Klió 2007/3.
16. évfolyam
Etnikai
tisztogatás, kommunizmus és környezetrombolás Csehszlovákia határvidékein,
1945–1989
Az Észak-Csehországba látogatókat döbbenetes látvány fogadta
az 1960-80-as években: néptelen falvak, omladozó épületek, sűrű szmog, amely
belepett mindent. A tartomány társadalmi szempontból is a mélységes hanyatlás
képét mutatta: a halálozási mutató itt volt a legmagasabb, az alkoholizmus,
bűnözés és az öngyilkosság rémítő méreteket öltött. Ez a példátlan pusztulás
azután következett be, hogy 1945–46-ban a szudétanémeteket, l,2 millió embert
elűztek a területről. Szembetűnő volt a kontraszt, ha a határ két oldalát
összehasonlította valaki: Németországban ragyogó tisztaság, jólét, a Cseh
Köztársaságban romos épületek, szürkeség, pusztulás. A cseh kormány az
elüldözöttek helyére cseheket és szlovákokat telepített, de ez nem jelentett
szerves fejlődést, az újonnan érkezettek nem érezték a sajátjuknak, német
szóval Heimat-nak, azaz hazájuknak a területet. Ebből elhanyagoltság, erkölcsi,
gazdasági és kulturális hanyatlás következett, s mindez a kezére játszotta a
tartományt a kommunista rendszernek.
A pusztulást a szülőföldhöz
kötődés hiányával magyarázni kézenfekvőnek látszik, azonban a szerző több
kérdést vet fel. Mi a meghatározása a fogalomnak, hiszen az
identitás-értelmezések meglehetősen megfoghatatlanok. Továbbá: el lehet-e
különíteni a kiűzetés, az 50-es évek erőszakos sztálinista iparosítása,
erőltetett szénbányászata és Gusztáv Huszák 1968 utáni „normalizálási”
politikája hatását egymástól? Ki tudja, miként alakult volna a terület
fejlődése, ha nem űzik el a lakosságot, és nem hoznak új lakókat ide?
A szerző, Eagle Glassheim,
a Brit Columbia Egyetem oktatója úgy véli, hogy az etnikai tisztogatás, a
kommunista társadalmi rendszer és a túlhajtott iparosítási-korszerűsítési
politika mind jelen volt, és együttesen okozta az észak-csehországi jelenséget.
A három elem mindegyike – David Harvey szavaival – az általános, magas
fokú modernizmus (high modernism) elképzelésében gyökerezett. Ez az
áramlat az 1920-30-as években tört előre, és különösen a II. világháború elején
virágzott. Követői „hittek a lineáris haladásban, az abszolút igazságban, az
ideális társadalmi rendszer ésszerű megtervezésének és a tudás és termelés
egységes szintre emelésének lehetőségében”. Néhány kutató például a modern
nemzetállam ésszerűsítési hajlamával magyarázza a közép-európai és máshol
előfordult etnikai tisztogatásokat. James Scott viszont úgy véli, a
szélsőségesen modern állam kedveli a grandiózus utópikus elrendezéseket,
hogy ezek révén leigázhassa az embert és a természetet.
Mindhárom romboló hatású
tényező tulajdonképpen az itt lakók azonosságtudatának átalakítását szolgálta:
a cél az volt, hogy a Heimat-hoz fűződő romantikus német érzés helyébe munkára,
termelékenységre és ipari korszerűsítésre alapuló materialista azonosságtudatot
ültessenek el az emberekben. Ez a kiürített és újra betelepített országrész
alkalmasnak látszott erre, itt nem jelentett akadályt a lakosság egészségének
és a környezetnek feláldozása, itt kísérletezhettek a szocialista rendszer
bevezetésével.
I. A kiűzetés és az
újratelepítés. A II. világháború végén, 1945 nyarán a cseh katonák, partizánok
és civilek mintegy hétszázezer német nemzetiségű lakost űztek el az
otthonaikból. Módszerük kiszámítottan hasonlított a zsidóüldözésekhez: az
áldozatoknak megkülönböztető karszalagot kellett viselniük. Egy részüket
koncentrációs táborokba szállították, más részüket áthajtották a német vagy az
osztrák határon. Közülük harminc ezret meggyilkoltak, vagy az erőltetett
menetben, illetve a táborokban vesztették életüket. Ugyanekkor a cseh kormány
és az újságok biztatására százezrek keltek útra a csehek közül, hogy
elfoglalják az elhagyott német házakat, üzleteket, állásokat, javakat. Őket
anyagi érdekek hajtották. A csehek odaköltöztetését Benes elnök több
rendeletben szabályozta, majd letelepítési hivatalt hozott létre. A hivatal
munkája következtében 1946-ban már szervezettebben ment a további két millió
német elszállítása és újabb egy millió cseh beköltöztetése. A hivatalnak gátat
kellett vetnie az ide irányuló „aranyásó”-áradatnak is, mert valósággal
„vadnyugati” körülmények jöttek létre. A délről jövő csehek ugyanis sokan
egyszerűen csak rabolni jöttek az elhagyott német házakba, lakásokba, s miután
megszedték magukat, távoztak. Persze sokukat valódi hazafiság vezetett, hittek
abban, hogy itt valami új fajta társadalmat fognak teremteni.
A konszolidációt hátráltatta,
hogy a frissen érkezett cseheknek gyakran osztozniuk kellett a még ott lakó
németekkel a lakásokon, ellátáson, emiatt gyakran véres összeütközésekre került
sor közöttük, pl. Ústí nad Labemben és Brnoban. Emellett kb. 90 ezer cseh–német
vegyes házasságú lakossággal is számolni kellett, továbbá az olyan németekkel,
akiket szaktudásuk miatt meghagytak a lakóhelyükön. Mindez csak növelte a
feszültséget a két népcsoport között. Nehezítette a helyzetet, hogy kb. 39 ezer
csehül beszélő ukrajnait és volhíniait, továbbá 42 ezer szlovákiai magyart,
százezer szlovákot és 16 ezer szlovákiai cigányt is idetelepítettek. A
magyarokból 1950-re 15 ezren visszaköltöztek Szlovákiába. Mindemellett még a
korábban itt élt, és a később érkezett csehek között is állandóak voltak a
konfliktusok.
A letelepedőket az anyagi
érdekek és a gazdasági viszonyok vonzották: a gyors gyarmatosítás, a
kisvállalkozások és a házak egyéni tulajdonba adása, és a nagyipar állami
tulajdonban tartása. A szerző azonban hangsúlyozza, hogy a szudéta németek
kultúrájának nyomai, a temetők, az üvegmunkák, a jellegzetes fagerendás házak,
Karlsbad és Marienbad árkádjai még sokáig a régi lakókra emlékeztettek.
II. A regionális
azonosságtudat megteremtése. A cseh letelepítési hivatal, s maguk az ide
költözők mindent megtettek a német kulturális örökség kisajátítására vagy
megsemmisítésére. Benes elnök és a kommunista vezetők kijelentették, hogy nem
érvényesek többé az 1620-as fehérhegyi csata következményei. A Habsburgok akkor
ugyanis a cseh arisztokrácia helyébe németeket ültettek, s ezzel megkezdődött a
történelmi cseh földek elnémetesítése. Most tehát el kellett törölni a német
uralomnak még a nyomait is. Felkutatták a határvidék szláv-cseh történelmi
emlékeit, romokat, dokumentumokat, híres szülötteket, ezeket újságokban,
kiállításokon mutatták be; mindezzel azt bizonygatták, hogy a Szudéták ősi
lakói mindig is a csehek voltak. A kampány legnevezetesebb momentuma az 1947.
évi prágai kiállítás volt. Az új területi azonosságtudat megteremtésének másik
módszere volt, hogy elősegítették: a csehek érezzék otthonuknak ezt a vidéket.
(Sajnos, az erre szolgáló intézkedéseket nem ismerteti a szerző.) Így
könnyebben konszolidálhatták a kaotikus munka- és lakáshelyzetet, a sikerekre
hivatkozva meggátolhatták a külföld beavatkozását, és a kommunisták a gyors
szervezéssel az azonosságtudat kialakulására is hatással lehettek.
Az új identitás formálásában
szándékosan szakítottak a korábbi, romantikus német Heimathoz fűződő
ragaszkodással, amely a vidék, a természet szeretetéből, a falusi szokásokból
táplálkozott. Most egy fajta végletesen antiromantikus azonosságtudatot
igyekeztek elültetni az emberekben. Ezt szolgálta az 1946-ban Liberecben
(Reichenbergben) megrendezett (BOK néven emlegetett) kiállítás, amelyen
kiemelték, hogy a határvidéket ismét csehek uralják, akik megteremtik a saját
cseh munka- és ipari kultúrájukat. A kiállításon az ipari modernizációt,
koncentrációt, a termelés és a nyersanyag-felhasználás ésszerűsítését, a
legkorszerűbb gépek, eszközök alkalmazását és az okos tervezés fontosságát
hangsúlyozták. A határvidék átalakítását a szocializmus felépítése kísérleti
laboratóriumának és az ország más részei számára mintának szánták.
A Letelepítési Hivatal azzal
kezdte, hogy megnyitotta a munkások előtt Marienbad, Teplice és Karlovy Vary
híres gyógyfürdőit. Ezután fejleszteni kezdték a vidék szénbányászatát, bár e
téren munkaerő-hiánnyal küszködtek. Ezért óriási propagandát fejtettek ki a
szén és a bányászok körül. Az 1946-os szabad választásokon itt, a
Szudéta-vidéken 50–60 százalékban a Kommunista Pártra szavaztak az emberek, míg
az országban általában 40 százalékos volt ez az arány. Ennek oka a szerző
szerint egyrészt az volt, hogy az ott maradt német vagyont a kommunisták
osztották szét a betelepülők között, másrészt ők voltak a németek
leghatározottabb ellenfelei, és végül az emberek bíztak a rendszer szovjet
garantálóiban, s a modern agrár- és ipari fejlődésben.
Az ötvenes években, persze,
már az egész országra kiterjesztették az iparosítás programját, de a
nehéziparnak, a bányászatnak, „a munka hőseinek” fő központja a Szudéta-vidék
maradt. Itt a lakosság 48 százaléka dolgozott az iparban, míg az országos átlag
35 százalék volt. A sajtó a termelés állandó fokozásáról és a dolgozók
lelkesedéséről cikkezett, és tele volt a moszti szénbányászok hősi munkáját
ábrázoló képekkel. Az új regionális identitás tehát a sztálinista materialista
ideológia és a termelés, gazdasági gyarapodás gondolatának ötvözetére épült.
III. A környezet, az
újratelepítés és a kommunizmus. 1982 januárjában bekövetkezett a tragédia:
hatalmas savas felhő borította el a területet Ústí nad Labemtől egészen
Chomutovig. A gyerekek köhögtek, az öregek fulladoztak és meghaltak, a
forgalomnak gyakran le kellett állnia a sűrű szmog miatt. A levegő kéndioxid
szintje jóval meghaladta a veszélyes mértéket, olyannyira, hogy már a mérő
műszerek sem tudták regisztrálni. A kommunista iratok szerint a „kibocsátás és
szétszórás rendkívül kedvezőtlen körülményei” okozták a tragédiát, a
meteorológusok a feltételek sajátos, fordított működésével magyarázták, azzal,
hogy a felsőbb légrétegek hőmérséklete meghaladta az alsóbbakét, ezért a
mérgezett levegőt valósággal a földhöz nyomták. A savas levegő súlyosan
károsította az emberek egészségét (a 6o év fölöttiek ekkor négyszer annyian
haltak meg, mint máskor), és tönkre tette az erdőket s a folyók élővilágát. Az
észak-csehországi barnaszénbányák környezetében lakók várható élettartama 3–5
évvel rövidebb volt, mint másutt az országban.
A gazdaságnak szüksége volt a
szén energiájára, és a bányakonszerneknek igen nagy volt a hatalma. A felszíni
bányászattal egyre csak terjeszkedtek, ennek folyamán 116 falut és Moszt
történelmi városközpontját is letörölték a föld színéről. 88,7 millió tonna
szenet termeltek ki innen. Mosztnál 50 ezer ember számára kellett új lakásokat
építeniük az elpusztítottak helyébe. Új-Mosztot azután mint a panel-stílus, a
szocialista korszerűség mintáját dicsérték, s szembeállították az elavult,
hanyatló Régi-Moszttal. Ráadásul a régi városrészben főleg romák laktak, s azt
gondolták, azzal, hogy felszámolják a régi részt, egyszersmind megoldják a
cigány-problémát is. Az új rész azonban a kultúra semmi jelét nem mutatta, alig
volt zöld terület, gyatra volt a szolgáltatások színvonala. Olyan lett, de még
a kommunizmus bukása után 15 évvel is olyan a környék képe, mint valami
holdbéli táj, lakatlan, terméketlen pusztaság. Teljes az ökológiai és
társadalmi pusztulás.
Az okokat keresők közül
némelyek a kommunizmus bűnéül róják fel a környezeti pusztulást. A szerző
azonban azt kérdezi: miért tételezzük fel, hogy egy diktatúra nem képes védeni
a környezetet, vagy hogy egy szabad társadalom viszont magától értetődően igen.
Hiszen a környezeti válságért a demokratikus társadalmak is felelősek. Mások a
borzalmas pusztulásért a németek kiűzését, az új lakosok betelepítését teszik
felelőssé mondván, az újak nem kötődtek a tájhoz, sem új közösségükhöz,
hiányzott belőlük az identitás tudata. Szerzőnk úgy véli, ez részben igaz, és
bár később kialakult a materialista gondolkodáson és érdekeken alapuló
identitás, ez azonban éppen is a környezet elhanyagolását inspirálta.
A Kommunista Párt már a 60-as
években észlelte a környezeti problémákat, hivatkozott az alkotmányra is ez
ügyben, az Ústí Körzeti Nemzeti Bizottság bírságokat rótt ki a vegyi üzemekre,
de mindez nem használt. A kár borzalmas volt
a mezőgazdaságban és az erdőkben, nem beszélve az emberi egészségről. Az
ipari termelés fontosságát szem előtt tartó központ azonban nem törődött a
környezeti pusztulással.
Glassheim két fő okot lát a
környezetvédelmi politika kudarca mögött. Az egyik: a szén- és ipari
érdekeltségeknek óriási volt a hatalma, minden reformkísérletet meg tudtak
torpedózni. A szénbányászok érdekeit nem lehetett megbántani semmiképpen sem,
pl. a bányászlobby nem engedte, hogy legalább részben áttérjenek a kevésbé
szennyező szovjet gáz felhasználására. A másik ok az volt, hogy a központi
hatalom mindvégig valamiféle laboratóriumnak tekintette a határvidéket, ahol ki
lehet próbálni, hogy annyira fokozzák a termelést amennyire lehetséges a lehető
legkisebb költségekkel, s közben megnézzék, mennyit bír elviselni a lakosság a
szennyező tényezőkből. Volt, persze, tiltakozás is e politika ellen, pl.
1968-ban Sluknovból írtak nyílt levelet a kormánynak „a régióval szemben
megnyilvánuló diszkriminációt” bírálva. A terület és az emberek kizsákmányolása
minden fenyegető környezeti jelzés ellenére is folytatódott, és a 80-as években
érte el a csúcspontját: ekkor, a hidegháború vége felé még inkább hajszolták a
még több szén, még több energia előállítását.
A
szerző összefoglaló következtetéseiben arra utal, hogy a cseh példa nem volt
egyedülálló a kommunizmus történetében; az előzmény a szovjet Magnitogorszk
városa volt, ahová az ország minden részéből telepítettek be lakosokat, akikből
„új, szocialista embereket” szándékoztak faragni, és ahol embert, környezetet,
mindent alárendeltek a termelésnek. A hasonló példákat megtaláljuk
Lengyelországban (Nova Huta), Magyarországon (Sztálinváros),
Kelet-Németországban (Eisenhüttenstadt). (Kiegészítésül hozzáfűzhetjük: a volt
szocialista országok lakói számtalan esetben tapasztaltak környezeti pusztulást
városukban, szűkebb vidékükön is, gondoljunk a panelépítkezésekre, a szovjet
katonai repülőterek állapotára, az erdőirtásokra, stb.) Az erőszakos
iparosításhoz még hozzáadódott az etnikai tisztogatás, melynek során 30 millió
embert űztek el az otthonából. Az új regionális identitás kialakítása az
elüldözöttek vagyonára épített, anyagi érdekeltségű volt, s az erkölcsi értékek
felfüggesztésével járt. Glassheim megismétli: a Szudéta-vidéken megteremtették
a modern iparosításra alapuló cseh nemzeti identitást. A szerző véleménye az,
hogy a tragikus pusztulást nem egyedül a kommunista rendszer számlájára kell
írni, s nem is csak az etnikai betelepítést kell okolnunk, hanem azt a körülményt
is, hogy a gazdasági teljesítmények növeléséért folyó késő modern hajsza során
egyáltalán nem voltak tekintettel az emberre és a környezetre. Vagyis a
materializmus uralma idején feláldozták a lelki és erkölcsi értékeket.
Hozzátehetjük:
az egész mögött ott volt a szándék, hogy homogén, azaz azonos nemzetiségűekből
álló államot teremtsenek. Amit a németekkel szemben a háború után több
országban elkövettek, az egyfelől faji megkülönböztetés volt, másfelől a
kollektív bűnösség elve alapján döntöttek róluk. Meg kell jegyeznünk, hogy a
németeket nemcsak a Szudéta-vidékről vagy a Szovjetunióból űzték el, hanem
sajnálatosan Magyarországról is. Tőlünk 1946 eleje és 1948 közepe között több
mint 200 ezer németet és svábot kényszerítettek arra, hogy a több évszázada
otthonuknak tekintett magyar földet elhagyják.
A
cikk alapján sejtjük, elképzeljük, hogyan élhették át a fentieket az érintett
emberek, de nem sok szó esik a tanulmányban az egészségügyi károsodás
adatairól, és utalás sincs arra, milyen óriási szenvedésen mehettek át mind a
kitelepítettek, mind pedig a végletekig gépesített, termelési hajszába,
egészségtelen körülmények közé kényszerített emberek (egy példa a túlhajtott
munkára: az ún. „sztahanovista betegség” kialakulása).
1989 novemberében Teplice
lakói végül az utcára mentek, oxigénért, friss levegőért tüntettek. Egy hét
múlva elkezdődött a bársonyos forradalom. A kommunizmus bukása óta a csehek
elfordultak a materializmustól, megpróbálják újjáéleszteni a természeti és
történelmi hagyományokat, és környezetvédelemre, emberi módon szabályozott
kapitalizmusra épülő új identitást próbálnak teremteni maguknak
Észak-Csehországban.
Eagle Glassheim: Ethnic Cleansing, Communism, and
Environmental Devastation in Czechoslovakia’s Borderlands, 1945–1989 (Etnikai
tisztogatás, kommunizmus és környezeti pusztulás a csehszlovák határvidéken,
1945–1989). The Journal of Modern History, 78. évf., 2006. március, 65–92. old.
Fodor Mihályné