességnövekedéséről, a helyiekhez való viszonyulásról, a
kivándorlás alakulásáról, a gyarmatok és az anyaország közti kereskedelem
alakulásáról, a gyarmatok városainak fejlődéséről stb. Spanyol-Amerika
nagyvárosai mögött (Mexikóváros 112 ezer, Lima 52 ezer, Havanna 36 ezer)
eltörpült az angol gyarmatok „nagyvárosainak” (Boston 16 ezer, Philadelphia 13
ezer, New York 11 ezer) népessége (1740 körüli állapot). A mű, szerteágazó
tematikája, információbősége és a szerző egyéni megközelítése folytán a korai
gyarmati rendszerről szóló irodalom alapműveként fog szolgálni a jövőben.
A 411 oldalas főszövegben
leírt megállapításokat egy közel 70 oldalas jegyzetapparátus valamint egy 35
oldalas bibliográfia támasztja alá, a könyvben való tájékozódást pedig
szószedet segíti.
J. H. Elliott: Empires of the Atlantic World. Britain and Spain
in America 1492–1830 (Az Atlanti világ birodalmai. Britannia és Spanyolország
Amerikában 1492–1830) Yale University Press, New Haven-London, 2006, 546.
Sashalmi Endre