Klió 2008/2.
17. évfolyam
XIX–XX. század
A spanyol regeneracionizmusról
A történeti publicisztika minden országban többnyire a hazai
múlt fájdalmas
vagy örömteli eseményei körül forog. Így hát érthető, ha a
spanyol
történelem legutóbbi másfél évszázadáról szóló vitákból a
magyar közvéleményhez,
sőt ennek szűkebb, történeti kérdések iránt élénkebben
érdeklődő
részéhez is legfeljebb az 1936-1939-es polgárháborúról és a
Franco-diktatúra
korszakáról szóló polémiák hullámai érkeznek el. Ha azonban a
spanyol publicitást tekintjük, hamar beleütközünk azokba az
ugyancsak komoly
nézetkülönbségeket tükröző írásokba is, amelyek a XX. század
e nagy
megrázkódtatásainak távolabbi, nem egyszer több évszázados
forrásvidékét
érintik. Az ilyen pengeváltásoknak akár napjaink politikai
szekérvár-építgetésében
is szerepe lehet. Ezek egyik gócpontja a XIX. század végének
és
a XX. század elejének nagy szellemi áramlása, a
regeneracionizmus körül
alakult ki.
A könyv, amelyről ez az ismertetés szól, szorosan szakmai
produktum,
amely lehetővé teszi, hogy ezt a korántsem egyértelmű
irányzatot egészében
és valódi mivoltában vegyük fontolóra. Többszerzős kötet,
amelyet két
történész, Vicente Salavert és Manuel Suárez Cortina
szerkesztett és foglalt
keretbe. Az első egyben a bevezetés egyik készítője, a második
ezen túl
két tanulmány szerzője is. Az alapanyagot egy 2005 júniusában
Gandíában
lezajlott szimpózium előadásai szolgáltatják, amelyeket a
szerzők utóbb kiegészíthettek.
Információ-gazdagságát annak köszönheti, hogy a szerzők a
regeneracionizmus komplex képének megalkotására törekedtek,
sok oldalról
járva körül az áramlat keletkezését, tartalmát, történelmi
szerepét. Mint
a könyvet ajánló szerzők a fülszövegben is írják:
„Interdiszciplináris szempontból
közelítve a regeneracionizmus a Spanyolország
megreformálására
irányuló ajánlások összességeként jelenik meg, amelyeknek
egyaránt volt
politikai, filozófiai, tudományos, technikai, gazdasági és
oktatási vetülete.”
A szerkesztők bevezetőben kinyilvánítják, hogy nem áll szándékukban
megváltoztatni a regeneracionizmusról a spanyol tudományban
élő képet,
s nem céljuk vadonatúj interpretáció kialakítása sem. Inkább
vitára akarják
ösztönözni a történetírás alkotóit, hogy ezt az „izmust”
tagolt, sokalakzatú
tényezőként mutathassák be, amely nem merült ki a rossznak
minősített politikai
rendszer reformjának szándékában. Azzal a közkeletű nézettel
szemben
pedig, mintha az áramlat fellépése pusztán az 1898-as
spanyol-amerikai
háborúban elszenvedett vereségre adott válasz lett volna,1
arra mutatnak rá,
hogy a „spanyol probléma”, amelyre a választ a
regeneracionisták kutatták,
sokkal régebbi keletű. Azt az élményt kellett feldolgozni,
hogy az ország
„a XIX. századot óriási területű világbirodalomként kezdte
meg, száz évvel
később viszont félszigeti méreteire visszaszorított
harmadrendű hatalommá
lett”. Föl akarták deríteni, vajon a „hanyatlás” oka az
uralkodó rétegek önzésében,
alkalmatlanságában, vagy netán a „spanyol faj”, a nép
gyengeségében
rejlik; azt, hogy mi is a spanyolság (hispanidad), mit jelent
spanyolnak
lenni. Már az 1870-es évektől sokan küszködtek ezzel a
problémával. Maga
Cánovas del Castillo, a nagy konzervatív politikus és
gondolkodó is több
tanulmányt szánt a spanyol „dekadencia” kérdésének. Az
1898-as „katasztrófa”
csak goromba emlékeztető injekció volt a korábbi
veszteségekre.
1. Ilyen értelmezéssel találkozhatunk például a Salvat
lexikon-kiadó 1999-ben megjelent Los
espanoles del siglo XX (A XX. század spanyoljai) című hasznos
kiadványában (167–168, o.).
Az első tanulmány (Suárez Cortináé) megállapítja, hogy a XIX.
század
spanyol társadalmi és gazdasági fejlődése tulajdonképpen nem
adna alapot
végzetes hanyatlást feltételező vélekedéseknek. Bár
Spanyolország jelentős
lemaradásban volt Európa fejlett országaival szemben, de
saját kiindulópontjaihoz
képest a század során nagyot fejlődött. Mint írja,
igazságosabb
volna, „ha a spanyol paramétereket inkább a közvetlen
közelségében lévő
országokéival (Portugália, Olaszország, Görögország)
állítanák párhuzamba”.
Ez az összehasonlítás nem adna okot borúlátó vagy éppen
„katasztrofista”
értékelésekre. Mégis az újjászületés szükségességének érzését
kelthette a társadalom sok tekintetben régies foglalkoztatási
szerkezete, az
egyház túlsúlyos társadalmi befolyása, az urbanizáció lassú
menete, a politikai
élet klientelista jellege, az életviszonyok kezdetlegessége,
a lakosság
nagy részének írástudatlansága és a közélet kérdései iránti
közömbössége,
a súlyos megélhetési nehézségek által generált paraszti
emigráció. A szerző
statisztikákkal világítja meg a társadalom fejlődése és
megrekedése által
egyszerre jellemzett kettős helyzetet. Ezért kerestek a
regeneracionisták, a
korban előretörőben lévő pozitivista filozófia szellemében,
ezekre a problémákra
gyakorlati megoldásokat. Ám ezek megvalósításában
leküzdhetetlennek
tetsző akadályokba ütköztek. Emiatt egyre halmozódott bennük
a
végzetes bajok érzése. Miguel Unamuno, a költő és filozófus
1896-ban egy
sevillai előadásában ezt írja a hajnalban kelő és sötét este
nyugovóra térő
földművesrő1: „Mi neki a történelem, amiről a papírok írnak?
Mit számítanak
a nagy hadvezérek hőstettei?” 1898 megrázkódtatása pedig
valóban új
lendületet adott az újjászületés módozatait kereső
értelmiségiek és politikusok
szellemi erőfeszítéseinek.
Pedro Ribas írásában (A regeneracionizmus – újraolvasva)
megkísérli
körülhatárolni azoknak a gondolkodóknak a körét, akiket a
különböző
elemzők regeneracionistáknak tekintenek. Meglepő
következtetésre jut:
alig néhányuk szerepel minden felsorolásban. Ezt azzal
magyarázza, hogy a
regeneracionizmus különbözőirányzatú szerzők és eltérő időszakok
kérdés-
felvetéseinek halmaza. Ebből eredően az áramlatnak nincs is
„általánosan
elfogadott meghatározása”. Azt is kérdésesnek tartja, hogy a
kiemelkedő
értelmiségiek híres „1898-as nemzedéke” minden további nélkül
egészében
besorolható lenne a regeneracionisták közé. José Ortega y
Gassetről
pedig kimondja, hogy ő inkább az áramlat által befolyásolt,
mint azt befolyásoló
szerzővolt. A leginkább Lucas Malladát, Joaquín Costát, az
áramlat
legszélesebben ismert, jellegadó személyiségét és Ricardo
Macías Picaveát
emeli ki, mint az irányzat alkotói körének „magvát”.
Fontosnak tartja,
hogy a bajokat ezek biológiai hasonlattal úgy kezelik, mint
betegségeket,
és gyógyításukra a reformkudarcok nyomán a belgyógyászok
helyett egyre
inkább a sebészeket tartják illetékeseknek. Így jut el a
késői Costáig.
Ő Spanyolország bajainak orvoslására „vaskezű sebészt” tart
hivatottnak, aki
a fekélyt kivágja. („Oligarchia és kacikizmus”, 1902.) Costa
ekkor már úgy
látta, hogy a megoldást nem a parlamentnek, hanem a népnek
kell diktálnia,
a parlament csupán arra hivatott, hogy ezt jóváhagyja. Ő is
hangsúlyozza,
hogy e szerzők munkássága inkább az addig elvégzett munka
összegezése.
Ezt olyan hasznos listával igazolja, amely 1873-tól 1918-ig
fölsorolja az
irányzathoz sorolható szerzők 36 legfontosabbnak tartott
művét. Ez, mint
írja, alkalmat ad rá, hogy megállapítsuk az általuk
legfontosabbaknak tartott
témákat – és alig talál közöseket. Vizsgálatának egy érdekes
részében
visszanyúl az 1973–74-es Első Köztársasághoz. Megállapítja:
ez nem maradhatott
fenn, mert nem volt elegendő szociális háttértámogatása
ahhoz,
hogy a politikai modernizációt összekösse azoknak a
társadalmi állapotoknak
a mély átalakításával, amelyeken az oligarchia hatalma
nyugodott. E
tekintetben elsőrendűnek a nagybirtok fennmaradását tartja.
Unamunónak
egy korabeli szerzővel vitatkozó írásából a tisztán gazdasági
modernizáció
kritikáját idézi: „Ne mondja nekünk, hogy ha nő az országos
gazdagság,
akkor minden polgár nyer ezzel! A gazdag Angliában is, minél
jobban gazdagodnak
a gazdagok, annál szegényebbek lesznek a szegények.”
Ribas vitatkozik a Franco-ellenes ellenzék kiváló
gondolkodójával, Enrique
Tierno Galvánnal, aki Costa munkásságában szerinte
túlhangsúlyozza
az autoritarizmus felé mutató elemeket. Vele szemben Costa és
Picavea munkásságából
elsősorban az autoritarizmussal ellentétes gondolatok
megfogalmazását
emeli ki. Az 1874 utáni restaurációs időszak
parlamentarizmusával
szembeni kritikájuk is demokratikus gyökerű. Ám amikor a
forradalomról
beszélnek, nem említik a munkásságot, elsősorban egy
megreformált falura,
a falusiak közösségeire szegezik a tekintetüket. Ribas, az
egyetemi oktató
nem hazudtolja meg magát: cikkéhez roppant érdekes
mini-szemelvénygyűjteményt
told; egész kis szemináriumot lehetne építeni rá.
A századforduló és az 1898-at követő évek spanyol
közgazdasági állapotairól
ír Eloy Fernández Clemente. Írásának témánk szempontjából
legfontosabb
részében annak a magyarázatát keresi, miért követte a háborús
vereséget olyan gyorsan a gazdaság helyrerázódása. Kiemeli az
1898 utáni
„konzervatív regeneracionista” Fernández Villaverde
pénzügyminiszter
szerepét ebben a fellendülésben. Főleg költségvetési-, hitel-
és pénzügypolitikáját
dicséri; így 1899-es rendeletét, amely egyaránt
jövedelemadóval
terhelte meg a béreket, a vagyonokat, valamint a
magánszemélyek és a társaságok
járadékbevételét. Ez és takarékossági programja „végül
felülkerekedett
Polavieja2 akaratán, aki a fegyverkezési kiadásokat emelte
volna.” A
szerzőszerepe a kötetben, hogy górcső alá veszi a legfőbb
regeneracionisták
gazdasági és gazdaságpolitikai nézeteit. Az olvasót aligha
lepi meg, hogy
következtetései lényegében egybeesnek a korábbi szerzőkéivel:
a helyzet
– írja – egyáltalán nem volt kilátástalan. Egyrészt az, hogy
„szabad értelmiségiek
egy nemzedéke (jogászok, professzorok, írók) ennyi
szenvedélyt,
ennyi elemzést szentelt Spanyolország problémáinak, azt
jelentette, hogy
már megtették a fél utat az ország olyannyira sürgetett és
áhított megmentése
felé. Másrészt (s itt a nemrégiben elhunyt nagy történészt,
Javier Tusselt
idézi), „az, hogy a változtatást lehetségesnek tartották, már
önmagában a
modernizáció kétségtelen jele volt”. Ám az is igaz, hogy a bajok
sugallta
borúlátás miatt olykor ezeket türelmetlen hangon és
dramatizálva fogalmazták
meg. Mégis úgy véli, hogy az 1914-es háború kitöréséig eltelt
évek
tanúsága szerint a jövő a gyakorlatban jobban alakult az
előre jelzettnél. A
recenzens persze jó néven venné, ha a szerző tíz-tizenöt
évvel messzebb
nézne előre (ahogy ezt visszafelé megteszi), amikor a meg nem
oldott prob-
lémákból eredő, a regeneracionisták által prognosztizált
nagyobb konfliktusok
már világosan kirajzolódnak.
2. Camilo García de Polavieja brigádtábornok (1838–1914),
hadügyminiszter, a királyi udvarhoz
közel álló, a politikai rend szorosabbra vonását, egyfajta
királydiktatúra kialakítását szorgalmazó
személyiség. Erre vonatkozó javaslatát lásd María Carmen
García-Nieto-Javier M. Donézar-Luis
López Puerta: Bases documentales de la Espana contemporánea
5. köt. (Crisis del sistema
cánovista 1898–1923. Guadiana, Madrid, 1972. 41–49. o.
A regeneracionizmus egyik legerőteljesebb vonulata az
oktatási erőfeszítések
igénylése volt. Ez nem csoda, hiszen a műveletlenség
legszembeötlőbb
jele, a lakosság kétharmadát érintő analfabetizmus, különösen
a
falvakban, messze meghaladta nemcsak a fejlett
nyugat-európai, hanem a
legtöbb közép-európai államét is. María del Mar del Pozo
Andrés annál
meglepőbbnek tartja tanulmányában (A nevelők és a
„Spanyolország-probléma”),
hogy míg Costa és társai a tanítót látnák a megújulás
kulcsfigurájának,
az elemi iskolai pedagógusok szerepe a regeneracionista
mozgalomban
alig kimutatható. Ezzel szemben számos tanító, függetlenül a
magas értelmiség
terveitől, maga is az addig elhanyagolt iskolák
felkarolásában látta a
bajok gyógyszerét. Látták, hogy „a tudatlanság a hordozója a
legsúlyosabb
bajoknak, amelyek megrontják, és hamis vágányra viszik a
nemzeti életet”.
Idézi Rafael Altamira y Creveát, a XX. század nagy
történészét, aki 1901ben
ezt írta: „Miből táplálkozik a kacikizmus3 és a politikai
erkölcstelenség,
ha nem a tömegek tudatlanságából?”
A modern nevelési eljárások és pedagógiai eszmék,
figyelmeztet a szerző,
valójában jelen voltak a spanyol oktatók egy csoportja
körében. Jelentős
magánintézmények (pl. az 1868–1874-es forradalom bukása után
az egyetemekről
elbocsátott professzorok által alapított Szabad Oktatás
Intézete)
a gyakorlatban is alkalmazták ezek ajánlásait. Ám az első
kísérleti iskolák
csak a húszas években jöttek létre, a modern nevelési
elveknek pedig szélesebben
majd az 1931-es Második Köztársaság nyit kaput.
Az iskolának a regeneracionisták minden csoportja alapvető jelentőséget
tulajdonított a nemzet fölemeléséhez szükséges szellemiség és
készségek
kialakításában. Ám ezek tartalmáról különböző, olykor
szögesen ellentétes
elképzeléseik voltak. A liberálisok egységes, szabad
Spanyolországot
hirdettek, amelynek az értékeit a gyermekkortól
elsajátíttatott, azonosságot
teremtőmozzanatok hordozhatják: az egységes (kasztíliai)
nyelv, az azonos
történelmi múlt és kultúra, valamint bizonyos jelképek (a
himnusz, a zászló,
a címer). A mérsékelt regionalisták, akik között jelentős
volt a katalanisták
szerepe, azt szorgalmazták, hogy a régiók lakossága a maga
identitását
(esetenként saját nyelvét, kultúráját) megőrizve tagolódjon
be a nemzetbe. Az
iskolának tehát a „kis haza” iránti szeretetet kell a „nagy
hazához” való ragasz-
kodással összehangolnia. Ám létezett az „Egy és nagy
Spanyolország”
törekvése is, amelynek fontos része volt a birodalmi múlt
faji elemekkel
alátámasztott kultusza, és az új birodalmi Spanyolország
álomképe. Végül
a „Spanyolország a spanyoloké” álláspontja erősen oligarchia-
és kacikizmus-
ellenes3 programot fogalmazott meg. Az új Spanyolország akkor
valósulhat
meg, mondták, amikor a nép nagy tömege megszűnik a közügyek
iránt közömbös alattvaló lenni. Nyilvánvaló, hogy ezt a
négyféle víziót az
iskolarendszer nem sugallhatta egyszerre.
3. A „kacikizmus” szóval a kor spanyol szerzői a helyi
kiskirályoknak a politikai közéletet
kezükben tartó és eltorzító hatalmát illették.
Ugyancsak a nevelés problémáit boncolgatja Alejandro
Mayordomo előadása
(„A társadalom és a politika pedagógiai formálása”). A
Nobel-díjas
orvos-fiziológust, Santiago Ramón y Cajalt idézi, aki szerint
a spanyol nép
„nem degenerált, hanem csak pallérozatlan”. Bemutatja, hogyan
tárta föl
Lucas Mallada 1890-ben az oktatás rendkívül erős
elmaradottságát; hogyan
utalt Macías Picavea már előbb arra, hogy ez a mulasztás
meghatározza az
iskoláztatás felsőbb láncszemeinek a minőségét is. Érdekesen
elemzi a korabeli
pedagógiai folyóiratok vitáit és tervezeteit. Hangsúlyozza
Bernardo
Giner de los Ríosnak, a Szabad Oktatás Intézete vezetőjének
azt a véleményét
is, hogy nem elég többet költeni az iskolára. A kellő nevelő
hatáshoz
hozzátartozik az iskola vonzó, szabad légköre is.
Minden tanulmány foglalkozik a spanyol szellemi életet a
tárgyalt évtizedekben
ért külföldi hatásokkal. Roppant érdekes ebből a szempontból
Raquel Álvarez Peláez írása (Biológia, orvostudomány, egészségügy
és
örökléstan), amely a társadalmi hanyatlásban
(szociáldarwinista alapon)
antropológiai, „faji” tényezők hatását keresők nézeteit
mutatja be. Ezek közül
többen a „latin faj” dekadenciájának és az „északi”, árja
fajok sokkal
nagyobb életképességének a tézisét állították szembe. A
társadalmi jelenségek
„biologista” értelmezéséről van szó, amelynek egyik elágazása
volt például
az a gondolat, hogy korlátozni kellene a „gyengébb képességű
alsóbb
osztályok” biológiai reprodukcióját, és támogatni „a
tehetősebb középosztályét”.
Ennek a tanulmánynak nagy erénye, hogy beszédes szövegeken
mutatja be a külföldi szellemi áramlásoknak (többek közt
Ernst Haeckel és
Herbert Spencer nézeteinek) a behatolását a spanyol szellemi
életbe. Bemutatja
azokat a regeneracionista szerzőket is, akik szembeszálltak a
biologista
értelmezésekkel, egyértelműen társadalmi okokra vezetve
vissza bizonyos
káros jelenségeket. Idézi például a barcelonai professzor
Ignaci Valentí
i Vivó „Örökléstan és biometria” című könyvét. „Társadalmunk
– írta a
szerző – alárendeli a személyeket a dolgoknak, ez utóbbiakat
magasabbra
értékelve és előbbre sorolva, mint az előbbieket, istenítve a
pénzt és aláértékelve
az erényt, olyan nyilvánvalóan, hogy ezt bárki átláthatja.”
(223.
o.). A lakosság magatartásbeli fogyatékosságait helyzete
fogyatékosságaira
vezette vissza; Anglia és Németország elsőbbségét pedig arra,
hogy ezek az
államok „kellően foglalkoznak az egész nemzet egészségével,
gondoskodva
minden osztály jövőjéről.” Ám voltak a korban – mutat rá
Álvarez Peláez -,
akik kritikátlanul hittek az öröklődés elsőbbségében a
neveléssel szemben.
Tudománytörténeti szempontból közelít a századfordulós
fejlődéshez
Antoni Roca Rosell „Hazafias koncepciók a tudományról és a
technikáról”
című írásában. A fejlődést visszatartó tényezők közül kiemeli
az egyház
nagy befolyását. Az angol T. F. Glick spanyol témájú könyvét
idézve megállapítja,
hogy „A XX. század utolsó évtizedeiben lehetetlen volt úgy
szólni
az evolucionista feltevésekről, hogy ne keveredjenek azonnal
a vallás és a
tudomány közötti vitába.” Pedig kivételek is voltak. Landerer
y Almera,
egy barcelonai kanonok például az evolúció feltevését
alkalmazta a paleontológiában.
Sajátos jelenséget lát abban, hogy a relativitás-elmélet és a
pszichoanalogia
fölbukkanását, amelyet a baloldal lelkesen üdvözölt,
végeredményben
a konzervatívok is elfogadták, mivel ezek nem érintették a
korban
legnagyobb vihart keltett elméletet az ember származásáról.
Glicktől három
példát hoz föl arra, hogy „insztitucionalisták”4 és
konzervatívok közösen
vitattak meg nagy közéleti kérdéseket, és együtt támogatták
megoldásukat.
Az egyik ilyen az oktatás fejlesztéséről készített 1907-es
tervezet, amelynek
a végrehajtását éppen ezért Primo de Rivera tábornok 1923
utáni diktatúrája
is folytatni tudta. Együtt vettek részt az 1908-ban alapított
Tudományos
Haladás Spanyol Szövetsége tevékenységében és az Országos
Társadalom-
biztosítási Intézet szintén 1908-as létrehozásában is.
4. A már említett Szabad Oktatás Intézete működtetői és
támogatói.
A kötet összefoglalásának is tekinthető Suárez Cortina „Az
értelmiségi
elit és a politika a liberális Spanyolországban”. Alapos
elemzése annak, hogyan
alakult az értelmiség jelentős közéleti szereplővé, és miért
nem tudta
betölteni azt a szerepet, amelyre pedig hivatottnak érezte
magát. A szerző
ítélete kemény. A társadalom irányítása – mondja –
közvetlenül nem az értelmiség
feladata. Hivatása az, hogy elemzéseivel kérdésfeltevéseivel
ösztönözze
a politikai osztályt a kor követelte problémák megoldására.
Amikor
azonban az 1898-as „katasztrófa” a politika tevékeny
szereplőivé tette az értelmiségiek
egy csoportját, kiderült, hogy nincs mögöttük olyan értő tömeg,
amely törekvéseiknek nagy nyomatékot adhatna. Külön is megvizsgálja
a
regeneracionisták és a szocialisták kapcsolatát, amelyet
kudarcnak tekint. A
munkásmozgalomban „obrerista” szelek fújtak, a munkás
apoteózisa és az
értelmiségiekkel szembeni bizalmatlanság uralkodott. A
szocialisták híres
professzori gárdája – Julián Besteiro, Fernando de los Ríos,
Luis Araquistain
és mások – később lépett színre. Az értelmiségieket
megdöbbentette az
a viszonylagos közöny, amellyel a tömegek a háborús vereséget
fogadták,
miután a háborút a birtokon belüli osztályok ügyének, a
vereséget az ő vere-
ségüknek érezték. Az új értelmiségiek színre lépése, akik
maguk léptek
a politikai színterére, nem a háború következménye volt,
korábbi eredetű,
az anarchisták elleni, kivégzésekbe torkolló, koncepciós
Montjuic-perig
nyúlik vissza. 1912-ben jött létre aztán a Reformista Párt,
1914-ben pedig
egy új gondolkodó-nemzedék. Suárez Cortina Ortegát idézi:
„Ahhoz, hogy
bevonjuk a politikai cselekvésbe a félreszorított tömegeket,
az kell, hogy
mindenkinek tudatába véssük: a politika, amely eddig
színtiszta komédiavolt,
kezd hiteles valósággá lenni. És csak akkor lesz azzá, ha a
valóságos
nemzeti problémák tanulmányozásából táplálkozik.”
A kép tehát a kötet végére kikerekedik. A könyv utolsó
fejezeteiben
mind kevesebbszer olvasható a „regeneracionizmus” műszava. S
tudjuk:
lassacskán, a regeneracionisták köpenyéből a cselekvő
szellemi erők és velük
többé-kevésbé párhuzamos politikai csoportok sokasága
bontakozik ki,
az irányzat beépül újonnan fellépő eszmei és politikai
alakzatokba. 1909ben
még a polgári baloldal és a szocialisták mindaddig
összehozhatatlan
választási szövetsége is létrejön. Ám másfelé is vezetnek utak.
Tradicionalista,
fundamentalista körök már nem csak az 1898-as vereség, hanem
a
több évszázados elfajulás rémképét idézik föl, és mindezért a
felelősséget
a felvilágosodásra és a bűnös modernizáció fő szereplőire, a
liberálisokra
zúdítják.
A hatalmas forrásanyaggal alátámasztott, rendkívül
gondolatgazdag,
nem mindenben ellentmondásoktól mentes, nem egészen 300
oldalas kötet
nagy vállalkozás. Impozáns jegyzetapparátusát is beleértve a
XIX. század
végének és a XX. század elejének spanyol történelmi és
eszmetörténeti folyamatairól
adott sűrítmény.
Ja igen: a szerzőközösség egy ígéretét – talán maga sem vette
észre – nem
tartotta be. Egyetlen új definíciót ugyan valóban nem adott a
regeneracionizmusról.
Ám indíttatást adott sokféle új interpretációs
próbálkozáshoz.
Vicente Salavert, M. Suárez Cortina, szerk.: El
regeneracionismo en Espaňa. Política, educación,
ciencia y sociedad. (A spanyol regeneracionizmus. Politika,
nevelés, tudomány és a
társadalom) Publicaciones de la Universitat de Valencia,
2007. 293 o.
Harsányi
Iván