Klió 2008/1.
17. évfolyam
Historiográfia
Nietzsche és a történelem
Érdekesen új
felfogású tanulmányt közöl a History and Theory című, nagy
tekintélyű
folyóiratban Thomas H. Brobjer svéd szerző, aki – cikkének
jegyzetei
szerint – évek óta nagy filológiai apparátussal kutatja a nagy német
filozófus
életművét, különösen a történelemmel kapcsolatos nézeteit,
illetve
általában a történelemhez és a történészekhez való viszonyát.
Az ezzel
foglalkozó szakirodalom mind a mai napig Nietzsche híres, „A
történelem
hasznáról és káráról” című, magyarul is megjelent írásából indult
ki, amelynek
alapján joggal vonható le az a következtetés, hogy Nietzsche
lényegében
károsnak ítélte meg a kultúra és az alkotás szemszögéből
a túlzottan
bőséges történelmi-filológiai ismereteket. Helyesebben szólva
– így a
közkeletű (jelen sorok írója által is osztott és közvetített) felfogás
– Nietzsche még
ebben a művében hajlandó leginkább elismerni (de inkább
mérlegelni) a
pozitív történeti tudás előnyeit, de lényegét tekintve végső
álláspontja itt
is negatív, hogy azután életművének későbbi részében tökéletesen
hátat fordítson
a történelemnek, s teljesen azonosuljon az ahistorikus
görögség
álláspontjával. (Érzékletes jelképe mindennek Thomas Mann
Doktor
Faustusának Adrian Leverkühnje, aki a „történelmit” már nevében
is megtestesítő
s így középszerű Serenus Zeitbloommal szemben a nagy
kultúraalkotók
és vallásalapítók történelemfelettiségét, történelmen kívül
állását
jelképezi. Mint ismeretes, Leverkühn sok vonatkozásban Nietzsche
alter egoja.)
Ezzel a
közkeletűvé stilizálódott és merevedett Nietzsche-értelmezéssel
száll szembe
merészen és provokatívan a svéd szerző, aki szerint Nietzschének
szóban forgó
műve nem mérvadó, hiszen későbbi írásaiban sohasem
hivatkozott rá,
sőt egyenesen megtagadta és visszavonta az ott kifejtett
gondolatokat.
De ennél
lényegesen többet is állít a szerző: szerinte ugyanis kb. 1875től
kezdődőden
(tehát A történelem hasznáról és káráról megjelenése után
rövidesen)
egyenesen egyfajta historista, történelempárti fordulatról beszél-
hetünk
Nietzsche életművében, ami diametrálisan áll szemben ifjúkori alkotásainak
alapvetően
metafizikus jellegével.
Olyan műveket
citál a szerző ennek bizonyítására, mint az Ecce homo,
Antikrisztus,
Menschliches allzu menschliches, Túl a jón és a rosszon, Az
erkölcs
genealógiája stb. Ezen felül Nietzsche levelezéséből és kéziratos
hagyatékából
idéz, amelyből kitűnik, hogy a filozófus több alkalommal a
filozófiában a
Herdertől Hegelig végbemenőtörténeti fordulatot (azaz a történelem
felé való
fordulást, sőt annak a középpontba való helyezését és így
a
történelemfilozófia megalkotását) a legnagyobb teljesítménynek tartja.
Számos helyet
találhatunk azután Nietzsche életművében (akár a Zarathustrában
is), ahol a
változót, a levőt, a mozgásban lévőt és az alakulót
(Hegel és
Lukács György kedvenc werden-jét) sokkal magasabbra becsüli,
mint a kész,
befejezett, megmerevedett és mozdulatlan létet (a seint.) Ezért
van az, hogy a
görög filozófiában is a „pantha rheit” hirdető Herakleitosz a
kedvenc
gondolkodója, más kérdés, hogy semmi nem utal arra, miszerint a
görög
filozófusnál a minden változik kerete a történelem lenne.
De Nietzsche
történelem iráni szimpátiájának még számos egyéb bizonyítéka
van, a szerző
szerint. Ilyen például az, hogy a XIX. században a
historizmus,
illetve a professzionális történetírás kialakulásának korában a
történeti tudás
és a történészi képzettség alfájának és omegájának a filológiai
akríbiát, a
filológiai-kritikai módszerben való alapos jártasságot tartották.
Márpedig
Nietzsche elsőrangú filológus volt, ismeretes mind az ókori, mind
a modern
nyelvekben való lenyűgöző jártassága (most pedig a Varázshegy
Naphtájára
gondoljunk, aki szintén Nietzsche alter ego), s 24 éves korában
éppen ennek a
stúdiumnak volt Bázelben egyetemi professzora.
Nietzsche
azonban külön munkát is írt a filológia tudományának mibenlétéről
(Wir
Philologen), amiben a filológiát módszeres és szigorú, igen
nagy
erőfeszítéseket igénylő (mondhatnánk: kemény) tudománynak tartotta,
amelyet minden
érdemleges filozófusnak alaposan el kell sajátítania. Ezt
a művet
Nietzsche azonban nem fejezte be, töredékben maradt ránk. Igaz
ugyanakkor,
hogy nem tekintette azt végső célnak és instanciának (mint,
ahogy a
történelmi tudást sem, ami számára sok tekintetben egyenlő a filológiával).
Szerinte
ugyanis – s innen ered számos vitája a klasszika filológusokkal,
pl.
Willamowitz-cal – a filológia csak a filozófia szolgálóleánya,
előszobája,
azaz előkészület a magasabb fokú tudásra, a filozófiára.
Mindezzel
párhuzamos Nietzschének az a nézete (s ezt viszont A történelem
hasznáról és
káráról című művében hosszasan fejtegeti), hogy egy
történész
megítélése szempontjából számára a módszerbeli képzettségnél,
jártasságnál
mindig fontosabb volt a történész személyisége, azaz annak
a
látásmódnak/perspektívának eredetisége, merészsége, a bevett sémákkal
dacolni tudó
volta, amelyből látja és megítéli a dolgokat.
De ugyanilyen
fontosnak tartotta a kutatott tárgy iránti szimpátiát,
mondjuk az
antik tanulmányok esetében az antikvitás szeretetét is. Ő maga
például nem a
görögségnek a neohumanista ideál által kreált klasszikus,
apollói
alakzatát kedvelte és értette meg, hanem inkább annak preszókratészi,
dionüszoszi-pesszimista
és zenei gyökereit szerette.
Írásának
további részében azután a szerző – változatlanul jelentős filológiai
apparátust
mozgósítva – részletesen elemzi Nietzschének egyes történészekkel
és filológusokkal
való kapcsolatát. Mindez további bizonyíték
lenne arra,
hogy Nietzsche roppant mód érdeklődött a történelem iránt, s
azoknak
megjelent történeti munkáit is folyamatosan nyomon követte. Nem
vizsgálja
szerző a Burckhardthoz és Hyppolite Taine-hez való viszonyát,
itt felteszi,
illetve más munkáiban bizonyítja a kölcsönös nagyrabecsülést
és az egymás
művei iránti intenzív érdeklődést. Helyettük ezért különösen
Wolf, Niebuhr,
Ranke és Mommsen alakjait helyezi előtérbe, akik valóban
a XIX. századi
„Geschichtwissenschaft” óriásainak számítanak s a szerző
szerint
Nietzsche jól ismerte őket és számos formában reagált életművükre,
illetve nem
ritkán tanult is tőlük. Így rendkívül nagyra értékelte Wolf
esetében
filozófia és filológia fentiek szerinti összekapcsolását, hiszen ő
fogalmazta meg
a „philosphia facta est, quae philologia fuit” tételét is. Hozzá
lehet tenni
persze, Nietzsche viszonya hozzájuk nem minden esetben
volt felhőtlen,
hiszen feltehető, hogy „A történelem hasznáról és káráról”
egyik
passzusában, amikor kora német történészeinek személyiség-nélküliségéről
és eunuch
voltáról ír, tulajdonképpen Rankéra céloz. Ő fogalmazta
meg ugyanis a
„sich selbst auslöschen” tézisét. Bírálja azonban Mommsent
is, de nem
szigorúan érvényesített filológiai-kritikai módszere miatt, hanem
elsősorban
történetírásának politikatörténeti egyoldalúsága (kitalálható:
Nietzsche
számára a kultúrtörténet az ideális á la Taine és Burckhardt),
valamint
heveny, túlfűtött és Bismarckot támogató politikai tevékenysége
okán. Jóllehet
– jegyzi meg a szerző – 1866 körül Nietzsche maga is osztozott
a poroszok és a
Bismarck iránti lelkesedésben.
Nem talál
azonban Nietzsche semmi érdemlegeset az ún. kisnémet, borussziánus
történészek,
így Sybel, Droysen és Treitzschke történetírói működésében.
Elítélően
nyilatkozik szűk látókörű, nacionalista provincializmusukról,
politikatörténeti
egyoldalúságukról, illetve például Treitzschke
esetében,
útszéli és parlagi antiszemitizmusukról is. Megjegyzendő persze,
hogy Nietzsche
minősítése Droysen esetében némileg meglepő, hiszen ő a
Nietzschéhez
közel álló antikvitás történelmében is kiemelkedőt alkotott,
az általa
„feltalált” és máig használatos hellenizmus fogalma és időszaka
éppen a kultúra
terén alkotott kimagaslót, s valószínűleg nem ismerte Nietzsche
Droysen
Historikját sem. Illetve itt feltehető, ha kezébe került is, szellemi-
filozófiai
apparátusa már nem volt képes annak befogadására, főleg
nem megemésztésére.
(Így azután persze ő is illethető a beszűkült minősítéssel,
valamint az is
megjegyzendő, hogy mindez nemigen támasztja alá a
szerző által
eredetinek gondolt tézist, miszerint Nietzsche olyan nagyon a
történelem felé
fordult volna.)
Bárhogy is
legyen, a szerző tanulmányának utolsó részében fő gondolatait
összefoglalva
megismétli és megerősíti: jóllehet Nietzsche számos
alkalommal és
tekintetben bírálta a történészeket, mindez azon a fordulaton
belül
értelmezendő, hogy elfogadta a XIX. századi történeti gondolkodásnak
azt a
forradalmi újdonságát, amelyet a történeti alapon történő megközelítés
és a
filológiai-kritikai módszer jelentett. Amit nem akceptált, az a
történelemnek
öncélként való tételezése (netán a filozófia ennek való alárendelése),
valamint a
haladás iránti túlzott optimizmus, s a történészek idealizmusa
és katolikus
elfogultsága. Emellett Nietzsche alkalmanként azt is
a szemére veti
a történészeknek, hogy kevéssé ismerik az orvos-, valamint
a
természettudományokat, egyesek pedig illúziókat táplálnak az egalitárius
és objektivista
nézetek irányában (pedig Nietzsche szerint a kultúrához
arisztokráca és
hierarchia kell) s mindemellett a kultúrtörténeti érdeklődés
kiszélesítését
követeli.
Thomas H.
Brobjer: Nietzsche’s relation to historical methods and nineteenth-century
german
historiography.
(Nietzsche viszonya a történeti metodológiához és a XIX. századi német
historiográfiához.)
History and
Theory, 46. 2007. május, 155–179. o.
Erős Vilmos