Klió 2008/2.
17. évfolyam
Középkor és kora újkor
A holland rabszolga-kereskedelem, 1500–1850
Ez a könyv egy sorozat ötödik, legfrissebb darabja. A
sorozatot Pieter C.
Emmer, a Leideni Egyetem és Seymour Drescher, a Pittsburghi
Egyetem
oktatói szerkesztik. Azt vizsgálják, hogyan alakult úgy a helyzet,
hogy Nyugat-
Európa technológiája, nyelve, intézményei teremtették meg, és
uralják
az egyetemes civilizációt.
E kötet szerzője, P. C. Emmer úgy látja, a hollandok azzal
próbálják megvédeni
nemzetállamukat az EU beolvasztó hatásával szemben, hogy a
múltba
fordulnak, és a dicső napokra emlékeznek.
Rabszolga-kereskedői ténykedésükre
azonban nem akarnak gondolni, azt a legszívesebben
elfelejtenék. Igaz,
az angolok, franciák, portugálok sokkal több rabszolgát
hurcoltak el, és az
is tény, hogy az afrikaiak bűnrészessége nélkül nem történt
volna meg ez a
szörnyű bűn – mindez azonban nem kisebbíti a hollandok
tetteit. Olyat tettek
a feketékkel, amit soha nem tettek volna meg fehér
embertársaikkal. Tizenkét
milliónál több afrikait raboltak el szülőföldjükről, s
vetettek rabszolgaságra.
Igaz, abban a korban az, hogy elszakítanak embereket a
családjuktól,
otthonuktól, nem tűnt annyira felháborítónak, hiszen ezt
tették a spanyolok,
portugálok, amikor legalább 300 ezer zsidót üldöztek el, ez
történt a hugenottákkal,
és a 30 éves háborúban is tízezreket öltek meg, tettek
földönfutóvá. Az
észak-amerikai indiánok közül 40 milliót öltek meg, és
borzalmas volt a náci
rendszer pusztítása. Ki szenvedett többet? – teszi fel a
kérdést a szerző.
A kora újkori rabszolgaság és a holokauszt mindegyike totális
intézmény
volt, nem lehetett menekülni előle, s mindkét esetben kiölték
az áldozatokból
az ellenállást, kezdeményezést. A sorsuk azonban különbözött.
A rabszolgák
kényszerű körülmények között ugyan, de tovább élhették
családi,
közösségi és hitéletüket, csak a gazda érdekeit nem volt
szabad megsérteniük.
Kívülről senki nem szólt bele az ültetvény életébe. A náci
táborok
lakóiról kívül döntöttek, és a legtöbb esetben halál várt
rájuk.
Afrikából többnyire háborús foglyokat, vagy elítélteket
vittek el, Németországban
viszont külön törvényt hoztak a zsidók megkülönböztetésére. A
szállítás közben nagyon sokan meghaltak, de míg a
rabszolga-kereskedők-
nek ez komoly anyagi veszteséget jelentett, a náci
haláltáborok szervezői
annak örültek, ha minél kevesebben élték túl az utazást. Az
1700-1850 között
elhurcolt több mint 21 millió rabszolgából 4 millió halt meg
útközben.
A megérkezés után is különbözőképpen bántak velük: a
rabszolgákat dolgozni
küldték, s a cél a maximalizált profit volt, míg a német
koncentrációs
táborokban a maximalizált halálozásra törekedtek. A
rabszolgák körében
idővel csökkent a halálozás, a táborokban viszont
tökéletesítették a gyilkolás
módszereit, és majd minden zsidót megöltek. A
rabszolga-kereskedelem
jó darabig élt, Afrika győzte a kibocsátást, a náci
megsemmisítő táborok
ellenben idővel fölöslegessé tették önmagukat.
Németalföld előbb kereskedni kezdett Afrikai nyugati partjain:
oda textilt,
vas- és réztárgyakat, edényeket, karpereceket szállítottak,
haza pedig
aranyport, méhviaszt, állati bőröket vittek. Csak a portugál
példa nyomán
kezdtek emberekkel kereskedni. A holland West India Company
(WIC) hamarosan
beszállt a rabszolga-kereskedésbe. Eleinte viták folytak a
dolog erkölcsi
megítéléséről. A WIC egyik alapítója azt javasolta, a holland
kolóniákon
indiánokkal és európai bevándorlókkal dolgoztassanak. Grotius
szerint
a háborús foglyok rabszolga-munkára ítélése elfogadható, de
Németalföld
és Afrika nincsenek háborúban egymással, ezért a dolog
jogtalan. Azonban
– csavart egyet Grotius – ha az afrikai törzsek háborúznak
egymással,
akkor a győztesnek joga van eladni a hadifoglyokat az
európaiaknak. Egy
Udemans nevű tiszteletes úgy vélte, elfogadható a pogányok
eladása, de ha
megkeresztelkednek, akkor 7 év után fel kell őket
szabadítani. Voltak, akik
a Bibliával példálóztak, a Genezis-könyvében Noah megátkozta
Ham leszármazottait,
legyenek örökké rabszolgák. Az eredetileg maga is rabszolga
Johannes Capitein, aki a leideni egyetemen tanult, azt
hirdette, nem ellentétes
a rabszolgaság a kereszténységgel, D. H. Gallandat hajóorvos
1769-ben
pedig egyenesen úgy vélekedett, áldás a bennszülötteknek a
rabszolgaság,
mert úgyis szolgasorban élnek, és ha hadifogságba kerülnek,
megölik őket.
A hollandok előbb spanyol, portugál hajókat támadtak meg, így
jutottak
hozzá a brazil cukorhoz. Az 1621-ben megalakult WIC aztán azt
tervezte,
területet szerez magának Brazíliából. Az ehhez szükséges
pénzt 1628-ban
a spanyol kincses flotta elrablása hozta meg. Az elfoglalt
brazíliai portugál
ültetvényeket azután felgyújtották, a tulajdonosokat elűzték.
A holland kormányzó,
Johan Mauritz van Nassaut később rendet teremtett,
visszacsalogatta
a portugál ültetvényeseket és szövetséget kötött az
indiánokkal. Ettől
kezdve már a hollandoknak is szükségük volt rabszolgákra. Az
indiánok
ugyanis nem bírták a nehéz munkát, az európai betegségek is
tizedelték
őket. Így 1636 után megindult a holland rabszolga-kereskedés.
A hollandok először elfoglalták az afrikai partokon a
portugál erődöt,
Elminát, majd Angolában Luandát. 1636-45 között 25 ezer
rabszolgát indítottak
Brazíliába, akiknek 17 százaléka meghalt az úton. Odakint
borzalmas
körülmények között dolgoztatták őket a visszatért portugál
ültetvényesek: a
forró cukorszirupot félmeztelenül keverték, félig megsültek a
szerencsétlenek.
A legkisebb vétségért 200-300 korbácsütés járt, csupa vér
volt az áldozat,
és a sebekbe ecetet és sót öntöttek. A hollandokat magukat is
sokkolta
ez a bánásmód, de hasznot akartak. Egy rabszolga 93 guilderükbe
került,
eladni viszont 300–400-ért lehetett. A baj az volt, hogy az
ültetvényesek
rendszerint hitelben vették meg őket, s mire a holland
társaság észbekapott,
már 4,5 millió guilderrel tartoztak neki a brazíliai
rabszolgatartók. Óriási
veszteségében a WIC már csak az állam segítségében bízhatott.
Közben
Brazíliában a hollandok Recifébe szorultak vissza, majd azt
is visszafoglalták
tőlük a portugálok. Szerencséjükre a Karib-szigeteken ekkor
keletkezett
munkaerőhiány. Így az angol, francia fennhatóságú
Barbadoszra, Guadeloupére,
Martinique-re szállítottak mindaddig, amíg Cromwell és
Colbert ki
nem tiltották gyarmataikról a holland rabszolga-kereskedőket.
Próbálkoztak
New Netherlandon is, a későbbi New York államban, de ott a
hideg éghajlat
miatt nem lehet dohányt, rizst termelni. Megoldásul egy kis
sziklás sziget,
Kurakaó kínálkozott. Itt tranzitkikötőt építettek, ide hozták
az afrikaiakat,
majd innen adták el őket a jól fizetőspanyoloknak. 1658 és
1730 között 100
ezer rabszolgát szállítottak át a hollandok az Újvilágba.
Néha óriási tömeg
zsúfolódott össze a kis szigeten, ahol sem enni-, sem
innivaló nem volt.
1775-re ez a szállítási útvonal is lehanyatlott, a spanyolok
ezután már a
franciákkal kötöttek szerződést rabszolgaszállításra. A
hollandok most Dél-
Amerika északi partjaira, Guyanába, Suriname-ba vitték a
rabszolgákat.
Közben új vetélytársak jelentkeznek az emberkereskedelem
terén: svédek,
dánok, majd a nagy választó, Frigyes Vilmos. A komoly rivális
mégis Anglia
volt, vele állandó volt Németalföld összeütközése.
A holland hajók Suriname-ba összesen 200 ezer, Essequiboba 16
ezer,
Berbice-be 15 és Demeraraba 11 ezer rabszolgát vittek.
Eleinte virágzott
az üzlet, nagy beruházásokba kezdtek Suriname-ban, azonban –
mint már
láttuk – az ültetvényesek eladósodtak, rengetegen
tönkrementek. A holland
rabszolga-kereskedés vészes gyorsasággal hanyatlott, a
negyedik angol-holland
háborúban (1780–84) az angolok elfogták a hajóikat, a végső
csapást
azután a Németalföldet ért francia invázió jelentette
1795-ben. A holland
nyugat-indiai kávé- és cukoripar tönkrement, már alig volt
rabszolga-szállítás.
1730 után belépett a tengeri kereskedésbe a zeelandi
Middelburg Commerce
Company (MCC), most ez lett a legnagyobb németalföldi
kereskedő
társaság: 43 hajója járta a tengereket, több mint 100 utat
tettek meg, az
összes holland rabszolga-kereskedés 15–20 százalékát ők
bonyolították le.
A könyv következő fejezete a rabszolgák utazásának
megszervezésével
foglalkozik. A hajóskapitányok utasításban kapták, hogy jól
kell bánniuk az
afrikaiakkal, orvost kell biztosítaniuk számukra, a
megbélyegzéskor nem szabad
mélyen megégetni őket. A kapitányok nem kereskedhettek a
saját hasznukra,
s a haszonból 12 százalékot oszthattak szét a tisztek között.
A szexuális
bántalmazás nem volt jellemző, nem születtek gyerekek az
utazás után 9 hónappal.
A kapitány feladata volt indulás előtt gondoskodni enni-,
innivalóról
az útra, árucikket vásárolni, és tiszteket, legénységet
toborozni. Ez utóbbiakat
a kikötőkből, bordélyházakból szedték össze, lerongyolódott,
beteg, tetves,
eladósodott társaság volt. Nehéz volt őket fegyelmezni,
részegesek, loptak,
dezertáltak, lázadtak. Korbácssal büntették őket. A kapitány
fizetése 50–60
guilder volt havonta, az első tiszté és a hajóorvosé 36–38, a
tengerészeké pedig
12–15 guilder. Ez alacsony fizetés, tekintve, hogy veszélyes
az út: ötből
egy ember meghalt az úton. A legnagyobb veszteség az
orvosokat érte, ők
rendszerint elkapták a fertőzéseket. A rabszolgákért
Afrikában vászonnal,
gyapjúval, indiai selyemmel, puskával, puskaporral, borral,
szesszel fizettek,
de vittek magukkal üveggyöngyöt, tükröt, borospoharat,
edényeket, ánizsmagot,
szánkócsengőt (!), ólom- és vasrudakat. Egy-egy hajó 25–60
ezer guilder
értékű árut vitt magával. A XVIII. században a hollandok már
túl sok textilárut
vittek Afrikába, úgyannyira, hogy az már eladhatatlan volt.
Kérdés, mit hozott Afrikának a rabszolga-kereskedelem. Eddig
elfogadott
vélemény volt, hogy az elhurcolt tömegek komoly
vérveszteséget okoztak,
a bevitt árucikkek hátráltatták a helyi iparűzést, az ipari
forradalom kialakulását.
Az odavitt fegyverek háborúkat gerjesztettek, az értéktelen
cikkek,
gyöngyök, tükrök erkölcsi süllyedést hoztak. E véleményekkel
szemben a
szerző szerint nem volt igazán jelentős az európai cikkek
hatása Afrikában:
az 1500-as években az összes odaszállított cikk elfért volna
két modern
tankhajóban, a sok ócska, gyenge fegyver pedig nem
befolyásolta az afrikai
háborúkat. A rabszolga-kivitel demográfiai hatása biztos,
hogy súlyos volt
Nyugat-Afrikában, de szerzőnk úgy véli, e nélkül sem lenne ma
más Afrika
társadalma. Maga a rabszolgaság a helyi társadalomban
megszokott volt. A
hollandok nem elindították, csak kiterjesztették a
rabszolgaságot – állapítja
meg a szerző. Igaz ugyan, hogy az afrikai
rabszolga-kereskedelem 11 millió
embert érintett, de ez közel négy évszázadra oszlott szét, s
csak bizonyos
régiókat károsított. Emellett a kb. 20 milliós lakosságból
ezer főből évente
1,3-et sújtott, a születések száma viszont 45 fővolt évente,
ezerre számítva.
Ezért nem volt drámai hatása a társadalomra nézve.
P. C. Emmer szerint az, hogy mennyire keveset kapott Afrika a
rabszolgáiért,
csak még szégyenletesebbé teszi a rabszolga-kereskedelmet, s
ebben a hollandok is hibáztathatók. Afrika az egyedüli
földrész, amely főleg
embert exportált. Ezt a hatalmas méretű kényszerű
tömegexodust a XIX.
század második felében végbement, Európából Észak- és
Dél-Amerikába,
Ausztráliába és Új-Zélandra irányuló kivándorláshoz
hasonlítja a szerző.
Egyik esetben sem követte a szülőföld elhagyását kompenzáció.
A két fajta
exodus között az volt a különbség, hogy az afrikaiak nem
önszántukból
hagyták el a hazájukat, a fizetség nem az övéké lett, hanem a
kereskedőé, és
az Újvilágban semmi jó nem várt rájuk.
Figyelemre méltó Emmer megállapítása a tekintetben is, hogy
nem a
rabszolga-kereskedelem élesztette fel a rasszizmust
Európában, hanem fordítva,
a rasszizmus segítette elő, hogy európaiak lelkifurdalás
nélkül hurcolják
rabszolgaságra feketék millióit. Ugyanis a magukhoz hasonlót
tilos volt
rabszolgaságra vetni, a négereket viszont nem vették
emberszámba.
Az afrikai partokon eleinte a hollandok az erődjeikbe húzódva
várták
a rabszolga-kereskedőket. Később a partok mentén maguk
hajóztak fel s
alá, s ez úszó vásárokon gyűjtötték be a rabszolgákat a
többnyire helybeli
felhajtóktól. A XVIII. században egy-egy hajó 5–7 hónapot is
eltöltött a
beszerzéssel. Egy-egy nagykereskedő jócskán meggazdagodott az
üzleten,
fényűzően élt, mint pl. Jan Conny, a „fekete porosz”. A
hajóknak mielőbb
indulniuk kellett Amerika felé, mert ha sokáig „tárolták” a
rabszolgákat az
erődökben, sokan meghaltak közülük. Érdekes megállapítás,
hogy a XVII.
században annyi esélye volt egy afrikainak, hogy eladják
rabszolgának, mint
hogy ma valaki erőszak áldozatává váljék az USA-ban. 1740
után viszont
már olyan nagy volt a kereslet a rabszolgák iránt, hogy a
felhajtók bandákba
szerveződtek, megtámadták a falvakat, úgy hurcolták el az
embereket.
A rabszolgák Újvilágba vezető útja tele volt szenvedéssel,
betegséggel,
halállal. Az olykor 40 fokos hőségben iszonyú zsúfoltságban
utaztak a hajófenéken,
nem kaptak sem friss levegőt, sem elég vizet. Főleg
szénhidrátot
és sózott húst ehettek. Piszkos kézzel étkeztek, nem voltak
megfelelővécék,
állandó a hasmenés közöttük. A betegeket nem különítették el,
nem csoda,
hogy kb egyharmaduk nem érkezett meg Amerika földjére. Csak a
XVIII.
században jöttek rá, hogy sokkal több víz, só, fehérje és
vitamin kellene,
személyenként több helyre van szükség, és gyakran kell
szellőztetni, friss
levegőre vinni őket. (dr. Gallandat hajóorvos tanácsai
1769-ben.) Idővel valóban
javítottak a körülményeken: míg korábban ezer emberből 50-60
halt
meg az úton, 1815 után ez a szám 2-3-ra csökkent. Az angol
hajókon jobb
volt az eredmény, mint a hollandokon.
A hajókon, persze, voltak szökések, lázadások, de nem értek
el semmit.
A rabszolgákat leverték, hiszen nem volt lőfegyverük. Az
egyik alkalommal
215 embert lőttek agyon. 1785-ben a Neptunis hajó segítséget
kért egy
angol hajótól, az eltalálta a lőszerkamrát, 2–300 ember
meghalt, csak 8 rabszolgát
tudtak kimenteni a tengerből. Ha szökésről volt szó, Afrika
partjain
még újra elfogták őket, ha pedig Amerikában szöktek meg, nem
tudtak
többé hazamenni. Az embertelen hajóutakról fennmaradt egy
Equiano nevű
rabszolga leírása.
Az eladással nagyon siettek a kereskedők, hogy ne kelljen
sokáig etetniük
a rabszolgákat. A vásár nagyon megalázó volt, pl. az
angoloknál szokásban
volt, hogy egy zárt udvarba bezsúfolták az „árut”,
csengőszóra beszaladtak
közéjük az ügynökök, így vadásztak a rabszolgákra. Ezt a
hollandok
nem csinálták. A XVII. században egy felnőtt férfi ára 200
guilder, azaz
egy tengerész évi keresete volt. A XVIII. században 700
guilderre felment
az összeg.
Érdekes kérdés, hogy míg Észak-Amerika egy idő után már
kitermelte
saját rabszolga-utánpótlását, a Karib-szigeteken és
északkelet-Brazíliában
nagyon kevés gyerekük született a rabszolgáknak. Ha
javítottak a körülményeiken,
akkor sem változott a helyzet. Felvetődött, hogy a gazda
iránti
bosszúból nem szültek a nők, de ez nem volt igaz. Ma is
rejtély, hogy miért
nem volt természetes szaporodás közöttük, még a
rabszolga-felszabadítás
után sem.
Az ültetvényeken szintén voltak lázadások, de soha nem voltak
annyira
súlyosak, hogy az ültetvényesek felhagytak volna a
rabszolgatartással. A
haszon nagyobb volt, mint a kockázat. A lázadókat a
lőfegyverek birtokában
könnyen leverték a fehérek. Egy kivétel volt: a francia
gyarmat Haitin
1791-ben győztek a feketék, és megalakult az első fekete
köztársaság. Később
azonban a rossz kormányzás és a diktátorok miatt Haiti példája
elriasztóvá
vált, bár 1795-ben Kurakaóban is volt lázadás, de gyorsan
leverték.
Suriname csendes maradt még a francia forradalom idején is.
Ott sokkal
inkább a szökések okoztak súlyos veszteségeket az
ültetvényeseknek. A
rabszolgák bemenekültek az őserdőbe, és falvakat építettek
maguknak. A
szükséges eszközökért bejártak az ültetvényekre rabolni. Az
ellenük küldött
európai katonák tömegesen haltak meg a trópusokon. Végül
békét kötöttek
a dzsungel-lakókkal. A rabszolga-felszabadítás (Brit-Guyana:
1833, Fran-
cia-Guyana: 1848) után csökkentek a szökések, a lázadások.
A rabszolga-kereskedő hajóknak nehéz feladatuk volt a
hazaindulás
előtt. Ki kellett javítaniuk a hajót, meg kellett
tisztítaniuk az emberszállítmány
után, fel kellett tölteniük az ennivaló, ivóvíz, fűtőanyag
készleteket,
és olyan árut kellett vásárolniuk, amely Európában keresett
cikk. Kurakaóból
bőrt, kakaót, dohányt, Suriname-ból kávét, cukrot hoztak.
Vagyis a
rabszolga-kivitel és a trópusi áruk behozatala kétszeres
hasznot hozhatott
volna, ez azonban ritkán sikerült. A hajóknak általában csak
egyharmada
ment teljes rakománnyal hazafelé, sokuk üresen maradt. Egy
hajónyi rabszolga
2-3 hajónyi cukrot vagy kávét ért.
Egyébként a szállítás, a biztosítás, a bróker és a
bizottságok díja, a kereskedőházak
bérleti díja, továbbá a nagy számú igazgató, a vidéki
kamarák, az
erődök fenntartása, védelme igen-igen megdrágította a karibi
cukrot, kávét,
gyapotot. Éppen ezért a WIC működése veszteséges volt
Brazíliában. 1730
után már mindenki számára szabad a kereskedés, így pl. a
Middelburg Commercial
Companynak már 2-3 százalék a haszna. A XVIII. században ez
megfelelőnek
számított. Az angol rabszolga-hajók 6-7%-os nyereséget hoztak,
a
jobb szervezés és a jobb egészségügyi körülmények
következtében. A XVIII.
század végén újabb csapás a holland társaságra, hogy a
suriname-i ültetvények
teljesen eladósodtak, és 1773-ban be is következett a
pénzügyi válság.
Ezután már alig hoztak be rabszolgát, míg ugyanekkor a
francia, angol, portugál
rabszolga-kereskedelem óriási fellendülést mutatott.
Vajon igazuk volt az abolícionistáknak, hogy nem volt
gazdasági haszon
ezen a kereskedelmen? A holland kereskedőhajó-állomány 4000
hajójából
évente mindössze 30 hajó indult rabszolgákért, ez kevesebb,
mint 1 százalék.
Az áruforgalom mutatói korábban jobbak voltak, de 1800 körül
már a
következőképpen alakultak: a nemzeti jövedelem 300 millió
guilder volt,
ebből 20 millió származott az Indiákról, ám ennek csak a
felét adta a rabszolga-
kereskedés, ez tehát a nemzeti bevételnek mindössze 3
százalékát
jelentette.
A szerző megállapítja, hogy a holland lelkiismeretet potom
pénzért adták
el. Igen-igen kis áldozatott jelentett volna, ha kivonulnak
belőle. Ugyanakkor
védelmébe is veszi a hollandokat: az ültetvények áruin kívül
nem
volt más, amivel kereskedjenek, és a versenytársak is ez
irányba hajszolták
őket. A States General eltúlozta a hasznot, s a kereskedők
nem tudták, hogy
éppen csak átlagprofitot érnek el. A XVII–XVIII. század
világa egyébként
is kegyetlen volt. Emmer cáfolja J.G. Stedman 1786-ban
megjelent vádját,
miszerint a suriname-i ültetvényeken különös kegyetlenséggel
bántak volna
a rabszolgákkal. Az angol, francia gyarmatokon hasonlóan
embertelen volt
a bánásmód. A slave trade mindenesetre a legsötétebb oldala a
kibontakozó
kapitalizmusnak.
A XVIII. század végén mindenfelé felerősödik az
abolícionisták hangja,
többen azt javasolták, küldjenek szegényeket, utcagyerekeket,
bűnözőket a
gyarmatokra. A vita akkor öltött hivatalos formát, amikor a
franciák 1796-ban
elfoglalták Németalföldet, majd a napóleoni háborúkban a
hollandok
minden tengerentúli birtoka az angolok kezére került. A
francia nemzetgyűlés
1794-ben eltörölte a rabszolga-kereskedelmet. Németalföldön a
parlament 1818. évi jóváhagyásával hoztak hasonló törvényt.
I. Vilmos
erős angol hatásra rendelkezett így, mert csak így kaphatta
vissza a bécsi
kongresszus döntése alapján az angoloktól gyarmatai közül
Suriname-ot és
a közelében három kicsi területet. A megszűntető törvények
ellenére még
1815 után is mintegy 2 millió embert hurcoltak el
rabszolgának portugál,
spanyol, brazil, francia és észak-amerikai zászlók alatt, a
hollandok azonban
látszólag felhagytak ezzel a tevékenységgel. Mígnem nagy
meglepetésre
1819-ben elfogtak egy illegális holland rabszolga-hajót, majd
utána még
huszat. Ügyükben angol-holland bíróságok ítélkeztek.
A rabszolga-kereskedelem eltörlése, persze, még korántsem
jelentette
a rabszolgatartás megszűntét is. Azt Angliában 1833-ban,
Dániában 1848ban,
a holland gyarmatokon pedig csak 1860-ban törölték el. Sok
vita volt a
rabszolgatartók kárpótlásáról, végül az angol adófizetők 20
millió fontsterlinget
fizettek be erre a célra, a hollandok szinte semmit, mert
számukra Jáván
az ottani kényszermunka kitermelte a szükséges összeget.
Sajnálhatjuk,
hogy a kötetben nem olvashatunk semmit arról, milyen
szempontok alapján
állapították meg a kártérítés összegét, és hogyan osztották
szét.
A rabszolga-kereskedelem betiltása után az afrikai partokon
részben
tovább folytatták az emberkereskedelmet; részben a holland
erődök környékén
gyapottermeléssel kísérleteztek, ez kudarcba fulladt.
Suriname-ba
eleinte a Karib-szigetekről vittek be munkaerőt, később
Madeiráról, a Kanári-
szigetekről, Kínából, végül az angol kormány engedélyével
brit-Indiából
szállítottak szerződéses munkásokat. Közben javítottak az
utazási és
életkörülményeken, a halálozás 1000 főből 50,9-ről 7,1-re
csökkent. Az
ázsiaiaknak sokkal több gyerekük született, így ma is az ő
leszármazottaik
élnek Trinidadban, Guyanában és Suriname-ban. A tiltások
ellenére ma is
folyik emberkereskedelem a Közép-Keleten, Afrikában és
Ázsiában – állítja
a szerző.
Bár az egész könyvön végighúzódik a lelkiismereti kérdés,
hogy mit tettek
a hollandok emberek millióival, Pieter Emmer a kötet végén
számvetésében
újra visszatér erre. Németalföld határozottan bűnös –
állapítja meg.
A rabszolga-kereskedés egészének 5–6 százaléka terheli.
Erkölcsi hiba volt,
hogy nem sietett az abolícióval, erőtlen volt
„Patrióta-mozgalmá”-nak rabszolga-
ellenes kiállása. Németalföld volt az egyetlen, ahol az
emberkereskedelmet
nem emberiességből, hanem a veszteség miatt szűntették meg.
Emmer úgy véli, három bűn miatt kell bűntudattal élniük a
hollandoknak: a
rabszolga-kereskedés, az indonéziai gyarmatosítás és a II.
világháború zsidó
áldozatai miatt. Miért nem tettek többet értük?! A kártérítés
még érhet
valamit a második, harmadik esetben, az afrikai rabszolgák
több nemzedékkel
későbbi utódainál azonban ennek már nincs értelme. Ma már nem
anyagi természetű, hanem kulturális hidat kell építeni a
felek között.
Szakmai, tartalmi szempontból is igen értékes Pieter Emmer
könyve.
Gazdag szakirodalmat és kortársak személyes leírásait
dolgozta fel. Munkájából
alapos részletességgel megismerhetjük a rabszolgák
elfogásának,
utaztatásának, s az ültetvényeken folyó életüknek a
körülményeit. Mi itt
inkább a holland rabszolga-kereskedés erkölcsi, gazdasági,
demográfiai
vonatkozásait emeltük ki a szerző mondanivalóiból.
Pieter C. Emmer: The Dutch Slave Trade, 1500-1850 (A holland
rabszolga-kereskedés, 15001850).
Angolra fordította: Chris Emery, Berghahn Books, New York,
Oxford, 2006. 166 o.
Fodor
Mihályné