Klió 2008/3.
17. évfolyam
Raguza és a magyar dinasztikus küzdelmek 1382–1390 között
Mindig
érdekes az olyan történeti munka olvasása, amely nem hazai történész
tollán
született, de a magyar történelem kérdéseivel foglalkozik. Különösen
igaz
ez abban az esetben, ha a szerző valamelyik szomszédos ország
lakója.
A Kárpát-medence fordulatos történelme olyan mély nyomokat hagyott
az
érintett népek történetírásán, hogy még ma sem ritka a nacionalista
szemlélet
érvényesülése e művekben. Ez ugyanúgy igaz a közelmúlt
eseményeinek,
mint a középkori Magyarország történetének értékelésével
kapcsolatosan.
Ilyen
szempontból talán a legvisszafogottabb és legkiegyensúlyozottabb
álláspontot
a horvát történetírás képviseli, amely a sajátos magyar-horvát
kapcsolatoknak
és a horvát államiság ezeréves tradíciójának köszönhető.
Ez
sem volt azonban mindig így. A két ország történészei a XIX. és XX.
század
fordulóján késhegyre menő vitát folytattak például Szlavónia középkori
betelepedésének
és hovatartozásának kérdésében. Magyar részről
ennek
vezéralakja Karácsonyi János volt, aki az 1910-es években többször
is
szenvedélyesen ostorozta a „horvát vakoskodást”, és figyelmeztetett a
horvát
történetírás „zátonyaira”.
A
Dubrovnik Annals című folyóiratban a közelmúltban jelent meg
egy
érdekes tanulmány,1 amely Dubrovnik (Raguza) és a Magyar Királyság
kapcsolatát
elemzi az I. Lajos halála utáni kritikus években. A szerző,
Zrinka
Pešorda-Vardić a Horvát Történettudományi Intézet (Hrvatski institut
za
povijest, Zagreb) munkatársa. Írása klasszikus példája az említett
kiegyensúlyozottságnak,
bár a cikk elején meglepetéssel konstatálhatjuk,
hogy
királyunk elhalálozásának helyszíne „a szlovákiai Trnava” volt, ami
súlyos
anakronizmus. Ez a kis szépséghiba azonban mégsem befolyásolja
az
összképet, amely az olvasóban kialakul.
1. A
tanulmány az angol változat mellett horvátul is megjelent. Zrinka
Pešorda-Vardić:
Kruna,
kralj i Grad: odnos Dubrovnika prema ugarskoj kruni i vladaru na početku
protudvorskog
pokreta.
Povijesni prilozi 26 (2004): 19-37.
A
szerző munkája elején hangsúlyozza, hogy Lajos uralkodását mind a
király
kortársai, mind pedig a horvát történettudomány képviselői pozitívan
ítélik
meg. Miután Magyarország győztesen került ki Velence elleni háborújából,
1358-ban
megkötötte a zárai békét, amely során a dalmáciai városok
Lajos
kezébe kerültek. Ugyanezen év májusában a király Visegrádon
privilégiumot
bocsátott ki számukra, amely Raguza későbbi függetlenségének
egyik
alappillére lett. Ez garantálta a város királyi védelmét, illetve elismerte
birtokaikat
és jogszokásaikat. Cserébe hűséggel tartoztak a királynak,
éves
adót fizettek, és kontingenst küldtek a királyi seregbe. Lajos emellett
szabad
kezet biztosított számukra a város élén álló rektor megválasztása, az
igazságszolgáltatás
és a helyi igazgatás kérdéseiben, valamint támogatta kereskedelmi
tevékenységüket
is. Uralkodása biztonságot és általános jólétet
teremtett
Dalmáciában.
Nem
csoda, hogy Raguza polgárai, akik korábban még sohasem fogadták
el
a magyar fennhatóságot, aggodalommal értesültek a király halálhíréről,
mivel
a stabil központi hatalom megrendülése alapjában veszélyeztette
érdekeiket.
A város vezetése leginkább a miatt aggódott, hogy Tvrtko bosnyák
király
új sókereskedelmi központot akart kiépíteni a Raguzától délre
fekvő
városában, Noviban.
Ezért
is fogadták örömmel 1382 szeptemberében Mária, Lajos lánya
megkoronázásának
hírét. Állásfoglalásukat mutatja, hogy a jó hír hozóját
20
aranydukát értékű ezüstneművel jutalmazták meg, és szinte azonnal
küldöttséget
menesztettek a királynőhöz hűségük kinyilvánítása és privilégiumaik
megerősítése
érdekében, ami nem sokkal később meg is történt.
Mivel
a magyar királyi székben először ült nő és ez a tény a magyar nemesi
közvélemény
jelentős része számára elfogadhatatlan volt, igen határozott és
bátor
állásfoglalást jelentett ez a város vezetőitől. Máriát a királyok módjára
„természetes
úrnőjüknek” (nostra domina naturalis) címezték, öröklési jogát
pedig
elsőszülöttségével és törvényes koronázásával indokolták.
Raguza
vezetése a továbbiakban is élénk figyelemmel kísérte az egyre
zűrzavarosabbá
váló eseményeket: a Horváti testvérek felkelését, Durazzói
(Kis)
Károly nápolyi király (és egyúttal Lajos unokatestvére) magyar trónra
való
meghívását, majd Mária királynő gyors egymásutánban megtartott
két
házasságát. Az elsőt megbízottak útján kötötték Valois Lajos orléans-i
herceggel,
a másodikat pedig már ténylegesen, mégpedig Luxemburgi Zsigmonddal.
1385
végén Mária végül lemondott a trónról Károly javára és a
koronát
is átadta neki. Jellemző a város reakciója: bár kereskedelmi és stratégiai
érdekeit
sértette a nápolyi uralkodó magyar királlyá koronázása, de
mivel
ez legitim módon ment végbe, elismerték. Valódi véleményük azon-
ban
jól látszott a frissen kreált király nem sokkal később történőmeggyilkolása
után.
A tanács ugyanis a szokásokkal ellentétben semmilyen hivatalos
megemlékezést,
vagy gyászszertartást nem rendezett, a későbbi hagyomány
pedig
váltig azt hangoztatta, hogy a dalmát városok közül egyedül Raguza
nem
pártolt át Károlyhoz.
1386
nyarán a királynőket bebörtönözték, majd 1387 legelején az anyakirálynőt
meggyilkolták.
Raguza vezetői ünnepélyes gyászszertartás során
emlékeztek
meg Erzsébetről és különféle biztonsági intézkedéseket léptettek
életbe,
a helyzet további súlyosbodásától tartva. Zsigmond megkoronázását
örömmel
fogadták, amikor pedig Máriát férje sikeresen kiszabadította
börtönéből,
a városban ünnepélyes felvonulást tartottak, megszólaltatták a
harangokat,
és amnesztiában részesítették a városi börtön lakóit.
Raguza
belharcok idején folytatott politikájának két elemét érdemes kiemelni.
Az
egyik a Máriához való, szinte már csökönyös ragaszkodásuk
volt.
A másik a Lajos által kiadott kiváltságlevél és annak megújításai során
a
tanács politikai érdekeinek érvényesítése.
A
Mária (majd formálisan Károly) pártján való kiállás részben talán még
a
Lajossal kialakított jó viszonyban gyökerezett. A szerző Bak János
állásfoglalását
felhasználva
mutatja be a másik indítékot, azt a változást, amely
a
királyi hatalom megítélésének tekintetében végbement.
Míg
korábban a kancelláriai terminológiában a király személye és a
korona
összefonódott, utóbbi az 1380-as években mintegy „önállósodott”,
önálló
jogi személyiségre tett szert, és így mint a „Magyar Királyság Szent
Koronája”
(sacra corona regni Ungarie) vonult be a kancelláriai jogi gyakorlatba.
Ezzel
párhuzamosan az „országlakosok” (regnicole) öntudatra
ébredése
is megfigyelhető, amely fogalom persze nyilvánvaló módon csak
a
nemeseket foglalta magában. Ezeket a változásokat jól érzékelteti, hogy
1386
nyarán, Erzsébet anyakirálynő és Mária fogságba vetése idején a királyi
tanács
„Az országlakosok pecsétje” (sigillum regnicolarum) feliratú
pecsétet
vésetett és önállóan gyakorolta a főhatalmat. Sőt, 1401 tavaszán,
amikor
ugyanők Zsigmondot vetették fogságba, már egyenesen „Magyarország
Szent
Koronájának pecsétje” feliratú pecsétet kezdtek használni, míg
Kanizsai
János esztergomi érsek és kancellár a „Szent Korona kancellárja”
címet
is felvette. Az új, egyre inkább elterjedő felfogás szerint tehát
Magyarország
tényleges tulajdonosa a Szent Korona volt, és a király csak
annak
nevében gyakorolta a hatalmat.
A
tanulmány megjegyzi, hogy a dalmát városok mintegy előre megjósolták
mind
a korona tekintélyének megváltozását, mind pedig a nemesség,
azon
belül is leginkább a bárók politikai szerepének megnövekedését. Pél-
daként
hozza fel erre, hogy e városok kancelláriai gyakorlatában az ország
koronája
(corona regni) kifejezés már a XIII. század végén is ismert volt,
és
azt a király (rex) szó értelmében használták. A „Szent Korona” kifejezés
már
Raguza egy 1360-ban a királynak küldött levelében is olvasható. A
szerző
véleménye szerint a frissen kialakult arisztokratikus köztársaság vezetői
számára
a koronának jogi személyként és absztrakt politikai koncepcióként
való
felfogása teljesen magától értetődő volt. Sőt, eljutottak a korona
organikus
szemléletéhez is, és városukat a „korona tagjaként” (membrum
corone)
értelmezték. A korona viselése a dalmáciai városok szemében tehát
a
királyi hatalom alapfeltételének és egyúttal biztosítékának számított.
Zrinka
Pešorda-Vardić egy példát is hoz arra vonatkozólag, hogy a dalmáciai
városok
ilyen álláspontja már mennyire korán kialakult: megemlíti
Trau
1292-ben Martell Károlynak írt levelét, melyben a város vezetői közlik
vele,
hogy csakis a Szent István koronájával és Fehérváron megkoronázott
uralkodó
lehet legitim király Magyarországon. Meg kell jegyeznünk azonban,
hogy
ez a feltétel, kiegészülve a harmadik kritériummal (az esztergomi
érsek
tegye a király fejére a koronát) már jóval korábban, de legkésőbb a
XIII.
század közepéig állandósult és általánosan ismert volt az országban,
tehát
itt semmiképpen sem Trau előrelátásáról van szó.
Ahogy
már említettük, Raguza politikájának másik irányelve a kiváltságolásokban
ragadható
meg, amelyek során a tanács mindig konkrét elképzelésekkel
lépett
fel, és azok mindig a város aktuális céljait szolgálták.
A
szerző megjegyzi, hogy a királynak tett hűségeskü folytán a városvezetés
rendelkezett
egy olyan legitimációval, ami megfelelő stabilitást biztosított
számára
az itáliai mintájú városállammá fejlődéshez. A patríciátus
a
horvát történettudomány álláspontja szerint ugyanis azt a modellt akarta
megvalósítani
Raguzában is, amely a monarchikus és köztársasági politikai
rendszer
kapcsolatára épül. A különbség mindössze annyi volt, hogy
a
császár helyett itt a magyar király képviselte az uralkodói hatalmat. Ebben
a
rendszerben az uralkodó de iure fennhatóságával szemben a város de
facto
szuverenitással rendelkezik, azaz gyakorlatilag mint az uralkodó helyettese
irányítja
a környező vidéket. Ezt a helyzetet Lajos rendelkezése is
alátámasztja,
aki jelentős területeket adományozott Raguzának. Zsigmond
később
engedélyezte, hogy a hátországukból tetszésük szerint szerezzenek
birtokot.
A
stabilitás mellett a privilégium védelmet is nyújtott. A boszniai uralkodó
sókereskedelembe
való bekapcsolódása ugyanis súlyos csapást jelentett
volna
a városra nézve, hiszen ez volt gazdasági életének egyik alapja.
A
raguzai diplomácia ebben a kérdésben is számíthatott a magyar udvar
segítségére.
Mária tiltotta alattvalóinak az illegális sópiacok látogatását
Dalmáciában
és Horvátországban, Lajos kifejezetten a Boszniából történő
támadás
esetére ígért védelmet számukra, Zsigmond pedig ezt a feltételt a
Szerbiával
szembeni védelemmel is kiegészítette. A városvezetés ügyesen
ki
tudta tehát használni azt, hogy a magyar király állandó hűbérúri igénnyel
lépett
fel Bosznia, és általában a balkáni államok irányába.
Raguza
egyéb gazdasági érdekeit is támogatta a magyar király. Így például
a
város Velencével és Szerbiával folytatott intenzív kereskedelme felett
a
magyar udvar akkor is szemet hunyt, ha éppen háborúban állt velük.
Ide
sorolható még, hogy Zsigmondtól megkapták a hátországgal folytatott
ezüstkereskedelem
kizárólagos jogát is.
Az
egyik leglényegesebb kiváltság az önkormányzatot érintette. A dalmáciai
városok
közül egyedül Raguza választhatta meg saját rektorát, azt a
tisztviselőt,
aki a város élén állt. A többi városban az uralkodó által kijelölt
horvát,
vagy magyar főurak látták el ugyanis ezt a méltóságot. A jog kiharcolása
már
Lajos ellenében sem volt könnyű, sőt, Zsigmond ezt egyenesen
meg
akarta szüntetni, pedig ez volt a legfőbb oka annak, hogy a polgárok a
magyar
korona iránt ilyen konok hűséget tanúsítottak.
A
tanulmány végén a szerző mérleget von, és kifejti, hogy a kapcsolat a
felek
számára egyaránt hasznos volt. A város stabilitást, és védelmet, vezető
rétege
pedig polgárai előtti legitimációt nyert a királytól. A királyi hatalom
ugyanakkor
stabil szövetségest, jelentős nagyságú adóbevételt, fontos kereskedelmi
központot
szerzett. A legfontosabb eredmény azonban mégis az
volt,
hogy megindult a városban az arisztokratikus köztársaság kiépítése,
és
a magyar koronához fűződő viszony megalapozta a város történetének
legfontosabb
vívmányát, a raguzai libertas kialakulását.
Zrinka
Pešorda-Vardić tanulmánya hiteles képet fest a magyar és horvát
történelem
e viharos évtizedéről, az általa alkalmazott szempontok az egyszerű
eseménytörténeten
túlmutatva a politikai berendezkedés változásait
és
egy kereskedőváros elitjének ambiciózus politikai törekvéseit is szemléletesen
megvilágítják.
Zrinka
Pešorda-Vardić: The crown, the king and the city: Dubrovnik, Hungary and the
dynastic
controversy,
1382–1390 (A korona, a király és a város: Dubrovnik, Magyarország és a
dinasztikus
küzdelem, 1382–1390.) Dubrovnik Annals 10. 2006. 7–29.
Gulyás László Szabolcs