Klió 2008/4.
17. évfolyam
FEJEZETEK KÖZÉP-, KELET- ÉS DÉLKELET-EURÓPA TÖRTÉNETÉBŐL
Jugoszlávia története: a délszláv nacionalizmusok
ütközőpontja
2004-ben új XX. századi
jugoszláv történeti összefoglaló jelent meg Leslie Benson, a
northamptoni University College egyetemen politológiát és szociológiát tanító
docens tollából. A tíz fejezetre tagolt monográfiát mintegy keretbe foglalja az
első és a kilencedik fejezet címe: Út Kumanovóhoz (The Road to Kumanovo)
és Visszatérés Kumanovóhoz (Back to Kumanovo). Mint ismeretes, 1912-ben
e település mellett arattak győzelmet a szerb csapatok a törökök felett, ami
jelentősen megnövelte a szerb királyság területét. A győzelmet követő hónapok
etnikai tisztogatása során a szerb hadsereg 20 ezer albánt mészárolt le, amivel
kezdetét vette az a mind a mai napig tartó albán probléma, amely végighúzódott
Jugoszlávia történelmén. 1999-ben az észak-macedóniai település ismét szerepet kapott a
történelemben. Június 10-én az itteni NATO-bázison írták alá a Jugoszláv
Hadsereg parancsnokai azt a dokumentumot, amely alapján kezdetét vette a szerb
csapatok kivonása Koszovóból.
A szerző a délszláv népek rövid jellemzésével és
XIX. századi történelmének felvázolásával veszi fel az események fonalát,
foglalja össze Jugoszlávia létrejöttének előzményeit és utal a mentalitásban,
valamint a politikában az egyes nemzetiségek között már ekkor jelentkező
ellentétekre. Helyesen állapítja meg, hogy a délszláv törzsek történelme már a
kezdetektől eltért egymástól, ami először vallásbeli különbségekben (a szerbek
ortodoxok, amíg a horvátok a katolikus vallást követik) jelent meg, amit tovább
erősített a török birodalom megjelenése keltette széttagoltság, valamint a
szerbek nyugatra (Katonai határőrvidék) és északra történő vándorlásával
kialakuló etnikai keveredés. Benson megállapítása szerint ahhoz, hogy
Jugoszlávia létrejöhessen, az Oszmán és a Habsburg Birodalom megszűnésére volt
szükség. A XIX. században jelentkező nacionalizmusnak a térségben ugyanis
kedvezett a török birodalom, „Európa beteg emberének” gyengesége. Szerbiának és
Montenegrónak így súlyos harcok árán sikerült kivívniuk függetlenségüket, és
fokozatosan újabb területeket szerezniük, amíg a horvátok viszonylagos
függetlenséget élveztek a dualista Osztrák-Magyar Monarchia birodalmi keretei
között.
Az első jugoszláv állam, a Szerb–Horvát–Szlovén
Királyság az első világháborút követően jött létre. A szerző lényegre törően
ismerteti ennek lépéseit, a délszláv népek eltérő követeléseit és a nagyhatalmi
politika megváltozását. A britek ígéretei ellenére a nagyhatalmakat a
világháború kitörése után csak kevésbé érdekelték a szerb célok, annak
ellenére, hogy stratégiailag a Balkán-félsziget fontos volt számukra, amit
bizonyít, hogy 1915-ben Londonban titkos szerződést kötöttek, amelyben Boszniát
ígérték meg Szerbiának. A szerb királyságnak, habár egységes államot szeretett
volna létrehozni, a háborús pusztítások miatt nem volt ereje ennek
végrehajtására. Az ehhez kedvező feltételek az Egyesült Államok hadba lépésével
és a cári birodalom összeomlásával jöttek létre.
A nemzetközi helyzet módosulása kihatott az
eltérő délszláv elképzelésekre, és lassú közeledés indult meg a szerb és a
horvát politikusok között. A Monarchia délszláv politikusai a szlovén Anton
Korošec vezetésével a birodalmi gyűlésben már egységes délszláv államot
követeltek, de mindezt még birodalmi keretek között képzelték el. Emiatt
mindenképp kompromisszumra volt szükség, amit Nikola Pašić és Ante Trumbić
megegyezése jelentett 1917-ben, amikor döntést hoztak arról, hogy független
alkotmányos királyságot hoznak létre a szerb Karadjordje dinasztia vezetésével.
Benson ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az ekkor megkötött megegyezés még csak
általános alapelveket hangoztatott és nyitva hagyta azt a kérdést, hogy az új
állam a szerbek nézeteinek megfelelően centralista vagy a horvát elképzeléseket
követve lazább, föderális jellegű legyen. Ez az ellentét végig jelen maradt az
első jugoszláv állam története során. A könyv írója a nyilatkozat hibájának
rója fel, hogy annak végrehajtása teljesen a háború kimenetelétől függött, a
szövetséges hatalmaknak pedig egyáltalán nem volt kötelezettségük. Jelentőségét
így abban látja, hogy a két nép ekkor egyezett meg először abban, hogy új
független államukat közösen hozzák létre.
A békeszerződéseknek köszönhetően létrejött új
államalakulat bemutatásánál Benson a hangsúlyt a problémák és az egymással
gyakran szögesen ellentétes elképzelések érzékeltetésére helyezi. Az új
államalakulat szinte valamennyi szomszédjával azonnal területi vitákba
keveredett, arra viszont a szerző nem tér ki, hogy ez részben a világháború
alatt kötött titkos szerződések eredménye volt. Romániával és Görögországgal az
ellentéteket szerződésben rendezték, Olaszország viszont a rapallói
szerződésben megkapta az egész Isztriai-félszigetet, majd 1924-ben hivatalosan
bekebelezte Fiumét. 1921-ben Albániában hoztak létre olasz protektorátust.
Bulgáriával a macedón kérdés miatt került Jugoszlávia ellentétbe, amit mind a
két ország magának akart.
Problémát jelentettek Sándor király politikai
elképzelései is. A király a politológus szerző szerint szélsőségesen jugoszláv
nézeteket vallott, ami már a hadsereg elképzeléseit is sértette. Amíg a második
világháborút követően a hadsereg a titói Jugoszlávia egyik legfontosabb
összetartó ereje lett, azt megelőzően kizárólag a szerb célok megvalósítására
törekedett, és képtelennek bizonyult arra, hogy a többnemzeti állam összetartó kapcsa
legyen, annak ellenére, hogy befolyása a korszakban végig megmaradt.
Benson részletesen, elemző jelleggel tárgyalja
azokat az eltérő elképzeléseket, amelyekben az egyes délszláv népek
kifejtették, hogyan képzelik el az új állam berendezkedését. A Stjepan Radić
vezette Horvát Parasztpárt ambíciói a Monarchia szétesésével felelevenedtek.
Wilson önrendelkezési elvén felbuzdulva független horvát köztársaságot
szerettek volna létrehozni. Ennek nyomatékosítására a párt nevébe felvették a
köztársasági jelzőt. Később a konföderációt támogatták, gyenge központi
hatalommal. A királyság a horvátok, szerbek és szlovének, mint három önálló
történeti nép állama lett volna. A szerző ezzel kapcsolatban mindössze annyit
jegyez meg, hogy ez gyakorlatilag a horvátok teljes függetlenségét jelentette
volna.
A szerbek ezzel ellentétben a jövőt centralista
keretek között képzelték el. Csak így látták megvalósíthatónak azt, hogy a
tényleges hatalom a kezükben maradjon, amihez szerintük jogalapot jelentett az,
hogy a világháborús harcokban jelentős pusztítás érte államukat és magas volt
az áldozatok száma. Politikai téren ugyanakkor megosztották őket a radikálisok
és a demokraták közti ellentétek. Benson fontosnak tartja bemutatni ennek
történelmi-földrajzi okait. A radikálisok főként a régi szerb királyság
területén, a demokraták pedig a többi szerb területen voltak népszerűek, habár
a régi területen is jelentős támogatást élveztek.
A harmadik délszláv népet, a szlovéneket a szerző
szerint a csatlakozáskor semmi lelkesedés sem fűtötte. Az új államot a
legkisebb rossznak tekintették, ugyanakkor a monográfia írója azt is megjegyzi,
hogy nemzettudatuk kifejlődését segítette, hogy államalkotó népként ismerték el
őket. Az alkotmányozási vitákban a horvát javaslatokhoz képest több jogot adtak
volna a központi hatalomnak, de a tartományi gyűlések szintén erősek maradtak
volna. Olyan elképzelést is kidolgoztak, amely vallási alapon hat tartományra
osztotta volna fel az államot. Ebből a szlovén, horvát-szlavón és a
bosnyák-dalmát katolikus lett volna, a szerb, montenegrói és a vajdasági pedig
ortodox többségű. A fenti elképzelés alapján a bosnyákok Dalmáciához, a
macedónok pedig Szerbiához kerültek volna.
A bosnyákok legfontosabb célkitűzése érthetően az
alkotmányos garanciák megszerzése volt. Bosznia-Hercegovina felosztásával
kapcsolatos félelmük végigvonul a század történetén, hiszen a szerbek is saját
nemzetük részének, a horvát szélsőségesek pedig később, a második világháború
alatt a „horvátság virágának” tekintették őket. Ennek megakadályozására a
városi középrétegek vezetésével a központi hatalomban, jelen esetben az
uralkodóban látták támaszukat, csakúgy mint a második világháborút követően
Tito rendszerében.
Az alapvető érdekellentétek felvázolása után a
szerző a királyság politikai és gazdasági jellemzésével folytatja
monográfiáját. Legérdekesebbnek elemző megállapításai tűnnek. Nézete szerint az
állam megfeneklése magából a rendszer jellegéből következett. A demokrácia elve
mindössze a három alapító nemzetre terjedt ki, kimaradtak abból a muszlimok,
albánok, de a magyarok is. Benson szerint valójában mindenki a maga ura
szeretett volna lenni, ami lehetetlenné tette az állam hatékony működtetését.
További alapproblémát jelentett, hogy a nagy többségében parasztok lakta
államban lehetetlennek bizonyult a liberális demokrácia megvalósítása. Benson
éppen ezért úgy gondolja, hogy az etnikai gyűlölködés az egyesítés
következményeként lépett fel, amit felerősített az, hogy a pártok, legalábbis a
szerző szerint, alapvetően társadalmi és nem nemzetiségi alapon szerveződtek. A
parasztokat és a városlakókat egy világ választotta el egymástól, de
létszámukból fakadóan a pártoknak szükségük volt az előbbiek szavazataira,
viszont őket nem lehetett elvont eszmékkel megfogni.
A horvát nacionalizmus kifejlődését szintén a
parasztokhoz, pontosabban azok létbizonytalanságához köti a szerző. A szerb
alkotmány kiterjesztésének köszönhetően ekkor már volt választójoguk, amit
Radić ki is tudott használni. A Horvát Parasztpárt valójában populista
agrármozgalom volt, hiszen a zömmel írástudatlan szavazókat tömeggyűlésekkel és
tüntetésekkel lehetett mozgósítani. A monográfia írója szerint Radić személye
ennek köszönhetően lett a horvátok megkérdőjelezhetetlen nemzeti vezetője,
függetlenül a társadalmi rétegtől. Úgy tűnik, hogy e megállapításával viszont a
szerző ellentmond az előző bekezdésben ismertetett nézetének.
Benson szerint a szerbek nacionalizmusa
hasonlónak tűnhet ehhez. Évszázados harcra tekinthetnek vissza, amelynek
köszönhetően előbb a független szerb királyság, majd Jugoszlávia jött létre. Az
első világháború után államuk területileg megduplázódott, ennek
következményeként viszont átalakult etnikai összetétele. Céljaikra a horvát
törekvések mellett az albán és a macedón szeparatizmus jelentett veszélyt, ami
megkövetelte minden szerb összefogását.
A szerb és horvát nacionalista ellentét emellett
újabb, gazdasági dimenzióval bővült. Az új államban nyilvánvalóvá vált az egyes
területek történelméből következő eltérő gazdasági fejlettség. A régi szerb
területek messze elmaradtak a szlovén és horvát vidékektől, így a horvát
gazdaság virágzása és Zágráb kereskedelmi központtá fejlődése tovább mélyítette
szembenállásukat. A demokratizálódást, és ezáltal az ellentétek mérséklődését
hátráltatta a bürokrácia nyilvánvaló szerb túlsúlya és a korrupció. A szerző
egyenesen a nepotizmus, a patronátusi rendszer kifejezéseket alkalmazza ennek
jellemzésére.
Az ellentéteken nem segített a királyi diktatúra
bevezetése sem. Sándor királyt a könyv írója valójában felvilágosult despotának
tekinti, aki személyével szerette volna a királyságot jelképezni. Uralma
viszont a szerb centralizáció jelképe lett, amit az is elősegített, hogy az
elnevezésükben etnikai kötöttségektől teljesen mentes kilenc bánságból hatban
ők kerültek többségbe. Ahogyan azt a szerző helyesen megállapítja, a szerbekre
támaszkodva lehetetlenné vált az egység fenntartása. Mindez az ellentétek
fokozódásához, és a közeledési kísérletek (Cvetković-Maček paktum 1939-ben)
ellenére az első jugoszláv állam felbomlásához vezetett 1941-ben.
A második világháború jugoszláv eseményei közül a
politológus a szerb és horvát polgárháborús szembenállást és a partizánok
hatalomra kerülését tekinti a legfontosabbnak. Már a fejezet elején
érzékelteti, hogy milyen nehézségekkel kell az ezt vizsgáló kutatónak
szembenéznie. A második, kommunista Jugoszláviában a hivatalos történetírás
politikai mítoszt vont a partizánharcok köré, amivel nézete szerint fontos
tényekről terelte el a figyelmet. Benson hangsúlyozza, hogy a megszálló német
és olasz csapatokhoz képest a szerbek és a horvátok jobban öldökölték egymást.
A partizánok gerillaharcát stratégiailag lényegtelennek tekinti, ezzel szemben
úgy gondolja, hogy a kommunisták hatalmukat valójában a Szovjetunió
támogatásának köszönhették. Elfogadva a legújabb szakmai kutatások eredményeit,
politikai manipulációt sejt a 1,7 millió áldozat mögött, számukat inkább egy
millió körülire becsüli, habár megkérdőjelezhetetlennek tartja azok nagy
arányát.
A szerző a kommunizmus hatalomra kerülését
nagyhatalmi keretben, a csetnikek és a partizánok küzdelmén keresztül mutatja
be, megvilágítva azokat a tényezőket, amelyek segítették Tito győzelmét. A szó
eredeti értelmében Dragoljub Draža Mihailović csetnik alakulatait tekinti
partizánoknak, mivel nem rendelkeztek erős központi parancsnoki ellenőrzéssel
és katonai erejük a helyi kapcsolatokon alapult. Fő céljuknak a királyság
helyreállítását tűzték ki, ezzel kapcsolatos nézeteik azonban bizonytalanok
maradtak. Térképeiken szélsőségesen nacionalista álláspontot képviseltek,
ideológusuk, Stevan Moljević ügyvéd a jugoszláv területek kétharmadát a
szerbeknek szánta, amit egy csonka Horvátország és egy nagyobb Szlovénia
egészített volna ki. Harcmodorukban a kivárásra játszottak és minél kevesebb
áldozatot szerettek volna. Társadalmi bázisuknak kizárólag a szerbek
számítottak.
A partizánok
soraiban ezzel szemben a szerbek mellett horvátok, szlovének és muszlimok is
harcoltak, és őszintén nemzetek feletti keretekben gondolkodtak. Vezetőik
szintén vegyes etnikai összetételűek, Tito horvát, Edvard Kardelj szlovén,
Milovan Djilas montenegrói, Aleksandar Ranković pedig szerb volt. Ennek és a
kommunista ideológiának köszönhetően a nemzeti ellentétek jelentéktelenek
voltak számukra. A csetnikekkel ellentétben jól szervezett struktúrával
rendelkeztek, az egységeket könnyen mozgósították, a hosszú illegalitásban
pedig egyfajta militarizálódás ment végbe a párt soraiban, ami a szerző
véleménye szerint megkönnyítette a sikeres küzdelmet. Szerbia ugyanakkor szinte
a legutolsó harcokig a csetnikek kezén maradt, a partizánok központjukat
Bosznia hegyei között rendezték be.
A nagyhatalmak hozzáállásával kapcsolatban Benson
megjegyzi, hogy a partizánok számára nehézségeket okozott az, hogy elmaradt a
szovjet segítség; azt a nyilvánvaló okot, hogy a Szovjetuniót saját küzdelmei
kötötték le, viszont már nem hangoztatja. A brit külpolitikáról, amely elsőként
ismerte el a partizánokat, megjegyzi, hogy a királypártiak a segítségnyújtás
miatt a kommunizmus cinikus támogatásával vádolták meg őket. A szerző ezt a
nézetet elveti, és azt hangsúlyozza, hogy a
segítség hátterében tisztán gyakorlati okok húzódtak meg. Olaszország
1943-as fegyverletételekor még javában folytak a küzdelmek, így Nagy-Britannia
számára még bizonytalan volt, hogy ki is fogja majd Jugoszláviát képviselni a
háborút követő rendezésen. A partizánok és a csetnikek polgárháborút vívtak
egymással, az emigráns kormányt pedig a nemzeti ellentétek osztották meg.
A partizánok azonban sikereiket követően azonnal
hozzáfogtak az új állam kereteinek és jellegének kidolgozásához. A regionális
tanácsok megelőlegezték a későbbi föderatív alkotmányos berendezkedést,
reguláris hadsereget szerveztek, amelyet jugoszláv hadseregnek neveztek el,
megkezdődött a szakszervezetek kiépítése, de már a harcok idején megszervezték
titkosrendőrségüket is. Mindezek a fejlemények már aggasztották Sztálint,
főként az, hogy Tito teljesen figyelmen kívül hagyta az 1944-es moszkvai
százalékos megegyezést, amelyről a szovjetek tájékoztatták őket.
A szovjet mintát szinte mindenben hűen másoló
jugoszláv kommunista párt legitimációs törekvéseit a szerző részben jogosnak
ismeri el. A nehézségeket a súlyos háborús pusztítással jól megindokolhatták, a
nemzetiségeket tényleg képviseltették, és kezdetben hatalmuk elviselhető volt a
lakosság számára. Benson rámutat arra, hogy a szerbek valójában ellenezték a
kiépülő rendszert, de magas arányuk a közigazgatásban és a katonaságban,
továbbá Belgrád mint főváros (Djilas Szarajevót javasolta az állam
központjának, de ezt a lehetőséget a fejletlen infrastruktúra miatt elvetették)
vezető szerepet biztosított számukra. A párt népszerű volt ellenben a macedónok
körében, akik külön államiságot kaptak, nem mellékesen azért, hogy a bolgár
befolyást minél jobban visszaszorítsák. Tito balkáni vezető szerepről szóló
aspirációit azonban a szovjetek már ellenezték. Sztálin nyugalmat szeretett
volna a térségben, mert tartott a Truman-doktrinát követő amerikai
szerepvállalás következményeitől. Ezért saját elképzeléseikhez igazodó föderációt
szerettek volna létrehozni a félszigeten, amit viszont a jugoszlávok
elutasítottak. A szerző szerint ez vezetett a szovjet-jugoszláv konfliktus
kitöréséhez.
A korábbi összefoglalásokkal szemben Benson
láthatóan nem a konfliktus okainak, lefolyásának részletes elemzésével
folytatja a jugoszláv történelem tárgyalását, hanem a hangsúlyt az eddigiekhez
hasonlóan a belpolitika elemző bemutatására és a külpolitikai, nagyhatalmi
összefüggések Jugoszláviára gyakorolt hatásainak szemléltetésére helyezi. Ellenállásuk
meglepő sikerét abban látja, hogy a szovjet vezetés saját pártjuk alapján
ítélte meg a jugoszlávokat, és nem vette észre a partizánharc összetartó
erejének fontosságát. Ezenkívül Tito a saját módszereiket fordította a
szovjetek ellen, többek között a párt megtisztításával, a perekkel és azzal,
hogy a rendszer ellenségeit Goli otokon (Kopár sziget) munkatáborba zárták. Az
ekkori lépések hatása ugyanakkor még évtizedek múltán is érződött a jugoszláv
társadalmon.
A szovjet–jugoszláv szembenállás belpolitikai
következményének a szerző az önigazgatás meghirdetését tekinti, amelynek
alapjait Marx Tőkéjének újraolvasását követően állítólag egy parkolóban álló
kocsiban ismertetett Djilas Kardeljjel. Miután Tito ezt elfogadta, az
önigazgatási szocializmus a rendszer megkérdőjelezhetetlen doktrínájává
emelkedett, amit viszont a reformok gyakorlati nyelvére kellett volna sikeresen
lefordítani. A jugoszláv elképzeléseknek Benson szerint nem volt történelmi
előzménye, alátámasztásához elegendőnek tekintették a szovjetek bírálatát.
Valódi többpártrendszerről és hatékony piaci elveken nyugvó vállalati
önigazgatásról valójában nem volt szó. Mindez a párt elbürokratizálódását és a
gazdaság válságba kerülését jelentette, amit csak a nyugati kölcsönök és
hitelek segítségével tudtak mozgásban tartani. A segélyezésben nagy szerepe
volt annak, hogy 1950-re megszilárdult az amerikai külpolitika Szovjetunióval
szembeni alapelve (containment) és ebbe jól illeszkedett az önálló jugoszláv
külpolitika.
E szerint a jugoszlávok igazi sikerei nem is a
belpolitikához, hanem a külpolitikához köthetők. Hruscsov hatalomra kerülésével
óvatos tapogatózás indult meg a két állam között, amely a szovjet pártfőtitkár
1955-ös belgrádi és Tito 1956-os moszkvai látogatásával szilárdult meg, A közeledést
viszont átmenetileg ismét negatív irányba terelték az 1956-os magyarországi
események. Tito az első támadást még nyíltan elítélte és imperializmussal
vádolta meg a szovjeteket. A második intervenciót viszont már támogatta
(hivatalosan azért, hogy a szovjetek elejét vegyék a polgárháború kitörésének),
mivel számukra egyre radikálisabb követelések fogalmazódtak meg és a magyar
kormány kinyilvánította kilépési szándékát a Varsói Szerződésből. Valójában
ennek hátterében az húzódott meg, hogy kommunistaként Tito mindig is ellenezte
a valódi többpártrendszert, nézetében csak a szocializmushoz vezető eltérő utak
elismerésének követeléséig jutott el.
A jugoszláv kommunista vezetés átértelmezte a
jugoszlávizmus ideológiáját, ami számukra a nemzetek szövetségét jelentette, s
amely a jugoszláv szocialista tudatot alakítja ki. Ennek valós társadalmi
alapjai ugyanakkor hiányoztak. A belpolitikában kísértett a szerb centralizmus
emléke, az éledező horvát nacionalizmust pedig a rendszer keményen leverte. A
jugoszláv eszme a könyv írója szerint így inkább a külpolitikában volt jól
használható, mintegy alátámasztotta az el nem kötelezett államok mozgalmában
játszott jugoszláv vezető szerepet.
A kommunista Jugoszlávia legfontosabb
problémáját, így a szerző, a stabil belpolitikai rendszer létrehozásának
elmaradása jelentette. Hiába történtek sorozatos reformkísérletek, a reformerek
nem rendelkeztek valódi szakmai ismeretekkel, a kiüresedett propagandával pedig
lehetetlenné vált tömegbázisra szert tenni. Jelentős támogatottságra a párt a
szovjet ellentétkor és a Csehszlovákia elleni 1968-as bevonuláskor tett szert,
ami viszont csak részben oldotta meg a párt gondjait. Megoldatlan maradt az a
kérdés, hogy föderalizmusra vagy centralizációra lenne inkább szükség. Ebből a
szempontból felemásra sikeredett az 1974-es új, egyben a világtörténelem
leghosszabb alkotmánya és a Jugoszláv Kommunista Szövetség X. kongresszusa is.
Habár megerősítették az egyenlőség elvét, egyúttal hangsúlyozták a párt vezető
szerepét, amit csak nehezen lehetett a tagköztársaságok autonómiájával
összeegyeztetni. Az értelmiség számára a párttagság mindössze arra volt jó,
hogy segítségével könnyebben tudjanak munkát találni, de a felnövekvő
generációkat már a partizánmítosz ereje nem tudta összetartani. A rendszer
egyedül a hadseregre tudott támaszkodni. Habár bevezették a tisztségek éves
rotációjának rendszerét, Tito élete végéig elnök maradt. A rendszer
működtetésére már csak egyedül ő volt képes.
Habár Benson a
Jugoszláv Kommunista Párt történetét a válságok sorozataként jellemzi,
elismeri, hogy valójában azért a hibáknál több történt. A paraszti társadalom
végleg átalakult, és habár hiányzott a piaci szocializmus és a közvetlen
demokrácia végig üres jelszó maradt, a rendszer mentes volt a szovjet szélsőségektől.
A belpolitikában az 1980-as évektől egyre inkább kiéleződtek a tagköztársaságok
eltérő fejlettségéből fakadó gazdasági ellentétek, amit tovább mélyített
egyrészt az, hogy az 1970-es évek olajválságai miatt elmaradtak az egyre
nehezebben megszerezhető és súlyosabb feltételekhez kötött nyugati segélyek,
valamint az, hogy a hidegháború befejezésével megváltozott a nemzetközi
helyzet, amelynek következtében stratégiai szempontból Jugoszlávia egyre
jelentéktelenebbé vált. Mindez a társadalom nacionalizálódásában került a
felszínre, amely az állam felbomlásához és a délszláv háborúkhoz vezetett.
Ezzel kapcsolatban a szerző megemlíti, hogy létezett a békés átalakulás
alternatívája, amit Ante Marković miniszterelnöksége kínált. Ő összjugoszláv
koalíciót szeretett volna létrehozni, piaci reformok sorát vezette be, ami
teljesen megszüntette az inflációt. A belgrádi szerb sajtó ugyanakkor bírálta
lépéseit és elmaradt a horvátok támogatása is. Sőt, a megterhelő reformok alól
elsőként a fejlett szlovén és horvát tagköztársaság kért felmentést. Az 1990-es
évek elejére már állandósult a nacionalista szembenállás, a horvátok a
szerbeket csetnikeknek tekintették, a szerbek pedig az usztasa népirtás emlékét
elevenítették fel. Benson szerint mindez a kialakult általános hisztériára
kevés magyarázatként szolgál, a valós okot szerinte az jelentette, hogy a
horvátországi szerbek az új államban kisebbségbe kerültek, kisebbségi jogokat
viszont a horvát vezetés nem garantált a számukra. Ezért tört ki a krajinai
szerbek lázadása, akiket támogatott a jugoszláv néphadsereg.
A szerző azt is vizsgálja, hogy miként lett a
jugoszláv eszmét védő, összetételében a nemzetiségi arányokat leképező hadsereg
a szerb ügy védelmezőjévé. Igazából ez a szerb nacionalistáknak állt érdekében,
de mindezt a legitimációs látszatot megőrizve szerették volna végrehajtani. A
szlovének gyors győzelmét megkönnyítette, hogy a néphadsereg egységei
szétszórtan helyezkedtek el a köztársaság területén, vegyes összetételük révén
megbízhatatlanok voltak, de nem volt vezérkari főnök sem. Így a támadásra éppen
az a Marković adta ki az utasítást, aki a reformok és az állam egységének
megőrzésében volt érdekelt.
Az elhúzódó katonai konfliktus és az ezt kísérő,
az európai kontinensen 1945 óta ismeretlen borzalmak kapcsán a politológus
szerző nyíltan bírálja a nagyhatalmak erélytelen és rossz fellépését. Különösen
a Robert Badinter francia bíró vezetésével készült jelentést tartja rossznak,
amely tagadta a jugoszláv nemzet létezését
és ezzel Benson szerint „kihúzta a szerbek alól a talajt” (164. oldal). Egyedül
a szerbeket tekintették agresszornak. Mivel így a tárgyalásokon semmi
vesztenivalójuk nem volt, további küzdelmekre ösztönözték őket. A nagyhatalmak
további elhibázott lépésének tartja, hogy amíg elismerték Szlovénia
függetlenségét, addig az etnikailag szinte teljesen albánok lakta Koszovótól
ezt megtagadták, hangoztatva, hogy a kiválás jogával csak a köztársaságok
rendelkeztek. Hibásnak véli a Macedónia nevéről folytatott vitákat is.
Németország pedig egyoldalú lépésével, amikor elismerte Szlovénia és
Horvátország függetlenségét, végleg megpecsételte Jugoszlávia sorsát.
A szerző azt az álláspontot képviseli, hogy a
nagyhatalmak Bosznia-Hercegovina kérdésében is hibás döntések sorát hozták.
Kezdetben a köztársaság tíz etnikai kantonra osztását javasolták, ami a
bosnyákok keserű csalódását eredményezte, hiszen ezt a felosztás első jeleként
értelmezték. A szerző elismeri, hogy a szerb és a horvát támadás megindulásakor
a nemzetközi közösség ugyan elismerte Bosznia-Hercegovina függetlenségét,
tényleges segítséget viszont nem nyújtottak. A fegyverembargó leginkább a
bosnyákokat sújtotta, de hatástalannak bizonyult a biztonsági zónák létrehozása
is. A nagyhatalmak képtelenek voltak hatékony védelmükre, ami megkönnyítette az
etnikai tisztogatást. Benson az igazi fordulópontot a rendezésben az Egyesült
Államok hatékonyabb szerepvállalásához köti, ami a daytoni megegyezések párizsi
aláírásával véget vetett a harcoknak 1995. december 14-én, de azt is megjegyzi,
hogy az amerikaiak hallgatólagosan támogatták a horvátok fegyverkezését.
A sorozatos háborús kudarcok Szerbia teljes
válságba kerüléséhez vezettek. A gazdaság katasztrofális helyzetbe került (a
havi átlagkereset 1993 novemberében mindössze négy tollra volt elegendő), a lakosság
fele munkanélküli lett. A kialakult helyzetet tovább nehezítette a szerb
menekültek áradata. Mindez a szerb politikai élet teljes
kriminalizálódását, a jogrend és a
bűnözés közötti határ elmosódását eredményezte. Az ellenzék gyengesége és belső
megosztottsága pedig oda vezetett, hogy Slobodan Milosević egészen 2000 őszéig
meg tudta őrizni hatalmát.
Mintegy epilógusként a szerző az utolsó
fejezetben a jelen lehetőségeit és problémáit elemzi. Úgy véli, hogy
Jugoszlávia teljes megszűnésével lehetővé vált a balkáni rendezés, de
figyelmeztet ennek nehézségeire és a nemzetközi közösség szerepvállalásának
fontosságára is. Amíg Szlovénia a siker alternatíváját jelenti,
Bosznia-Hercegovinát csak a nemzetközi békefenntartó csapatok tartják össze,
ami pedig Jugoszláviából megmaradt az Benson elemzése szerint Montenegró
függetlenedésével kettéeshet. Most már tudjuk, hogy ez a meglátása valóra is
vált, habár a szerző azt is megjegyzi, hogy a montenegrói események Vajdaság
sorsára is hatással lehetnek.
A szerző úgy véli, hogy az Észak-Atlanti
Szerződés és az Európai Unió a modernizáció felé ösztönözheti az utódállamokat,
ugyanakkor szerinte a konfliktus biztonsági kordonok közé szorítása volt
részben annak oka, hogy a posztkommunista államokat felvették a katonai szövetségbe.
A politológus helyzetelemzésekor negatívumok közé sorolja, ha bármelyik népet
egyedüli háborús bűnösnek kiáltják ki, ahogyan az a szerbek esetében történt.
Teljesen abszurdnak gondolja a harcok túldimenzionálását, világháborúval
történő összehasonlítását, de nézete szerint a népirtás kifejezés is inkább árt
az igazságnak. Benson fontosnak tartja annak felismerését, hogy a térségben
különösen fontos a nemzeti büszkeség. Ezt főként a koszovói kérdés rendezésében
kell szerinte figyelembe venni.
A nagyhatalmi álláspont módosulását a szerző a
2001. szeptemberi terrortámadással hozza összefüggésbe. A terrorizmus
fenyegetésként főként az amerikai külpolitikát befolyásolja, amely az albán
felkelőket napjainkban már inkább terroristának tekinti, de rámutatnak arra is,
hogy a bosnyákok kapcsolatokat ápoltak a szélsőséges iszlám csoportokkal.
Benson úgy gondolja, hogy a szerbek ezt kiaknázhatnák és helyi béketeremtőként
tiszteletet vívhatnának ki. A változás megítélését azonban még korainak tartja.
A koszovói fejlemények a békét még könnyen alááshatják, de képlékenynek tartja
a boszniai helyzetet is, ahol továbbra is fennáll a feldarabolás lehetősége,
habár a fegyveres konfliktus kialakulására már kevesebb lehetőséget lát. A
kapcsolatok normalizálódásához azt tartja szükségesnek, ha megszűnnek a
kölcsönös vádaskodások és felerősödnek a kétoldalú kapcsolatok. Tényleges
békekötésre, és nézetében ebben nincs egyedül, a térségnek nagyon is igénye
van.
Összefoglalásként elmondható, hogy az olvasó
igényes, szerkezetileg világosan felépített, arányaiban jól tagolt könyvet
vehet a kezébe, olyat, amely végig azonos szempontok szerint mérlegel és
világos vezérfonalat követ. Fő célkitűzésének azt tekinti, hogy rávilágítson az
egy államban élő nemzetek között feszülő ellentétekre és megmagyarázza azt,
hogy ezek hogyan tették lehetetlenné, majd feszítették szét két alkalommal is
az állami kereteket. Az eseményeket nem elszigetelten, összefüggéseikből
kiemelve, hanem nemzetközi kontextusba helyezve mutatja be. Mindezt a végjegyzetek,
az egyes résztémákhoz kapcsolódó szakirodalom bemutatása, fogalomtár, több
térkép és kronológiai táblázat egészíti ki.
Leslie Benson: Yugoslavia. A coincise history (Jugoszlávia.
Rövid történelem). Basingstoke – New York, Palgrave Macmillan, 2004. 221. o.
Vukman Péter