Klió 2008/1.
17. évfolyam
Középkor
Perújrafelvétel
III. Tasziló ügyében
A
Lothar Kolmer és Christian Rohr által szerkesztett tanulmánykötet darabjai
új
megvilágításba helyezik, mintegy perújrafelvételt kezdeményeznek
III.
Tasziló, Bajorország hercege ügyében.1 A Nagy Károly által létrehozott
egységes
birodalom megteremtése számos áldozatot követelt, ezek egyike
volt
III. Tasziló, a Bajorországban két évszázadon át uralkodó Agilolfing dinasztia
utolsó
hercege, akit trónjától a frank uralkodó nem valamiféle véres
katonai
vereség következményeként fosztott meg, hanem egy 788-ban
megrendezett
– mai szóhasználattal élve: koncepciós – perben. A pert megelőzően
Károly
jól kiszámított diplomáciai lépésekkel mind kül-, mind pedig
belpolitikailag
elszigetelte Taszilót, s végül – iurisdictiója alá vonandó
–
787-ben vazallusává tette. Fő vádként a Károlyhoz hű bajorok az infidelitast,
vagyis
a hűbérúr iránti hűtlenséget, valamint a harislizt, azaz a királyi
sereg
engedély nélküli elhagyását hozták fel Tasziló ellen – igaz, az utóbbi
cselekményre
állítólag negyed századdal a per előtt került sor.
Az
utolsó bajor herceg trónfosztása és az önálló Bajor Hercegség megszűnése
történetének
nehezen rekonstruálható volta a forrásanyag jellegéből
adódik:
a korabeli eseményekről csak frank elbeszélő forrásokból értesülhetünk,
s e
textusok a történéseket a 788-as trónfosztás tükrében, s azt
legitimáló
szemszögből adják elő.2 Az események láncolatának rekonstrukcióját
alapvetően
két forrás, az Annales regni Francorum és az Annales qui
dicuntur
Einhardi alapján ismerhetjük meg, az egyéb forrásokat inkább e
két
textus kiegészítéséhez, pontosításához, esetlegesen a velük való ütköztetéshez
hívhatjuk
segítségül. Sem az Annales regni Francorum, sem az
Annales
qui dicuntur Einhardi nem az adott történés esztendejében, hanem
valamivel
később keletkezett.
1.
Kolmer, L.: Tassilo überschreiben (9–21); Erkens, F.-R.: Summus princeps und
dux quem
rex
ordinavit: Tassilo III. im Spannungsfeld von fürstlichem Selbstverständnis und
königlichem
Auftrag
(21–38); Becher, M.: Zwischen Macht und Recht: Der Sturz Tassilos III. von
Bayern
788 (39–56); Pohl, W.: Bayern und seine Nachbarn im 8. Jahrhundert (57–66);
Freund,
S.:
Von Tassilo zu Karl dem Großen: Die Salzburger (Erz-)Bischöfe und die
Reichspolitik.
(67–88);
Rohr, Chr.: Hagiographie als Spiegel der Machtverhältnisse? Arbeo von
Freising
und die Gesta Hrodberti (89–102); Rob-Santer, C.: Die Darstellung des Feindes
in
der karolingischen Geschichtsschreibung. Historie zwischen Tradition und
Innovation
(103–120);
Lošek, F.: Sieben Fragen zu sieben ausgewählten lateinischen Denkmälern des
Salzburger
Frühmittelalters: Gemeinsamkeiten und Unterschiede (121–136); Dienstbier,
P.:
Bildung in der späten Agilolfingerzeit (137–154); Prochno, R.: Der Tassilokelch.
Anmerkungen
zur
Forschungsgeschichte (155–174); Diesenberger, M.: Spuren des Wandels.
Bayerische
Schriftkultur zwischen Agilolfinger- und Karolingerzeit (175–190); Lohmer,
Chr.:
Mythos Agilolfinger. Das Nachleben der Bayernherzöge in Mittelalter und Neuzeit
(191–210);
Dopsch, H.: Zur Gründung der Abtei Mattsee. Die erste Klosterstiftung Herzogs
Tassilos.?
(211–236); Knorr, B.: Zum Erkenntniswert der mittelalterlichen Epigraphik. Ein
Regensburger
Domherr und Stiftpropst in Mattsee (237–252).
A
Tasziló által a frank uralkodóknak, Pippinnek és Károlynak tett esküket
a
következőképpen összegezhetjük: 757-ben nagy valószínűséggel,
781-ben
pedig bizonyosan hűségesküt tett, majd 787-ben vazallusként vetette
magát
alá Károlynak. A 757-es hűségesküt a források szerzői a 787-es
vazallusi
esküből következtették vissza, s annak alapján értelmezték, vagyis
pontosabban
értelmezték tudatosan félre. Tekintsük át, hogy miben állhatott
a
hűségeskü(k) esszenciája. A hűségeskü lényegét kétségkívül a fidelitas
képezte,
ám e fogalom meglehetősen nehezen rekonstruálható. Érthetjük
alatta
két személy olyan viszonyát, amely alapján ezek kötelesek tanáccsal
és
tettel segítségére lenni, egymás javát előmozdítani és kárát megakadályozni.
Semmiképpen
nem határozhatunk meg azonban egy statikus definíciót,
tekintve,
hogy a (hűség)eskü az érintettek személyétől és helyzetétől
függött.
A VIII. században többfajta hűségesküvel találkozhatni a forrásokban:
786
vagy 792 után – a datálás vitatott – az alattvalói eskük újra szokásba
jöttek,
ekkortájt ugyanis egy összeesküvés résztvevői azzal próbálták
kimenteni
magukat, hogy nem ígértek Károlynak hűséget; ez szolgáltatta az
okot,
hogy minden tizenkét év feletti alattvalót eskü tételére kötelezte. Az
eskü
szövegét nem ismerjük, a 789-ből származó Legationis Edictumban
ránk
maradt, a királynak és fiainak teendő
sacramentum
fidelitatisban az
eskütevő
életének hátralevő részére ígéri meg hűségét (fidelis sum et ero)
– ám
e hűség bővebb tartalma nincsen kifejtve. Egy 802-ben keletkezett capitulare
tartalmaz
ugyan egyfajta felsorolást, amely a sacramentum fidelita-
tist
tevők számára kötelezőerővel bírt, ám az alattvalói eskü és a (vazallusi)
hűségeskü
közötti kapcsolat nem határozható meg pontosabban.
2. E
tárgykör közelmúltban megjelent magyar nyelvű irodalmából lásd Nótári T.: A
salzburgi
historiográfia
kezdetei. Szegedi Középkortörténeti Könyvtár 23. Szeged 2007; Források
Salzburg
kora középkori történetéből. Szeged 2005; III. Tasziló trónfosztása – adalék
egy
koraközépkori
koncepciós perhez. Jogtudományi Közlöny 2005. 503. skk.; Tassilo III’s
dethronement
– contributions to an early-middle-age show trial. Publicationes Universitatis
Miskolciensis.
Sectio Iuridica et Politica 2005. 65. skk.; Személyállapot és
társadalomszerkezet
a
kora középkori Bajorországban. Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis
Budapestinensis
42.
2005. 163. skk.; III. Leó pere és az Salzburgi Érsekség megalapítása.
Collega
2005/4. 55. skk.
Az
eskük szövegét nem ismerjük, tartalmukra legkönnyebben megszegésük
eseteiből
következtethetünk: ezek közé tartozott az adófizetés megtagadása
és a
contumacia, a frank hatalom alóli megszabadulás kísérlete
(dictione
abstrahere) akár lázongás, akár harci cselekmények révén, ugyanakkor
az
önhatalmú katonai akciók tilalmának megszegése is a promissiones,
a
sacramenta és a fidelitas semmibevételének minősült, tekintve,
hogy
a frank király engedélye nélkül senki ellen sem volt szabad támadást
indítani.
Ezek alapján nagy valószínűséggel megállapíthatjuk, hogy a hűségesküt
tevő
általában a frank főhatalmat volt köteles elismerni, s ennek
keretében
mindentől tartózkodnia kellett, ami ennek megsértését vonhatta
maga
után, azonban nem állapítható meg, hogy főszabályszerűen ezenkívül
hadsereg
kiállításának kötelessége hárult volna rá, illetve a belpolitika
autonómiáját
szintén nem érintette. A frank uralom elleni lázadás, vagyis a
hűségeskü
megszegése különféle szankciókat, végül pedig az adott államnak
(királyságnak,
hercegségnek) a Frank Birodalomba történő annexióját
vonta
maga után; tehát a fidelitas eskükénti kikényszerítése többek között
az
államközi kapcsolatok fontos eszközének bizonyult, azonban alkalmazásának
ez
csupán egyik tere, nem kevésbé volt jelentős országon belül az
alattvalók
hűségének biztosítására, valamint a vazallusi viszonyok létrehozására
–
mindezek közös momentuma a semper fidelis esse ígérete.
A
Taszilóval szembeni koncepciós perre 788-ban, Ingelheimban került
sor:
a frankok és az uralmuk alatt álló nationes találkozóján – az Annales
regni
Francorum szerint a többi vazallushoz hasonlóan, az Annales Mettenses
priores
szerint a többi bajor principesszel együtt – Taszilónak is meg
kellett
jelennie. Miután Tasziló elment Ingelheimbe, Károly elvitette Bajorországból
a
hercegnét, Liutpirget, a hercegi gyermekeket és a kincseket,
valamint
hogy a herceg megaláztatása teljes legyen, fegyvertelenül kellett
a
király elé járulnia. A frank optimates jelenlétében megtartott tárgyaláson
a
Károlyhoz „hűséges” bajorok súlyos vádakkal illették Taszilót, miszerint
az
még akkor sem volt hajlandó hűségesküjét betartani, miután túszokat
– s
ezek között saját fiát is – bocsátott Károly rendelkezésére; mindezen
tetteit
felesége, Liutpirg sugallatára tette, hasonlóképpen a hercegné – apja
trónfosztását
megbosszulandó – bujtotta fel férjét, hogy lépjen szövetségre
az
avarokkal. (Az avarokkal kötött szövetség kiváltképp nagy súllyal esett
latba,
lévén hogy ezek a keresztény világ, s ezzel a korabeli ius gentium
határain
kívül helyezkedtek el, következésképpen aki velük szövetkezett, az
egész
keresztény világgal fordult szembe.) Tasziló a vádak egy részét nem
tagadhatta,
hiszen önálló külpolitikája részét képezte, hogy más népekkel
kapcsolatot
vegyen fel, s ezeket saját belátása szerint alakította, ami természetesen
a
frank uralkodó szemében hűtlenségnek tűnt. Mindezen vádpontok
azonban
nem lettek volna elegendőek ahhoz, hogy Taszilót halálra
ítéljék,
illetve őt és utódait megfosszák a hercegségtől, valamint hogy a hercegséget
a
frank király kezére játsszák: a herceg korábbi állítólagos bűneit
kellett
előhozni, többek között a 757-es aquitániai hadjáratban elkövetett
harislizt,
vagyis a királyi had önkényes elhagyását. A vád jogi háttere ugyan
–
amint utóbb az elemzés kimutatja majd – pusztán a sereg engedély nélküli
elhagyásával
nem volt megalapozott, tekintettel arra, hogy a harisliz csak
a
IX. századtól számított halállal büntetendő cselekménynek. A bűnösség
kimondása
után Károlyt „kegyessége” és „rokoni érzései” arra indították,
hogy
ne engedje a halálos ítéletet végrehajtani; Taszilónak azt kellett kérnie,
hogy
hátralevő életét kolostorban tölthesse, ahol bűneit megbánhatja,
s
így legalább lelke üdvéről gondoskodhatik – a herceg tonzúrázására 788.
július
6-án került sor, majd Jumieges-be száműzték. Hasonlóképpen fiait,
Theodót
és Theodbertet, valamint feleségét, Liutpirget és leányait, Cotaniát
és
Hrodrudot is – egymástól szigorúan elkülönítve, feltehetően más-más
–
kolostorba zárták, amivel még azt is meggátolták, hogy az Agilolfing-dinasztia
házasságok
révén fennmaradhasson.
Az
Annalesek elbeszélése túlontúl harmonikusnak és lekerekítettnek
tűnik
ahhoz, hogy teljességgel megfelelhessen a valóságnak: Tasziló védekezése
mindenestül
hiányzik – hiszen hivatkozhatott volna a 763-as események
kapcsán
betegségére –, beismerő vallomása is irreálisan bűnbánó
benyomást
kelt. Mind Tasziló gyermekei kolostorba zárásának, mind Bajorország
a
Karolingok birodalmába történt annektálásának jogi megalapozottsága
igen
kétséges, hiszen Tasziló tonzúrázását követően de iure fiának
kellett
volna az Agilolfingek öröklési jogát biztosító Lex Baiuvariorum rendelkezése
szerint
átvennie a hercegséget. Ugyanakkor ezen eset némiképp
jellemzi
a középkori jogérzék működését, mivel nem a sérthetetlennek vélt
jogot
változtatták meg, illetve interpretálták a tényállásnak megfelelően,
hanem
olyan, a törvénynek megfelelő tényállást konstruáltak, ami a kívánt
politikai
eredményre vezetett – nem vitatták el Tasziló gyermekeinek és
feleségének
igényét a Bajor Hercegségre, viszont személyi státuszukat változtatták
meg
oly módon, hogy de iure már nem illette meg őket igényük
érvényesítése.
(Természetesen Nagy Károlynak lehetősége nyílott volna
Tasziló
mellett a család többi tagját is halálra ítéltetni, ám e drasztikus, a
kortársakban
és a bajor alattvalókban is várhatóan visszatetszést keltő megoldástól
nyilvánvalóan
visszariadt, s ezért megelégedett a Klostertoddal.)
Az
Agilolfing-dinasztia félreállítása kétségkívül nem volt jogilag megalapozott,
érdemes
azonban megvizsgálni, hogy Tasziló elítélése mennyiben
tekinthető
jogszerűnek, illetve az ellene felhozott vádak hogyan csoportosíthatók
és
minősíthetők. Megoszlanak a vélemények arra vonatkozóan,
hogy
az ítélet alapját elsődlegesen a 763-as harisliz jelentette-e, illetve a
harisliz
crimen maiestatisnak minősült-e, vagy pedig a harisliz az egyéb, a
herceg
ellen felhozott vádpontokhoz hasonlóan az infidelitas kategóriájába
tartozik-e,
amelyek együtt szolgáltak indokul az ítélethez. A kora középkorban
a
crimen maiestatis fogalma az antikvitás örökségének mintegy utolsó
összefoglalójánál,
Isidorus Hispalensisnél fordul elő, majd hosszabb időre
kivész
a használatból, s csak az Annales regni Francorum él e megnevezéssel
Nagy
Károly császárrá koronázását követően a pápa elleni összeesküvők
kapcsán,
ám ezen utóbbi előfordulás összefüggést mutat az antik hagyományt
–
kiváltképp Itáliában – feléleszteni igyekvőKaroling-reneszánsszal.
A
szintén a császárrá koronázás után keletkezett Annales qui dicuntur Einhardi
Taszilót
maiestatis reusnak nevezi – ám épp e döntő fontosságúnak
tekinthetőfordulat
hiányzik a korábban lejegyzett Annales regni Francorum
vonatkozó
részéből, s nagy valószínűséggel későbbi betoldás eredménye. A
Capitulare
Italicum 801-es bejegyzése is crimen maiestatisként határozta
meg
a harislizt, vagyis a hadsereg elhagyását az uralkodó engedélye nélkül,
e
capitulare azonban azt szolgálta, hogy a római és a langobard jog hiányait
pótolja,
s így egy sajátos mixtum compositumot, a római crimen maiestatis
és a
germán harisliz elemeit ötvöző, fő- és jószágvesztéssel járó tényállást
hozott
létre.
Az
Annales regni Francorum elbeszélését olvasva a per lefolyásáról feltűnővé
válik
a narratíva hézagmentessége: a jelenlevők viselkedése túlságosan
megkomponáltnak
tűnik, a vádak mintegy maguktól tolulnak elő, a vádemelők
személye
homályban marad, a király passzivitásba vonul, egyetlen
aktív
ténykedése a vádlott számára nyújtandó kegyelem kieszközlésében
nyilvánul
meg, a herceg pedig önként, saját kezdeményezésére, nem pedig
királyi
parancsra vonul kolostorba. Joggal merül fel a gyanú: a szerző nem
a
valós eseményeket kívánta dokumentálni, hanem Nagy Károly uralkodói
nimbuszát
növelve ideális keresztény uralkodóvá akarta stilizálni a Bajorországot
hatalma
alá hajtó királyt. A hivatalos frank propagandát közvetítő
Annales
regni Francorummal szemben reálisabb leírást olvashatunk az
Annales
Laureshamensesben, hiszen itt a frankok elleni szervezkedés és
a
felesége gonosz tanácsára megkötött avar szövetség indítják arra a herceg
addigi
bizalmasait, hogy uruk ellen valljanak, ami végül a frankok által
meghozott,
s csak Nagy Károly intervenciójának köszönhetően enyhített
halálos
ítélethez vezet. Az események itt már reálisabbnak, életszerűbbnek
tűnnek,
a passzív frank uralkodóról kibontakozó kép azonban változatlanul
kedvező
– ez feltehetően a Nagy Károlyhoz közel álló szerző, Richbod trieri
püspök
személyes rokonszenvének tudható be. A Murbachi Évkönyvek
(Annales
Nazariani) az Annales regni Francorumtől teljességgel eltérő, azzal
szöges
ellentétben álló verziót adnak elő – anélkül hogy következetesen
karoling-ellenes
forrásnak nevezhetnénk e művet. Ezek szerint Nagy Károly
Bajoroszágból
frank területre hurcoltatja Tasziló családját, a herceget
lefegyverezteti,
majd elítéltként tonsuratiója után kolostorba záratja. A király
itt
nem vonul háttérbe, illetve nem bújik meg a herceget vádoló bajorok
vagy
frankok mögött, hanem maga tárgyalja a herceg ügyét, és hozza meg
az
ítéletet, ami a kolostorba zárást jelenti – tehát nem halálos ítéletet, amit
csak
a nagylelkű kegy enyhít elzárásra.
A
Lechfelden tett vazallusi commendatióval – amelynek segítségével
Tasziló
illegitimmé tette a Bajorország elleni frank katonai akciót – súlyos
megaláztatás
árán ugyan, de a herceg megtarthatta hercegségét, ám ezzel
keresztülhúzta
Nagy Károly tervét, amely Bajorország teljes intergrálására
irányult.
Az ingelheimi perben vádként előhozott infidelitas önmagában
nem
állta volna meg a helyét, ezért Nagy Károly egy további vádpontot
kényszerült
kreálni: ez lett az árulással egyenértékű harisliz. Ugyanakkor –
amint
láttuk – sem az Annales regni Francorumban nem találhatni korábbi
utalást
erre a tényállásra (sem Tasziló kapcsán, sem egyéb kontextusban), a
hivatalos
verziótól független források pedig egyáltalán nem említik e kifejezést,
illetve
cselekményt még a 788-as események kapcsán sem. A harisliz,
a
királyi sereg 763-as elhagyása tehát nem más, mint fikció, s ezt, valamint
a –
ténylegesen csak 787-ben létrejött – hűbéri alávetettséget előfeltételező
infidelitast
legitimálandó torzította el a frank propaganda a korábbi évtizedek
eseményeit,
amelyeknek emlékezete, főként pedig jogi besorolása
már
egyébként is megfakult az egyre fogyatkozó kortársak körében. Más
nézőpontból
szemlélve az eseményeket azonban feltételezhetjük, hogy az
infidelitas
vádja elegendő lett volna Tasziló elítéléséhez – a koncepciós perek
természetrajza
ezt sugallja. A harisliz kiemelésével a frank propaganda
valószínűleg
külön hangsúlyt akart adni az immáron a királynak alávetett
nemesség
függő helyzetének és ebből eredő hadviselési kötelezettségének.
Vizsgálódásunk
végére talán nem maradt homályban, hogy Taszilót valóban
fraudator
fideinek tekinthetjük-e, vagy pedig csak a frank források
tendenciózus
beállításának tudható-e be e negatív jellemzés – világosan
megmutatkozott
azonban, hogy milyen folyamatok vezettek e végeredményhez
és e
kép kialakulásához. A frank uralkodó nagyhatalmi politikájának
nem
volt feltétlenül szüksége katonai összeütközésre ahhoz, hogy miután
ellenfeleivel
és ellenségeivel leszámolt, a hajdani Merowing-uralom alatt
álló
területen önállóságát immáron egyedüliként megőrző Bajorországot is
beolvassza
birodalmába, elegendőnek mutatkozott ravasz diplomáciai eszközökkel
elszigetelni
a hercegséget, s a maga számára megnyerni a bajorok
egy,
a majdani perben őt támogató csoportját. A perben nem csupán hajdani
vétkeit,
nevezetesen a 763-ban elkövetett harislizt, vagyis a királyi sereg
önkényes
elhagyását vetették Tasziló szemére, hiszen ez de iure nem lett
volna
elegendő a halálos ítélet kimondásához, hanem súlyos hűtlenséggel
–
számos, 757-ben és 781-ben tett hűségesküjének, illetve 787-es vazallusi
esküjének
megszegésével –, s az infidelitas legsúlyosabb megnyilvánulásának
számító,
az avarokkal kötött szövetséggel is vádolták. A halálos ítélet
végrehajtása
ugyanakkor nem hozta volna meg Károly számára a kívánt
eredményt,
hiszen Tasziló kivégzésével nem annektálhatta volna eo ipso
Bajorországot;
Tasziló – s vele együtt családtagjainak – kolostorba zárása
viszont
lehetővé tette a frank uralkodónak, hogy szabadon rendelkezzék az
immáron
uratlanná vált hercegséggel. Az Évkönyvek elbeszélései a tényeket,
helyesebben
a következményeket illetően számos ponton megfelelnek
a
valóságnak, az oksági viszonyokat azonban nem egyszer meghamisítják,
illetve
elkendőzik.
A
jogi helyzet tisztázatlanságát és Károly Bajorország feletti uralmának
nem
teljes legitimitását mutatja a 794-es Frankfurti Zsinaton Taszilótól kivett
nyilatkozat,
amelyben maga és utódai Bajorországra vonatkozó minden
igényéről
lemond – a továbbiakban a források nem tesznek említést Taszilóról,
az
egyetlen tény, amit róla megtudunk, hogy az egykori bajor herceg
egy
általunk nem ismert esztendő decemberének 11. napján egyszerű szerzetesként
távozott
az élők sorából.
Tassilo
III. von Bayern. Großmacht und Ohnmacht im 8. Jahrhundert. (III. Tasziló,
Bajorország
hercege.
Nagyhatalom és hatalomfosztás a 8. században.) Herausgegeben von Lothar
Kolmer
– Christian Rohr. Regensburg, Pustet, 2005. 256 old.
Nótári Tamás