Klió 2008/1.
17. évfolyam
Összefoglalások
Vallás és
társadalom a jelenkori Olaszországban
A Torinói Egyetemen oktató Franco Garelli könyve a következő
fejezetekből
épül fel: I.. Kollektív ethos és vallás; II. A vallási
érzület Olaszországban;
III. Kihívások a katolikus világgal szemben; IV.
Világifjúsági Napok;
V. Fiatalok, vallás és szexualitás; VI. Megtöltött terek és
üres templomok;
VII. Az olasz katolicizmus fontossága; VIII. Vallási
pluralizmus Olaszországban.
A Bevezető az olaszországi katolicizmus felvirágzásával kapcsolatban
idézi a nemzetközi közvéleményt, amely „olasz jelenségről”
beszél. Tulajdonképpen
arról van szó, hogy a mai bizonytalan világban az emberek
a katolikus vallásban próbálnak bizonyosságokba kapaszkodni.
A katolicizmus
ugyanakkor a világi problémák közösségi megoldására
összefogók
– beleértve a fiatalokat is – számára is táptalajt adhat, a
leghűségesebb és
legaktívabb katolikusok pedig a hagyományos vallási
közösségeken kívül is
képesek hasznossá tenni magukat. A katolicizmus olasz
irányzata úgy próbálja
a „népi” katolicizmust kiterjeszteni, hogy egyrészt kerüli
az elitizmust
a társadalmi megjelenésében, másrészt olyan vallási
feladatokat jelöl ki,
amelyek a legdifferenciáltabb rétegeket vonzhatják. E
sokoldalú munkában
kiemelkedő szerepet játszott II. János Pál pápa, aki az
olasz katolicizmust
„vallási modellként” állította a nemzetközi katolicizmus
elé. Az itáliai katolicizmus
közéleti szerepe ma már olyan, a társadalom minden tagját és
rétegét érintő világi problémákra adott feleletekben
nyilvánul meg, mint a
társadalmi élet szabályozása, a család, a bioetika, a
gazdasági fellendülés, a
kisebbségek jogai stb. A világi köröket azonban sokszor
zavarja az egyházi
beavatkozás, s azzal támadnak, hogy az egyház nem tiszteli a
vallásszabadságot,
a pluralista társadalomban jelen lévő érzéseket. Tény, az
olasz katolikus
egyház „harcban áll a lelkiismereti szekularizációs
törekvésekkel és az
etikai szubjektivizmus és relativizmus értékeivel” –
állapítja meg a szerző.
Új jelenség, hogy a modernitás napjainkban törést szenved, s
egyre nehezebb
feleleteket adni az egyéni és a közösségi problémákra, a
népek és
nemzetek közötti feszültségek mibenlétére; ezekben az
esetekben is egyre
gyakrabban kérik ki az egyház segítségét, mivel érzik az
emberek, hogy
a világiasság elérte lehetőségeinek és teljesítőképességének
határait. „A
hit szociális funkciók ellátására történő redukálódása az az
ár, amelyet az
egyháznak fizetnie kell, ha az etikai referenciákban szegény
környezetben
kíván működni.” Korunk a „szellemi kifosztottság” kora,
melyben a modernség
ugyan megadta az embernek az „önmeghatározás” lehetőségét,
ugyanakkor alapvető igazságok vesztét okozta; a keresztény
„üzenetben”
a mai ember pedig nem azonnal megérthető és felfogható
„értelmi magot”
talál, s a modern kultúra azt az érzést keltheti az
emberben, hogy semmi
haszna ilyen horderejű kérdésekkel foglalkozni. A pluralista
világban hívők
bizonyos csoportjai azért ragaszkodnak hagyományos és/vagy
vallási
értékekhez, nehogy elveszítsék identitásukat, vallási
értékeiket. Egyes erős
vallási identitású modelleket követők viszont integralista,
megalkuvást nem
ismerő megnyilvánulásokra ragadtatják magukat, amelyek
szemben állnak
az egyház tanításával, elveivel. Identitás-megőrző szerepe
van a vallásnak
a bevándorlók között, s ez a jelenség ma egész Európában
egyre növekvő
fontosságra tesz szert.
Olaszországban a katolicizmus továbbra is a társadalom és a
kultúra alkotórésze,
teljes joggal vesz részt az ország életében, sok fontos
kérdésben
foglal állást – amit el is várnak tőle. Különösen értékes a
vélemény a
„határesetekben”, mint a bűnözés elleni harc, a törvényesség
védelme, a
közerkölcs, a bevándorlók problémái stb.; mindezek olyan
kérdések, amelyek
megoldása hozzájárulhat az olasz társadalom
modernizálódásához is.
Mindezek mellett tény, hogy Olaszországban is csökkent a
vallást gyakorlók
száma, és ma már csak egy szűk kisebbséget alkotnak, a
templom pedig
inkább a „társadalmi kapcsolatok” színhelye. Az egyház
figyelmeztetéseit
különösen a szexuális és a családi élet terén nemigen veszik
figyelembe.
Nőtt az iszlám és a keleti vallások iránti érdeklődés, ami
azonban nem
csökkentette a hagyományos vallások súlyát a mindennapi
életben. Az olasz
egyházat „éppen csak megérintették” azok a változások,
amelyek néhány
évtizede a katolicizmust megrázták, a peremvidékeken pedig a
parókiák
még ma is azon kevés hely közé tartoznak, ahol az emberek
találkozhatnak,
amelyek valamelyest kapcsolatot teremtenek ezen személyek és
az élet realitása
között, és „emberi arculatot” kölcsönöznek az
elszemélytelenedett
világnak, ma is divatban vannak a helyi védőszentek ünnepei,
az emberek
ma is tömegesen látogatják a vallási tartalommal töltött
régi műemlékeket,
emlékhelyeket. A szerző megint II. János Pál pápa szerepét
dicséri, aki
új életet adott az egyháznak a modern világban kétféle módon
is: rájött,
hogy a kereszténység tanítása forrás lehet ebben a
modernizálódott világ-
ban, másrészt ugyanez a modernizált világ kihívást is jelent
a hit felfrissítése
céljából. Az olasz papokat viszont kevéssé érdeklik azok a
veszélyek,
amelyek a külvilágból leselkednek a hívőkre: ezek közé a
veszélyek közé
tartoznak a többi vallások, valamint a „pluralista
társadalomból” jövő új
jelentések. Ezek az olasz kléruson belül megfigyelhető
jelenségek veszélyeztetik
a vallási „üzenetet”, s úgy lehet harcolni ellenük, ha ezt a
klérust
megújítják, a laikusokat jobban bevonják a vallásba, megtisztítják
a vallás
nyelvezetét, csökkentik a kellemetlen kötelezettségeket. Az
is feltűnő ma,
hogy többen fordulnak a vallás felé azok közül, akiknek a
világi életben
kevesebb a lekötöttségük, mint azok, akik inkább ebben a
világi életben
vállalnak szerepet. Vannak azután az ún. „nomád
vallásgyakorlók”, azok,
akik otthagyva a saját lakóterületük parókiáját, maguk
választotta vallási
helyeken telepszenek le, hogy ott erősebb vallási
kötelezettségek között éljenek,
míg – velük ellentétben – egy másik réteg ennek épp az
ellenkezőjét
teszi: visszatér kiinduló „bázisára”.
A papság megfigyelte, hogy az utóbbi 10–15 évben a „laikus
hívők” job-
ban vonzódnak azon az önkéntességi alapokon nyugvó
tevékenységekhez,
amelyeken keresztül az egyház a szegénység ellen próbál
harcolni, vagy a
fiatalság nevelését kívánja irányítani, ezzel egy időben
viszont kevésbé tetszik
nekik a helyi egyházak által kiszabott kötelező jellegű
közreműködés;
ehhez természetesen hozzájárult a katolikusok vezette párt
általános válsága
is, ami az ezen párthoz vonzódást is mérsékelte. Maga a
papság politikai
szempontból mérsékelt orientációjú, „centrista lelkületű”.
A katolikus egyház által szervezett Világifjúsági Napok
céljai voltak:
megváltoztatni a valláson belüli kapcsolatokat,
szembeszállni a szekularizációs
irányzatokkal, megmérkőzni a modernizációval, s felmérni az
új generációk
igényeit, kultúráját. Szembetűnő volt ezen esemény kapcsán,
hogy
a fiatalság a már fentebb is említett „nomád
vallásgyakorlás” és az intenzív
vallási elkötelezettség mellett tette le a voksot. Az olasz
fiatalok aktív részvétele
ezen az összejövetelen nyilvánvalóvá tette, hogy az olasz
nemzeti
katolicizmus „jó egészségnek örvend”, bár az is igaz, hogy
ezek a fiatalok
otthonosabban érzik magukat saját kis csoportjaikban vagy
mozgalmaikban,
mint az egyház szigorú tradícióiban és előírásaiban…
Manapság egyre több szó esik egy újfajta „vallási
érzékenységről”, amelyet
új vallási mozgalmak és kultuszok hoznak létre; jellemzőjük
az „affektív
kötelékek és intimista vonások” a hívőik között, új
„szentélyek” keresése,
amelyekben saját vallási elképzeléseik és magatartásbeli
elvárásaik jobban
teret kaphatnak. A római katolikus egyházat egyre több és
hevesebb táma-
dás éri bizonyos szexuális kisebbségek részéről: ezek a
csoportok gyakran a
közvéleményt is megbotránkoztató módon fejezik ki
tiltakozásukat.
Veszélyeztetik-e az új vallási–hitbéli megnyilvánulások a
katolikus egyházat?
Nos, az olasz fiatalok mintegy 80 százaléka ma is
katolikusnak vallja
magát, bár – erre is utaltunk már – vallásgyakorlásuk
csakúgy, mint a felnőttek
esetében, erősen visszaesett. A szexuális etika területén a
legodaadóbb
katolikusok ma is a heteroszexualitást támogatják, a nem
vallásosfiatalok már
rugalmasabb, nyíltabb álláspontot képviselnek. Érdekes, hogy
ez a megosztottság nem fedezhető fel a katolikus egyház
által állított egyéb
normák esetében, így pl. a házasságon kívüli együttélést
vagy a szexuális
kapcsolatokat illetőn, kivéve a komoly szándékkal együtt
élők esetében.
Legnagyobb eltérés a katolikusok és a nem-katolikusok között
az abortusz
kérdésében létezik: sok katolikus ifjú azt tartja, Isten az
élet és a halál ura.
Pápaság és média. A két dolog közötti kapcsolat különös
erősséggel
nyilvánult meg II. János Pál temetésén; őt a szerző a
„történelem legmediatizáltabb
pápájának” nevezi, aki halála után is az maradt. Nem szabad
elfelejteni, hogy az ő pápasága alatt az egyház megértette a
media szerepét,
pl. a vallási nagygyűlések rendezésében, amit az látszik
igazolni, hogy
nyelvezetét is megváltoztatta, és a kapcsolatteremtés új
formáit is kereste
és meg is találta. A legaktívabb katolikus hívők is
megértették a kulturális
megújulás szükségességét, számukra ugyanis a keresztény hit
„saját emberi
identitásuk újrafogalmazásának fontos kritériuma”, s rájuk
vár a feladat,
hogy új létjogosultságot adjanak neki. Az egyház mai
„harciasságát” bizonyítják
a közéletben véghezvitt cselekedetei, melyek közül kettőt
látunk
fontosnak kiemelni: a keresztek elhelyezését az állami
iskolákban, és harcát
azért, hogy az európai kultúra keresztény gyökereit
megemlítsék az Európai
Unió Alkotmányában.
Az országban együtt élő egyéb vallások – így az iszlám – nem
gyöngítik
a kereszténység, az olasz történelem és emlékezet erejét, az
újabban megjelenő
vallások csak kis számú lakossági létszámot érintenek,
ellenben maga a
katolikus vallás egyre több ágra, irányzatra bomlik, ez
azonban nem valami
„ürességet” jelent, hanem azokra a feszültségekre
figyelmeztet, amelyekkel
az új tartalmakat és jelentéseket kereső alanyoknak szembe
kell nézniük.
Ez a könyv ugyan elsősorban az olaszországi vallási
helyzetet elemzi,
szerencsére nem áll meg e korlátok között, hanem kitekint
egy kicsit
Európára is. A szerző gondolatmenete – micsoda előny
manapság! – áttekinthető,
nem a nyelvi és logikai megértés minden áron való
mesterséges
komplikálását tekinti céljának, ezért is ajánlható
mindazoknak, akik alapvető
ismereteket kívánnak e témában szerezni.
Franco Garelli: L’Italia cattolica nell’epoca del pluralismo. A
katolikus Olaszország a pluralizmus
korában. Bologna, Il Mulino, 2006. 169 o.
Kun Tibor