Klió 2008/1.
17. évfolyam
XX. század
A
II. Állami Duma frakciói
V.
A. Demin bevezetőjében hangsúlyozza, hogy az Orosz Birodalomban az
1907.
február 20-tól június 3-ig ülésező II. Állami Dumában voltak jelen az
összes
fő politikai párt képviselői. A dumáról először publicisztikai és memoár
jellegű
művek láttak napvilágot, majd nagyobb forrásbázison nyugvó
monográfíák.
A szerző kiemeli többek között V. I. Gerje, V. D. Nabokov
és
A. I. Kaminka, V. Obnyinszkij, A. Levin, V. V. Selohajev, D. A. Kolesznyicsenko
és a
legújabbak közül V. A. Kozbanyenko könyveit. Pótlandó
hiányosságként
említi ugyanakkor a frakciók létszámának, összetételének,
ideológiájának
és egymással összefüggő taktikai lepéseinek vizsgálatát.
A
II. Állami Dumában kezdetben 491, az ülések végén pedig 517 küldött
tevékenykedett.
Demin frakciónként elemzi a létszám változásait, a képviselők
földrajzi
térségek és társadalmi rétegek szerinti sajátosságait, átlagéletkorát,
iskolai
végzettségét és az adott csoport politikai programjának
és
taktikájának alakulását. A duma balszárnyán a szociáldemokrata frakció
helyezkedett
el. 64 küldöttjük a duma 12 százalékát tette ki. A frakció
elnöke
I. G. Cereteli volt. Demin igen fontosnak tartja, hogy az Oroszországi
Szociáldemokrata
Munkáspártnak a minimális programját se lehetett
az
1906-os alaptörvények szerint működő dumával megvalósítani. Így a
szociáldemokraták
értelmetlennek vélték a testületbeli munkát, azonban a
frakció
mensevik és bolsevik része között lényeges taktikai és stratégiai eltérések
voltak.
Az előbbiek úgy vélték, hogy a polgári forradalom során a
hatalom
a polgári (kadet vezetésű) erőké lehet. A bolsevikok viszont nemcsak
a
kormányt, hanem a forradalmi mozgalmat dezorganizáló kadetokat
is
támadták és harcoltak hatalomra jutásuk ellen. Demin érdeme, hogy az
egyes
frakciókat primer források (az Oroszországi Föderáció Állami Levéltára,
a
Társadalom-, Politikatörténet Oroszországi Archívuma és a duma
gyorsírásos
anyagai) és politikai publicisztikájuk alapján elemzi.
A
szociálforradalmár (eszer) képviselők közül sokan mint pártonkívüliek
kerültek
a dumába, és főleg Nagy-Oroszország európai része értelmisége
középrétegét
és parasztságát reprezentálták. A dumában a taktikai kérdé
sekben
pártjuknál mérsékeltebb álláspontot foglaltak el. A népi szocialisták
(eneszek)
erős szellemi potenciáljuk révén, létszámuknál (18 fő) nagyobb
befolyással
rendelkeztek. Vezető posztokat töltöttek be, pl. az agrárbizottságban,
a
jogi és a föld-albizottságokban. A trudovik csoport létszáma és
összetétele
a II. Állami Duma idején többször változott. Az ülésszak végén
a 78
küldött igen eltérő paraszti, eszer, enesz, liberális és szociáldemokrata
szervezetekből
és pártokból került ki. A delegáltak között a szélső-baloldaliak
éppúgy
megvoltak, mint a mérsékelt beállítottságúak. Kétharmaduk
földműveléssel
foglalkozott, de a többiek is paraszti közegből származtak.
Vezetőik
a zemsztvo-értelmiség soraiból kerültek ki. Közülük M. Je. Berezin
vezette
az agrárbizottság törvényhozási albizottságát.
A
duma narodnyik frakciói blokkot alkottak. A parasztság súlyos helyzetéért
a
kormányt, a földbirtokosokat és a rajta élősködő többi réteget tették
felelőssé.
A duma segítségével akarták elérni, hogy az összes földesúri föld
ingyenesen
a parasztoké legyen. Fokozatos reformokkal, többségük a duma
révén
igyekezett megoldani a földkérdést és demokratizální az állami és a
helyi
közigazgatást. A narodnyik értelmiség egy része, miután meggyőződött,
hogy
a radikális reformok a kormányzati akadályok és a dumai döntéshozatali
mechanizmus
miatt kivihetetlenek, a forradalmárok irányába tolódott
el.
Miután a kormány elutasította a földek erőszakkal való kisajátítását,
a
duma védelme a parasztképviselők számára jórészt értelmetlenné vált.
A
trudovikok ugyan elérték a sztolipini agrárreform-rendeletek bizottsági
tárgyalását,
visszavonásukat azonban nem. Jelentős részük az amnesztiáról
szóló
törvényjavaslat mellett szavazott, amit azonban az Államtanács és a
cár
nem hagyott jóvá.
A
szerző szól a duma kisebb csoportjairól is. Az ukrán frakció autonómiát
próbált
elérni. A híres történész és közgazdász, P. A. Scserbina által
vezetett
kozák csoport, noha ellenségesen viszonyult a kormányhoz, szavazáskor
nem támogatta
a radikális lépéseket. A lengyel Kolo (Kör) frakció
46
tagja rendelkezett a dumában a legmagasabb iskolai végzettséggel. Közülük
harminchárman
R. Dmowski Nemzeti Demokrata Pártjából kerültek
ki.
A lengyel autonomisták alapcélja a konföderatívvá átalakított birodalmon
belüli
önállóság elérése volt. A muzulmán frakció fellépett a demokratizálásért
és a
mohamedán kultúra ápolásáért, konkrét politikai kérdésekben
azonban
megosztottság jellemezte.
Az
alkotmányos demokraták az ülésszak kezdetén 105, a végén 114 képviselővel
(sőt,
más számítás szerint 124-gyel) rendelkeztek, ami a delegáltak
24
százalékát jelentette. A kadetok az összes régióból és társadalmi rétegből
verbuválódtak.
Demin azonban kiemeli a gazdaságilag fejlett térségek és a
középrétegek
túlsúlyát. Tényleges vezetőjük az Alkotmányos Demokraták
Pártjának
elnöke, a híres történész, P. N. Miljukov volt, bár magába a dumába
nem
delegálták. A kadetok a dumában vezető tisztségeket töltöttek be, és
döntően
befolyásolták a napirendet és a kormányzati törvénytervezetek sorsát.
Noha
radikális reformokat hirdettek, értelmetlennek vélték a kormány
és a
duma összetűzését és a vagyonos rétegek érdekeinek negligálását. Az
előbbiek
a dumabeli bal- és jobboldal elégedetlenségét váltották ki és hozzájárultak
a
testület összeomlásához. Demin a (pártonkívüli) progresszivistákkal
kapcsolatban
kiemeli, hogy legtöbbször az oktobristákkal együtt szavaztak.
Az
utóbbiakról ellentmondásos levéltári adatok vannak, az biztos,
hogy
az ülésszak végén a duma létszámának 7 százalékát tették ki. Összes
képviselőjük
az ország európai részéből került a dumába, 46 százalékuk a
birtokos
nemességhez tartozott és jelentős hányaduk a bürokráciát képviselte.
Mérsékelt
liberális reformokat akartak, legtöbbször a kormány programja
alapján
és a jobboldallal összefogva. A duma 49 tagja (9 százalék) a
szélső
és a mérsékelt jobboldalhoz tartozott. Az előbbiek pl. az Orosz Nép
Szövetségéből,
míg az utóbbiak a beszarábiai centristák soraiból kerültek
ki.
Az oktobristákhoz közel hasonló volt a jobboldalon a földbirtokosok
aránya.
Demin a dumai jobbszárny vezetői közül kiemeli P. A. Krusevant,
V.
A. Bobrinszkijt és V. M. Puriskevicset. A jobboldalt egyesítette a forradalmi
mozgalom
és a föld nacionalizálása elleni küzdelem. Ugyanakkor a
hozzá
és az oktobristákhoz csatlakozó paraszt képviselők – igaz különböző
módon
és fokban – a paraszti földtulajdon kiszélesítésére törekedtek. Míg
a
szélsőjobb kezdettől akadályozta a duma munkáját, addig a mérsékeltek
bíztak
törvényalkotó tevékenységében, és csak kiélezett szituációban csatlakoztak
az
előbbiekhez.
A
II. Állami Dumában kulcspozícióban voltak a kadetok, a lengyel autonomisták
és a
trudovikok. Közülük bármelyik kettő, ha egyformán szavazott
és
megfelelő létszámú küldött volt jelen: többség jött létre. Demin elemzi,
milyen
programpontok alapján alakulhatott ki különböződumabeli többség,
és
melyek azok az ellentétek, amik erodálhatták ezeket a laza szavazói
csoportokat.
A
szerző a lehetséges variánsok között említi a balkadet, az ellenzéki,
a
jobbcentrista (centrista) és a balautonomista többséget. A balkadet
többséget
a kadetok és a trudovikok alkották, és a radikális demokratizálás
és a
dumabeli jogalkotó munka kötötte őket össze, ugyanakkor a két tábor
másképp
viszonyult a tulajdoni viszonyok átalakításához és a kormányhoz.
Az
ellenzéki blokkot a dumán belüli és kívüli szélsőséges erők az ülésszak
végére
teljesen destruktívvá tették. Demin komoly érdeme, hogy bemutatja
az
egyes csoportosulások időrendi, szervezeti változásait és létszámuk ala-
kulását.
A balkadet többség az agrárbizottságban pl. szemben állt a duma
jobbszárnyával
és az autonomistákkal. A centrista és a jobbcentrista többségben
lévő
erők a duma révén akartak radikális változásokat, ami viszont
elfogadhatatlan
volt a kormánynak. A balautonomista többség a lengyeleket
és a
szélsőbalt egyesítette. Ezt a csoportosulást Demin tisztán romboló
jellegűnek
tartja. A II. Állami Duma munkájában fontos helyet foglalt el
az
1907. évi költségvetés vitája. A szerző külön is elemzi ebben a kadetok,
az
eneszek, a trudovikok és a lengyel autonomisták szerepét meghatározó
motivációkat.
Miközben a dumában a büdzséve1 szemben balautonomista
többség
alakult ki, addig a költségvetési bizottságban a cikkelyenkénti tárgyaláskor
a
kormány javaslatát támogató jobbcentrista csoportosulás jött
létre.
Látható, hogy míg az előbbiek álláspontját a kormánnyal való szembenállás
határozta
meg, addig az utóbbiban, különösen a kadetok, hajlottak
a
megegyezésre. Demin szerint a büdzsé vitája jól mutatta, hogy lehetetlenné
vált
a duma és a kormányzat együttműködése.
A
szerző végkövetkeztetése az, hogy miután az Alaptörvények értelmében
a
duma nem buktathatta meg a kormányt, az pedig nem tudott a jogalkotásban
rá
támaszkodni, igy feloszlatása az alkotmányos rend védelme miatt
elkerülhetetlenné
vált. A II. Állami Duma szélsőséges fragmentáltsága
az
oroszországi társadalom állapotát tükrözte. A különböző társadalmi
rétegek
kevéssé hajlottak arra, hogy számításba vegyék egymás jogait és
érdekeit.
Ezért a választási törvény nem eredményezhetett tartós többségű
parlamentet.
Oroszország nem állt készen a gyors demokratizálódásra. Az
alkotmányos
rend és a népképviselet fenntartásának egyedüli lehetőségét,
Demin
szerint, az jelentette, ha választások alapján, az államigazgatási
tapasztalattal
rendelkező
és más csoportok érdekeit legalább részben figyelembe
vevő,
felső rétegek jutnak alapvető szerephez.
V. A.
Demin: Frakciji II Goszudarsztvennoj dumi (A II. Állami Duma frakciói).
Voproszi
Isztorii.
2006. 10. 25–41. o.
Kurunczi Jenő