Klió 2008/4.
17. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA
A historiográfia kezdetei Amerikában
Az amerikai szerző a
historiográfia kezdeteinek kialakulását elemzi az Amerikai Egyesült Államokban.
Tanulmánya bevezető részében, a feltett kérdés pontosítása végett, röviden
meghatározza, egyáltalán mit is ért a historiográfia fogalmán. A XVI–XVII.
században bukkant ugyanis ez fel először, akkor azonban mindenekelőtt a királyi
udvar által pénzelt, megbízott (és persze annak szempontjait, kívánságait
teljesítő, tetteit dicsőítő) hivatalos történetírókat jelölte. Maga a
historiográfia, mint a történeti kutatások egyik önálló területe a XIX. század
második felétől, főként végétől bukkan fel. Fő célkitűzése a korábbi
történetírói irányzatok, egyes történészek, illetve a teljes historiográfiai
folyamat elemzése. Fontos szempontja azonban (aminek az amerikai szerző
tanulmányában is alapvető jelentősége van), hogy gyökeresen különbözik a
historikától. Utóbbi ugyanis lényegében normatív, azaz a történeti tudás
általános jellegéről (tárgyáról, fő problémáiról, módszereiről, más
tudományokhoz való viszonyáról) van mondanivalója. A historiográfia ezzel
szemben részint nem kíván gyakorlati útmutatásul szolgálni, másrészt a
történetírás eddigi teljesítményeit saját kontextusukban, időbeli-térbeli, kulturális,
társadalmi-intézményes feltételeik között kívánja megérteni, s ehhez gyűjti
össze a lehető legteljesebb bizonyító apparátust. Az persze egy másik kérdés (s
ez is historiográfiai tapasztalat), hogy nem írtak még historiográfiát
historika nélkül és vice versa, szóval a kettő egymáshoz való viszonya
korántsem olyan egyszerű (de nem is teljességgel eldönthetetlen), a kérdésre s
az amerikai tapasztalatokból levonható tanulságokra azonban még visszatérek.
A szerző a bevezetőben vázolt alapkérdést három
amerikai történész alapján vizsgálja, akik először helyezték kutatásaik
centrumába a történetírás történetének analízisét. A három történész: J.
Franklin Jameson, John Spencer Baskett és a New History emblematikus
reprezentánsa, Harry Elmer Barnes. (Utóbb historiográfiai
összefoglalását a hatvanas évekbeli újbóli kiadása alkalmából a valaha írt
legjobb történetírói – tehát nem csak historiográfiai – munkák egyikeként
minősítették.)
Mindegyik historiográfusról kapunk egy rövid
életrajzi bemutatást is a tanulmányban, illetve ki lehet emelni a roppant
bőséges irodalmi hivatkozást, amely kitűnő segítség akár az amerikai
historiográfia legújabb irodalmában való tájékozódáshoz is. J. Franklin
Jamesonról például azt tudjuk meg, hogy az ún. professzionális történetírás par
excellence képviselője Amerikában. Hiszen történetírói pályája kibontakozásának
idején alakulnak meg az amerikai történettudomány alapvető intézményei, így az
American Historical Association [Amerikai Történelmi Társulat], az American
Historical Review s a módszeres történészi képzés is ekkor indul meg, á lá Ranke,
tehát például szemináriumokkal stb. J. Franklin Jameson ennek olyannyira
reprezentatív személyisége, hogy nem csak „terméke” (tanára Herbert Baxter
Adams, s ő maga először szerzett PhD-fokozatot a John Hopkinson), hanem a
nevezetes folyóirat, az American Historical Review első kiadója/szerkesztője,
tehát a professzionalizmus folyamatának formálója is volt. Tökéletesen rányomja
mindez a bélyegét Jameson 1891-ben készült amerikai historiográfiai
összefoglalójára (History of Historical Writing in America). Itt az amerikai
történetírás történetét, mint a fokozatos tudománnyá válást, szakszerűsödést
írja le, amelynek tetőpontja, beteljesedése a jelzett intézmények kialakulása a
XIX. század utolsó harmadában. Hozzá kell fűzni azonban (s ez közismert), hogy
a professzionális történetírás kialakulása egyúttal a nemzeti látószögű,
nacionalista, tehát például politikatörténeti- és eseménytörténeti alapállású
történetírás győzelme is volt. Ez Amerikában az amerikai történelem különlegességének
a kiemelését jelentette, amely szerint az Egyesült Államok története egyenlő a
szabadság megvalósulásának fokozatosan kiteljesedő folyamatával, s a viták
inkább csak arról folytak (mint szerte Európában), honnan ered ez a szabadság
iránti különleges érzékenység. (Ezt egyébként a konszenzus történetírásának is
szoktuk nevezni.) Jameson ekkor sok vonatkozásban osztja Turner szintén
ekkor megformált nézetét, miszerint az alapvető, az amerikai társadalom és
kultúra kovászaként értelmezett értékek (a szabadság mellett a kemény munka,
individualizmus, önbizalom…stb) a frontierrel, azaz a határok fokozatos
Nyugatra való kiterjesztésével, mint az amerikai történelem esszenciájával
hozhatók összefüggésbe. Igen fontos megállapítása azonban a tanulmánynak, hogy
Jameson a későbbiekben (főként 1912-ben készült, a „The Future Uses of History”
című írásában) már leszámol ezzel az amerikai történelem különlegességébe
vetett hittel, hiszen a frontier ekkorra már véget ért, s megszűntek a korábbi
terjeszkedés (földbőség) előnyös feltételei. A probléma megoldását Jameson az
amerikai történelemnek/értékeknek az európaiakkal való összhangba hozásában
látja, tehát egyfajta egyetemes történeti szempontot sürget, ami egyúttal a
korábbi egyoldalú politikai eseménytörténetnek a szociális és kulturális
szempontokkal való kiegészítését is jelenti a történettudomány területén.
A másik két történésznél kevésbé ismert John
Spencer Bassett, akinek 1917-ben jelent meg a „Middle Group of American
Historians” című historiográfiai összefoglalása. Bassett szintén a
professzionális történetírás eminensei közé tartozott, s az ő szintézise is a
professzionalizmushoz vezető „királyi útként” elemzi a korábbi amerikai
történetírást. Ennek szellemében azután különösen Bancroft romantikus
ihletésű munkái a céltáblái kritikai megjegyzéseinek. Bassett egyik fő
problémája azonban mégis az, hogy a szakszerű történetírás sok vonatkozásban
elvesztette kapcsolatát a szélesebb közönséggel (túlságosan is cizellált, csak
a céhbeliek számára követhető és elsajátítható eszközrendszere miatt) s ezért a
szakma egyfajta népszerűsítéséért száll síkra. Ennek szellemében „sírja vissza”
Prescott és Motley irodalmias narratíváit s a „highbrow”-val
szemben fő közönségének az ún. „middle brow”-t, azaz a művelt középosztályt
kívánja megnyerni, mindezzel azonban szintén inkább historikai, mint
historiográfiai alapállást érvényesítve. Bassett nevezetes arról is, s ennek
következményei munkájában is fellelhetők, hogy Virginia állambeli munkahelyén
(a későbbi Duke egyetemen) fellép a fekete bőrű lakosság diszkriminációja
ellen, tehát így is értelmezi a történettudománynak a szélesebb társadalmi
rétegekkel, sőt egyenesen a tömegekkel való kapcsolatteremtési szándékát.
Amint szó
esett róla, a szóban forgó triász legismertebb képviselője Harry Elmer Barnes,
aki viszont a New Historyn belül mégiscsak egyfajta margináis/háttérbe szorult
szerepet töltött be. Jelen keretek között szükségtelen a New History
programjának, új paradigmájának ismertetése (tegyük fel, mint a szerző is teszi,
hogy ez közismert), annyit azonban szükséges leszögezni, hogy a tanulmány
egyenlőségjelet tesz az ún. amerikai progresszív történetírás és a New History
képviselői között (helyesen). Mindjárt a Barnes-t tárgyaló egység bevezetőjében
leszögezi a szerző, hogy a New History történészeire roppant jellemző volt a
historiográfiai érdeklődés. Ezt három, kifejezetten ilyen jellegű munka is
alátámasztja, így Marcus Jernegan „Essays in American Historiography”
(1937), a később igen ismertté vált Michael Kraus „A History of American
History” (1938), illetve Barnes „A History of Historical Writing” (1937) című
enyhe kifejezéssel is íves összefoglalásai. Barnes példaképei, a ma már
szintúgy klasszikusnak tekinthető Fueter, Gooch és John B. Black
szintetikus munkái voltak, s könyve alapvetően a New History programjának jó
értelemben vett propagandájaként értelmezhető. Barnes ugyanis már munkájának
címével is kifejezi, hogy meg kívánja haladni a korábbi konszenzus és
professzionális történetírás egyoldalú nacionalizmusát (azaz az amerikai
történelem különlegességéről vallott nézetét), s így nem is az amerikai, hanem
az egyetemes történetírás fejlődésére összpontosít. (Barnes egyébként nagy
vitákat folytat többek között az amerikai történészekkel az első világháború
kirobbanásáért való felelősséget illetően, s álláspontja, hogy nem kizárólag a
németek tehetők felelőssé mindezért. Amerika is sok tekintetben területszerző,
imperialista célokat követett, tehát nem annyira különleges az amerikai
fejlődés s ott sem mindenki a demokrácia és az általános emberi
szabadság/haladás kiteljesedéséért tevékenykedett nap mint nap.)
Barnes egyébként elméleti vonatkozásban
tökéletesen osztja Becker és Beard tézisét, miszerint nincsen
objektív történetírás, a történettudomány tényei a történészek és a szélesebb
értelemben vett történeti gondolkodás (vagy általában a történelem
szubjektumai) által létrehozott, kreált faktumok, amelyek így kontextusfüggők,
s mindig csak egy meghatározott látószöget fejeznek ki inkább. Ebben a
vonatkozásban tehát nem osztják a professzionális történetírás
objektivitás-igényét (bár ez – amint erre még szintén visszatérek – a
professzionális történetírás szempontjából sem oly magától értetődő). Viszont
ez a relativizmus Barnes esetében sem jelent pürrhonista szkepticizmust, tehát
a valóságigény teljes feladását (Ecoval szólva teljesen nyitott, végtelenül
szélesre tárt könyvet), inkább csak a többféle, perspektivikus megközelítés
lehetőségét húzta alá az „everyman his own historian” szlogejének megfelelően.
Mindezek fényében viszont jelen tanulmány
szerzőjének véleménye szerint meglehetősen paradox (sőt meghökkentő), hogy
Barnes mégiscsak egyfajta historikát művel a historiográfiájában, tehát
szerinte mégiscsak van objektív, jobb, tudományosabb (a professzionalizmussal
szemben ezt szcientizmusnak szokták nevezni) történetírás, s a korábbi
folyamatban azokat a történészeket, irányzatokat és korszakokat emeli ki,
illetve tárgyalja behatóan, amelyek ezt megtestesítik. Tehát majdhogynem
ráolvassa a korábbi fejlődésre (egyébként az abszolút kezdetektől, tehát az
írásbeliség kialakulásától) a New History programját, így a politikai
eseménytörténettel és a nagy egyéniségekkel, hősökkel szemben a tömegszerű
jelenségekkel való foglalkozást, a gazdasági, társadalmi, technikai, természettudományos
fejlődés bemutatását, a rokontudományokkal való kooperációt
(interdiszciplinaritást) stb. [Barnes műve az olvasóban azt a benyomást kelti,
mintha historiográfiailag olvasná a New History historikáját, azaz James
Harvey Robinson 1912-ben megjelent „New History” című könyvét – E. V.]
Ennek megfelelően állítja szembe például a
szociális, kulturális de főként etnográfiai vonatkozásokat különösen előtérbe
helyező Herodotost a politikai, hatalmi kérdéseket feszegető Thukydides-szel
(nyilvánvalóan előbbié a pálma). De ezért kap különös figyelmet a reneszánsz, a
felvilágosodás, a pozitivizmus, darwinizmus stb. Mindezzel azonban a tanulmány
szerzője szerint végső soron Barnes sem múlja felül az ún. professzionális
történetírás szellemében fogant munkákat (tehát Jamesont, és Baskettet). Az ő
historiográfiai szemléletére is egyfajta whig-interpretáció jellemző, azaz
tulajdonképpen a New History számára teremt kontinuitást, identitást, tehát nem
saját időbeli, térbeli, kulturális stb kontextusukban vizsgálja a korábbi
történetírói/történettudományos teljesítményeket, hanem egy időtlenné,
történelmfölöttivé stilizált és transzcendált értékrendszer és idea szempontjai
vezérlik.
Hozzá lehet még tenni mindehhez – a History and
Theory cikkének szerzője szerint –, hogy a New History programjának
paradoxonait egy további szempont is bővíti, amely Barnes-nál úgyszintén
lényegi. A New History egyik fő újításának tekintette ugyanis a történelem
népszerűsítését, a tömegek történetének a tömegek számára való könnyebben
fogyaszthatóságát (ami egyfajta irodalmias jelleget involvál, s ami napjainkig
jellemző törekvése az amerikai történetírásnak). Viszont alapvető programjában,
a szocális-gazdasági-kulturális jelenségeknek a középpontba állításában döntő
jelentősége van a rokontudományokban, konkrétan Barnes esetében mondjuk a
biológiában, pszichológiában, antropogeográfiában való jártasságnak. Mindez
azonban hasonló cizelláltságot involvál, mint Ranke és Droysen
„methodische Quellenkritik”-je, tehát a szélesebb rétegek (amatőrök) számára
igencsak nehezen elsajátítható. Ezzel viszont ez az álláspont egy kifejezetten
elitista, szcientista szellemi arisztokratizmust megtestesítő pozíció.
Befejezésként a tanulmány szerzője summáját a
következőképpen vonja meg. Feltétlenül újragondolásra szorul az a (sajnos a
magyar szakirodalomban is terjedő félben levő) nézet, miszerint a
professzionális történetírás kizárólagosan objektivista és politikatörténeti
aspektusokat érvényesített, hiszen például Jameson is a gazdaság- és társadalomtörténet
felé nyitott. Másrészt az ezt felváltó paradigma, a New History sem csupán (és
elsősorban) relativistaként értelmezendő, hiszen – láthattuk – bizonyos
vonatkozásban még szigorúbb (vagy másfajta) tudományos normákat kért számon a
korábbi történetíróktól. Harmadrészt, a historiográfia számára változatlanul
elsődleges feladat (amit egyébként Becker Barnes könyvéről írott recenziójában
világosan kifejtett), hogy ne saját nézetei számára keressen előképeket, hanem
a megelőző munkákat (így nyilván a New Historyt is) saját, történetileg
körüljárható feltételeikből és körülményeikből próbálja megérteni, illetve
értelmezni.
Eilen Ka-May Cheng: Exceptional History? The Origins of
Historiography in the United States. (Különleges történelem? A historiográfia
kezdetei az Egyesült Államokban). History and Theory 47. 2008. május, 200–228.
o.
Erős Vilmos