Klió 2008/2.
17. évfolyam
A rokontudományok köréből
Antik és középkori jogtörténet – filológiai
nézőpontból
A Németh György professzor szerkesztette Hungarian Polis
Studies
14. köteteként látott napvilágot 2007-ben Nótári Tamás idegen
nyelvű tanulmánygyűjteménye. Az itt olvasható tizenkét –
angol, német és francia
nyelvű – tanulmány az ókori és a középkori filológia és
jogtörténet egy-egy
szeletét veszi górcső alá. Ezen írások az elmúlt években
jórészt már napvilágot
láttak, ám a kötet tartalma nem tekinthető a korábban
publikált tanulmányok
mechanikus megismétlésének, hiszen a szerző ezeket mind
tartalmukat,
mind a felhasznált szakirodalmat tekintve számos ponton
bővítette
és korszerűsítette. Le kell szögezni ugyanakkor, hogy a kötet
nem a jogi
kultúrtörténet monográfiája, hiszen az ide felvett írások
egyfelől nagyobb
összefüggéseket és folyamatokat tárnak fel, másfelől viszont
minuciózus
forrásvizsgálattal világítanak rá bizonyos intézmények,
szimbólumok, elnevezések
eredetére és továbbélésére. A tanulmányok súlypontjaikat
tekintve
a görög (1) és római (2) jog- és vallástörténet és filológia,
valamint a kora
középkori bajor historiográfia (3) köré csoportosulnak.
1. Görög
jogtörténet és jogbölcselet.1 Iustitiát gyakorta láthatjuk különböző
ábrázolásokon
mérleggel a kezében. A mérleggel mint az igazság(osság),
az igazságszolgáltatás eszközével és jelképével a görög
irodalomban több
helyen is találkozhatni. Nótári az Iliasnak azon szöveghelyét
elemzi behatóbban,
amelyben Zeus a mérleg segítségével mond ítéletet a hősök
felett.
Az igazság mérlege kifejezést vizsgálva először a jognak,
illetve az
igazság(osság)nak Homérosznál kifejlődött fogalmát tisztázza,
majd az
említett mérési jelenet strukturális és összehasonlító
elemzése alapján fűz
a mérleg-szimbolika eredetéhez, jelentéséhez, egyiptomi,
görög és római
formáihoz értékes megjegyzéseket.2
1. The Scales as the Symbol of Justice in the Iliad. i. m. 9–20;
Hesiod und die Anfänge der
Rechtsphilosophie. i. m. 21–44.
2. Vö. Nótári T.: A mérleg mint az igazságszolgáltatás jelképe
Homérosnál. Collega 2002/2.
43. skk.; Vallástörténeti megjegyzések az Aeneis XII.
725-727. sorához. Belvedere Meridionale
1999/5-6. 4. skk.; The Scales as the Symbol of Justice in the
Iliad. Acta Juridica
Hungarica 2006. 249. skk.; Iuridicophilologica – Tíz
tanulmány. Budapest 2004. 9. skk.;
Hamza G.–Nótári T.: Mit hoz a múlt? Jog- és kultúrtörténeti
tanulmányok I. Budapest,
2006. 9. skk.
A Kr. e. VIII. és VII. század fordulóján élt Hésiodos fő
művei a Theogonia
(Istenek születése) és az Erga kai hémerai (Munkák és napok).
A Munkák
és napok műfaja didaktikus eposz, tanköltemény, célja – amint
ez keletkezésének
körülményeiből egyértelművé válik –, hogy Hésiodos az ellene
oly sok igazságtalanságot elkövető testvérét, Persést a munka
és a jog tiszteletére
tanítsa, ezáltal válik diké eszméje e vezérfonalává. E
tanulmány – a
görög jogfilozófia vizsgálata során oly méltatlanul mellőzött
– Hésiodosnak
a Munkák és napok című művében a jogról és a
jogérvényesítésről kialakított
koncepcióját kívánja elemzés tárgyává tenni. A szerző
elsőként az
eposz prooimionját és az emberi munka, illetve a jogrendszer
szükségességének
költői indokolását vizsgálja, majd a diké fogalmának
előfordulását és
szerepét kutatja a homérosi eposzokban és a hésiodosi
Ergában.3
2. Latin filológia, római jog- és vallástörténet.4 A
tekintély fogalmának
vizsgálata során az auctoritas, a növelés, a gyarapítás
képességének vallási-
filozófiai meghatározását ismertetve, a szerző találóan idézi
Hannah
Arendtet aki szerint a rómaiak alapvetően „szinte azonosnak
tekintették a
vallási és a politikai tevékenységet”.5 E gondolat tükrében
kívánja a szerző
vizsgálni a numennek mint a római vallás igen sarkalatos
jelenségének
különféle aspektusait, annak etimológiáját, két, e
szempontból relevánsnak
tűnő jelenséget, a triumphus intézményét és a flamen Dialis
funkcióját,6
majd a szakrális szféra ezen elemeit a hatalmi legitimációba
Augustus ideológiai
koncepcióját.7
3. Vö. Nótári T.: Hésiodos jogkoncepciója. Jogtudományi
Közlöny 2005. 328. skk.; Hamza
G.–Nótári T.: Mit hoz a múlt? Jog- és kultúrtörténeti
tanulmányok I. Budapest, 2006. 25.
skk.; Bürgergemeinschaft und Rechtsgedanke bei Hesiod. In:
Politai et Cives. Epigraphica
III. Hungarian Polis Studies 13. Ed. György Németh–Péter
Forisek. Debrecen 2006. 7.
skk.; Hesiod und die Anfänge der Rechtsphilosophie. Annales
Universitatis Scientiarum
Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae, Sectio Iuridica
47. 2006. 341. skk.; Iuridico-
philologica – Tíz tanulmány. Budapest 2004. 19. skk.
4. Numen and Numinousity – On Some Aspects of the Roman
Concept of Authority. i.m. 4574;
Summum ius summa iniuria – The Historical Background of a
Legal Maxim. i.m. 7596;
Die Lanze als Macht- und Eigentumssymbol im antiken Rom. i.
m. 97–128; Remarks on
the Origin of the legis actio sacramento in rem. i.m.
129–152; Remarques sur le ius vitae
necisque et le ius exponendi. i.m. 153–178.
5. Vö. Arendt, H.: Mi a tekintély? In: Múlt és jövő között.
Budapest 1995. 130.
6. Nótári, T.: The Function of the Flamen Dialis in the
Marriage Ceremony. Annales Universitatis
Scientiarum Budapestinensis de Rolando Eötvös nominatae,
Sectio Iuridica 2004.
157. skk.
7. Vö. Nótári T.: Numen és numinozitás – a római tekintély
fogalom vallási gyökerei. Aetas
2003/4. 33. skk.; On Some Aspects of the Roman Concept of
Authority. Acta Juridica Hun-
garica 2005/1–2. 95. skk.; Iuridicophilologica – Tíz
tanulmány. Budapest 2004. 141. skk.;
Hamza G.–Nótári T.: Jog- és kultúrtörténeti tanulmányok I.
Budapest 2006. 86. skk.
A jogértelmezési maximákról a szerző a közelmúltban, az
elmúlt hosszú
évtizedek magyar jogtudományában egyedülállóan, latin nyelvű
tanulmányt
is publikált.8 A tanulmány bemutatja az interpretatio
kifejezés
kialakulását és jelentését, valamint igen tág teret szentel a
summum ius elv
jelentésének az ars boni et aequi fogalmának tükrében. A
szerző ismerteti a
nevezetes cicerói szöveghelyet: „Existunt saepe iniuriae
calumnia quadam
et nimis callida, sed malitiosa iuris interpretatione. Ex
quis illud ’summum
ius summa iniuria‘ factum est iam tritum sermone
proverbium.”9 Ebben a
tekintetben igen lényeges, hogy Cicero gondolatmenetében nem
a jogi és
morális (ius és mos) normák ütköznek, hanem a kollízió a
jogrenden belül
következik be, azaz azon elvárás fogalmazódik meg, hogy a
jogot helyesen
és igazságosan kell alkalmazni.10
A legis actio sacramento in rem leírásában Gaius elbeszéli,
hogy az eljárás
során a pálcát mintegy a lándzsa helyett használták a
jogszerűtulajdon
jeleként, Verrius Festus szerint pedig a lándzsa a legfőbb
hatalom jelképe.
E két forrásból kiindulva vizsgálja a szerző a lándzsa és a
pálca hatalmi
jelképiségét, számos jog- és vallástörténeti párhuzam,
illetve analógia segítségével.
A tanulmány zárórészében a hadüzenet szertartásából, és e
szertartásban
a lándzsa különleges szerepéből von le értékes
következtetéseket
a ius fetiale és a legis actio sacramento in rem közös
elemeit, gyökereit
illetően.11
8. Nótári, T.: De summo iure summaque iniuria apud Ciceronem.
Vox Latina 43. 2007. 346.
skk.
9. Cicero, De officiis 1, 33.
10. Vö. Nótári, T.: Summum Ius Summa Iniuria – Comments on
the Historical Background of
a Legal Maxim of Interpretation. Acta Juridica Hungarica 44,
2004/1-2. 301. skk.; Summum
ius summa iniuria. Magyar Jog 2004. 7. 385. skk.;
Megjegyzések egy jogértelmezési
maxima történeti hátteréhez. Jogtudományi Közlöny 59.
2004/7–8. 221. skk.; Iuridicophilologica
– Tíz tanulmány. Budapest 2004. 93. skk.
11. Nótári T.: Festuca autem utebantur quasi hastae loco.
Acta Facultatis Politico-Iuridicae
Universitatis Budapestiensis de Rolando Eotvos nominatae
2004. 133. skk.; The Spear as
the Symbol of Property and Power in Ancient Rome. Acta Juridica
Hungarica 48. 2007/3.
231. skk.; Die Lanzensymbolik der legis actio sacramento in
rem. Studia Iuris Caroliensia
2. 2007. 135. skk.; Die Lanze als Eigentums- und Machtsymbol
in der legis actio sacramento
in rem. In: Loi et droit dans le gouvernement des sociétés
antiques. Résumés des
communications. SIHDA. Catania 2007. 68. sk.; Hamza G.–Nótári
T.: Mit hoz a múlt?
Jog- és kultúrtörténeti tanulmányok I. Budapest 2006. 127.
skk.
A legis actio sacramento in rem a római jog szakirodalmának
legvitatottabb
kérdései közé tartozik, irodalma mára könyvtárnyivá duzzadt.
A szerző
egy – főként a forrásokra, részben a szakirodalom eddigi
eredményeire
alapozott – lehetőséget villant fel, amely a legis actio
sacramento in rem
szerkezetében a szakralitás és a magánharc motívumait nem
egymásnak ellentmondó,
hanem szerves kiegészítő komponensként vegyíti.12
A tanulmány a római paterfamiliasnak a hatalomalattiak felett
gyakorolt
jogait mutatja be. A ius vitae necisque — vagyis a gyermek
élete feletti
rendelkezési jog — vonatkozásában részletes elemzés olvasható
a iudicium
domesticum, valamint a consilium necessari(or)um
szabályairól. A kitett
gyermek jogállásával Plautus és Terentius egyes darabjai is
foglalkoznak,
valamint figyelemre méltó Iustinianus császárnak 529-ből
származó rendelkezése,
mely szerint a kitett gyermek származzék akármilyen
statusból,
nem süllyeszthető sem colonus-, sem rabszolgasorba.13
3. Kora középkori bajor historiográfia és jogtörténet.14
Virgil, Salzburg
ír származású püspöke (749–784) számos ponton új fejezetet
nyitott püspöksége
történetében: nevéhez fűződik a salzburgi historiográfia
legkorábbi
műveinek, a Gesta sancti Hrodberti confessoris, a Libellus
Virgilii és a Liber
confraternitatum megalkotása, a 774-ben felszentelt
Rupert-dóm megépíttetése,
a püspökség és a Szent Péter-kolostor jogainak kiterjesztése
és a
karantánok közti misszió megszervezése. A szerző először a
korszak bajor
bel- és külpolitikai viszonyait elemzi, majd Virgil és
Bonifác összeütközését
követi nyomon. Az Aethicus Ister nevéhez fűződő, Cosmographia
címet
viselő munka kapcsán kimutatja a szerzőként vélelmezett
Virgil Bonifáccal
lezajlott konfliktusának nyomait a műben, majd behatóan
górcső alá veszi
Virgil bajorországi működését, kitérve a Libellus Virgiliiben
leírt birtokviták
jogi hátterére is.15
12. A legis actiós eljárás szakirodalmához lásd Zlinszky J.:
Állam és jog az ősi Rómában.
Budapest 2006. 146. skk.; Nótári T.: Jog, vallás és retorika.
Szeged 2006. 50. skk.; Duellum
sacrum – gondolatok a legis actio sacramento in rem eredete
kapcsán. Állam- és
Jogtudomány 2006/1. 87. skk.; Adalékok a legis actio
sacramento in rem eredetéhez. Antik
Tanulmányok 2007. 71. skk.; Comments on the Origin of the
legis actio sacramento in rem.
Acta Juridica Hungarica 2006/2. 133. skk.
13. Vö. Nótári T.: De iure vitae necisque et exponendi.
Jogtudományi Közlöny 53. 1998/11.
421. skk.; Remarques sur le ius vitae necisque et le ius
exponendi. Studia Iuris Caroliensia
1. 2006. 151. skk.; A gyermek megölésének joga az ókori
Rómában. Jogelméleti Szemle
2007/3; A gyermekkitevés joga az ókori Rómában. Jogelméleti
Szemle 2004/2.; 117. skk.;
Iuridicophilologica – Tíz tanulmány. Budapest 2004. 117. skk.
14. Comments on Bishop Virgil’s Activity in Bavaria. i. m.
179–202; Tasilo III’s Dethronement
– Remarks on an Early-Medieval Show Trial. i. m. 203–232; The
Trial of Methodius in the
Mirror of the Conversio Bagoariorum et Carantanorum. i.m.
233-282; Die Geschichte des
Ingo bei Enea Silvio Piccolomini. i. m. 283–304.
15. A kora középkori bajor történelemhez lásd Nótári T.: A
salzburgi historiográfia kezdetei.
Szegedi Középkortörténeti Könyvtár 23. Szeged 2007; Források
Salzburg kora középkori
történetéből. Szeged 2005; Adalékok Virgil apát és püspök
bajorországi működéséhez. In:
Medievisztikai tanulmányok, Szeged 2005 99. skk.; Két forrás
a kora középkori Salzburgból,
Notitia Arnonis – Epistola Theotmari. Aetas 2004/2. 72. skk.;
Salzburg neve a kora
középkori forrásokban. Collega. 2005/1. 48; Az univerzum képe
Aethicus Ister Cosmographiájában.
Belvedere Meridionale 2005. 5–6. 38. skk.; Gesta Hrodberti.
In: Classica – Mediaevalia – Neolatina.
Edd. L. Havas et E. Tegyey. Debrecen 2006. 131. skk.; Virgil
és
Bonifác – egy konfliktus jogi és irodalmi síkjai a kora
középkorban. Jogtudományi Közlöny
2007. 3. 100. skk.; Virgil püspök bajorországi jogvitáinak
margójára. In: Tanulmányok
Máthé Gábor 65. születésnapja tiszteletére. Szerk. Mezey
B.-Révész T. M. Budapest 2006.
369. skk.; On Bishop Virgil’s Litigations in Bavaria. Acta
Juridica Hungarica 2007. 1. 49.
skk.; Hamza G.–Nótári T.: Mit hoz a múlt? Jog- és kultúrtörténeti
tanulmányok I. Budapest,
2006. 217. skk.
A szerző először III. Tasziló bajor herceg hűségesküit veszi
sorra, majd
magát a koncepciós pert, végül pedig annak jogi hátterét és
indokolását
elemzi. III. Taszilót, a Bajorországban két évszázadon át
uralkodó Agilolfing-
dinasztia utolsó hercegét trónjától Nagy Károly nem katonai
összecsapásban
fosztotta meg, hanem egy 788-ban megrendezett koncepciós perben.
A frank uralkodó előbb mind kül-, mind pedig belpolitikailag
elszigetelte
Taszilót, majd 787-ben vazallusává tette. Fő vádként a
hűbérúr iránti hűtlenséget,
valamint a királyi sereg engedély nélküli elhagyását hozták
fel
Tasziló ellen – igaz, az utóbbi cselekményre negyed századdal
a per előtt
került sor.16
A szerző először a karantánok közti, azután a pannóniai
keresztény térítés
koncepcióját írja le, majd a testvérpár Konstantin és Metód
közép-európai
működésének áttekintése után kitérőt tesz a pápa, a bizánci
császár és
a keleti-frank uralkodó bulgáriai missziós törekvéseire. A
történeti háttér
feltárása után Metód regensburgi perének körülményei felé
fordítja figyelmét,
a Conversióban megfogalmazott vádakra, illetve ezek
hátterére, valamint
Metód tanításának további sorsára világít rá a
jogtörténész-medievista
szemszögéből.17
16. Vö. Nótári T.: III. Tasziló trónfosztása – adalék egy
koraközépkori koncepciós perhez.
Jogtudományi Közlöny 2005. 503. skk.; Tassilo III’s
dethronement – contributions to an
early-middle-age show trial. Publicationes Universitatis
Miskolciensis. Sectio Iuridica et
Politica 2005. 65. skk.; Személyállapot és
társadalomszerkezet a kora középkori Bajorországban.
Acta Facultatis Politico-Iuridicae Universitatis
Budapestinensis 42. 2005. 163.
skk.; III. Leó pere és a Salzburgi Érsekség megalapítása.
Collega 2005/4. 55. skk.; A kora
középkori salzburgi birtokjegyzékek margójára. Jogelméleti
Szemle 2006/3.; Egy kora középkori
koncepciós per – III. Tasziló trónfosztása. In: Hamza
G.–Nótári T.: Mit hoz a múlt?
Jog- és kultúrtörténeti tanulmányok I. Budapest, 2006. 261.
skk.
17. A Conversióhoz lásd Nótári T.: Conversio Bagoariorum et
Carantanorum. Aetas 2000/3.
93. skk.; Avarok a Kárpát-medencében - Szádeczky-Kardoss
Samu: Az avar történelem
forrásai. Belvedere Meridionale 12. 2000/3–4. 110. skk.;
Megjegyzések a Conversio Bagoariorum
et Carantanorum avar vonatkozású fejezeteihez. In:
Tanulmányok a középkorról.
A II. Medievisztikai PhD-konferencia előadásai. Szeged 2001.
67. skk.; De Consultis
Bulgarorum. Collega 2002/5. 47. skk.; Róma és Bizánc missziós
kísérletei a IX. századi
Bulgáriában. Belvedere Meridionale 2005/1–2. 22. skk.; A
Salzburgi Érsekség és Metód
konfliktusa a Conversio Bagoariorum et Carantanorum tükrében.
Belvedere Meridionale
2005. 3–4. 37. skk.; On the Avar-related chapters of the
Conversio Bagoariorum et Carantanorum.
Chronica 2005. 26. skk.; Hamza G.–Nótári T.: Mit hoz a múlt?
Jog- és kultúrtörténeti
tanulmányok I. Budapest, 2006. 292. skk.; Iuridicophilologica
– Tíz tanulmány.
Budapest 2004. 167. skk.; Conversio Bagoariorum et
Carantanorum – Document of an
Early Medieval Show Trial. Publicationes Universitatis
Miskolciensis. Sectio Iuridica et
Politica 25. 2007. 95. skk.
Enea Silvio Piccolomini 1458-ban keletkezett De Europa című
művének
Karintiával foglalkozó huszadik könyvében, a hatvanötödik
fejezetben
egy érdekes, műfaját tekintve legendaként meghatározott
történetet beszél
el egy Ingo nevű, Nagy Károly idejében élt hercegről. A
szerző a következő
kérdésekre keres választ. Mennyiben tekinthető az Enea Silvio
által említett
és hosszú évszázadokon át a szakirodalomban meg nem
kérdőjelezett
Ingo herceg valós történelmi személynek? A Conversio valóban
hercegként
említi-e Ingót, és ha nem, akkor minek köszönheti hercegi
létét, illetve
hercegkénti bevonulását az irodalomba? A Conversio által
említett carta
sine litteris mit jelenthetett, és miért nem vette át Enea
Silvio e mozzanatot
is, noha Ingo tekintélyének további bizonyítékául hozhatta
volna fel? Az
Ingo-féle lakoma leírása milyen irodalmi előzményekre
vezethető vissza,
és milyen szerepet töltött be a Conversióban?18
A kötet utolsó darabjában19 a szerző mestereinek, a
nemzetközi hírű klasszika-
filológus és bizantinológus Szádeczky-Kardoss Samu és a
középkorász,
Kristó Gyula életművéről ad tudománytörténetileg értékes
portrét.20 E
tartalmi ismertetetésre is kitérő exkurzus után térjünk
vissza a kötet egészéhez.
Ki kell emelnünk a gazdag jegyzetapparátust, melyek
nélkülözhetetlen
segítséget nyújtanak a bőséges lexikális anyagban való
eligazodáshoz. A
szerkesztés precizitása mintaszerű, tipográfiailag a kötet
igényes, külleme
esztétikus.
18. Ehhez lásd Nótári T.: Szemelvények Aeneas Sylvius
Piccolomini „Európa” c. művéből
-fordítás és bevezetés. Documenta Historica 42. A JATE
Történész Diákkör kiadványa.
Szeged 1999; Timur Lenk és I. Bajazid Aeneas Sylvius
Piccolomini „Európa” című művében.
Belvedere Meridionale 11. 1999/5-6. 89. skk.; A török
terjeszkedés állomásai Aeneas
Sylvius Piccolomini „Európa” című művében. Aetas 1999/4. 149.
skk.; Aeneas Sylvius
Piccolomini szónoki művészete. Középkortörténeti tanulmányok,
A III. Medievisztikai
PhD-Konferencia előadásai. Szerk. Weisz B. Szeged 2003. 103.
skk.; Iuridicophilologica
– Tíz tanulmány. Budapest 2004. 207. skk.; Die Geschichte des
Grafen Ingo bei Enea Silvio
Piccolomini. In: Varietas Gentium–Communis Latinitas. XIII
International Congress
for Neo-Latin Studies. Budapest 2006. 96; A kereszténység és
az iszlám harca Enea Silvio
Piccolomini (II. Pius pápa) világképében. In: Hamza G.–Nótári
T.: Mit hoz a múlt? Jog- és
kultúrtörténeti tanulmányok I. Budapest, 2006. 392. skk.
19. Portrait zweier ungarischer Mediävisten, Gyula Kristó und
Samu Szádeczky Kardoss. i.m.
305-313.
20. Vö. Nótári T.: Emlékezés Szádeczky-Kardoss Samu
professzora. Jogtörténeti Szemle 2005.
1. 44. skk.; In memoriam Samuelis Szádeczky-Kardoss
piissimam. Vox Latina 2005. 142.
sk.; En memoire de Professeur Samuel Szádeczky-Kardoss. Acta
Antiqua 46. 2006/3. 209.
skk.; Szádeczky-Kardoss Samu (1918–2004). Aetas 2005. 4. 182.
skk.; In memoriam Kristó
Gyula. Jogtörténeti Szemle 2004/2. 63. sk.; Kristó Gyula
emlékezete. Jogelméleti Szemle
2004/2.
Tamás Nótári: Studia Iuridico-philologica I. Studies in
Classical and Medieval Philology and
Legal History. Hungarian Polis Studies 14. Ed. By György
Németh. Debrecen 2007. 313 oldal
Papp Tekla
– Szalóki Gergely