Klió 2008/4.
17. évfolyam
XX. SZÁZAD
Sztálin legjobb olasz tanítványa
Palmiro Togliatti (1893–1964) az Olasz Kommunista Pártot a legtovább –
1926-tól haláláig, azaz közel negyven esztendőn át – vezette, s már csak ezért
is mindenki másnál inkább meghatározta annak politikáját, arculatát,
szellemiségét, karakterét. „Togliatti nemcsak az OKP harmadik főtitkára volt,
Bordiga és Gramsci után – olvashatjuk a jelen recenzióban bemutatandó könyvben.
– Togliatti az OKP teljes genetikai kódját jelenti, úgyhogy a Botteghe Oscure-i
pártközpont halála után is a togliattizmus temploma maradt. Amikor Palmiro
Togliattiról beszélünk, valójában az OKP egész vezérkaráról vitázunk, hisz
nyugaton egyetlen kommunista párt sem formálódott ily tökéletesen egyetlen
vezér képére és hasonlatosságára. Bizonyos értelemben az OKP feloszlásáig és új
nevei – PdS és Ds – alatt is, gyakorlatilag a togliattiánusok temploma maradt
mindig. Ez a tökéletesen tükörszerű megfelelés Togliatti és az OKP között
magyarázza meg a «Legjobb» végsőkig való védelmezését, amely 1989 után is
folytatódik.” (161. o.) Bizonyíték erejű példa rá, hogy mindegyre újabb és
újabb kiadásokban lát napvilágot Giorgio Bocca Palmiro Togliatti című,
1991-ből való életrajza, mely szerzője minden kritikai észrevétele és „főhőse”
minden vétke, hibája, „valódi sztálinizmusa” (250. o.) ellenére sem átallja az,
úgymond, „tökéletes sztálinistát” (uo.) magához Cavourhoz, az olasz nemzetállam
egyik alapító atyjához hasonlítani. (10. o.) A torzító apológiák,
történelemhamisító „szentképek” ellen írta Giancarlo Lehner – Francesco
Bigazzi közreműködésével –, „mindmáig kiadatlan dokumentumok
felhasználásával is” (3. o.) Az olasz kommunisták tragédiája. Az OKP
áldozatai a Szovjetunióban (La tragedia dei comunisti italiani. Le
vittime del Pci in Unione Sovietica) című könyvet, amelyet a sors
fintoraként (vagy egy sajátos pluralizmus jegyében?) ugyanaz a kiadó (a
Mondadori) jelentetett meg (ráadásul ugyanabban az Oscar Storia sorozatában),
mint a Bocca-féle Togliatti-bio-hagiográfiát.
A monográfia alcíme csak részben jelöli tárgyát.
Csupán egyik témája ugyanis a Mussolini fasiszta diktatúrája elől a
Szovjetunióba menekült olasz kommunisták, szocialisták, anarchisták és egyéb
baloldali emberek tragédiája, akik az ígéret földjén, álmaik utópiájában, a
„dolgozók államában” sztálinista koncepciós pereknek estek áldozatul, koholt
vádakkal, kirakatperek után, törvénytelen ítéletek alapján vagy minden
formalitást nélkülöző rögtönítélő önkénnyel koncepciós táborokban, illetve
kivégzőosztagok előtt végezték. E politikai bűncselekményekben Togliatti – az
áldozatok honfitársa mind az ó-, mind az új hazában – nem „csak” morális
értelemben és nem pusztán történelmi hipotézis szerint volt bűnrészes.
Fennmaradt egy 1936. december 25-i (karácsonyi!) dokumentum, amelyben,
tizenhárom, trockizmussal vádolt olasz emigráns neve és egyszavas ítéletük –
„deportálni” – alatt írva áll: „Egyetértek. Ercoli.” Ez volt, tudniillik,
Togliatti mozgalmi álneve. (162–163. o.) A tettestársi felelősség eszerint jogi
értelemben is kimutatható lett volna – feltételes módban, hiszen a második
világháború után Olaszországba hazatérő „Ercoli elvtárs” éppenséggel
igazságügyi miniszter lett átmenetileg.
A „kis Sztálin” (157. o.) – aki időközben
segéd-deportálóból Kun Béláék magyar frakciója, a lengyel és a német
menekült-pártvezetőség elleni „ideológiai bíróságok” megrendezett színjátékai
során Komintern-titkárként és „ideológiai közvádlóként” immár csoportos
kivégzések előmozdítójává avanzsált (163–164. o.) – nem épp hazafiságával
érdemelte ki a miniszterséget. A háborúban fogságba esett olasz katonák
(„alpini”) szörnyű sorsát nemhogy enyhíteni nem akarta és próbálta, de
egyenesen helyeselte. Amikor párttársa, Vincenzo Bianco 1943-ban tájékoztatta,
hogy a szovjet lágerekben halálra éheztetett olasz hadifoglyok az éhségtől
őrülten még az emberevéstől sem riadnak vissza és Togliatti közbenjárását kérte
az érdekükben, „a Legjobb” (il Migliore) Sztálin-tanítvány a mesterhez illő
választ adott neki: „Elvi álláspontunkat a Szovjetuniót megszálló hadseregek
tekintetében Sztálin határozta meg, ahhoz nincsen semmi hozzáfűzni valónk. A
gyakorlatban ha szép számú (! – M. I.) hadifogoly belehal a kemény
körülmények következményeibe, nincs ellene kifogásom… Kétségtelen, hogy az
olasz népet megmérgezte a fasizmus imperialista és rabló ideológiája… Ha
sokezer család számára Mussolini háborúja és főleg az Oroszország elleni
hadjárat tragédiával és személyes gyásszal zárul, az a legjobb és
leghatékonyabb ellenméreg…” (165–166. o.) Ezt a politikust hasonlította Bocca a
risorgimento nagy patriótájához, Cavourhoz…
A szerzőpáros szerint Togliatti bűneit tetézte az
a „hazugságipar”, amely a meggyilkoltak és gulág-rabok balsorsát
agyonhallgatva, letagadva, meghamisítva, a szerencsétleneket „második halálra”
ítélte (114–132., 152–161. o.), a kellemetlen tanúkat elhallgattatta,
diszkreditálta, megrágalmazta, a külső után belső száműzetésre ítélte újfent
hazug vádakkal (imperialisták bérence, kereszténydemokraták lakája,
szovjetellenes uszító stb., stb.) a kommunista „udvari történetírás” áruló
írástudóinak, áltudósainak „igazoló” segedelmével (114–132., 152–161., 188–196.
o.). Azokéval, akik követték pártvezetőjüket és a benne testet öltött „Párt
Atyát” (Padre Partito, 83. o.) akkor is, amikor az 1956-os magyar forradalom
szovjet tankok általi eltiprását nyíltan helyeselte (mondván, azok a harckocsik
„útját állták a fehérterrornak és tojásában taposták össze a fasizmust”),
odahaza pedig „még egy pohár borral” is megünnepelte, továbbá Nagy Imre
felakasztásával is egyetértett, csak annyit kért, hogy végrehajtását halasszák
az olasz választások utáni időpontra, amit a kádári hatalom megértően
teljesített… (175–176. o.)
A pártos elkötelezettségű „udvari”
történetíróktól pereli vissza a múltat Giancarlo Lehner és Francesco Bigazzi a
kétszeresen megölt ártatlanok emléke és a hiteles történelmi emlékezés jogán.
Giancarlo Lehner con Francesco Bigazzi: La tragedia dei
comunisti italiani. Le vittime del Pci in Unione Sovietica (Az olasz
kommunisták tragédiája. Az OKP áldozatai a Szovjetunióban), Oscar
Mondadori, Milano, 2007, 387 o.
Madarász Imre