Klió 2008/1.

17. évfolyam

XX. század

 

Vereség a győzelem kapujában: a politika uralma

a stratégia felett? A dekolonizációs politika kudarca

Dél-Arábia esetében

 

Bár a dekolonizációs folyamat már a két világháború közötti évtizedekben

kezdetét vette, igazi lendületét csak a II. világháború után nyerhette el. Felgyorsult

a még fennálló gyarmati rendszer erodálódása és a harmadik világ

országai fokozatosan megteremhették önálló nemzeti létüket. A szuverenitás

elnyerését azonban az esetek többségében az európai gyarmattartókkal

vívott véres felszabadító harcok előzték meg. Ebben a tekintetben Nagy-

Britannia sokkal szerencsésebbnek bizonyult például Franciaországnál. A

változásokat időben észlelve és arra a megfelelő időben és formában végrehajtott

kivonulással reagálva sikerült olyan katasztrófákat elkerülnie, mint

amilyeneket például a franciáknak Indokínában, vagy Algériában kellett

elszenvedniük.

 

Az egyetlen kivétel talán Dél-Arábia esete volt. Bár korábban Ciprus

és Malajzia feladása sem volt minden konfliktustól mentes, az Arab-félsziget

déli részének elhagyása a brit külpolitika tragédiájának bizonyult. Négy

évre visszatekintő függetlenségi harcot kellett megvívniuk a régió nacionalista

mozgalmaival, hogy aztán a Jemeni Népi Demokratikus Köztársaság

néven létrejövő marxista állam Moszkva szövetségesévé váljon. Emellett

azzal a tudattal kellett elhagyniuk a térséget, hogy lett volna lehetőségük

ennek megakadályozására: ha nem is uralmuk fenntartására, de legalább

a szakaszosan végrehajtott békés kivonulásra és térségbeli érdekeltségeik

biztosítására.

 

Az elszalasztott esélyt, ami végül vereségük katalizátorát képezte, az

Észak-Jemen területén 1962-ben kirobbant polgárháború jelentette. A konfliktus,

amit később Nasszer egyiptomi elnök csak a maga Vietnámjaként

emlegetett, vagy a résztvevő és támogató országok miatt az ’Arab Hidegháború’

úgynevezett helyettesítő háborújának is tekinthetünk, lehetőséget

biztosított volna Nagy-Britanniának, hogy titkos akcióival vereséget mérjen

a köztársasági erők oldalán küzdő egyiptomi csapatokra és ezáltal az arab

nacionalizmus eszméjére.

 

Clive Jones nyolc fejezetre osztott könyvében elsőként elemzi Nagy-

Britannia részvételét a jemeni polgárháborúban, illetve annak a külpolitikára

gyakorolt hatásait. A téma szigorúan történeti megközelítésének és rendkívül

részletes tárgyalásának köszönhetően az olvasó objektív képet kaphat

arról, hogy a titkos akciók miképpen válhattak a brit külpolitika legitim

eszközévé a Dél-Arábiai Federáció integritásának megóvása érdekében.

 

Clive Jones a beavatkozás előzményeit az 1956-os szuezi krízistől vizsgálja.

A brit hatalom tekintélyes vereséget szenvedett el ekkor, az általa

teremtett hegemónia pedig egyértelműen hanyatlásnak indult a régióban. A

konfliktus feszülté tette viszonyát Washingtonnal, Izraelhez fűződőkapcsolatai

szembefordították vele az arab világ országainak többségét. Mindezek

arra kényszerítették a Whitehallban székelő politikai döntéshozókat, hogy

egyoldalúan és nyíltan biztosítsák térségbeli érdekeltségeiket. A politikai

eszközök alkalmazása került ekkor előtérbe, azonban nem rettentek vissza

a katonai erő alkalmazásától sem, mint ahogy azt mutatta Jordánia esete

1958-ban, a Közel Keleti Főparancsnokság (MIDCOM) felállítása Ádenben

még ugyanabban az évben, az ománi hadjárat 1959-ben, illetve az Irak által

fenyegetett Kuvait 1961. júniusi megszállása.

 

Ádennek a brit külpolitikában betöltött szerepét elemezve a szerzőhangsúlyozza,

hogy az 1956 után értékelődött fel London szemében, amikor is a

szuezi kivonulás után a „Szueztől keletre” külpolitika stratégiai kulcspontjává

nőtte ki magát. Az 1950-es évektől rohamosan terjedő és mind szélesebb

körben népszerűségnek örvendő arab nacionalizmus ideológiája azonban

alapjában véve kérdőjelezte meg jelenlétének jogszerűségét, ami termékeny

talajra talált a régió lakossága körében is. Így hiába sikerült Londonnak

megnyernie magának a térség uralkodó köreit és a Déli Arab Emirátusok

Államszövetségének, a későbbi Dél-Arábiai Szövetségnek a létrehozásával

legitimálnia védnöki szerepét. Mindez nemhogy csökkentette volna, de még

inkább növelte irányukba az ellenállást és az Ádeni Szakszervezeti Mozgalom

keretében kibontakozó politikai aktivitás tulajdonképpen kiindulópontjává

vált a későbbi brit-ellenes fegyveres küzdelemnek.

 

Külön kihívást jelentett Nagy-Britannia számára az északi jemeni Imamátus,

amelynek uralkodói, különösen az 1948–1962 között regnáló Ahmed

Imám, fegyveres erővel próbálták kiterjeszteni befolyásukat az angolok által

uralt területek rovására. Ezek az akciók azonban összességében minimális

eredményekkel jártak, nem utolsó sorban az északi Jemen archaikus jellege,

illetve társadalmi-vallási megosztottsága miatt. Az 1962. szeptemberi

forradalom azonban döntő változást eredményezett ebben a tekintetben. A

köztársaságiak segítségére siető egyiptomi expedíciós erők ugyanis komoly

kihívást jelentettek Londonnak. Az általuk vallott és képviselt, a britek érdekeltségeit

alapvetően fenyegető ideológia tulajdonképpen a közvetlen

szomszédságukban emelkedett állami szintre. A modern felszerelésekkel

ellátott egyiptomi egységeket pedig már nem lehetett légierővel, vagy helyi

reguláris erőkkel visszaszorítani, arról nem is beszélve, hogy bármilyen

összecsapás a Szovjetunióval való konfrontáció kirobbanását kockáztatta

volna Szuez példája nyomán.

 

Jones külön fejezetben részletezi azokat a komoly vitákat, amelyeket

1962 őszén az új szanaai köztársasági kormány elismerésének kérdése váltott

ki a brit kormányon belül. Az a tény ugyanis, hogy ekkor a köztársasági

erők ellenőrizték az ország urbanizált régióit, és ezzel a lakosság mintegy

75 százalékát, illetve a royalista erők katonailag mindössze elszórt és koordinálatlan

gerilla rajtaütésekre voltak képesek, az előbbiek gyors győzelmét

vetítette előre. A régió stabilitásának – USA által is szorgalmazott – biztosítása

érdekében az elismerés mellett szólt az is, hogy általa lehetőség

nyílott volna nyomásgyakorlásra a Szallál-kormányra, hogy az ne támogassa

az Ádenben élő jemeni közösség brit-ellenes tevékenységét. Ezzel

szemben a ’revans Szuezért’ szellemében élő Gyarmatügyi Minisztérium

tisztségviselői – az ún. ’Ádeni Csoport’ hivatalnokai és katonatisztjei – arra

hívták fel a figyelmet, hogy az új jemeni rendszer elismerése - különösen

az egyiptomi beavatkozás függvényében – komoly morális válságot eredményezhet

a protektorátus brit-párti uralkodóinak és sejkjeinek körében, és

alapvetően negatív befolyást gyakorolhat a Dél-Arábiai Szövetség sorsára.

Utóbbiak véleményét igazolták és a kabinet habozását növelték a kérdésben

az október végi események: támadás érte a Jemennel szomszédos, brit

védnökség alatt álló területeket, jelentős csapást mértek a royalista erők a

köztársaságiakra Marib környékén, az egyiptomi erők megjelenése miatt támogatásukat

kérte Husszein jordániai király, valamint Szaúd király október

végi trónfosztásával és Fejszál király hatalomra kerülésével kezdetét vette

az Imám-párti erők intenzív szaúdi segélyezése.

 

A jemeni polgárháborúnak az angol–amerikai kapcsolatokra gyakorolt

hatását elemezve, Jones megállapítja, hogy a Whitehall állásfoglalását a

kérdésben csak tovább bonyolította a Jemeni Arab Köztársaság amerikai elismerése

1962 decemberében, majd pedig a Washington és az ENSZ együttes

nyomásgyakorlása Londonra a konfliktus békés rendezése érdekében.

Mint ahogy a szerző is hangsúlyozza, újra igazolódott a korábbi tapasztalat:

Nagy-Britannia már nem tehette meg, hogy politikájában figyelmen kívül

hagyhassa az USA elvárásait. Kennedy halálával azonban változás következett

be az USA jemeni politikájában. Utóda, Johnson ugyanis figyelmét

elsősorban Délkelet-Ázsiára koncentrálta, az Arab-félszigeten pedig főleg a

kialakult egyiptomi–szaúd-arábiai ellentét feloldására törekedett. A szerző

szerint a jemeni probléma ebből a szempontból már csak elhanyagolható

jelentőséggel bírt számára, ezért inkább annak korlátozását, mintsem megoldását

akarta.

 

A következő fejezetben Jones azokat a tényezőket veszi sorra, amelyek

rákényszerítették Nagy-Britanniát a küzdelembe való bekapcsolódásra a rá

nehezedő nemzetközi nyomás ellenére. 1963 februárjában Szanaa megszakította

kapcsolatait Londonnal a köztársasági rendszer elismerésnek késlekedése

miatt. Hiábavalóak voltak a konfliktus békés rendezésére irányuló

nemzetközi erőfeszítések is, az ENSZ helyszínre küldött csapatszétválasztási

erőinek tevékenysége hamar kudarcnak bizonyult. Nasszer egyiptomi

elnök sem volt hajlandó betartani a Szaúd-Arábiával is elfogadtatott Bunker

egyezményt (Jemenben állomásozó csapatai teljes kivonása és légitámadások

felfüggesztése), amivel csak azoknak a malmára hajtotta a vizet, akik

az ádeni pozíciók fenntartása mellett a ’bosszú az 1956-os megaláztatásért’

szellemét is szorgalmazták. Pozíciójukat csak erősítette, hogy 1963 októberében

lemondott Harold Macmillan miniszterelnök, aki bár végig tartózkodott

a jemeni köztársasági kormány elismerésétől, diplomáciájában

azonban végig nyitott tudott maradni Washington és az ENSZ irányában.

Ugyancsak az angolok eredménnyel kecsegtető közbelépését sürgették az

egyiptomiak royalista szimpatizánsnak tartott falvak ellen intézett megtorló

akciói, a jelenlétük ellen a lakosság mind szélesebb körében elterjedőelégedetlenség,

illetve a szanaai kormány működésével kapcsolatban mind gyakrabban

megmutatkozó kritika. Mindezeknek, illetve az Áden és a Federáció

területén egyiptomi és észak-jemeni támogatással kibontakozó zavargásoknak

köszönhetően a brit kabinet a diplomáciai lépések helyett fokozatosan

a megtorlás alkalmazása és – nem kis mértékben a Federáció uralkodóinak,

illetve Szaúd-Arábia diplomáciai nyomásgyakorlásának köszönhetően

– az ekkor súlyos csapásokat elszenvedő royalista erők támogatása mellett

kötelezte el magát, ami az 1963. december 2-i kabinetgyűlésen nyerte el

legitimitását.

 

Jones hangsúlyozza, hogy a hivatalos ’be nem avatkozás politikája’, a

határ mentén kialakult válsághelyzet súlyosbodása, valamint az intenzívebb

egyiptomi és észak-jemeni válaszcsapások esélye mind a konfliktusba való

nyílt belesodródás veszélyét rejtette magában. London emiatt csak korlátozott

jellegű büntető akciók végrehajtását rendelhette el. Csakhogy a köz-

társasági Harib városa ellen ezzel a céllal végrehajtott légitámadást követő

nemzetközi felháborodás egyértelműen bebizonyította, hogy erő alkalmazására

kizárólag titkos akciók keretében kerülhet sor.

 

Utóbbiak végrehajtására mind politikai, mind stratégiai szempontból kellő

harctéri tapasztalatokkal rendelkező katonák szerződtetése kínálkozott a

legideálisabb megoldásnak. Párizsban már 1963 júniusától egykori francia

és belga veteránokat toboroztak a royalista erők kiképzésére. Ez a francia

vezetés alatt megvalósuló akció azonban kevés bizalmat szült az Imám-párti

erők körében csekély anyagi és tárgyi támogatottságának köszönhetően.

Változás 1963 őszétől következett be, amikor ezek a zsoldos hadműveletek

a Whitehall politikai irányvonala módosulásának köszönhetően fokozatosan

brit irányítás alá kerültek. Jones kiemeli, hogy a brit támogatás elsősorban

a royalista erők legfőbb fogyatékosságainak – összeköttetés és a stratégia

elégtelensége – kiküszöbölésére irányult. Segítségükkel rövid idő alatt sikerült

a kommunikációs hálózat kiépítése, illetve a katonai tanácsadóknak

köszönhetően tekintélyes fejlődés következett be a royalisták gerillahadjáratában.

Továbbra is problémaként jelentkezett azonban a hatékony vezetés

hiánya. Komoly gondot jelentett emellett a megfelelőutánpótlás folyamatos

biztosítása is, amit még Izrael, majd később Irán titkos közreműködése sem

tudott enyhíteni. Ez ugyanis nemcsak az egyiptomiakkal vívott küzdelem

lehetőségeit és mértékét határolta be, hanem éreztette hatását a lakosság

körében is. Mivel a törzsek többségének lojalitása a kapott anyagi és

fegyvertámogatástól függött, így az egyiptomiaknak lehetőségük volt csapataik

elégtelen kiképzését és felszerelését, valamint azok nem megfelelő irányítását

megvesztegetéssel kiküszöbölni, ami nyomasztó légi fölényükkel és

felújított offenzíváikkal párosulva együtt eredményezte az Imám-párti erők

1964. tavaszi kudarcsorozatát.

 

A szerző a következő egységben az 1964. októberi választásokat megnyerő

Wilson-kormány hivatalba lépése után a Nagy-Britannia jemeni politikájában

bekövetkezett változásokat tárgyalja. Bár a kabinet továbbra is

megtagadta a köztársasági kormány elismerését, ezzel párhuzamosan azonban

a határ menti megtorló akciók minimális szinten tartására törekedett,

és felfüggesztette a Jemenben folyó titkos műveletek addigi támogatását. A

délen eluralkodó erőszakhullám miatt figyelmét elsősorban a Kairóval való

szívélyesebb kapcsolatok kialakítására, illetve a Federációra koncentrálta,

aminek archaikus felépítése helyett az egységes és független dél-arábiai állam

létrehozásának gondolatát hangsúlyozta.

 

Az új irányvonal azonban – mint ahogy azt a szerző is hangsúlyozza –

több szempontból is elhibázottnak bizonyult. A Brit Zsoldos Szervezet a ka-

binet döntése miatt kénytelen volt áttelepülni Szaúd-Arábiába, ahol további

működését jelentősen behatárolta az ország anyagi és politikai támogatásától

való kiszolgáltatottság, illetve a Federáció területén kialakított információforrásainak

elveszítése. Az új Dél-Arábia jövőjéről kialakított koncepció

szintén tévedésnek bizonyult. Az ugyanis egyfelől felbátorította a nacionalista

mozgalmakat, mivel abban a brit befolyás megszűnésének kezdetét

látták, másrészről elidegenítette Londontól a privilegizált pozícióikhoz

ragaszkodó Federáció uralkodóit. Ugyancsak kiváló lehetőséget hagyott

ki – különösen a royalisták 1965-ben elért győzelmei tükrében – amikor a

korlátozott, alapvetően védelmi célokat szolgáló titkos akciók támogatása

és kiterjesztése helyett a Jemenben kialakult egyensúlyi helyzet fenntartása

mellett kötelezte el magát. A status quohoz való ragaszkodással ugyanis

London elveszítette a lehetőséget, hogy előnyt kovácsoljon Nasszer elnök

szorult helyzetéből. Emiatt időt adott az egyiptomiaknak meggyengült pozícióik

megerősítésére, nem sikerülhetett befolyásának biztosítása még az

1966-os sterlingkrízis kirobbanása előtt, valamint a Federáció területén a

britek és szövetségeseik ellen irányuló terror remélt csökkenése helyett, annak

növekedése következett be. Helyzetének kiszolgáltatottá válásával így

nem maradt más választása, mint a „Szueztől keletre” politika radikális felülvizsgálata

és Dél-Arábiában elfoglalt pozícióinak feladása. Jones végső

konklúziója London arábiai politikájával kapcsolatban az, hogy 1956-hoz

hasonlóan Nagy-Britanniának ismét politikai vereséget kellett elszenvednie

akkor, amikor már a katonai győzelem küszöbén állt.

 

A könyv ismertetése nem lehet teljes anélkül, hogy ne hívnánk fel a figyelmet

az abban található aránytalanságokra, illetve pontatlanságokra. Vitathatatlan,

hogy Jones akadémiai szinten megírt munkája teljesebbé teszi

a történetírásban eddig mellőzött, vagy többnyire törzsi háborúra, illetve

royalisták–köztársaságiak harcára leegyszerűsített jemeni polgárháború képét.1

London és a dél-arábiai események egymásra gyakorolt hatásának bemutatásával

a konfliktus eddig ismeretlen aspektusaira hívja fel a figyelmet,

valamint újabb érdekes/értékes adatokkal gazdagítja a brit gyarmatbirodalom

visszaszorulásának történetét. Megítélésünk szerint azonban az egyes

folyamatok és események tárgyalásánál aránytalanság figyelhető meg. A

szerző az egyes résztémákat eltérőhangsúllyal mutatja be, gyakran elveszik

a részletekben. Érzésünk szerint emiatt – az ismeretek tagadhatatlan színesítése

mellett – sok esetben háttérbe szorul a munka főgondolatmenete, megnehezítve

ezzel az olvasó számára a folyamatok komplexebb, átláthatóbb

értelmezését. Hiányként értékeljük ezzel kapcsolatban azt is, hogy Jones

elsősorban a brit döntéshozatalra, a különböző elvek és nézetek között zajló

összecsapásra koncentrál. Ezzel szemben a dél-jemeni nacionalista mozgalmaknak

fokozódó aktivizálódásáról, illetve a brit beavatkozás tulajdonképpeni

eredményéről, azaz a zsoldosok jemeni működéséről csak eseti jellegű,

rövid utalásokat találhatunk. Ezt már csak azért is sajnálatosnak tartjuk,

mert véleményünk szerint ezzel pont az a mozzanat lett elhanyagolva, ami

a könyv igazi lényegét adhatná.

 

1. Két olyan, a polgárháború lezárulta után született mérvadó munkát szeretnék itt kiemelni,

amelyek a küzdelembe közvetve vagy közvetlenül bekapcsolódó országok részvételét

tárgyalják: Badeeb, Saeed. The Saudi-Egyptian Conflict over North Yemen, 1962–1970.

Boulder, Westview Press, 1986.; Rahmy, Ali Abdel Rahman: The Egyptian policy in the

Arab world – intervention in Yemen, 1962–67. Washington, DC: University Press of America,

1983. E könyvek azonban amellett, hogy az 1980-as években születtek, elsősorban

az egyiptomi beavatkozásra és annak az arabközi kapcsolatokra gyakorolt hatásaira koncentrálnak.

 

A bibliográfiát áttekintve ugyancsak feltűnő, hogy a szerző kizárólag

angol nyelvű irodalmakat használt fel. Habár tisztában vagyunk a ténnyel,

hogy a témával – érintettségének és adatgazdagságának köszönhetően – főleg

a brit történettudomány foglalkozik, mellettük azonban több mérvadó

értekezés is napvilágot látott már főleg arab, francia és német nyelven. Az

összefüggések árnyaltabb érzékeltetéséhez emiatt szerencsés lett volna közülük

legalább a jelentősebbeket felhasználni.

 

A kötetet olvasva, megítélésünk szerint, Clive Jones több állítása kiegészítésre,

illetve pontosításra szorul. Így például kissé elnagyoltnak tartjuk a

szerző azon megállapítását, miszerint Áden előnyös földrajzi fekvése csak

1802-ben keltette fel a brit külügymimisztérium érdeklődését (12. o.). Ezzel

a kijelentésével ugyanis megfeledkezik arról a tényről, hogy a Brit Kelet-

Indiai Társaság hajói már 1609-ben, illetve 1610-ben kikötöttek itt és sikertelen

kísérletet tettek kereskedelmi kapcsolatok kiépítésére. Szerencsés lett

volna Áden stratégiai szerepének részletezésekor említést tenni Napóleon

egyiptomi hadjáratáról is. A brit csapatok ugyanis a francia befolyás vissza

szorítására 1799 szeptemberében már megszállták ezt a területet, igaz azt

1801 márciusában – ha ideiglenesen is – feladták a franciák Egyiptomból

való távozását követően.

 

Egyetértünk a szerzővel abban a tekintetben, hogy Ahmed imám területi

követelése valóban fontos szerepet játszott a London által szorgalmazott

federációs gondolat megjelenésében. (14. o.) Fontos azonban említést tenni

arról a tényről is, hogy a brit részről felvetődött elképzelést a lokális sejkségek

és emirátusok vezetői 1954-ben még elutasították. Hogy 1959. február

11-én – és nem a szerző által megadott 1959. januári időpontban – az

elképzelés Déli Arab Emirátusok Federációja néven mégis megvalósulha-

tott, abban komoly szerepe volt a szocialista országok megjelenésének is

az északi részen. Segítségükkel ugyanis jelentős modernizáció ment végbe,

különösen a hadsereg területén. Így egyfelől Nagy-Britanniát a kommunista

veszély megjelenése, míg a lokális uralkodókat a modernebb fegyverekkel

eredményesebben harcoló északi reguláris és törzsi erők, illetve déli lázadók

együttesen kényszerítették korábbi álláspontjuk felülvizsgálatára és a

megegyezésre. Ki kell emelnünk ezzel kapcsolatban azt is, hogy a szerző

nem értékeli megfelelően az arab nacionalizmus szerepét sem, azt mindössze

csak az említés szintjén kezeli. Emiatt itt szeretnénk utalni arra a tényre,

hogy ez az ideológia nemcsak a lakosságra, hanem a felsőbb körökre is

nagy hatást gyakorolt. Amikor ugyanis 1958 márciusában az északi rész federációs

alapon csatlakozott az Egyesült Arab Köztársasághoz – létrehozva

ezzel az Egyesült Arab Államokat – az meghatározó folyamatokat indított

el a déli részen is. Itt elsősorban nem az utcai tüntetésekre kívánunk utalni,

hanem pl. Lahedzs szultanátus esetére. Ennek uralkodója ugyanis nemcsak

elhatárolódott a brit elképzelésektől, hanem egyértelműen kinyilvánította

szándékát az Egyesült Arab Államokhoz való csatlakozásról. Tervének valóra

váltását Nagy-Britannia fegyveres erővel való beavatkozása és a lemondatása

akadályozta meg.2

 

Sztereotip általánosításnak kell értékelnünk a szerző azon megállapítását,

miszerint Jemen diplomáciai fővárosában, Taizzban az uralkodó nem

engedélyezte külföldi képviseletek nyitását és működését. (19. o.) 1961-ben

a 20 ország közül, amelyek Jemenben akkreditálták képviselőjüket, 9 tartott

fenn állandó képviseletet az állam területén. Utóbbiak közül 3 (Egyesült

Arab Köztársaság, Irak és Szaúd-Arábia) Szanaában, míg a további 6 (Etiópia,

Nyugat-Németország, Nagy-Britannia, Olaszország, Egyesült Államok

és a Szovjetunió) Taizzban látta el országa érdekképviseltét.3

 

2. A Déli Arab Emirátusok megalakulásáról részletesebben lásd: Sheth, V. S.: South Arabia:

1959–1967. Mumbai, Somaiya Publications PVT. LTD., 1998. 45–63. o.

3. Shafaraddin, A. H.: Yemen. „Arabia Felix”. Taiz, 1961. 70. o.

 

Pontatlan a szerző azon megállapítása is, miszerint Ahmed imámnak

1948. február 25-én sikerült megszilárdítania hatalmát. Szanaába, a felkelők

központjába ugyanis csak március 14-én vonult be, s véleményünk szerint

ez tekinthető a lázadás végpontjának, az önjelölt al-Wazír imám 26 napos

uralma végének. Szanaa város ulemmája csak ezt követően, március 15-én

nyilvánította hivatalosan is imámmá Ahmedet.4 Ugyancsak hozzávetőleges

számot közöl a megtorlás során kivégzett személyek számáról. Bár ebben a

tekintetben eltér az egyes szerzők által közölt adatok nagysága, annyi azonban

megállapítható, hogy a Jones által közölt 30 embernél többet fejeztek

le a vezető, al-Wazír mellett (23. o.). Az Ádenben székelő amerikai konzulátusnak

a jemeni politikai foglyok helyzetéről készített 1953. februári

jelentése szerint az 1948-as lázadás után az al-Wazír család öt tagja mellett

további 31 személyen hajtottak végre halálos ítéletet. Mellettük 138 embert

börtönöztek be, akik közül 67-en nyerték vissza szabadságukat a beszámoló

elkészültéig.5

 

Ugyancsak nem fedi teljesen a valóságot a szerző azon megállapítása,

miszerint az 1962. szeptemberi forradalmat kirobbantó Ali Abdul al-Mogni

hadnagy és 15 társa a későbbi köztársasági elnök, Abdullah asz-Szallál

hívei voltak. (25. o.) Al-Badr hatalomra kerülése után ugyanis egyszerre

négy, egymástól független szervezkedés alakult ki Jemen új uralkodójának

leváltására. Ezek közül kettő a hadseregen belül bontakozott ki a Mogni

hadnagy, valamint a Szallál ezredes vezette Szabad Tisztek körül. A döntő

különbség a két csoportosulás között az volt, hogy a Szallál-vezette csoport

kereste az együttműködést az északi törzsek vezetőivel. Amikor ez azonban

kudarcot vallott, letettek tervük végrehajtásáról. Mogni és társai ezzel

szemben az önálló katonai puccs végrehajtása mellett kötelezték el magukat,

amit 24 órával azt követően hajtottak végre, hogy figyelmeztették őket

tervük leleplezéséről. Szallál ezredes előtt ez az akció mindaddig titokban

maradt, amíg a puccsisták ellenőrzésük alá nem vonták Szanaa stratégiai

pontjait és körül nem zárták az imám palotáját. Mogni hadnagy csak ekkor

küldött el Szallálért, aki a felajánlott elnöki címért cserébe hajlandó volt a

csatlakozásra.6 Pontosításra szorul a Mogni-féle csoport 15 fős tiszti létszámával

kapcsolatos adat is ugyanezen az oldalon. Csak az uralkodó otthonát

például hat tank és négy páncélozott jármű zárta körül. Ezzel párhuzamosan

ellenőrzésük alá vonták a katonai főparancsnokságot, laktanyákat, hírközlési

központokat, egyéb katonai objektumokat, raktárakat. Ugyancsak

figyelemre méltó az az incidens is, ami az al-kalai fegyverraktárnál robbant

ki. Az itt szolgálatot teljesítő 300 tiszt és katona ugyanis szembeszállt

al-Mogniékkal és a kirobbanó küzdelemben mintegy 80-an életüket vesztették.7

Szerencsésebb lett volna mindezek miatt, ha a szerző az esetleges

félreértések elkerülése érdekében egyértelműbben utal ezeknek a tiszteknek

az irányító szerepére és megadja a nekik engedelmeskedő katonai egységek

legalább hozzávetőleges létszámát.

 

4. Wenner, M. W.: Modern Yemen 1918-1966. Baltimore, The John Hopkins Press, 1967.

104. o.

5 al-Rashid, Ibrahim (ed.): Yemen under the rule of Imam Ahmad. Documentary Publication,

N.C., Chapel Hill, 1985. 106–111. o.

6 Schmidt, D. A.: Yemen: The Unknown War. London, Bodley Head, 1968. 21–28. o.; Step-

hens, R.: Nasser: A Political Biography. London, 1971. 387. o.; Stookey, R. W.: Yemen, The

politics ofthe Yemen Arab Republic. Boulder, Colorado: Westview Press, 1978. 229. o.

7 Schmidt, D. A.: i.m.. 28–29. o.

 

Tisztában vagyunk emellett azzal is, hogy szöveghűséget követel meg

a szerző részéről, amikor az egyes minisztertanácsi jegyzőkönyvek tartalmát

ismerteti. Szeretnénk azonban ezzel kapcsolatban utalni arra a tényre,

hogy az ezekben az iratokban foglalt ismeretek nem fedik mindig pontosan

a valóságot, gyakran kerülnek bele félreértelmezések és általánosítások,

így szükség van azok kritikai vizsgálatára. Szerencsés lett volna emiatt, ha

Jones ilyen esetekben – legalább lábjegyzetben – korrigálja az egyes pontatlanságokat.

Így például érdemes lett volna utalni arra, hogy valótlan az

az 1962. október 26-i kormányülésen elhangzott állítás, miszerint jemeni

repülőgépek hajtották végre a beihani szultanátus ellen intézett támadást.

(35. o.) Az akciót ugyanis csak egyiptomiak hajthatták végre, mivel ekkor

jemeni légierő képzett pilóta és bevethető gépek hiányában gyakorlatilag

nem létezett. Igaz ugyan, hogy csak 1956-ban 20 JAK vadászgépet szállítottak

le a szovjetek Jemennek. Azonban sem ezek, sem pedig a később

szállított gépek nem kerültek használatba: egy kezdő pilóta tragikus halála

után a repülőtereken hagyták őket megrozsdásodni.8

Apró kiegészítésre szorul a szerző azon megállapítása is, miszerint a

szaúdi légierőt az uralkodói család a tisztek megkérdőjelezhető hűsége miatt

nem vetette be. (41. o.) Erre ugyanis nem csak gyanú alapján, hanem

konkrét esetnek köszönhetően került sor: a kairói rádió 1962. október 2-i

bejelentése szerint a szaúdi légierő három tisztje repült az Egyesült Arab

Köztársaságba a royalistáknak szánt fegyverekkel és lőszerrel megrakott

gépükkel, ahol politikai menedékjogot kértek. Hat nappal később a Szaúd-

Arábiai Légitársaság két kiképzőgépének legénysége követte példájukat.9

 

Hozzá szeretnénk fűzi a szaúd-arábiai Najran ellen intézett egyiptomi

légitámadással kapcsolatban, hogy arra már 1963. január 7. előtt sor került

(61. o.). A Mekkai Rádió közlése szerint 1962. december 30-án az EAK

bombázói két hullámban már támadták a várost, melynek során egy nő és

két gyermek életét vesztette. Ezt követően az egyiptomi légierő a szerző

által említett 1963. február 13-i Nadzsran elleni akció mellett február 28án

bombázta még Khamis Musjat, illetve március 3-án támadást kíséreltek

meg Dahra város ellen is, amit azonban sikeresen visszavert a szaúdi légelhárítás.10

 

Elírásnak tudható be véleményünk szerint, amikor a szerző a jemeni

pénzegység nevét Mother Theresa Dollar-nak adja meg Maria Theresa Dollar/

Taler helyett (196–197. o.). Pontosításra szorul az a megállapítása is, miszerint

az 1934-es szaúdi–jemeni háborút lezáró békében utóbbi kénytelen

volt átengedni Dzsizzan tengerparti városát és az attól több mint 100 km-re

elterülő Nadzsran oázist Ibn Szaúdnak. Az 1934. május 20-án megkötött

„Muszlim Barátsági és Arab Testvériség Szerződés”, vagy más néven Taifi

Szerződés értelmében ugyanis a vitatott Nadzsran tartomány mellett Ásir

régiója is szaúdi fennhatóság alá került, aminek Dzsizzan városa csak részét

képezte.11

 

 8. O’Ballance, E.: The War in the Yemen. London, Faber, 1971. 55–56. o.

 9. Heikal, M. H.: Nasszer és kortársai. Budapest, Kossuth Könyvkiadó, 1973. 248. o.; The

Middle East Journal, XVII, No. 2. (Spring 1963)

10. The Middle East Journal, XVII, No. 2. (Spring 1963)

11. A szerződést részletesebben lásd: The Saudi Green Book 1934. Archive Editions, Archive

International Groups, Oxford, 1994.

 

Mindezek ellenére azonban összefoglalóan elmondhatjuk a kötettel kapcsolatban,

hogy az a XX. század történetének eddig ismeretlennek számító,

de annál érdekesebb részletét világítja meg. Ez a tudományos kutatáson alapuló

munka sikeresen egyesíti magában az eddig ismeretlen levéltári források

mellett a témakörben megjelenő angol nyelvű szakirodalmat is, amelyek

rövid áttekintése a bevezetésben lehetőséget nyújt az olvasó számára,

hogy megérthesse és megítélhesse a brit külpolitika viszonyulását a jemeni

polgárháborúhoz 1962–1965 között. A munka külön erénye információgazdagsága

mellett az ismeretek térképeken és ábrákon történő szemléltetése.

Olvasását számos privát napló bejegyzéseiből, vagy magánlevelezésekből

vett idézetek teszik tartalmasabbá és érdekesebbé, valamint segítik az események

elmélyültebb tanulmányozását, a folyamatok teljesebb megértését.

Kézbe vétele emiatt nemcsak a korszak történetével behatóbban foglalkozó

szakembereknek, hanem a téma iránt érdeklődő szélesebb olvasóközönség

számára is ajánlott.

 

Clive Jones: Britain and the Yemen Civil War, 1962–1965. Ministers, Mercenaries, and Mandarins:

Foreign Policy and the Límits of Covert Action. (Miniszterek, zsoldosok és bürokraták:

külpolitika és a titkos akciók korlátai) Sussex Academic Press, Brighton/Portland, 2004. 273. p.

 

Prantner Zoltán