Klió 2008/1.
17. évfolyam
Kora újkor
Burgundia
rendi gyűlése: tartományi kormányzás
Franciaországban
a felvilágosodás századában
A
XVIII. századi francia hatalmi struktúra kiváló ismerője, Julian Swann
londoni
professzor újabb tanulmányában az egyik legjelentősebb rendi tartomány,
Burgundia
és a központi hatalom viszonyáról fogalmaz meg új
szempontokat.
A szerző szakít a történetírás régi sablonjával, mely szerint
az
abszolutizmus tartományi szinten is teljesen maga alá gyűrte a rendi
intézményeket.
Azon
tartományokban, ahol egyáltalán meghagyta, csupán
formális
jogköröket engedett számukra. A tartományi rendi gyűlések a
XVIII.
században már csupán a középkor emlékei. Burgundia a tartományi
rendi
gyűlését megtartó tartományok közé tartozott.
Tanulmánya
elején a szerző historiográfiai áttekintést ad a XVIII. századi
tartományi
rendiség megítéléséről. A történetírás hagyományos felfogásának
gyökerei
a XIX. század közepére vezethetőek vissza. Théodore
Foisset
1842-ben szónoki fogásnak beillő kérdést tett fel: „Vajon mivé vált
Burgundia
tartományi rendi gyűlése XV. Lajos uralkodása alatt?” Egyszerű
választ
adott: „Semmivé.” Alexis de Tocqueville is úgy fogalmazott, hogy
csak
Bretagne-ban és Languedocban működött ténylegesen tartományi rendi
gyűlés.
Másutt az intendánsok teljhatalma érvényesült. A központi hatalom
helyi
kormányzásának abszolutizálása a XX. században is meghatározó
mértékben
jellemezte a történetírást.
A
történetírás csak napjainkra revideálta ezt a leegyszerűsített felfogást.
A
revízió tartalmának lényege az, hogy a helyi autonómiák a XVII. század
második
felében sem törtek össze teljesen a központi hatalom nyomása alatt.
Ezt
már Armand Rébillon is érzékeltette 1932-ben a bretagne-i tartományi
rendi
gyűlésről írott művében. A közelmúltban Marie-Laure Legay művein
kívül
elsősorban az angolszász történetírásban születtek új megközelítések
Julian
Swann, William Beik, és James Collins kutatásainak köszönhetően.
Ezek
szerint a tartományi rendi gyűlések a központi hatalom és a helyi társadalmi
elit
közötti párbeszéd színterei voltak. A XVII. század második fe-
létől
a tartomány a hagyományainak megfelelő adózási rendszert alkalmazott,
hogy
a helyi elit (nemesség, hivatalnokok) anyagi helyzetét erősítse, s
ezzel
potenciális helyi szövetségeseket szerezzen XIV. Lajos rendszerének.
A.
Rébillon kimutatta, hogy a breton rendi gyűlés jogköre a XVII. században
nemhogy
csökkent, hanem növekedett is. A breton rendek és Versailles
forradalom
előtti évtizedekben lezajlott vitái éppen abból adódtak, hogy a
rendek
megerősödtek a század folyamán.
Rébeillon
megállapításait ugyan nem cáfolták meg, de a történetírás még
sokáig
különlegesnek, egyedinek tekintette Bretagne helyzetét a monarchián
belül,
így felfogását a tartományi rendi gyűlésekről nem revideálta. M.
L.
Legay szakított ezzel a helyzettel az artois-i, cambrésis-i és a flandriai
tartományi
rendi gyűlések szerepéről írott művében. Megállapította, hogy a
XVIII.
század közepétől nőtt a jogkörük, több helyi kormányzati feladatot
átvéve
az intendánsoktól. A központi kormányzat hatalmának egy részét a
helyi
rendi gyűlésekre ruházta át. A megújult befolyásuk azonban ahhoz
már
nem volt elegendő, hogy komoly reformokat hajtsanak végre. 1789-re
népszerűtlenekké
váltak, mert nem képviseltek szélesebb társadalmi csoportokat.
Burgundia,
Bretagne, Languedoc és Provence mellett az egyik legnagyobb
rendi
intézményekkel rendelkező tartomány volt, ahol azonban a
királyi
hatalom is jól kiépítette a maga rendszerét. A dijoni intendánsnak
34
almegbízotti körzete volt a megfelelő apparátussal. Korábban a történetírásban
Burgundiáról
is az a nézet uralkodott, hogy tartományi rendi gyűlése
a
királyi kormányzás orgánumává satnyult, az intendáns azt fogadtatott
el
vele, amit akart. J. Swann mindezt megkérdőjelezi, bizonyítva, hogy a
rendek
igen aktívak voltak a helyi ügyek intézésében. Amikor az 1780-as
évekre
a központi kormányzat a pénzügyi csőd szélén állt, a burgundiai
rendek
jogkörük teljében, bizakodóan igazgatták a tartományt. Az 1787-ben
kibontakozó
országos méretűpolitikai válság azonban felszínre hozta, hogy
a
tartományi rendi gyűlés csupán agyaglábon járó óriás. Megtartotta ugyan
hagyományos
hatalmát, de a kormányzáshoz sosem kérte ki alattvalói hozzájárulását.
Az
abszolút királyi hatalomhoz hasonlóan, a tartományi rendi
gyűlés
politikai legitimációja is megkérdőjeleződött.
A
burgundiai rendek – régi hagyományaik alapján – háromévente, egy
hónapra
ültek össze három kamarás gyűlésükben, hogy megvizsgálják az
uralkodó
leiratait és a tartomány kormányzásának ügyes-bajos dolgait, s
döntsenek
róluk. A három rend követei azonban modern értelemben nem
testesítettek
meg semmilyen képviseletet. Az egyház 5 püspököt, 18 abbét,
22
székesegyházi követet és 26 perjelt delegált a kamarájába. A nemesi
kamarának
az a nemes lehetett tagja, akinek a tartományban nemesi birtoka
volt,
és aki apai ágon legalább négy generáció óta (született nemes) nemesi
címmel
rendelkezett. 1760-ban 247 ilyen nemes élt a tartományban, de a
rendi
gyűlésekre 100-nál többen ritkán mentek el. A közrend (harmadik
rend)
követei 26 városból érkeztek, legtöbbjük polgármester és városi tanácsos
volt.
A közrend követeit sem választották, hanem kijelölték. A legnagyobb
létszámú
a nemesi rend volt, így a legnagyobb befolyással bírt, de
formálisan
paritás volt a kamarák között, mert mindegyiknek egy szavazata
volt.
A
burgund rendi gyűlés a többihez képest rövid ideig ülésezett a Bourbon-
Condé
család valamelyik prominens tagjának az elnökletével. A gyűlésen
– a
bretontól eltérően – ritkán voltak heves kirohanások a királyi hatalommal
szemben.
A nyugodt légkör azonban nem azt jelentette, hogy a
rendekben
nem volt vitalitás. A csendes megegyezés hívei voltak, de érdekeiket
mindig
következetesen igyekeztek érvényesíteni. A központi hatalom
ezt
a módszert elfogadta, mert kiszámítható volt a számára.
Mivel
a rendi gyűlés ritkán ülésezett, hatalmi jogkörét a szünet idején
három
évre választott hét tisztségviselő (élus-k: „választottak”) gyakorolták,
akik
kamarát alkottak. Minden tartományi ügy végrehajtásában a választottak
kamarája
járt el, lényegében a hatékony működés letéteményese
volt,
a tartományi kormányzás „lelke”. A választottak tevékenységét szintén
a
rendi gyűlés által három évre választott hét elöljáró (alcades-ok) ellenőrizte,
ahogy
a rendi gyűlés állandó, fizetett alkalmazottainak (államtanácsosok,
ügyészek,
ügyvédek, mérnökök, kincstárnokok, pénzügyi és egyéb
tisztviselők)
munkáját is. Az elöljárók erről beszámolót készítettek a rendi
gyűlésnek,
és javaslatokat tettek a változtatásokra.
A
választottak a burgundiai társadalmi elit reprezentánsai voltak a három
rendből,
s általában szakképzettek voltak, akik jól ismerték tartományukat.
Ők
működtek együtt a királyi igazgatás helyi képviselőivel és az állandó
alkalmazottakkal,
az utóbbiaktól gyakorta szakértői véleményt kérve az
ügyek
intézéséhez. A választottakat és az állandó alkalmazottakat érdekközösség
fűzte
össze, egyfajta hálózatot alkottak, amelyet gyakran rokoni és
baráti
szálak is átszőttek. A tartomány ügyeit tehát kompetens intézmény
végezte.
A
tartományi kormányzás sarkkövei az adó- és pénzügyek voltak. A kortársi
vélemények
szerint az 1477-es burgundiai „alkotmány” a király és a
tartomány
rendjeinek szerződésén nyugodott. Ennek értelmében „a király
kér,
és a rendek hozzájárulnak”. A legfontosabb hozzájárulás az adózás
volt,
amelyet a király a rendi tartományokban nem egyszerűen kivetett, mint
a
többi tartományban, hanem kérést intézett a tartományi rendi gyűléshez.
Ülésezésének
mindig a taille adó megszavazása volt a legfontosabb célja,
amelyet
a rendek „adófelajánlásnak” (don gratuit) neveztek. Az adó végösszege
mindig
a királyi hatalom és a rendek kompromisszumának eredménye
volt.
Az új egyenes adók (fejadó, tized, majd huszad adó) bevezetésekor a
királyi
hatalom nem volt köteles a tartományi rendi gyűléshez folyamodni,
de
XV. Lajos kormányzata tanult a languedoci és a bretagne-i rendekkel
való
civakodásból, s Burgundiában a dolgok elébe ment. Nem közvetlenül a
rendi
gyűléshez, hanem a választottak kamarájához fordult, hogy egyezkedjenek.
Az
egyezkedést kemény csaták kísérték, de legtöbbször eredményes
volt,
a király által kért összegnél kevesebben állapodtak meg, s azt a tartomány
előre
kifizette. A választottak elérték, hogy az új egyenes adókat is ők
szedethetik
be, s nem az intendánsi adminisztráció. A választottak kamarája
a
kész megegyezést vitte a rendi gyűlés elé, amelyet általában sikerült
meggyőznie.
Ez volt az oka, hogy a rendi gyűlések viszonylag csendben
zajlottak.
Az
adók előre fizetését a rendek mindig előnyben részesítették, hogy
minél
inkább ellenőrizhessék a tartomány pénzügyeit. Az adóknak a rendi
adminisztráció
általi beszedése is előnyös volt a burgundiai elitnek. Az
előre
fizetett adó és a ténylegesen beszedett közötti különbség a rendeké
maradt.
1782-ben például 600 ezer livres taille adót szedtek be, de a királyi
adólistán
csak 552 ezer szerepelt. A nemesi fejadó összegében 1701-ben 31
ezer
livres-ben állapodtak meg, és 1789-ig ezt az összeget fizették. A nemesek,
a
dijoni parlament (legfelsőbb királyi bíróság) és a számvevő kamara
előkelőségei
gyakorta nem maguk fizették ki az adójukat, hanem annyival
többet
hajtottak be a közrendűektől, amennyiből az övéké is kitelt. A rendek
által
működtetett adózási rend tehát igen aránytalan volt, amelynek megreformálására
csak
1781-től történtek bátortalan lépések.
A
rendek a XVIII. század folyamán a pénzügyek mellett más igazgatási
jogkörökben
is megerősítették pozícióikat. Ilyenek voltak a közmunkák
(utak,
hidak, csatornák karbantartása, építése, folyamszabályozás stb.),
amelyekre
1688-tól erősítették meg a királynál jogosultságaikat. Cserében
az
infrastruktúra javítását vállalták. A XVIII. század első felében azonban
nem
sokat tettek. Az utak építése az 1730-as években kezdődött, és a század
második
felében vett nagy lendületet. 1757 és 1781 között a tartomány
megduplázta
az útépítésre fordított összeget, az igaz viszont, hogy ezt részben
a
központi kormányzat nyomására tette. Az útépítés kulcsa az útrobot jó
megszervezése
volt. Ennek köszönhetően a tartományban viszonylag fejlett
úthálózat
született, amelynek viszont nagy ára volt a társadalom számára.
Az
elöljárók már 1739-ben az útrobot megreformálását javasolták beszámolójukban
a
rendi gyűlésnek, de az elodázta a reformokat. 1775-ben Turgot
pénzügyi
főellenőr ugyan eltörölte az útrobotot, de 1776-os bukása miatt
sok
helyen nem hajtották végre, így Burgundiában sem. Ténylegesen csak
Calonne
pénzügyi főellenőrnek sikerült a népszerűtlen robotot útpénzre váltatnia
a
rendekkel.
A
hajózható csatorna építésére három ambiciózus terv született a rendek
részéről.
Az első (Charolais csatorna) a Saône folyót kötötte össze a Loireral,
a
második (Burgundia csatorna) a Saône és a Rhône, a harmadik (Franche-
Comté
csatorna) a Saône és a Rajna között épült. A XVIII. században
csak
az első készült el. 1781-től folyamszabályozásba és a folyampartok
kiépítésébe
kezdett a tartomány, hogy a Saône-t biztonságosabbá tegyék a
hajózás
számára. A központi kormányzat ezt a jogkört is leutalta a rendeknek,
s
vele újabb közpénzek kezelését. 1766-tól a tartományban lévő királyi
ménes
nevelése szintén a rendek kezébe került. Ez azonban kevésbé volt
olyan
sikeres, mint az említett tevékenységek.
A
rendek szorgalmazták a gazdálkodás jobbítását is, például a fajtiszta
juh
és marha állomány gyarapítását. A szőlőtermelésre és a borkereskedelemre
– a
tartomány jellegéből adódóan – különös gondot fordítottak. Az
uralkodóhoz
eljuttatott felirataikban a szőlőben való legeltetés és zöldségtermelés
betiltását
kérték. A városoknak a rendi gyűlés elrendelte, hogy
mindent
tegyenek meg a borkereskedelem támogatása érdekében. Kérték
a
bor nagykereskedelmi illetékének és a belső vámoknak a csökkentését. A
kereskedelmi
és a manufakturális vállalkozások támogatása viszont csak a
központi
kormányzat ösztönzésére született meg a század közepén. 1774től
a
választottak bábaasszony-képzést indítottak, amelyet tartományi közpénzekből
finanszíroztak.
Burgundiában
tehát lényegében a tartományi rendi intézmények kormányoztak.
Az
intendáns inkább csak közvetítője volt a központi utasításoknak,
semmint
végrehajtója. Itt a választottak kamarája végezte azt az
igazgatást,
amelyet az intendánsok az ország nagyobb részén, a rendi intézményekkel
nem
rendelkező adóelosztó körzetekben.
A
tartományi rendek kormányzását az 1787-től kibontakozó politikai
válság
során érték az első súlyos kritikák maguknak a rendeknek a képviselői,
különösen
a harmadik rend jogászai részéről. A nemesség csupán a
tartományi
autonómia megreformálását szorgalmazta, míg a harmadik rend
az
egész, rendi privilégiumokon nyugvó rendszert elavultnak tekintette épp
úgy,
mint az abszolút királyi hatalmat. Az egyik legsúlyosabb vád az volt,
hogy
a választottak kamarájának nincs valóságos felelőssége, ezért korrupt-
tá,
megvesztegethetővé vált. A másik a képviselet hiánya volt: a harmadik
rend
tényleges és aránylagos képviseletet kért, vagyis azt, hogy a tartományi
rendi
gyűlésben annyi képviselője legyen, mint az első két rendnek, és
az
együttes ülésen fejenkénti szavazást vezessenek be. Ennek elfogadásától
a
nemesség elzárkózott. Következményeként 1789 januárjában a két rend
között
megszakadt minden együttműködés, így a tartományi rendi gyűlés
gyakorlatilag
szétesett, s létét az országos politikai folyamatok is feleslegessé
tették.
Julian
Swann: Les États généraux de Bourgogne: un gouvernement provincial au siecle
des
Lumieres
(Burgundia rendi gyűlése: tartományi kormányzás a felvilágosodás századában).
Revue
d’Histoire moderne et contemporaine. No 53 – 2, 2006. p. 35–69.
Papp Imre