Klió 2007/3.
16. évfolyam
A sarreguemines-i díszes tányérok, mint a bonapartista propaganda
eszközei 1836-tól 1870-ig
Philippe Hamman, a Marc Bloch Egyetem (Strasbourg II)
oktatója tanulmányában a sarreguemines-i fajansz és porcelán tányérok szerepét
vizsgálja a XIX. századi Franciaországban. Alexandre de Geiger báró, Louis
Napóleon, a későbbi III. Napóleon rokona vezette a sarreguemines-i
fajanszgyárat 1836-tól 1870-ig.
Geiger mint a császárság
elkötelezett híve, igyekezett I. Napóleon emlékét fenntartani, valamint Louis
Napóleont a nagy császár örökösének elfogadtatni. A fajanszgyár fejeként e
célját a tányérok és a bögrék mintáinak megválasztásával próbálta elérni.
Korábban, XVIII. Lajos a hatalomba történő visszatértével megpróbálta a régi
napóleoni dicsőség minden nyomát eltűntetni, és e tervnek részét képezte az is,
hogy a fajanszgyárak már csak Enghien hercegnek, a királyi család tagjainak a
képét szerepeltették, vagy az új uralom eseményeit ábrázolták a tányérokon.
Csak 1833 után, François-Paul Utzschneider irányítása alatt jött ki a
sarreguemines-i gyárból az első olyan tányér-sorozat, mely Napóleon élete
1793-tól 1815-ig terjedő időszakának fontosabb eseményeit jelenítette meg (Kegyelem
Kairó lázadóinak, Mantova ostromának vége, Átkelés a Dunán, Szent Ilona sziget,
stb.). 1836-tól, Geiger vezetésével azonban valóságos hagiográfiai tányérok
készültek.
I. Napóleon tetteinek
bemutatására több mint hét sorozatot szenteltek az 1840-es években. A képeket
Napóleonról szóló könyvekben (M. de Norvins és P.-M. Laurent de l’Ardčche által
írt életrajzokban) is szereplő ábrák, esetleg metszetek, vagy litográfiák
ihlették. Az első három sorozat képeivel a nevezetesebb háborúkat
szemléltették, melyek Aboukirnál, Austerlitznél, és Jénánál zajlottak. A
negyedik sorozat darabjai a tányérokon látható „N” betűről ismerhetők fel, ahol
is a betű felett egy korona vehető észre. Néhány ábrának a címe: Napóleon
Egyiptomban, Napóleon bevonulása Kairóba, Napóleon meglátogatja a pestiseseket
Jaffában, Napóleon a waterloo-i csatatéren. Az ötödik sorozat 1844 és 1849
között készült: Napóleon sérülése Regensburg előtt, Átkelés a Berezinán,
Waterloo stb. A hatodik és a hetedik sorozat hadi és diplomáciai eseményeket ábrázol:
Az új francia gárda, Lovas testőr.
1848-tól 1852-ig két sorozat
készült a császári rezsim visszaállításának igazolására. Ezeken a tányérokon
már Louis Napóleon képe (Franciaország egy nagyemberre várva, Louis Napóleon a
Notre-Dame-ba érkezik) és az LN monogram szerepelt, valamint az 50’-es, ’60-as
években a népszavazást illusztrálták.
A második császárság idején
(1852-1870) Geiger újra I. Napóleon és III. Napóleon életének szentelt
tányér-sorozatokat, ezáltal III. Napóleont megtette császári nagybátyja
örökösének. Az I. Napóleon életéről szóló tányérok néhány ábrájának címe:
Generális, ön holnap Toulonban alszik; Kevesebb, mint három hónap alatt úgy
teszem tönkre (/ töröm meg) a Monarchiájukat, ahogyan ezt a porcelánt töröm
szét; Katonák! A piramisok tetejéről negyven század néz le rátok; Gyerekek!
Számítok rátok. – Igen, Felség, mint a régi gárdára.
III. Napóleon külpolitikáját
hat sorozatban mutatták be: külön tányérokon Algéria meghódítását, a krími
háborút, Itália egyesítését, a szíriai hadjáratot, a távol-keleti és a mexikói
intervenciót. A képek azt sugallták, hogy III. Napóleon hatalma nem ismert
határokat. Miksa mexikói császár kivégzése (1867. június 19.) után azonban már
egy tányéron sem szemléltették a második császárság külpolitikájának eseményeit
Sarreguemines-ben.
Milyen gazdasági tényezők
segítették e fajansz termékek forgalmazását? Geiger 1839-től több
Hovel-kemencét építtetett. A sütéshez használt kőszénhez a közeli Saar- és
Mosel-medencéből olcsón tudott hozzájutni. Az eszközök korszerűsítésének
köszönhetően évek alatt 25-50 százalékkal csökkentette a termékek eladási árát,
így sokkal többen megvásárolhatták azokat. A minták nyomása is nagyban
hozzájárult az árak leszállításához, hiszen már nem festők készítették a
porcelánok képeit. Geiger kereskedőházaknak küldetett részletes prospektusokat,
és katalógusokat évenként. 1839-ben egy raktárat is építtetett Párizsban. Az
újonnan alapított nagy áruházak (Félix Potin, Bon Marché, la Belle Jardiničre,
Printemps, la Samaritaine) részt vettek a porcelánok eladásában. Kereskedelmi
utazók pedig szélesebb körrel ismertethették meg a termékeket. Valóságos
hálózat jött létre a sarreguemines-i gyár hírének terjesztésére. Ezenkívül
1838-ban Geiger szövetkezett a Villeroy & Boch csoporttal, egy fejlett
intézmény-nyel. Ez a társulás 1840 után hozta meg a gyümölcsét.
Milyen társadalmi tényezők
nyújthattak megfelelő feltételeket a bonapartista eszmék tányérokon történő
megjelenítéséhez és elfogadásához? A dolgozók, és a paraszti réteg körében még
mindig aktualitással bírt a napóleoni dicső múlt emléke. A dolgozó osztályok a
Megváltó alakjához kötötték I. Napóleont, vele pedig III. Napóleont
azonosították. A fajanszok képei által lehetett a népnek megmutatni a hadi
erények régi példáit. A csaták ábrázolása pedig érdeklődésre tarthatott számot
Sarreguemines-ben, mely város 1774 óta fontos helyőrségi város volt, határos a
német államokkal.
Geiger politikai nézeteit
nemcsak a fajanszok mintáival hirdette, hanem képviselőként több helyen szóban
is hangoztatta azokat. Egy 1854-es mezőgazdasági ünnepségen a következőket
mondta: „... erősen bizakodunk abban, hogy Napóleon császár eleget tesz annak a
magasztos küldetésnek, hogy helyreállítsa a világ békéjét miután a legigazabb
ügyet győzelemre vitte.” Továbbá, a német származású Geiger szerint
Franciaország érdeke a német nemzettel történő szövetkezést kívánná.
A tanulmány szerzője nemcsak
szakirodalomra, és levéltári kutatásaira támaszkodott munkája során, hanem
fajanszkészítők leszármazottait is megkereste, hogy a szüleik által továbbadott
emlékekről beszéljenek. A tanulmányban több, a sarreguemines-i Musée
régional-ban őrzött tányér fotója illusztrálja a feldolgozott témát.
Philippe Hamman: Une entreprise de propagande bonapartiste:
les assiettes ŕ décors de Sarreguemines (1836–1870) (A sarreguemines-i
díszes tányérok, mint a bonapartista propaganda eszközei, 1836–1870). Revue
d’histoire moderne et contemporaine, 53. kötet, 2. szám, 2006. április–június,
139–164. o.
Dancs Ágnes