Klió 2008/2.
17. évfolyam
Összefoglalás
Montenegró
története.
Az
őskortól a berlini kongresszusig, 1878-ig
I.
rész.
A
2006. május 21-én megtartott népszavazás eredményeképpen Montenegró
88
év után újra önálló, szuverén állam lett. Nevét a nemzetközi közvélemény
1918
óta csupán egy Jugoszlávián belüli turisztikai célpontként
tartotta
számon. A Fekete-hegység, azaz Montenegró/Crna Gora azonban
1918
előtt közel 1000 évig többnyire önálló politikai képződmény volt, s a
XIX.
század első háromnegyedének pánszláv romantikája „szláv Spártaként”
dicsőítette.
Oroszországon kívül ugyanis Montenegróban élt akkor az
egyetlen
önálló állammal bíró szláv nép.
Az
ország történetírása ugyan már a XVIII. században megkezdődött, a
modern
történettudomány módszereit felhasználó, rendszerező szemléletű
kiadványsorozat
megjelentetését azonban csak 1967-ben kezdték meg. 1975-től
majd
30 évet kellett arra várni, hogy 2004-ben, immár a kilátásba helyezett
népszavazás
feszült hangulatában, végre megjelenhessen a sorozat IV. kötete,
amely
1878-ig vezeti el az olvasót. Az V. kötet, amely a Montenegró első
nemzetközi
elismerésétől (1878, a Berlini Kongresszus) a II. világháborúig
tartó
időszakot tárgyalja majd, várhatóan 2008-ban jelenik meg.
I.
könyv. Az őskortól a XII. század végéig
A mű
a mai politikai határokon belüli földrajzi egységekkel, megnevezésekkel
kezdődik.
A nevét meg nem hazudtoló magas hegyvidéki tájjal, a
Podgorica
(akkori nevén Titograd) vidékén elterülő síksággal, valamint a
fennsíkokkal,
ahol egyes fontosabb városok találhatók. A fontosabb tájegységek
a
következők. A Tengermellék, kezdve a jellegzetes Boka Kotorskával
(a
továbbiakban az Öböl), s a hegyekbe emelkedő szűk parti sávval, ami
Bar
környékén kibővül, Ulcinjnál pedig szélesen lapályossá válik. Ómontenegró
karsztos
hegyvidéke a Szkutari (Shkodrai)-tótól Nikšić közeléig.
Zeta,
amely a Szkutari-tó környékével és a Zeta folyó völgyével a róla el
nevezett
alföldet fogja be. Brda (Hegységek), az alpesi jellegű Közép- és
Észak-Montenegró
elnevezése. Bihor és Budimlje, az ország előbbihez hasonló
jellegű
északkeleti csücske.
Paleolit-kori
ásatásokat csak egy helyen végeztek, a montenegrói–hercegovinai–
horvát
hármashatárnál. 5000–4500 évvel ezelőtti mezolit-kori
leletek
a mediterrán-jellegű területeken vannak. A neolit kultúrák is főleg
mediterrán
vonatkozásúak, de északon a közép-balkáni kultúra felé is hajlanak.
Kiemelkedő
bronzkori emlékmű egy nyílt szentélyféle, Lipci falunál
az
Öbölben, sziklára festett szarvasokkal és egyéb jelekkel, amelyek
az
észak-olaszországi Val Camonica sziklaábrázolásaival vethetők össze. A
Kr.
e. VIII–IV. századok halstatti kultúrájára számos tumulus emlékeztet,
helyenként
egyszerű erődítmények nyomaival is.
Az
első történeti emlékeket a görögök szolgáltatták, akiktől az illír népről
értesülünk,
s akik megemlítették a tengermelléki törzsek neveit, valamint a
mai
Budva helyén lévő görög kereskedelmi települést is. Risannál, valamint
a
Podgoricától nem messze, a Medun erődítménynél megalit falmaradványok
találhatók.
Az e területen létrejött illír törzsszövetség veszélyeztette a római
hajózást,
ezért a rómaiak hadjáratot indítottak ellenük. Az illír királynő, Teuta,
kénytelen
volt Risanba menekülni. A Kr. e. 228-ban kezdődő római uralomról
nem
csupán a Risanban, hanem két fontos útvonal mentén talált leletek is
tanúskodnak.
A partmenti római út Risinum (Risan)–Butua (Budva)–Olcinium
(Ulcinj)
településeket kötötte össze, a másik a Nikšić-Szkutari útvonalon
haladt
a Zeta és a Morača folyók összefolyásánál található Dioclea (Duklja)
városáig.
Mivel az újabb korban itt nem volt komolyabb építkezés, itt található
Montenegró
legjelentősebb ókori és kora középkori régészeti lelőhelye.
297-ben,
a Római Birodalom közigazgatási reformja idején ezt a vidéket Provincia
Praevalis
(Prevalis) megnevezéssel leválasztották Dalmáciáról, majd
az
Impérium kettéosztásakor a Keleti Birodalomhoz került. A két birodalom
határa
nem esett egybe a mai országhatárral: az akkori határ kettéosztotta a
Kotori-öblöt,
s Risan Dalmáciában maradt. Prevalis fővárosa Szkutari lett, a
provincia
innen terjeszkedett tovább a mai Albánia felé.
A
népvándorlás-kori keleti gót-dalmát birodalomhoz prevalisi részek is tartoztak,
Dioclea
így keleti határváros lett, amelynek keresztény püspöksége a
szaloniki
exarchia alá tartozott. A VII. század elején bekövetkezett avar-szláv
támadás
után kő kövön nem maradt. Konsztantinosz Porphürogennétosz írásaiban
már
megkülönböztette a horvátokat és a szerbeket. Bár azt nem határozta
meg,
hogy kik telepedtek le Prevalisban, de az 1118-ban Kotorban székelő
Mihajlo
királyról ezt írja: „uralkodója azoknak, akik horvátoknak nevezik
magukat”.
Amíg más városok romba dőltek, addig Kotor a római lakosság jól
megerősített
menhelyeként már a VI. században püspöki székhely volt. A népvándorlás
utáni
konszolidációval a partvidéken ismét fejlődésnek indultak a román
lakosságú
városok, míg a szlávok a hegyvidékek falvait lakták.
Porphürogennétosz
külön tájegységnek tekintette Duklját illetve Travuniát
(ez
utóbbi Kelet-Hercegovina és Dubrovnik vidéke). A XI. századra
datálható
„Bari genealógia” Szerbiát a hegyeken túlra (Transmontana) teszi.
A
legnagyobb jelenőséget a Kotortól Durazzóig terjedő Duklja fejedelemségének
tulajdonította.
E fejedelemségek eredetileg bizánci vazallusok
voltak,
de 1043-ban a dukljai Vojislav megverte a bizánci hadat és önállóan
kezdett
uralkodni. Sőt, Travuniát is elfoglalta, egyik fiát pedig megtette
Raška
uralkodójának. Másik fia Mihajlo (1050–1082) lett Duklja örököse,
s
elfoglalta Kotort is. Az unokák örökségi viszályai miatt azonban Duklja
meggyöngült,
és a partmenti sávra visszaszorulva ismét bizánci vazallus
lett.
Miután a szerb uralkodók – részben magyar segítséggel – kezdtek eredményesen
szembeszállni
Bizánccal, Duklja államisága megszűnt, és a kotori
városi
tanács 1186-ban elismerte Nemanja szerb nagyfejedelem uralmát.
II.
könyv: a XII. század végétől a XV. század végéig
I.
kötet: Montenegró a Nemanják korában
Duklja
meghódításakor Nemanja ugyanúgy járt el, mint minden más hódításnál,
valamennyi
várost kíméletlenül lerombolta, lakosságát elűzte. Kivételt
csak
Kotorral tett, ahol rezidenciát rendezett be magának. Mivel a
fentebb
tárgyalt I. könyv kultúrát ismertető része a dukljai romok között
gyönyörű
építészeti töredékeket mutat be, feltételezhető, hogy ott egy virágzó
kultúra
lett egyszerre semmivé.
Szerbia
ekkor már a Duna és az Adria között elterülő hatalmas birodalom
volt,
amely Boszniáig, illetve Bulgáriáig is kiterjedt. Nemanja egyes
birodalmi
részeket kiosztott a régenseknek, legidősebb fia, Vukan Duklját
kapta
meg. Igazi örökösének azonban ifjabb fiát, Štefant szemelte ki, aki
azután
koronát is kért magának a pápától a következő indokkal: a birtokában
lévő
Duklja „elejétől fogva nagy királyság volt”. Vukan azonban, Imre
magyar
király támogatásával, intrikát szőtt a koronaadás ellen és ideiglenesen
sikerült
is elűzniük Štefant. Utóbbi visszatérve mégis csak megkapta
a
római koronát. Volt még egy fivér, az agilis Sava szerzetes, aki a birodalom
ortodox
vallási jellege felett őrködött. Duklja így teljesen háttérbe
szorult,
nagybecsű ókori tartománynevét is felváltotta az általánosan használt
Zeta.
Politikailag csak a saját önkormányzattal bíró Kotor tűnt ki, kiváló
polgárainak
miniszteriális és diplomáciai szolgálata révén. Figyelmre
méltó
azonban, hogy a középkori Szerbia legjelentősebb uralkodója Dušan
(1308–1355)
mégiscsak Zetában kezdte karrierjét. Még gyermek volt, amikor
megbízták
Zeta kormányzásával, s az itteni urak segítségével sikerült
detronizálnia
apját. Az ő császárságának idején nyerte el Szerbia – Bizánc
rovására
– a legnagyobb kiterjedését. Szerbia egyre erősödő keleti irányultsága
Zetában
is a bizánci kultúra befolyását erősítette. E hatás alól kivételt
képezett
Kotor, amelynek tartós nyugati irányultsága kiváltképp az építészet
területén
hatott vissza Szerbiára.
2.
kötet. Montenegró a regionális urak korában
Dušan
birodalmát csak a személyi autoritás tartotta össze, halála utána az
egész
birodalom összezavarodott, minden nagyúr azután kapott, amit elérhetőnek
talált.
Ugyanakkor Nagy Lajos királyunk kiverte Velencét az Adria-
partról.
Dubrovnik is az ő védelme alá helyezte magát, mert az egykori
Travunia
új ura zaklatni kezdte. Megjegyzendő, hogy ugyanazon úr bírta
a
mai Herceg-Novihoz tartozó partvidéket is. Eközben Zetát mindinkább
uralmuk
alá vonták a történelem homályából felbukkanó Balšić fivérek,
akik
Dubrovnikkal jó viszonyt ápoltak, Kotort ellenben fenyegették. Emiatt
1371-ben
Kotor is Nagy Lajos védelme alá helyezte magát. Fel kell azonban
figyelnünk
a bosnyák bánra is, Tvrtko ugyanis „Isten és Lajos király
kegyelméből”
Bosznia uralkodója volt. Ő alapította Herceg-Novi városát.
Nagy
Lajos 1382-ben meghalt, mire az árván maradt Kotor az időközben
királlyá
lett Tvrtko védelme alá helyezkedett. Itt kell megemlíteni a törökök
1389-es
rigómezei győzelmét, amelynek eredményeképpen ők is történelmi
tényezővé
váltak a Balkánon. 1391-ben meghalt Tvrtko, s Kotor ismét magára
maradva,
Velence uralma alá helyezte magát.
Így
az Öböl keleti része, Kotorral együtt a következő harmadfél évszázadra
elrendezte
politikai helyzetét. Igaz, függött az Öböl bejáratától, amit
Herceg-Novi
„új” vára uralt, s amely a XV. század végéig egy hercegi család
birtokában
volt. II. Balšić 1385-ben halt meg. Ő Kotorból uralkodott
Albánián,
egészen Koszovóig. Utódai azonban nem örökölhették e jogokat,
és
visszaszorultak Zetára meg Észak-Albániába, fővárosuk Ulcinj volt.
Minderre
hatással volt Zsigmond magyar király politikája is. Sőt 1396-ban
Zsigmond
maga is járt erre, mikor az elvesztett nikápolyi csatából kerülő
úton
menekült. Amikor 1420-ban a Balšićok végleg kihaltak, Velence foglalta
el
Zeta egész tengerpartját nagyrészt a Szkutari-tóval együtt.
Montenegró
történelmének a Crnojevićek lettek a folytatói. Ómontenegró
járhatatlan
karszthegységeiben, a törökkel szemben Velencére támaszkodva,
a
XV. századtól kezdve létrehoztak bizonyos államiságot. Jelentőségük 1474ben
domborodott
ki, Szkutari ostrománál ugyanis a felmentő velencei hadak
éppen
a Crnojevićek által birtokolt területen át léphettek közbe. Három év
múlva
azonban Szkutari mégis török kézre került, 1482-ben pedig elbukott
Herceg-Novi
is. A gyáva várnagy ugyanis annak ellenére nem várta be Mátyás
király
energikusan megindított felmentő hadjáratát, hogy a várban magyar
katonaság
is állomásozott. Crnojevićet száműzték, a törökök elfoglalták
birtokait.
De rajtaütésszerűen visszatérve sikerült ismét befészkelnie magát,
egy
járhatatlan fennsíkon ekkor lett Montenegró székhelye Cetinje.
A
középkor végén ennyi maradt meg Dukljából: név szerint egy török
szandzsák,
valójában azonban egy eldugott, szabadon működő államocska.
Itt
jegyzem meg, hogy maga a Crna gora megnevezés írásban először 1376-ban
jelent
meg.1
1.
Igaz, más források szerint Milutin szerb király egyik XIII. század végén
keletkezett oklevelében
bukkant
fel. Az első olasz forrás 1348-ban még ugyancsak az eredeti megjelölést, a
Cerna
gorát használja. Ez a név fokozatosan váltotta fel a korábban használt Duklja
illetve
Zeta
megnevezést.
Crnojević
Djuradj az 1490–1496-os években uralkodott a szultán kegyéből,
velencei
asszonnyal az oldalán. Nevéhez fűződik e zűrzavaros korszak
legfényesebb
létesítménye: messze földön az első nyomdászműhely,
Velencéből
hozott gépekkel, de Montenegróban öntött cirill betűkkel. Az
első
könyvet 1484-ben nyomtatták, esztétikailag magas minőségű reneszánsz
díszítményekkel.
A kiadványok egyházi célokra készültek, az újonnan
alapított
– később megsemmisült, reneszánsz stílusú – cetinjei kolostor,
valamint
a nagy hiányokat szenvedő parókiák számára. Azután a szkutari
basa
mindezzel végzett és Djuradj Velencébe menekült.
III.
könyv. A XVI. század elejétől, a XVII. század végéig
XVI.
század: A zavaros történelmi idők következményeképpen az emberek
egy
része a hegyekben keresett magának a megéhetést lehetővé tevő biztonságos
helyeket.
A legalkalmasabb életmód az állattenyésztéshez társuló
bizonyos
mértékű földművelés volt. Társadalmilag a nagycsaládok szaporodásával
törzsek
alakultak ki, úgy, hogy a települések rendszerint a rokonsági
ős
nevét viselték, s önkormányzati rendszerben éltek a “fejes” (glavar)
vezetésével,
aki a falusi gyűléseket elnökölte, a szűk közösséget pedig kifelé
is
képviselte. A vérrokonság volt az első, s csak azután következett
a
többi közösségi forma, alulról felfelé egészen az államig. Az államiság
elvesztésével
a törzsek teljes autarkiába süllyedtek. Mindez névleg török
fennhatóság
alatt történt, de a fejesek kívánságára velencei oltalommal. Ez
az
ellentmondás valójában a törzsi világ tulajdonképpeni szabadságát példázza.
A
velencei érdek is az volt, hogy a Velencénél megmaradt partvidék
háta
mögött a török hatalom is laza legyen. Háborúskodások nem voltak
többé,
mindenki visszavonult a magáéba, kivéve, hogy a montenegrói pásztorok
időnként
felkeltek a török-tímár próbálkozások ellen. Harácsfizetésről,
katonai
szolgálatról hallani se akartak, s a törökök se igen kívántak a
montenegrói
szakadékokon hadakozni. Mindez odáig ment, hogy a montenegróiak
körében
spekulációk születtek arról, hogy valamely keresztény
országhoz
kellene csatlakozni. Magyarországot szemelték ki és küldöttséget
is
indítottak – Ulászló királyhoz! A természetes társadalmi evolúció viszont,
tekintettel
a török gyakorlatilag nem létező hatalmára és a heterogén
törzsi
rendszerre, végül is a cetinjei vladikánál (püspöknél) összpontosította
a
legfőbb autoritást.
XVII.
század: A montenegrói kormányzás legfelsőbb orgánuma a „zbor”
(gyűlés)
volt, amelyben minden montenegrói férfi részt vehetett. A döntések
törvényerejűek
voltak. A XVII. század elejétől azonban ismert a fejesek
tanácsa
is, amely a zbor végrehajtó szerve volt, s kivételes esetekben jogerős
döntéseket
is hozhatott. A tanács elnöke pedig a cetinjei vladika volt, mert
az
üléseket ott tartották. Így a főpap lett egyrészt Montenegró diplomáciai
képviselője,
másrészt belügyi döntőbírája is. A peres ügyek, a vidéki fejesek
szokásjogi
ítéletein át, ugyancsak a vladikánál végződhettek. A vladikát
azonban
a fejesek tanácsa választotta meg. A törökök mindezzel szemben
igyekeztek
érvényesíteni császár-centrikus rendszerüket, de elkerülhetetlenül
ellenállásba
ütköztek. Ezért valóságos hadjáratokat kezdtek indítani a
Hegységekbe,
de a magas hegyek előtt rendszerint megtorpantak. Éppúgy,
mint
Ómontenegró előtt is. Ez utóbbi esetében azonban más jellegű volt a
baj
– a szokásos rablóportyázások voltak ezek, amelyek nem csak a török,
de a
velencei területekre is kiterjedtek. Az ebből fakadó problémákat a vladikának
kellett
orvosolnia. Az ilyen jellegűincidensektől eltekintve, Ómontenegró
nyugati
irányultsága úgy nyilvánult meg a legnyomatékosabban,
hogy
ortodox egyháza vallási unióra lépett a Vatikánnal.
A
Candia-háborúzás alatt (1645–1669) a törökök visszaszorították Velencét
Korfura
és az Adriára. Ekkor kezdődött Ómontenegró és Velence hadi és
politikai
szövetsége. Sőt, a Kotor és Petrovac közötti négy határmenti törzs
velencei
fennhatóság alá helyezte magát. Ezt más törzsek is fontolóra vették,
törekvésük
azonban elakadt, mert a törökök sikertelenül ugyan, de igen keményen
megostromolták
Kotort. A montenegróiak körében azonban megmaradt
az a
megfontolás, hogy Velence segítségével lerázható lenne a török iga. Velence
nem
volt képes arra, hogy megfelelő segítséget nyújtson, igazi népfelkelés
viszont
azért nem jöhetett létre, mert más sem kellett volna, minthogy a
törökök
megakadályozzák a téli legeltetést. A moreai háborúban aztán, ami-
kor
Velence 1687-ben elfoglalta Herceg-Novit, a montenegróiak verték meg
a
török felmentősereget. A velenceiek megszállták Cetinjét, őket azonban kiverték
onnan
a törökök. Nagy remények lettek így semmivé, a moreai háború
idején
időnként – a Kotor feletti hegységben pedig tartós – sikerekkel járó
önfelszabadítási
harcok viszont más megfontolások szülőivé lettek.
XVIII.
század: A két háború csalódásai kikezdték Montenegró törzsi szeparatizmusát
is,
és az állami öntudat felé terelték. A rablóportyázások beképzeltséget
eredményeztek:
mi vagyunk a hősök, mások pedig gyávák. A harácskövetelésekre
fegyveres
felkelés volt a válasz. Mindennek gyújtópontjában álltak
az
Öböl feletti, járhatatlan hegység valóban felszabadult törzsei, amelyek
már
Dubrovnikot sarcolták meg a béke fejében. Oroszország Montenegró
iránti
érdeklődése nyilván összefüggött az 1710-es orosz-török háborúval.
Nagy
Péter cár küldöttei azért jártak Montenegróban, hogy felkelésre bíztassák
az
ottaniakat. Ez be is következett, de a háborúskodás török győzelemmel
zárult,
Danilo Petrović vladika (1670–1735) elmenekült. Először Bécsbe
ment,
ahol tárgyalásokat folytatott, majd tovább utazott Szentpétervárra.
Visszatértekor,
az újonnan kifejtett orosz ideológiára támaszkodva, felvetette
Montenegró
önállóságának gondolatát. Tőle erednek az első törvényi intézkedések
a
vérbosszú nyűgei ellen, illetve az, hogy a vladika tisztség örökös joga
szálljon
a Njegušból (Njegoš néven is) származó Petrović családra.
Montenegróban
azonban ekkoriban anarchia uralkodott, olyan elgondolások
kísértettek,
hogy a török birodalom szlávjai egyesülhetnének
Oroszországgal
– túl absztrakt volt még az önállóság perspektívája. Danilo
utódai
is egymás után jártak Szentpétervárra, ahol Vasilije vladika
1754-ben
kiadta Montenegró első történetét, a hatáskeltés érdekében sok
kitalációval.
Elérte, hogy az isztanbuli orosz követség hivatalos lépéseket
tegyen
Montenegró érdekében, azaz nemzetközi nyilatkozatban vállalja
Oroszország
védelmező szerepét. Vasilije Oroszországban halt meg, de
hazájában
sem bírt már senki valódi tekintéllyel. Az orosz mítosz azonban
különös
eredménnyel járt. 1766-ban egy (Dalmáciából való szerb) kalandor
állított
be Montenegróba, aki magát III. Péter orosz cárnak és Isten küldött-
jének
mondta. Šćepan Malit rajongva fogadták, szót fogadtak neki,
a
rend és a béke helyreállt. A fejesek utóbb keresztül láttak a jöttmenten,
de
sikere miatt békén hagyták. 1773-ban azonban egy török orvgyilkos
eltette
láb alól. Šćepan hagyatéka egy hivatásos karhatalmi csapat maradt,
és az
a felismerés, hogy mit is kíván igazán a nép. E felismerés birtokában
indult
1782-től Petar Petrović vladika. Mindenekelőtt a beszámíthatatlan
zbort
váltotta fel a képviseleti népgyűléssel, majd kikiáltotta Montenegró
és a
Hegységek függetlenségét.
A
Montenegró története III. könyv 1. kötetének figyelemre méltó része
a
„Városok a török uralom alatt” alcímet viselte. Tudnivaló persze, hogy az
orientális
külső mögött általában keresztény hívők is laktak. Igen jól példázza
ezt
a katolikus érseki székkel rendelkező Bar. A keleties jelleg ott
maradhatott
meg, ahol megmaradt a muzulmán lakosság, mint Ulcinjban
és
az északi vidékeken. Az egykor muzulmán jellegű Herceg-Noviban és
Risanban
teljesen kiveszett.
A
III. könyv 2. kötete sohasem jelent meg. Alighanem ennek kellett volna
tartalmaznia
a XVI–XVIII. századi keresztény kultúra áttekintését, mindenekelőtt
a
belső kotori öböl emlékeit (amely világörökségként védett táj). Ezt
a
történész szempontjából hatalmas tartalmi űrt az teszi különösen fájóvá,
hogy
Montenegró nyilvántartott műemlékeinek oroszlánrésze éppen ide tartozik.
Ezzel
a témával sajnos tekintélyes helyi történész nem foglalkozik, más
montenegrói
történészek érdeklődése pedig nem irányul e téma felé. Az Öböl
ugyanis
csak a második világháború után lett politikailag Montenegró része, s
hangulatilag
ma is „Montenegrón kívülinek” érzékeljük e tájat.
Montenegró
történelmének eddig tárgyalt, régen megjelent kötetei tárgyilagos
benyomást
keltenek ugyan, s gondosak a lábjegyzetek is, de különös
módon
nem tartalmaznak irodalomjegyzéket.
Istorija
Crne Gore. Redakcija za istoriju Crne Gore, Titograd.
Zarije
Bešić–Draga Garašanin–Jovan Kovačević: Od najstarijih vremena do kraja XII
vijeka.
I.
könyv, 1967.
Dr.
Sima Ćirkoivć–Dr. Dimitrije Bogdanović–Dr. Vojislav Korać–Dr. Jovanka
Maksimović–
Dr.
Pavle Mijović: Od kraja XII do kraja XV vijeka. Crna Gora u doba Nenjiča. II.
könyv,
1.
kötet, 1970.
Dr.
Sima Ćirković–Dr. Ivan Božić–Dr. Dimitrije Bogdaović–Dr. Vojislav Čurić: Od
kraja XII
do
kraja XV vijeka. Crna gora u doba oblasnih gospodara. II. könyv, 2. kötet,
1970.
Dr.
Gligor Stanojević–Dr. Milan Vasić: Od početka XVI do kraja XVIII vijeka. III.
könyv, 1.
kötet,
1975.
Megvalósítatlan
maradt a III. könyv, 2. kötet.
(A
cikk második része az augusztusi számunkban jelenik meg.)
Magyar Zoltán (Lektorálta: Szilágyi Imre)