Klió 2008/4.
17. évfolyam
Kora újkor
A reformáció
Ulinka Rublack könyve
nemcsak igen részletes munka a reformációról, hanem modern szemléletű
feldolgozása az ötszáz évvel ezelőtt indult, s ma is élő vallási, szellemi
mozgalomnak. A szerző a Cambridge-i Egyetem Történelem Tanszékének oktatója, a
St. John's College ösztöndíjasa. Eddig megjelent könyveiben a kora újkori német
történelem keretein belül a női bűnözéssel, és a nemek szerepévei foglalkozott.
Ez a reformációról szóló kötet a New Approaches to European History című
sorozat egyik darabja. A színvonalas sorozatot a szerkesztők, William Beik
(Emory University) és T. C. W. Blanning (Sidney Sussex College,
Cambridge) egyetemi hallgatóknak és azoknak szánják, akik tudományos
alapossággal akarnak elmélyülni egy-egy témában, ezért gazdag irodalomjegyzéket
és kronológiai táblázatot, képeket, térképeket mellékelnek a kötetekhez.
U. Rublack arra
keres választ, hogyan tudott Luther és Kálvin oly nagy hatást gyakorolni, és
mit jelentett új vallási „igazságuk” az emberek számára. Sikereik egyik magyarázatát
a két város, Wittenberg és Genf korabeli viszonyaiban, s a két reformátor
személyiségében látja. Mindketten egyedi körülmények és különleges intézmények
között éltek, és ezeket a saját céljaikra tudták fordítani. Képesek voltak
csoportmunkára és vezetői szerep betöltésére. Különleges pszichológiával
építették fel karizmatikus egyéniségüket, még emlékezetük fenntartására is
gondot fordítottak. Nem annyira az eszméik egyedisége – véli a szerző –, hanem
az a mód, ahogyan a mozgalmat irányították, hozta meg számukra a sikert.
Másodszor: a XVI–XVII. században kialakult protestantizmus nem tűnt túl
modernnek. Nem racionalizálta a hitrendszert, nem ábrándított ki a világból, a
mágikus-szenzuális elemekből, ahogy Max Weber állította. A korabeli
emberek számára rendkívül fontos volt a kárhozat vagy üdvösség kérdése, az
Istentől jött jelek, csodák megfejtése, a próféciák, a gondviselés és az idő
kérdése.
A XVI. század
elején változásra volt szükség: az egyház korrupt volt, a pápának óriási
hatalma, a papoknak kiterjedt kiváltságaik voltak. Szerényebb, egyszerűbb
egyházat követeltek az emberek. A politikailag megosztott német területek nem
tudtak lazítani a pápához fűződő alávetettségükön, nem véletlen talán, hogy
éppen itt született meg az új egyház. Ranke szerint a reformáció lehetőséget
nyújtott egy egységes, erős protestáns állam megteremtésére. A marxizmus úgy
látta, a reformáció következtében a németek vesztettek kritikai
szellemiségükből a hatalommal szemben. A liberálisok felfogásában a reformáció
tartotta életben a föderatív alkotmányt és a pluralizmust, sőt a radikálisabb
történészek szerint éppen ezek mentették meg Németországot az abszolutizmustól
és az agresszív kapitalizmustól. Ulinka Rublack úgy véli, ma már nem látjuk
modern vallásnak a protestantizmust, csak megújított katolicizmusnak (kérdés,
elfogadják-e ezt a megállapítást a két egyház teoretikusai!). Mindenesetre a
vallási viták kiterjedtek a szabad akarat kérdésére, a vélemény szabadságára, a
vallási és a politikai döntéshozatalban való részvételre, a hatalommal
szembenállás jogára, és hozzájárultak, hogy később megteremtődjék a vallási
türelem, és az állam és egyház szétválasztásának gondolata.
A szerző – miközben ismerteti Luther életének
fontosabb eseményeit – folyamatosan azt elemzi, miképpen érte el az egyszerű
szerzetes, hogy az addig egységes katolicizmus helyett Európa számos területén
új vallásra térjenek át az emberek. Mi volt sikerének a titka? Luther
kiemelkedő teológus, szónok és vitatkozó volt. Szerzőnk a korszak „médiasztárjának”
tekinti. Azonosult néhány szereppel, szentekkel, prófétákkal, ezzel
relativizálta a saját újdonságát, és legitimálta a tetteit. Az 1521-es worms-i
birodalmi gyűlésen úgy szólalt fel, mint aki a birodalom érdekeit védi Rómával
szemben. Különböző szellemi hagyományokat ötvözött – a középkori
miszticizmustól a reneszánsz humanizmusig, így nagyobb hallgatóságot tudott
meghódítani. És persze, képes volt maga mögé állítani a wittenbergi egyetemet.
A korabeli Wittenbergről igen jó leírást kapunk a
könyvben. A 400 házból, 2000 lakosból álló jelentéktelen kis települést az
tette fontossá, hogy volt itt egy Ágoston-rendi kolostor, itt lakott Bölcs
Frigyes herceg, aki 1502-ben megalapította Wittenberg egyetemét. Luthert erre
az egyetemre nevezték ki a Biblia-magyarázat hites doktorának. 1512-ben Lucas
Cranach itt építette fel 84 szobás, 14 konyhás reneszánsz házát. A herceg
gyűjtötte a könyveket, s az udvarába hívta Albert Dürert és az aranyműves
Döringet. Az egyetemen valóságos reformgyülekezet jött össze, messze földről
érkeztek tudósok, diákok. A vitákon a skolasztika kereteit feszegették. Luther
lelki vezető lett Wittenbergben; igazi humanista baráti kör alakult ki
körülötte Georg Spalt, Lucas Cranach, Philip Melanchthon és más tanítványokból.
Hatókörük hamarosan kiterjedt a res publica litterarum egész területére
levelezések, látogatások, ajándékküldések révén. Luther személyének
hitelességét vallási vitákban szerzett győzelmeivel alapozta meg, például
1519-ben Lipcsében Johann Eck dominikánus szerzetessel szemben. A 12 napon át
tartó vita jegyzőkönyvét elküldték megítélésre az erfurti és a párizsi
egyetemre. Ez a megoldás teljesen új volt, hiszen eddig a pápa döntött. A
kedvezőtlen vélemény után Lutherék továbbmentek, és nemzetközi közönség előtt a
Bibliából vett részekkel bizonyították: nem a pápa az egyház feje, hanem
Krisztus. A pápát sehol nem említi meg a Biblia. A vita vallási
igaz-ságkeresésen nyugodott, legitimálta a protestáns mozgalmat, amely most már
gyorsabban terjedhetett, s mintául szolgálhatott. Breslauban például Johannes
Hess szervezett 22 tézisből kiinduló nyilvános vallási vitát.
Wittenbergből hamarosan számos tanítvány vitte
magával és terjesztette Európaszerte az új vallást. Például Johannes
Bugenhagen Schleswig-Holsteinben, Dániában, Olaus Petri és testvére
Svédországban, a finn reformer Michael Agricola a finneknél hirdette a
lutheráni vallást, Magyarországra pedig „a magyar Luther”, Dévai Bíró Mátyás
hozta magával a reformáció gondolatait. Luther beszédeit ezek a tanítványok
fordították holland, dán, cseh, angol, lengyel, svéd nyelvre. Luther Bibliáját
1516–46 között 3,1 millió példányban adták el, és az 1520–26 között megjelent
7500 darab szórólapnak 20 százalékát Luther írta. Bibliafordítása során gazdag
képzelettel használta fel a köznapi nyelvet.
Rublack, kissé önmagának ellentmondva, megjegyzi, mégsem volt annyira átütő a
nyomtatott anyagok hatása, mert a városi férfi lakosságnak is csupán 30
százaléka tudott olvasni, a vidéki lakosság esetében ennél sokkal rosszabb volt
az arány. Elsősorban tehát az élőszó, a beszélgetések, prédikációk voltak a
reformáció eszméinek hordozói.
Luther és wittenbergi köre emellett felhasználta
az éneklést, a képeket, falfestéseket, kéziratok illusztrációit, ruhaanyagok,
tapéták rajzait is mondanivalója terjesztésére. A történelemben egyedülálló
együttműködés alakult ki Cranach udvari művész és e vallási mozgalom között
(lásd Cranach-nak a pápát és az egyházat kifigurázó fametszeteit). A sikerhez
hozzájárultak Dürer rézmetszetei, Lotter nyomdász, Döring aranyműves alkotásai
és természetesen Melanchthon írásai.
Ulinka Rublack
abban látja a lutheri reformáció hódításának magyarázatát, hogy Wittenberg
értelmiségi, prófétikus közösségében fellépve Luther új igazságot hirdetett, s
olyan hatással, ami csodának számít. A köré gyűlt reformátorok, humanisták,
művészek hatni tudtak a magisztrátusra, a fejedelemre, az egyetemre.
Eredményesek voltak Luther igazságkeresési módszerei, vallási beszélgetései,
evangéliumi hivatkozásai. Új társadalmi rendet hirdetett, világi hatalom alá
vonta az egyházat. A wittenbergi közösség új modell volt, a protestánsok között
krisztusi béke uralkodott, mindenki alávetette magát egy vezető, egy egyház
irányításának. Luthernek egyedülálló kapcsolata volt a tanítványaival:
csapatmunkát végeztek, jó pszichológiával dolgoztak. A szerző Luther korlátaira
is kitér: főként csak németül gondolkodott. Nem volt mindig diplomatikus.
Elnyomta az ellenvéleményeket, melyek azután a halála után törtek felszínre.
Azt hitte, közel van a világ vége, ezért nem tervezett hosszú távra.
A Lutherről szóló 64 oldal terjedelmű rész után a
szerző egy hosszabb fejezetben V. Károlyról, az ő uralkodási elveiről,
kudarcairól ír. Minden idők legnagyobb uralkodójának tartja őt, aki
Franciaországot is magában foglaló monarchia universalist akart létrehozni
Európában. Mély és őszinte katolikus hitén kívül az is szembeállította a
reformációval, hogy féltette a nyugati keresztény világot a megosztottságtól és
az Oszmán Birodalom terjeszkedésétől.
A reformációs mozgalmak alakulására jelentős
hatással volt a korszak nagy gondolkodója, Erasmus. Az ő számára nem volt
jelentőségük a jócselekedeteknek, a penitenciának, a misének, de nem vonta
kétségbe a pápa legitimitását. Hitte, Isten uralkodik minden időben minden
esemény fölött. Nem hitt azonban a közeli világvégében, és szarkazmussal írt a
műveletlen, kapzsi papokról, s a búcsúcédulákról. Ő maga független tudós
értelmiségi akart lenni, és az is volt. Szerteágazó levelezésével átalakította
a tanult emberek kapcsolatrendszerét. Egyetlen témában, a szabad akarat
kérdésében bocsátkozott vitába Lutherrel; szerinte az ember maga választ jó és
rossz között. Erasmus látta Baselben a levert lázadó parasztokat, s fájdalommal
töltötte el, hogy nem ért semmit a figyelmeztetése.
A 6000 lakosú Zürichben Ulrich Zwingli
lépett fel hitújító gondolatokkal. Azt hirdette, egyedül a Biblia a hit igazi
forrása. Isten Krisztus érdeméért elfogadja a bűnös embert. Zwingli fellépett a
városok között folyó megvesztegetések és a svájci zsoldos katonák idegen országoknak
való eladása ellen. Patrióta volt, erkölcsi tisztulást akart. A zürichi városi
tanács ezért támogatta Zwinglit, és 1523-ban elrendelte, hogy egyedül Zwingli
tanait szabad hirdetni. Eszerint nincs purgatórium, a papoknak szabad
házasodniuk. A dézsmát ezentúl az iskoláknak és a szegényeknek adták. Zwingli,
Luthertől eltérően, helyeselte a nem protestáns uralkodók elleni lázadást, és
azt tartotta, a kenyérben és borban nincs jelen Krisztus, az áldozás csupán
megemlékezés. A történelemből ismert, hogy a katolikus és protestáns kantonok
között két szakaszban háború tört ki, és Zwingli 1531-ben meghalt a harcokban.
Svájc vegyes vallású terület lett.
Franciaországban
vajon miért nem fogadták be a reformációt, ellentétben Angliával? Angliának
sziget mivolta miatt kevésbé kellett félnie Habsburg- vagy pápai támadástól. 1.
Ferencnek a lutheránizmust elutasító parlamenttel és egyetemmel is szembe
kellett néznie. Egyébként sem akart megosztott országot maga körül, ő
„abszolút” uralkodó kívánt lenni. A lutheráni hitnek mégis akadtak követői még
a közvetlen környezetében is: a saját nővére, Navarrai Margit, továbbá
Briconnet meaux-i püspök, Lefévre és mások. Ők nem hittek a purgatórium
létezésében, sem a jócselekedetek üdvözítő hatásában, azt vallották, az üdvösséget
Krisztus halála révén nyerhetjük el. Margit soha nem vált a mozgalom nyílt,
radikális harcosává, és nem bukkant fel más valódi vezető sem. ,,Alaktalan
évek” ezek Franciaországban, egészen az 1530-as évek közepéig.
A reformáció vezetői ekkor Strasburgban
találhatók: itt tevékenykedett a német reformer, Martin Bucer, és ide menekült
Kálvin János is. Münsterben közben, 1535-ben elsöpörték Jan van Leiden
anabaptista mozgalmát. Bucer 12 000 km-et utazott, járta Európát, s mindenütt
hirdette az új hitet. Angliában VI. Edward idején közreműködött az anglikán
imakönyv, a Book of Common Prayer átdolgozásában, és Cambridge-ben teológiát
tanított. Szeretett volna angol-német szövetséget létrehozni a pápa ellen.
Jellemző az angliai állapotokra, hogy halála után a buzgó katolikus Mária
királynő kiásatta Bucer holttestét és elégettette az írásaival együtt, majd
négy év múlva Erzsébet királynő rehabilitálta a német reformert.
A reformációt
különböző módon és mértékben fogadták be az európai országok. Erről U. Rublack
alapos áttekintést nyújt (lásd a 93–103. oldalakat!), kivéve az angol
reformációt, amelyről alig ír valamit. Ebből a részből csak a magyar
viszonyokkal foglalkozó megállapításait emeljük ki (98–99. old.).
Kelet-közép-Európában a földesúri elit és az etnikai határok jelentősen
befolyásolták a reformáció terjedését. Mohács után a három részre szakadt
ország nyugati felén és Erdélyben fogadták be az új vallást. Százak tanulnak
Wittenbergben, közülük Dévai Mátyást (1500–45) említi, és vándor prédikátorok
járták a vidéket. A nemes urak szerepe döntő volt, ők nevezték ki a lutheránus
prédikátorokat, tanítókat, s így az új tanok elérték a népet is. A nemesek
hívták össze a zsinatot, ösztöndíjakat alapítottak a külföldi tanuláshoz. Az új
vallással a Habsburgoktól való elkülönülést is kifejezték.1550-től az erdélyi
szászok többnyire a német lutheranizmus, a magyarok pedig Kálvin követői
lettek. Ez az etnikai határvonal jól kivehető, de átléphető is volt. (A magyar
reformáció témájánál a szerző főként Graeme Murdoch angol történész
kitűnő könyvét és cikkeit használta fel.)*
Már a korszakban is felmerült a hitbeli
megosztottság valamiféle feloldásának igénye. Vallási türelmet még csak-csak
gyakoroltak egymás között a különböző keresztény csoportok, de ezt szinte soha
nem terjesztették ki a „szektákra”, a muszlimokra és a zsidókra. A
lutheránizmus-kálvinizmus összebékítésével többen kísérleteztek, pl. Bucer,
majd II. Miksa udvarában Johannes Crato. Miksa maga az erasmusi diplomácia,
azaz a műveltek eszmecseréje módszerét látta volna eredményesnek, mint ahogy a
holland Justus Lipsius vagy a magyar Rimay János is. Valódi eredmény nem volt,
a vallási ellentétek sokfelé még mélyültek is a tridenti zsinat után.
A másik nagy hitújító Kálvin János volt. A
liturgiai elemek tekintetében Kálvin sokkal élesebben szakított a
katolicizmussal, mint Luther. Kálvint a kortársai többen unalmas embemek
tartották, nem volt benne melegség, humor. Azt is mondták róla, eszméit
rendszerbe rendezve adta elő, félelmetes memóriája volt. Prófétának hitte
magát, aki isteni küldetést teljesít. Tragikus személy volt, megszenvedte a
küldetését. Maga írta, hogy úgy érzi, egy labirintusban kell kiutat találnia.
Ellentmondásos, mert bár szeretetet hirdetett, a bűnösöket szigorúan, akár
halállal is büntette.
Kálvin jómódú családból származott, a humanizmus,
Erasmus, Lefévre, Luther hatottak rá. Jogot és teológiát tanult. Megkísérelte
egybegyúrni a keresztyén eszméket a reneszánsz ideállal: erényesség, békés,
udvarias viselkedés a hétköznapi életben, a közerkölcs tisztaságának
szolgálata. Ehhez Kálvin maga is példát nyújtott, ez tette karizmatikussá.
Erasmus 1530-ban a fiúk jó modoráról írt. Egyesek szerint ezzel kezdődött el a
nyugati emberek körében a mai napig ható civilizálódás. Kálvin hasonlót
hirdetett: fontos az udvariasság, a szerénység, a háttérbe vonulás képessége. A
test, a szenvedélyek, az érzelmek és a hiúság fölött uralkodni kell. A
kálvinizmust „az udvariasság vallásának” is nevezték. Kálvin 1534-ben elhagyta
Franciaországot, útja Strasburgba, majd Baselbe vezetett, itt írta meg az
Institutio első változatát. 1536-ban Genfbe költözött, ahol
Biblia-magyarázóként dolgozott, prédikált és papokat tanított. Stílusából
száműzte a türelmetlenséget, a szenvedélyt, az illetlen szavakat. Prédikációi
próféciáknak bizonyultak.
Ahogy Luther mögött ott volt Wittenberg, Kálvin
mögé felsorakozott Genf. A város magisztrátusa reformokat akart, szabadulni
kívánt a püspöktől, az egyház kiváltságaitól, és Bern egyáltalán nem önzetlenül
felajánlott védelmétől. Kálvin azt sugallta, hogy a protestantizmus képes
megoldani e problémákat, miközben maga igyekezett a helyi intézmények
legitimáló erejét és forrásait a maga eszméinek megvalósítására fordítani. Genf
1537-ben tízezer lakosú város volt, nem volt egyeteme. Kálvin véglegesen
1541-ben telepedett le a városban. Új, nagy létszámú klérust szervezett, a
Compagnie des Pasteurs testületet, ahol a lelkipásztorok rendszeresen
találkoztak, egymást bírálták, és egyházi ügyekben döntöttek. Kálvin remek
vitatkozó, képzett teológus volt, mintegy 4000 prédikációt tartott. Ez
tekintélyt adott neki, s a genfi kereskedő elit akkor is mellé áll, amikor
szakított a „szektariánus” Hieronymous Bolsec-kel és Michael Servetus-szal
(akit végül máglyahalálra ítéltek). Kálvin 1549-ben a zwingliánus reformerekkel
is konszenzusra jutott. A Compagnie mellett a másik támogatója a 12 tagú
konzisztórium volt. Ez lelkipásztorokból és tekintélyes világi öregekből állt,
ők figyelték, ki folytat bűnös életmódot a városban (veszekedések, szexuális
eltévelyedések, szerencsejáték, tánc), és a bíróság közreműködésével büntettek
vagy megbocsátottak. Például 1553-ban 6 személyt közösítettek ki, 1560-ban
pedig kb. százat. l555-re a református egyház intézményi szervezete
megszilárdult.
Genf az egyetlen református város ekkor, a
francia hugenották tömegével menekültek ide, és fordított irányban, Genfből
kiindulva lelkipásztorok özönlöttek szét Európában, még Brazíliába is küldtek
misszionáriusokat. 1559-ben megalakult a Genfi Akadémia, az első kálvinista
felsőoktatási intézmény. Kálvin halála után (Theodore Beza vezetésével)
fennmaradt az egyház, még a Savoyai-ház támadásának is ellenállt.
Franciaországban a század közepétől
erőteljesebben terjedtek a reformáció hitelvei annak ellenére, hogy 1523–60 között
kb. 500 protestánst égettek meg. l570-ben már
1240 hugenotta közösség működött. Rouenban a lakosság egyharmada, La Rochelles,
Nimes esetében több mint a fele protestáns volt. Az új vallást főleg a
városiak, földrajzilag mozgékony iparosok, szakképzett polgárok és a nemesek
fogadták be és terjesztették. Meglepő, hogy a kálvinizmus Genfből kiindulva
dél-keleti irányban sarló alakban terjedt Poitou-ig, az
Atlanti-partokig. Csupán Közép-Franciaország marad katolikus,
A hugenották elleni vallásháború és a vérengzések
mögött tulajdonképpen az eucharisztia-vita állt – véli a szerző. Kálvin
kijelentette, semmiben, amit ember készített, tehát az ostyában és a borban
sincs bizonyíthatóanjelen Isten. Ez a katolikusok szemében felforgató
kijelentés volt, mert a francia uralkodót a Szentlélek által az égből hozott
szent olajjal kenték fel, ez legitimálta a hatalmát. Aki ezt kétségbe vonta, az
az egész francia politikai berendezkedést támadta. Ezt nem engedhették meg, s
az ország, véres küzdelmek, viták árán visszatért a katolikus egyházhoz.
Ulinka Rublack ezután azt írja le, merre, hogyan
terjedt a kálvini reformáció. Részletesen foglalkozik Németalfölddel, ahol az
1590-es évekre az északi tartományok kálvinisták lettek, a déliek megmaradtak
katolikusnak. Fontos református központ volt egy időben Emden, majd a szerepét
Heidelberg és Leiden vették át a maguk kálvinista egyetemeivel. A szerző két
oldalt szentel a magyarországi és erdélyi reformáció kérdésének, ismét Graeme
Murdock 2000-ben, Oxfordban megjelent könyve alapján. Megállapítja, hogy a
holland toleranciának egyedül Erdélyben volt párja: a rendi gyűlés 1564-ben a
katolikus és a lutheránus mellett hivatalosan elismerte harmadiknak a
református vallást. A nemesség legtöbbje református lett. Négy évvel később elismerték
az antitrinitárius egyházat is. A városokban a többség kívánsága szerint
kellett a papoknak prédikálniuk, de helyet kellett biztosítani a vallási
kisebbségek szertartásainak is. A sokféle vallás együttéléséhez részben az
etnikai sokféleség tapasztalata, részben a részekre hullástól való félelem
adott ösztönzést. A királyi Magyarországon is uralkodott a protestantizmus.
Érdekesnek véli a szerző, hogy a magyar
református közösségek sem a királyi Magyarországon, sem Erdélyben nem akarták
átvenni a megreformált intézményi modellt. Alig voltak konzisztóriumok, a
fegyelmet a helyi bíró és földesúr felügyelte továbbra is. Debrecenben 1567-ben
határozta el a szinódus, hogy a szuperintendensek és a főesperesek rendszeres
vizitációkon ellenőrizzék a tagok viselkedését, a katekizmus megtartását, és
büntessék a lakomákat, az istenkáromlást, a táncot. Mivel azonban az egyházhoz
tartozás nem volt pontosan az eucharisztiához kötve, ezért nem lehetett
kiközösítéssel büntetni. A fejezet végén a szerző számos kérdést vet fel,
melyekre nem talál választ: Milyen normák alapján vetették el a magyarok a
lutheranizmust? Hogyan fogadták el a parasztok a fehérre meszelt
templomfalakat? Mit változtatott a reformáció itt az életmódon, a mentalitáson?
Rublack arra a megállapításra jut, hogy a
kálvinizmus ott tudott megmaradni, ahol polgári erkölcsi rendszere az illető
állam vagy nemesség céljait szolgálta, pl. a genfi köztársaságban, vagy egyes
nemesek környezetében, pl. Erdélyben. Ezt a polgári vallást különböző
megújított miliőkben különbözőképpen alkalmazták. A módot befolyásolták a
nemek, a társadalmi és kulturális tényezők. Ezért nem vezettek a kálvinista
normák uniformizált, racionális viselkedésre. Pl. Kelet-Közép-Európában nem az
államon, hanem a nemességen múlott a református hit terjesztése. És amikor az
uralkodó államvallássá tette, még ez sem változtatta meg a lakosság
magatartását. Vagyis a „hitvalló Európa” koncepciójának, melyet az állam és az
egyház együtt teremt meg egy alávetett népességgel, vajmi kevés esélye volt.
A kötet utolsó fejezetében A hétköznapi élet
valósága címmel a szerző arról ír, hogyan fogadták a népek a megújított
vallásokat, és népszerűek lettek-e azok valóban. A protestáns identitást a
népnek a lelkiek iránti szükséglete formálta: imákkal, énekekkel próbálták
elnyerni a gondviseléstől a menekülést, a támogatást. Így olykor „csodák”
történtek, s az emberek hittek bennük, mert a protestáns vallás sem volt
racionális vallás, inkább érzelmek jellemezték. A történelmi változások inkább
lassú módosítás révén mennek végbe, ez történt Angliában. Itt hosszú, lassú
folyamat volt a reformáció. 1570 körül lehetett azt mondani, már mélyen
gyökerezik a népben. Hazafias érzések és spanyolellenesség szőtték át.
A szerző szerint a protestánsok általános
jellemzői: továbbra is hittek az Isten küldte jelekben. Fontos volt számukra az
Ige, úgy gondolták, már maga a meghallgatása megmenti az embert a kárhozattól.
A Biblia különös tisztelet tárgya volt, sok szakaszt megtanultak belőle, s az
idézeteket felfestették a falakra, a használati tárgyakra. A protestáns
prédikáció inkább ékesszóló volt, nem szórakoztatott, hiányzott belőle a humor.
Mind a lutheránus, mind a kálvinista templomokban fontos szerepet
tulajdonítottak a zsoltároknak, azt gondolták, az éneklés közvetlen beszélgetés
az Istennel. A fehér belsejű templomok a tisztaságot szimbolizálták. A magyar
református templomok külső dekorációjához hozzátartozott a kakas (katolikus
ellenes célzás Szent Péterre), Németalföldön,
Észak-Németországban pedig a hattyú (Luther jelképe). A templomnak volt
valami profán társadalmi funkciója is: itt mindenki találkozhatott mindenkivel.
Bár bent a padokban szigorúan elkülönítve foglaltak helyet a férfiak és a nők,
és az előkelőségeknek a szószék közelében volt az ülőhelyük. A puritán
protestáns gazdagok azért az otthonaikban nem mondtak le a drága könyvekről,
trópusi fából készült bútorokról, török szőnyegekről, ezüst- és porcelán
neműekről, de a képek a falakon bibliai jeleneteket ábrázoltak.
A protestáns papoknál eltörölték a cölibátust.
Tanult embereknek kellett lenniük, legalábbis a külsőségekkel ezt kellett
mutatniuk: volt könyvtáruk, idegen betűs könyvük. A valóságban pl. a vidéki
német lelkipásztorok nem voltak műveltek. A nők soha nem prédikálhattak. A
férfiak is csak érett korban, 30 évesen léphettek szószékre. A papnak nem
illett kövérnek lennie, mert ezzel az elhízott katolikus szerzetesekre
emlékeztetett volna, és alakját hosszú fekete köntössel, palásttal kellett
eltakarnia. A protestáns lelkipásztoroknak családjuk volt, ezt el kellett
tartani, ezért meg kellett egyezniük a falusiakkal a járandóságról. A válás
megengedett, de kerülendő volt.
Ulinka Rublack arra mutat rá, hogy ellentétben a
korábbi véleményekkel, a protestantizmus nem zárta ki az érzékeket, az
érzelmeket az emberek életéből, nem volt teljességgel racionális. Úgy vélték
azonban, a szenvedélyek fölött uralkodni kell. Puritanizmusuk ellenére nem
fordultak el a kultúrától, nem szenvedtek „vizuális anorexiában”, ellenkezőleg,
gazdag anyagi kultúrát fejlesztettek ki, amely kiterjedt a templomokra,
középületekre, az otthonok dekorációjára, a kerámiára, üvegtárgyakra,
medállokra, könyvkötésre, a reformátorok kézírásának gyűjtésére. Sajátos
kulturális nyelvezetükben a könyveknek, a kéziratoknak világot megváltoztató
szerepük van, egyenesen azt gondolták, Isten az ő kedvükért találta fel a
nyomtatást.
A másik kérdés, amiben U. Rublack eltér az eddigi
felfogástól, a reformáció eszméinek keletkezésére, terjedésére vonatkozik.
Eddig úgy gondolták, a teológiai eszmék univerzálisak, az életből vonja le,
fedezi fel őket egy egyedülálló tehetség, hogy mikor és hol, az nem
befolyásolja a tartalmukat, és az eszme önmaga erejétől terjed, győz meg
másokat. Ma más a véleményük a tudománytörténészeknek: bármit is tekintenek egy
kultúrában ténynek, „igazságnak”, az időhöz és térhez kötődik. Eszerint a
teológiai ismeretek nem változatlanok, időtlenek és univerzálisak,
ellenkezőleg. Függenek a történelmi és helyi körülményektől, amikor s ahol a
közösség igazságnak ismeri el őket. A protestáns eszméket egy sor kulturális
technikával tették hitelessé: konszenzus a hívek között; a leendő prédikátorok
nevelése; nyomda működtetése, stb. A reformáció társadalmi, politikai vívmány
volt, ezért nevezik a német hitújítást ,,hercegi” reformációnak, más
országokban pedig más előnyöket láttak benne. Luther és Kálvin más-más
környezetben tevékenykedett, más-más módszert alkalmazott, tehát mindkettőjük
esetében jelentős szerepe volt a helyi adottságoknak abban, hogy mit
tekintettek igaznak, és hogy milyen helyi forrásokat használtak fel eszméik
igazolására.
A jövendő reformáció-kutatóknak el kell
szakadniuk az egyes nemzeti történelmektől, mert az európai reformációt
interkulturális és kulturális kapcsolatok formálták, és mert nagy számú migráns
mozgott ide-oda az országok között – javasolja U. Rublack. Emellett érdemes
lesz e hitvalló korszak mikrotörténelmét kutatni, megvizsgálni, vajon miért
fordult elő például, hogy egy ember huszonegyszer váltott vallást, vagy
megnézni, mi minden történt (pl. a Gergely-naptár elfogadása, az észak-ír
konfliktusok, stb.), míg végül az élet szekularizálódott.
Ulinka Rublack könyve sok tekintetben nagyon
alapos, igen sok ismeretet nyújtó munka. Sokat megtud belőle az olvasó a
reformátorok személyiségéről, módszereiről, arról, hogyan szereztek érvényt a
tanításaiknak, hogyan oldották meg a terjesztést, s milyen eredményeket értek
el. Érdekes és részletes a wittenbergi és genfi háttér leírása, amely nélkül
nem lenne érthető, hogyan alakulhatott egész Európára kiterjedő vallási
mozgalommá a reformáció. Szinte semmit nem foglalkozik azonban a szerző a
reformáció előzményeivel, kibontakozásának társadalmi, eszmei hátterével,
okaival.** Keveset olvashatunk a protestánsok életmódjáról,*** és hasonlóan
keveset a hitújítók vallási nézeteiről (pl. semmit Luthernek az ördöggel vívott
harcáról, a látomásáról, az asztali beszélgetéseiről, alig foglalkozik pár
sorban Kálvin predesztináció tanával a szerző, stb.), és az angol egyetemen
dolgozó szerző alig ír valamit az angliai reformációról, pedig a kialakulásának
körülményei és szertartásai jellegzetes színfoltot jelentenek az európai
reformációk között.
Ulinka Rublack: Reformation Europe (A reformáció Európában)
New Approaches to European History sorozat, szerk.: William Beik, T.C.W.
Blanning. Cambridge University Press, 2005. 211. old.
Fodor Mihályné
* Graeme Murdoch: Calvinism on the Frontier 1600–1660.
International Calvinism and the Reformed Church in Hungary and Transylvania
(Oxford, 2000)
** Lásd pl. Szántó Konrád: A katolikus egyház története,
II. 19. és következő oldalak, Ecclesia, Bp. 1988. 2. kiadás.
*** A protestáns életmódhoz fontos lenne Németh Balázs könyve.
"Gott schlaft nicht, er blinzelt zu uns ... " Frankfurt a. M. 2003.