Klió 2008/4.
17. évfolyam
ÓKOR
Imperium, potestas és a pomerium a köztársaság-kori Rómában
Az általánosan elfogadott
nézet szerint – mely a nagy német ókortörténész és római jogász, Theodor
Mommsen (1817–1903) megállapításain alapszik – a köztársaság kori Rómában a
consulokat és a praetorokat a pomeriumon (a Város szent határán) belül és kívül
egyaránt megillette az imperium (állami főhatalom), ami szükséges volt hivatali
feladataik ellátásához: a Városon belül elsősorban a jogszolgáltatáshoz,
valamint az engedetlen polgárokkal szembeni kényszer (coercitio)
alkalmazásához, a Városon kívül pedig a hadsereg vezetéséhez. Mommsen szerint a
vesszőnyalábok (fasces) által jelképezett imperium a Városon kívül (imperium
militiae) korlátlan volt, a Városon belül (imperium domi) viszont korlátozta
azt a népgyűléshez való fellebbezés (provocatio) lehetősége és a néptribunusok
vétójoga (intercessio).
Fred K. Drogula a források vizsgálata
során arra a meglepő következtetésre jutott, hogy e hagyományossá vált mommseni
megállapítások mind tévesek. Az amerikai szerző nemrégiben megjelent tanulmánya
szerint az imperium tisztán és kizárólag katonai parancsadási jogkört jelentett,
amivel a consulok és a praetorok, valamint a promagistratusok rendes
körülmények között csak a Városon kívül rendelkeztek: ha kívülről átlépték a
pomeriumot, imperiumukat automatikusan elvesztették, tehát – rendkívüli
esetektől eltekintve – imperium domi nem létezett.
A szerző a többféleképpen is értelmezhető
forrásokat könnyedén tudja úgy interpretálni, hogy azok alátámasszák
álláspontját. Livius tudósítása szerint a provinciájából Rómába visszatérő Q.
Fabius Maximus consul Kr. e. 215-ben anélkül ment a (Városon kívül fekvő)
Mars-mezőn tartott consulválasztó gyűlésre, hogy előtte a Városba betért volna
(Liv. 24,7-9). Drogula szerint a consul azért nem lépte át a pomeriumot, mert
akkor elvesztette volna imperiumát, aminek hiányában nem tudta volna befolyásolni
a választás kimenetelét. Szintén Liviusnál olvashatjuk, hogy amikor Kr. e.
177-ben C. Claudius consul ünnepélyes fogadalomtétel és a hadvezéri ruha
felöltése nélkül hagyta el a Várost, s ment a számára kisorsolt provinciába, a
hadsereg megtagadta neki az engedelmességet (Liv. 41,10). A szerző véleménye
szerint ezt a hadsereg azért tehette meg, mert a consul a Város elhagyásakor
elmulasztotta azt az ősi szertartást, amely során felruházták volna
imperiummal. Abból a történelmi tényből, hogy a tribunusok a consulokat a
Városon belül letartóztathatták és börtönbe vethették (Liv. per. 48 és 55),
illetve a Város elhagyására kényszeríthették (Liv. 42,21), Drogula szintén arra
következtet, hogy a consulokat a pomeriumon belül nem illette meg az imperium.
A szerző szerint az, hogy az imperium tisztán
katonai hatalmat jelentett, többek között az is bizonyítja, hogy az imperium
teljesen független volt a magistratusi méltóságtól. Erre pedig abból
következtethetünk, hogy magistratusi tisztséggel nem rendelkező magánszemélyeket
is fel lehetett ruházni imperiummal. Mint tudjuk, Scipio Africanus is
privatusként kapott imperiumot (Liv. 26,18-20).
Drogula szerint a Városban imperiumra nem is volt
szükség, mert a potestas – vagyis az általános jellegű hivatalnoki hatalom, ami
minden magistratust megilletett – a Városon belül elegendő volt minden állami
feladat ellátásához. Az, hogy a magistratusok a Városban potestasuk alapján
látták el feladataikat, többek között abból is kitűnik, hogy a magistratusokat
potestasuk terjedelme alapján állították rangsorba (a forrásokban olvashatunk
aedilisi, quaestori, praetori, consuli és censori potestasról). A szerző azt is
kiemeli, hogy a stabil kormányzás alapelemei között Cicero nem az imperiumot,
hanem a potestast jelöli meg (Cic. rep. 2,57), ami szintén arra utal, hogy a
Városban a potestasnak volt döntő szerepe.
Drogula cáfolja azt a nézetet, amely szerint a
praetorok a Városon belül az igazságszolgáltatást imperiumuk alapján végezték.
Rámutat arra, hogy a jogszolgáltatást (iurisdictio) egyetlen forrás sem köti
egyértelműen az imperiumhoz, s kiemeli Cicero azon szavait (Cic. leg. 3,10),
melyek szerint minden magistratus rendelkezett bírói hatalommal. (Itt érdemes
megjegyezni, hogy a szerző a jogkérdések eldöntésére irányuló iurisdictio és a
ténykérdések tisztázására hivatott iudicatio fogalmát teljesen összemossa.)
Drogula szerint a büntetések és a
kényszerintézkedések alkalmazásához szintén nem kellett imperium, hiszen a
coercitio joga az imperiummal nem rendelkező aediliseket, tribunusokat és a
tresviri capitalest is megillette. A polgárok fellebbezési joga ebből
következőleg nem az imperiumot, hanem a coercitiós jogkört korlátozta, ami a
potestas részét képezte. A szerző szerint az, hogy a provocatio lehetősége
végeredményben a potestas körét szűkítette, kitűnik Cicero azon szavaiból,
melyek a decemvirek kivételes hatalmáról szólnak: „maxima potestas sine
provocatione” (Cic. rep. 2,61).
Az amerikai kutató véleménye szerint a
vesszőnyalábok nem az imperium, hanem a potestas jelvényei voltak. Sőt, a
vesszőnyalábok használatához olykor még potestas sem kellett: a fasces pusztán
egy adott személy méltóságát (dignitas) is kifejezhették. Erre utal, hogy egyes
arisztokraták holtteste mellett vesszőnyalábokat vittek a temetési menet résztvevői.
A lictorok jelenléte sem kötődött szorosan az imperiumhoz, hiszen gyakran
imperiummal nem rendelkező magistratusok, senatorok, papok és követek mellé is
rendeltek lictorokat.
A tanulmány záró része szerint a köztársasági
államrend csupán három kivételes esetben adott lehetőséget az imperium Városon
belüli birtoklására. Az egyik (leggyakoribb) kivételt a diadalmenet (triumphus)
tartása jelentette. Az ellenség felett győzelmet arató hadvezér a senatus vagy
a nép külön engedélyével a diadalmenet napjára a Városon belül is megtarthatta
imperiumát, s annak birtokában vonulhatott serege élén a Capitoliumra. További
(kevésbé gyakori, de azért szintén sokszor előforduló) kivételt képezett a
dictatorválasztás esete. A dictatort – a rendes magistratusoktól eltérő módon –
a pomeriumon belül is megillette az imperium, s éppen ezért a dictator
intézkedéseivel szemben sem provocatiónak, sem intercessiónak nem volt helye.
Végül a harmadik, s egyben utolsó (legritkább) kivételt a senatus consultum
ultimum kihirdetése jelentette, amikor a senatus – a kialakult szükséghelyzetre
tekintettel – a consuloknak korlátlan hatalmat adott. Sallustius szerint
ilyenkor a consulokat „domi militiaeque imperium”-mal ruházták fel (Sall. Cat.
29). E hatalom ezek szerint normál körülmények között a consulokat nem illette
meg: imperium domi tehát rendkívüli esetek kivételével nem létezett.
A köztársaság kori Róma alkotmányos
berendezkedésének alapvető kérdéseit új megvilágításba helyező tanulmány
rendkívül provokatív, s ezért minden bizonnyal nem marad visszhang nélkül.
Biztosak lehetünk abban, hogy a szakemberek körében éles vitákat fog kiváltani.
Fred K. Drogula: Imperium, Potestas, and the Pomerium
in the Roman Republic (Imperium, potestas és a pomerium a köztársaság kori
Rómában). In: Historia. Zeitschrift für Alte Geschichte 56/4 (2007), 419–452.
pp.
Sáry Pál