Klió 2008/4.
17. évfolyam
ÓKOR
Történelem vagy legenda. A
római köztársaság születése egy újonnan megjelent monográfia tükrében
Róma politikai
szempontból voltaképpen három nagy örökséget hagyott a világtörténelemnek.
Egyfelől az imperium és vele az imperializmus fogalmát; másfelől a „köztársaság”
eszményét, amely utóbbi a modern korban az emberiség politikai létének alapvető
normája lett; harmadrészt pedig – látszólag az előbbivel ellentétben – annak a
császárságnak a példáját, amely ugyan egy időre megerősíti a birodalmat, de
azután természetszerűleg undorító zsarnoksággá torzul el, s így egy
világbirodalom pusztulását idézi elő.
Ezek között az örökül hagyott példák között a
legnagyobb szellemi pályát minden bizonnyal a római köztársaság fogalma futotta
be, mert ezt lehetett szinte minden kor számára úgy odaállítani ideálként, mint
amely az erkölcsök diadala révén képes volt létrehozni egy, az emberi
szabadságon nyugvó világbirodalmat. Ez az eszmény maguknak a rómaiaknak is
lenyűgöző élmény volt, mert valóban szinte egész irodalmuk, s különösen
történetírásuk különleges jelentőséget tulajdonított a királyság után ama
szabad állam megszületésének, amely alkalmat kínált a római népnek ahhoz, hogy
az egész világmindenségre kiterjessze Róma békéjét, miként azt maguk számára a
rómaiak megfogalmazták. Számukra ez egyet jelentett a város újbóli
megalapításával, amely egyúttal Róma életében is egy új életszakasz kezdetével
járt volna együtt. Szinte természetes, hogy egy ilyen nagy horderejűnek tartott
fordulat bemutatása sohasem lehet tökéletesen tárgyilagos. Érezték ezt maguk a
rómaiak is, s a történetíró Livius ezért tartotta szükségesnek már elöljáróban
leszögezni: a rómaiak kiérdemelték, hogy történelmük kezdeteinek isteni
jelleget adjanak. Mindazonáltal az utókor szinte a modern racionalizmus
kezdetéig nem igen vonta kétségbe annak a korai római történelemnek a
hitelességét, amely megalapozta a római világuralmat és annak erkölcsi
példaképpé válását. Valójában csak az utóbbi két évszázad hozott ebben a
tekintetben fordulatot, amikor főképp a régészeti eredmények és az írásos
emlékek összevetése késztette a tudósokat ilyen vagy olyan mértékben annak
megállapítására, hogy a korai római történelmet illetőleg számos félrevezető
elképzeléssel és kitalálással kerülünk szembe. Különösképpen a XX. század nagy
összehasonlító vallástörténésze, a francia Georges Dumézil volt az, aki
pl. úgy képzelte, hogy a rómaiak, ez a sokáig mitológiátlannak és fantázia
nélkülinek tartott nép, voltak azok, akik a hatalmas indoeurópai mitológiai
anyagot – amely főleg az indiai eposzokból, a középkorban lejegyzett germán
mitológiából és a görög mondai anyagból, mindenekelőtt a homérosi költemények
nyomán deríthető fel – saját koholt történelmük részévé tették. Ennek alapján a
jeles francia komparatista többek közt arra a megállapításra jutott, hogy
Rómában ebből a mitológiából azért nem született hősköltemény, mert a rómaiak
saját történelmük elbeszélését hozták belőle létre. Szerinte érvényes volt ez
arra a bemutatásra is, amelyet a történetírás a királyságról a köztársaságra
való átmenetről adott, hiszen az ekkori eseményekben fontos szerepet játszó két
figura: Horatius Cocles és Mucius Scaevola voltaképpen a skandináv mitológia
két olyan uralkodói szerepet játszó istenének a párja, mint amilyen Odinn és
Tyr. Ezt igazolná az a tény is, hogy a Cocles név valójában az Odysseiából
ismert félszemű Kyklopséval azonos. Később Dumézil még tovább is lépett, mert
az 1970-es évektől már úgy vélte, hogy a korai köztársaság körül folyó és a
Porsenna nevéhez kapcsolódó harcok valójában arra az indoeurópai mitológiából
ismert eszkatologikus küzdelemre vezethetők vissza, amely a jót képviselő
istenek és a gonosz démonok között zajlik le. Az indiai, a germán és a római
hagyomány közti hasonlóságok ilyen módon azután szerinte feljogosítanak
bennünket arra a feltételezésre, hogy léteznie kellett egy közös mitológiai
keretnek, mely Rómában később a történeti hagyomány részévé vált. Mindennek
alapján az a végkövetkeztetés adódhatott, hogy a köztársaság létrejöttével
kapcsolatos hagyomány valójában nem valódi történelem, hanem a mitológiának
történeti hagyománnyá való átalakítása.
Mindezt sokan kezdettől fogva vitatták, mint pl.
a nagyhírű olasz, de egyébként sokáig Angliában tevékenykedő tudós: A.
Momigliano, mindazonáltal sok modern ókortörténész gondolja úgy, hogy a
korai köztársaság történetére vonatkozó antik írásos hagyomány nagyrészt a
képzelet szülötte. Különösen egy amerikai és két belga tudós, S. O. Brien
és C. Vielle valamint D.
Dubuisson hozott fel több meggyőzőnek látszó érvet amellett, hogy a római
történelem e szakaszának bemutatásában a római historiográfia számos olyan
sémát használt fel, amely a germán-skandináv, illetve a görög valamint az
indiai mitológia keretei közül jól ismert, s így valóban nagy valószínűsége van
Dumézil feltételezéseinek. Ezzel persze a vita még közelről sem dőlt el, s
ezért nagy jelentősége van D. Briquel legújabb vizsgálatainak, aki a
nagy francia komparatista egykori tanítványaként mestere módszerének kritikai
ellenőrzését és esetleges továbbvitelét tekintette céljának.
A Sorbonne nagyhírű intézményének ez a mostani
kiváló professzora, aki korunk egyik legismertebb etruszkológusa, s amellett a
korai római történelemnek is avatott kutatója, először is leszögezi, hogy a
királyok koráról a köztársaságba átlépő Róma történetére vonatkozólag a
hagyomány megannyi eleme valóban hitelesnek bizonyul. Így kétségtelenül
bekövetkezett a Kr. e. VI/V. század fordulóján egy római „rendszerváltozás”,
amely végül is valóban ahhoz a köztársasági államhoz vezetett el, amelyet már
igazán hiteles adatokból ismerünk. Maguknak a Tarquiniusoknak, tehát az utolsó
római uralkodó családnak a létében sem kételkedhetünk, még ha őket egy időre
már korábban is félreállították, ahogy arra a Servius Tulliusszal kapcsolatos
hagyományból következtethetünk. Az erre az időszakra datálható, régészetileg
bizonyítható rombolásokból valóban az látszik egyértelműleg, hogy ekkor
ténylegesen rendszerváltás történt, mert így következett be a Sant’Omobonónál
található ama szentélynek az elhagyása, mely félreérthetetlenül egy dinasztikus
kultuszhoz kötődött. Ugyancsak hiteles, a római történetírástól független
hagyomány is igazolja azt, miszerint a bukott római király végső veresége után
a cumaei Aristodémosnál talált menedéket számkivetésében. Néhány évvel ezelőtt
azután egy olyan nagyjelentőségű
fölfedezés is történt, amely az eseményekkel egykorú dokumentummal szolgált
arról, hogy az ekkori eseményekben a hagyományban fontos szereppel felruházott
P. Valerius Publicola minden bizonnyal valós figura lehet. Egy sztélé ugyanis,
amelyet Satricumban találtak meg, olyan nevet tartalmaz, amelyet aligha
azonosíthatunk más személlyel, mint a római hagyomány e meghatározó alakjával.
Ugyancsak létező egyén kellett hogy legyen ezen időszak másik központi figurája,
Brutus, aki egy nagyon archaikus címet visel: ő a Celeres tribunus-a, s
egyúttal nem tartozik egy ismert patrícius gens-hez sem, ami esetleg
valóban történelemhamisításra utalhatna. Mindazonáltal abból a körülményből –
jegyzi meg ezek után mégis helyesen Briquel –, hogy néha vitathatatlanul pontos
történeti elemekkel találjuk magunkat szemben, még nem lehet általánosságban
arra a következtetésre jutni, hogy az elbeszélés egésze is igaz lenne. Az a
tény, hogy egyes személyek feltétlenül létezők, még nem szavatolja azt, hogy az
elbeszélés minden eleme megfelel a valóságnak. Ott van például a korai
köztársaság történetének egy másik főszereplője: Cloelia, akinek alakjáról a
történészek fölteszik, hogy egy ősi női lovas istenség átértelmezéséből
jöhetett létre. Sőt a történeti személyekkel kapcsolatban sem fogadhatunk el
minden elbeszélést hitelesnek. Így pl.
valószínűtlennek mutatkozik Brutus ama magatartása, amikor igyekezett magát
ostobának feltűntetni, hiszen itt egy
folklorisztikus elemről lehet szó, amely a Brutus melléknév
megmagyarázására jöhetett létre. A legenda tehát a római historiográfiában
elválaszthatatlanul összekeveredik a történelemmel. Ennek jegyében Briquel azt
tekinti kutatásai leglényegesebb feladatának, hogy megkísérelje annak
meghatározását, milyen mértékben és hogyan is ment végbe ez a keveredés, vagyis
a hiteles adatoknak a mitológiai és folklorisztikus keretekbe történő
foglalása. Másképp fogalmazva: azt kell szerinte tisztázni, miként is alakult
ki az az elbeszélés, amely a római történetírásban a köztársaság születéséről
szól. Így jön létre a valóság és a fikció keveredéséből az az összetett
narráció, amely a klasszikus korban teljesen kielégítette a rómaiak
érdeklődését és megfelelt önérzetüknek, s amelynek rendkívül színes epizódjai egyébként
még a modern kor sok embere számára sem tudták bizonyos mértékben elveszíteni
mozgósító és ösztönző erejüket.
A továbbiakban D. Briquel a vizsgálatait hatalmas
anyag birtokában és roppant kiterjedt horizontba illesztve, rendkívüli
erudícióval végzi el, két nagy témakört különítve el egymástól a köztársaság
kezdeteivel kapcsolatban: egyfelől az ún. „Publicola-gesztát”, másfelől az ún.
„Brutus-gesztát”. Ami az előbbi tárgykört illeti, ebben a következőkre sikerül
fényt derítenie Briquelnek az ősi idoeurópai mitológia és a történeti események
keveredése szempontjából. Briquel Dumézilhez hasonlóan maga is úgy véli, hogy a
„Publicola-geszta” egyik legfontosabb eleme két hős összekapcsolása, már mint
Horatius Cocles és Mucius Scaevola epizódjának egymás mellé illesztése, ami a
félszemű és a félkarú hérós egymás mellé helyezését jelenti, miként ennek
nyomai fellelhetők a régi germán és indiai eszkatologikus küzdelmek bemutatása
során. Hogy a két alak ábrázolása mennyire az ősi legendában gyökerezhetik, azt
az is jelezheti, hogy mindketten csak egyszer-egyszer kapnak helyet a
történelemben, s kilétük is meghatározatlan marad, hiszen pusztán egy rangos
katonáról és egy patrícius ifjúról van szó, akik hőstettükért ugyanúgy szobrot
kaptak, akárcsak az eredetileg egyértelműen isteni lény: Cloelia. Viszont a
római történetírásban a félszemű Cocles és a félkarú Scaevola egymás mellé
állítása mégsem olyan természetes, mint a germánoknál Odinné és Tyré, akik
uralkodói szerepet betöltő istenek, miközben a római megfelelőik nem azok, sőt
Cocles szerepének megmagyarázásához az összehasonlító indoeurópai anyag nem is
látszik elégségesnek, szemben Scaevola bemutatásával, akinél a jobb kéz
elvesztése mint a hitelesség (vö. Cicerónál: Bona Fides) jelképéé
világosan megvan magyarázva, ami egy politikai eseménynek a legenda keretébe
való beágyazását jelenti, miközben Cocles félszeműsége voltaképpen indoklás
nélkül marad. A római történetben nincs ennek semmi összefüggése az igazság
ismeretével, ahogy az az alapmitológiában szerepel. Horatius Cocles története
alapvetően egyfajta istenítéletről szól, amely a Tiberishez kapcsolódik, ahogy
más esetben is a víz dönt, mint pl. Rhea Silvia ill. Romulus és Remus esetében.
Vagyis a félszemű és a félkarú hős egymás mellé állításába nem csupán az
indoeurópai eszkatologikus harc elemei szólnak bele, hanem egyéb vallási
hagyományok is. A római elbeszélésben ilyen módon fontos szerep jut az ősi
anyag átdolgozásának. Ebből az az általános következtetés is adódik, hogy az
összehasonlító indoeurópai mitológiai módszer nem annyit jelent, mint egy
egyszerű lineáris leszármazási séma tisztázása, hanem itt az állandó átalakítás
figyelembe vétele is legalább annyira fontos.
Ami a Horatius Cocles- és Mucius
Scaevola-epizódok közé beilleszkedő Spurius Larcius és Titus Heminius féle
történetet illeti, ez utóbbiról a francia professzor megállapítja, hogy hiteles
történeti maggal rendelkezik, amennyiben a Város gabonaellátásáról való
gondoskodás megszokott és természetes esemény volt Róma ekkori történetében.
Viszont itt is érvényesül egy általános indoeurópai keret, amennyiben ez a
történet ún. harmadik funkciós történet, hiszen a termelés szféráját illeti,
szemben a katonai, ún. második funkciót megtestesítő Horatius
Cocles-eseménnyel, illetve az uralkodói szférához tapadó első funkcióval, amely
a Mucius Scaevola-történetben mutatkozik meg. Mindez jól megfelel egy
indoeurópai szemléletnek, világ- és társadalom-felfogásnak, amelyet már a
korábbi kutatás valószínűsített. Ugyanakkor az átalakítás itt is egy önálló
római célkitűzés jegyében valósult meg, amennyiben Róma azt kívánta
hangsúlyozni: a Város még a végpusztulás előtt is, amikor hivatalos vezetői ki
lettek iktatva, akkor is rendelkezik olyan emberekkel, akik a tökéletes
társadalom megvalósulása révén képesek az állam megmentésére.
A következő epizód, amelyet Briquel vallatóra
fog: a híres Cloelia történet. Ez az elbeszélés a maga túsztörténetével
valójában úgy értelmezi át egy ősi lovas istennő alakját, amelynek emléke
erőteljesen jelen van a Helené figurája köré épülő trójai faló mondájában is,
hogy ez a történet szolgáltassa a Róma és a clusiumi király, Porsenna közti
ellenségeskedés lezárulását, ami jól összhangba hozható az indiai és germán
mitológiából jól ismert „végső harc” minden megpróbáltatás ellenére
végeredményben szerencsés kimenetelével. Jogosnak látszik tehát úgy kezelni a
Porsenna elleni háborút, mint egy egységes egészet, amely egy átgondoltan
felépített narrációra van alapozva. Az ellenségeskedések lefolyásának
bemutatása indoeurópai logika mentén történik, amelyben az első markáns epizód
Horatius Cocles magányos hőstette, a félszemű hérósé, s ezen esemény
lezárulását hamarosan követi egy másik magányos hőstett: a csonka megmentőé,
aki Mucius Scaevola. Mindezt egy harmadik epizód vágja szét, amely láncolat
valójában az indoeurópai szemléletre jellemző hármas funkció mentén tagolódik.
Ezt a sort keretezi be egyfelől a consulok ideiglenes kiiktatása azon csata
folyamán, amely megelőzi a félszemű hős aristeia-ját, s végül másfelől a
történet ama lezárása, hogy a consulok újból színre lépnek, ami azután az
ellenség feletti teljes győzelmet hozza meg. Mindebben ugyan szerepet játszanak
az indoeurópai mitológia hagyományos elemei, ám nem pusztán ezek egyszerű
összeillesztéséről van szó, hanem egy megfontolt átalakításról, amelyben azért
felismerhető az indoeurópai eszkatologikus csata folytatódása, amelynek boldog
befejezése a Cloelia epizóddal jön el, amikor is Porsenna király visszatér az
ostromlott Város alól. Róma és Porsenna háborúja tehát a jó és a rossz harcát
kellett hogy jelentse. Az ellenség diabolizációja, vagyis szinte ördögként való
bemutatása ugyan tetten érhető, de csak az indoeurópaiaknál megszokott
mértékben. Ahogy a Mahábhárata-ban sem mindenki, aki a rosszak táborához
tartozik, mutatkozik teljesen negatív figurának, hanem bizonyos dolgokon
felülemelkedve, egyesek átkerülnek a jók táborába, ugyanúgy Porsenna is szakít
a Tarquiniusokkal, Róma szövetségese, sőt megmentője lesz, biztosítva neki az
utánpótlását.
A monográfia második része a „Brutus gesztája”
címet viseli, s olyan alakok körüli összehasonlító vizsgálatra épül, mint
Publicola, Lucretia, természetesen maga Brutus, illetve olyan körülmény beható
vizsgálatára, mint amilyen a Tarquiniusok Rómában elkobzott javainak kérdése. Minthogy
pedig a Porsenna elleni háború „Brutus gesztájának” úgyszintén központi része,
ezért ezt Dumézil ugyancsak az eszkatologikus harc részeként vizsgálta, miként
azt az indoeurópaiak maguknak elképzelték, akár mitológiai formában
(Skandinávia, Irán), akár eposz alakjában (Indiában: a Mahábhárata,
Görögországban a trójai háború keretei között) stb. De vajon a Porsenna elleni
háború kapcsán elég-e egyszerű összehasonlítást tenni a római hagyomány és az
indoeurópai archetypus között?
Briquel ebben a vonatkozásban is nagyon árnyalt
képet ad. Publicola, mint láttuk: történeti személy volt , aki valószínűleg a
Velia-domb lábánál lakott, de az a történet, hogy ide azután költözött, hogy le
kellett rombolnia hegyi házát, egy ősi indoeurópai elképzeléssel függ össze.
Eszerint annak, akit hatalomra töréssel vádoltak, vissza kellett térnie a
földre. Márpedig Cicero is azt mondja Publicoláról, hogy korábban ott épített
magának házat, ahol Tullus Hostiliusé volt. Ehhez a Mahábhárata azt a
párhuzamot kínálja, hogy Yudhisthirának alá kell ereszkednie a föld színére. A
Pandavák vezérével kapcsolatban tehát hasonló a történet, mint Publicolával. A
házlerombolás ezért az istenek büntetése volt a zsarnoki viselkedésért.
Publicola története tehát egy elbeszélésnek a disiecta membra-ját
tartalmazza, amelynek a képét Drona halála őrizte volna meg a Mahábháratá-ban,
vagyis a római historiográfia az alap indiai mítoszok különféle, “szétszedett
elemeiből” is építkezhetett. Ez az imént elővett példa is arra utal, hogy a
köztársaság kezdetére vonatkozó hagyomány megőrzött olyan régi elemeket,
amelyeket az eszkatologikus küzdelem mitológiájára lehet visszavezetni, de
annak különböző, eredetileg szervesen nem összefüggő elemei úgyszintén fel
lettek használva. Hasonló irányba mutat az a tény is, hogy Publicola személye
többszörösen kapcsolatba lett hozva egy ugyancsak indoeurópai elképzeléssel,
amely úgy határozható meg, mint a “győztes ló” elképzelése, amely történet
voltaképpen a hatalmat, az uralmat jelképezte. Minderről részben a megvadult
lovaitól Rómába ragadott Ratumena (és a capitoliumi quadrigae, négyes
fogat) története, részben Publicola diadalmenete, részben a Cloelia epizód
tanúskodnak, mely utóbbi hősnő személye kapcsolatba is van hozva Publicola
consulságával. Így három olyan történetünk is van, amelyben a győztes ló
motívuma összefüggésbe kerül Porsennával. Vagyis újból megállapítható egy
hármas sorozat, amely ismét egy olyan jól illeszkedő keretbe kapcsolódik be,
ahol ugyancsak helyet kap a régi háromfunkciós indoeurópai összefüggési
rendszer. Ez gyakran jellemzi Róma történelmének előadását, amely gyakran kínál
fel ilyen sorozatokat, ahol az örökölt antik szisztéma látszik szolgálni ahhoz,
hogy három epizódból egy sorozat kerekedjék ki, amely a három osztatú ideológia
szerint elemezhető, s itt nagyon helyén van, mivel a lómotívum, mint a győzelem
és a felsőbb uralom záloga és letétje, fontos szerepet játszik az indoeurópai
eszkatologikus csatában. Rómában ez bonyolultabban, vagyis három modalitás
mentén lett alkalmazva és variálva, éspedig úgy, hogy mindegyik történet
valójában más-más funkcionális szintnek felel meg, vagyis a hatalom, a
katonaság és a termelés mentén játszódik le. Ennek a három funkciónak a játéka
megengedte a rómaiak számára, hogy gazdagítsák történeti elbeszélésüket.
Lucretia
alakjában is számos olyan elem van, amely az összehasonlító indoeurópai
mitológia alapján kapja meg igazi értelmét. Lucretia egyfelől hasonlít
Helenéhez, amennyiben mindketten mint a harc tétjei jelennek meg,
akikért a pozitív szerepet játszó személyek versengenek és küzdenek meg
ellenfeleikkel. És ráadásul mindkét esetben ez a női elem az előbbi vagyis a
jót képviselő csoportba tartozik: Lucretia Collatinus felesége, Helené
Menelaosé, és a kísértés a rossz oldaláról történik: Sex. Tarquinius Rómában,
Paris Trójából kiindulva csábít. De ugyanakkor van párhuzamosság Cloeliával is,
mert miközben ez utóbbinak épp a polgárok sorába való visszakerülése jelzi a
konfliktus végét, addig Lucretia ezzel
szemben Helenéhez hasonlóan egyenesen elindítja azt a konfliktust, amelyet
Cloelia lezár. Ez a Lucretia-Cloelia parallelizmus szintén római kiegészítésnek
látszik.
D. Briquel ezután Brutus halála és bizonyos
skandináv istenek pusztulása között von párhuzamot, amire megítélése szerint
többek közt épp az ad okot, hogy mint bebizonyosodott: Lucretia megerőszakolása
és ezután bekövetkező öngyilkossága valójában egy indoeurópai tematikából
származik, s ennek nyomán ki kell tágítani mind a Porsenna háború, mind az ún.
„Publicola geszta” összehasonlító vizsgálatát. Ez annál indokoltabb, mert a
korszak előterében éppen Brutus áll, aki Cicero szerint Rómát „megszabadította
a rabszolgaságnak attól a véres igájától”, amely Superbus tyrannisa volt (Cic.,
De rep., 2,46; vö. Tusc., 1,89; Phil., 1,6,13,5,6,,17; rhet. ad Her., 4,66;
Val. Max., 5,8,1; Sen., cons. Marc., 16,2). Brutus indítja el ugyanis a
Tarquiniusok ellen a sikeres harcot és felkelést, még mielőtt a rómaiak
leraknák az új rezsim alapjait. Ha az elbeszélésnek ez a része magától
értetődően felidézi az indoeurópai mitológia végső csatáját, akkor annak
feltételezése is kézenfekvő, hogy egy ilyen jelentős esemény főszereplőjének is
kellett valamit örökölnie az említett mitológiából. Ezt leginkább Brutus
haláljelenete támasztja alá, amely egy fantasztikus küzdelem során zajlik le,
egy különösen véres összecsapásban Tarquinius egyik fiával, s történik mindez
egy olyan alkalommal, amely az első kísérlet volt a Tarquiniusok hatalmának
restaurálása céljából. Brutus halálának ez a meglehetősen irreális aspektusa mindenképpen
az istenek és démonok végső csatájának lefolyását idézi fel, úgy, ahogy az
különösen a germán hagyományban szerepel. Az „Istenek végzete” ugyanis
csakugyan az istenek és a démonok rettenetes összecsapásában kulminál, ahol az
ellenfelek ugyanúgy vetik egymásra magukat, mint ahogy a jó ügyért küzdő Brutus
és a rosszat szolgáló ifjú Tarquinius teszi (Briquel itt Snorri hasonló
leírására hivatkozik a Gylfaginning-ben). Rómában azért persze
némiképpen más a helyzet, mert itt alapvetően mégsem a mítosz talaján állunk:
itt ugyanis emberek küzdenek egymással, s a helyszín is konkrét: Latium az
Arsia-erdővel. De a jók és a rosszak vezérei Itáliában is ugyanúgy kölcsönösen
megölik egymást, akárcsak a germán mítoszban. Mindkét fél ebből az alkalomból
bekövetkező csaknem teljes kiirtása a római történetíróknál ugyancsak egybevág
a germán mondával.
Brutusban vannak továbbá olyan vonások is,
amelyek az indiai mítoszanyagra látszanak inkább utalni. Publicolával szemben
ugyanis Brutus feltűnően magányos hőssé válik, aki még gyermekeivel is
szembekerül. Ez megfelel a Varuna-típusú uralkodó hatalmára jellemző
magányos aspektusnak, mivel a Varuna-féle uralkodónak az a vonása, hogy a
hatalmat a saját kezében koncentrálja, miközben a mitrai típusú hatalomgyakorló
külső segítőkre támaszkodik. Ezzel párhuzamos mozzanat Brutus karrierjében is
megjelenik. Brutusnak kezdetben vannak ugyan segítői, de később egyedül marad.
Így Brutus a köztársaság hajlíthatatlan védelmezőjeként tevékenykedik, ahogy
ezt gyermekei kapcsán is tette. De a hagyományban van ettől eltérés is. A
rómaiaknál különös módon előfordul olyan Varuna típusú személy is, aki a
legkisebb visszafogottság nélkül megosztja a hatalmat, és ugyancsak akad
viszont olyan mitrai személy, aki egyedül gyakorolja hatalmát, és akit ezért
tyrannisszal vádolnak meg. De ez a rendhagyó modell éppenséggel azt jelzi, hogy
a rómaiak tudták, mikor kell elhatárolódniuk az ősi legendás sémáktól.
Alapvetően persze, a jelzett eltérések ellenére, a rómaiak mégiscsak tartották
magukat egy ősi modellhez, ahogy ezt a köztársaság születésének történeti
elbeszélése ékesen bizonyítja.
Mindennek fényében nagyon érdekes magyarázatot
tud adni a francia tudós egy további tárgykörben, amelyet úgy szokás
jelezni, mint a tarquiniusi javak elkobzásának kérdése. Briquel ezzel
kapcsolatban merészen azt az elméletet állítja fel, hogy itt valójában a
hatalom elrejtésének gondolatával találjuk magunkat szemben, úgy, ahogy az pl.
az ún. „Rajna-kincs” motívum alapján megfigyelhető. Ezt Rómában a Tiberisbe
öntött gabona helyettesíti ill. jelképezi, amelyből a legenda szerint a
tiberisi sziget született volna meg, miként arra az indiai és iráni mitológia
is szolgálhat párhuzammal. Ezek az elemzések pedig már túl is lépnek a „végső
harc” keretein s elvezetnek az indoeurópai mitológia legtágabb sémáihoz,
amelyeket Róma új összefüggésekbe ágyaz, s a maga módján és a maga érdekében
használ fel. A vízbe alámerített és elrejtett tüzet (vagy aranyat, kincset) az
indoeurópaiak úgy tekintették, mint egy olyan megérinthető jelet, amely a
legitim királyságot konnotálja, vagyis idézi fel, és amely önként merült a
folyékony elembe azért, nehogy arra érdemtelen személy kezébe kerüljön. A
Tiberisbe szórt gabona, mint a korábbi uralkodó család elkobzott vagyona,
voltaképpen ennek a tematikának az alkalmazása lesz Rómában. Így e történettel
valójában az fogalmazódik meg, hogy Rómában az új rendszerrel a populus
Romanus birtokolja lényegében mindazt, amit korábban egyedül a király:
egyetlen rex tartott a kezében. Most viszont már a nép gyakorolja
a pietas-t. Így kísérelték meg tehát igazolni a római történetírók egy
hajdani indoeurópai mítosszal, ill. annak átformálásával a res publica
libera legitimitását.
Mindezt Briquel a következő táblázatban foglalja
össze, egybevetve Rómát és az indoeurópai világ két szektorát, s figyelembe
véve a közös mitológiát:
Mindezek után, hatalmas bizonyító anyag
felvonultatása és gondos elemzése nyomán, vonhatja le D. Briquel meggyőzőnek
ható konklúzióit. Eszerint Rómában néhány valóságos történelmi adat ellenére
erősen átalakított előadás született a köztársaság intézményének létrejöttéről,
s a kutatásnak részben éppen az a tárgya, hogy meghatározza, miként is alakult
ki ez a narráció, s miért is mondták el a rómaiak a monarchiáról a
köztársaságra való átmenetet végül is úgy, ahogy az a történetírásban rögzült.
Mára már alapvetően bizonyított tényként fogadhatjuk el Dumézilnek azt a
korábbi megsejtését, miszerint a rómaiak felújították, és saját történelmük eme
döntő fordulatához alkalmazták annak az indoeurópai mitológiában szereplő
háborúnak a sémáját, amely a jó erői és a rossz seregei közt folyt, s
természetesen a köztársaságért küzdő rómaiak az előbbiekben saját magukat
ismerték fel, az utóbbiakban pedig ellenségeiket látták bele.
A hagyományos elbeszélésnek a komparatív anyaggal
való egybevetéséből tűnnek ki azután a római narráció közelebbi jellemző
sajátosságai. Így a konfliktus egy lényegi eleme Rómában az, hogy két egymás
utáni momentumra oszlik, s az egyikben az uralkodó személyiség: Brutus, míg a
másikban: Publicola. Brutus és Publicola az indoeurópai elképzelés szerint
kapcsolódnak egymáshoz, amennyiben személyük a szuverenitás fogalmán belül két
aspektust különböztet meg: egyikük vad, komor, kegyetlen és engesztelhetetlen,
mintegy az indiai Varuna isten megfelelője; miközben a másik kedves,
szelíd és közel áll az emberekhez, akárcsak Mitra figurája Indiában. Rómában
ennek megfelelően két egymást követő háború van a jók és a rosszak között,
amennyiben az egyik küzdelem a varunai vezér alá van helyezve, a másik pedig a
mitrai vezér irányítása alatt zajlik.
Római sajátosság az is, hogy a második szakasz fő
ellensége, Porsenna távol van attól, hogy démoniákus, vagyis ördögi jellegű
figura legyen, mint amilyenek a Tarquiniusok, hiszen Porsenna pozitív hőssé
lesz, aki maga is felsorakozik a rómaiak mellé. Másfelől a háború nagy része a
római vezérek távollétében zajlik le, nevezetesen Publicola távollétében, aki
megsebesül az első összecsapásban, s aki aktív szerepét csak a konfliktus végén
nyeri vissza, éspedig azon hőstetteket követően, amelyekben egymás után
tűntetik ki magukat: Horatius Cocles, Larcius és Herminius valamint Mucius
Scaevola.
Mint olyanok, ezek az epizódok nem felelnek meg
ugyan ama epizódok egymásutánjának, amelyekkel a Mahábháratá-ban
találkozunk, de nem kevésbé látszanak régi anyagra alapozódni. Kivétel csupán
az utánpótlást hozó két hérós, Larcius és Herminius hőstette lehet, amennyiben
ez az epizód római alkotásnak látszik. Horatius Cocles nagyszabású hőstette
viszont sok vonatkozásban Bhisma halálát látszik felidézni, ami az indiai
eposzban a Pandavák és ellenségeik közti háború első szakaszát zárja le. A
római sorozat végén pedig Mucius Scaevola hőstette skandináv párhuzam
felidézésének látszik.
A római újraalkotás kísérlete azonban
mindenképpen világos, amennyiben az indoeurópai gondolkodás jellemzőjét, a
hármas funkció felfogását alkalmazza a saját maga által összefűzött epizódok
sorrendjének kialakításában. Mindazonáltal az eszkatologikus csata tematikája
is megmarad azért bizonyos mértékig. Ugyanakkor mégis új szerepet tölt be
Rómában az a Cloelia, aki páratlan hősnő, s aki Rómában párhuzamba hozható a
férfi hősökkel, éspedig szintén egy olyan szembeállításban, amely a három
funkció ideológiájára tesz utalást, anélkül, hogy ilyen módon lenne ennek
közvetlen megfelelése az indoeurópai alapmitológiában. Ugyanakkor az is
jellegzetesen római megoldás, hogy Cloelia a narráció egészében egy azzal
szimmetrikusan átellenes helyet foglal el, mint amelyet Lucretia a történet
kezdetén.
Tagadhatatlan
tehát a párhuzamosság azon elbeszélés között, amellyel Róma előadta átmenetét a
királyságról a köztársaságba, valamint azon indoeurópai mitológiai archetypon
között, amelyet olyan elemekből tudunk helyreállítani, mint pl. az „Istenek
végzetének” germán mítosza, a Mahábhárata indiai eposza, valamint
Görögországban a trójai ciklus. Teljesen megalapozottnak tűnik tehát arra a
következtetésre jutni, hogy az említett történeti elbeszélés kidolgozásához a
rómaiak egy régi narratív keretből merítettek ihletet, amely eredetileg arra
szolgált, hogy felidézzék a háborút, amely az idők végén szembeállította az
isteneket a démonokkal, s elvezetett a fennálló világ megsemmisüléséhez és a
válság után egy új világ feltűnéséhez. A hagyományos annalisztika tehát egy
mitikus megalapozással rendelkezett, s ennélfogva a történelem – vagy az, amit
annak mondunk – messzemenően a mítoszt transzponálta a ténylegesen bekövetkező
eseményekbe. Egy kiváló belga kutató, J. Poucet nyomán maga Briquel is
azzal a lehetőséggel számol, hogy Rómában egészen korán kialakulhattak azok a
mitologikus kereteket felhasználó történeti elbeszélések, amelyek azután a
római annalisztika és történetírás szerves részévé váltak, vagyis nem egy
viszonylag kései gyakorlatról lehet szó, hanem sokkal inkább meglehetősen korán
kialakult hagyományról, amelynek során a rómaiak a mítoszt történelemmé
formálták át, ahogy ez persze részben Indiában és Görögországban is megtörtént.
A sémának a köztársaság születésének kontextusára való adaptálása azonban
egyedül Rómában járt együtt azzal, hogy mindenek előtt az auctoritas patrum-ot
hangsúlyozzák, vagyis az „atyák”, azaz a senatus „tekintélyét”. Ennek pedig
elég korán be kellett már következnie. Róma tehát egy indoeurópai örökség
felújításával próbálta meg minden bizonnyal erősen megszépítve elmondani az
átmenetet a királyságról a köztársaságra, hiszen ennek az átalakulásnak a során
aligha minden úgy esett, ahogy az Róma öntudatának megfelelt volna.
A régi
mitológiának ez az újra felhasználása mindenesetre mutatja, hogy az indoeurópai
gondolatok mennyire plasztikus sémákba voltak foglalva. Ezért ezek Róma
esetében lehetővé tették, hogy ideológiai szinten is nyomon kövessék a
városállam politikai fejlődését, és magát a republikánus rendszert törvényesnek
mutassák be már abban a formában, ahogy az utolsó zsarnok király elűzése után
be lett iktatva. Az örökölt régi ideológia tehát arra szolgált, hogy igazolja a
városállam politikai megváltozását. Ez a köztársaság kezdetétől segítette a
rómaiakat abban, hogy higgyenek egy olyan új rendszer fölemelkedésében, amely
akárcsak egy új ideálisnak elképzelt világ, képes egy tökéletes rendet hozni
magával. Így valójában a mítosz a
lezajló forradalom szolgálatába lett állítva. Az eszkatologikus csata régi
tematikájából kiindulva, kidolgoztak Rómában egy olyan elbeszélést, amelyet
olyan hérósok teremtettek, akik még jóval később is példaképül szolgálhattak
újabb koroknak, mint pl. a forradalom Franciaországában, ahol a korai római
köztársaság szinte legendás hősei lettek a nagy eszményképek.
Mindebből az
újabb kutatások számára is fontos szempontok és használható módszerek
adódhatnak. Dumézil és mások s most legutóbb Briquel eredményeinek fényében az
eddigiekhez képest egészen más jelentőséget kell adni pl. annak a ténynek, hogy
Cicero a maga Kr. e. 63-as consuli tevékenységét megkísérelte erősen mitizálni,
segítségül hívva ehhez a római történelem legendás hősökké emelt alakjait, a
városalapító Romulustól kezdve egészen azokig a Decius Musokig, akik állítólag
olyan nagy áldozatot hoztak volna a római nép érdekében a Kr. e. IV/III.
században, hogy ilyen módon sikerült az isteneket megbékéltetniük a populus
Romanus irányában (ND, 3, 6, 15). Cicero teljes tudatossággal ezen hérós-ok
persona-ját, vagyis személyes álarcát kívánta magára ölteni, vállalva
még az ezért esetleg nekik kijutó méltatlan elbánást is (vö. de rep., 1, 6),
követve egyben azt az eljárást, ahogy a kibontakozó római történetírás
ugyancsak megkísérelte a korai római történelmet mítosszá formálni, ill. az ősi
indoeurópai mítoszok köntösébe bújtatni, miként az a libera res publica kezdeteivel
kapcsolatban történt. Nem lehet tehát véletlen, hogy Cicero ebből az anyagból
nem csupán retorikusan feldolgozott anyagot formált, megpróbálva hívei és saját
munkássága révén azt a történetírásba is becsempészni, hanem történeti és
egyszerre mitológiai epos kereteibe is beillesztette, megalkotva a maga Ilias-át
a De consulatu suo-jával, hiszen ez a carmen heroicum a maga
tulajdon Catilina elleni háborúját adja elő, miközben a későbbi De
temporibus suis a saját száműzetése megpróbáltatásainak elbeszélésével a
cicerói Odysseia szerepét töltötte be. Ami az előbbi epikus alkotást
illeti, ebben a történelmi főszereplő, azaz maga a szerző: Cicero valóban
mitikus figuraként mutatkozhatott meg, aki nem csupán az istenek, Iuppiter,
Minerva valamint a Musák: Urania és Calliopa kiválasztottja és védence, hanem
valójában az uralkodók égi erejével felruházott személyiség is, mivel az első
énekben az állt, hogy az áldozatot végző feleségnek, Terentiának az oltáron
magától lángra lobban az áldozat hamuja, s ez a tűz (flamma), miként
egykor Servius Tullius királyságát jelezte, úgy jövendölte meg most azt, hogy
Cicero az év győzedelmes consula lesz (Serv., ad Buc., 8, 105). Ilyen módon a
Ciceróval kapcsolatos mítosz szervesen épült be a cicerói hősköltemény
hatalmas, kozmikus méretű, sztoikus és platonikus alapokon megformált
világképébe. Az eddigi kutatások arról beszéltek, s lényegében D. Briquel is
megmaradt ebben a keretben, hogy tudniillik a hatalmas indoeurópai ősi
mitológiai anyag alapvetően történelemmé alakult át Rómában, s így a római
történetírás részévé vált, összekeveredve a valódi történeti tényekkel. Cicero
eposzi alkotása ehhez az eljáráshoz képest annyiban jelent gyökeresen újat,
hogy ő, az ősi indoeurópai mitikus kereteket felhasználva, emeli be kora nagyhorderejű
politikai eseményeit és változásait az eposzi forma nagyszabású költői
építményébe, mintegy a római Homéros szerepét vállalva magára, azét a római
Homérosét, akinek Ennius csak részlegesen tudott az örökébe lépni, főleg azért,
mert neki nem sikerült a régi indoeurópai mítoszanyagnak latin nyelvű formába
öntése. Úgy látszik, hogy ennek a valóra váltása Cicero korszakos tette volt,
meglátva, hogy az indoeurópai mitológia egyik jellegzetes témája: a „végső
harc”, vagyis eszkatologikus küzdelem itt, ami a Mahabharata-ban az
istenek és a démonok küzdelme, a germán mitológiában pedig az „Istenek
alkonya”, s ez fejezi ki igazából Rómában a régi államot védelmező Cicerónak és
híveinek a drámai összecsapását a köztársaság elpusztítására törő
Catilina-összeesküvéssel szemben. Ennek a drámai küzdelemnek a végeredménye
lesz annak az új Rómának a megszületése, amely Cicerót valóban egy új
városalapítóként, azaz Romulusként, sőt esetleg új Servius Tulliusként
tüntetheti fel. Ez utóbbi értelmezés mellett szólhatott az a már fentebb
említett részlet, amely Cicero küldetését a királyi hatalomnak ugyanazon tűz-,
vagy fényjelével próbálta meg érzékeltetni, amelyet a római hagyomány egyébként
főként Servius Tullius kapcsán emelt ki. Ugyanakkor vannak Cicerónak Numa Pompiliusra
utaló vonásai is, hiszen a köztársaságkor végi politikus magát mint
törvényhozót is igyekezett az állam megmentőjeként beállítani. A Rómát egy
eszkatologikus küzdelemben megoltalmazó és újjáformáló Cicero tehát önmagában
tölt be egyfajta olyan jellegű hármas funkciót, mint amelyet az összehasonlító
vallás- és történettudomány éppen az ősi indoeurópai szemlélet egyik gyökeres
vonásának tartott. Cicerónak saját beállítása szerint azért sikerült
megvalósítania egy új „szerencsés Rómát”, mert egyszerre tudta érvényre
juttatni a vallásos és a katonai funkciót betöltő irányítói szerepkört, ahogy
viszont Róma lakosai számára is képes volt megvalósítani az anyagi és termelői
biztonságot. Mindennek részletekbe menő igazolása azonban már további kutatások
feladata lesz.
Dominique Briquel:
Mythe et Révolution. La fabrication d’un récit: la naissance de la
république à Rome, (Mítosz és „fordulat” avagy újraértékelés. A
köztársaság születésének koholt elbeszélése Rómában). Coll. Lat. 308,
Bruxelles, 2007. 354 6,
Havas László