Klió 2008/1.
17. évfolyam
Ókor
Nagy
Theodosius vallásügyi rendeletei
Mint
tudjuk, I. Theodosius császár (379–395), akit halála után néhány évtizeddel
Szent
Ágoston – az Isten városáról (De civitate Dei) írott munkájában
–
ideális keresztény uralkodónak festett le, s akit az egyház 451-ben
– a
khalkédóni egyetemes zsinaton – a „Nagy” jelzővel tüntetett ki, 380
februárjában
a Római Birodalom államvallásává nyilvánította a katolikus
kereszténységet.
A császár e híres, Thesszalonikében kibocsátott edictumán
kívül
számos további vallásügyi rendeletet alkotott, melyek az eretnekek, a
zsidók
és a pogányok helyzetét szabályozták, s melyek szövegét a Codex
Theodosianus
őrizte meg számunkra. (E császári rendeletgyűjtemény 429
és
438 között Nagy Theodosius unokájának, II. Theodosiusnak a parancsára
készült,
s róla kapta nevét.) Iole Fargnoli, a Milánói Egyetem római jogász
professzora
legutóbbi tanulmányában arra vállalkozott, hogy e rendeletek
alapján
mutatja be Nagy Theodosius valláspolitikai irányvonalát.
Mivel
a katolikus államvallás szilárdságát leginkább az eretnekségek
veszélyeztették,
a császár az eretnekekkel szemben lépett fel a leghatározottabban.
Megtiltotta,
hogy az eretnekek templomokat építsenek, s a már
meglévő
templomaikat elkobozta az állam vagy a katolikus gyülekezetek
számára.
Azt is megtiltotta, hogy az eretnekek magánházakban gyűljenek
össze,
s azokban végezzék istentiszteleteiket. Ezen kívül az eretnekeket
megfosztotta
végrendelkezési és végrendeleti öröklési képességüktől. Sokakat
vagyoni
büntetéssel sújtott, s számos eretneket kiutasított a városokból.
Halálbüntetést
azonban nem alkalmazott. A szankciók célja elsősorban
a
javítás volt: a császár arra törekedett, hogy az eretnekeket rászorítsa a
katolikus
hitre való áttérésre, s ha ez nem sikerült, az engedetleneket eltávolíttatta
a
városokból. A legtöbb problémát az ariánusok okozták, akiket
a
birodalom nyugati részében az uralkodóház is támogatott: Justina, II.
Valentinianusnak,
a
négyévesen trónra került nyugat-római császárnak (375–
392)
az anyja, maga is az ariánus hitet vallotta, s állandó harcban állt Szent
Ambrussal,
Milánó (Mediolanum) katolikus püspökével.
A
zsidókkal szemben Theodosius rendkívül toleránsan viselkedett.
Egyik
rendeletében világosan kimondta, hogy a zsidó vallás gyakorlását
semmiféle
törvény nem tiltja. Igaz, hogy azokat a keresztényeket, akik 388ban
a
szíriai Callinicumban a püspökük biztatására felgyújtották a helyi
zsinagógát,
végül is – Szent Ambrus kérésére – nem büntette meg, az eset
után
mégis kiadott egy rendeletet, melyben szigorúan megtiltotta, hogy a
jövőben
bárki hasonló tettre vetemedjen.
Uralkodásának
első szakaszában Theodosius a pogányokkal szemben is
nagyfokú
türelmet tanúsított. Csupán a pogány áldozatbemutatást és a jóslást
tiltotta
meg, a többi pogány vallási szertartás végzését nem gátolta. A
pogány
templomokat nem záratta be, s a pogányok továbbra is összegyűlhettek
vallási
célból. A pogány istenek szobrait nem az államvallást sértő
bálványoknak,
hanem csupán művészi alkotásoknak tekintette. A pogány
kultúra
ellen egyáltalán nem lépett fel, a pogány költők, szónokok és filozófusok
szabadon
folytathatták tevékenységüket. Nem csoda, hogy a pogány
szerzők
általában rendkívül pozitívan értékelték Theodosius valláspolitikáját.
A
császár e toleráns magatartásával valószínűleg arra törekedett, hogy
biztosítsa
a maga számára annak a római arisztokráciának a támogatását,
melynek
jelentős része még pogány volt.
391-ben
a császár valláspolitikája radikálisan megváltozott: ettől az időponttól
kezdve
több rendeletet is kibocsátottak, melyek a pogány istentisztelet
valamennyi
formáját szigorúan betiltották; semmiféle pogány rítust,
vallási
szertartást nem volt szabad tovább végezni. Fargnoli szerint az ókori
olimpiai
játékok is e tiltó rendeletek nyomán szűntek meg.
E
valláspolitikai fordulat többek között azzal magyarázható, hogy a
császár
egyre inkább Szent Ambrus hatása alá került. Azt, hogy a császár
valóban
alávetette magát a milánói püspök akaratának, a szerző szerint jól
példázzák
a 390-ben történt híres események. Mint tudjuk, ebben az évben
Thesszalonikében
a katonaság egy helyi lázadás leverése után a császár
parancsára
megtorlásul szinte az egész lakosságot lemészárolta. Amikor
Ambrus
a vérengzésről tudomást szerzett, kijelentette, hogy Theodosius
mindaddig
nem léphet be a templomba, s nem járulhat a szentségekhez,
amíg
nyilvánosan bűnbánatot nem gyakorol. A császár meghajolt a püspök
akarata
előtt, és 390 karácsonyán Milánóban nyilvánosan bűnbánatot
tartott.
Tanulmánya
végén a szerző összegzi megállapításait és rámutat arra,
hogy
Nagy Theodosius valláspolitikai döntéseiben számos ellentmondást
fedezhetünk
fel. Úgy tűnik, hogy e döntések sokkal inkább eseti jellegűek
voltak,
s nem egy előre átgondolt, szisztematikus terv, kidolgozott valláspolitikai
program
részeit képezték.
Iole
Fargnoli: Many Faiths and One Emperor. Remarks about the Religious Legislation
of Theodosius
the
Great (Sokféle hit és egyetlen császár. Észrevételek Nagy Theodosius vallásügyi
jogalkotásához).
In: Revue Internationale des droits de l’antiquité LII (2005), 145–162. pp.
Sáry Pál