Klió 2008/4.
17. évfolyam
HISTORIOGRÁFIA
Regionális iskolák az orosz történetírásban
A Ruszisztikai Könyvek
XVIII. kötete „Az orosz történetírás regionális iskolái” címmel jelent meg,
amely az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Ruszisztikai Központja által 2006. május
29-30-án megszervezett konferencián elhangzott előadások szövegeinek bővített
változatát foglalja magába.
A kötet szerkesztője Szvák Gyula, aki
előszavában a „regionális iskola” meghatározásáról kijelenti, hogy nincs rá
pontosan elfogadott definíció, de a tudományos gyakorlatban résztvevők tudják,
hogy mit kell érteni kifejezésen. A kötet az igen informatív és konstruktív
szakmai konferencia anyagát tartalmazza. 17 tanulmányt olvashatunk (négyet
angol, a többit orosz nyelven), a ruszisztika jeles orosz, amerikai, angol,
kanadai és hazai kutatóinak munkáját.
Terjedelmi okokból mindössze öt tanulmányt tudok
bemutatni, melyek illeszkednek a kutatási terültemhez, illetve mindegyikkel
egy-egy témakört kívánok reprezentálni.
V. V.
Alekszejev (Szentpétervár) „A
történészek uráli iskolája” c. tanulmányában áttekinti az Urálra vonatkozó
történetírást, Hérodotosztól a posztszovjet időkig. A szerző kiemeli, hogy az
Urál az orosz állam támaszterületeként gazdaságilag fontos szerepet játszott
Oroszország történetében. A régió középső fekvése, sokszínű múltja lehetővé
teszi az orosz történelmi folyamatok törvényszerűségeinek és különlegességének
megfigyelését. A szerző bemutatja az Urállal foglalkozó munkákban mindig
hangsúlyos kérdéseket, és a mai napig vitatott, illetve kevésbé kutatott
témákat is. Az összefoglaló munkák (pl.: „Az Urál története”) jelentőségét V.
V. Alekszejev elismeri, de felhívja a figyelmet a kiigazítás szükségességére. A
szovjet korszakban ugyanis alapjában véve tárgyilagosan értékelték az
eseményeket, ám az ideológiai hatás szinte mindegyiken érezhető, és
elhallgatják az ipari átalakulás indokolatlanul magas árát. A posztszovjet
korszakban az előző időszak ideológiai dogmáitól való eltávolodás jellemző,
emellett megnőtt a tudományos fokozattal rendelkező történészek száma is. A RAN
Történelmi és Régészeti Intézete 1988-ban alakult, a történettudomány elismert
központjává vált az Urálban és egész Oroszországban. Az uráli történetírói
iskola tudósai a jekatyerinburgi, cseljabinszki, tyumeni, kurgani, szarapuli
felsőoktatási intézményekben dolgozó A. Tyertisnij, A. Trofimov, E.
Zabolotnij, J. Szkinyina, V. Uszanov. A szerző tanulmánya végén értékeli az
uráli iskola működését: az Urálra vonatkozó korábbi töredékes értesülések
helyett tudományos Urál-kutatás alakult ki, amely a XX. század végén akadémiai
státuszt szerzett, emellett összorosz és nemzetközi elismerést vívott ki. Az
Urál kutatásával foglalkozó tudósok a régió életének gyakorlatilag minden
szféráját felölelik, a legkorábbi időktől egészen napjainkig.
Bebesi György (Pécs) a konzervativizmus és
a szélsőjobboldal történetét tekintette át a rendszerváltozás utáni orosz
történetírásban. A Szovjetunió felbomlása után az új Orosz Föderáció tudományos
és társadalmi élete változásokon ment keresztül, és ez a történetírásban is
érezhetővé vált. Az első időkben a kompenzáció figyelhető meg – a szerzők
jelentős része igyekezett kijavítani „saját korábbi hibáit”. Elvitathatatlan
értéke ennek a folyamatnak, hogy régebben eltitkolt korszakok és jelenségek
történeti elemzés tárgyává válhattak, mint például a konzervativizmus és a
szélsőjobboldali politikai erő története, amely már az 1920-as évektől tabunak
minősült. A jelenlegi kutatás a XX. századi források és dokumentumok
újrakiadásával kezdődött. Az 1990-es években napvilágot láttak régen elfelejtett
művek a század elejéről és a korai szovjet korszakból (pl.: V. V. Sulgin
művei, emellett naplók, és V. O. Kljucsevszkijnek igazi reneszánsza
kezdődött). A Rosszpena Kiadó adta ki először az orosz jobboldali pártok
dokumentumainak gyűjteményét. A források megjelentetése mellett monográfiák és
cikkek is születtek, már ideológiai és politikai akadályok nélkül értékelve át
a XX. századi Oroszországot és pártjait. A szélsőjobboldal története mellett
magát a konzervativizmust is vizsgálat alá vették. Erre korábban nem volt
lehetőség, ráadásul az Orosz Föderációban a kérdést aktualizálta a
többpártrendszer, ahol a konzervativizmus történeti gyökere már tudományos
érdeklődésre tartott igényt. Az új orosz állam nagyobb figyelmet fordít a
korábban kevéssé vizsgált júliusi monarchiára, a cárizmus utolsó két
évtizedének politikai erőire, és a korai alkotmányos intézmények történetére.
Az 1990-es évektől elemzés tárgyává váltak nemcsak az intézmények, hanem a
bennük dolgozó csinovnyikok is. A szerző tanulmánya végén a politikai terror,
az Ohrana tárgykörében írt legújabb művek mellett megemlíti a XX. századi orosz
történelem meghatározó szereplőiről született kiadványokat.
Bodnár Erzsébet (Debrecen) a keleti kérdés
és a Balkán vizsgálatát mutatta be az orosz történetírásban. A szerző
hangsúlyozza, hogy a keleti kérdés komplex probléma, ami magában foglalja az
Oszmán Birodalom felbomlásával, az elnyomott balkáni népek felkeléseivel és az
európai nagyhatalmak beavatkozásával kapcsolatos kérdéseket; az európai államok
érdekellentéteit, amelyek egymással versenyeztek a széthulló Oszmán Birodalom
feletti ellenőrzésért. A keleti kérdés mint európai probléma az orosz – török
háborút lezáró kücsük–kajnardzsai békével (1774) alakult ki. Az európai
diplomáciában a XIX. század második felében tűnt fel, és fontos szerepet
játszott egészen az I. világháború lezárásáig. Bodnár Erzsébet a keleti kérdés
XVIII. század végétől 1856-ig tartó eseményeivel foglalkozó munkákat tekinti
át. 1830-tól Oroszországban megnőtt a keleti kérdéssel kapcsolatos publikációk
száma, és eleinte a külpolitikai koncepciókban megmutatkoztak a szalavofil
nyugatosok vitái. Új álláspontokat adtak a problémához: Sz. M. Szolovjov
(A keleti kérdés, I. Sándor cár. Politika – diplomácia), Sz. Sz. Tatyiscsev
(I. Miklós külpolitikája). Munkáikban különböző véleményeket fogalmaztak meg a
keleti kérdés keletkezéséről és tartalmáról. Sz. Sz. Tatyiscsev az orosz
külpolitikát nyugati és keleti kérdésre osztotta fel, kiemelte a keleti kérdés
vallási tartalmát. Sz. M. Szolovjov a keleti kérdésben Európa és Ázsia
szembenállását látta, és Sz. Sz. Tatyiscsevtől eltérően azt hangsúlyozta, hogy
az orosz külpolitikát nem lehet felosztani, a keleti és nyugati ügyek szerves
egységet alkotnak. Bodnár Erzsébet a szovjet korszak keleti kérdéssel
foglalkozó történetírását is bemutatja. Kiemeli M. M. Pokrovszkij
könyvét (1929), rávilágít annak pozitív oldalaira és hibáira. Az 1960-as
években kutatói irányzatok alakultak, a keleti kérdés egyes aspektusainak
vizsgálatára specializálódva. Az 1960-as évek elejétől a kérdés kiemelt helyen
szerepelt az orosz külpolitikával és nemzetközi kapcsolatokkal foglalkozó
munkákban (pl. „Diplomáciatörténet”). Mérföldkőnek számít a téma vizsgálatában N.
Sz. Kinjapina munkája („Oroszország külpolitikája a XIX. század első
felében”). A Balkán és a keleti kérdés vizsgálatával foglalkozó történészek
között irányzatokat lehet elkülöníteni. A. L. Sapiro, A. M. Sztanyiszlavszkaja, A. F. Fagyejev, A. V.
Georgijev Oroszország politikáját
tanulmányozták a Közel-Keleten a XIX. század első felében. A második csoportban
található történészek (pl.: G. Sz. Groszul, V. M. Groszul, V. H. Vinogradov)
a keleti kérdés fontos részét alkotó Balkán problémáira szakosodtak. A harmadik
csoport kutatói (A. F. Miller, A. D. Novicsev, I. L. Fagyejev és mások)
az Oszmán Birodalom történelmével foglalkoztak. 1960–1995 között 16 kötetben
dokumentumokat adtak ki a külügyminisztérium levéltárából. A szerző tanulmánya
végén kiemeli a még kevés figyelmet kapott aspektusokat. Vita folyik az orosz
külpolitika expanziós jellegéről, illetve arról, háttérbe szorult-e a keleti
kérdés és a Balkán az orosz külpolitikában a napóleoni háborúk korszakában az
európai ügyek miatt.
Font Márta (Pécs) tanulmányában a Halics-Volhíniai Ruszról
szóló régi álláspontok és új vélemények rövid historiográfiai áttekintését
adja. A szerző munkájában néhány momentumra összpontosít: mikor és milyen
okokból fordítottak figyelmet a Halics-Volhíniai Rusz (HVR) történetére, vált-e
önálló kutatások tárgyává, vagy csak megemlítik a Kijevi Rusz történelmével
kapcsolatban; az egyes művek kronológiai sorrendje (néhány mű erős befolyást
tett az utána következő művek szerzőire); ill. a történelem vizsgálatának
módszere. Az első kiterjedt és populáris történelmet az író Ny. M. Karamzin
neve jelzi, akinek vallásos viszonya erős befolyást mutat a XIX. század íróira (D.
I. Zubrickij, A. Klevanov). A XIX. század végén megjelentek a pozitivista
történetírás módszerei, és a szerzők igyekeztek felhasználni minden lehetséges
történelmi forrást, így a Halics-Volhíniai Rusz vizsgálatakor bevonták a
szomszédos országok latin forrásait és a pápai kúria anyagát. E szerzők közül
meg kell említeni N. P. Daskevics, V. Golovackij, M. P. Szmirnov nevét,
akik először fordítottak figyelmet a XIII. századi halicsi bojárok aktív
politikai tevékenységére. A bojárság története fontos volt V. O. Kljucsevszkij
kutatásaiban is. A XIX–XX. század
fordulóján Európában új módszer jelent meg a középkori forrásokkal kapcsolatban
– a kritikai megközelítés. A Halics-Volhíniai Évkönyveknél a kritikai
forráskutatás megalapítója M. Grusevszkij, aki felállította annak helyes
időrendiségét, és megírta a nagy jelentőségű Ukrajna-Rusz történetét. Az
1920–30-es években B. A. Grekov teljesen elutasította a korábbi
eredményeket, és a priori módon bevitte a történettudományba a marxizmus
kategóriáit. Az 1950-es években V. T. Pasuto és K. A. Szofronyenko
külön monográfiákat szenteltek a HVR történelmének. Az 1960–70-es évek szovjet
történetírásában vita kezdődött a középkori orosz állam jellegéről. A. V.
Majorov munkájában bemutatta a halicsi és volhíniai fejedelemség
kialakulását, a fejedelmek harcát a hatalomért, a vecse szerepét, kutatásaihoz
felhasznált lengyel- és magyarországi latin nyelvű forrásokat. Megfigyelés alá
vette II. András 1222-es Aranybulláját, és Font Márta felhívja a figyelmet,
hogy A. V. Majorov nem ad helyes feltevést a magyar társadalomról és annak jogi
helyzetéről. A tanulmány végén a szerző az ukrán irodalmat tekinti át, és
kiemeli a HVR történelmének tanulmányozásában fontos szerepet betöltő Ukrán
Intézetet.
N. L. Puskarjeva (Moszkva) tanulmányában a
„nőtörténet” legfontosabb tudományos kutatóközpontjait, és a genderkutatást
mutatja be a posztszovjet térségben. A szerző kiemeli, hogy az orosz hivatalos
történetírás Európához képest később ismerte fel az új irányzat keletkezését.
Az első ilyen témájú munkák Oroszországban az 1970-es évek végén, 1980-as évek
elején jelentek meg, amikor Európában már több konferenciát tartottak, tucatnyi
könyv látott napvilágot. Az orosz nőtörténet első kutatói: G. A. Tyiskina,
O. A. Haszbulatov, N. L. Puskarjeva. A kutatásokhoz a nyugati
szaktekintélyek támogatást nyújtottak, az új külföldi módszerek és szakirodalom
elterjedt a posztszovjet térségben. A szerző felvázolja az orosz nő- és
genderkutatás kialakulásának korszakait. Az 1980-as évek végétől 1992-ig
(felvilágosító korszak) jelentek meg az első tudományos csoportok és
publikációk. Az intézményesülés korszakában (1993-95) a genderkutatással
foglalkozó centrumok és tudományos szervezetek száma növekedett. Az 1996–98
közé eső időszakot Puskarjeva a konszolidáció korszakának nevezi, ahol fő
jellemző a konferenciák és publikációk számának növekedése. 1999–2004 között a
genderkutatás legitimizációja és elterjedése történt. Az ötödik korszak a közös
nyelv kutatásának kora, amikor a nyugati tekintélyek befolyása csökkent a
posztszovjet térségben, és ez a tudományos centrumok tökéletesedésének ideje. A
„közös nyelv” kidolgozása teszi lehetővé a nő- és genderkutatások integrációját
a tudományos és társadalmi vita folyómedrébe. A szerző a nő- és genderkutatások
fő tudományos iskoláit és centrumait, sajátosságait is megfigyelés alá veszi. A
posztszovjet térségben a téma kiváló kutatói nem- csak a fővárosi egyetemek és
intézmények, hanem a kevésbé ismert tudósok a vidéki tudományos centrumokból
(Ivanovo, Tver, Jaroszlavl, Kosztroma, Harkov), melyek aktív tudományszervező
és publikációs munkát fejtenek ki. A genderkutatás centrumai a tudományos
világot igyekeznek rávenni arra, hogy a nők tradicionális szociális szerepének
vizsgálata mellett a „nem tradicionális női szerepek” (pl.: a nők részvétele a
politikában, diplomáciában) meglétét is ismerjék el. Az új irányzattal a
figyelem központjába került a nem kifizetett női munka témáinak új értelmezése.
Az új diszciplína intézményesülésének sikere ellenére a nőkutatás nem kapott
állandó helyet Oroszországban – a szerző ennek okát is keresi tanulmányában. A
„nőtéma” a történetírásban inkább csak egzotikumként volt megtalálható; a
feminizmus nem terjedt el széles körben Oroszországban. Az ország „elkésett
modernizációjú állam” volt, ahol a lakosság nagy része a parasztsághoz
tartozott, és a parasztcsaládokban a nők a tradicionális normáknak megfelelően
kemény alávetésben éltek. A tanulmány végén két oldalas táblázat mutatja be a
nőtörténettel foglalkozó folyóiratokat.
I. O. Tyjumencev (Volgográd) a kozákság
történelmének modern kutatását tekintette át Dél-Oroszországban. Kurunczi
Jenő (Szarvas) a kisparaszti gazdaságok társadalmi – gazdasági viszonyait
rajzolja meg statisztikai adatok alapján 1861–1914 között. Szili Sándor
(Budapest) a szovjet Szibéria-kutatást mutatja be 1930–1960 között, a
Bajkál-vidék és a Bajkál-tavon túli vidék „önkéntes bejárásának” problémáját a
XVII. századi orosz államban. A. I. Alekszejev (Szentpétervár) a
szentpétervári és a moszkvai történettudományi iskolákat tárja elénk az orosz
középkor kutatásával kapcsolatban. M. P. Mohnacseva (Moszkva)
„Regionalisztika és történeti tájkutatás Oroszországban 1991 – 2005 között:
egyes eredmények és a fejlődés perspektívái” címet viselő tanulmányában a
legújabb kutatási eredményeket foglalta össze. Sz. Filippov (Budapest)
az orosz egyházszakadás fő értelmezéseinek keletkezését tárja elénk. Sisák
Gábor (Budapest) a szlavofilizmus történetírásának néhány kérdését és a
kialakulás paradoxonjait tekinti át. Paul Dukes (Alberdeen) „Az orosz
történetírás skót iskolája” címet viselő munkájában a skót felvilágosodás és az
orosz történelem kapcsolatát tárja fel. Sashalmi Endre (Pécs) a bojár
dumát mutatja be a korai Romanov-korszakban. Daniel H. Kaiser (Grinell)
I. Ny. Szukorovról és a Vologda Régészeti Archívumokról, Ann Kleimola
(Lincoln) az ikonfestészet vologdai iskolájáról írt tanulmányt. V. K.
Alekszejeva (Jekatyerinburg) a szövetkezeti mozgalom historiográfiáját
tekinti át az ázsiai Oroszországban.
Összegzésképp elmondható, hogy a Magyar
Ruszisztikai Intézet ismét rendkívül sokszínű és színvonalas konferenciakötetet
szerkesztett, amit örömmel fogadhat az Oroszország története iránt érdeklődő
közönség.
Regionalnije skoli russzkoj isztoriografii (Az orosz
történetírás regionális iskolái), Szerk.: Szvák Gyula, Ruszisztikai Könyvek
XVIII., Budapest, Magyar Ruszisztikai Intézet, 2007. 207. p.
Bodor Mária