Klió 2008/2.
17. évfolyam
Középkor és kora újkor
Várostervezés a középkorban
Thomas Küntzel a Concilium mediiaevi 2007/10. számában
jelentetett meg
tanulmányt egy középkori város, jelesül Hildesheim
elővárosának középkori
tervezéséről és megalapításáról. Ez a városrész 1332-ben
pusztult el, majd
a még meglévő épületeit is kikezdte az idő vasfoga,
olyannyira, hogy ma
már csak a Dammstadt (Gátváros, bár a fordítást nem tartjuk
célszerűnek)
városfalának egy részlete maradt meg. A szerző a fennmaradt
térképek és
írásos források (parcellajegyzékek, birtokösszeírások,
feliratok stb.) alapján
tesz kísérletet a középkori várostervezés sajátosságainak
feltárására.
A tanulmány első részében Küntzel összehasonlítja az ókori és
a középkori
várostervezést. A legfontosabb megállapítása ezzel
kapcsolatban
az, hogy az ókor római városalapítása és várostervezése – a
forrásanyag
gazdagsága miatt – sokkal jobban ismert, mint a középkoré.
Nem ismeretes
többek között az, hogyan zajlott a felmérés, a parcellázás;
ennek ellenére a
pallérok, földmérők keresettek voltak Európa-szerte.
Itáliában a XII. századtól
külön hivatala volt ezeknek a szakembereknek. A geometria
része volt a
hét szabad művészetnek (septem artes liberales); olyan neves
művelői voltak
már a középkorban is, mint Aurillac-i Gerbert, a későbbi II.
Szilveszter
pápa, vagy Leonardo Pisano, ismertebb nevén Fibonacci
(1170/80-1240).
Ennek ellenére alig tudunk valamit arról, hogyan alkalmazták
a gyakorlatban
a geometriai, matematikai ismereteket – többek között a
várostervezésben
is. Küntzel részletesen tárgyalja a középkori
matematikatörténettel
foglalkozó eddigi kutatók elképzeléseit, különös tekintettel
a geometriai
ismeretek gyakorlati alkalmazásáról szóló elméleteket. A
szerző leginkább
azokat az álláspontokat teszi magáévá, amely szerint a
korszak épületeinek
alapjait egyszerű geometriai eljárásokkal mérték fel és
valósították meg;
sinus- vagy cosinus-számítások esetén, vagy a pi értékének
meghatározásakor
közelítő értékeket alkalmaztak. Ezek adnak magyarázatot a
ferde építési
vonalak, a tengelytörések, vagy a meghatározott mértékek
gyakori meglétére.
Nem a Dammstadt volt az első tervezett város a középkori
Németországban:
Oroszlán Henrik herceg 1160-ban alapította Braunschweig Hagen
nevű városrészét, amelynek az elrendezése mintául szolgált a
későbbi tervezett
városrészeknek, többek között a Dammstadtnak is. A
várostervezés
koncepciója szorosan összefüggött a korszaknak a világról, a
világ isteni
eredetű rendjéről alkotott felfogásával: eszerint a föld négy
egyenlő részre
oszlik, a tengelyében Krisztus keresztjével – így néztek ki a
középkor
tervszerűen létrehozott városai is. Igaz, a
szimmetriatengely, az egymást
derékszögben metsző utcák megjelentek már a hippodamoszi,
majd a római
városépítészeti elvekben is. Erre példa a Sauerlandban fekvő
Brilon városa,
amelynek alaprajza észak-déli irányú ovális, benne egy
keresztutcával. Az
allegorikus tervezésre már az Ottók és a Száli császárok
korában is van példa,
elsősorban a templomok és kolostorok alapításánál, amikor is
a templomok
főbejáratát és szentélyét meghatározott égtájak irányába
tervezték
(például Fulda esetében); de példaként hozza fel a szerző
magát Hildesheimot
is, hiszen a várost valósággal koszorúként vették körül a
templomok és
kolostorok, mintha csak maguk a szenték védték volna a
települést – bár azt
Küntzel is elismeri, nem lehet teljes mértékben
szándékosságot felfedezni,
elképzelhető, hogy csak a városnak és környékének növekedése
alakította
ki ilyen sajátságos módon a Hildesheim körüli egyházak eme
együttesét.
A második részben Hildesheim fejlődésének történetét
tárgyalja a tanulmány,
nagy hangsúlyt helyezve a topográfiai viszonyokra.
Hildesheimot
a IX. század elején alapították Jámbor Lajos császár
uralkodása idején. A
X–XI. század fordulóján már egy településkomplexum alakult
ki, amelynek
két piaca is volt. A városmag körüli templomok jelentették a
kiindulópontját
a későbbi településeknek; ezek a középkor során összenőttek
Hildesheimmal.
A XII. század derekán bővül a források köre: ezekből kiderül,
hogy 1145-ben már több vár is volt a város körül, 1161-ben
pedig a St.
Andreas nevű városrészt civitasnak nevezik az oklevelek.
1167-ben a különböző
települések körüli erődítések egyetlen nagy erődrendszerré
álltak
össze, mely magába foglalta a Dómhegyet, St. Michael
városrészt és a St.
Andreas piaci negyedet. 1196-ban kezdődött a Dammstadt,
Hildesheim
tervezett városrészének kiépítése, de nem ez volt az első
ilyen városrész.
1215-ben a székeskáptalan prépostja az Óvárostól délkeletre
megalapította
az Új Várost (Neustadt): ez egy szabályos, négyzet alapú
városrész, négy
utcával és egy térrel kialakítva. 1246-ban az Óváros és a
Dammstadt között
egy újabb városrészt alapítottak; ezt 1329-ben ki akarták
bővíteni, hasonló
tervek alapján, de a bővítés végül is nem valósult meg.
Ezekkel a fejlődésekkel
egy időben zajlott az Óváros felszabadulása a püspöki
joghatóság
alól, melynek eredményeképp 1281-ben a városi tanács megkapta
az önálló
jogalkotás privilégiumát. Mindez azonban nem ment
zökkenőmentesen: a
püspökökkel szembeni konfliktusban felértékelődött az újonnan
alapított
városrészek politikai, katonai és gazdasági jelentősége.
A harmadik rész foglalkozik a Dammstadt megalapításával. A
városrész
létrehozásának legfontosabb indoka a posztógyártás
fellendítése volt; ebből
a célból a Szent Móric-kolostor és annak prépostja, Poppo
Flandriából hívott
telepeseket az Innerste folyó medencéjébe, ahol a Dammstadtot
kialakították,
és ahonnan a település a nevét kapta. Flandriából és a
Németalföld
többi részéből már korábban is hívtak telepeseket
Németországba, például
Hamburgba, Brémába, vagy 1166-ban Braunschweig Hagen nevű,
korábban
már említett városrészébe. Hildesheim ezzel a telepítéssel be
tudott kapcsolódni
a nyugat-európai kereskedelembe, a szakképzett flandriai
munkások
meghonosították a legújabb technológiákat Alsó-Szászországban
is. 1268ban
Hildesheim már számottevő kereskedelmet bonyolított
Flandriával. A
fejlődéshez hozzájárult a XIII. század eleji Welf-Stauf
viszály, ami felértékelte
Hildesheim jelentőségét, Hartbert és Siegfried püspökök
hatalmának
növekedése pedig hatással volt a Dammstadt fejlődésére is.
1232-ben
létrejött az ún. „Kis Gát” („Kleiner Damm”), ami a
lutzingewordeni Szent
István-kolostor területéhez tartozott, szemben a Szent
Miklós-templom joghatósága
alatt álló „Nagy Gáttal” („Großer Damm”). Ez a két városrész
lakossága közösen választotta meg polgármesterét és a
hattagú, szabálytalan
időközönként megújuló összetételű tanácsát. Megkezdték az
egyesülő
városrészek megerősítését, ez kezdetben egy palánkfal volt,
1288-ban azonban
már tudomásunk van egy erődített városfal építéséről is. A
„Kis Gát” és
a „Nagy Gát” közös erődítményrendszerére bizonyíték Dammstadt
pecsétje,
amelyen Szent Miklós myrai püspök és Szent István első
vértanú látható
– egy közös háztető alatt (34. oldal, 3. ábra). A
városfal-építési munkálatok
azonban 1330 után erősödtek fel igazán, miután előzőleg az
Óváros rendeletet
hozott a Dammstadttal szemben a posztókereskedelem
tilalmáról. A
hildesheimi püspök II. Henrik az új városrész javára döntött
és feloldotta
a kereskedelmi tilalmat, ez azonban elmérgesítette a
helyzetet az Óváros
és a Dammstadt között. 1330-ban a Dammstadt tanácsa saját
hatáskörén
belül megadta a városrésznek a posztókereskedelem jogát. A
nyílt összecsapás
nem sokat váratott magára: 1332 karácsonyán az óvárosiak
betörtek
a Dammstadtba, kegyetlen öldöklés után felgyújtották a
testvérvárost. A
harc Henrik püspök és az Óváros katonai vezetője,
Schaumburg-Holsteini
Erik gróf, a II. Henrikkel szembeni pápai jelölt között
1346-ig tartott váltakozó
szerencsével, végül azonban a püspök maradt alul. Henrik
püspök
visszakapta a gátat, de az Innerste folyó partján fekvő
terület nagy része
már elpusztult, parlaggá változott; a házakat a békeegyezmény
értelmében
nem volt szabad megerősíteni, követ csak a pincék építéséhez
és alapozáshoz
lehetett használni, de a lakóépületeket gyúlékony és nehezen
védhető
favázzal (Fachwerk) volt szabad megépíteni. Maga a Dammstadt
azonban
már romokban feküdt, egyedül a Szent Miklós-templomot és a
Szent János-
kórházat építették újjá 1352-ben, amint arról a tanulmány
mellékletében
közölt felirat is beszámol (33. oldal, 2. ábra). A házak
helyén kertek voltak,
a XVI. századra nyomai sem maradtak az 1332 előtt virágzó
városrésznek;
Heinrich Bünting 1586-ból származó „Braunschweig-Lüneburgische
Chronica”
című munkájában látható egy fametszet Hildesheimról, amelyen
már
semmi sem látszik a Dammstadtból. Azonban a lakosság
emlékezetében
tovább élt az, hogy a kertek helyén valamikor egy városrész
volt.
A XVIII. században készültek olyan térképek, melyek pontosan
bemutatták
a Dammstadt alaprajzát és elhelyezkedését. Ezek szerint a
települést
minden oldalról folyóvizek vették körül, de ezeken túl is
volt még egy védősánc.
Az Innerste folyó alkotta a Dammstadt keleti határát, ez
választotta el
az Óvárostól. 1332-ben súlyos károkat szenvedett a Szent
Miklós-templom,
de már 1346-ban helyreállították; 1422-ig plébániaként,
1477-től kápolnaként
említik a források. A János-templomot a XVI. században a
város védművének
kiépítése során lebontották, de a templom 1520-ban készült
oltárát 1542-ben
a Szent Márton-, a XIX. század közepén pedig a Szent
Mihály-templomba
vitték át. A régi Dammstadtból gyakorlatilag mára csak az
Innerste partján
fekvő régi városfal egy részlete maradt meg (33. oldal, 1.
ábra).
A következő részben (amit ugyancsak hármas számmal jelölnek)
Küntzel kísérletet tesz a Dammstadt eredeti méreteinek
meghatározására.
Itt nehézséget jelent az, hogy a XII. századi okleveles
forrásokban szereplő
mértékegységek mai értékét nem ismerjük; viszont a
hildesheimi városi levéltárban
található egy katasztertérkép 1860-ból, amely a mai
Bergsteinweg
menti birtokhatárokat tünteti fel (9. ábra); egy másik,
ugyancsak 1860 körüli
vázlat már pontos adatokat közöl a kerti parcellák utcáinak
szélességéről.
Egy 1875-ből származó várostérkép teljes egészében bemutatja
Hildesheim
birtokhatárait. A gondot itt csak az jelenti, hogy 1860 és
1875 között a belterületek
beépítése miatt némi változás következett be a
birtokszerkezetben.
A térképek mellett a Dammstadt középkori városképének
rekonstrukciójához
rendelkezésre állnak még a vásárlási és bérleti szerződések,
valamint
a birtokokat terhelőilletékek listái. Az egyes birtokok
pontos lokalizáláshoz
szolgál még három adójegyzék, amelyek a hildesheimi okleveles
könyvben
maradtak fenn: az egyik 1282-ből való, ez a Szent
János-kórház környékén
lévőházak által fizetett adók jegyzéke. 1300-ból származik az
a másik jegyzék,
amelyben a Szent Móric-kolostornak a „Kis Gát” területéről
származó
adóbevételeit regisztrálták; míg 1437-ben készült az a másik
jegyzék, amely
ugyancsak a Szent Móric-kolostornak az egykori „Nagy Gát”
területéről
beszedett adóbevételeit tartalmazza – a szerző azonban adós
marad annak
magyarázatával, hogy voltaképpen milyen területről van is itt
szó, hiszen a
két „Gát” ekkor már lakatlan terület volt.
Thomas Küntzel ezután a forrásokban megadott
területmértékeket határozza
meg. A Dammstadt alapító oklevele szerint a flandriai
telepesek
átlagosan 6 x 12 mérővessző nagyságú parcellát kaptak. Ez
pontosan egy
negyede a római eredetű Juchartnak, ami kb. 2520 m2, és ez a
mai holddal
azonos nagyságú terület. A X. században az ilyen nagyságú birtokot
Aurillac-i
Gerbert után táblának (tabula) is nevezték. Ideális esetben
az éves
dézsmabevétel egy parcella után 2 schilling (solidus) volt,
ez azonban függött
attól is, hogy egy adott birtokot összevontak-e más
birtokokkal, vagy
sem. A szerző elismeri, hogy a hossz- és területmértékek
pontos meghatározásánál
a legfőbb gondot az jelenti, hogy egészen a XIX. századig a
Német-
Római Birodalomban a mértékegységek egész sokaságával
találkozunk; az
egyes mértékek közötti különbségek gyakran igen tetemesek
voltak, így
korántsem közömbös az, hogy éppen milyen mértékegységet
használunk
– ez területenként, sokszor városonként is változott. Hagen
esetében például
valószínűleg a Rajna-vidéki mérővesszőt használták a terület
kijelölésénél,
melynek értéke 3,767 m volt, de elképzelhető a németalföldi
változat is, ami
3,844 m hosszú; az újkorban használt hildesheimi, vagy
osztfáliai mérővessző
hossza viszont már 4,473 m. A földbirtokok nagysága így a
különböző
mérővesszőknél 1000–1500 m2 között ingadozik. A Dammstadt
esetében
szinte teljes biztonsággal állítható, hogy az ekkor már
ismert helyi, hildesheimi
mértéket vették figyelembe a parcellák kijelölésénél.
Az 1282. évi adójegyzék szerint a Szent János-kórház
körzetéhez tartozó
házak 1 és 9 schilling közti pénzösszeget fizettek évente.
Küntzel szerint a 9
schillinget fizető házak akár 4,5 parcella kiterjedésűek
lehettek – ez azt jelenti,
hogy a normál összegű adóktól magasabb összegű adót fizettek ennek
a körzetnek a lakói. Az 1300-ból származó jegyzék tanúsága
szerint 1 és
5 schilling közötti adóösszeget fizettek a Szent
Móric-kolostorhoz tartozó
házak a „Kis Gát” területén. Összesen 33 schillinget fizetett
ez a körzet, ami
16 és egy fél parcellát jelent. Ennek hossza – az alkalmazott
mértékegységtől
függően – 370 és 460 m között van. A legrészletesebb forrás
az 1437.
évi adójegyzék, amelyben 30, a „Nagy Gát” területén található
parcelláról
szedtek be. 1 és 14 schilling közötti összeget szedtek pénzt
a házaktól. A
14 schilling több birtokról származik; a maximális
adóbevétel, amit egy ház
fizetett, az szintén 5 schilling volt. Összesen 77 schilling
származott ebből
a városrészből, ez kereken 40 parcella: a hildesheimi mérték
szerint ez 5,8
hektárt jelent. Nem véletlen az sem, hogy az újabb keletű
forrásokban már
egyre gyakrabban találkozni összevont telkekkel: az 1332 után
elnéptelenedett
és jobbára csak mezőgazdasági célokra használt városrészben
gazdátlanul
maradt telkek sokasága állt az új tulajdonosok
rendelkezésére.
A tanulmány zárófejezetében Thomas Küntzel a vizsgálat
eredményeit
összegzi és levonja tanulságait. Eszerint a Dammstadt
alapítása nem egyszeri
aktus, hanem egy hosszabb folyamat volt. Ennek az ismert
dátumai
1196 és 1232 voltak, de a betelepítési folyamatokról képet
kaphatunk a
különböző összegű befizetett adókból. Mindezek ellenére a
Dammstadt
egységes képet mutat, elsősorban a saját, a teljes városrészt
védő erődítése
miatt. A településrész határát a Bergsteinweg képezte, amely
távolsági
kereskedelmi útvonal volt – eme út mentén jött létre először
a Szent János-
(1160/70) és a Szent Miklós-városrész (1190). Hasonló
jelenséggel
találkozunk Göttingen esetében, ahol a város egyes részei a
Groner Straße,
egy hajdanán forgalmas kereskedelmi útvonal mentén fejlődtek
ki. Küntzel
egy másik fontos végkövetkeztetése az volt, hogy a középkori
várostervezés
gyakorlatával ellentétben a Dammstadtnál nyoma sincs
ideológiai koncepciónak,
a városrész tervezése és kivitelezése egyaránt gyakorlati
szempontokat
vett figyelembe. A tervezés alapja a hildesheimi mérték volt,
eszerint
a 6 x 12 mérővesszőnyi ideális hosszúságú telek 28 x 56 m
volt, szemben a
braunschweigi Hagen 22,5 x 45 méterével. A „Nagy Gát” és a
„Kis Gát” a
Szent János-kórházhoz tartozó házakkal együtt 72 és fél
parcellát tett ki. A
XIII–XIV. század fordulóján negyven család élt ezen a
területen, 1332 után
azonban gyökeres változás állt be a birtokstruktúrában:
birtokokat osztottak
fel, de leginkább vontak össze, az adóbevételek azonban még
azután is
nőttek, miután a területet jobbára már csak kertgazdálkodásra
használták. A
szerző legvégül a vizsgálat további alkalmazási
lehetőségeiről számol be:
Nienover elpusztított városában a parcellák határai
elmosódtak, de a pincék
falai egyfajta támpontot nyújtanak az egykori település
kiterjedésének
és birtokszerkezetének a megállapításához. A birtokok a
kereskedelmi főút
mentén 40–42 kilométerre helyezkednek el, ugyancsak a 6 x 12 mérővessző
felosztást követve. A mérték nagy valószínűséggel a
hildesheimi volt, mivel
Nienover alapítói és urai annak a Dassel családnak a tagjai
voltak, amelyhez
Rainald von Dassel, I. (Barbarossa) Frigyes császár
kancellárja, kölni érsek,
és a dammstadti Szent János-ispotály alapítója is tartozott.
Nienover tervezése
így talán a Dammstadt példáját követte.
A cikk többi része függelékeket tartalmaz. Az elsőtáblázat a
dammstadti
városi tanácsban résztvevő polgárokat ismerteti, aszerint, hogy
melyik év-
ben voltak tanácstagok; a második táblázat a Szent
János-kórházhoz tartozó
házakat sorolja fel a befizetett adó összege és aszerint,
hogy ez az összeg
mennyivel tért el a normális 2 schilling összegéhez képest. A
harmadik és a
negyedik táblázat a „Kis Gát” és a „Nagy Gát” adóbevételeit
sorolja fel tételesen,
az előbbi szisztéma alapján. Az ötödik táblázat az 1860. évi
kataszteri
összeírás a Bergsteinweg-en található birtokokról az
elhelyezkedés, a tulajdonos
neve, a valódi szélesség decimális- és hildesheimi
mértékegységben
egyaránt megadva, az ideális kiterjedés és a kettő közötti
eltérés alapján;
majd a hatodik táblázat a Rajna-vidéki, a holland, a
hildesheimi, a vesztfáliai
és a hannoveri mérővessző-mértékek összehasonlítása méterben,
lábban
és parcellában megadva. A függelékben ezután képek
következnek: az első
kép a dammstadti városfal mai maradványa az Innerste folyó
partján; a második
a Szent János-ispotály 1352. évi helyreállítását tanúsító
felirat; a harmadik
a Dammstadt pecsétje; a negyedik kép Hildesheim város
fejlődését
mutatja be egy térképen; az ötödik ábra egy 1685-ből származó
rajz Hildesheimról
és a Dammstadt helyén fekvőparcellákról; a hatodik kép
ugyancsak
Hildesheimot és a Dammstadtot mutatja be egy 1763–1777 között
készült
térképen. A hetedik ábra az 1875. évi birtokvázlat a
Dammstadtról; a nyolcadik
kép egy 1556-os geometriakönyvből származik, amely a
birtokfelmérést
mutatja be. A kilencedik ábra az 1860. évi kataszterjegyzék
nyomán
készült vázlat a Bergsteinweg mentén elhelyezkedő
birtokokról. A 10. kép
Sven Schütte tervvázlata Göttingenről a fentebb már említett
keresztutakkal.
A 11. ábra ugyancsak Göttingent mutatja be, mégpedig a város
alapításának
többlépcsős folyamatát. A 12. kép a braunschweigi Hagen
birtokszerkezetének
rekonstrukciós rajza, az alapító oklevélben foglaltak
alapján. A 13. és
utolsó ábra a Wolfsburghoz tartozó Vorsfeldét mutatja be két
rajzban: az
első az 1761. évi felmérés nyomán készült birtokszerkezet, míg
a második
az eredeti tervekben felvázolt városkép.
Thomas Küntzel: Die Dammstadt von Hildesheim. Ideal und
Realität einer hochmittelalterlichen
Stadtgründung (A hildesheimi Dammstadt. Egy késő-középkori
városalapítás eszménye
és valósága), in: Concilium medii aevi 10. 2007. 1–42.
Bradács
Gábor