Klió 2008/4.
17. évfolyam
XX. SZÁZAD
A bevándorlás és a kultúra szerepe a gyermekmunka
alakulásában az Egyesült Államokban 1880 és 1920 között
A tanulmány a
gyermekmunka jelenlétét és természetét vizsgálja az Egyesült Államokban 1880 és
1920 között. A szerzők, Brian Gratton és Jon Moen abból indulnak
ki, hogy a gyermekmunka alkalmazása megszokott volt a rurális társadalmakban,
majd az iparosodás korszakában újra megjelent, hogy aztán gyors hanyatlásnak
induljon. A szerzők először a gyermekmunka történetét tekintik át olyan
kérdések keretében mint: „Miért jelent meg a gyermekmunka, illetve miért indult
hanyatlásnak?”. Majd pedig statisztikai elemzést végeznek, hogy feltárják a
különböző bevándorolt nemzetiségek okozta hatásokat, és megválaszolják azokat a
kérdéseket, hogy az egyes etnikai csoportok jobban előnyben részesítették-e a
gyermekmunkát.
Az ipari forradalom időszakához ugyanúgy hozzá
tartozik a kizsákmányolt gyermek szimbóluma, mint a gőzgép, hiszen ekkoriban
még a munkaadók nagy arányban alkalmaztak gyerekeket. A tudósok szerint megkérdőjelezhető
annak a gazdaságnak a természete, amely a gyerekeket arra kényszeríti, hogy
gyárakban, malmokban és bányákban dolgozzanak. A gyermekmunka hátterében
egyrészt az ipari kapitalizmus állt, másrészt pedig a szülők kezdeményezték,
hogy a gyerekek pénzt keressenek. A szegény családok esetében a gyerekek
keresetére is szükség volt a család eltartásához, de az is gyakran előfordult,
hogy a szülők a saját életszínvonalukat akarták növelni gyermekeik által
keresett pénzzel. A gyermekmunka sokkal elterjedtebb volt a preindusztriális
társadalmakban, mint az ipari társadalmakban, mivel a tradicionális kultúrákban
a szülők és a gyerekek is elfogadhatónak tartották a gyermekmunkát.
Az Egyesült Államokban a XIX. században
bontakozott ki az első tiltakozó megmozdulás a gyermekmunka alkalmazása ellen.
Az ezt követő vitában a szülők egy része és a hatóságok eltérő véleményen
voltak a gyermekek feladatait és jogait illetően. Az egyik oldalon a
progresszívek álltak, akik szerint a gyermek értékes ajándék, akit óvni kell és
gondoskodni róla. Véleményük szerint, ha a gyermeket arra kötelezik, hogy
dolgozzon és pénzt keressen, az azt jelenti, hogy a szülei nem szeretik őt. A
másik oldalon álltak a szegényebb körülmények között élő déli emberek, akik
kivették gyermekeiket az iskolából és elküldték őket dolgozni. Ehhez a
csoporthoz tartozott még néhány munkáltató is, akik kihasználták a gyermekmunka
nyújtotta előnyöket.
A preindusztriális társadalomban gyermekmunkát
szinte kizárólag csak a mezőgazdaságban alkalmaztak. Az Egyesült Államokban is
még az 1910 és 1920 között dolgozó gyerekek 60 százaléka a mezőgazdaságban
vállalt munkát. Az antropológiai kutatások azt mutatják, hogy a
preindusztriális társadalomban a gyerekekre úgy tekintettek mint dolgozó
emberre. A legtöbb államban ekkoriban a gyerekek abban az életkorban kezdtek
dolgozni, amikor ma az iskolát kezdik. Mire tizenévesek lettek, már teljes
idejű foglalkoztatottnak számítottak. A gyermekmunka ekkor egyértelműen a
szülők gazdagodását szolgálta és biztosította számukra a nyugodt öregkort.
A tudósok azt állítják, hogy annak ellenére, hogy
a preindusztriális társadalomban a gyermekmunka széles körben elterjedt volt,
mégis jobb volt a gyermekek helyzete. A gyermekek a szüleik mellett dolgoztak a
farmon, és ez kevésbé volt kíméletlen, mint a gyári munka. Ez a fajta munka nem
veszélyeztette a gyermekek egészségét, ezenkívül beleillett a Thomas Jefferson
által elképzelt ideális amerikai életformába. A kereső foglalkozás ettől
minőségileg különbözött, hiszen a gyerekek sokkal sebezhetőbbek voltak, mint az
otthoni környezetben. Már a kortársak is valószínűtlennek tartották azonban,
hogy a szülők nem zsákmányolják ki gyermekeiket, és ezt a nézetet ma már
történelmi bizonyítékok támasztják alá. Gyermekek naplói és levelei arról
számolnak be, hogy a szülők nehéz feladatokkal terhelték őket, és gyakran
küldték őket veszélyes helyekre dolgozni. Az amerikai Vöröskereszt szerint a
gyermekmunka alkalmazása nemcsak az Egyesült Államokban volt kétségbeejtő,
hiszen például Dél-Olaszországban 1911-ben a 10–15 éves korú gyerekek 60
százaléka rendelkezett kereső foglalkozással. A szerző idézi Nardinelli
megállapítását, aki szerint a gyári munka úgy is felfogható, mint egy
lehetőség, hogy a szülők kevésbé tudják kizsákmányolni gyerekeiket.
A whig történetírás, vagyis egy csoport brit
történész szerint a kapitalisták a modern technológiát az olcsó gyermekmunka
kihasználására építették. Az ipari forradalom után azért is nőtt a gyermekmunka
aránya, mert bizonyos iparágaknál éppen gyerekekre volt szükség. A bányászatban
például előnyös volt a gyerekek kisebb termete. A whig történetírás arra is
rámutatott, hogy a gyárakban sokkal rosszabbak voltak a munkakörülmények, mint
a mezőgazdaságban, felgyorsult a munka tempója, mivel már a gépek szabták meg a
munka ütemét, nem az emberek. Ahogy Tuttler megfogalmazta, a szülői
törődést a legjobb esetben is a munkaadó közömbössége váltotta fel. A
gyermekmunka tehát a modern iparosítás építményének egyik alappillérévé vált,
amelyről azonban az iparosítás csodálói szeretnek elfelejtkezni.
A rendelkezésre álló elsődleges és másodlagos
történeti források és a statisztikai adatok is azt igazolják azonban, hogy a
gyermekmunka alkalmazása nem emelkedett az Egyesült Államokban az iparosítás
hatására, sőt csökkent az aránya. A szerző ezt statisztikailag igazolja, mind a
fiúk, mind a lányok esetében, 1880-ból, 1910-ből és 1920-ból gyűjtött
adatokkal. Egy másik táblázatban pedig bemutatja a 13–19 éves spanyol, ír és
amerikai fiúk foglalkozási arányát 1880-ban és 1920-ban. Ez mutatja a
csökkenést, de azt is, hogy 1920-ban még mindig 45–50 százalék körül mozgott a
gyermekmunka aránya, illetve a bevándorolt nemzetiségek munkavállalási aránya
nagyobb volt. A 13–16 éves fiúk esetében ez a szám sokkal kedvezőbb, 25
százalékuk rendelkezett kereső foglalkozással. A szerző arra is felhívja a
figyelmet, hogy nehéz statisztikailag mérni a kulturális hatásokat, és a számok
gyakran lehetnek megtévesztők, ha nem vesszük figyelembe a mögöttük meghúzódó
minőségi jellemzőket. Így például a korabeli progresszívek statisztikai adatok
alapján vádolták a bevándorolt nemzetiségeket a gyerekek kizsákmányolásával, de
hallgattak az amerikai gyerekek élet-, és munkakörülményeiről a farmokon. A
statisztikai adatok mellett a gyerekek demográfiai és etnikai jellemzőinek
vizsgálata azt az eredményt hozta, hogy 1880 és 1920 között az összes gyerek
közül az idősebb, farmon élő afro-amerikaiak vállaltak leginkább munkát.
Ezenkívül életkortól és nemtől függetlenül meghatározó volt, hogy volt-e apa a
családban, illetve mekkora volt a család mérete. 1880-ban még az ír és angol
bevándorlók lánygyermekei dolgoztak nagyobb arányban, 1910-ben és 1920-ban
pedig az olasz és lengyel gyermekek dolgoztak nagyobb számban.
Nem támasztja alá kellő bizonyíték azt az
állítást sem, hogy egyes etnikai csoportok vagy bevándorolt nemzetiségek jobban
kizsákmányolták volna gyermekeiket, mint az amerikaiak. A rurális társadalomból
az ipari társadalomba való átmenet során több etnikai csoport igénybe vette a
gyermekek munkáját. Ez a folyamat az Egyesült Államokban is lejátszódott, az
átmenet során az emberek még ugyanúgy alkalmaztak gyermekmunkát, ahogy azt a
rurális társadalomban megszokták. A preindusztriális korban pedig szinte minden
országban jelen volt a gyermekmunka. Ez volt az elfogadott norma az Egyesült
Államokba bevándorolt nemzetiségek körében is, és az amerikaiak eleinte
kihasználták ezt a lehetőséget, és néhány iparágban foglalkoztattak gyerekeket.
A nagyobb városokban élő idősebb lányok és fiúk nagy része vállalt ipari munkát,
főleg a textiliparban. A szerző statisztikai számításai is megerősítik azt a
megállapítást, mely szerint a textilipari munkaadók szívesen alkalmaztak
gyerekeket.
Az elemzés során az is kiderült, hogy ha egy
család szegény volt, akkor a gyerekek nagyobb valószínűséggel vállaltak
valamilyen munkát. Ha egy családban nem volt családfő, vagy alacsony jövedelmű
foglalkozással rendelkezett, akkor az idősebb gyerekek szinte minden esetben
dolgoztak. A tanulmány arra a kérdésre is választ keres, hogy mennyire végeztek
megerőltető munkát a gyerekek, nevezhetjük-e ezt kizsákmányolásnak, és hogy a
gyerekek keresete a család puszta túléléséhez kellett vagy egy jobb
életszínvonal eléréséhez. Az Egyesült Államokban a gyerekek keresete arra
szolgált, hogy a család elérhesse az amerikai életszínvonalat. A szerző
felteszi a kérdést, hogy ha a szülők nem azért dolgoztatták a gyerekeket, hogy
a család ne haljon éhen, akkor elítélhetők-e mohóságuk miatt, vagy inkább arról
van szó, hogy az ő kulturális normáik elfogadhatónak tartják a gyermekmunkát?
Több bevándorolt nemzetiség esetében a kultúra része volt, hogy a szülők
irányítják gyermekeik életét és a munkavállalást is ők jelölik ki számukra. Az
írek és az olaszok esetében például, függetlenül a család anyagi helyzetétől, a
szülők elküldték dolgozni gyerekeiket. A gyermekmunka vonatkozásában egy
érdekes aspektus, hogy maguk a gyerekek mit akartak. A szakirodalom szerint
ugyanis, a XX. század eleji Amerikában sok gyerek választotta volna inkább a
gyári munkát, mint az iskolát, mivel az iskolában gyakran lelki és fizikai
bántalmazást kellett elszenvedniük. Emellett pedig büszkeséggel töltötte el
őket a tudat, hogy ők is hozzájárulnak a család fenntartásához.
A XX. század elején a gyermekmunka elkezdett
meredeken csökkenni. Ennek egyik legfőbb oka volt a felnőtt férfiak
jövedelmének emelkedése, mely csökkentette a gyermekek motivációját a munkába
állásra. A másik szakirodalomban elfogadott tényező az iparban lezajlott
technikai fejlődés, mely már képzett felnőtt férfiakat igényelt. Az olcsó
gyermekmunka már nem volt elég hatékony és nagyobb felügyeletet igényelt volna.
A törvényhozásban és kulturális normákban bekövetkezett változás része volt egy
nagyobb váltásnak a gyerekek feladataival és szerepével kapcsolatban. A
gyermekmunkával kapcsolatos törvények kétoldalúak voltak, egyrészt megtiltották
gyerekek alkalmazását a gyárakban, másrészt kötelezővé tették az iskolai
oktatást. A szakirodalom álláspontja nem egyértelmű e törvények szerepével
kapcsolatban. Egyes történészek szerint fontosabb volt a gazdaság megváltozott
munkaerőigénye, míg más kutatók arról számolnak be, hogy megváltozott a
munkáltatók és a szülők magatartása a gyerekekkel szemben, mert féltek a
törvények következményeitől.
A legújabb kutatások arra is rámutattak, hogy a
gyermekmunka alkalmazása valószínűbb volt azokban a társadalmakban, ahol nem
vetették meg a gyereküket dolgozni kényszerítő szülőket. Az Egyesült Államokban
az 1910-es évektől a nyilvánosság már keményen elítélte az ilyen szülőket. Ez a
nézet pedig a bevándorolt nemzetiségek hozzáállására is hatást gyakorolt, és
egy-két generációval később kezdett megszűnni az a tendencia, hogy a gyerekekre
mint potenciális munkaerőre tekintettek. Az amerikai társadalmi normák tehát
megváltoztatták a bevándorolt nemzetiségek kulturális normáit.
A szerzők rámutatnak, hogy mivel a gyermekmunka
alkalmazása a rurális társadalmakban igen elterjedt volt, több figyelmet kéne
szentelni ennek a korszaknak a vizsgálatára, hiszen bár a gyerekek
kizsákmányolása a gyárakban az iparosítás szomorú következménye volt, a
mezőgazdaságban dolgozó gyerekek tapasztalatai többet mondhatnak a dolgozó
gyerekek életének jellemzőiről.
Brian Gratton
and Jon Moen: Immigration, Culture, and Child Labor in the United States,
1880–1920 (Bevándorlás, kultúra, gyermekmunka az Egyesült Államokban
1880 és 1920 között). Journal
of Interdisciplinary History, XXXIV:3 (Winter, 2004), 355–391.
Kovács Melinda