Klió 2008/1.
17. évfolyam
XX. század
A
szovjet szociális intézkedések 1917–1936.
Jóléti
rendszer?
A
tanulmány a szovjet társadalombiztosítási rendszer főbb jellemzőit vizsgálja
az
1920-as években és a sztálinizmus korai éveiben. Az októberi forradalom
után
a többi európai kormány példáját követve a bolsevikok is jóléti
intézkedések
bevezetését ígérték. A tanulmány ezeket a reformokat vizsgálja
különböző
szempontok alapján: a társadalmi csoportok, melyeket érintettek,
illetve
a konkrét jóléti intézkedéseket és a módszereket, melyeket ezek
finanszírozására
alkalmaztak. A vizsgált korszakot három részre osztva a
szerző
először az 1917 és az 1921-es éhínség közötti reformokat tekinti át,
majd
a második részben az 1922 és 1927 közötti próbálkozásokat regionális
segélyek
bevezetésére, végül a jóléti intézkedések specializációjáról ír 1928
és
1936 között. Arra a következtetésre jut, hogy a szovjet jóléti rendszer
elég
speciális volt, eszközként használták az iparosítás előmozdításához, és
a
dolgozó embereket részesítették előnyben a munkanélküliek és munkaképtelenek
kárára,
akiket ezáltal, főleg a gazdasági válság után folyamatosan
kizártak
a jóléti rendszerből.
Az
ebben a periódusban bevezetett intézkedések azt mutatják, hogy a
szovjet
jóléti rendszer szinte teljesen a gazdasági fejlettségtől függött.
Emellett
elég speciális volt, mivel nem részesült mindenki alanyi jogon a
jóléti
juttatásokból. A kormány széleskörű jóléti programot dolgozott ki, de
csak
azon munkások számára, akik az elsővilágháború idején a legnagyobb
hozzájárulást
nyújtották a hátország iparosításához. A jóléti rendszer finanszírozása
is
másképp történt, mint az európai országokban. Voltak ugyan
kísérletek
a biztosítási pénzalapok egy kis hányadának centralizálására, de
ezeket
az alapokat nem egy központi szervezet irányította, amely elosztotta
volna
a javakat a térségek igényei szerint. A jóléti rendszert tehát nem az
állam
finanszírozta, hanem cégek, amelyek, mivel nem tudták a teljes jóléti
hozzájárulást
kifizetni, éppen azoknak adósodtak el, akiknek segíteni próbáltak.
A
szerzőtanulmányával azt kívánja bizonyítani, hogy a szovjet jóléti
intézmények
megnevezésére helytelen a rendszer szó használata, ahogy az
1920-as
években bekövetkezett változásokat is túlzás lenne reformoknak
nevezni.
A jóléti rendelkezések nagyon kis hatást gyakoroltak az emberek
hétköznapi
életére a szovjet társadalom minden rétegében.
A
tanulmány által jellemzett szociális intézkedések azt mutatják, hogy
mindennek
végső célja az ország gazdasági fejlesztése volt, és ez az egész
rendszernek
meghatározott funkciót adott. Ez új szemszögből világítja meg
a
rendszer diszkriminatív jellegét, mely az egyéneket a termelőképességük
szerint
rangsorolta, ahelyett, hogy javítani próbált volna szociális körülményeiken.
A
jóléti rendszer természetében bekövetkezett ilyen jellegű változás,
amely
a sztálinizmus korai éveiben felerősödött, felhívja a figyelmet a
gazdasági
megszorításokra, melyek akadályozták a jóléti programok kiszélesítését.
Dorena
Caroli a tanulmány első részében az 1917-es októberi forradalom
és
az 1921-es éhínség közötti társadalombiztosítási reformokat tekinti
át.
Ez idő alatt folyamatosan változott a társadalombiztosításba bevont csoportok
köre,
bár az októberi forradalom reményt ébresztett, hogy a bolsevikok
nemcsak
a proletariátuson fognak segíteni, hanem azokon a tömegeken
is,
akiket az 1917 előtti kormányok kizártak, úgy mint a munkaképtelenek
,
nők és gyerekek. A duma által 1912-ben előirányzott juttatások ugyanis
csak
a munkások 25 százalékára terjedtek ki, és csak olyan kulcsiparágakban,
mint
a bányászat, fémfeldolgozás, illetve a szárazföldi és vízi
közlekedés.
Ez mindössze hárommillió munkást jelentett az összes tizennyolcmillióból.
Ez a
tervezet tizenkét hetes betegségi és balesetbiztosítást is
jelentett
volna, de a háború meghiúsította a végrehajtását. Bár a bolsevikok
univerzális,
mindenkire érvényes társadalombiztosítási reformokat hirdettek
meg,
mégis ugyanazokat az iparágakat részesítették előnyben, mint az
orosz
kormány. Ebben az 1917. október 30-án meghirdetett programban
szerepelt
a baleset-, betegbiztosítás, egészségügyi ellátás, anyasági segély,
munkanélküli
segély, járadék a munkaképteleneknek és az özvegyi nyugdíj
minden
ipari és mezőgazdasági dolgozónak. Ezeket a segélyeket mind a
munkáltatók
hozzájárulásaiból fedezték volna. Ebből a tervezetből azonban
hamarosan
vissza kellett venni, mivel egyetlen kormány sem támogatta, és a
háború
utáni gazdasági viszonyok közepette a munkáltatók képtelenek voltak
kifizetni
a hozzájárulásokat. A dekrétum egy évvel későbbi módosítása
újra
bevonta a parasztokat és kézműveseket a társadalombiztosításba, bár
ez
nem sokat segített rajtuk a hadikommunizmus időszakában. Az egészségügyi
biztosítás
a munkásoknak is alig tudott segíteni, a parasztok pedig
csak
éhínség idején kaptak némi segítséget természeti juttatás formájában.
Az
1920-es nagy nyári éhínség után megkezdték a jóléti juttatások megnyirbálását.
Újra
kizárták a kézműveseket, parasztokat, cselédeket, boltosokat,
idénymunkásokat
és a juttatásokból való részesedést szakszervezeti tagsághoz
kötötték.
A
második részben az 1922 és 1927 közötti reformokról van szó, melyek
célja
egyrészt regionális biztosítási alapok létrehozása volt, megyei és járási
szinten,
másrészt a jóléti juttatások elosztásának ésszerűsítése, harmadszor
pedig,
hogy a központból tőkét irányítsanak az adóssággal küzdő regionális
alapoknak.
A reformok célja 1922 és 1927 között még mindig a Szovjetunió
iparosításának
elősegítése volt. Ez azt jelentette, hogy 1922-től évente
egymillióval
nőtt a jóléti juttatásokba bevont munkások száma, de a munkanélküliek
és
munkaképtelenek kárára. 1923-ban csak a munkások 10–20
százaléka
részesült a társadalombiztosításból, ami négy és félmillió embert
jelentett.
A biztosítási összegekben pedig nagy eltérések voltak, a tartományi
biztosítás
kevesebbet fizetett, mint a járási. A háborús sebesültekkel és
veteránokkal
szemben, akik vérükkel védték a kommunizmust, a munkanélküliek
csak
másodrangúnak számítottak az igénylők között.
A
vizsgált korszak harmadik szakaszában, 1931 és 1933 között a rendszer
célja
volt a különböző iparágak részére speciális biztosítási alapokat
létrehozni,
illetve a jóléti ügyek intézését átutalni a munkaügyi népbiztosságtól
a
szakszervezetekhez, fenntartva ezzel a jóléti juttatásokat a legtöbbet
termelő
munkások számára. Az első ötéves terv nem hozott változást a
társadalombiztosítás
rendszerében, nem helyezte kilátásba központi irányító
szerv
létrehozását. Az ötéves terv végére mégis sikerült némi haladást
elérni,
a bérek 71 százalékkal meghaladták a háború előtti szintet és kétmillióval
több
ember részesült biztosításban. 1929 májusában pedig először
vezettek
be nyugdíjat és osztottak ki hetvenezer jogosultnak. Az 1929-es
világgazdasági
válság a Szovjetunióban is éreztette hatását, inkább egyfajta
érzelmi
megrázkódtatást okozva. Attól tartottak, hogy mivel a világ gazdasága
romokban
hever, a nyugati hatalmak imperialista megoldásokat fognak
keresni
és háborút indítanak a Szovjetunió ellen. A válság hatására a szovjet
vezetés
csökkentette a munkanélküli segély mértékét és ezt az intézkedést
ideológiai
alapon indokolta meg: a nem-proletár elemeket kizárták, mivel
szerintük
a rendszernek a társadalombiztosítással a proletariátus érdekeit
kell
szolgálnia és az ellenség ellen irányulnia. Ezt Sztálin is megerősítette
1931-ben
egy iparosítási konferencián, kijelentve, hogy a szocialista rendszernek
különbséget
kell tennie szakképzett és szakképzetlen munkaerő,
nehéz
és könnyűmunka között. 1933-ban a társadalombiztosítás ellenőrzési
jogát
a szakszervezeteknek adták, akik így még több idegen elemtől szaba-
dulhattak
meg. Az 1930-as évek közepére tehát már elég kevés maradt az
1917-es
forradalom ígéreteiből.
Az
új szovjet kormány tehát nem olyan jóléti modell kiépítését tervezte,
amely
a kommunizmus, szolidaritás jegyében minden társadalmi csoportot
egyforma
juttatásokban részesített volna. Éppen ellenkezőleg, különbséget
tett
a szakképzett és szakképzetlen munkaerő, a szakszervezeti tagok és
szakszervezeten
kívüliek, a többet és kevesebbet termelők között. A tanulmány
új
perspektívákat nyit és új megközelítéseket ajánl olyan fontos kérdések
megválaszolásához,
mint: Hogyan tudta kezelni a szovjet kormány
és a
párt a szociális problémákat? Miért omlott össze a gazdaság az 1930as
évek
elején? Mennyiben tér el hozzáállása a szociális problémákhoz az
európai
kormányokétól? Különös tekintettel a munkanélküliség kérdésére,
mely
a nemzetközi munkásmozgalomban is nagy érdeklődésre tartott számot.
A
jóléti kutatások eredményeit nagymértékben segítheti a biztosítási
pénzalapok
mikrotörténeti vizsgálata. Egyének és társadalmi osztályok
helyzetének,
cselekedeteinek vizsgálata segíthet megérteni, hogyan fonódnak
egybe
az érzelmek és az anyagi érdekek. Ez különösen hasznos a
Szovjetunió
esetében, ahol a kommunizmus iránti politikai elköteleződés és
a
társadalombiztosítás anyagi érdeke közrejátszott az emberek millióinak
mindennapi
életében. Érdekes lenne vizsgálni, hogyan növelte az új rendszer
elfogadottságát
a jóléti juttatások emelése a sztahanovisták körében. A
rendszer
táplálta az emberekben a reményt és az elvárásokat, miközben folyamatosan
a
munkanélküliség fenyegető bizonytalanságában tartotta őket.
Az
1929-es gazdasági válság, a többi országhoz hasonlóan, a Szovjetunióban
is
tovább növelte a munkanélküliséget. Milliók számára a munkahely
elvesztése
az első lépést jelentette az adósság és a Gulág felé vezető
úton.
A hivatalos szovjet propaganda ezt sikeresen leplezte. Ennek bizonyítására
szolgál
a nemzetközi munkásmozgalom két vezetőjének, Beatrice és
Sidney
Webbnek 1932-es látogatása. Ott tartózkodásuk alatt elkápráztatta
őket
a Szovjetunió gazdasági haladása és az a tény, hogy a Szovjetunió
megoldotta
a munkanélküliség problémáját. Két évet szenteltek a Szovjet
kommunizmus:
Az új civilizáció (1936) címűmunkájuk megírásának, mely
üdvözölte
ennek az új civilizációnak a hajnalát, mely a szociális védelemre,
illetve
kulturális és politikai oktatásra épül. Ez azért is érdekes, mert a
Webb
házaspár megosztotta felfedezését Sir William Beveridge-dzsel, akit
életrajzírója
szerint befolyásoltak Webbék eredményei az 1942-es társadalmi
jóléti
programjának megírásában. A Beveridge-riport pedig a második
világháború
utáni európai országok többségének szociálpolitikáját meghatározta.
Beveridge
elképzelése a munkanélküliség csökkentésére több pon-
ton
hasonlított a Webbék által leírt elvekhez. Beveridge is állami felügyelet
alá
helyezte a termelést, de döntően eltért álláspontja abban, hogy szerinte a
teljes
foglalkoztatottság fenntartásához nincs szükség erőszakos kormányzásra.
Ami
igazán meglepő, hogy nemcsak Beveridge-t befolyásolta Webb-ék
odaadása
a kommunizmus iránt, hanem a hatás kölcsönös volt. A második
világháború
után a Szovjetunió olyan társadalombiztosítási rendszert vezetett
be,
mely magában foglalta a jóléti juttatások kiterjesztésének programját
a
kevésbé termelékeny társadalmi csoportokra is.
Dorena
Caroli: Bolshevism, Stalinism, and Social Welfare (1917–1936) (A bolsevizmus,
sztálinizmus
és a
társadalmi jólét, 1917–1936). International Review of Social History, XLVIII:1
(2003),
27–54.
Kovács Melinda