Klió 2007/3.
16. évfolyam
Bettino
Craxi: egy múlt századi olasz politikus tündöklése és bukása
Aki azt hiszi, a jelenkor történelme nem teremt már
shakespeare-i királydrámákba illő tragikus egyéniségeket és helyzeteket,
kivételes, jó és rossz értelemben egyaránt a normális emberi határokon kívül
álló személyiségek példátlanul-bámulatosan felívelő és
példázatosan-tanulságosan alázuhanó karrierjeivel, az olvassa el Bettino Craxi
élettörténetét. Az 1934-től 2000-ig élt olasz politikus, szocialista pártvezér
és miniszterelnök pályafutását többen is feldolgozták már könyvformában, így
pályája csúcsán Antonio Ghirelli (L’effetto Craxi, Rizzoli, Milano,
1982), bukása mélypontján, tágabb politikatörténeti kontextusban az Indro
Montanelli–Mario Cervi szerzőpáros (L’Italia degli anni di fango, Rizzoli,
Milano, 1993), szinte rögtön a halála után Enzo Catania (Bettino Craxi.
Una storia tutta italiana, Boroli, Novara, 2003) és most legutóbb Massimo
Pini (Craxi. Una vita, un’era politica, Mondadori, Milano, 2006). Miután –
láthattuk – úgyszólván évtizedenkénti, szabályos ütemben jelent meg egy-egy
jelentősebb Craxi-könyv, napvilágot látott az eddigi legátfogóbb, legalaposabb,
terjedelemre bizonyosan legnagyobb életrajzi monográfia a második világháború
utáni olasz politika talán legvitatottabb főszereplőjéről.
Az információk bőségét és
hitelességét a biográfus-monográfus múltbeli funkciói és tapasztalatai
biztosították és szavatolják: Massimo Pini Craxi közeli munkatársa és barátja
volt 1967-től az államférfi haláláig, értesülései tehát jórészt első kézből
származnak, közlései forrásértékűek. Ám a munkatársi, párttársi, elvtársi,
embertársi kapcsolat közvetlensége, meghittsége a felelős a munka egyoldalúságaiért,
„pártosságaiért”, elfogultságaiért is.
A több mint hétszáz oldalas
mű, inkább tartalma belső logikája, mint számos rövid alfejezetből álló nyolc
nagy fejezetének elrendezése szerint, három fő részre osztható, hasonlatosan a
legtöbb politikus-életrajzhoz. Az első százötven oldal, illetve másfél fejezet
– az utóbbiak címét idézve – „egy vezér születését” és első „próbatételeit”
mutatja be, a gyors felemelkedéshez illő viszonylagos tömörséggel: a Catania
által „lombardosiculo”-nak nevezett, azaz szicíliai eredetű család fiaként
lombardiainak pontosabban milánóinak született Craxi „crescendo”-ját az Olasz
Szocialista Párt hierarchiájában, melynek 1976-ban lett titkára, vezetője,
negyvenkét éves korában az olasz közéletet jelentősen befolyásoló
„politikacsinálók” közé jutva be. Pini igencsak jóindulatú szűkszavúsággal és
diszkrécióval kezeli Craxi szocialista pártpolitizálása machiavellista
árnyoldalait, hogy annál erőteljesebben hangsúlyozza és bővebben méltassa, mint
fő politikai és történelmi erényét, harmadikutas pártreformját. Craxi
kiszabadította pártját az Olasz Kommunista Párt nyomasztó-elnyomó gyámkodása
alól, sőt, azzal és a kereszténydemokrata párttal (Democrazia Cristiana)
szemben mint harmadik erőt jelenítette meg, a pártjabélieket és a
választópolgárokat meggyőzve arról, hogy a Giorgio Galli politológus által
„tökéletlen kétpártrendszernek” minősített olasz belpolitikában „tertium
datur” a „kommunista veszéllyel” szemben van alternatíva a
kereszténydemokratákon kívül is, akik a hosszú hatalomgyakorlásban elöregedtek,
elhasználódtak, morálisan is elkoptak: van nem kommunista, hanem éppenséggel
antikommunista, a „létező szocializmus” szovjetizált tömbjével szemben
kiváltképp elutasító olasz baloldal is, amely megnyugtathatja az itáliai
mérsékelt baloldaliakat és Olaszország nyugati szövetségeseit egyaránt.
A bio-monográfia szerkezetileg
és fontosságban is központi és legnagyobb része, a II–V. fejezet, főleg Craxi
1983-ban kezdődött miniszterelnöki tevékenységével foglalkozik, mely az addigi
legstabilabb kormányzatot biztosította az Olasz Köztársaságnak. A „főhős”
életútja itt találkozott az olasz történelemmel és a világpolitikával. Pini
rámutat, hogy miközben Craxi a kereszténydemokrata vezérkarral együttműködve
létrehozta a „CAF (Craxi–Andreotti–Forlani) triumvirátust” (393. o.), a
kommunisták szemében a leghatékonyabb ellenfél, következésképpen a
leggyűlöltebb ellenség lett. Pártját hazájában, az általa kormányzott országot
pedig a „theatrum politicum” világszínpadán az addigiaknál jóval
tekintélyesebbé és függetlenebbé tette, de lassan gyűlni kezdtek feje fölött a
viharfelhők. A körülötte elharapózó személyi kultuszt és korrupciót Pini újfent
túl nagyvonalúan és nagylelkűen tárgyalja, annál szókimondóbban fejti ki, hogy
arab- és palesztinbarát politikájával Izrael, a nemzetközi terrorizmus elleni harcban
való különutasságával (csúcspontján a kis híján olasz–amerikai fegyveres
konfliktusba torkolló sigonellai incidenssel 1985-ben) a Reagan vezette
Egyesült Államok ellenszenvét váltotta ki, s ezek – állítja Pini – „nem
felejthetők el, amikor Craxi és Andreotti politikai karrierjének 1993 elején
bekövetkezett végével foglalkozunk” (314. o.).
„Az összeomlás” című VI.
fejezet azért is hat olyan drámainak, a benne elbeszélt eseménysor oly
sorscsapás-szerűnek, mert Pini nem Craxit és körét, hanem az olasz pártfinanszírozási
törvényt és az itáliai megromlott közállapotokat teszi felelőssé mindazon
visszaélésekért, amelyeket az 1992 februárjában kirobbant kenőpénz-botrányban,
az úgynevezett „Tangentopoli”-ban az Antonio Di Pietro neve által fémjelzett
„Tiszta kezek” (Mani pulite) akció „tisztító vihara” napfényre hozott, egyesek
(vitatható) szóhasználatával az „első köztársaság” végét idézve elő. Csak
látszólag felfoghatatlan paradoxon, érthetetlen önellentmondás, hogy Craxi
hatalma épp akkor dőlt porba, amikor a kommunista blokk összeomlása („a berlini
fal leomlása”) és az Olasz Kommunista Párt belső válsága, meghasonlása,
széthasadása mind őt, az ő politikáját látszottak igazolni. Valójában éppen a
kétpólusú világrendszer fenyegetettségi pszichózisának megszűnte tette
szükségtelenné és lehetetlenné vezérszerepe fenntartását az erkölcsi botrány
jogi-politikai förgetegében. Craxi úgyszólván hetek alatt védtelenné és
védhetetlenné vált: a tegnapi kormányfőt bírósági idézések, szidalmazó kórusok,
tüntetők által záporesőként fejére zúdított pénzérmék („lancio di monetine”,
1993. április 30.) bombázták szakadatlanul. E drámai fordulat leírásakor és
elemzésekor mutatkozik Pini a leginkább részrehajlónak: Craxi megbuktatását
exkommunisták „összeesküvésének” (694. o.), „vörös tógások”, politikailag
tendenciózus bírák bosszújának állítja be. Látleletét mindenképpen ajánlatos
egybevetni a „másik oldal” diagnózisával (l. pl. Gigi Moncalvo: Di
Pietro: il giudice terremoto, l’uomo della speranza, Edizioni Paoline, Milano,
1992 vagy Gianni Barbaceto – Peter Gomez – Marco Travaglio: Mani pulite.
La vera storia, Editori Riuniti, Roma, 2002) és távlatosabb történetírói
szintézisek krónikáival (pl. Franco Cangini: Storia della prima
repubblica, Newton, Roma, 1994, Giano Accame: Una storia della
Repubblica, BUR, Milano, 2000 stb.).
Ha nehéz is lenne egyetérteni
Pini szemléletével, mely pusztán „bűnbakot” (555. o.) és „politikai üldözöttet”
(678. o.) lát a „trónfosztott” „Bettino királyban” (484. o.), figyelmen kívül
hagyva a szembeszökő különbséget, ellentétet a „maffiaperét” emelt fővel
vállaló, végigharcoló és megnyerő öreg Andreotti között és közte, aki a
letartóztatás, a perek, a börtön elől a tunéziai, tengerparti Hammametbe
menekült, ettől még emberileg nem kevésbé megrendítő a „pátriárka alkonya”, a
„hosszú agónia” (645. o.) szenvedéstörténete, a harmadik (befejező) „rész”
végén, az utolsó, hasonló című fejezetben. Olaszország „republikánus
uralkodója” – akit rosszakarói még Mussolinihoz is előszeretettel
hasonlítgattak, jóllehet Benitóval Bettinót legfeljebb az „rokonította”, hogy ő
is kötött egy konkordátumot a katolikus egyházzal, 1984-ben –, „Európa erős
embere” (317. o.) „önkéntes” száműzetésben tengette végnapjait, utolsó éveit
1994-től 2000-ben bekövetkezett haláláig, honvágya, kényszerű-keserves
tétlensége és súlyosbodó cukorbetegsége kínjait festéssel („Síró Itália”),
kedvenc risorgimento-kori hőse, Garibaldi relikviáinak gyűjtésével enyhítve
valamelyest, és harcias cikkek írásával, melyeket az ártatlanul bebörtönzött Dumas-hős,
Edmond Dantčs álnevén publikált. „Sic transit gloria mundi…” A dráma után az
elégia következett: tragikus elégia.
Az már az utóélet groteszk
tragikomédiája, hogy Craxi számkivetettségben, betegségben, magányban időnek
előtte bekövetkezett halálának híre váratlan-heves szánalmat ébresztett az őt
nemrég még megkövezni akaró olaszokban, s az odahaza politikai főbűnösként
aposztrofált, a „piszkos kezű” politikus szinonimájaként emlegetett, körözött
államférfinak az „exkommunista” ősellenség, D’Alema kormánya állami
dísztemetést akart adni, amiben csak a képmutatáson felháborodott Craxi-család
tiltakozása akadályozta meg. A „száműzöttet” Hammametben temették el, ott
nyugszik, idegenben.
Craxi volt a „hatalom és
dicsőség” paradicsomában, majd megjárta a bukás és a szégyen poklát, most,
holta után hét esztendővel, s mégis egy másik évszázadban, a viták
purgatóriumában tisztul ellentmondásos alakja, képe, öröksége. Dante felől
nézve nem épp szabályos sorrendje ez a létút állomásainak, de hát Craxi mindenben
„szabálytalan” volt. Megértéséhez, megfelelő értékeléséhez megkerülhetetlen
adalék Massimo Pini vaskos életrajzi monográfiája.
Massimo Pini: Craxi. Una vita, un’era politica (Craxi – Egy
élet, egy politikai koszak). Mondadori, Milano, 2006. 737 o.
Madarász Imre