Klió 2008/2.
17. évfolyam
A rokontudományok köréből
Szent Dénes érsek pecsétje. Egy pecsétkörirat keletkezése
Thomas G. Waldman, a pennsylvaniai egyetem tanára a híres
bencés apátság,
Saint-Denis pecsétjével foglalkozik izgalmas tanulmányában. A
nevezetes
pecsét Szent Dénest, az apátság védőszentjét ábrázolja,
főpapi öltözetben,
az öt kereszttel ékesített érseki palliummal, főpapi süveg
(mitra)
nélkül, szerzetesi tonzúrával, ülő helyzetben, amint bal
kezében könyvet
tart, jobb kezével pedig pásztorbotot fog, s egyben áldást
oszt. Az ovális
pecséten olvasható körirat – Sigillvm Sancti Dyonisii
archiepiscopi – érsekként
említi az apátság védőszentjét.
A monostor égi patrónusa az a Dénes volt, akit a III.
században küldött
a pápa Galliába. Párizs környékén térítő tevékenységet
végzett, a város első
püspökeként megszervezte az egyházi életet, majd 250 körül
vértanúhalált
szenvedett két társával együtt. A legendája szerint
lefejezését követően Dénes
a kezébe vette levágott fejét, és a vértanúság hegyéről (Mons
Martyrum,
a párizsi Montmartre) egy angyal vezetésével elment oda, ahol
a sírjának
kellett lennie. A legendában megörökített helyszínen már a
IV. században
mauzóleumot állítottak, majd az V. század végén Szent
Genovéva, Párizs
oltalmazója megépíttette az első bazilikát Szent Dénes
tiszteletére. Tours-i
Szent Gergelynek a 6. század végén írott Historia Francorum
című műve
Dénest a galliai egyházat alapító hét püspök egyikeként
említi.
A Szent Genovéva által alapított templom a gazdag adományoknak
köszönhetően
egyre növekedett. A VI. század végére már híres templom lett.
A szent sírját és kultuszát ápoló közösség bencés apátsággá
szerveződött, s
templomukat többször átépítették és megnagyobbították. Az
apátság a középkor
egyik leghíresebb monostorává, királyi temetkező hellyé vált.
Az
elsőként ide temetkező Dagobert frank királyt (626–636)
követően ide temették
többek között Kis Pipint, Kopasz Károlyt, Szent Lajost, Szép
Fülöpöt,
I. Ferencet és a Lajosok sorát a tizenharmadiktól a tizennyolcadikig,
de
itt nyugszik Martel Károly és számos királyné (Kasztíliai
Blanka, Aragóniai
Izabella stb.) is.
Az apátság megerősödésével párhuzamosan a szerzetes közösség
patrónusának,
Szent Dénesnek az élettörténete is bővült, módosult. A VIII.
században, Fulrad apát idejében megfogalmazott legendájában
Gallia apostolát
azonosították az első században élt Areopagita Dénessel. A
Bibliában
(Apostolok Cselekedetei 17,34) említett Dénes megkülönböztető
neve
arra utal, hogy az athéni legfelsőbb törvényszék tagja volt,
aki Szent Pál
Athénben elmondott areopagoszi beszédének hatására tért meg.
A szent
legendájának végső formáját Hilduin apát a IX. század elején
alakította ki.
Mesterien kiszínezett munkájában tovább gazdagította
Dionysius Areopagita
életrajzát. Szerinte Dénes, mielőtt Galliába ment, Athén
püspöke volt,
és személyesen maga Szent Pál szentelte fel azzá. Végül Dénes
athéni püspököt
azonosította azon teológiai művek szerzőjével, aki Dionysius
Areopagita
(ál)néven alkotott. Hilduin apát el is készítette a görög
nyelven írt
értekezések első latin fordítását, miután Jámbor Lajos
császár (814–840)
a bizánci császártól megszerezte és az apátságnak adta a
művek kéziratát.
Nem tudhatta azt, amit az újkori kutatás kiderített, hogy az
értekezések ismeretlen
szerzője az V. században élt. Nem kétséges, hogy az első
századi
athéni, a III. századi mártír párizsi püspök és az V.
században alkotó személy
(Pseudo-Dionysius Areopagita) azonosításával Hilduin a
monostor
jelentőségét kívánta nyomatékosítani.
Az azonosítás egyes részleteit ugyan vitatták, de a lényeg
nem változott.
Különös módon 1215-ben III. Ince pápa is beleszólt az
Areopagita Dénes
és a Galliában térítő Szent Dénes azonossága körüli vitába.
Az apátságnak
ajándékozta Areopagita Dénes görögországi csontmaradványait,
így immár
senki sem vonhatta kétségbe a szerzetesek azon állítását,
hogy az athéni
püspök ereklyéi valóban a Saint-Denis-monostorban vannak. Sőt
ezzel
mindhárom személy ténylegesen az apátsághoz kapcsolódott: az
athéni és a
párizsi püspök földi maradványait és Pseudo-Dionysius
Areopagita műveinek
kéziratát is ott őrizték.
A kritikusok azonban nem szóltak arról, hogy Hilduin apát az
életrajzban
érseki rangot adott Dénesnek (gloriosus Domini Atheniensium
archiepiscopus
Dionysius), amikor Kelemen pápa Galliába küldte őt. S mint
láttuk,
éppen ez a titulus olvasható, és a neki megfelelő ábrázolás
látható az apátság
pecsétjén, melynek ezüst pecsétnyomóját a párizsi Archives
Nationales
őrzi. Thomas G. Waldman ebből a tárgyból indult ki.
A Saint-Denis-apátság említett pecsétnyomójáról eddig a
szakirodalom
azt tartotta, hogy a XIII. században készült. Erwin Panofsky,
a Németországból
az 1930-as években Amerikába emigrált neves művészettörténész
ezt a kormeghatározást adta, amikor válogatást és fordítást
közölt a monos-
tort újjáépítő Suger apát (1122–1151) műveiből (Abbot Suger
on the Abbey
Church of St. Denis and Its Art Treasures. Princeton, 1946,
1979.). Hasonló
álláspontot képviselt Jannic Durand is a Saint-Denis
műkincsei című kiállítási
katalógusban (Le trésor de Saint-Denis. Paris, 1991.).
Szerinte a pecsétnyomó
1217 után készült. Waldman vitatja ezt. A körirat
betűformáiból arra
a következtetésre jut, hogy a pecsétnyomót meglehetősen
gyakorlatlan kezű
ötvös készítette a XIX. században, s mintája az apátság
valamelyik XII.
századi oklevelén függő pecsét lehetett. Mindez szükségessé
tette, hogy az
apátság pecséthasználatának kezdeteivel foglalkozzék.
Összeállította és a
tanulmány függelékében közzétette a XII. század első feléből
ismert apáti
oklevelek jegyzékét, külön kiemelve a pecsételéssel
összefüggő adatokat.
A lista összesen húsz oklevelet tartalmaz. Ádám apát
(1094–1122), illetve
híres utóda, Suger apát 1114 és 1150 között adta ki őket.
A két apát okleveleinek túlnyomó többségét pecséttel
erősítették meg,
amint arra vagy az oklevél szövege, vagy a tárgyi nyomok (a
pecsét felfüg-
gesztésére szolgáló pergamencsík vagy fonat, a számukra
készült bevágások,
pecsét), vagy ritkábban mindkettő utal. Maga a pecsét azoban
csak
Suger apát két oklevelén maradt fenn kopottan, illetve
csonkán. Ennek ellenére
az oklevelek megerősítő záradéka alapján egyértelmű, hogy az
apátság
pecséthasználata Ádám apát idejében kezdődött, ami
összhangban áll a
többi monasztikus egyházi intézmény 1100 táján kialakult
gyakorlatával.
Az említett két pecsét azonban nem teljesen azonos, vagyis
két különböző
pecsétnyomóval készült. Waldman úgy gondolja, hogy az egyiket
az apát,
a másikat a konvent használhatta. Azt is valószínűsíti, hogy
a XIX. századi
vésnök a Suger apát oklevelén fennmaradt legrégebbi ép pecsét
vagy annak
azóta elveszett példánya alapján készítette el a ma ismert
ezüst tipáriumot.
Álláspontja szerint az eredeti XII. századi két pecsétnyomót
az apátság
megszakítás nélkül használta egészen a XIII. század elejéig.
Gazdag összehasonlító anyag alapján Waldman arra a következtetésre
jut, hogy a Saint-Denis-apátság első két pecsétje leginkább a
kortárs liege-i
püspökök pecsétjeivel rokonítható. A pecsétnyomót feltehetően
lotaringiai
ötvösök készítették. A velük való kapcsolatokról munkájában
maga Suger
apát is beszámolt.
A pecsét a legelterjedtebb gyakorlatnak megfelelően az
intézmény védőszentjét,
Szent Dénest ábrázolja. A pallium, az érseki hatalom jelvénye
és ezzel összhangban a körirat a védőszent érseki rangját
hangsúlyozza. A
tonzúra Waldman szerint azt jelzi, hogy szerzetesként, a
szerzetesközösség
tagjaként kívánták megjeleníteni, míg a könyv az alkotóra, a
Szent Dénessel
azonosított Pseudo-Dionysius Areopagitára utal. Ez utóbbi
erős belemagya-
rázás, mivel a főpapok kezében levő könyv a Bibliát, főképpen
annak a keresz-
ténység számára meghatározó részét, az evangéliumokat
jeleníti meg,
nem pedig az ábrázolt személy saját alkotását reprezentálja.
A pecsét köriratának szövege és a pallium ábrázolás a
pecsétképen Hilduin
apát Szent Dénesről írt életrajzának említett érseki
minősítésére vezethető
vissza. Hogy Hilduin megjegyzésére hagyomány épült, azt több
körülmény
segítette elő. Először az a feljegyzés, melyet Hilduin maga
csatolt az
életrajzhoz. Eszerint II. István pápa, amikor 754-ben
Saint-Denis-ben felszentelt
egy oltárt, többek között egy palliumot és kulcsokat
adományozott
a monostornak. Másodszor arra a vetélkedésre gondolhatunk,
amely Saint-
Denis, a királyi temetkezőhely és a reimsi királykoronázó
székesegyház között
kialakult. Ha az utóbbi élén érsek állt, akkor az előbbi égi
patrónusának
is illett érseknek lennie. A harmadik és legfontosabb tényező
az apátság és
a területileg illetékes párizsi püspök között kibontakozó
joghatósági vita
volt. A pecsét Waldman szerint a maga módján állásfoglalás
volt ebben a
vitában.
A pecsét keletkezése előtt és után készült művészeti
alkotások közül
két iniciálé és két kőemlék is ezt a hagyományt örökítette
meg. Az apátság
pontosan nem datálható, de feltehetően a XI. század harmadik
negyedében
keletkezett szertartáskönyvében (graduale) található
iniciálén Szent Dénes
már érsekként jelenik meg, mivel a miseruha felett pallium
formájú, noha
keresztekkel nem díszített ruhadarabot visel. A Canterbury-i
Szent Ágoston
bencés apátságnak a vértanúk szenvedéstörténetét
megörökítőkönyve a XII.
század elejéről szintén tartalmaz egy iniciálét, amely Szent
Dénest ülőhelyzetben,
keresztek nélküli palliummal, könyvvel, pásztorbottal, áldást
osztó
kézzel, mitra nélkül, viszont feje körül glóriával mutatja
be. Az ábrázolás és
az apátsági pecsét hasonlósága vitathatatlan, ami Waldman
szerint arra utal,
hogy az iniciálét a pecsét alapján készítették. Két ábrázolás
az apátság Suger
apát idejében épült és 1140-ben felszentelt nyugati
kapuzatához kapcsolódik.
Az egyik csak rajzon, míg a másik eredetiben maradt fenn.
Antoine
Benoist a XVII. században örökítette meg Szent Dénes szobrát,
amely azóta
elpusztult. Ez a szobor az apátság védőszentjét palliummal,
püspöksüveggel
és glóriával, áldásra emelt jobb kézzel ábrázolta. A már
akkor hiányzó bal
kéz feltehetően pásztorbotot vagy könyvet tartott. A nyugati
kapuzat déli
kapujának timpanonján ábrázolt jelenetben a miséző és az
oltáriszentséget
Krisztustól elfogadó Szent Dénes mitrát és palliumot visel.
Az apátság első pecsétje a fenti ábrázolások sorába
illeszkedik. Keletkezésekor
különösen időszerű volt, hogy a pecsétkép és a körirat
egyértelművé
tegye: Szent Dénes érsek volt, az egyházi hierarchiában
magasabb rangja volt,
mint a párizsi püspöknek. A Párizs közelében fekvő apátság
régóta egyházjogi
kiváltságokat élvezett. A területileg illetékes párizsi
megyéspüspök viszont az
egyházmegyéjében fekvő valamennyi egyházi intézményre
igyekezett joghatóságát
kiterjeszteni. Az apátság ellenállt a püspöki törekvéseknek.
Erre minden
alapja megvolt, az apátság egyházjogi kiváltságokkal
rendelkezett. II. Sándor
pápa 1065-ben megerősítette kiváltságos helyzetét. Egyházi
kiváltsága (exemptio)
szerint az apát és a szerzetesek nem voltak alávetve a
párizsi püspöknek. Az
apát bármely püspöktől kérhetett szentelt olajat vagy
krizmát, illetve azt, hogy
oltár- vagy papszentelést végezzen. Ugyanakkor a monostor
peres ügyeiben a
szerzetesek közvetlenül a pápához fordulhattak. II. Paszkál
pápa is megerősítette
1103-ban az apátság kiváltságait. Bár kiváltságlevele nem
utalt a párizsi püspökre,
annak ténylegesen nem volt joghatósága az apátság felett. A
következő
évben Galon, Chartres-i Ivó, a híres egyházjogász tanítványa,
került a párizsi
egyházmegye élére. Az új püspököt személyesen II. Paszkál
pápa szentelte fel,
aki a szertartás alkalmával felszólította az egyházmegye
papságát, hogy püspöküket
segítsék a püspöki jogok visszaszerzésében. A pápa sem maradt
tétlen,
1105-ben levélben tiltotta meg Ádám apátnak, hogy a korábbi
kiváltságokkal
éljen, hogy a párizsi püspök hozzájárulása nélkül más
püspöktől kérjen szentelt
olajat, krizmát, oltár- vagy papszentelést. Ádám apát, Suger
és a pápa 1107-ben
többször találkoztak egymással, a pápa a monostorban is
megfordult. Kapcsolatuk
a pápával nyilván javult, de ez kedvezőpápai döntést nem
eredményezett.
Ezért 1108 táján II. (Jámbor) Róbert francia király
(996–1031) nevében az apátságban
oklevelet hamisítottak, amit 1112-ben VI. Lajos királlyal
megerősíttettek.
A hamis oklevél biztosította az apátság korábbi egyházi
kiváltságait. A monostor
és a püspök viszálya ezután megszűnt. A hagyomány
elfogadottságára
mutat, hogy a XIII. század elején a párizsi Notre-Dame
székesegyház nyugati
kapuzatán Szent Dénest érseki palliummal ábrázolták.
Waldman szerint az apátság első pecsétje akkor készült,
amikor az apátság
egyházi kiváltságait veszély fenyegette, amikor a monostor és
a párizsi
püspök kapcsolatai mélyponton voltak. Ebben a küzdelemben az
apátság az
új pecsétet is felhasználta. Olyan köriratot és ábrázolását
készíttetett, hogy
abból kiderüljön Szent Dénes érseki mivolta. A pecsét képe és
körirata azt
bizonyítja, hogy minden létező eszközzel azt akarták
kifejezni, az apátság
nincsen alávetve a párizsi püspöknek. A pecsét szerepe –
legalábbis kezdetben
– jóval több volt az oklevelek megerősítésénél. A védőszent
rangját és
tekintélyét hangsúlyozó pecsét képe és körirata az apátság
XII. század eleji
törekvéseit: egyházjogi kiváltságainak védelmét szolgálta a
párizsi püspök
ellenében. Az apátság pecséthasználatának kezdetei sajátos
módon összekapcsolódtak
ezzel a sajátos egyházjogi küzdelemmel.
A gazdagon illusztrált tanulmányból nyilvánvaló, hogy az
eszmény és
a valóság a pecsétábrázolásokon sem esik feltétlenül egybe, s
hogy konkrét
esemény is hathat a pecsétkészítésre. Analógiaként az
esztergomi székeskáptalan
két pecsétjére hivatkozhatunk. Az 1230-as években készült
kisebb
pecséten az érseki székesegyház védőszentje, Szent Adalbert
vértanú
vállán palliummal látható. Szent Adalbert, Prága második
püspöke valójában
nem volt érsek. Az esztergomi székeskáptalan mégis érsekként
ábrázoltatta,
mert székesegyháza érseki jellegét kívánta hangsúlyozni.
Ugyanez
a helyzet viszont Lengyelországban más megoldást
eredményezett. A gnieznói
székeskáptalan nem változtatott a valóságon, XIII. századi
pecsétjén
Szent Adalbertet, az érseki székesegyház patrónusát
püspökként jelenítette
meg.
Az esztergomi székeskáptalan 1317-ben készült nagypecsétje,
szokatlan
módon, a királykoronázást ábrázolja. Ezzel azt fejezte ki,
hogy a mindenkori
esztergomi érsek joga a királykoronázás. Erre a képi
megjelenítésre döntően
azért volt szükség, mert ezt a kiváltságot nem sokkal
korábban kétszer
is megsértették.
Befejezésül a tanulmány lényegét nem érintő ellentmondásra
kell rámutatni.
Waldman a Suger apát idejéből ismert, csaknem megegyező két
pecsétről feltételezi, hogy azokat egyidejűleg használták,
éspedig az egyiket
az apát, a másikat pedig a konvent (352. o.). Ennek
ellentmond, hogy
Vilmos apát 1174-ben úgy döntött, két pecsét legyen, egy a
konvent és egy
az apát számára. Intézkedésével azokat a visszaéléseket
kívánta orvosolni,
amelyek abból származtak, hogy a korábbi apátok saját
ügyeikben is az
apátság pecsétjét használták. Vilmos apát törekvését III.
Sándor pápa azzal
támogatta, hogy 1179-ben felhatalmazza Saint-Denis apátját,
hogy személyes
pecsétet használjon. Waldman mindkét adatot említi (354. o.),
de nem
hasznosítja őket, s főleg nem utal arra, hogy ezek éppen
feltételezését cáfolják.
Az ellentmondás feloldható, de ez egy másik írás tárgya
lehet.
Thomas G. Waldman: Sigillum Sancti Dionysii archiepiscopi. La
fabrication d’une légende
(Szent Dénes érsek pecsétje. Egy pecsétkörirat keletkezése).
In: Bibliotheque de l’École des
chartes, t. 164, 2006, 349–370. o.
Solymosi
László