Klió 2008/1.
17. évfolyam
Kora újkor
A
nemzeti identitás változása a koraújkori Angliában,
Hollandiában
és Svédországban
A
fiatal finn történész könyve a Studies in Medieval and Reformation Traditions
sorozat
109. kiadványaként látott napvilágot, melyben azt vizsgálja a
szerző
az 1685–1772 közti időszakban, hogy az állami jellegű szónoklatok
miként
funkcionáltak a három országban, mint a hivatalos politikai ideológia
médiumai,
s egyúttal milyen változásokat tükröztek e szónoklatok a
nemzeti
önazonosság megfogalmazásában.
A
témát azért tartja fontosnak, mert a nemzeti identitással kapcsolatos
legújabb
kutatások azt mutatják, hogy a XVIII. században, a modern nacionalizmus
kialakulását
megelőzően, fontos változások zajlottak le a nemzet
és a
haza újraértelmezésében. Ezen fejlemények közt elsőrendű jelentőségű
volt
a vallás szerepének és a vallási retorikának az átalakulása. A szerző tehát
arra
helyezi a hangsúlyt, hogy bemutassa, miként hatott a hagyományos
protestáns
eszmeiség illetve a felvilágosodás a nemzeti identitás változására.
Értelmezése
szerint a nyomtatásban is megjelenő állami jellegű szónoklatok
(pl.
hivatalos ünnepek alkalmával, vagy parlamentek megnyitásakor),
nagyjából
azt a szerepet töltötték be, mint ma a tömegkommunikáció. Milyen
állami
ünnepek léteztek pl. Angliában ebben az időben? A korszakban
minden
évben hivatalos állami szónoklattal emlékeztek meg a következő
XVII.
századi eseményekről: január 30-án a nemzet kollektív bűnbánatot
tartott
I. Károly 1649-es kivégzése miatt, május 29-én a restaurációt (1660)
ünnepelték,
november 5-én pedig az 1605-ös „Puskapor összesküvés” leleplezésére
(amikor
is meghiúsult a parlament felrobbantása) valamint a
„Dicsőséges
Forradalom” (1688) győzelmére emlékeztek. Ezenkívül évente
megünnepelték
a trónon ülő uralkodó koronázásának napját.
Bár
az állami szónoklatok mindhárom országban főként a templomokban
hangzottak
el, ezek különböztek az egyszerű istentisztelet alatti szentbeszédtől,
még
akkor is, ha történetesen lelkészek írták: „Az állami szónok
lat
a kurrens politika egy aspektusa volt, s nem olyan hitelvi relikvia, amely
nélkülözött
mindenféle politikai tartalmat.” Svédországban, mint külön politikai
rendnek,
különösen nagy volt a hatása az evangélikus lelkészeknek az
állami
szónoklatok terén: Angliával ellentétben itt nem képezte vita tárgyát,
hogy
ki legyen a szónok az országgyűlésben. Míg azonban Svédország és
Anglia
esetében államegyházról beszélhetünk, addig Hollandiában csak arról,
hogy
a református egyház a világi hatalom támogatását élvezte.
A
nemzeti identitás megfogalmazásában mindhárom országban használták
az
„Izrael metaforát”, mely népszerűmaradt ugyan a XVIII. században,
de
számos interpretációban, „különböző komolysággal és változó sikerrel”
alkalmazták
azt a szónokok. Az egyik verzió az volt, mely különösen krízisek
idején
jött elő, hogy az Úr megsegíti a bajban az adott népet, mint
második
Izraelt, ha megtartja az Úrral való szövetségét.
Anglia
esetében az 1688 utáni évtizedekben úgy jelent meg az Izrael-
metafora,
hogy az Úr kitüntette kegyével Angliát, amikor megóvta a katolicizmustól,
de
ez nem szükségszerűen jelentette Angliának, mint kiválasztott
népnek
a koncepcióját, mely koncepció azonban szintén jelen volt.
Sőt,
ennek olyan változata is létezett, hogy Anglia népe még sikeresebb is
lehet
annál, mint amilyen Izrael népe volt. Az 1720-as évek után azonban
az
Izrael motívum kezdte elveszíteni népszerűségét, sőt és az 1740-es évekre
több
szónok világosan elvetette Angliának, mint kiválasztott népnek a
gondolatát.
A különlegesség, sőt a küldetés tudata viszont megmaradt, csakhogy
immár
nem vallási, hanem világi értelmezést nyert: a felvilágosodás
térnyerésének
hatására Anglia mint követendő modell jelent meg az állami
szónoklatok
retorikájában, mégpedig az ország politikai berendezkedése, a
szabadságok
miatt.
Hollandiában
sokkal fontosabb szerepe volt az Izrael metaforának a
politikai
teológiában, de a XVII–XVIII. század fordulóján általában nem
partikuláris
jelentése volt, hanem éppen a protestáns nemzetköziséget, a
protestánsok
együvé tartozását fejezte ki.
Svédország
volt a három ország közül az, ahol az Izrael metafora leginkább
nemzeti
jelleget öltött a vallási-politikai homogenitásnak köszönhetően,
s
megjelent a „svéd Izrael” koncepció: itt a haza és az Izrael szavakat
egyenesen
szinonimaként lehetett használni a politikai retorikában. Ezt az
összefonódást
segítette a bibliai mintára („Izrael gyermekei”) megalkotott
„Svédország
gyermekei” kifejezés gyakori használata is a szónoklatokban.
A
legfontosabb elmozdulás a XVIII. században a nemzeti identitás újra-
értelmezésében
a szabadság fogalmában bekövetkezett változás volt. A
szabadságról
immár nem annyira vallási értelemben beszéltek, ami ebben
a kontextusban
a „pápizmustól” való függetlenséget, tehát a pápától való
fügés
hiányát jelentette, hanem tisztán világi, politikai értelemben kezdték
használni.
A szabadság retorikájának reneszánsza pedig szorosan összefüggött
a
klasszikus politikai gondolkodás és a klasszikus patriotizmus újjáéledésével
mindhárom
országban.
A
protestáns vallás és a szabadság kérdése Angliában összefonódott a
XVII.
században ( az utóbbit eredetét, forrását az előbbiben látták). Jellemző
példa
a „dicsőséges forradalom”: 1688-ban ugyanis Orániai Vilmos
a
„vallás és a szabadság” védelmére hivatkozva hajózott Angliába, hogy
elfoglalja
annak trónját. Hollandiában pedig a XVII–XVIII. században a
vallás
és a szabadság védelme mint Istentől kapott misszió jelent meg.
A
század közepén azonban változás következett a vallás és a szabadság
viszonyában,
amely leginkább Angliában érhető tetten. Az 1740-es évek
második
felében megjelent a „brit szabadság” fogalma, ami egyértelműen
azt
jelezte, hogy a nemzet új felfogása a szabadság fogalmán keresztül valósult
meg.
A brit alkotmány tisztelete, különlegességének hangsúlyozása
és
mint ideál nemcsak Nagy-Britannián belül volt jellemző, hanem a kontinensen
is,
gondoljunk csak Montesquieu művére: „A törvények szelleméről”
című
könyvét éppen ebben az időben adták ki (1748). Nagy-Britannia
egyenesen
mint a „szabadság földje” jelent meg maguknak a briteknek. A
protestantizmusnak
(mint a szabadság forrásának) dicsőítését immár magának
a
létező politikai rendszernek a dicsérete váltotta fel – ebben rejlett a
szabadság
záloga. A reflexiós pont pedig immár nem Izrael volt, hanem a
köztársaságkori
Róma lett a szabadság eszményképe.
Igen
szembetűnő volt a változás a szabadság retorikája terén Svédországban,
ahol
XII. Károly halála (1718) után az abszolutista kormányzást
egy
(igen gyenge királyi hatalmat engedélyező) fél évszázados alkotmányos
monarchia
váltotta fel 1720 és 1772 közt: ez az időszak, mint a „szabadság
kora”
vonult be a svéd köztudatba, bár magában a korban nem túl gyakran
használták
ezt a kifejezést. A szónoklatok központi eleme lett viszont az
abszolutizmustól
való megszabadulás.
Végül,
ami a felvilágosodás hatását illeti, alapvető lett a XVIII. század
folyamán
a természetre való hivatkozás a társadalmi viszonyok leírása terén,
ami
a nemzetfelfogás szekularizálódására óriási hatást gyakorolt. Ez is
elsősorban
Angliára volt jellemző. (Hollandiában és Svédországban az egyház
sokkal
konzervatívabb volt ezen a téren.) Nemcsak magára a természetjogra
(majd
a természetes jogokra) való hivatkozásra kell gondolni, hanem
magának
a természettudományos gondolkodásnak a behatolására a politikai
rendszer
felfogásába, melyben az intézményrendszert már nem a korábbi
organikus
módon láttatták (az emberi test, mint az állam analógiája), hanem
úgy,
mint a természet törvényszerűségeinek engedelmeskedő gépezetet. Ez
pedig
a fejlődés szekuláris fogalmát vitte be a nemzet koncepciójába, azaz
a
nemzet potenciális kiteljesedésének a gondolatát, mely magától a nemzettől,
annak
karakterétől függött.
Pasi
Ihalainen: Protestant Nations Redefined: Changing Perceptions of National
Identity inthe
Rhetoric
of the English, Dutch and Swedish Public Churches, 1685–1772 (Újraértelmezett
protestáns
nemzetek: A nemzeti identitás változó felfogása az angol, holland és svéd
egyházak
retorikájában
1685–1772) Brill, Leiden–Boston, 2005. 664 o.
Sashalmi Endre