Klió 2008/2.
17. évfolyam
XIX–XX. század
Savorgnan de Brazza és a francia gyarmatosítás
1905. szeptember 27-én Dakarban elhunyt a francia
gyarmatosító politika
egyik legnagyobb alakja, az olasz származású, de francia
szolgálatba
állt Savorgnan de Brazza; halálának 100. évfordulója
alkalmából a párizsi
Académie des sciences d’outre-mer (Tengerentúli tudományok
akadémiája)
megemlékező ülést rendezett, ennek anyagából válogattunk.
Életét Jean Martin vázolta, s ebből megtudhatjuk, hetedik
gyermeke volt
Ascanio de Brazzának és Giacinta Simonettinek, 1852. január
25-én született
Rómában. Jezsuita nevelést kapott, de már gyermekkorában
érdeklődést mutatott
a tenger iránt. Párizsba került, majd a bresti École
Navale-ba (Tengerészeti
Iskola), onnan következő állomásai Cherbourg és Toulon
voltak. 1871-ben ismerkedett
meg Afrikával, a gyarmatosítással Algéria keleti részében,
majd a
Guineai-öbölben, 1872-ben Gabonban. Miután sikerült francia
hajóskapitányi
rangot szereznie, most már igazából tengerészként
végighajózta Afrikában az
Ogooué-folyót annak hajózható szakaszán, 1878. novemberében
Libreville-ben
találhatjuk, 1879. januárjában hősként tért vissza Bordeaux-ba.
Franciaországhoz
ragaszkodását fejezte ki az a gesztusa, amellyel
visszautasította II. Leopold
belga király ajánlatát, vegyen részt az általa alapított
Association Internationale
Africaine (Nemzetközi Afrika Társaság) munkájában. Újra
Afrika, Gabon; itt
megalapította Francheville-t, a leendő Franceville-t,
továbbmenve, mint első
francia elérte a Kongó-folyót. A batekék főnökével aláíratott
egy szerződést
(ami akkoriban egy néger főnök részéről egy kereszt
odabiggyesztését jelentette),
ezáltal Franciaországot hatalmas gyarmati területhez
juttatta, csakúgy mint
a Ncouna nevű helységet, ez utóbbit nem sokkal az angol
Stanley odaérkezése
előtt! Intézkedése bizonyos nézeteltérésekhez vezetett Anglia
és Franciaország
között… 1885-ben egy újabb afrikai település létesítése után,
most már szilárd
hírnév birtokában tért vissza Párizsba, hogy alig két évvel
később újra elinduljon
Afrikába, ezúttal azért, hogy Francia Egyenlítői Afrika
alapjait végleg
stabilizálja. Mivel azonban „középszerű adminisztrátornak”
bizonyult, visszarendelték,
s 1897-től Algériában telepedett le.
1905 nehéz időszakot hozott számára: nemzetközi botrány tört
ki az általa
alapított gyarmaton, Kongóban; ma ember ellen elkövetett
bűncselekményeknek
nevezhető akciókra derült fény, melyeket Kongóban hagyott
emberei követtek el. Az eset kivizsgálására Brazzát jelölte
ki a francia
köztársasági elnök; a helyszínen csak nehezen jutott
információkhoz. Nagy
betegen indult vissza Franciaországba, s útközben egy dakari
katonai kórházban
meghalt. Holttestét először a párizsi Pere Lachaise temetőben
helyezték
örök nyugalomba, a következő évben azonban Algírba
szállították.
A szerző„idealistának” tartja Brazzát, de kiemeli, hogy az
őáltala képviselt
politikát később Marokkóban Lyautey folytatja majd.
Jean-Hubert Brierre véleménye Brazzáról: ma azt az embert
kell benne
tisztelni, aki rájött, Franciaország nagyságának a
gyarmatosítás terén nem
abban kell állnia, hogy minél több területet annektál, hanem
hogy az afrikaiaknak
átadja a tudást, a humanizmust, és igyekszik kibékíteni az
ott élő
népcsoportokat.
Melyek voltak ezek a népcsoportok, s hogyan éltek? Ezt fejti
ki cikkében
Paul Kaya. Nos, amikor Brazza Közép-Afrika nyugati részében
megjelent,
ott bantu négerek és pigmeusok éltek elég jól szervezett
társadalomban, amelyet
a mély vallásosság hatott át. Tudni kell, Brazza előtt már
jártak arrafelé
európaiak, méghozzá portugálok a XV. század utolsó két évtizedében,
akik
kereskedtek a négerekkel. Máshonnan érkezett csoportok
megalapították
Kongó akkori fővárosát, San Salvadort. A portugáloknak a
kereskedésen
kívül más céljuk is volt: keresztény hitre téríteni a
bennszülötteket, amibe a
helyi főnök bele is egyezett. A kereszténység tana
„hozzájárulhatott a négerek
közötti emberi kapcsolatok humanizálásához, az írás–olvasás
pedig az
adminisztrációt modernizálta.” Sajnos, néhány európai nem a
civilizációt
tekintette ottani életcéljának, hanem az egzotikus
termékekkel és a rabszolgákkal
történő rablókereskedelmet. Másrészt a kereszténység is sok
negatív
vonással vonult be a bennszülöttek életébe, megváltoztatva
régi szokásokat,
törvényeket. Néhány bennszülött főnök maga is hozzájárult
saját népe életének
rosszabbá tételéhez, mivel közöttük is elterjedt a mohóság, a
gyors
meggazdagodás lehetőségének felvillanása; mindezek azután az
ideérkező
európaiak biztonságát is egyre inkább veszélyeztette, míg a
rabszolga-kereskedelem
a bennszülöttekben valódi fizikai rettegést ültetett el.
Catherine Coquery-Vidrovitch neves francia Afrikai-kutató,
aki egyébként
kiterjedt afrikai terep- és civilizáció-ismerettel
rendelkezik, a gyarmatosító
Brazzát kísérőket veszi szemügyre tanulmányában. Közöttük
felbukkant
egy bizonyos Noel Ballay, foglalkozására nézve katonaorvos,
aki
hűséges társnak bizonyult Brazza első három afrikai útján,
1890-ben azon-
ban eltávolodtak egymástól. Második útján egy Malamine nevű őrmester
neve bukkant föl; ő fontos szerepet töltött be mint tolmács,
és mint a „fran-
cia lobogó őrzője és egy Pool nevű helység védője a
konkurrens hódító ambíciók
ellen.” Ugyanez az őrmester több más, diplomáciai jellegű tevékenységben
is segítette Brazzát, csakúgy, mint Jules-Léon Dutreuil de
Rhin, aki
a különböző minisztériumokkal folytatott tárgyalásokon volt a
munkatársa.
Kik jelentkeztek Brazza hajóira? Fiatalok, akiknek unalmas
életük volt, akik
csodálták őt – legtöbben azonban pénzszűkében voltak… Amiben
valamennyien
egyformák voltak, az tapasztalatlanságuk volt. Az
irányításban
szinte kivétel nélkül katonák és kipróbált tengerészek
jöhettek számításba.
Afrikai harmadik útján már bennszülötteket is toboroztak a
csapatba. A
szolgálat emberpróbálóan nehéz volt, hiszen általában egy
évig voltak távol
hazájuktól, s a zsold sem volt valami magas. A Brazza-féle
gyarmatosítás
elősegítette az afrikaiak egymás közötti keveredését is,
hiszen több törzsbeli
bennszülött került eredeti lakhelyétől távolra, azaz
cserélődtek. A meghódított
területeken csak a legkeményebb európaiakat hagyta Brazza, s
ők a
helyszínen tapasztalatból tanulták meg azt, amit később
azután az École de
la France d’outre-mer (Tengerentúli francia iskola) kezdett
el elméletben
tanítani.
A Brazzáról írtakkal, mondottakkal kapcsolatban is illik
figyelmeztetnünk
az olvasót arra, amit Lyautey esetében is megemlítettünk:
olyanok írták
ezeket a cikkeket, hozzászólásokat is, akik a francia
gyarmatosításnak
esetleg jelenleg is támogatói; ne röstelljük tehát Brazzát is
megismerni más
világnézetű forrásokból is, így megint csak az Akadémiai
Kiadó Fejlődő
országok lexikona idevágó cikkeit említjük, de nem szabad
megfeledkezni
pl. Sík Endre Fekete-Afrika történetét taglaló művéről
sem!... Micsoda
különbségeket láthatunk a különböző felfogások között!...
Jean Martin: Savorgnan de Brazza. Aperçu sur l’homme et
l’oeuvre. S. de B. Gondolatok az
emberről és művéről. In: Mondes et cultures, tome LXV – 2005
– volume 1. Párizs, Académie
des sciences s’outre-mer, 2006. 652 o. pp. 517–526; Jean
Hubert – Brierre: La célébration du
centenaire de la disparition de Pierre Savorgnan de Brazza.
S. de B. halála századik évfordulójának
ünneplése. Ibid., pp. 514–515; Paul Kaya: Les populations du
Congo et du Gabon a
l’arrivée de Savorgnan de Brazza. Kongó és Gabon populációi
S. de B. megérkezésekor. Ibid.,
pp. 530–548; Catherine Coquery – Vidrovitch: Les compagnons
de Brazza. B. társai. Ibid.,
pp. 537–548.
Kun Tibor