Klió 2008/4.
17. évfolyam
XX. SZÁZAD
Marokkó és Lyautey
Marokkó és Európa, ez
utóbbin belül Franciaország kapcsolatai nem friss keletűek, több mint egy
évszázadra nyúlnak vissza. Jacques Augarde 1880 június–júliusáig megy
vissza a történelemben, pontosabban a madridi konferenciáig, amelynek egyik
tétje a Marokkó és Spanyolország közötti fegyveres viszály elkerülése volt. Egy
Canovas del Castillo nevű spanyol politikus a Maghreb-térségben érintett
európai nemzetek közötti találkozót javasolt, a találkozó (francia–spanyol
konvenció) létre is jött, főbb témái a diplomáciai és konzuli védelem, a
tulajdonjog, valamint az értekezleten részt vevő országoknak nyújtandó
legnagyobb kedvezmény elvének kimondása volt. Marokkó nemzetközi életbe történő
bevonása Franciaországnak Marokkóval szemben fennálló privilegizált helyzetének
megingását jelentette, Franciaország és Anglia mellett pedig most már Németország
és Olaszország is kivetette hálóját rá, Spanyolország viszont azért
ragaszkodott a XIX. század végén a Maghrebhez, mivel gyarmati világbirodalma
széthullott. A németek 1905. május 1-jével kezdődően tették bizonyossá Marokkó
iránti elkötelezettségüket, amikor II. Vilmos német császár meglátogatta
Tangert. 1906. januárja és áprilisa között a madridi értekezleten részt vett
európai országok Algecirasban fogadtak el egy általános szerződést, amellyel
most már nyilvánosan is tudatták a világgal, hogy jogot formálnak a marokkói
belügyekbe való beavatkozásra. Ennek keretében legelőször létrehozták a Tangeri
Diplomáciai Testületet. Az algériai – marokkói határviszályok megfékezésére
Lyautey marsall tett lépéseket, 1907 márciusától azonban
keresztényellenes megmozdulások lángoltak föl, Casablanca kikötőjében európai
munkásokat gyilkoltak meg, casus bellit adva ezzel francia csapatok Marokkóba
küldésére. 1911 júliusában a németek küldtek hadihajót Sousse-ba, amely
lépésükkel most már visszavonhatatlanná tették a Maghreb fölötti német
jelenlétet. 1912-ben megint a franciák és a spanyolok egyezkedtek, ebben a
folyamatban a spanyolok igyekeztek a franciák hatalmának ellensúlyozására
Marokkóban megvetni lábukat. Moulay Hafid marokkói uralkodó ekkor a franciáktól kért katonai segítséget a
spanyolok ellen, valamint támogatást egy modern állam létrehozására. Kezdett
konkrét formát venni a francia protektorátus. A marokkói uralkodót azonban erős
kétségek gyötörték, mivel környezete nem minden fenntartás nélkül fogadta az
ország fölötti gyámkodás gondolatát. A francia protektorátus azonban mindenek
ellenére létrejött, és ez mind a városi, mind a vidéki lakosságot
felbőszítette, ráadásul a hadsereg is fellázadt a küszöbön álló és
kikerülhetetlennek tűnő modernizáció ellen; az összecsapásokat megint a francia
haderő fékezte meg. Amíg azonban helyre nem állt a rend, a Marokkóban élő
keresztények kétségbeesetten vártak helyzetük biztonságosra fordulására, a
rájuk leselkedő veszélyek megszűnésére. Egyébként a lázadás mind a külföldiek,
mind Moulay Hafid ellen irányult, aki a zavaros időkben könnyen
változtatta állásfoglalásait. A szerző a francia nemzet képviselőjének
megérkezéséhez köti „a békés kor, a le nem igázott törzseknek a ’maghzen’-hez
történő csatlakozásának és a minden területen végbement haladásnak a kezdetét.”
A francia Lyautey marsall,
hadügyminiszter, marokkói francia rezidens majd főrezidens életét,
tevékenységét, kapcsolatait több kutató ismerteti. Roland Blanquer Lyautey pályafutásának
kezdetéből kiemeli az 1878-as évet, amikor tanulmányutat tett Algériában; itt
ismerkedett meg az afrikai, elsősorban maghrebi valósággal, az arabokkal, a
sivataggal. 1880-ban már mint katona került vissza Algériába, innen Indokínába,
majd Madagaszkárba küldték; ez utóbbit 1902-ben – öt évi ott-tartózkodás után
hagyta el. 1906. decemberében az oráni hadtest parancsnoka, meglehetősen
szokatlan körülmények között: egy török erődben rendezte be szállását, ahol
„feudális nagyúri allűrjeivel tűnt ki” – ami nem akadályozta meg abban, hogy
kialakítsa magában a korabeli Marokkót sújtó problémák megoldását célzó
„katonai és politikai intézkedéseit.”
Madagaszkári tevékenységét Henry de
Boisboissel így jellemzi: „Olyan bennszülött főnökökkel harcolt, akiket le
kellett győznie, akiken uralkodni kellett, és főleg visszavezetni őket a
hatalomba.” Ez azt jelentette, hogy miután katonailag legyőzte ezeket a
főnököket, újra visszaállította őket volt hagyományos uralkodói kereteik közé,
és így használta fel őket saját céljai elérésére. Gyarmati tevékenységének
csúcspontját azonban Marokkóban érte el. Itteni működését de Boisboissel és
Jean-Louis Miège
beszámolója alapján idézzük föl.
1912. május 14-én szállt partra Casablancában,
ahol legelőször is igyekezett két, elképzeléseit gátolni tűnő honfitársától
megszabadulni, majd hozzálátott tervei megvalósításához katonai,
bennszülött-politikai, gazdasági téren, de nem hanyagolta el az urbanizációt, a
művészeteket, a gyógyítást és a higiéniát, a törvénykezést sem. Ami a katonai
aspektusokat illeti, ott a gyakorlatban nem az ellenség minden áron történő
szétzúzását tekintette céljának, hanem annak megfékezését távolabbi céljai
elérésére (amint azt tette volt Madagaszkáron is). Elutasította a rutint, az új
feladatokra új, megfelelő válaszokat adott, figyelembe vette az ország
természeti adottságait, politikai és etnikai adottságait. Úgy érezte, elit
rétegeket kell kormányoznia, de indirekt módon és eszközökkel, hiszen a már ott
talált állapotok helyébe úgysem tudott volna azonnal újakat állítani. Szervezői
munkájában az általa legkompetensebbeknek tartott elemekre támaszkodott,
feltétlen hűséget várt el tőlük, viszont széleskörű mozgásteret hagyott nekik a
rájuk bízott feladatok megoldására. Gazdasági elképzeléseiben a bledek
játszották a főszerepet, sokat tett az áttelepült francia gyarmatosok jólétének
biztosításáért. Építészetben a nevéhez fűződik a casablancai kikötő, magának
Casablanca városának világvárosi szintre emelése, az úthálózat modernizálása. A
turizmus fellendítését hotelek, modern autóbuszok, üzletek, jól képzett
személyzetek segítették. Az egészségügyet katonai és civil kórházak
létrehozásával, bennszülött kórház felállításával szolgálta. Figyelt a marokkói
ifjúságra, azon belül az elitre, amelynek vezető szerepet szánt Marokkó
jövőjének alakításában a francia kultúra alapjain. Boisboissel szerint
„hála neki, Marokkó rohamos prosperitást ismerhetett meg.”
Denis Fadda Lyautey irodalmi munkásságáról
emlékezik meg, aminek fontosságát szerinte igazolja, hogy „1875-től 1934-ig
sohasem hagyta abba az írást.” Levelezését külön is megjelentették, publikált a
neves Revue des deux mondes-ban, papírra vetette a kiemelkedően fontos
történelmi eseményeket, amelyeket ő maga is átélt. Írásai az önmagával vívott
állandó harcot, a leküzdendő akadályokat tükrözik, szenvedélyesen szerette az
orosz irodalmat, pártolta a többi irodalmárt.
Lyautey, a gyarmatosító és Charles de
Foucauld, a pap Jean-Pierre Renaud a két ember mentalitását
állítja szembe, hiszen azok jól ismerték egymást: mindketten a Saint-Cyr-i
katonai akadémián végeztek, mindketten Algériában ismerték meg az iszlámot
ugyanabban a francia gyarmatosító politikai környezetben és időszakban,
mindketten „minőségi, nem pedig tömeg-gyarmatosítást” akartak. A szerző azonban
felteszi a kérdést: vajon mihez kezdhetett Lyautey Foucauld-val? Hiszen az
előbbi az iszlám védelmezőjeként lépett fel,, utóbbi pedig Jézus evangéliumát
hirdette a tuaregek megtérítése céljából. Mindazonáltal Foucauld nagyra
becsülte Lyautey-t, mégha el is fordult tőle éppen akkor, amikor az átvette Marokkó
irányítását. S végül abban is megegyeztek, hogy egyikük sem tudta álmait
teljesen megvalósítani: Foucauld a muzulmánok keresztény hitre térítését,
Lyautey pedig Franciaország vezetését. „Mindketten iskolát teremtettek – fejezi
be a szerző –, a kutatók nem hagynak
fel szövegeik boncolgatásával.”
Lyautey életútját, Marokkóban és a világ más,
ismertetésünkben is említett részein végzett tevékenységét olyan francia
kutatók tollából ismerhetjük meg, akik számára a gyarmatosítás valószínűleg
csak és kizárólag áldásos akció volt, Lyautey alakját egyfajta hősi romantizmus
köpenyében tüntetik föl, számunkra enyhén szólva kritikátlan színben. E
recenzió írója kíváncsiságból és kötelességtudatból is elolvasta az Akadémiai
Kiadó 1973-ban kiadott Fejlődő országok lexikona idevágó (Lyautey)
szócikkét, amely egyrészt meglehetősen rövid, sommás (egy hasábban 12 sor), és
más módon részrehajló. Érdemes, sőt, kívánatos és elengedhetetlen, hogy az
ilyen történelmi személyiségekkel több forrásból és irányból ismerkedjünk meg azért,
hogy a lehető legpontosabb, legárnyaltabb és legsokoldalúbb képet kapjuk róluk!
Jacques Augarde: Le Maroc, les puissances européennes et les
États-Unis depuis la conférence de Madrid en 1880 jusqu’au traité de
protectorat de Fès en
1912 (Marokkó, az európai hatalmak és az Egyesült Államok az 1880-as madridi
konferenciától az 1912-es fezi protektorátusi szerződésig). In: Mondes et
cultures, tome LXV – 2005 – volume1. Párizs, Académie des sciences d’outre-mer,
2006. 652 o. pp. 219 – 283; Roland Blanquer: Lyautey en Algérie (L.
Algériában). Ibid., pp. 235–237; Henry de Boisboissel: Le maréchal Lyautey au
Maroc (L. marsall Marokkóban). Ibid., pp. 243 – 257; Jean-Louis Miège: Lyautey et les débuts
du protectorat (L. és a protektorátus kezdetei). Ibid., pp. 232–234; Denis
Fadda: L’activité littéraire de Lyautey (L. irodalmi tevékenysége). Ibid., pp.
238–242; Jean-Pierre Renaud: Lyautey – Charles de Foucauld, colonisation et
religion: ce qui les rassemblait, ce qui les différenciait (L–Ch. De F.,
gyarmatosítás és vallás: amiben hasonlítottak és amiben különböztek). Ibid.,
pp. 258–269.