Klió 2008/2.
17. évfolyam
Közép-, Kelet- és Délkelet-Európa történetéből
Az
orosz liberalizmus történetének vitás kérdései
a
legújabb oroszországi irodalomban
V.
V. Selohajev az utóbbi évtized oroszországi liberalizmus-kutatásával
kapcsolatban
három tényezőt emel ki: a fiatalabb tudósgeneráció tevékenységét,
az
új társadalmi szervezetek rendezvényeit és kiadványait, és végül
a tanulmányozott
témakörök bővülését. Az új intézmények közül különösen
fontos
a Liberális Misszió Alap, a Társadalmi Gondolkodás Intézete és
a
Szociális és Nemzeti Problémák Oroszországi Független Intézete 1998
és
2006 közötti tevékenysége. A szerző részletesen taglalja a liberalizmus
fogalmának
definíciós problémáit. B. G. Kapusztyin a klasszikus nyugati
liberalizmust
vizsgáló írásában a konkrét történeti és szociokulturális kontextusba
való
be illesztést, a fejlődési dinamika és a nemzeti sajátosságok
kiemelését
hiányolja. Szerinte nem lehet „egységes liberalizmusról” beszélni,
hanem
csak a liberalizmusok családjáról. A liberalizmus így formálódó
elmélet,
és a társadalmi-politikai élet problémáinak megoldási folyamata.
Fontos
a liberális koncepció triásza (a személyiség, a társadalom és az állam)
és a
négy „integráló szimbólum” (az individualizmus, az egalitarizmus,
az
univerzalizmus és a társadalmi és politikai intézmények tökéletesítése).
Az
utóbbiakkal lehet elhatárolni a liberalizmust a korszerűtlen és a modern
(konzervatív
és szocialista) konkurens eszméktől. Az oroszországi liberalizmus
meghatározásakor
is lényeges az egyén szabadságának, állampolgári
jogainak
és a társadalom és az állam kapcsolatainak figyelembe vétele.
Oroszország
utolérő típusú fejlődése miatt az ottani liberalizmust nem le-
het
klasszikusként és annak módosulásaiként értelmezni. Egy-egy társadalmi
csoport
a körülményektől függően lett liberális. V. O. Volobujev ezzel kapcsolatban
a
kezdeményező kisebbség szerepfunkcióit hangsúlyozza. Mind a
nemesség,
mind a polgárság, mind az értelmiség esetében csak kis részük
je
lenítette meg a liberális értékeket, és cselekedett azok alapján. A régi és az
új
liberalizmus fogalmának használata módszertanilag lehetővé teszi az adott
jelenség
fejlődési dinamikájának bemutatását. Míg Nyugat-Európában a liberalizmus
evolúciós,
addig Oroszországban „ugrásos” módon fejlődött.
Az
egyik legvitatottabb kérdés a legújabb orosz historiográfiában a hazai
liberalizmus
fejlődésének szakaszolása. L. T. Novikova és I. N. Szizemszkaja
három
periódust (a XVIII. századtól az 1850–70-es évekig, onnantól az
l890-es
esztendőkig és végül azt követően) különböztet meg. Egyes kutatók
az
orosz liberalizmus klasszikus formáját a XIX. század közepétől, míg
mások
a XIX–XX. század fordulójától eredeztetik. Selohajev kifejti, hogy
legcélszerűbb
két minőségileg eltérő szakaszt (II. Katalin reformjaitól a jobbágyság
el
törléséig és az 1860–70-es évek reformjaiig, majd azután 1911
októberéig)
elkülöníteni. Ezeken vörös fonálként húzódik végig az egyéni
szabadság,
a polgári társadalom és a jogállam kiformálásának eszméje. A
szerző
különösen innovatívnak ítéli N. V. Mihajlovnak, és D. V. Tyimofejevnek
a
XVIII. század végére és a XIX. század elejére vonatkozó, az akkori
liberalizmust
a korabeli szociokulturális közegbe helyező és a nyugat-európai
eszmék
ellentmondásos adaptálását bemutató kutatásait. Tovább kellett
azonban
gondolni a nagy reformok előtti liberalizmus elméleti-módszertani
és
historiográfiai témaköreit, és velük kapcsolatban a korabeli orosz
modernizáció
lényegét. Az utóbbi ellentmondásosság (egyfelől mobilizáló,
másrészt
„felülről ellenőrzött”, a hagyományokat is megőrző jellege) akadályozta,
hogy
az országban a liberalizmust befogadó és terjesztő közeg
jöjjön
létre. Így kedvezőtlenek voltak a feltételek az orosz nemzeti liberalizmus
„alulról
történő” kiformálódásához, aminek mechanizmusait a kutatók
napjainkig
nem vizsgálták elég körültekintően és alaposan a szerző szerint.
Az
orosz liberalizmus kialakulásának elején a nyugat-európai átvételek
szelektív
és szituatív jellegűek voltak, és csak a XIX. század közepétől
kezdődtek
elméleti viták az ország sorsáról. Ráadásul a nemesi liberálisoknak
úgy
kellett „megtisztítani az abszolutizmust”, hogy az ne okozzon
megráz
kódtatásokat. A szilárd társadalmi bázis hiánya miatt, mint arra Sz.
Sz.
Szekirinszkij, I. D. Oszipov, T. A. Filippova rámutatnak, a liberális nemesi
kisebbség
a főhatalomra apellált, és a „liberális-konzervatív szintézis
érdekében”
kurzusváltáskor módosította taktikáját. A jobbágyfelszabadítás
előtti
szakasz végén az orosz liberalizmus tematikája alkotmányos, jogi,
nemzeti
és vallási kérdésekkel bővült, azaz magasabb, produktívabb szintet
ért
el, amivel hozzájárult a szellemi élet színvonalának emelkedéséhez.
Noha
a változásokat „felülről”, a felvilágosult cároktól és hivatalnokoktól
remélték,
mégis ekkor kezdtek kialakulni az önálló társadalmi elmélettel
rendelkező
orosz liberalizmus kontúrjai.
Az
oroszországi liberalizmus második szakaszát a kutatók jobban tanulmányozták.
Az
1660–70-es évek reformjai után modernizációs típusváltás
zajlott
le, a liberálisok célja a polgári társadalom és a jogállam kiformálása
lett.
Az új kezdeményező kisebbség a zemsztvo és a városi önkormányzatokban
a
vidéki nemesek egy részével a cárizmus ellenzékét alkotta. Képviselői
úgy
vélték, hogy a „helyi magból kinő majd” az alkotmány, a politikai
szabadságjogok
és a
polgári közigazgatás. Ezen új generáció szélesebb körű
jo
gokat akart elérni, gazdasági és szociális kérdéseket is felvetett, és ekkor
lett
a liberális tematika része a polgári demokrácia. Noha mögötte megfelelő
intézményi
háttér állt (pl. társaságaik és saját sajtójuk volt), hangjuk nem
jutott
el a tömegekhez.
Selohajev
hangsúlyozza, hogy az 1890-es évek derekától megjelenő új
típusú
orosz liberalizmus megfelelt a korabeli nyugat-európainak. Magas
nyugati
műveltségű képviselőik megalkották az oroszországi társadalmi
átalakulás
önálló politikai filozófián nyugvó elméleti modelljét. A szerző
rámutat
arra is, hogy ez a liberalizmus nem lett monolit, hanem végig
differenciált
és fragmentált maradt. Jobbszárnyán a zemsztvoliberálisok,
baloldalán
pedig az értelmiségi kezdeményező kisebbség állt. Az utóbbiak
nem
elégedtek meg a felülről végrehajtott reformokkal, hanem kidolgozták
saját
racionális és radikálisan demokratikus átalakítási modelljük teóriáját,
programját
és politikai taktikáját, amit, ha sikerül végrehajtani, akkor
megváltozik
az ország államrendszere. Selohajev rámutat arra, hogy a jövő
Oroszország
modellje távol állt a valóságtól. A liberalizmus vereségét a
XX.
század eleji mély válságok, a tervekkel nem adekvát társadalmi közeg,
a
patriarchális tömegtudat és az elmaradott politikai kultúra okozta.
Mindenesetre
leszögezhető,
hogy az új liberalizmus megjelenésével befejeződött
az
orosz liberalizmus közel két évszázados kiformálódása.
Az
utóbbi évtizedben az orosz ku1tatók intenzíven foglalkoztak a liberális
protopártok
és pártok kialakulásának kérdéseivel. Selohajev többek
között
utal K. A. Szolovjov, V. Ju. Kanyiscsev, N. I. Kanyiscseva és D. V.
Aronov
írásaira. Az 1905–7-es forradalomtól a polgárháborúig, illetve az
emigrációig
ter jedő időszakot átfogó szakirodalomban azonban nem találunk
egyértelmű
választ arra a kérdésre, hogy miért nem jött létre egységes
oroszországi
liberális párt. Selohajev rámutat, hogy a kadétokon kívül más
liberális
irányzatoknak is volt saját ideológiájuk, programjuk és szervezeti
elképzelésük,
de ezek eltérései miatt nem jutottak megegyezésre. Így a XX.
század
eleji permanens válságkor sem alakult ki egységes liberális harci
front
a politikai szélsőjobb és szélsőbal ellen. Új, kutatandó kérdéskörként
vetődik
fel a XX. század kezdetén az oroszországi liberalizmusban megjelenő
centrizmus
és nemzeti elem. A kadétok először széleskörű autonómia
alapján
hajlottak a nem orosz értelmiségi csoportokkal való megegyezésre,
a
vehovisták viszont félve az orosz liberalizmus meggyengülésétől és a
birodalom
szétesésétől, nemzeti liberális pártban és „liberális forradalom”
létrehozásában
gondolkodtak. Miután az utóbbi elképzeléseket a társadalmi
mozgalmak
kozmopolita értelmiségi többsége ellenezte, a vehovistáknak
nem
sikerült széles patrióta liberális oppozíciót és hatékony nemzeti liberális
pártot
kialakítani. Selohajev azonban hangsúlyozza, hogy az oroszországi
nemzetek
és nemzetiségek liberalizmusát tovább kell kutatni.
A
posztszovjet paradigmaváltás kapcsán az orosz történészek előtt
újszerűen
jelenik meg a liberalizmus és a demokrácia viszonya. A szerző
az
említett Szizemszkaja mellett pl. Sz. I. Glusakova művét idézi. Az új
felfogás
szerint a liberálisok az orosz társadalomelméletben és mozgalomban
a
demokratikus hagyományokat folytatták. Reformjaik révén polgári
társadalmat,
jogállamot és szélesebb körű állampolgári jogokat kívántak
elérni.
Selohajev szerint az újabb orosz historiográfiában nem egyértelmű
a
liberalizmus és a szocializmus viszonyának megítélése. Az új orosz liberalizmus
képviselői
kiemelik a genetikus rokonságot az orosz és a nyugat-európai
demokratikus
és szocialista hagyományok között, és nem tagadják
a
politikai forradalom és a radikális társadalmi reformok lehetőségét sem.
A
szerző szerint az új orosz liberalizmusban bizonyos fokban szintetizálódtak
a
liberális, demokratikus, és szocialista eszmék, sőt, bizonyos csoportok
között
konkrét kapcsolatok is voltak. Az új liberalizmus teoretikusai elvben
és
történeti távlatban nem tagadták a szocialista ideálok megvalósíthatóságát,
ugyanakkor
kategorikusan ellenezték az erőszakos forradalmat és a
proletárdiktatúrát.
Selohajev hangsúlyozza, hogy a publicisztikában fellelhető,
a
konzervativizmus előnyeit kiemelő és a liberálisokat az ország XX.
század
eleji drámájának bűnöseiként interpretáló állításoknak nincs tudományos
alapja.
A
szerző összegzésében megállapítja, hogy korunk orosz történetírásában
a
liberalizmus formálódó, bonyolult szociokulturális jelenségként tárul
elénk,
genezisének és fejlődésének hosszú folyamatát pedig a változó
történeti
körülményeket figyelembe véve elemzik a kutatók. Ez a komplex
megközelítés
pozitívumokat eredményez nemcsak a liberalizmus, hanem
az
oroszországi társadalmi gondolkodás és mozgalom története tanulmányozásában
is.
V. V.
Selohajev: Diszkusszionnije problemi isztorii russzkovo liberalizma v novejsej
otyecsesztvennoj
lityerature (Az orosz liberalizmus történe tének vitás kérdései a legújabb
oroszországi
irodalomban). Voproszi Isztorii. 2007. 5. 3–16. o.
Kurunczi Jenő