Klió 2008/1.
17. évfolyam
XX. század
XII.
Pius: új pápaportré
Eugenio
Pacelliben – aki 1876-tól 1958-ig élt és 1939-től haláláig ült Szent
Péter
trónusán XII. Pius néven – a történetírás hagyományosan „az utolsó
egyházfejedelmet”
látja, ahogy a RAI róla készült portréfilmje tömören
meghatározta.
Charles A. Coulombe magyarul is olvasható Krisztus helytartói
című
könyvében (JLX Kiadó, Budapest, 2005) „a pápa archetípusának”
minősíti,
legalábbis a huszadik században „kísérteties, távoli képét”.
Giancarlo
Zizola szerint (I papi del XX secolo, Newton, Róma, 1995)
„magányos,
kegyetlenül monarchikus halálával” egyidejűleg „egy korszak
zárult
le”. Antonio Spinosa monográfiájának (Pio XII. Un papa nelle tenebre,
Mondadori,
Milánó, 2004) eredetileg azt a provokatív címet adta:
„Az
utolsó pápa”, mármint a szó tradicionális értelmében. Közhelyszámba
megy
XII. Pius „merev konzervativizmusának”, „maradiságának” jelképes
szembeállítása
utódja, XXIII. János „a haladás erőit” kifejező reformjaival,
amire
nálunk az előző rendszerben még „ráerősített” a hivatalos marxista
szemlélet
(l. pl. Gergely Jenő: A pápaság története, Kossuth Könyvkiadó,
Budapest,
1982).
A
legutóbbi években azonban ez a merev vonalakkal megrajzolt, sötét
színekkel
megfestett Pius-portré módosulni látszik, talán nem függetlenül
egynémely
vatikáni változásoktól és Pacelli halálának közelgő ötvenedik
évfordulójától
sem: árnyaltabbá, történelmileg hitelesebbé válik. Ennek
egyik
legmeggyőzőbb bizonyítéka és legjobb példája az olasz „vatikanista”,
Andrea
Tornielli nagyszabású életrajzi-történelmi monográfiája, a XII.
Pius.
Eugenio Pacelli: egy ember Szent Péter trónusán (Pio XII. Eugenio
Pacelli.
Un uomo sul trono di Pietro, Mondadori, Milánó, 2007). A vaskos,
monumentális
könyv minden eddiginél alaposabb pápaportrét kínál,
eddig
ismeretlen – újonnan feltárt vagy csak mostanában megtekinthető
–
dokumentumok alapján. Életút- és életmű-rekonstrukciója nyomán olyan
egyházfő
képe bontakozik ki, akivel ugyan kétségtelenül véget ért egy
(egyház)történeti
korszak, de aki egyszersmind új és újító fejlemények elő
futára
vagy éppen elindítója is volt, „sokkal inkább, mint ma hiszik” (573.
o.),
s akinek pályafutását valóban tragédiák is szegélyezték, keretezték,
árnyékolták,
ám
ezek többnyire drámai történelmi korának tudhatók be, ahogyan
a
rituális rendszerességgel fejére olvasott bűnök, vétkek, mulasztások
jelentős
része sem a „sajátja” volt, hanem – Madáchcsal szólva – „a koré,
mely
szülte őt” s meghatározta mozgásterét, cselekvési lehetőségeit, amelyben
élnie,
harcolnia, s az egyház hajóját kormányoznia kellett. „A huszadik
század
legvitatottabb pápájának” (7. o.) csaknem húszéves pontifikátusa
(„ventennio
pacelliano”, 546. o.) nemcsak a század, hanem a világtörténelem
egyik
legsötétebb időszakára esett.
Mint
a mű alcíme (Egy ember Szent Péter trónusán) is jelzi, Tornielli
emberi
vonásaiban is meg akarja ragadni a megközelíthetetlenül fennkölt,
elérhetetlenül
hieratikus egyházfejedelmet, aki általában úgy él a kollektív
emlékezetben,
ahogyan leghíresebb fényképe megörökítette a lebombázott
Róma
romjai között, 1943. augusztus 13-án: a hívők fölé magasodva hosszú,
vékony
termetével, fehér ruhájában, átszellemült arccal az ég felé tekintve,
a
feszületet idéző, patetikusan széttárt karokkal. Tornielli Pacelli
„merevségét”,
hűvösségét” a szerepével és hivatásával való maradéktalan
azonosulással
magyarázza: „az ember eltűnt, feloldódott az intézményben,
teljességgel
azonosult vele” (14. o.). Az életrajzíró-történetíró végigkíséri
Pacelli
rómaiságának fejlődésútját a szigorúan pápahű („papalino”) „fekete
nemességhez”
tartozó régi római családtól a „nyílt város” hónapjain át, amikor
a
minden állami és politikai vezetője által sorsára hagyott Urbsban „ő
volt
az egyedüli fontos ember, aki a helyén maradt”, a „defensor civitatis”,
akinek
„tekintélye, erkölcsi hitele ez időben nagyobb volt talán bármely más
pápáénál”
(441. o.) a köztársasági-demokratikus éra „Róma vagy Moszkva”
jegyében,
„Krisztussal vagy Krisztus ellen” (460. o.) vívott politikai
„vallásháborújáig”.
Pacelli
volt talán a legrómaibb római pápa. De feltárulnak
az
ellenségei által nemcsak németbarátnak, de egyenesen „német pápának”
aposztrofált
Pacelli német kapcsolatai és németországi tapasztalatai is: a
müncheni
nunciusévek diplomáciai erőfeszítései, a „XII. Pius fekete dámájának”,
a
pápa rossz szellemének tartott, ám Tornielli szerint alaptalanul
megrágalmazott
Pascalina Lehnert nővér missziója, a nunciust életveszélybe
sodró
„spartakista” forradalom vihara, a nácizmus elutasítása éppen a
német
kultúra igazi értékei nevében, s a legyőzött Németország népének
megkímélését
szorgalmazó közbenjárás. Pacelli sosem tévesztette össze a
németséget
a nácizmussal.
Tornielli
megvédi „hősét” azok vádjaitól, akik reakciósnak,
(szélső)jobboldalinak,
fasiszta- és náciszimpatizánsnak bélyegzik. Kiemelt
figyelmet
és bő teret szentel Pacelli-Pius totaritarizmus-, fajelmélet- és
háborúellenességének,
a békepárti szózatoktól („Semmi sincs elveszve a
békével.
Minden elveszhet a háborúval.”, 321. o.) a zsidómentő akciókig.
Apológia?
Mindenesetre tudományosan megalapozottabb, mint a vádiratok,
melyek
„a hallgatás pápáját” már-már a fajüldözés bűnrészeseként pingálják
le
(Rolf Hochhuth iránydrámája, Peter de Rosa pamfletkönyve, Daniel
Goldhagen
botrány-historiográfiája és társaik). Meggyőződhet róla, aki egybeveti
e
Pacelli-monográfiát Pierre Blet jezsuita atya XII. Pius és a második
világháború
a Vatikán archívumai alapján című, nyelvünkön is publikált
dokumentarisztikus
kötetével (Új Ember, Budapest, é. n.). XII. Pius „fekete
legendáját”
(481. o.) a hatvanas évek balos hullámai terjesztették el. Milyen
alapon?
A római békeapostol hajthatatlan antikommunizmusa ellenére sem
volt
hajlandó a Szovjetunió elleni barbár hitleri agressziót keresztesháborúként
szentesíteni,
amiért akkortájt keményen támadta a fasiszta sajtó.
maga
viszont megvívta saját vértelen „kereszteshadjáratát” a „kommunista
veszedelemmel”
a második világháború után, Olaszországban az Olasz
Kommunista
Párt, nemzetközi porondon pedig az államszocialista rezsimek
ellen,
a politikai tömegmozgósítás modern eszköztára mellett („Isten
mikrofonja”
stb., 458. o.) a kiátkozás végső fegyverét is bevetve. Giuseppe
Saragat
szociáldemokrata politikus, akkori miniszterelnök és későbbi köztársasági
elnök
nem habozott kijelenteni, hogy 1948-ban „Olaszországban
a
kommunizmust XII. Pius állította meg” (465. o.), nem a kereszténydemokrata
De
Gasperi, akivel együttműködése nem volt zavartalan, s nem is
Amerika,
amelynek hatalmi világpolitikájával olykor nyíltan összekülönbözött.
Ezért
lett az antikommunizmus jelképe és bűnbakja. Ennek nyomán
tették
meg főreakciósnak nemcsak a politikában, de az egyháztörténetben
is,
elhallgatva, hogy a második vatikáni zsinat terve először benne, XII. Piusban
fogalmazódott
meg (456–458. o.), hogy VI. Pál „a második vatikáni
zsinat
előfutárának” nevezte (525. o.) és hogy aligha véletlenül lett „XII.
Pius
a legtöbbször hivatkozott pápa a második vatikáni zsinaton” (503. o.),
sőt
hogy ő „kezdte el, igaz nagyon óvatosan, az egyház reformját” is (458.
o.).
Hasonlóképpen elfelejtődött, hogy a „maradi” pápa állította először a
pontifikátus
szolgálatába a modern technikát és médiát (a mozit és a rádiót),
a
„pastor angelicus” avatott szentté a legtöbb nőt, ő „tette lehetővé a Biblia
tanulmányozása
történelmi-kritikai módszerének alkalmazását” a katolikus
egyházban
(14. o.) és ő fogadta el először a pápaság történetében társadalmi-
politikai
közegként a demokráciát (444–448. o.).
Mint
a fenti ízelítőből is kiderül, Andrea Tornielli újszerű történelmi
arc-
és pályaképet ad a „régimódi” pápáról, aki talán nem is volt olyan anak-
ronisztikus,
annyira korszerűtlen történelmi személyiség. XII. Pius legújabb
életrajza
a modernista elutasítás és a tradicionalista apologetika között alighanem
megtalálta
az arany középutat. Nem rehabilitáció ez, nem is restauráció,
hanem
történelmi rekonstrukció.
Andrea
Tornielli: Pio XII. Eugenio Pacelli. Un uomo sul trono di Pietro (XII. Pius.
Eugenio
Pacelli.
Egy ember Szent Péter trónán). Mondadori, Milano, 2007, 661 o.
Madarász Imre