Klió 2008/2.
17. évfolyam
Közép-, Kelet- és Délkelet-Európa történetéből
„Balkáni erős emberek”. Balkáni tekintélyuralmi
vezetők a két világháború között és 1945 után
A Bernd J. Fischer által szerkesztett1 könyvet kezünkbe véve
rögtön szembetűnik
a felsorolt államférfiak vegyes összetétele. Egyvalamiben
azonban
mindannyian megegyeznek. Mindnyájan sóvárogtak, vágytak a
hatalomra,
és azt hosszas küzdelmek után szerezhették meg olyan
viszonyok között,
amelyekben a demokráciának eleve kevés esélye volt a
kialakulásra. A hatalmat
szilárdan kezükben tartva, sokszor erőszakos uralmuk végéig
irányítottak
és döntöttek életről-halálról. A könyv szereplőinek
bemutatása hasonló
logikát követ: hatalomgyakorlásuk kezdetének bemutatását
megelőzi
a gyermekkor, illetve a családi származás, háttér rövid
ismertetése – amely
befolyással lehetett a politikai karrier alakulására, a
politikai berendezkedésre
az adott országban.
1. Feroz Ahmad (Yeditepe University, Istanbul), Maria Bucur
(John W. Hill Chair, Indiana
University, Bloomington), Frederick B. Chary (Professor
Emeritus, Indiana University),
Lenard J. Cohen (Professor of Political Science, Simon Fraser
University, Vancouver),
John K. Cox (Professor of History, Wheeling Jesuit
University, West Virginia), Brigit Farley
(Professor of History, Washington State University), John V.
A. Fine (Professor of Balkan
History, University of Michigan), Bernd Fischer (Professor of
Balkan History, chair of
department of history, Indiana University, Fort Wayne),
Robert Forrest (Professor of History,
chair of department of history, McNeese State University,
Lake, Charles, Louisiana),
Stefan Krause (senior analyst, Skopje, International Crisis
Group), S. Victor Papacosma
(Professor of History, director of the Lemnitzer Center, Kent
State University), Despina
Papadimitriou (Assistant Professor of History, Panteion
University, Athens, Greece).
Az Oszmán Birodalom örökségének problémái, melyek már 1918
után
komoly gondokat okoztak a politikusoknak, öröklődtek a
második világháború
után is. Ez az örökség sokszor megnehezítette az átalakulást
az
évszázadok során kialakult nagyfokú eltérő etnikai szerkezet
és a kiterjedt
szociális-kulturális tradíciók miatt. Erre az „oszmán múltra”
importálták a
nyugat-európai politikát, gazdaságot és társadalmat. Ezeket
az évszázados
hagyományok figyelembevétele nélkül, többnyire egyszerűen
átültették.
Az első világháború utáni balkáni területrendezéskor az új
államhatárokat
a nemzetiségi viszonyok figyelembevétele nélkül húzták meg,
gyakran új
többségbe vagy kisebbségbe kényszerítve ezzel az eltérő
nemzetiségeket,
elültetve ezzel az elégedetlenség csíráját. Gyors
urbanizáció, nagyfokú
munkanélküliség, mély szociális rétegződés jellemezte a
válságot az 1920as
és 1930-as években. Mindez az addig összehangolt egységként
működő
Monarchia piacának, gazdasági, geográfiai adottságának és a
nyersanyag
források szétdarabolásának következménye volt. Az
agrártársadalmak
gyenge produktivitása nem vehette fel a versenyt az európai
és amerikai piaccal,
az iparosítási programok vergődtek a megfelelő szakképesítés
híján.
A kiugróan magas katonai kiadások és a bekövetkező világgazdasági
válság
csak fokozta a zűrzavart. A demokratikus hagyományok hiánya
miatt a létrejövő
újszülött, ún. proto-balkáni demokráciák túl gyengék voltak.
Emiatt
a balkáni „erős emberek” maguk kaparintották meg a hatalmat,
gyakran a
hadsereg hathatós támogatásával. A Balkán legtöbb államában
kialakult tekintélyelvűség
továbbfejlődött diktatúrává. Persze minden eset egyedi volt,
de a folyamat gyakran hasonló mintát követett. A diktátorok
legfontosabb
vezérelve az állam egyben tartása volt, akár erőszak,
elnyomás árán is. A
megnövekedett német és olasz befolyás hatására a balkáni
diktatúrák olasz
fasiszta, német nacionalista mintákat alkalmaztak, beleértve
a beszédeket, a
tisztelgést és a fajelméletet. Ám ezzel a hasonlóság véget
ért. Nem kísérletezek
szociális társadalmi modell kialakításával, nem építettek
politikai ideológiára,
vagy tömegmozgalmakra. A fejlődés alacsony szintje
akadályozta
meg őket az áhított totalitarianizmus kiépítésében.
A könyv első fejezete2 a két világháború közötti diktatórikus
jellegű
uralmi formák kialakulásával, illetve az „erős balkáni
vezetők” személyével
foglalkozik, akik megjelenése a Balkánon felfogható a
térségre évszázadokon
át jellemző autoriter rendszerek továbbéléseként. Zogu
albániai,
Sándor jugoszláviai, II. Károly román királyt itt találjuk,
csakúgy mint III.
Borisz cárt, Metaxas tábornokot és Ante Pavelicet. Kemal
Atatürk (Musztafa
Kemal), noha országa területileg nagyobbrészt Ázsiához
kötődik, szintén
ide számítható, politikai berendezkedésének tekintélyuralmi
jellege miatt,
továbbá azért, mert a fent említett országok túlnyomó
részének fejlődését és
berendezkedését az egykori Török Birodalom nagyban
meghatározta. Albániában
Zogu, Jugoszláviában Sándor, Romániában II. Károly,
Bulgáriában
Borisz hozott létre ún. királyi diktatúrát a két világháború
között. Mindannyian
ismerték a nyugati demokráciák felépítését, és tisztában
voltak vele,
hogy országuk elmaradottsága és a demokratikus hagyományok
hiánya mi
att a nyugati mintákat nem lehet adaptálni. A Zogu által
létrehozott rendszer
lényegében egy nyugati orientációjú monarchia volt, ahol a
formák nyugatiak,
ám a hatalomgyakorlás lényegében módosított despotizmus
maradt.
Uralma alatt jelentősen megnövekedett az olasz gazdasági és
katonai befolyás,
amely majd az olasz invázióban csúcsosodott ki, véget vetve
Zogu király
hatalmának. Jugoszláviában a fő probléma a szerb-horvát ellentét
volt,
ami még csak parázslott az első világháború után. Ugyanez
volt az oka az
1945 utáni, második Jugoszlávia széthullásának is. Sándor
elképzelései az
állam irányításának mikéntjéről – erőfeszítései, hogy a
problémákat megoldja
– király-diktátorrá tették (mint Albániában Zogut), így azok
célpontjává
vált, akik elutasítottak mindenféle lehetőséget a békés
megoldásra (pl.
az usztasa). Halála megakadályozta az ellenségeskedések
megoldásának
lehetőségét és siettették királyságának véres széthullását.
2. Az első fejezet szerzői: Bernd J. Fischer: Zogu, Brigit
Farley: Sándor, Maria Bucur: II.
Károly, Frederick Chary: III. Borisz, Feroz Ahmad: Kemal
Atatürk, S. Victor Papacosma:
Ioannis Metaxas, John K. Cox: Ante Pavelic.
Romániában a politikai (alkotmány, pártok, jogrend) és az
állami berendezkedés
(hadsereg, adminisztratív apparátus, biztonsági szervek)
játékszerek
voltak II. Károly kezében, egészen félreállításáig.
Diktatúrájának
jellemzője, hogy „fél-diktatúra” volt, nem állította félre
ellenfeleit,
a Vasgárda vezetőit, noha a szervezetet üldözte. Kevésbé
zavarta meg a
mindennapi életet – így lehetne összegezni tevékenységét.
Összeomlásában
közrejátszottak a besszarábiai és erdélyi területi
veszteségek és a rossz
utódválasztás. Bulgáriában III. Borisz, míg autokratív módon
kormányzott,
gyanakvóan nézte a két háború között megerősödő fasiszta
erőket.
Inkább a tradicionális monarchiákkal kereste a kapcsolatot,
és a nemzetközi
politikában a konzervatív kormányokkal rokonszenvezett. A
háború
előtt Borisz nem fogadta el az új kormányt, melyben
hangsúlyos szerepet
kaptak a kommunisták, hanem Hitler felé közeledett, semleges
elkötelezettsége
ellenére. A keserű véget és országának tragédiáját
szerencsére
már nem élte meg. Törökországban Musztafa Kemalnak egy fő
célja volt:
az ország modernizálása. Ám ezt nem lehetett egyszerűen a
nyugati technológia
adaptálásával véghez vinni. Mélyebb reformokra, gyökeres
változtatásra
volt szükség (nyelvreform és szellemi-ideológiai megújulás).
Atatürk teljes szociális, gazdasági és politikai átalakulást
akart és nem
olyan elnök-kalifát, akit a hadsereg irányít. Új, világi
ideológiát hirdetett,
mely a gyors előrehaladást segíti. Átfogó reformokat célzott
meg, melyek
átalakítják a török köztársaságot modern nyugati állammá.
Mivel nem
volt konzervatív, nem félt az állami/világi modernizációtól,
vagy a többpárti
liberális demokráciától. Modernizációja és modernitása
radikálisan
átformálta Törökország hagyományosan tradicionális,
patriarchális társadalmát.
Ioannis Metaxas Görögországa egyedülálló volt a korszakban és
a
térségben is. Nem hasonlított a királyi diktatúrákhoz.
Diktatúrájának nem
volt olyan tipikus fasiszta eleme, mint az agresszív expanzió
és a nemzeti
kisebbségeket sem üldözte. Olyan rendszert hozott létre,
autokratikus
és fasiszta programok ötvözésével, melynek főbb elemei a
jobboldaliság,
kommunista-ellenesség voltak. Metaxast nem egyszerű
definiálni, mivel
folyamatosan arra törekedett, hogy olyan pozíciót építsen ki,
amely eltér
az általános ideológiai táboroktól. Erőfeszítései, hogy
pártvezetőként
vagy diktátorként tömegbázist építsen ki, elbuktak. Metaxas
olyan hatalmat
birtokolt, amely nem élte túl a halálát.
A Balkán területén a két világháború között nagyon hasonló
uralmi formák
jöttek létre: Romániában, Albániában, Bulgáriában és
Jugoszláviában
királyi diktatúrák. Irányítóik előkelő családok tagjai
voltak, „uralkodásra
termettek”. Tapasztalták az áthatolhatatlan szakadékot
országaik elmaradottsága
és a nyugati nemzetek politkai-gazdasági-társadalmi
berendezkedése
között. Tisztában voltak vele, hogy a különbséget az eltérő
adottságok
miatt a minták puszta lemásolásával nem lehet csökkenteni.
Saját országbeli
tapasztalataik és családi, gyermekkori, fiatalkori
örökségükből összegyúrt
elképzelésük alapján új, módosított vezetési stílust
alkalmaztak, amitől a
hátrányok gyors ledolgozását remélték. Igyekeztek a gazdaságot,
az egészségügyet
és az életszínvonalat fejleszteni, ám a gazdasági világválság
csak
akadályozta a lassan elinduló folyamatokat. Törökország és
Görögország
esete speciális volt, míg Törökország a demokrácia mellett
kötelezte el
magát és egy kiváló államférfiú vezetésével sikerült is
radikálisan megváltoztatnia
az ország addigi balkáni arculatát és berendezkedését,
ellenben
Görögország egyedi utas megoldással kísérletezett.
A második világháborúban a Quisling-rezsimek közül csak egy
létezett
a térségben: Ante Pavelic usztasa Horvátországa. Az usztasa
tevékenységeinek
két aspektusa volt különösen forradalmi az 1930-as évek
kontextusában:
elsőként a terror széleskörű használata, különösen a szerbek
elleni
népirtás, hogy új, radikális „tiszta” államot hozzanak létre;
másrészt törekvés
egy tömegpárt és új, működő hierarchia létrehozására, a régi
elitista,
állami hierarchia (az arisztokrácia) támogatása helyett.
Óriási erőfeszítései
ellenére, hogy személyi kultuszt teremtsen, Pavelic soha nem volt
népszerű
figura Horvátországban: illegalitásban vagy emigrációban volt
az 1920-as
évektől, és az Usztasa soha nem vált tömegpárttá. Ugyanis az
ország lakosságának
nagy többsége a Horvát Parasztpárttal szimpatizált, az
értelmiségiek
pedig kommunista eszmékkel rokonszenveztek. Az usztasa
kormány
majd minden akciója a német háborús gépezet ellátásában és az
etnikai, faji
tisztogatásban, „Horvátország megtiszításában” merült ki.
A második fejezet3 a háború utáni problémákkal foglalkozik.
Ezúttal a
kommunizmus árnyékában az albán, román, jugoszláv és bolgár
fejlődésre
a szovjet minta követése volt a jellemző – kivételt csak
Görögország képez,
ahol nyugati segítséggel egy véres polgárháború után
folytatódott a
tábornokok uralma. Itt a problémák eltussolása és a nemzeti
sajátosságok
erőszakos elfojtása, valamint az uniformizálás volt a
jellemző.
3. A második rész szerzői: Bernd J. Fischer: Enver Hodzsa,
John V. A. Fine: Josip Broz Tito,
Robert Forrest: Nicolae Ceaucescu, Stefan Krause: Todor
Zsivkov, Despina Papadimitriou:
Georges Papadopulos, Lenard J. Cohen: Slobodan Milosevic.
Közös elem volt Enver Hodzsa és Josip Broz Titó rendszerében
a nacionalizmus
erőteljes támogatása és az életszínvonal emelése, a nők egyenjogúsítása
és az oktatás fejlesztése. Romániában Nicolae Ceaucescu is
hasonló
intézkedéseket vezetett be, és nehézipari beruházásokkal
fejlesztette az
ipart. A személyi kultusz kiépítésében is hasonlítottak e
vezetők. A terror
széleskörű alkalmazását eszköznek tekintették a hatalom
megszerzésében
és megtartásában. A valós vagy fiktív politikai ellenfelekkel
való leszámolás
szinte rutinszerűvé vált. Elmondható az is róluk, hogy a
kommunista
párthoz már a háború előtt csatlakoztak, gyakran kimagasló szerepet
játszva:
az ország polgáraként ismerték a helyi viszonyokat,
problémákat, ellentétben
az emigráns kommunista szereplőkkel, akiket Moszkva később a
vezetésbe ültetett. Bulgária esetében is ez történt.
Moszkovita kommunisták
vették át a hatalmat, ám mint Románia esetében, itt a hazai
szereplők is előtérbe
kerültek. Görögország, Bulgáriával4 ellentétben, megszállást,
éhezést,
véres partizánháborút és súlyos polgárháborút élt meg. Bár
volt hasonlóság
és kapcsolat is a Metaxas diktatúrával,– az ezredesek
diktatúráját végrehajtók
fiatal kadétok voltak Metaxas idején – az 1945 utáni rendszer
mégsem
eredeztette magát tőle. Ellenben nem definiálta magát a
liberalizmus
és a parlamentalizmus ellenségének. Jobboldali ideológiát
követett, antikommunista
eszmékkel; a „forradalmat” meg kell védeni minden baloldali,
balközép elemtől. A görög fejlődés egyedi volt a nyugati
demokráciák és
a kommunista blokk között. A jugoszláv vezető, Slobodan
Milosevic, kissé
kilóg a sorból, hiszen a kommunizmus bukásával az ideológia
és vele
együtt vezetőik is megszűntek hatalmukat gyakorolni, ám mind
politikájában,
mind eszközrendszerében olyan hatalmat hozott létre, mely
méltán
nevezhető egyeduralomnak. Eleinte a szerbek abban
reménykedtek, hogy
Milosevic nemcsak visszaállítja a szerb nemzeti büszkeséget
és megerősíti
a szerb ellenőrzést a provinciák fölött, hanem megőrzi a
titói Jugoszláviát,
kiemelt befolyást hoz létre köztársaságuknak egy ilyen
többnemzetiségű fö-
derációban. Még 1992-ben is sokan hitték, hogy elérheti a
szerb egységet
a Balkánon, igaz, jóval súlyosabb áron. A véres, elkeseredett
etnikai tisztogatásokkal
tarkított konfliktus, amit Belgrád szított – és ami az első
Balkán-
konfliktushoz vezetett – aláásta hatalmát, ahogyan egyre
keményebbé
vált egyeduralma, úgy nőtt ellenzéke. Amint a felülről
irányított, erőszakkal
fenntartott kohézió megszűnt – a kommunizmus megszűnésével,
összeomlásával
– mindenütt felszínre törtek a néhol évszázados ellentétek,
melyek
újra lángba borították a Balkánt. Gondoljunk csak itt a
titóista Jugoszlávia
széthullására, vagy akár a román rendszerváltásra.
4. Bulgáriában Todor Zsivkov irányította a pártot és az
országot majd 35 éven keresztül.
Az utolsó „erős ember”, Milosevics, a széthulló
Jugoszláviából származik,
próbálta azt összetartani, átalakítani saját elképzelései
szerint. Az ő
bukása, majd hágai halála talán lezárta az autokratikus
vezetők sorát, akik
a XX. században többször is romba döntötték országaikat és a
Balkán-félszigetet.
Talán véget ért hatalmuk a XXI. századdal. Biztosat nem
mondhatunk,
csak reménykedhetünk. Ezek a bizarr és többnyire brutális
rezsimek
sokkolták a világ közvéleményét, bukásukat a sötétség
végeként és az új
idők kezdeteként ünnepelték. Ám még a régió megfigyelői is
elsiklanak
afölött a tény fölött, hogy ezek a személyiségek a Balkán
hagyományos
autokratizmusának és önkényuralmi rendszerének részei voltak.
Sokkal összetettebb
figurák, mint amit a róluk kialakított fekete-fehér képek
mutatnak.
Uralmuk idején szembe kellett nézniük a nemzetiségi
problémákkal,
az elmaradott politikai és gazdasági környezettel, szociális
problémákkal,
a külső fenyegetettséggel. Mindezeket a közös oszmán múlt
hatása bonyolította.
Bizonyos fokú gazdasági stabilitást és biztonságot, valamint
némi
modernizációt véghez vittek, ez vitathatatlan. Ám ez sok
esetben csak tüneti
kezelés volt. Ellentmondásos, erőszakos tetteik ellenére
népeik kedvelték,
tisztelték, sőt, néha istenítették vezetőiket. Csak
néhányuknak adatott meg a
békés halál. Erőszakkal kerültek a hatalomra, erőszakkal
lehetett csak eltávolítani
őket. Ahogy Berndt. J Fischer találóan idézi: „De szeretnünk
kell erős
vezetőinket, nemde?”
Bernd J. Fischer szerk.: Balkan Strongmen (Balkáni erős
emberek). Hurst & Company, London,
2007 494 o.
Reszegi
Zsolt