Klió 2008/4.
17. évfolyam
FEJEZETEK KÖZÉP-, KELET- ÉS DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Politikai szimbólumok az orosz történelemben
Lee Trepanier
jelen munkája egy olyan sajátos műfajt képvisel, amelyben üdítő módon ötvöződik
a nagy mennyiségű történeti és irodalmi ismeretanyag a főként Amerikában
divatos posztmodern kultúra- és ideológiaértelmezéssel. A politológus szerző már a könyv elején
világossá teszi, hogy nagy hangsúlyt helyez az elemezésben a primér forrásokra,
melyeket azonban, üdvözlendő módon, nem a „történelem mint szöveg” („History as
text”) alapállásból értelmez.
A mű célja, hogy a mai orosz politikai kultúrát
történeti perspektívába helyezze, amit két fő szempont indokol. Az egyik az,
hogy a jelenlegi orosz társadalom új politikai szimbólumok keresésének
korszakát éli, a másik pedig az ortodox egyház azon törekvése, hogy teljes
monopolhelyzetre tegyen szert abban a szférában, amit civil társadalomnak
nevezünk.
Trepanier szerint amikor az orosz társadalomra
kényszerített „világi messianizmus”, azaz a kommunista ideológia csődött
mondott az 1980-as évek végére, új politikai szimbólumokra lett szükség. Az
egyik és egyre jobban kirajzolódó politikai szimbólum a Szovjetunió összeomlása
után a „jó cár” mai megfelelője, az erőskezű politikai vezető: ugyanis a
liberalizmus, a nacionalizmus vagy a kommunizmus mint ideológiák helyett az
orosz társadalom egyfajta ideológiasemleges stabilitás és a „felülről történő
reform” eszméje felé mozdult el a Putyin nevével fémjelzett érában. Putyin
rendszerét, N. K. Gvoszgyev terminusát átvéve, „irányított
pluralizmusnak” tartja a szerző, mely a demokratikus és autoriter elemek
keveréke, és amelyben a mai orosz társadalom egy viszonylagos stabilitásért
cserébe hajlandó lemondani a polgári szabadságjogok egy részéről.
A Szovjetunió összeomlása utáni időkben Trepanier
szerint az Orosz Ortodox Egyház vált nemcsak az „Orosz Föderáció egyik legfőbb
politikai szimbólumává”, hanem az egyik vezető társadalmi intézménnyé is. Ez
utóbbi jelenség kapcsán politológusként arra a lényeges kérdésre keresi a
választ, történeti megközelítésben, hogy az ortodox egyház tanítása a világi
hatalomhoz való viszonyról, nevezetesen a szimfónia eszméje, mennyiben
gátolta hosszú távon a civil társadalom kialakulását Oroszországban. Ez a
kérdés azért is aktuális szerinte, mert az orosz püspökök zsinata 2000-ben
világosan kinyilatkoztatta a szimfónia elvét: „Az ortodox tradíció az
állam-egyház közti viszonyok világos ideálját fejlesztette ki… Ezeket az
elveket teljességükben az állam és az egyház közti szimfóniaként jellemezték… Az
állam az egyházzal való ilyen harmonikus viszonyban annak lelki támogatását
keresi, hogy az egyház imádkozzon érte és áldja meg az állam azon munkáját,
amely állampolgárainak jólétét célozza. Ugyanakkor viszont az egyház az állam
támogatását élvezi a tekintetben, hogy az igehirdetés valamint a gyermekeiről
− akik egyúttal az állam polgárai is − való lelki gondoskodás
számára kedvező feltételeket teremtsen.”
Szemben a nyugati kultúrkörben kialakult mai
gyakorlattal, mely elvben az állam és az egyház szétválasztására épül, az
ortodox egyház álláspontja Trepanier szerint nem hagy helyet a nyugati
értelemben vett, tehát mind az államtól, mind az egyháztól független társadalmi
szerveződések, azaz a civil társadalom számára. Egy orosz politológust idéz
ezzel kapcsolatban, aki úgy véli, hogy miután az állam kivonult az egyének
életének szabályozásából, az ortodox egyház veszi át annak helyét.
A szimfónia kérdésének felvetése már
egyenesen visz a történeti gyökerek felé: Trepanier elemzésének elsődleges
tárgya az Orosz Ortodox Egyház és az orosz állam mint politikai szimbólumok a
kereszténység felvételétől a napjainkig terjedő időszakban (988-2005).
Az írás koncepcionális kiindulópontját Eric
Voegelin könyve képezi, mely New Science of Politics címmel jelent
meg 1952-ben, és amelyben Voegelin új alapokra igyekezett helyezni a
politikatudományt. Voegelin szerint minden társadalom szimbólumok sokrétű
rendszere révén határozza meg önmagát, és ez a „szimbolizáció” azaz a
„társadalom önmegvilágosítása a szimbólumok révén”, (más szavakkal, a
szimbólumok megélése) a társadalmi lét lényegi eleme. A szimbólumok ugyanakkor
azt a tapasztalatot fejezik ki, hogy „az ember olyasvalaminek a része, amely
túlmutat saját létezésén”, tehát a szimbólumok transzcendens jelleggel bírnak.
Trepanier szerint Voegelin a szimbolista iskolához tartozik ugyan a politikai
kultúra értelmezésében, de túl is lép azon, mégpedig azáltal, hogy „felismeri a
transzcendencia politikai realitását”. Ilyeténképpen pedig módszere, érvel
Trepanier, lehetőséget nyújt arra, hogy a transzcendenciához való viszony is a
politikai kultúra elemzésének eszközévé váljon. A szerző műve a következő nagy
fejezetekre tagolódik: Bevezetés: Politikai szimbólumok, kultúra, civil
társadalom; 1. Kijevi Rusz (kb. 860–kb. 1240); 2. Moszkvai Oroszország (kb.
1240–kb. 1505); 3. Egyházi és állami ideológiák (kb. 1505–kb. 1613.); 4. A rend
és az igazságosság kisiklása (kb. 1613–kb. 1676); 5, Állami szekularizáció és
az egyház alárendelődése (kb. 1676–kb. 1917); 6. Világi szimbolizáció (kb.
1700–kb. 1917); 7. Világi messianizmus (kb. 1917–kb. 1991); 8. Verseny a
rendért és az igazságosságért (kb. 1991–kb. 2005); 9. Az új tudomány: a rend és
az igazságosság keresése
Az elvi alapok felvázolása után Trepanier
kiegyensúlyozott áttekintést ad a Rusz egyházi viszonyairól és a pogány
kultuszok továbbéléséről. A kijevi korszak jelentősége a szerző szerint abban
állt, hogy létrehozta a Rusz ortodox egyházát és a nagyfejedelmi pozíciót: „a
kortársak bennük látták a rend és az igazságosság szimbólumait és
intézményeit”. Ezt a két politikai szimbólumot igyekeztek monopolizálni aztán a
moszkvai fejedelmek a nagyfejedelmi cím megszerzésével és azáltal, hogy
1326/1328 után „Kijev és egész Rusz metropolitája” immár Moszkvában székelt. A
világi és a vallási központ egybeesése idővel az egyházi ügyekbe való egyre
erőteljesebb világi beavatkozáshoz vezetett, különösen azután, hogy 1448-ban az
orosz egyház függetlenné vált a konstantinápolyi pátriárkátustól.
A XVIII. század előtti részeket tekintve a könyv
leginkább az uralkodók és az egyház viszonyát taglalja (a szimfónia, a caesaropapizmus
kérdése stb), valamint az uralkodói hatalom ideológiájának értelmező
narratíváját adja. Már csak azért is, mert Trepanier az ideológiákat, mint pl.
a liberalizmust vagy a marxizmust is, politikai szimbólumokként értelmezi.
Joggal, hiszen ezekben a XIX. századi -izmusokban is egyfajta
transzcendencia van jelen, mint afféle valláspótló.
A moszkvai Oroszország hatalmi ideológiáját jó
kronológiai bontásban tárgyalja, lényegre törően összefoglalva főbb
képviselőinek (pl. Joszif Volockij, Makarij metropolita) nézeteit és az
ideológia változásait. A hamis cárokat pedig, koncepciójához híven, mint a rend
és igazságosság megbomlásának szimbólumait értelmezi. Külön említést érdemel a
„Moszkva a Harmadik Róma” tan taglalása, melyre úgy tekint a szerző, mint az
egyház érdekeinek markáns megfogalmazására az uralkodóval szemben. Ami viszont
vitatható a XVIII. század előtti viszonyok vonatkozásában, az magának az állam
szónak a használata. A szerző „állami ideológiáról” beszél a XVI–XVII. század
kapcsán, annak ellenére, hogy kb. 1700 előtt Oroszországban hiányzott az állam
fogalma.
A XVIII. század utáni korszakok vonatkozásában
már egy igen széles értelemben vett eszmetörténetet vázol fel a szerző,
minthogy Nagy Pétertől (az egyház állam alá való rendelésével és a pátriárkátus
megszüntetésével) megszűnt az ortodox egyház ideológiai és kulturális
monopóliuma. Ebben a narratívában helyet kap Csadajev, Dosztojevszkij,
Tolsztoj, Plehanov stb, hogy csak a legismertebb neveket említsük. Trepanier szerint Nagy Péter nyugatosítása valamint „Nagy
Katalin felvilágosodás-importja” következtében ugyanis létrejött egy világi
szimbólumokra épülő civil társadalom, amely a XIX. században teljesedett ki. Ez
vezetett (ahogy az egyik alfejezet címe beszédesen mutatja) a Szláv
spiritualizmus és a nyugati szekularizmus kettősségéhez, amely rész
végigkíséri a nyugati eszmeáramlatok oroszországi hatását és az azokra adott
sajátos válaszokat.
A Világi messianizmus című fejezetben a
szocialista eszmeiség mellett részletezi az államnak az egyházhoz való
viszonyát, rámutatva egyúttal, hogy a szocializmus személyi kultusza és a világ
kommunista arculatra történő átformálásának eszméje mögött ugyancsak egyfajta
transzcendencia húzódott meg.
A mű azon ritka kivételek közé tartozik, amely a
műfajban megszokott feldolgozásoktól eltérően igen sok primér forrásra
támaszkodik, s emellett nagy mértékben hasznosítja a hatalmi ideológiáról
publikált úttörő jellegű angolszász valamint orosz nyelvű történeti
szakirodalmat is. Nem véletlen, hogy viszonylag rövid terjedelme ellenére már a
kiadása utáni évben ismertetés jelent meg a műről a ruszisztika egyik vezető
angol nyelvű szaklapjában (Russian Review, 2008).
Lee Trepanier, Political Symbols in Russian History. Church,
State and the Quest for Order and Justice. (Politikai szimbólumok az orosz
történelemben. Egyház, állam és a rend és az igazságosság keresése). Lexington
Books 2007. 199 o.
Sashalmi Endre