Klió 2008/4.
17. évfolyam
XIX. SZÁZAD
A munkanélküli segély története Nagy-Britanniában
A tanulmány a
munkanélküli segély történetét vizsgálja Nagy-Britanniában az 1834–1911 közötti
időszakban. A szerző, George R. Boyer célja ezzel a tanulmánnyal a hiány
pótlása, mivel szerinte keveset foglalkoztak ezzel a témával az 1834-es
szegényügyi törvény alkotmánymódosítása (Poor Law Amendment Act) és az 1911-es
kötelező munkanélküli segély bevezetése közötti időszakban. A szerző vizsgálja
a segély, egyéni adományok, szakszervezetek, állami foglalkoztatottság változó
szerepét és hatását a városi munkanélküliekre az 1834–1911 között 5–8 évente
visszatérő hanyatló periódusok időszakában. Amellett érvel, hogy a világ első
kötelező munkanélküli segélyének elfogadásához nem vezetett egyenes út, és
elemzi a főbb állomások jellemzőit.
A XIX. század folyamán az angol munkások számára
nagy bizonytalanságot jelentett a munkanélküliség. Az 1834–1911 közötti
időszakban 5–8 évente ismétlődtek a hanyatló periódusok, melyeket a magas
munkanélküliségi arány jellemzett. A munkanélküliség sok idénymunkás számára
azokban az években is problémát jelentett, amikor a gazdaság virágzott. Mivel
egy átlagos munkás keresetéből nem sokat tudott félretenni, a pár hétnél
hosszabb munkanélküliség komoly anyagi nehézségekbe sodorta őt és arra
kényszerítette, hogy más bevételi forrásokhoz forduljon, gyakran a helyi
kormányzat vagy alapítványok segítségét kérve. A munkanélküliek számára
nyújtott segély nagyobb mértékű volt az 1834 és 1870 közötti időszakban, mint
1870 és 1911 között. Az 1870-es évektől ugyanis a kormány csökkentette a
munkaképes férfiak juttatásait. A helyi hatóságok és alapítványok ezért ad hoc
módszereket alkalmaztak a munkanélküliek megsegítésére, melynek problémái az
1885-ös hanyatló periódustól fogva nyilvánvalóvá váltak. A kormány arra
ösztönözte a helyhatóságokat, hogy biztosítsanak munkalehetőségeket a
rászorulóknak, de az 1890-es évektől megmutatkozott, hogy ezek a programok is
alkalmatlanok a helyzet megoldására. A munkanélküli segély kérdésében tehát
egyre nagyobb nyomás nehezedett a parlamentre.
A vizsgálatot két nagy részre osztva, a szerző a
munkanélküli segély történetét először 1834 és 1870 között tekinti át. Ebben az
időszakban a szegényügyi törvény értelmében nyújtott segély fontos bevételi
forrás volt az időszakosan munkanélküliek számára. Az otthon élő, munkaképes
rászorulók segélyezését a Szegényügyi Bizottság (Poor Law Commission) ugyan
több ízben is próbálta korlátozni 1842, 1844 és 1852-ben, a gyakorlatban nem
volt lehetséges ennek kivitelezése, mivel a munkáltatók is elismerték a
munkások jogát a segélyre. 1865 előtt minden egyházközség maga volt felelős a
körzetébe tartozó szegényekről való gondoskodásért. A segélyt az egyházközségen
belüli földekre, házakra, egyéb épületekre kivetett vagyoni adókból
finanszírozták. Három csoportot különíthetünk el aszerint, hogy kiknek a
hozzájárulásaiból fizették a munkanélküli segélyt: a gyártulajdonosok és egyéb
munkaadók, a munkások, és végül az egyéb munkavállalók, mint például a
tengerészek, kereskedők, bolttulajdonosok. Ennek az adózási rendszernek az is
következménye volt, hogy az adó nagy részét a házak bérlői fizették és nem a
tulajdonosok, illetve főleg a középosztálybeli adófizetők aránya volt nagy.
Ennek az időszaknak az elején a szegényügyi
törvény még képes volt az egyre növekvő számú munkanélküliről gondoskodni, de
az 1841/42-es válság és az 1865-ös gyapotéhség idején már megmutatkoztak
fogyatékosságai. Ahhoz, hogy minden rászoruló részesülhessen a segélyből, az
egyházközségnek vagy az adók mértékét kellett növelni vagy a segély összegét
csökkenteni. Emellett a városok széleskörű jótékonysági akciókat szerveztek a
szegények megsegítésére, például Manchesterben 1841-ben leveskonyhákat
létesítettek és szállást, ruhát, szenet biztosítottak a rászorulóknak. A
bizottságok többször a nyilvánossághoz fordultak, hogy ily módon gyűjtsenek
adományokat. Ilyen alkalmakkor a legnagyobb hozzájárulásokat valószínűleg a
malomtulajdonosok és a kereskedők fizették, akiknek kevesebbet kellett adózniuk
a vagyonuk után. Nemcsak helyi szinten voltak kísérletek adományok gyűjtésére,
hanem 1842-től a belügyminiszter által létrehozott London Manufacturers’ Relief
Committe fogta össze országos szinten az adományok gyűjtését és szervezte meg
szétosztásukat.
Az 1847/48-as és az 1858-as válságidőszak nem
volt olyan súlyos, mint az 1841/42-es, de néhány városban a munkanélküliség
elég komoly gondot okozott. Manchesterben például a textilipari munkások 18
százalékának nem volt állása. Lancashire-ben pedig az 1862-es gyapotéhség
teremtett válsághelyzetet. Az amerikai polgárháború idején ugyanis csökkent a
gyapot behozatala, amely több lancashire-i gyapotfeldolgozó üzem bezárásához
vezetett. A válság csúcspontján az 1,8 millió lakosból 260 ezer részesült
segélyben, további 200–230 ezer pedig adományokat kapott. 1862 tavaszán
Lancashire országos segítséget kért, melynek hatására több pénzalapot is létrehoztak
az érintett körzetek megsegítésére. 1862 nyarán pedig két új törvény
elfogadásával a Parlament is beavatkozott. A Union Relief Act (1862) kimondta,
hogy ha egy egyházközségben a kiutalandó segély mértéke egy bizonyos szintet
meghalad, a többi egyházközség köteles segíteni neki. Az 1863-as Public Works
Bill pedig lehetővé tette, hogy a községek 30 éves lejáratú kölcsönt vegyenek
fel a kormánytól, melyet a munkanélküliek számára létesítendő közmunkák
megszervezésére kellett költeni. 1863 és 1865 között 90 helyhatóság vette
igénybe a kölcsönt, de a munkahelyek létrehozását nem minden esetben sikerült
megvalósítani.
Összegzésképpen elmondható tehát, hogy az
1834–1870 közötti periódusban a munkanélküli segély mértéke elég magas volt
ahhoz, hogy a munkanélküliek és családjuk fenntartsák a megfelelő egészségügyi
körülményeiket, de kellően alacsony ahhoz, hogy a munkakeresés iránti ösztönzés
megmaradjon. A munkanélküli segély mértékét a családtagok száma és a jövedelem
nagysága határozta meg. A legújabb kutatások célja, hogy feltárják a jövedelem
nagysága és a segély összege közötti összefüggéseket. Manchesterben például a
gyapotéhség idején is próbálták fenntartani az 1/3-os arányt, ami azt
jelentette, hogy a segély a korábbi jövedelem 1/3-át tette ki. Mivel azonban a
segély mértéke inkább a család méretétől függött, mint a jövedelem nagyságától,
ez az arány változott.
Az 1870-es évek eleje vízválasztó az angol
munkanélküli segély történetében. Ennek oka, hogy a szegényügyi törvény válsága
az 1860-as években radikális változtatásokat tett szükségessé. Nem a
lancashirei gyapotéhség volt ugyanis az egyetlen komoly válság a szegényekről
való gondoskodás területén. 1860 telén Londonban a Temze befagyása miatt hosszú
hetekig szünetelt a munka a kikötőkben. 1866 és 1869 között pedig még egy ennél
is nagyobb csapás következett, melyhez hozzájárult a hajóipar hanyatlása és egy
különösen kemény tél. A változtatások lényege, hogy nagymértékben csökkentették
a munkaképes férfiaknak kiutalt segély összegét. Ennek az eljárásnak adták a Crusade
Against Outrelief nevet, melyet úgy lehetne lefordítani, hogy küzdelem a
közsegély ellen. Ez tükrözte a középosztály megváltozott hozzáállását a
szegények irányában, és új módszerek alkalmazását jelentette a szegényügyi
törvény finanszírozásában. Ennek ideológiai hátterében az állt, hogy a
viktoriánus Angliában megjelent az önmagáról gondoskodni képes férfi ideálja,
aki független és takarékos életvitelt folytat. Egy középosztálybeli reformer,
Smiles szerint a bölcs embernek kötelessége félretenni keresetéből, felkészülve
arra az időre, amikor esetleg nem lesz munkája vagy beteg lesz. Ezzel egyezik
Beatrice Webb véleménye is, aki szerint mivel a munkanélküli segély könnyen
elérhető a munkások számára, meg sem próbálnak félretenni. A Crusade Against
Outrelief programnak egyik célja volt, hogy elvegye a munkások kedvét
attól, hogy segélyért folyamodjanak. Ebben a tekintetben sikeresnek tekinthető,
hiszen azok a munkások, akik egykor joguknak tekintették a segély
igénybevételét, most megbélyegzésnek érezték a szegényházba való belépést. 1870
és 1913 között folyamatosan csökkent a segélyt igénybe vevők száma. Ebben az
időszakban a munkanélküli segély vizsgálata kapcsán már különbséget kell tenni
a szakképzett és szakképzetlen munkások között. A szakképzett munkások ugyanis
elfogadták az önmegsegítés viktoriánus értékét és saját védelmük érdekében
csatlakoztak szakszervezetekhez és védegyletekhez. A szakképzetlen munkások
azonban továbbra is adományokra támaszkodtak.
Azok a munkások, akik a munkanélküliség ellen
akarták biztosítani magukat, ezt csak a szakszervezeteken keresztül tehették
meg. A különböző védegyletek vagy segélyegyletek biztosítottak betegségi-,
öregségi- és temetési segélyt, de munkanélküli járadékot nem. 1908-ban a
szakszervezeti tagok 66 százaléka volt jogosult munkanélküli segélyre, 1911-re
pedig a fémfeldolgozás, hajóipar és nyomdaipari szakszervezeti tagok mindegyike
igénybe vehette a munkanélküli segélyt. Ez az arány az építőiparban 67 százalék
volt, a textiliparban 59 százalék, a bányászatban pedig 38 százalék. A
munkanélküli segélyt a szakszervezetek a tagok heti befizetéseiből
finanszírozták, ezért ennek összege és a segély időtartama szakszervezetenként
változott. A fémipari munkások 18 százaléka 52 hétig kaphatta a segélyt, de az
építőipari munkások és a bányászok 41 százaléka már csak 19–25 hétig, a
textilipari munkások pedig 13 hétig. Beveridge szerint a hetenként kapott
munkanélküli segély nem volt elég a család eltartásához, szükség volt a feleség
és a gyerekek keresetére is.
A Crusade Against Outrelief program ugyan
sikeresen csökkentette a segély szerepét, de az 1884-es és 1886-os hanyatló
periódusok megmutatták, hogy az időszakos munkanélküliséggel nem tud mit
kezdeni. Ez a kormányt is meggyőzte arról, hogy be kell avatkoznia, ezért
Joseph Chamberlain, a LGB (Local Government Board – Törvényhatósági Bizottság)
elnöke felkérte a törvényhatóságokat, hogy dolgozzanak ki egy olyan programot,
mely nem vonja maga után a megbélyegzést. 1893-ban 96 helyhatóság létesített közmunkákat
a rászorulóknak. Ezek között szerepelt útjavítás, utcaseprés, csatornázási
munkálatok, kőtörés, hólapátolás és fák ültetése. Ritkán alkalmaztak valakit
teljes munkaidőben, inkább szétosztották a munkát minden jelentkező között, ami
heti 2-3 nap foglalkoztatottságot jelentett.
Az 1880-as évek végén a munkanélküliség
problémája elkezdte komolyabban foglalkoztatni a közvéleményt. Írások jelentek
meg a szegénységről, szocialista csoportok pedig tiltakozó meneteket
szerveztek. Ezek a megmozdulások növelték a parlamentre nehezedő nyomást, mely
1905-ben elfogadta az Unemployed Workmen Act-et. A törvény értelmében
bizottságokat hoztak létre szerte az országban. A bizottságok feladata volt
átmeneti munkákat biztosítani azoknak, akik megfelelnek a feltételeknek,
amelyek között szerepelt a korábbi állandó munkahely, állandó lakhely legalább
12 hónapja, takarékos életmód és család megléte. Néhány történész az 1905-ös
törvényt fontos fordulópontnak tartja, mivel a munkanélküliség kérdésében a
nemzeti felelősség és az állami beavatkozás elvét vallotta. A kortársak azonban
egynek látták a sikertelen törvényhatósági kísérletek sorában, melyek a
munkanélküliséget próbálták enyhíteni.
Az 1905 után tartott közvélemény-kutatások
eredményei azt mutatják, hogy az emberek elítélték a közmunkák létesítését mint
a segítség egy eszközét és a Joseph Chamberlain által 1885-ben indítványozott,
20 évig érvényben lévő helyhatósági kezdeményezéseket is sikertelennek
értékelték. A szakszervezetek által nyújtott munkanélküli biztosítás viszont
pozitív benyomást tett az emberekre. Hatásos módszernek tartották az időszakos
munkanélküliek megsegítésére és indítványozták minél több munkásra való
kiterjesztését. Ennek módjában azonban eltérő állásponton volt Sidney Webb és
Lord Beveridge. Sidney Webb az önkéntes szakszervezeti munkanélküli segély
kiterjesztését javasolta, bár részben parlamenti finanszírozással, és nem
értett egyet a kormány által előirányzott kötelező munkanélküli biztosítással.
Végül, 1911-ben az 1909-es rendkívül magas munkanélküli arány hatására, a
parlament elfogadta a nemzeti biztosítási törvényt (National Insurance Act),
mely állami, kötelező jellegű volt és a munkáltatók és munkások adóiból
fedezték. Ez volt a világ első kötelező munkanélküli segélye, mely már elegendőnek
bizonyult a munkanélküliekről való gondoskodáshoz.
George R. Boyer: The Evolution of Unemployment Relief in
Great-Britain (A munkanélküli segély története Nagy-Britanniában). Journal
of Interdisciplinary History, XXXIV:3 (Winter 2004), 393-433.
Kovács Melinda