Klió 2008/2.
17. évfolyam
A rokontudományok köréből
A kárpátaljai bizánci rítusú templomok
Jelen ismertetésünk címében elengedhetetlenül fontos a
határozott névelő.
Ugyanis Mihajlo Szirohman a könyvében minden kárpátaljai
templomot
bemutat, amely a bizánci rítushoz tartozik. Ezzel egyedülálló
munkát visz
végbe: ilyen mű eddig még nem létezett. A tekintélyes kötet
önmagában,
külsőleg tekintve is rendkívül impozáns: A/4-es méretben 879
számozott
lapot tartalmazó könyvről van szó. A nagy méret azt is
biztosítja, hogy a
templomok fényképei jól láthatóak legyenek. Ám a mű sokkal
több, mint
pusztán egy album. A kötet megjelenését a Torontoi Ukrán
Enciklopédiai
Alapítvány támogatta.
A szerző dedikálást is írt a könyvébe: Jézus Krisztus
születésének kétezredik
évfordulójára szentelte azt. S a művet valóban 2000-ben
jelentette
meg az „Msz” kiadó Lembergben.
Mihajlo Szirohman, a tekintélyes könyv összeállítója,
1954-ben született
Ungváron, Mária és Bazil szülőktől. Alap és középfokú
tanulmányai
után az ungvári művészeti egyetem klasszika-filológiai tanszékén
szerzett
diplomát 1977-ben. Utána kárpátaljai, majd ungvári tanítóként
működött,
majd Ungvárra került. Az 1989-es esztendőtől előadó az
ungvári művészeti
egyetemen. Felvirágoztatta a tudományos egyházi építészetet
publikációinak
sorozatával, melyek az Ukrajnai Emlékek című folyóiratban,
valamint
egyéb tudományos periodikákban jelentek meg. A Kárpátalja
fatemplomai
című könyve 1999-ben látott napvilágot.
Jelen művének célkitűzése viszont Kárpátalja vallásos
építészetének és
bizánci rítusú templomainak maradéktalan bemutatása. Amint
föntebb már
szó volt róla, a mű sokkal több egy egyszerű fényképalbumnál.
Ugyanis
a fényképek jobbára csak illusztrációként szolgálnak az egyes
templomok
ismertetéséhez. Fontosak. Mert bemutatják, hogyan néztek ki a
múltban,
illetve hogyan néznek ki a jelenben a templomok. A szerző
minden esetben
jelzi a felvétel idejét is. De fontosak azok a leírások is,
melyek hozzájuk
tartoznak. Címként, illetve a képek aláírásaként közli a
szerző a helységnevet,
ahol található a templom, a templom titulusát, illetve
címünnepét, va-
lamint az építési dátumát. Ez utóbbi túlnyomórészt pontos
évszámot jelent,
de olykor, az esetek kis részében, a századot jelöli. A
szöveg részletesen
bemutatja a templomot, jelzi az alapítóját, építőmesterét.
Szól a harangokról
és az ikonosztázionokról is. Amikor tudja, a történelmi
adatok mellett az ott
szolgáló papok nevét is felsorolja. A szerző nem feledkezik
meg a templomokban
található különlegesen fontos tényezőkről, így közli az ott
található
feliratokat, legyen az akár ószláv, akár latin, akár német,
akár szlovák
szöveg. Ennek fényében viszont meglehetősen furcsa és
érthetetlen, hogy
egyetlen magyar szöveg sem kapott helyet a könyvben. Viszont
különleges
hangsúlyt kapnak a bemutatás folyamán a terület egyedülállóan
értékes fatemplomai.
A szerző a kárpátaljai bizánci rítusú templomokat akarta
bemutatni a
könyvében. Kivétel nélkül. A római katolikus egyházhoz
tartozó templomok
viszont nem fértek bele ebbe a műbe. Éppen ezért az anyagát
az eparchiák
(és nem az egyházmegyék) szerint rendezte. Az eparchia
elnevezés ugyanis
takarja mind a görög katolikus, mind az ortodox egyházi
szervezeti egységet.
A mű három nagy részéből az első rész a történelmi Munkácsi
Egy-
házmegye/Eparchia templomait tárgyalja, míg a másik kettő a
két ortodox
eparchia (a Munkács–Ungvári, illetve a Huszt–Nagyszőlősi)
templomait.
Így tehát a könyv első és legtekintélyesebb részét – hatszáz
oldalt – a
kárpátaljai görög katolikus templomok bemutatása foglalja el.
A szerző a
legutóbbi teljes, 1915-ben kiadott Sematizmust veszi ehhez
alapul. Szisztematikusan
halad az anyag előtárásában: a négy közigazgatási megye
beosztását
tartja szem előtt (Ung, Bereg, Ugocsa, Máramaros). További
leosztásban
az ezekben helyet kapó esperesi kerületek szerint rendezi a
paróchiákat,
mégpedig alfabetikus sorrendben. Ahol a paróchiához egy vagy
több filiális
templom is tartozik, természetesen azok bemutatása is sorra
kerül a megfelelő
helyen. A rész tehát hierarchikusan szerkesztett és teljesen
világos.
Könnyű eligazodni benne.
A második rész csaknem hetven oldalt ölel fel, a harmadik
pedig csaknem
nyolcvanat, a két ortodox eparchia templomainak
bemutatásához.
Mindkét részben csak az esperesi kerületek szerint rendezi a
szerzőaz anyagot,
hiszen mindössze tizenhárom ilyen szervezeti egységről van
szó, míg
a görög katolikusok esetében összesen harmincegyről. Az
ortodoxia a XX.
század elején jelent meg Kárpátalján, így az ilyen templomok
bemutatása
1920-tól kezdődik.
A gazdag mű összességében 984 templomról közöl fényképes
beszámolót
a megfelelő leírással. A szerző gondot fordított arra is,
hogy a XX.
század folyamán lerombolt görög katolikus templomokat se
hagyja ki a
könyvéből. Sőt odafigyelt arra is, hogy könnyű legyen
megtalálni és azonosítani
az egyes helységeket, illetve templomaikat. Ennek érdekében a
könyv
végén a helységek nevének latin betűs átírását, majd a
legvégén a templomokról
készül fényképfelvételek listáját közli.
A templomok bemutatása után a könyv igen hasznos és tartalmas
összefoglalást
ad Kárpátalja történetéről. Mihajlo Tivodar, a
történelemtudományok
doktora készítette előbb ukrán, majd angol nyelven. Az ukrán
változat
bővebb, a legújabb időkből indul ki, de aztán visszatér a
kezdetekhez, amióta
megjelent a kereszténység Kárpátalján. S innentől fogva már
egyezik a két
szöveg. Ugyancsak ettől a professzortól származik a mű
következő egysége,
mely rövidebben foglalja össze a kárpátaljai bizánci egyház
történetének
fő vonásait, mérföldköveit. Ez a szöveg is előbb ukrán, majd
angol nyelven
kapott helyet a kötetben. Végül a tanulmányok sorát magának a
szerzőnek,
Mihajlo Szirohmannak az írása zárja, a kárpátaljai
fatemplomokról.
Természetesen irodalomjegyzék is található a könyvben,
mégpedig pontosan
száz tételből álló lista. Figyelmet érdemel, hogy ezek között
– az ukrán,
angol, német, szlovák, cseh, lengyel művek mellett – kilenc
magyar
nyelvű könyv is szerepel.
A kötet fontos lehet nem csak az egyháztörténészek, hanem a
világi történészek
számára is, valamint az építészet iránt érdeklődők is komoly
információkat
szerezhetnek belőle. Ám mindenekelőtt azoknak lehet fontos
és jelentős, akik Kárpátalja templomépítészete, sőt általában
a kultúrája és
vallása iránt érdeklődnek.
Mihajlo Szirohman: Cerkei Ukraini. Zakarpatja (Ukrajna
templomai. Kárpátalja),
Lviv „Msz”, 2000, 800 o.
Ivancsó
István