Klió 2008/2.
17. évfolyam
XIX–XX. század
Korszakváltó „Tiszta kezek”
Három szerző – Gianni Barbacetto, Peter Gomez és Marco
Travaglio,
mindhárman a Micromega folyóirat munkatársai –, 734
nyomtatott lap, sok
idézet, számos adat, bőséges bibliográfia, mellettük a
függelékben interjú a
bemutatott események egyik főszereplőjével és
koronatanújával, Francesco
Saverio Borrelli főügyésszel: íme, a (részben) jogi témához
illő száraz
tényszerűséggel A Tiszta kezek igaz története (Mani pulite.
La vera storia)
című könyv „paraméterei”. Témája pedig Olaszország
közelmúltjának
– vagy inkább félmúltjának és fél-jelenének – egy évtizede,
1992-től 2002ig.
A Manzoni emlegette nagybetűs Történelem, politika- és
jogtörténet,
mondhatni, historiográfiai, közéleti és bűnügyi krónika úgy
vegyül-egyesül
e kötet műfajában, mint ahogyan a benne elbeszélt
történésekben keveredett
törvényhozás és törvénysértés, politikacsinálás és
pénzcsinálás, parlamenti
és bírósági küzdelmek, a hatalom magaslatai s az alvilág
mélységei. Szövevényes,
zavaros, ellentmondásos, homályos, titokzatos ügyek, hol
krimiszerű,
hol tragikus, de mindig regényesen fordulatos és megrázóan
drámai
fejleményekkel – mindezeknek megfelelően a vaskos kötet is
sűrű szövetű,
több síkon futó és sokfelé elágazó cselekménnyel, olykor
áttekinthetetlenül
összekuszáltnak tűnő eseményszálakkal: mindent egybevéve
nélkülözhetetlen
tényanyag és hasznos olvasmány annak, aki meg akarja ismerni
és érteni
Olaszország jelenének közvetlen előzményeit.
1992. február 17-én egy milánói öregek otthonából (a Pio
Albergo Trivulzióból)
indult el az a lavina, mely rövid időn belül maga alá
temetett
úgyszólván egy egész rendszert. A Tangentopolinak elnevezett
kenőpénzbotrány
nem csupán egyike volt az ismétlődő korrupciós ügyleteknek,
hanem
az egész olasz politikai életet felkavaró és átalakító,
korszakhatárt
jelentő válságot idézett elő. A kilencvenes években sokan
hasonlították az
évtized-fordulón Európa keleti felében végbement fordulathoz,
a vasfüggöny
lebontásához, a berlini fal leomlásához, vele kapcsolatban
rendszerváltozásról,
az „Első Köztársaság” (Prima Repubblica) végéről és a
„Második
Köztársaság” (Seconda Repubblica) születéséről beszéltek,
olyan
különös, „made in Italy” forradalomról, amelyet nem – mint
mifelénk
– „felvilágosult abszolutista” vezetők, realista politikusok,
idealista értelmiségiek,
lázadó fiatalok, megmozdult tömegek valósítottak meg, hanem
bírók és ügyészek. Eme „bírói forradalom” vezetője az a
milánói „csapat”
(„Pool”) lett, amelynek neve azóta bejárta a világot, hol márkavédjegyként,
hol köznevesülve: a Tiszta kezek (Mani pulite). Főszereplője,
frontembere,
jelképe, Antonio Di Pietro népi és nemzeti hős lett – az
időközben
irodalmi Nobel-díjjal kitüntetett Dario Fót színjáték
megírására is ihlette
(Il diavolo con le zinne, Einaudi, Torino, 1998) – és
világhírű személyiség,
afféle ezredfordulós „ikon”, „földrengés-bíróból” a
„reménység embere”
(vö. Gigi Moncalvo: Di Pietro: il giudice terremoto, l’uomo
della
speranza, Edizioni Paoline, Milano, 1992). Ami az érem,
helyesebben a
tárgyalóterem másik oldalát illeti, a tisztogató kezek
munkája nyomán
4520 eljárás indult, egyebek között 325 parlamenti képviselő
ellen, 1306
gyanúsítottat fogtak perbe és 1131-et ítéltek el jogerősen
(704–705. o.,
vö. Giano Accame: Una storia della Repubblica, Rizzoli,
Milano, 2000,
383. o.). A „piszkos kezű” politikusok közt a
legillusztrisabb „áldozat” az
ex-miniszterelnök és szocialista pártvezér, Bettino Craxi
volt, aki egymást
követő pereiben „begyűjtött” összesen több mint huszonöt
évnyi börtönbüntetése
elől a tunéziai Hammametbe menekült önkéntes száműzetésbe
(ahol is mind az önkéntes, mind a száműzetés szó csak erős
fenntartásokkal
használható, igencsak sajátos értelemben): a számkivetettsége
(a bírók
szemében bujkálása) haláláig tartott (vö. Massimo Pini:
Craxi, Mondadori,
Milano, 2006, 671., 682., 687. o.). A régi „politikai
osztályt” megtizedelte,
a hagyományosan vezető pártokat megsemmisítette a
„földrengés”:
a szocialisták, de a második világháború után évtizedeken át
egyedül vagy
kisebb szövetségeseikkel kormányzó kereszténydemokraták is
összetöpörödtek,
marginalizálódtak, beolvadtak új alakulatokba, eltűntek a
politikai
palettáról.
A Tangentopoli és a Tiszta kezek igazi, „végső” (?) nyertese,
paradox
módon, az a Silvio Berlusconi lett, aki ellen pedig –
legalábbis egykori támogatója,
Craxi után és óta – a „Pool” a legkeményebben és
legtartósabban
harcolt – végső soron (legalábbis a dolgok jelen állása
szerint) eredménytelenül.
A milánói pénzmágnás először mint egy új párt, a Forza Italia
(Hajrá
Olaszország) életre hívója húzott hasznot az „öreg”
vetélytársak pusztulásából,
később pedig azzal a fegyverrel győzte le újdonsült, taláros
ellenségeit,
amelynek azok népszerűségüket nagymértékben köszönhették: a
sajtóval,
a médiával. Az olasz publikum sokáig vad élvezettel nézte a
tévécsatornákon
a megbilincselve elvezetett, rendőrautóba ültetett, a
nyilvános – de még
mennyire nyilvános! – tárgyalásokon súlyos vádak alatt
roskadozó, dadogva
védekező volt minisztereket, államtitkárokat, honatyákat
(„onorevoli”,
akik ilyenkor aligha látszottak „tiszteletre méltónak”) s az
őket megvesztegető
iparbárókat, azonban a show-műsorok természetéből adódóan egy
idő
után elege lett e colosseumi-gladiátori látványosságokból, mi
több, kezdett
szánalmat érezni a vádlottak és dühöt a vádlók iránt, főleg
mivel a tisztogatások
és sajtótálalásuk sem nélkülözték a túlkapásokat,
embertelenségeket
(többeket a „mediatikus pellengér” öngyilkosságba kergetett).
Berlusconi
ezt az „új hullámot” lovagolta meg: egyrészt
médiabirodalmával, a Fininvestel
támadt rá a „vörös tógásoknak” (toghe rosse) aposztrofált
„inkvizítorokra”,
másrészt kormányfőként a politika s az államhatalom
fegyvertárát
vetette be ellenük, elérve, hogy a Tiszta kezekből – a könyv
fejezetcímeit
idézve – „feltartott kezek”, majd „megkötött kezek”, végül
„levágott kezek”
legyenek. A jobboldali kormányfő nem remélt szövetségesre
talált
az amúgy fő riválisának számító, kommunistából „demokratikus
baloldalivá”
átalakult Massimo D’Alemában, akinek jogvédő „garantizmusa”
(337. o.), a „könnyen kattanó bilincsek” (manette facili)
elleni tiltakozása
a könyv szerint valójában az Olaszországban nagy múltú, Tomasi
di
Lampedusa regényéből, A Párducból megismert („gattopardista”)
hatalmi
egyezkedés („inciucio”, 579. o.) leplezője, álarca volt. A
baloldal és
a Tiszta kezek addig felhőtlennek tűnő viszonyában a
„fordulat” (336.
o.) akkor következett be, amikor kiderült, hogy a tisztítótűz
nem csak a
(kommunista szemmel nézve Craxiékat is magában foglaló)
jobboldaliakat
perzseli, hanem eléri az addig megvesztegethetetlennek
mutatkozó
exkommunistákat is viselt dolgaik, elvtársi klientúrájuk,
„vörös termelő-
szövetkezeteik” és hasonlók miatt.
A „Pool” tevékenységét nyilvánvaló, erőteljes rokonszenvvel
kísérő
szerzőhármas szerint két politikai ősellenség mellett három
hatalmi ág is –
két klasszikus: a törvényhozó és a végrehajtó, valamint egy
(poszt)modern:
a média – összefogott a bírói hatalom és főleg egy bíró
ellen. Di Pietrót
mondvacsinált vádakkal jogilag bár eredménytelenül,
„mediatikusan” annál
hatékonyabban lehetetlenítették el. Közvetlen kiváltó okait
tekintve máig
rejtélyes, ám annál látványosabb-teátrálisabb gesztussal
vetette le tógáját
a törvényszéken, teli aula és kamerák előtt. Kivonulása
átvonulás volt egy
másik államhatalmi szférába: az igazságszolgáltatásból a
politikába, a törvényhozó
és végrehajtó hatalomba. Azóta egy törpepárt, az Italia dei
Valori
vezéreként hol ellenzékben, hol miniszteri bársonyszékben
politizál, valamikori
össznépi hős-rangját egy résznyi (pars) szavazótábor
kedvencének
szerepére cserélve fel.
A múlton azonban ez nem változtat. Sem Di Pietróén, sem
taláros társaién,
akik egy évtizeden át, sok évtizedre kihatóan történelmet
írtak, abban
olyan fontos fejezetet, amilyen jogászembereknek csak ritkán
adatott meg.
Politikusi korrupció és közélet-tisztító igazságszolgáltatás
mint korszakfordító,
történelemalakító tényezők: példájukról elgondolkodni talán a
mai
Magyarországon sem tanulságok nélkül való.
Gianni Barbacetto–Peter Gomez–Marco Travaglio: Mani Pulite.
La vera storia (A Tiszta kezek
igaz története), Editori Riuniti, Roma, 2007. 734. o.
Madarász
Imre