Klió 2008/4.
17. évfolyam
XX. SZÁZAD
Vallások, demokrácia és liberalizmus Európában
A cím meglehetősen
ellentmondásos, sokak számára még egymást kizáró fogalmakat is idézhet: lehet-e
így, egymás mellett foglalkozni velük? Nos, nemhogy lehet, de kell is valami
kapcsolatot találni közöttük, hiszen egy mindinkább egységes Európa
szellemi-történeti irányzatairól van szó, kikerülhetetlen témákról, mégha nem
is „GDP”(!)-ről, bankkamatokról, csődbe menő nemzetek gazdasági
segélykiáltásait próbáljuk is megfejteni!
A könyv egy 2005-ben tartott kongresszus anyagát
tárja elénk, ennek megfelelően több szerzővel ismertet meg bennünket.
A Bevezető kétségeket és bizonytalanságokat
tükröző kérdésekkel indul: vajon az európai keresztény egyházak üzenetei
nincsenek-e ellentétben az EU államai által kibocsátott liberális-demokratikus
elvekkel, amikor ezek az „egység a különbözőségben” mottóján alapulnak? A mai
egyházak egyre inkább úgy próbálják saját létüket igazolni, hogy az EU
„értékeire appellálnak”. Mindez arra kényszerített több evangélikus egyházat,
hogy követelje az Uniótól „Európa keresztény gyökereinek” elismerését és
elismertetését, a Római Katolikus Egyház pedig odáig ment, hogy sok, az
„etikát, társadalmat, kultúrákat, tudományos kutatásokat” érintő és más,
összetett kérdésben, szembeszállt a demokratikus-liberális államok által hozott
idevágó döntéssel.
Az első, vitaindító cikk Roberto Mazzola professzoré,
címe: Keresztény egyházak, vallási pluralizmus és liberális demokrácia,
vizsgált témája pedig annak ellenőrzése, hogy az állam és a vallási közösségek
kapcsolatában a demokrácia minősége és foka változott-e vagy nem. Kiemeli II.
János Pál pápa és az általa képviselt vallási fórumnak a különböző országokban
tett aktív közbelépését a demokrácia kivívásában-megerősítésében; és bár mint
egyházfő látogatott is el mindenhová, ezeknek a látogatásoknak "politikai
kihatásai" voltak. Tény, hogy a – különösen keresztény – vallási
közösségek valóban hatnak a demokrácia kiteljesedésére, ezért is fontos,
hogyan szabályozzák az államok kapcsolataikat a keresztény szervezetekkel.
Európában ezen a téren az egyes államok erőfeszítéseket tettek azért, hogy a
többi állammal megegyező kapcsolatokat létesítsenek az említett szervezetekkel,
amihez maga az EU is hozzájárult befolyásával, valamint annak elismerésével,
hogy az egyházak különleges helyet foglalnak el benne, és hogy hozzájárultak
(ti. az egyházak) az „európai népek örökségéhez.” Maga a keresztény egyház
inkább külön-külön próbált kapcsolatokat kiépíteni az egyes államokkal,
elkerülendő az EU esetleges, a tevékenységüket és autonómiájukat korlátozó
intézkedéseit. A volt kommunista államok az amerikai és az európai vallási
minták közül az utóbbiakat választva szintén elősegítették a demokratikus
rendszerek és a vallási testületek közötti kapcsolatok szabályozását, míg
ugyanezen országokban az egyházak mind a politikai, mind a gazdasági és társadalmi
„újjászületést” is megkönnyítették, viszont ugyanezen országok némelyike
akadályozta a vallások szervezeti tevékenységét. Egész Európa vallási szabadságát
veszélyeztetik új vallási mozgalmak megjelenései és a nemzetközi terrorizmus.
Különleges helyzetben vannak a kaukázusi államok, itt ugyanis a nemzeti
identitásnak szerves alkotórésze a vallási felekezetek jelenléte – ami azonban
sok esetben a vallási ellentéteknek is táptalajt ad.
Európára ma általánosságban jellemző az
igyekezet, hogy a civil és a vallási szférát szétválasszák, ez azonban nem
akadálya együttműködésüknek. Megváltozott viszont a két főszereplő, a vallás és
az állam mobilitása egymással szemben: míg eddig az előbbi foglalta el az
utóbbi által üresen hagyott területeket, most az utóbbi foglalja el az előbbi
által szabadon hagyott űrt. S egy másik jellemző vonás: ma az Isten általi
teremtéselven alapuló kultúra áll szemben a világi, tehát az embernek Istentől
történő felszabadításán alapuló kultúrával. Az Egyháznak pedig azon kell
lennie, hogy ne „emberi törvényekkel”, hanem az Evangélium szellemiségének
terjesztésével szerettessék meg az erkölcsi életet.
Fulvio De Giorgi a „világiasság (laicitás)
elvének modern és naprakész interpretációjáról” értekezik. Szerinte Európában
ennek két aspektusa van: 1. az állam semlegessége; 2. a vallási és
lelkiismereti szabadság garanciája individuális és komunitárius vonatkozásban.
A semlegesség negatív vallásosság, mely szembehelyezkedik minden államvallási
formával. Az európai államok főként „integráló politikával” rendelkeznek, ami
onnan ered, hogy bizonyos rétegek az állam kárára valamelyik etnikai közösség
iránti vallási érzületet tették magukévá, mint pl. Franciaországban bizonyos
vallási szimbólumok használata a ,,komunitárius szabályok visszautasítását”
tükrözik. A pozitív semlegesség vallási, lelkiismereti és vallásgyakorlási
szabadságot biztosít, s megvédi a politikai hatalmat „fundamentalista
beavatkozásoktól”, az „individuumot pedig illetéktelen és elnyomó
kényszerektől”.
Gian Enrico Rusconi a „posztszekuláris”
társadalom keretén belül vizsgálja a „világiasság (laicitás)” helyzetét.
Megállapítja, a nyugat-európai társadalom a szekularizáció történelmi
folyamatának bizonyos eredményeiből a demokratikus rend szabályait alkotta meg.
Ugyanez a társadalom ma „erkölcsi bizonytalanság” hatalmába került, és ezt a
bizonytalanságot a vallások próbálják megszüntetni. A tét: az egyházaknak a
társadalmi etikát meghatározni a világi környezetben, a kérdés pedig: „Melyik
isten békíthető össze a modernség szekularizációjának végső ciklusával”,
illetve „kell-e isten ahhoz, hogy a köz etikáját meghatározza?” Olaszországot
mint kivételes helyzetben lévő országot említi, hiszen itt a katolikus
Egyháznak „monopolisztikus helyzete van”, ami azonban nem rejthet el bizonyos
ellentmondásokat, amelyek egyrészt abban állnak, hogy a tömegek egy része
„kritikátlanul megbízik” az egyházban, másrészt viszont gyakran ateisták
fordulnak az egyházhoz etikai kérdések megválaszolása érdekében. A cikk
szerzője nagyon lényeges pontra mutat rá, amikor kijelenti: a laikusok a
különböző kérdésekre különböző válaszokat adnak, míg a vallási doktrína „egész
és egybefüggő”.
Antonio G. Chizzoniti II. János Pál pápai
szerepét ,,mitteleurópainak” nevezi, aláhúzza szerepét az új (ti.
posztkommunista) államok demokratikus fejlődésében, e tevékenységében
tagadhatatlanul jelen volt az együttműködés vallási felekezetek és társadalmi
szervezetek között.
Giorgio Bouchard a protestantizmusnak az
európai demokráciák kialakulására gyakorolt hatását elemzi, s arra a
következtetésre jut, hogy az angolszász protestantizmus segítette a modern
pluralizmus kialakulását. Amerikában a minden államot magában foglaló, többségi
egyház hiányzott, Angliában viszont a demokrácia a többféle egyház meglétéből
fejlődött ki, a „nemzetközi fasizmus” központja katolikus államok és egy
„luteránus” nemzet voltak, míg a XX. század végén a katolikusok – tanulva a
náci leckén – aktív előmozdítói voltak a demokratikus fejlődésnek csakúgy,
mint az 1930-as években a koreai evangélikus papok, valamint később a
protestáns Dél-Afrikát sújtó erkölcsi válság. Az USA-ban G. W. Bush körül
„konzervatív katolikusok”, „reakciós fundamentalisták” és a „big business”
képviselői csoportosultak. Az egyházak a XXI. században a XX. századénál jobb
körülmények között fejlődhetnek, a keresztény egyházak pedig az európai
közösség építésében is képesek részt venni. Figyelmeztetése: az egyházaknak
,Jóval többet kellene a szabadsággal, és kevesebbet az új Európa kereszténységével
foglalkozniuk.”
Giovanni B. Varnier röviden összefoglalja
a „liberális” nyugat-európai demokrácia történetét, amely „a humanizmusból, a
pápaság és a császárság közötti harcokból, valamint a felvilágosodásból és a
francia forradalomból nőtt ki”, ma pedig arra a kérdésre keresik a választ,
hogyan lehetne összebékíteni az emberi szabadságot Isten parancsolataival, s ha
még ma sem beszélhetünk igazából „európai szellemiségről”, az csak azért lehet,
mert nincs eldöntve, technokrata vagy politikai Európára van-e szükségünk,
valamint hiányzik egy olyan vezérelv, amely valamikor az isteni kegyelem volt.
A szerző számára a mai, technokrata Európának a reneszánsz keresztényi
szellemisége kellene, mivel a „keresztény humanizmus képviseli a civilizáció
legmagasabb fokát”, az európai integráció és a globalizáció pedig válságba
sodorta a nemzet-államot. Az iszlámról szólva annak jelenkori
„fundamentalizmusának hosszú éjszakájáról” beszél, amely megszakította a
civilizáció folyamatát, s nem tesz különbséget politika és vallási hit között.
Mennyiben igaz az az állítása, miszerint a Nyugat úgy tekint az iszlámra, mint
a kommunizmus „he1yettesítőjére”, a muszlimok beillesztése a nyugati
civilizációba a ,,XX. század új kérdése”. Nem tartja jó választásnak a jövő
szempontjából Európa keresztény gyökereinek felemlítését.
Vincenzo Ferrone számára az igazi
problémát nem a demokratikus állam válsága jelenti, hanem a keresztény egyház
„nem demokratikus alkotmányos struktúrája”, a világiasság (laicitás) elve pedig
két évszázadnyi polgárháború eredménye.
Gianluca Potestà a katolikus egyház
Európában végbemenő térvesztésének okait elemezve egyrészt 1968 „felforgató
modernizáló tényezőjét”, másrészt a II. Vatikáni Zsinat ezen tényező légkörében
történő értelmezését emeli ki.
Silvio Ferrari szerint a II. világháború
után kialakult egyensúlyok megváltoztak, s az egyház és az állam közötti ezen
megváltozott viszonyok mellett az „egyedi” irányvonalának megerősödését
láthatjuk. Európában az egyesülési folyamat nem csak a gazdaság és a politika,
de a kultúra válságát is eredményezte, ami abból eredt, hogy nem képes
„nemzetek fölötti identitást” létrehozni, az „egyedi” megerősödése pedig az
ökumenikus és vallásközi dialógus lelassulásában jutott kifejezésre, az utóbbi
húsz esztendő vallási pluralizmusa az egyedi vallási identitások
felülkerekedését jelezte a közös vallási megnyilvánulások és törekvések fólött.
Marta Margotti Franciaországban és
Olaszországban az egyházon belüli változásokat figyeli a XX. században,
különös tekintettel a liberális demokrácia iránt megnövekedett érdeklődésre,
aminek szerinte két oka van: 1. az 1930–1940-es évek totalitariánus politikai
rendszereinek, illetve a II. világháborúnak a katolikusokra gyakorolt hatása;
2. a különböző konfliktusok, valamint a „hierarchikus kötelékek” meglazulása;
ezeken a vallási hierarchiák az egyedi hívők és a katolikus szervezetek erősebb
megrendszabályozásával próbáltak úrrá lenni.
Roberto Repole Caesar és Isten személyén
keresztül vizsgálja a világi és az egyházi hatalom mibenlétét, ami abban áll,
hogy a világi és a vallási közösséghez egyszerre tartozó ember szabadságát és
integritását meg kell őrizni, bár az állam nem jelenti az „emberi lét totalitását”,
s az egyház sem terjesztheti ki uralmát az államiságra; az egyházhoz tartozásnak
a szabad választáson kell alapuInia. Maga az egyház még nem tekinthető a Földi
Királyság megtestesítőjének, hanem az Öröklét Városa elődjének, amely a világ
többi városa között leledzik, s éppen ezért az egyházhoz tartozás nemhogy
eltávolít, de közelebb visz bennünket az ember teremtette városok
tevékenységében való részvételhez; a különbségeken belül kell „szövetkeznünk,
hogy szolgálhassuk az emberi lét integritásának elérését”.
A „láthatatlan vallás”, a vallásnak mint
„globalizáló társadalmi struktúrának” vége a témája Alessandro Ferrari
hozzászólásának. Véleménye, hogy nem szabad a vallás politikai szerepének
megszűnését általánosítani, inkább annak átformálódását kell szemügyre venni
Európa vonatkozásában. Kontinensünkön az állam és vallás közötti kapcsolatoknak
két modellje van: 1.1 a katolikus többségű országokban a modernitás és a
vallás közötti „antagonisztikus ellentét” arra sarkallta az államot, hogy
minél jobban kirekessze a közszférából; 2.1 a protestáns többségű államokban az
egyházak ,,nemzeti” egyházakká, az állam „ágenseivé” váltak – igaz, ma szinte
minden európai országban „erodálódott” e két modell, s csak a világi maradt
fenn. A szektákról szólva a szerző azok „centrifugális erejét” hangoztatja,
azaz az egyént ki akarják szakítani a „demokratikus állampolgárság”
kötelékeiből, míg az iszlámra a „centripetális erő” a jellemző, azaz képes
arra, hogy a politika és a vallás közötti választóvonalakat átlépje, s mint
egy „egyedi igazság univerzális hirdetőjeként” lépjen fel.
Francesco Margiotta Broglio (aki egyébként
a könyvnek is egyik gondozója) a vallástörténelmet tanulmányozva rámutat: a
„vallás kérdése” a XX. század elején került az európai integráció fókuszába,
majd a II. világháború utáni években különösen a római katolikus egyház
érdeklődött egyre jobban az európaiság problematikája iránt, majd rövid
áttekintést ad a keresztény egyház történetéből az európaiság kialakításában.
XV. Benedek már 1920-ban Európát mint a Nemzetek Szövetsége magvát jelölte
meg; XII. Pius 1948-tól kedvezően nyilatkozott egy „európai unió” tervéről,
amely uniónak szilárd erkölcsi alapokon, így a valláson kellett alapulnia; VI.
Pál felvázolta a Szentszék Európa-politikáját. Ami a kialakuló EU valláspolitikai
elképzeléseit illeti, azok akkor kezdtek konkrét formát ölteni, amikor Jacques
Delors indítványozta „dialógus” megkezdését az egyházakkal és más vallási
felekezetekkel; ezt a párbeszédet a rasszizmus, az antiszemitizmus és a
xenofóbia elleni harc követte. Ezzel egyidőben a keresztény egyházak igyekeztek
rábírni az európai közösség diplomatáit arra, hogy az alapdokumentumokban a
„keresztény, illetve zsidó-keresztény gyökereket” is vegyék be mint az
európaiság alappilléreit a hellén és a római civilizáció, valamint a
felvilágosodás filozófiai áramlatai mellé. Sajnos, még ma sem világos, mely
nem-vallási szervezeteknek, csoportosulásoknak lehet majd jogosultsága az
EU-val folytatandó párbeszédre.
Sok izgalmas, napirenden lévő problémát vetnek
fel a szerzők a vallások, egyházak és az EU kapcsolatának témaköréből; választ
nem mindig találunk, ami természetes is, hiszen az egész EU történelme
ugyancsak fiatalnak mondható, s fejlődésében nem minden esetben és föltétlenül
a vallásokkal szemben tanúsítandó útmutatások szerepeltek-szerepelnek. Dialógus
azonban van, javaslatok a két- és többoldalú kapcsolatok teremtésére,
fejlesztésére léteznek – most már csak az idő sürgetését kell legyőzni, ehhez
azonban magának az EU-nak kell nagyon szilárd gazdasági, politikai alapokra
helyeződnie!
Ismertetésünkbe nem vettük be minden szerző
hozzászólását, ennek a következő okai lehettek: többé-kevésbé eltértek a
tárgytól, nehezen követhető gondolatmenetük akadályozza a mondanivalójuk
lényegének kibontását, más szerzők gondolataira reagálnak, vagy az elhangzottakat
foglalják össze. Mindezek mellett mindazoknak ajánlhatjuk a könyvet, akik a
téma iránt érdeklődnek, kiindulópontokat keresnek ilyen irányú témák
megismeréséhez, továbbgondolásához, kritikájához, amit sok szerző bő
jegyzetekkel, idézetekkel könnyít meg.
Franco Bolgiani, Francesco Margiotta Broglio, Roberto Mazzola
szerk.: Chiese cristiane, pluralismo religioso e democrazia liberale in Europa
(Keresztény egyházak, vallási pluralizmus és liberális demokrácia Európában).
Bologna, Il Mulino, 2006. 303 o.
Kun Tibor