Klió 2008/1.
17. évfolyam
Historiográfia
Egy XX. századi olasz történész,
Piero Treves
Egy
reprezentatív, de távolról sem kimerítőgyűjtemény a XX. századi olasz
történésziskola
egyik kiemelkedő alakjának írásaiból.
Ki is volt
Piero Treves?
A könyv
Bevezetője nagyon rövid biográfiát ad róla: született 1911.
november 27-én
Milánóban. Tizenöt éves korában rendőri felügyelet alá
került
politikai okok miatt. Egyetemista a Torinói Egyetemen, majd Franciaországba
és Angliába
emigrált, ez utóbbi országban élte meg a II. világháborút,
amelynek ideje
alatt a Londoni Rádiónak dolgozott. A háború után
hazatért, görög
történelmet tanított először Triesztben, majd Firenzében és
Velencében.
1992. július 17-én halt meg.
A kötetben
közölt írásait 1945 után adta közre. Mi most és itt két olyan
cikkéről
szólunk, amelyek konkrétan történelmet idéznek, és mellőzzük
azokat,
amelyekben személyekről emlékezik meg.
1949-ben
Rómában jelent meg az 1938–1948 között kiadott Enciclopedia
Italiana
Függelékében az Anglia címszóhoz írt cikke, amelynek
„főszereplője”
az 1937-ben Anglia miniszterelnökévé kinevezett Neville
Chamberlain.
Őróla elmondja, azt tartotta szerencsés megoldásnak,
hogy
közvetlenül a diktátorokkal – Mussolinivel és Hitlerrel – tárgyalt,
s az
amerikaellenes hangulatot közvetve oroszellenes hangulattá kívánta
változtatni.
Ezalatt Anglia egyre kevésbé tudta kontinentális hatalmát
megőrizni
Európában, hiába próbálta ez utóbbi szovjet-ellenességét felhasználni
politikája
alátámasztására. Chamberlain „minden áron” békét
akart, politikai
nézetei megegyeztek Hitler antibolsevik nézeteivel, míg
az USA-t az
Európa-ellenesség mozgatta; ezen erők között Chamberlain
mintegy angol
égisz alatt megvalósítandó európai koalíció helyett az
angol impérium
belső önállóságára törekedett. Az angol baloldal is téves
gondolatokkal
közeledett az európai diktatúrákhoz, ugyanis abban a
meggyőződésben
politizált, hogy a kemény beszéd és a kitartó, erős demokrácia
megijeszti
azokat; a nép nagy része azonban rémülten reagált
az említett
diktatúrák fenyegető kijelentéseire, megmozdulásaira, s nem
szívesen
fogadta volna egy orosz – német konfliktus kitörését elsősorban
a munkásosztály
és az Októberi Forradalom ideáljainak esetleges elvesztése
miatt. A
müncheni egyezményt Treves Chamberlain politikai bukása
tetőpontjának
és katasztrófának, a találkozón aláírt szerződést, amelyet
az angol
politikus a repülőgépből kiszálláskor lobogtatott, csak egy darab
papírnak
titulálja, melynek értéke egyedül Hitler akaratától függött, s nem
akadályozta meg
a küszöbön álló háború kitörését, amivel már csak „fegyverrel
a kézben”
lehetett szembeszállni. Chamberlain esetleges lemondása
népe egységbe
tömörülését segítette volna elő az igazi veszéllyel történő
szembenállásban;
„szolgai féltékenysége és félelme” azonban megakadályozták
abban, hogy
Winston Churchillnek átadja a kormányzást. Az elfásultságot
csak fokozta a
Maginot-vonalon kialakult helyzet. A változást
az angol
politikai életben a Munkáspárt Kongresszusa adta: megalakult
a
Churchill-vezette nemzeti koalíció kormánya. Az esemény elősegítette
a népnek az őt
vezető politikusokba vetett hitének megerősödését, hiszen
közvetlenül
részt vehetett a hatalom gyakorlásában, hiszen Churchill
nagyon fontos
pozíciókhoz juttatta a nép bizalmát élvező politikusokat,
a nép által is
kívánt politika megvalósítását. Az áldozatokért cserébe a
bevonult
munkások családjairól a kormány kiemelten gondoskodott, ami
a gazdasági,
ezt kísérően az „etikai és társadalmi egyenjogúság” megvalósulásához
vezetett; ezért
is mondhatja a szerző, hogy ez a háború a nép
számára
„forradalmi háború” volt, az új rend megvalósulása, „demokratikus
– liberális –
parlamentáris forradalom”, amely mentes volt minden
bolsevik típusú
vonástól. 1942 – 1943 között W. H. Beveridge feladata
volt egy jóléti
állam létrehozása igazi társadalmi biztonsággal, a „bölcsőtől
a koporsóig”
kötelező munkával, de egészségügyi biztosítással és
nyugdíjjal.
Sajnos, Churchill egyre inkább eltávolodott a belpolitika s a
„nép lelkiállapotának”
ellenőrzésétől; ez többek között a baloldal előretörését
segítette.
1945. július 26-án a szocialisták győzelme miatt azután le
is kellett
mondania. Ugyanennek az évnek augusztusában György király
megadta a
belpolitika és a gazdaság irányításának alapelveit: nacionalizálások
a vasútnál, a
bányáknál, a gáz- és áramszolgáltatásban… Európában
az angolok
igyekeztek helyrehozni a versailles-i békeszerződés hibáit. Az
amerikaiak
által nyújtott gazdasági segítséget a fent említett nacionalizálások
finanszírozására
használták fel, ami lelkesítette a népet, hiszen életük
jobbra
fordulását jelentette egy olyan korban, amikor a fő félelemforrás a
munkanélküliség
volt. A munkáspárt maga mögött tudhatta a középrétegek
és az
entellektüelek támogatását is. Ezek a változások tagadhatatlanul
a minőség
rovására mentek a mennyiséggel szemben, amire példa volt
– többek között
– az Alsóház rendelkezésére álló egyetemi végzettségűek
szűkös kerete…
Lehetséges-e
„zsidó antifasizmus”-ról beszélni? Piero Treves általunk
kiválasztott
másik cikkének kiinduló kérdésében a szerző hangot ad azon
kétségének, nem
járhat-e ez a kérdésfeltevés absztrakcióval, egy osztály
vagy egy blokk
irrealitásának veszélyével? S a válasz: az 1920 – 1930-as
években „zsidó”
fasizmusról vagy antifasizmusról beszélni egyfajta absztrakció
elfogadását
jelenti, ami azonban valójában nem működött akkoriban.
Akik azokban az
esztendőkben tevékenykedtek, nem egy feltételezett
„zsidóság”-hoz
tartoztak, hanem mint individuumok cselekedtek. Ugyanakkor
az is az
igazsághoz tartozik, hogy míg az antifasiszták az olasz népen
belül csak
korlátozott számban leledztek, az „antifasiszta” zsidók a fasiszta
vagy
fasiszta-barát zsidókhoz képest a „nemzeti” átlagnál nagyobb
számban
képviseltették magukat. A termelői kategóriához tartozó zsidókat
megfélemlítette
egy esetleges proletárforradalom, ezért, ha nem is magában
a fasiszta
hatalomban, de annak állami szférájában történő részvételükkel
tűntek ki, így
pl. a sztrájk-ellenes „fehér gárdák”-ban, vagy éppen a fasiszta
rohamosztagosokat
fizették, akik a rendcsinálási akciók után eltűntek az
így bezsebelt
fizetéssel. A fasizmus Olaszországban valójában nem jelentett
fenyegetést a
zsidók számára, amit ez utóbbiak jelentős számú képviselőjének
a fasiszta
hierarchiában, elsősorban annak kialakulásának kezdeti
időszakában
való részvétele is igazolt. És fasiszták maradtak azok a tehetős
zsidók is,
méghozzá hosszabb ideig, mint nem-zsidó társaik, akik a fent
említett
vállalkozói – termelői réteghez tartoztak. És voltak azok a zsidók
(entellektüelek,
akadémikusok, a fasiszta hatalmi apparátusban részt vevők
stb.), akik
túlbuzgón teljesítették a rendszer elvárásait akár félelemből, akár
önmutogatásból,
akár aljasságból, vagy hogy egyszerűen csak kövessék
a divatot.
Másik tény: míg a fasiszta és fasisztabarát tettekben a zsidók a
nem-zsidók
mellett voltak találhatók, az antifasiszta mozgalomban a zsidók
mellett nem
lehetett nem-zsidókat látni.
A
feketeingesekkel ellentétben, az antifasizmusban részt vevők könyvekkel
és kulturális
célokkal vettek részt, de ezeknek a zsidóknak a zsidóság
mint olyan,
csak másodlagos jelértékkel bírt, viselkedésüknek a
következménye,
nem pedig hajtóereje volt, a külföldre menekült olaszok
számára pedig a
zsidó kérdés mint a szabadság, ezen belül is a nemzeti szabadság
kérdése merült
föl,, valamint egy „vallási–etnikai kisebbség tiszteletben
tartása és
jogai”. A relatíve sok olasz zsidó antifasiszta gyakorlatilag
a
szocializmustól indult, de mindenképpen az olasz patriotizmustól hajtva,
amely
patriotizmus liberális volt, a risorgimento eszméit követte, s az olasz
zsidók ezeket
az eszméket szem előtt tartva vállaltak szerepet az antifasizmusban…
Piero Treves:
Inghilterra (Anglia). In: Piero Treves: Scritti novecenteschi (Huszadik századi
írások).
Bologna, Il Mulino, 2006. XXIII – 197 o. pp. 1–16; uő.: Antifascisti ebrei od
antifascismo
ebraico (Zsidó
antifasiszták avagy zsidó antifasizmus). Uo. pp. 119–129.
Kun Tibor