Klió 2007/3.
16. évfolyam
Új
szövetségesek keresése: Jugoszlávia és az el nem kötelezett államok
2003. november 3–4-én rangos nemzetközi konferenciára került
sor Belgrádban. A konferencián, amelyen szerb történészek mellett neves angol
és amerikai egyetemek kutatói (mint például James Hersberg, a washingtoni
George Washington Egyetem professzora és Odd Arne Westad, a londoni School of
Economics and Political Science tanára) vettek részt, Jugoszlávia szerepét
elemezték a hidegháború első tíz évében (1945–1955), vizsgálva a jugoszláv
külpolitika lehetőségeit a nagyhatalmi erőviszonyok közötti mozgástérben. Ennek
megfelelően a konferencián a hidegháború fontosabb csomópontjairól szóló
előadások mellett beszédek hangzottak el a keleti és nyugati nagyhatalmakkal
kapcsolatos jugoszláv külpolitikáról, valamint a titói állam és szomszédai
viszonyáról. A külpolitika mellett az előadók hangsúlyt fektettek a gazdasági,
társadalmi és ideológiai folyamatok elemzésére, valamint a hidegháború
megnyilvánulására a sajtóban és a karikatúrákban.
Jugoszlávia és a szovjet tábor
kapcsolatát vizsgáló előadások között hangzott el Svetozar Rajak, a brit
London School of Economics and Political Science tanárának előadása
Jugoszláviának az el nem kötelezett országok (más néven tömbön kívüliek)
mozgalmában játszott szerepéről, amelyben a történész arra kereste a választ,
hogy milyen okok és mely tényezők vezettek oda, hogy a szovjet és az amerikai
szuperhatalom éppen formálódó világhatalmi konfliktusában Tito és a jugoszláv
vezetés aktív szerepet játszhatott egy, a két katonai és ideológiai tömbön
kívüli mozgalom létrehozásában. Előadása második felében pedig azt mutatta be,
hogy hogyan vették fel a jugoszlávok a kapcsolatot a tömbön kívüliek
mozgalmának másik vezető hatalmával, Indiával.
Rajak abból a megállapításból
indul ki, hogy Tito már a szovjet–jugoszláv konfliktus kezdetétől (1948)
megpróbált a két katonai tömbön kívül pozíciót találni Jugoszlávia számára. Az
előadó szerint túlzottan leegyszerűsítő és félreértésekhez vezethet az a
hidegháború történetét vizsgáló történészi megközelítés, ami szerint miután
elmérgesedett a jugoszláv vezetők konfliktusa Sztálinnal, Tito egyszerűen a
nyugati nagyhatalmakhoz fordult segítségért. Majd miután Hruscsov idejében
normalizálódtak a szovjet–jugoszláv kapcsolatok, a „hálátlan” jugoszlávok az
el nem kötelezett mozgalom politikáját fogadták el.
A Londonban tanító történész
véleménye szerint 1948 után Jugoszláviát egyszerre fenyegették a szovjetek és
a nyugati hatalmak. A Szovjetunió 1948. március 18-án, illetve 19-én
visszavonta polgári és katonai tanácsadóit Jugoszláviából, majd a két
kommunista párt közötti levélváltás során több kérdésben bírálták a jugoszláv
vezetést. Válaszul Tito 1948. április 12–13-ra összehívta a Jugoszláv Kommunista
Párt Központi Bizottságát, ahol sikerült a párt támogatását megszereznie a
Szovjetunió ellen. Ezzel egy időben Londonból és Washingtonból is fenyegető
lépésre kerül sor Jugoszlávia ellen. Március 20-án az Egyesült Államok és
Nagy-Britannia döntött a trieszti kérdés rendezéséről, habár a párizsi
békeszerződés értelmében a nagyhatalmak mellett ebbe az olaszokat és a
jugoszlávokat is be kellett volna vonniuk. Jugoszlávia számára ez azonnali és
súlyos fenyegetést jelentett, beleértve az esetleges katonai konfrontáció
lehetőségét is. Tito számára ugyanakkor a város megszerzése politikai tőkét
jelentett, annak elvesztése viszont komolyan megnehezíthette volna a kommunista
rendszer belpolitikai elfogadását.
Rajak hangsúlyozza, hogy a
jugoszláv vezetés számára nem volt menekülési stratégia. A nyugati hatalmak
támogatását nem sikerült azonnal megszerezniük, sőt azok egyenesen a
legdoktrinerebb kelet-európai rendszernek tekintették az országot. A
kapcsolatok felvétele pedig jugoszláv részről azzal a veszéllyel járhatott,
hogy kizárják őket a nemzetközi kommunista mozgalomból, mivel ideológiai
szempontból árulókká válnának. A II. világháborús pusztítás, a Szovjetunióval
és a többi kelet-európai állammal kötött kereskedelmi és gazdasági szerződések
felmondása, valamint az országot sújtó gazdasági blokád és a katonai támadás
lehetősége miatt Tito bárkivel kész volt tárgyalni Jugoszlávia függetlenségének
megőrzéséről.
Mivel a nyugati nagyhatalmak
meggyőzése másfél évbe telt (Tito és a jugoszláv vezetés bízott abban, hogy
végül sikerül rendezni ellentéteiket a Szovjetunióval; Rajak szerint a
jugoszlávok ideológiai okokból a politikai feltételek miatt nem voltak
hajlandóak a nyugati segélyeket elfogadni), Jugoszlávia kénytelen volt a kisebb
kapitalista országoktól – Belgium, Kanada és Törökország – nagyon kedvezőtlen
feltételekkel segélyeket kérni.
Ezt követően, az előadó
szerint, két, egymással összefüggő ok járult hozzá ahhoz, hogy módosult
Jugoszlávia álláspontja a nyugati nagyhatalmakkal szemben. 1949 nyarától kezdve
a jugoszlávok komolyan tartottak attól, hogy a Szovjetunió csatlósaival közösen
megtámadja országukat. Ennek hátterében, ahogy azt Rajak kiemeli, az állt, hogy
1949. augusztus 18-i jegyzékükben a szovjetek ultimátummal felérő fenyegetést
intéztek Jugoszláviához, amit a hamarosan elkezdődő titoista perek tovább
fokoztak. A másik ösztönzést a koreai háború kitörése jelentette, mivel a
jugoszláv vezetés ekkor már biztosra vette, hogy a Szovjetunió hasonló
támadásra készül ellenük. Ennek kivédéséhez pedig elengedhetetlenek voltak a
nyugati katonai és gazdasági segélyek. Ezért már 1950. december 4-én döntést
hoztak a katonai segítségnyújtással kapcsolatos tárgyalások azonnali
megkezdéséről.
Az elkövetkező években
Jugoszlávia jelentős nyugati gazdasági és katonai segélyben részesült, az
utóbbit szinte teljes egészében az amerikaiaktól kapták. Az előadó ugyanakkor
hangsúlyozza, hogy a segítség ellenére a jugoszláv vezetés nem volt hajlandó
betagozódni a nyugati katonai tömbbe. Továbbá végig tisztában voltak azzal,
hogy az Egyesült Államoknak elsősorban a Szovjetunió elleni propaganda-hadjárat
miatt volt szüksége Jugoszláviára. A számukra fenyegető helyzetet Tito a
következőképpen szerette volna megoldani: a nyugati katonai segítségnyújtás
biztosításával akarták a szovjet vezetést elrettenteni Jugoszlávia
megtámadásától (hiszen ez könnyen a harmadik világháború kitöréséhez
vezethetett volna), az Észak-Atlanti Szövetségbe belépés helyett pedig
biztonsági védernyőt szerettek volna országuk fölé kiterjeszteni. Ennek fontos
állomását jelentette az Ankarában 1953. február 28-án kötött megegyezés, ami a
Jugoszlávia, Görögország és Törökország közötti Balkán-paktum révén a következő
évben realizálódott.
Rajak ugyanakkor felhívja
hallgatósága figyelmét arra, hogy ezzel egy időben a jugoszláv vezetés már
elkezdett egy újabb, vagyis harmadik irányban tapogatózni. Ennek első nyilvános
jelét Edvard Kardelj külügyminiszter 1950 szeptemberében az Egyesült Nemzetek
Közgyűlésén elmondott beszéde jelentette. Kardelj felszólalásában kifejtette,
hogy Jugoszlávia elveti azt, hogy csak a nyugati és a szovjet tábor között
létezne választási lehetőség. Hangsúlyozta, hogy a jugoszlávok egy olyan útban
hisznek, amely a szabad és egymással egyenlő nemzetek közötti demokratikus
kapcsolatokon, a belügyekbe történő be nem avatkozás elvén és az egyenlőségen
alapuló békés együttműködésen nyugszik. Habár ez, ahogy Rajak hangsúlyozza,
még nem jelentette egyfajta koherens külpolitikai koncepció megfogalmazását,
több volt egyszerű morális választásnál. A jugoszlávok ezt tekintették
önállóságuk megőrzésének egyetlen járható útjának, országuk függetlenségét
pedig azonosították a két szuperhatalom hegemón törekvéseivel szembeni
ellenállással.
A sikerhez azonban a jugoszláv
vezetésnek még több taktikai lépést kellett megtennie. Kardelj már az 1949.
decemberi pártplénumon megfogalmazta, hogy a két katonai tömb rivalizálását
kellene előnyükre fordítaniuk azzal, hogy az egyik tábort a másik ellen
kijátszanák. Ehhez viszont támogatókra és szövetségesekre volt szükségük. Ennek
első lépéseként a liberális baloldalhoz, a nyugat-európai szocialista és
szociáldemokrata pártokhoz fordultak. Különösen az SPD-hez, a nyugat-német
szociáldemokrata párthoz szerettek volna közeledni, akikkel 1952. március 12-én
felvették a pártközi kapcsolatokat. Ezt követően vezetőiket több esetben
meghívták Jugoszláviába, így a IV. pártkongresszusra is 1953-ban.
Rajak nem mulasztja el
megemlíteni, hogy bár előnyös volt a szociáldemokrata vezetők támogatásának
megnyerése, Jugoszláviának potenciális szövetségesekre volt szüksége. Ez
irányba az első jelentősebb, az előadó megfogalmazásából véletlenszerűnek is
tekinthető lépést a jugoszláv külügyminisztériumi államtitkárok 1951. őszi
ülése jelentette, ahol Josip Đerđa volt indiai nagykövet felvetette, hogy
Jugoszlávia számára India jelentheti a kilépést az elszigetelődésből. A
megjegyzést követően Kardelj azonnal telefonált Titónak, aki további
megbeszélésre a rezidenciájába rendelte őket.
Habár Jugoszlávia már 1948.
szeptember 5-én felvette Indiával a diplomáciai kapcsolatokat, az előadó nem
mulasztotta el leszögezni, hogy a kétoldalú kapcsolatok egészen 1954-ig
jelentéktelenek maradtak. Ugyanakkor a jugoszlávok már 1950-től kezdve
próbálkoztak ennek elmélyítésével. Ennek fontosságára utal szerinte, hogy
1950-es, indiai nagykövetté történő kinevezéséig Đerđa
külügyminiszter-helyettes volt. A nagyköveti poszton utóda pedig az a Joze
Vilfan lett 1953-ban, aki később Tito kabinetjének volt befolyásos tagja. A
kapcsolatok javításáért mindent elkövető jugoszlávok többször küldtek
küldöttséget Indiába, majd 1953 januárjában, útban hazafelé az ázsiai
szocialisták I. rangooni konferenciájáról, Milovan Đilas és Aleš Bebler
külügyminiszter-helyettes tett ott látogatást. A jugoszlávok számára India elsősorban
népessége, geostratégiai helyzete és gazdag történelmi öröksége miatt lett
vonzó, ezek ugyanis a jugoszláv vezetők szemében világpolitikai szerepre
predesztinálták az ázsiai államot.
Rajak ugyanakkor hangsúlyozta,
hogy ez a közeledés kezdetben eléggé egyoldalú volt. Az indiai vezetés
Jugoszláviát 1948-ig a szovjetek csatlósának, majd azt követően a nyugati tömb
részének tekintette. Az indiaiak továbbá kételkedtek abban, hogy a velük
összehasonlítva kicsi kelet-európai ország képesnek bizonyulna függetlensége
megőrzésére. Ezért kezdetben római nagykövetük révén képviseltették magukat
Jugoszláviában, első belgrádi nagykövetük csak 1954 októberében, Tito indiai
látogatása előtt egy hónappal érkezett meg. Az előadó szerint nézőpontjuk India
elszigetelődésével kapcsolatban változott meg. Pakisztán ugyanis a
Törökországgal kötött katonai szövetség révén a nyugati nagyhatalmakhoz
közeledett. Ezzel egyidejűleg pedig megromlottak az indiai–kínai és az
indiai–szovjet kapcsolatok is. Ez vezetett oda, hogy Nehru testvérének, Virjaya
Lakshmi Pandit vezetésével delegációt küldtek 1954 augusztusában Jugoszláviába.
Pandit pozitív tapasztalatai végleg eloszlatták az indiai vezetés gyanúját,
amit az is jelzett, hogy Tito személyesen tőle kapott meghívást Indiába.
Rajak a meghívással
kapcsolatban megemlíti, hogy Tito ekkor még óvatos volt. Tartott attól, hogy a
semlegesség vádja miatt elvesztheti a nyugati segélyeket, ezért csak a
szovjet–jugoszláv kapcsolatok normalizálódását követően kezdték meg az indiai
látogatás tényleges előkészítését. Hruscsov hatalomra kerülésével és a két
állam közötti kapcsolatok normalizálódásával ugyanis jelentősen megnőtt
Jugoszlávia manőverezési tere, a Balkán-paktum 1954. augusztus 9-i
megkötésével, valamint a trieszti kérdés 1954. október 5-i londoni rendezésével
pedig a nyugati táborral is éppen ekkor voltak a legjobbak a jugoszláv
kapcsolatok. Ez a kedvező külpolitikai helyzet tette lehetővé Tito 1954.
december 17. és 1955. január 17. közötti indiai és burmai látogatását, amelyet
Rajak részletesen bemutatott előadása második felében.
Titót eredetileg U Nu burmai
elnök hívta meg 1953 szeptemberében, de a jugoszlávok a látogatásra ekkor még
csak 1955 végén láttak esélyt. Nehru meghívása azonban felgyorsította az
eseményeket, és a kettő összekapcsolásával egy évvel korábban sor került rájuk.
Tito a Galeb (magyarul:
Sirály) jacht fedélzetén 1954. november 30-án indult útnak, és 1954. december
17-én érkezett meg Új-Delhibe, ahonnan január 3-án indult tovább Burmába.
Indiai tartózkodása alatt 14 várost látogatott meg, közben számos találkozóra
és megbeszélésre került sor, de részt vett egy tigrisvadászaton is. Nehru
elnökkel személyesen december 18-án találkozott először, amit további három
megbeszélés követett.
Az első találkozókor Tito
külpolitikai nézeteit fejtette ki vendéglátójának. Elsőként tájékoztatta
Nehrut a Hruscsovval folytatott titkos levélváltásról, amely lehetővé tette a
szovjetek felé közeledést, de nem mulasztotta el hangsúlyozni, hogy a
jugoszlávok nem fogják megengedni, hogy a Szovjetunió beleszóljon belpolitikai
ügyeikbe. Azért, hogy eloszlassa a Balkán-paktummal kapcsolatos indiai gyanút,
Tito leszögezte, hogy erre a szovjet katonai fenyegetés miatt volt szükség. Az
indiaiak megnyugtatására kitért áprilisi törökországi látogatására is, ahol
vendéglátója arról tájékoztatta, hogy a török–pakisztáni szerződés nem irányul
India ellen. Nehru a tárgyaláson mindössze a kínai-jugoszláv kapcsolatok felől
érdeklődött. Tito elismerte, hogy nem elleneznék a két állam közti viszony javulását,
de hangsúlyozta, hogy ezzel kapcsolatban nem Jugoszláviának kell az első
lépéseket megtennie.
A két államférfi még aznap
délután ismét találkozott. Nehru ekkor fejtette ki az indiai külpolitikai
álláspontot: India ellenez minden katonai jellegű szövetséget, a kasmíri
problémát tekintik Pakisztánnal kapcsolatban a legsúlyosabbnak. Hosszan beszélt
viszont a kínai-indiai helyzetről. Tibettel kapcsolatban elfogadták a kínai
fennhatóságot, annak ellenére, hogy a britek bizonyos privilégiumot hagytak
egykori gyarmatukra (vagyis Indiára). A kínai belpolitikába viszont nem
szándékoznak beavatkozni.
Tito és vendéglátója között a
harmadik találkozóra két nappal később, december 20-án került sor. A
megbeszélést ismét a kínai ügynek szentelték. Tito beszédében elemezte a
szovjet-kínai kapcsolatok alakulását, és kitért arra, hogy a szovjet politika
megváltozására utal, hogy ellenzik a Kínai Népköztársaság felvételét az
ENSZ-be. A jugoszláv államfő szerint Kína a Szovjetuniótól független regionális
külpolitikát folytat. Mindezt saját tapasztalataira alapozta.
A jugoszláv és indiai vezető
negyedik, utolsó hivatalos találkozójára másnap, december 21-én került sor. A
megbeszélések során Nehru globális kérdéseket vetett fel, így az agresszió
kerülését és a békés egymás mellett élést. Tito ezekkel egyetértett, a harmadik
tömb elnevezést viszont a nyugati hatalmak esetleges ellenzése miatt kerülni
szerette volna. Ezt követően a jugoszláv államfő arról tájékoztatta az
indiaiakat, hogy moszkvai nagykövetükön keresztül a kínaiak felvetették a
diplomáciai kapcsolatok rendezését Jugoszláviával. Ennek formáját és időzítését
Tito ellenezte, mivel ez a jugoszlávokat tüntette volna fel kezdeményezőként,
és csökkentette volna az indiai tárgyalások jelentőségét. Mivel Nehru javasolta
a kínai javaslat elfogadását, Tito ígéretet tett annak megfontolására.
A két államférfi hivatalos
tárgyalásait még aznap délután követte Tito beszéde az indiai parlamentben.
Rajak előadása következő részében ennek részleteivel ismertette meg
hallgatóságát. Hangsúlyozta, hogy a tömbön kívüli mozgalommal kapcsolatban ez
volt Tito egyik legfontosabb beszéde, amelyet programadó beszédnek is lehet
tekinteni. Tito ekkor beszélt először a nyilvánosság előtt a jugoszláv politika
legfontosabb alapelveiről, majd megnevezte a világbékét fenyegető négy
legnagyobb veszélyt, vagyis a nemzetek közötti egyenlőtlenséget, a nagyhatalmak
beavatkozását más államok ügyeibe, a világ két táborra osztottságát, valamint a
gyarmatosítást. Ellenezte viszont Nehru regionális megközelítését, és
javasolta, hogy egyenlő távolságot tartsanak mindkét szuperhatalmi tömbtől.
Sürgette továbbá az egykori ázsiai és afrikai gyarmatok gazdasági
együttműködését. Rajak szerint Tito beszédének jelentőségét az adta, hogy az
indiai passzív semlegességbe sikerült dinamizmust hoznia azáltal, hogy aktív
együttműködésre tett javaslatot.
A két államférfi a
megbeszéléseket követően közös nyilatkozatot adott ki, amely a Londonban élő
történész szerint a nemzetközi rend feltörekvő államainak aspirációit tükrözte.
A felek kifejtették, hogy a nemzetközi konfliktusokat tárgyalásos úton
rendezik, a biztonság alapjának a kollektív békét tekintik. Felsorolták az
államok közötti kapcsolatok alapelveit – a szuverenitás elismerése,
függetlenség és integritás, agresszió kerülése, egyenlőség, tisztelet, más
államok belügyeinek tiszteletben tartása és békés egymás mellett élés. Leszögezték,
hogy nem tervezik egy harmadik tömb létrehozását, hiszen az ellentmondana
annak, hogy ellenzik a politikai és katonai tömböket. Rajak szerint a
nyilatkozat legfontosabb következménye az volt, hogy jugoszláv javaslatra
eltértek az egyszerű semlegességtől, az indiaiaknak pedig elképzeléseikhez
sikerült európai támogatóra szert tenni.
Az indiai látogatásához képest
állapítja meg Rajak, hogy Tito burmai útja jelentéktelenebb volt. A jugoszláv
államfő célja az volt, hogy terjessze az indiai megbeszéléseken elfogadott
alapelveket, és új követőket szerezzen hozzájuk. A történész szerint ezért a
burmai látogatás jelentősége abban rejlett, hogy az Indiában megfogalmazott
alapelveket Tito a gyakorlatba próbálta átültetni. Emellett felvetette a
gazdasági és a katonai kapcsolatok elmélyítését. A baráti kapcsolat jelképeként
Tito egy burmai hadosztály felszerelését adta ajándékul a burmaiaknak, cserébe pedig
rizst kapott U Nu burmai elnöktől a jugoszláv nép számára.
Tito indiai útjának
összegzéseként Rajak hangsúlyozta, hogy erre a kölcsönös bizalom alapján került
sor. Tito tisztelte az indiai elnököt, tanácsait szinte kivétel nélkül
elfogadta. Látogatásának legfontosabb célja az volt, hogy az indiaiak révén egy
nagy szövetségest szerezzen. A burmaiakkal történő tárgyalásaiban azonban más
tényező dominált. Tito a gazdasági együttműködést azért hangoztatta, mert
ezáltal vélte lecsökkenthetőnek a szuperhatalmaktól való függést, a katonai
segítségnyújtást pedig azért, mert az megnövelné elrettentő erejüket. Rajak
ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a látogatás paradox hatást fejtett ki a
kortársakban. A nyugati sajtó szerint a mozgalom a Szovjetuniónak kedvezett,
valójában azonban ennek éppen a fordítottja
történt. Tito a Szovjetuniót egyenesen a hagyományos gyarmattartó
hatalmakhoz hasonlította. Rajak ezzel szemben sokkal nagyobb jelentőségűnek
tekintette a jugoszláv–indiai közös nyilatkozatot, hiszen ez tartalmazta azokat
a nemzetközi kapcsolatokban elvárt elveket, amelyek később a tömbön kívüli
államok mozgalmának alapelveivé váltak. Jelentőségét a történész szerint tovább
emeli, hogy a mozgalom első deklarációja volt a nyilatkozat, és hogy Nehru
dzsakartai látogatása előtt néhány nappal hozták nyilvánosságra, mielőtt
elutazott volna a bandungi konferencia (1955. április) előkészítésére.
Jugoszlávia szempontjából a látogatás nem csak azért volt fontos, mert Tito
univerzalizmusa és aktivizmusa győzedelmeskedett az indiai, passzív
ellenállásban gyökerező nézetek felett, hanem azért is, mert ezzel
végérvényesen megszűnt Jugoszlávia nemzetközi bizonytalan helyzete.
Összefoglalva elmondható, hogy
Svetozar Rajak előadásában alapos elemzést nyújtott azokról a folyamatokról és
dilemmákról, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy Jugoszlávia a tömbön kívüli
államok mozgalmában vezető szerepet tölthessen be. Az előadásról készült
tanulmányában jól rávilágított arra, hogy milyen nemzetközi politikai tényezők
játszottak ebben szerepet, valamint mi jellemezte Tito és Nehru, a mozgalom két
emblematikus vezetőjének kapcsolatát. Mindezt elsősorban jugoszláv levéltári
forrásokra támaszkodva vizsgálta.
Svetozar Rajak: In Search of a Life outside the Two Blocks:
Yugoslavia’s Road to Non-Alignment (A két táboron kívüli életet keresve:
Jugoszlávia útja az el nem kötelezett államok mozgalmához). In: Ljubodrag Dimic
(ed.): Great Powers and Small Countries in Cold War 1945–1955 – issue of
ex-Yugoslavia. Proceedings of the International Scientific Conference,
Belgrade, November 3rd–4th, 2003. Belgrad, 2005,
84–105. o.
Vukman Péter